دومین جلسه فساد خانوادگی در پرونده واردات روغن برگزار شد؛

گروه اجتماعی:دومین جلسه رسیدگی به پرونده  تیمور عامری برکی (مدیر صرافی عامری) به  اتهام اخلال در نظام ارزی کشور در شعبه یک دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی و به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

محمد خرمی پور، مهدی خرمی پور، تیمور عامری برکی، علیرضا عامری برکی، کاظم نجف آبادی فراهانی، مکّی سلطانی، محمدحسین زندیه، محمد زندیه، محمد وکیلی، امید صابر خیابانی، سید حمیدرضا مصطفی، معصومه خرمی پور، منیره خرمی پور، شهرام تیموری، علی اصغر سلطانی گوهر، مجید شفیعی، بابک حسینی و شرکتهای دلفین آبی، دکا تجارت آتی و کشت و صنعت سبز سبحان متهمان این پرونده هستند.

سودجویان یکی از شبکههای دریافت ارز دولتی بودند که موجب تلاطم بازار و خروج منابع ارزی از کشور شدند و اتهام همگیشان مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه سازمان یافته به میزان ۱۵۰ میلیون دلار است.

در این جلسه متهم کاظم نجفآبادی فرهانی با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص، اظهار کرد: بنده اتهامات وارد را تکذیب میکنم، من حدود ۱۰ سال است که در بورس فعالیت دارم و به واسطه این فعالیت و روابط عمومی خوبی که خداوند به من اعطا کرده است با بسیاری از شرکتهای بازرگانی و تولیدکنندگان ارتباط کاری داشتم.

متهم نجفآبادی فرهانی گفت: من دارای ۶۵ درصد معلولیت هستم و جزء ایثارگران دفاع مقدس به شمار میآیم و در تمام مراحل اخذ و ثبت سفارشها قانون به صورت کامل رعایت شده است و من فعال بورس کالا هستم و در قبال فعالیت و کاری که انجام دادم مبلغی را به عنوان حقالزحمه دریافت کردم.

قاضی موحد درباره اموال متهم پرسید؟

متهم نجفآبادی فرهانی گفت: دو خانه دارم که یکی از آنها ارث پدری است که سال ۹۴ خریدم و خانهای سال ۹۷ در اسلامشهر خریدم و یک دستگاه خودرو ۲۰۶ دارم.

قاضی موحد پرسید: به شفیعی چقدر پول دادید؟

متهم نجفآبادی فرهانی پاسخ داد: به ازای هر کیلو مبلغی بین ۳ تا ۵ ریال به شفیعی پرداخت میکردم و برای ۲۰۰ ثبت سفارشی که انجام داد ۷۵ میلیون تومان گرفت که فکر میکنم این پول به کارتی متعلق به همسرش بود واریز شد.

قاضی موحد گفت: چند سال است که با شفیعی آشنا هستیم و چگونه با یکدیگر کارها را هماهنگ میکردید؟

متهم نجفآبادی فرهانی گفت: سال ۹۵ با او آشنا شدم و پس از پایان ساعت اداری در مترو میدان ولیعصر(عج) با یکدیگر قرار میگذاشتیم و کارها را هماهنگ میکردیم.

قاضی موحد پرسید: از چه نرمافزاری برای ثبت سفارشها استفاده میکردید؟

متهم نجفآبادی فرهانی گفت: علیرضا عامری در واتسآپ و تلگرام برای من سفارشها را میفرستاد و من آنها را به مجید شفیعی میفرستادم و پسر او سفارشها را ثبت میکرد.

قاضی موحد درباره دستمزد او پرسید؟

متهم نجفآبادی فرهانی پاسخ داد: به صورت کلی مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دستمزد من بود که ۲۰۷ میلیون هنوز شفیعی به من بدهکار است.

قاضی موحد پرسید: در حساب همسرت چقدر پول است؟

متهم نجفآبادی فرهانی پاسخ داد: در شعبه پاسارگاد اسلامشهر همسر من حساب دارد و من خودم یک میلیارد تومان در بانک سپرده گذاری کردهام.

