رهبر انقلاب درگذشت همشیره رئیسجمهور را تسلیت گفتند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همشیره مکرمه آقای روحانی رئیسجمهور را تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجةالاسلام آقای روحانی رئیسجمهور محترم

درگذشت همشیرهی مکرّمه جنابعالی را تسلیت میگویم و از خداوند متعال رحمت و مغفرتش را برای آن مرحومه مسألت میکنم. لطفاً تسلیت اینجانب را به همهی بازماندگان ایشان ابلاغ فرمائید.

سیّدعلی خامنهای

۴ آذر ۱۳۹۸

افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را

ایجاد کرده است

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح دولت برای افزایش نظارت و کنترل بر قیمت کالاها مدعی شدند که کنترل قیمت کالاها با شیوه دستوری ممکن نیست و این افزایش قیمت مشکلاتی را ایجاد کرده است.

در جلسه دوشنبه مجلس شورای اسلامی که با حضور وزرای دادگستری و صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است برخی نمایندگان مجلس به راهکارهای ارائه شده توسط این وزیران برای کنترل قیمت های کالا انتقاد کردند.

رحیم زارع، نماینده مردم آباده، اولین نماینده ای بود که با قرار گرفتن در پشت تریبون مجلس با اشاره به افزایش قیمت کالاهای مختلف مانند فولاد، کرایه تاکسی و وانت حمل بار، کود شیمیایی، آرد، دارو، گوجه، گاز مایع، ماهی، برنج و تخم مرغ طی ۱۰ روز گذشته خاطر نشان کرد: افزایش قیمت بنزین امروز اقتصاد کشور را مختل کرده است، لطفا اگر برنامهای برای افزایش قیمت گازوئیل دارید، آن را اجرایی نکنید.

وی با اشاره به کم بودن تعداد گروه های بازرسی برای کنترل قیمتها در بیش از ۱۰۰۰ شهر کشور افزود: مردم امروز از ما میخواهند که علاوه بر پرداخت نقدی یارانه ها از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین برای معیشت مردم و اشتغال هم استفاده کند.

افشای اطلاعات پشت پرده اغتشاشات

به زودی

فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران بزرگ با بیان اینکه بهزودی از اطلاعات پشت پرده اغتشاشات اخیر مردم را مطلع میکنیم، گفت: آمریکا، اعراب دست پرورده آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز نگران و مستاصل هستند.

سردار محمدرضا یزدی روز دوشنبه در اجتماع عظیم گردان های بسیج شهرداری تهران در سالن هفتم تیر تصریح کرد: شبی که آن اتفاق در تهران رقم خورد و اغتشاش شد رئیس جمهور آمریکا بجای آماده شدن برای استیضاح در کنار معاونان خود وضعیت ایران را رصد می کرد.

وی ادامه داد: بجز آمریکا، اعراب دست پرورده آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز همین کار را انجام می دادند.

سردار یزدی گفت: مردم ما در مقابل این اقدام اغتشاشگران ایستاده و نقشه هایشان نقش برآب شد اما فکر نکنید حرکت ساده ای بود و ارازل و اوباش آمدند این اقدام را رقم زدند بلکه آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی پشت پرده اغتشاشات بودند و پول هنگفتی خرج شد.

وی تصریح کرد: پس از اغتشاشات کشور ناوهای آمریکا پس از مدتها دوباره به سمت منطقه حرکت کردند و این نشان میدهد طرف ما در اغتشاشات اخیر تنها چند تن از اراذل اوباش قمه به دست نبودند.

الهام گیری از تفکر بسیج

وزیر دفاع در پیامی ضمن گرامیداشت چهلمین سالروز تشکیل بسیج مستضعفین نوشت: توفیقات عظیم به دست آمده در عرصه صنعت دفاعی کشور و دستاوردهای ارزشمند آن در طول ۴۰ سال گذشته با الهام گیری از تفکر و اندیشه بسیج به سرانجام رسیده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، در متن پیام امیر سرتیپ امیرحاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آمده است: چهل سال از صدور فرمان تاریخی معمارکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج و ارتش بیست میلیونی می گذرد. در سایه تصمیم تاریخ ساز حضرت امام خمینی(ره) و هدایت های داهیانه فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) امروز نهال ارزشمند بسیج به شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری تبدل گردیده است که مایه آرامش ملت ایران و خاری در چشم دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی است. در ادامه این پیام آمده است: شجره طیبه بسیج، پدیده ای کم نظیر و گره گشاست که الگویی تمام عیار برای جوانان مقاومت در سایرکشورهای اسلامی نیز به شمار می رود و امروز جوانان عزیز بسیجی پر انگیزه، با شور و شوق و تلاش مضاعف برای رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی، سربلندی، عزت و پیشرفت کشور تلاش می کنند و دشمنان را به زانو درآورده اند.

