امکان توزیع روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب سیانجی

معاون شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده در جایگاهها توزیع میشود که این مقدار تنها نیمی از ظرفیت موجود برای توزیع این سوخت پاک است.به گزارش صدا و سیما؛ حمید قاسمی دهچشمه افزود: با احتساب تبدیل ۴۰۰ هزار تاکسی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار وانتبار بنزینسوز، امکان افزایش روزانه ۱۸ میلیون مترمکعب سیانجی و دستیابی به توزیع روزانه ۴۰ میلیون مترمکعبی این سوخت پاک در کشور وجود دارد.وی هزینه حدودی تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز را حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان بسته به کیفیت تجهیزات عنوان کرد و افزود: هماکنون امکان تبدیل روزانه ۲۲ تا ۳۰ هزار خودرو بنزینی به گازسوز در کشور وجود دارد.

 

سهمیه بنزین اول هر ماه شارژ میشود

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، با بیان اینکه مردم نگران ذخیره شارژ هر ماه خود نباشند، اظهار کرد: برای خودروهای شخصی سواری، سهمیه بنزین به شرط عبور نکردن از ۳۶۰ لیتر در کارت ذخیره میشود و قابل انتقال به ماههای بعد است.فاطمه کاهی در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه سهمیه ۶۰ لیتری ماهانه بنزین افراد درصورت عدم استفاده به صورت خودکار به ماه بعد منتقل میشود، اظهار کرد: البته باید توجه داشت که پس از شش ماه، مازاد ۳۶۰ لیتر از کارت سوخت شخصی افراد حذف میشود؛ بدین معنا که پس از این زمان، هرچه بیش از ۳۶۰ لیتر در کارت سوخت افراد وجود داشته باشد، حذف خواهد شد.

 

راهاندازی نرمافزار اندرویدی شرکت گاز استان تهران

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران اعلام کرد: پس از حذف قبضهای کاغذی در شرکت گاز استان تهران، نرمافزار نسخه اندروید این شرکت راهاندازی شد.به گزارش شرکت ملی گاز ایران، احمد دارابی گفت: از ابتدای آذرماه و با جمعآوری شماره تلفن همراه مشترکان، حذف قبضهای کاغذی در شرکت گاز استان تهران آغاز میشود و به این ترتیب همه مشترکان از طریق پیامک از حساب گازبهای خود مطلع خواهند شد.وی با اشاره به اینکه این پروژه کیفی با استقبال گسترده مشترکان گاز روبهرو شده است، اظهار کرد: این کار سبب صرفهجویی در زمان، هزینهها و شفافیت در صورتحسابها میشود.دارابی ادامه داد: این اپلیکیشن دارای امکاناتی مانند اعلام رقم کنتور، مشاهده آخرین قبض، تاریخچه قبضها (شامل پرداختیها) پرداخت قبضها و اعلام شکایتها و پیشنهادهاست.

تولید گاز در خانگیران افزایش یافت

مدیر امور فنی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق اظهار کرد: با انجام پنج مورد عملیات مسدودسازی قسمت آبده پنج حلقه چاه، سه مورد اسیدکاری چاهها و مشبککاری دو حلقه چاه بهوسیله لوله مغزی سیار، تولید گاز منطقه خانگیران افزایش یافت.شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، محمدرضا سلطانی،به برنامه شرکت نفت و گاز شرق برای تولید مستمر و پایدار گاز در فصل زمستان اشاره و تصریح کرد: برای تولید مستمر و پایدار گاز در فصل زمستان اقدامهایی از قبیل نصب تفکیکگرهای سرچاهی دو حلقه چاه، نظارت بر تعمیر و تکمیل سه چاه خانگیران و برنامهریزی و نظارت بر آمادهسازی محوطه دو حلقه چاه برای استقرار دکل حفاری انجام شده است.

نیمی از مخزن سدهای کشور خالی است

میزان خروجی آب از سدهای کشور در دو ماه گذشته با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته از مرز هفت میلیارد مترمکعب گذشته و ظرفیت مناسبی از مخزن سدهای کشور به کنترل و تسکین سیلابهای احتمالی اختصاص یافته است.پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو اعلام کرد: اکنون موجودی مخزن سدهای کشور به حدود ۲۵.۴ میلیارد مترمکعب رسیده، که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۶ درصدی را ثبت کرده است.همچنین ۵۰ درصد از حجم مخزن سدهای کشور پر بوده، درحالیکه این رقم سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۴۱ درصد بود.اکنون از میان ۱۹۳ سد بزرگ کشور حدود ۶۷ سد مهم کمتر از ۴۰ درصد پر شده اند و یک درصد سدهای بزرگ کشور بیش از ۹۰ درصد آب دارند، ظرفیت مناسبی از مخزن سدهای کشور به منظور کنترل و تسکین سیلابهای احتمالی در سال آبی ۹۹-۹۸ اختصاص پیدا کرده است.