قاضی موحد با اشاره به دستمزد متهم، گفت: آیا ۲ میلیارد دستمزد برای شما عادی است؟

متهم نجفآبادی فرهانی پاسخ داد: این حقالزحمه من بود که در بورس عرف است، من از آرد و گندم طلایی پرند ۲۰۰ میلیون تومان پول گرفتم که ۴۰ میلیون آن به من رسید که ۱۶۰ میلیون دیگر بین شفیعی و خوش احوال تقسیم شد.

قاضی موحد گفت: انتقال پیش فاکتور از طریق واتسآپ ۲ میلیارد پول میخواهد؟

متهم نجفآبادی فرهانی گفت: ۲ میلیارد برای صداقت من بوده است.

قاضی موحد گفت: وقتی فقط برای یک کار واسطهگری شما ۲ میلیارد تومان گرفتید، پس سود مدیر شرکت چقدر بوده است؟

در ادامه جلسه باقری نماینده دادستان اظهار کرد: آقای نجفآبادی مدعی است که فعال در بازار بورس بوده و تمام کارها را بر اساس قانون انجام میداده، در حالی که از طریق فضای مجازی کار خود را پیش برده است، علاوه بر آن در گزارش پرونده دومین شرکت تولیدکننده روغن در شرکت در سال نیاز خود که ۶۰ هزار تن روغن بود، فقط ۷ میلیون یورو ارز گرفت، ما شرکت دلفین آبی و دکا تجارت روی هم رفته ۱۵۰ میلیون دلار ارز گرفتند.

نماینده دادستان با اشاره به شرکتهای خارجی طرف تجارت با شرکتهای داخلی، گفت: البته بر اساس تحقیقات مشخص شد که این شرکتها هیچ سابقهای در واردات روغن نداشتند.

در ادامه جلسه محمد حسین زندیه به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده در حد کلان به میزان ۱۵۰ میلیون دلار جعل مهر و جعل اسناد عادی و استفاده از اسناد مجعول در جایگاه مخصوص قرار گرفت و به معرفی خود پرداخت.

او گفت: من محمد حسین زندیه متولد ۷۸ کارمند شرکت دکاتجارت، دلفین آبی و سبحان سبز بودم.

متهم زندیه ادامه داد: تمامی موارد ذکر شده در کیفرخواست را رد میکنم. من به خاطر نوشتن اعترافات خود ۱۵ ماه از نوجوانی ام در زندان بودم. در ۹۰ درصد کیفرخواست آمده است که من در حین فرار دستگیر شدم، اما هنگامی که دستگیر شدم در شرکت حضور داشتم.

متهم زندیه درباره سمت خود در شرکت، گفت: کار من در شرکت کپی گرفتن، بایگانی و پیک بود و ماهیانه ۷۰۰ تومان دریافت میکردم، به چه حسابی گفته شده که من معاون خرمیپور بودم. چگونه یک جوان ۱۸ ساله میتواند این کار را انجام دهد، من حتی ۲۰ میلیون تومان هم ندارم، چرا باید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای من تهیه شود.

او افزود: پدر، مادر، خاله، دایی، شوهرخاله، مادربزرگ و به طور تمام خانواده من به کردستان عراق رفتهاند و من ۱۵ ماه است که در زندان هستم، من کارمند جزء در شرکت بودم و من هفتهای ۳ تا ۴ روز در شرکت حضور داشتم. هیچ کار خطایی نکردم، اما خانوادهام من را رها کردند و رفتند و من باید به جای آنها پاسخگو باشم، تنها گناه من این بود که فرزند این خانواده شدم.

قاضی موحد از او پرسید: معصومه خرمیپور چه نسبتی با شما دارد؟

متهم زندیه پاسخ داد: مادر من است و قبل از دستگیری من به کردستان عراق فرار کرد، البته آنها به من گفتند که به دیدار با محمد خرمیپور میروند، اگر میدانستم چرا میروند من هم با آنها میرفتم، البته سابقه داشت که همگی با یکدیگر مسافرت کنند.