جزئیات افتتاح نیروگاه دالاهو

مجری طرحهای نیروگاههای خصوصی شرکت برق حرارتی جزئیات افتتاح نیروگاه دالاهو توسط وزیر نیرو و رئیس مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.امیر دودابینژاد در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو برای تامین برق غرب کشور و پاسخگویی به رشد مصرف احداث شده است اظهار کرد: این نیروگاه کلاس F بوده و راندمان آن ۵۶ درصد است.وی ادامه داد: نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو دارای دو واحد گازی به ظرفیت ۳۱۰ و یک واحد بخار به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات است و در واقع جمعا حدود ۹۰۰ مگاوات ظرفیت دارد.وی از افتتاح واحد نخست گاز نیروگاه دالاهو در روز سهشنبه توسط وزیر نیرو و رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: واحد دوم گازی این نیروگاه تا پایان سال تکمیل خواهد شد و واحد بخار هم در دست ساخت قرار دارد.

محمد مشکینفام شرایط پروژههای پارس جنوبی تشریح کرد؛

گروه انرژی: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح تازهترین وضع فازهای باقیمانده پارس جنوبی گفت: با بهرهبرداری از سکوهای جدید، ظرفیت برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از ۶۳۰ میلیون مترمکعب کنونی به ۶۸۰ میلیون مترمکعب میرسد.

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکینفام در بازدید میدانی از طرحهای در حال توسعه پارس جنوبی اظهار کرد: مطابق برنامههایی که از ابتدای امسال تعیین شده، فعالیتهای توسعهای پارس جنوبی در سه طرح ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ با اتکا به قابلیتها و ظرفیتهای شرکتهای داخلی با جدیت تمام در حال انجام است.

وی بر ضرورت تمرکز برداشت گاز از میدان پارس جنوبی به دلیل مشترک بودن آن تاکید کرد و افزود: یکی از اهداف مهم شرکت نفت و گاز پارس در سال جاری، دستیابی به برنامه مصوب وزارت نفت و تکمیل بخش فراساحلی فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی است که این مهم با برنامهریزی منسجم و نظاممند در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به نصب دو سکوی دریایی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در روزهای اخیر اشاره و تصریح کرد: تولید دو سکوی اصلی ۲۳ و اقماری ۲۴B بهزودی پس از اتمام عملیات هوکآپ و راهاندازی به خشکی منتقل و پس از فرآورش در پالایشگاه این فازها، به شبکه سراسری گاز تزریق میشود.

دو سکوی جدید فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی پس از تولیدی شدن، برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را ۲۸ میلیون مترمکعب (معادل یک میلیارد فوت مکعب) افزایش میدهند.

  • برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۴؛ بهزودی

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، فعالیتهای اجرایی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هماکنون سکوی ۱۴B در بخش دریایی این طرح آماده تولید است و به محض تکمیل خط لوله ۵ کیلومتری اتصال به پالایشگاه فاز ۱۲، عملیاتی میشود.

    مشکینفام افزود: خط لوله رابط بین پالایشگاه فاز ۱۴ و ۱۲ در مرحله راهاندازی قرار دارد و تا دو هفته آینده، دریافت گاز غنی از سکوی ۱۴B را آغاز خواهد کرد. عرشه دریایی ۱۴B، سومین سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی است که با ظرفیت تولید روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب) تیرماه امسال در خلیج فارس نصب شد.

  • ۳ سکوی پارس جنوبی در ریل بارگیری

    مشکینفام با بیان اینکه از مجموع ۱۰ سکوی سفارشگذاری شده به شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، هفت سکو بارگیری و نصب شده است، تصریح کرد: سه سکوی باقیمانده مربوط به فازهای ۱۳ و ۱۴ هستند که تا پایان امسال به موقعیت مخزنی خود در خلیج فارس منتقل میشوند.

    وی اولویت بعدی شرکت صدرا برای تحویل این ابرسازههای دریایی را سکوی ۱۴D اعلام کرد و افزود: با بارگیری و نصب این سکو در آذرماه و بهرهبرداری از آن تا پایان امسال، بخش فراساحلی فاز ۱۴ نیز تکمیل میشود، همچنین تلاش میشود دو سکوی گازی فاز ۱۳ نیز پس از انتقال به دریا و استقرار در موقعیت این طرح، تا پایان امسال نصب شود و در مدار بهرهبرداری قرار گیرد.

    مشکینفام با بیان اینکه با بهرهبرداری از سکوهای جدید فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ ظرفیت برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ۶۸۰ میلیون مترمکعب میرسد، تاکید کرد: رقم یادشده بدون احتساب ظرفیت برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از عرشه دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی است که به دلیل تعمیرات خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی از مدار تولید خارج شده است.

  • سرعتبخشی در احداث پالایشگاه فاز ۱۴

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه فعالیتهای اجرایی احداث پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با تحولات مناسبی همراه بوده است، گفت: سرعت توسعة فاز ۱۴ در بخش پالایشگاهی افزایش یافته و شهریور و مهرماه امسال به ترتیب ۱.۷ و ۱.۵ درصد پیشرفت در اجرای کار حاصل شده است که اعداد قابل توجهی محسوب میشود.

    وی گفت: تلاش میشود در قرارداد همکاری شرکت نفت و گاز پارس با پیمانکاران این طرح، مشکلات پیش رو از طریق برگزاری نشستهای مستمر و تزریق بهموقع منابع مالی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز برطرف شود.

    پیش از این عبدالله مهراب مدیر بخش فراساحل فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی از تکمیل فرآیند توسعه بخش فراساحل این فازها تا زمستان خبرداد و گفت: با بهرهبرداری از سکوهای فاز ۲۳ و ۲۴B، این طرح به ظرفیت اسمی تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز میرسد.

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به قاچاق لوازم خانگی گفت: هم اکنون بزرگترین چالش ما بحث قاچاق لوازم خانگی است، این روند خلاف به تنهایی اقتصاد کشور را دچار مشکل می کند.حبیبالله انصاری در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه داد: قاچاق یک پدیده بسیار شوم در صنعت و اقتصاد کشورهاست، باید بتوانیم در زمینه قاچاق نیز صاحب اطلاعات شویم و با همکاری اصناف، هدایتگر مردم و در کنار آنها باشیم. باید زمینه فرهنگ استفاده از کالای باکیفیت را جوری فراهم سازیم که علاوه بر تامین کیفیت و کمیت بازار داخلی، راهی برای صادرات اقلام را نیز فراهم کنیم. انصاری اضافه کرد:کالای تقلبی اعم از قاچاق و غیرقاچاق دارای ۲ بُعد است؛ یک بُعد آن پیشگیری از ورود این کالاها و معدوم کردن آن ها در صورت شناسایی و بُعد دیگر هم در خصوص ضرورت فراهم کردن شرایط برای تولید کالای ملی است.

چهل و نهمین جلسه هفتگی ستاد مقابله با آثار تحریم های اقتصادی در بخش کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مدیران ارشد این وزارت برگزار شد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در این جلسه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی مدیران در خصوص آخرین وضعیت تامین و توزیع نهاده های مورد نیاز تولیدکنندگان و رصدهای انجام شده در سطح استانها، اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان بخش کشاورزی، تامین نهاده های کشاورزی را در شرایط تحریم باجدیت پیگیری کرده است.وی تصریح کرد: خوشبختانه کلیه اقلام مورد نیاز بخش کشاورزی ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از زمان مشابه سال گذشته تامین و تدارک دیده شده است و انبارها از ذخایر راهبردی نهاده های تولید کاملا پر است.

اصناف در انتظار تعیین تکلیف سهمیه بنزین وانتبارها

از سوی وزارت صنعت

رئیس اتاق اصناف تهران از ارائه درخواست اصناف به وزارت صنعت برای تعیین سهمیه بنزین بهجای واریز پول برای جبران هزینه ناشی از افزایش قیمت بنزین وانتبارهای حمل کالا خبر داد و گفت: تخلفات اصناف افزایش نیافته است.قاسم نوده فراهانی در گفتوگو با تسنیم، در خصوص رصد و پایش اصناف برای جلوگیری از افزایش قیمتها، اظهار داشت: با توجه به اینکه تنظیم بازار کشوری بوده و در همه بخشها انجام میشود، بازرسیها و کنترل بازار توسط اصناف نیز افزایش یافته و تنها کالاهایی که حملونقل آن از طریق خودروهای بنزینی انجام میشود با افزایش اندک قیمت روبهرو شده است.وی گفت: قرار بود برای وسایل نقلیه بنزینی وانتهای حملونقل میوه و کالا هزینهای برای جبران افزایش قیمتها واریز شود، اما اصناف از وزارت صنعت درخواست کردند برای عملکرد بهتر و کاهش هزینه تمامشده، بهجای واریز پول، معادل آن برای رانندگان وانتبارها بنزین در نظر گرفته شود. این موضوع مطرح شده و در حال حاضر منتظر تعیین تکلیف آن از سوی وزارتخانه هستیم.