قاضی موحد گفت: شما هم بلیت سفر داشتید.

متهم زندیه گفت: من ۱۴ شهریور ۹۷ دستگیر شدم و قرار بود ۱۶ شهریور به اربیل عراق بروم، البته بلیت برگشت هم داشتم.

به گفته قاضی موحد ادامه جلسه رسیدگی به پرونده در ساعت ۱۳ روز دوشنبه در شعبه یک دادگاه ویژه جرائم و مفاسد اقتصادی برگزار خواهد شد.

سِلتوس محصولی جدید از کیا موتورز است که در زمان رونمایی به عنوان خودرویی اقتصادی برای بازار هند و منطقه شرق آسیا معرفی شد. در ادامه نگاهی به ویژگی های این محصول در مدل 2021 خواهیم داشت:

سلتوس نامی است که در افسانه های یونانی برای اشاره به پسر هرکول استفاده شده است. اولین بار در سال 2018 و به شکل مفهومی معرفی شد.

سلتوس در نوشتار انگلیسی با حرف C شروع می شود اما کره ای ها آنرا به S تغییر داده اند زیرا در صنعت خودرو کاربردهای زیادی دارد: اس یو وی، اسپرت، اسپید(سرعت)، استایل و بسیاری از کلمات دیگر را می توان در نظر داشت که همگی با S آغاز می شوند.

به عنوان یک خودروی شاسی بلند؛ سلتوس مجموعه زیبایی را پیش روی مخاطب قرار داده است تا جائیکه می توانیم آنرا یک محصول متفاوت در شاسی بلندهای چند سال اخیر کیاموتورز بدانیم.

براساس اعلام کیاموتورز قیمت پایه برای تریم ال اکس مجهز به سامانه تمام چرخ محرک کمتر از 22 هزار دلار خواهد بود.

برای سلتوس 2021 دو موتور قابل سفارش است و این خودرو در 3 تریم به فروش می رسد. موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 2 لیتری با خروجی 146 اسب بخار و گشتاور 132 پوندفوت در تریم های اس و ال اکس و ایی اکس. موتور 4 سیلندر توربوشارژ 1.6 لیتری با خروجی 175 اسب بخار و گشتاور 195 پوندفوت قابل سفارش برای تریم های اس و اس اکس.

موتور 2 لیتری با جعبه دنده سی وی تی و نمونه 1.6 لیتری با جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک ارائه خواهد شد.

نوع رینگ های به کار رفته در لاستیک های آفرودی نیز اختصاصی بوده و در اندازه 17 اینچی انتخاب شده است.

از امکانات سلتوس می توان به: پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو، 3 پورت یو اس بی، شارژ بی سیم ویژه تلفن هوشمند، سیستم صوتی از برند مطرح بوز با 8 اسپیکر، نورپردازی هوشمند داخل کابین، ورود بدون کلید، هماهنگی با تلفن هوشمند، و ... اشاره کرد.

طراحان کیا تلاش کرده اند به رغم استفاده از مواد ارزان بویژه برای قسمت های پلاستیکی بدنه، خودرویی را ارائه دهند که جلوه های یک محصول لوکس را به نمایش بگذارد.

چراغ های جلوی سلتوس، متفاوت ترین قسمت دماغه است. اینجا از دو سطح چراغ روی هم استفاده شده که امتداد آنها(چراغ ها) در گریل(جلوپنجره) نیز یک فضای دو طبقه ایجاد کرده است.

فضای داخل کابین سلتوس در نقدهای کارشناسانه نمرات قابل قبولی را به خود اختصاص داده و نقطه قوت آن به طراحی و جانمایی جزئیات در کنسول جلو مربوط می شود.

اینجا یک نمایشگر 10.25 اینچی ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی و دوربین های محیطی مشاهده می شود که طراحی عمودی روی کنسول آن طرفداران خاص خود را دارد.

یک نمایشگر دیجیتال 7 اینچی در قسمت نشانگرهای آمپر و همچنین نمایشگر هدآپ 8 اینچی برای این محصول استفاده شده است.