قیمت نهادههای دام و طیور کاهش یافت

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران با بیان کاهش قیمت این نهادهها در برخی نقاط کشور، بیان کرد: فراوانی نهادههای دام و طیور در اقصی نقاط کشور و انباشتگی قابل توجه ذخایر استراتژیک شرکتهای دولتی و شبه دولتی موجب وفور عرضه شده که در نتیجه آن قیمت برخی از نهادهها رو به کاهش نیز گذاشته است.کورش سیامک در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: میزان واردات نهادههای دام و طیور توسط بخش خصوصی که در خلال سالهای اخیر بیشترین سهم را در تامین نهادههای مذکور ایفا کرده است، با وجود مشکلات مختلف در طول سال جاری حتی از سنوات قبل چشمگیرتر بوده است.وی افزود: روند تحویل این نهادهها در ماههای گذشته ادامه داشته و امروز تعداد قابل توجهی از محمولات ذرت دامی، کنجاله سویا و جو خریداری شده توسط بخش خصوصی از بنادر آمریکای جنوبی و دریای سیاه به سوی بنادر کشور در خلیج فارس فرستاده شدهاند.

ضرورت حمایت از انتقال تکنولوژی تولید بذر

کشاورز با اشاره به اینکه با واردات صرف بذر موافق نیستیم، گفت: این در حالی است که از انتقال تکنولوژی تولید بذر قابل رقابت حمایت خواهیم کرد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی در خصوص افزایش بهرهوری آب و عملکرد محصول را تشریح کرد و گفت: با واردات صرف بذر موافق نیستیم؛ بلکه با انتقال تکنولوژی تولید بذر قابل رقابت آن هم پس از تائید کشاورزان و تقاضای بازار حمایت خواهیم کرد.وی پس از ارائه گزارش هیات چینی در زمینه تولید بذر هیبرید، تصریح کرد: در صورت ارائه بذور هیبرید سازگار با شرایط کشور، باید حداکثر پس از ۲ سال روند و مقدمات ثبت ارقام و تولید بذور هیبرید در داخل کشور اجرایی شود.

مشاور نظام صنفی کشاورزی هشدار داد؛
 

گروه اصناف: چند سالی است که بی تدبیری در اجرای خرید تضمینی محصولات استراتژیک به اوج خود رسیده و علی رغم هشدارهای مکرر دست اندرکاران بخش کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده با گذشت بیش از ۲ ماه از آغاز سال زراعی جدید، اصلاح نشده است که این امر بدون تردید آینده تولید را در معرض خطر قرار می دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از مسئولان بر این باورند که اعلام قیمت تضمینی بدون توجه به هزینه های تولید و تورم در کاهش سطح زیر کشت نسبت به مدت مشابه سال قبل تاثیر منفی داشته است که با وجود اهمیت بالای خودکفایی گندم در شرایط تحریم و بی نیازی به کشورهای بیگانه، هرچه سریع تر نرخ خرید تضمینی این محصول استراتژیک مطابق با هزینه واقعی تورم باید تغییر کند تا در فرصت باقی مانده، عقب ماندگی سطح زیر کشت جبران شود، در غیر این صورت کشاورزان ترجیح می دهند محصول تولیدی خود را به جای تحویل به مراکز دولتی به عنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار دهند یا به سراغ کشت دیگر محصولات روند.با وجود زمزمه های واردات گندم و به ثمر نشستن تلاش واردات چی ها در پی نقض قانون خرید تضمینی نگرانی های متعددی پیرامون تامین امنیت غذایی کشور ایجاد شده است چرا که کشورهای صادرکننده اصلی در حوزه گندم آمریکا و کانادا هستند که به سبب اعمال تحریم های ظالمانه مراوده ای با این کشورها نداریم که این امر در کنار ارزان بودن گندم داخلی نسبت به خارجی و کاهش شدید منابع مالی دولت زنگ خطر جدی به شمار می رود.

  • امکان واردات گندم وجود ندارد

    جعفر حسینی مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، درباره آخرین پیگیریها برای اصلاح نرخ تضمینی گندم اظهار کرد: با توجه به اعلام نرخ ناعادلانه برای خرید تضمینی گندم شاهدیم که پیش بینی سطح زیر کشت گندم در بسیاری از استانها اتفاق افتاده به طوری که کشاورزان نسبت به خرید بذر مصرفی تمایل چندانی ندارند. او افزود: بنابر اظهارات شرکتهای تولید کننده بذر خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل افت چشمگیری داشته که این امر به معنای کاهش استقبال کشاورزان از کشت گندم برای سال زراعی آینده است. حسینی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی سطح زیر کشت اگر مسئولان امر هر چه سریعتر نسبت به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم در فرصت باقی مانده اقدام نکنند سال آینده برای تامین نیاز کشور نیاز به واردات خواهیم داشت که این امر در شرایط فعلی تحریم و کاهش شدید منابع مالی دولت امکان پذیر نیست. مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه زنگ خطر تولید گندم در کشور به صدا در آمده است، بیان کرد: با توجه به کاهش رغبت کشاورزان به کشت گندم برای سال زراعی آینده انتظار میرود که مسئولان دولتی در روزهای آتی نسبتا به اصلاحات نرخ خرید تضمینی گندم اقدام کنند تا کشاورزان در فرصت باقیمانده بتوانند اقدام به کشت این محصول کنند و چنانچه تاریخ کشت به پایان برسد دیگر هیچ کاری از دست هیچکس بر نمیآید و در شرایط فعلی که تحریمهای ظالمانه بر کشور حاکم است و همواره منابع مالی دولت به شدت کاهش یافته است از این رو امکان واردات گندم به کشور وجود ندارد که این امر تامین امنیت غذایی کشور را در معرض خطر قرار میدهد.

  • ضرورت اصلاح خرید تضمینی گندم

    به گفته وی با وجود آنکه گندم یکی از مهمترین محصولات استراتژیک در کشور به شمار میرود جای این سوال مطرح است که چرا کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح خرید تضمینی گندم اقدام نمیکند مگر قرار نیست مسائل امنیت غذایی به عنوان مهمترین موضوع در این کمیسیون بررسی شود. او با انتقاد از اعلام نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم در سال زارعی جدید اظهار کرد: با توجه به هزینههای تولید و تورم قیمت منطقی و عادلانه خرید تضمینی هر کیلو گندم باید ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شود در غیر این صورت دود بی توجهی دولت به چشم همه میرود چرا که کشورهای آمریکا و کانادا مهمترین صادر کنندگان هستند که با ما مراودهای ندارند و همواره دشمن اصلی ما به شمار میروند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید گندم در ایران نسبت به واردات ارزانتر است، افزود: با توجه به هزینه اولیه تولید حاملهای انرژی و ... قیمت خرید هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۸۶۰ تومان اعلام کردیم و چنانچه نرخ خرید تضمینی گندم به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اصلاح نشود دولت به سبب کاهش چشمگیر و سطح زیر کشت به ناچار باید هر کیلو گندم را با قیمت حداقل ۵ هزار تومان در سال آینده وارد کند که کمیسیون امنیت مجلس باید نسبت به این موضوع ورود کند و هر چه سریعتر مسئولان شورای اقتصادی را وادار به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم کند.

  • افت 40 درصدی سطح زیر کشت

    او با بیان اینکه اعلام آمار دقیق سطح در شرایط فعلی کمی زود است اظهار کرد: با توجه به آنکه تا اواخر آذر برای کشت گندم زمانی باقی است از این رو نمیتوان آمار دقیق و مقایسهای سطح زیر کشت نسبت به مدت مشابه سال قبل را اعلام کرد، اما برآوردها حاکی از آن است که تاکنون سطح زیر کشت نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افت داشته است که مصداق بارز این امر فروش بذر گواهی شده به کشاورزان است که شرکتهای تولید کننده نسبت به بی رغبتی کشاورزان به امر خریدن و ماندن محصول روی دستشان گلایهمند هستند.

    حسینی ادامه داد: با وجود پیگیریهای صورت گرفته اگر مسئولان شورای اقتصاد هر چه سریعتر اقدام به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم نکنند به سبب آنچه بعد از آذر نمیتوان انتظار داشت که کاهش سطح زیر کشت جبران شود بنابراین امنیت غذایی کشور و پایداری تولید این محصول استراتژیک در معرض خطر قرار میگیرد.