تصویب پروژههای جدید میان ایران و آژانس

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمانهای بینالمللی مستقر در وین، از تصویب چندین پروژه جدید همکاری فنی میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی در جریان اجلاس هفته گذشته شورای حکام آژانس خبر داد. کاظم غریب آبادی در این خصوص اظهار داشت: با تلاشهای صورت گرفته و مذاکرات فنی میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس، علاوه بر تداوم اجرای دو پروژه همکاری فنی در حوزه نیروگاهی و درمان سرطان برای سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی، چهار پروژه جدید همکاری فنی نیز برای همین دوره زمانی به تصویب رسید. وی افزود: این پروژه ها که ارزش مالی اجرای آنها بیش از یک میلیون یورو - تامین از سوی آژانس - خواهد بود، در حوزههای مختلف از جمله ارتقای ایمنی و بهره برداری از راکتورهای تحقیقاتی هسته ای، ارتقای ظرفیت انسانی در حوزه سوخت هستهای، ارتقای ظرفیت تولیدکنندگان در زمینه غلات اصلی و همچنین مدیریت پسماندها می باشد.

مشکل کمبود مسکن در شهرها حل نخواهد شد

گروه اقتصاد کلان - کورش شرفشاهی: سالهاست که مسکن مانند تیغ دولبه عمل کرده است. بدین معنا که دولتهایی که عملکرد خوبی نداشته اند با انتقاد مردم رو به رو کرده و دولتهایی که مسکن دولتی ساخته اند، زمین دولتی واگذار کرده اند یا تسهیلات خرید مسکن قابل قبولی ارایه داده اند، در اذهان مردم ماندگار کرده است. اما در هر صورت مسکن یکی از مهمترین پیشرانههای اقتصادی کشور بوده و از این پس نیز خواهد بود.

ساخت و ساز مسکن صدها صنعت کشور را به حرکت درمی آورد که اشتغالزایی خوبی دارد و گردش مالی این صنایع نظام بانکی را متحول می کند و رونق اقتصادی را رقم می زند.

نکته مهمی که مسکن را در عرصه اقتصاد مطرح می کند، سود بالایی است که برای سرمایه گذاران در این بخش فراهم می کند. هنگامی که در مدت کمتراز یک ماه ارزش پول ملی با سر سقوط می کند، مردم به دنبال این هستند تا از شر نقدینگی به هر صورت خلاص شوند و پول را به هر کالای دیگری تبدیل کنند. عده ای دلار می خرند، برخی به سوی طلا می روند، افراد دیگری در بخش مسکن متمرکز می شوند و خلاصه اینکه سعی می کنند پولشان را هر چیزی معاوضه کنند.

هر بار که بحران های مالی رقم خورده، قیمت مسکن بالا رفته و سرمایه ها گاهی در بخش ارز انباشته شده و به محض آنکه به اوج رسیده، سرمایه داران از آن بخش کوچ کرده و به سوی محل دیگری رفته اند و کار بجایی رسیده که علاوه بر آپارتمان، خانه های کلنگی و قیمت زمین رشد سرسام آوری داشته است.

  • میراث مسکن مهر

    بدترین تجربه در گرانی مسکن را در دولت نهم شاهد بودیم و این میراث شوم برای دولت روحانی به ارمغان گذاشته شد تا بار دیگر شاهد رشد وحشتناک قیمت مسکن باشیم.

    دولت نهم برای مدیریت بر قیمت، طرح مسکن مهر را با رویکرد واگذاری ملک رایگان آغاز کرد. در این رابطه نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی دولت نهم ساخت چهار میلیون و۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرها و روستاها را پیش بینی کرد که نیمی از آنها در روستاها بود. مسکن مهر تا پایان دولت دهم همچنان در دستور کار بود و پایان دولت همچنان مسکن مهر در هر نقطه از کشور افتتاح و تحویل می شد. اما نحوه و کیفیت اجرای این طرح به نحوی به هدررفت منابع متقاضیان، بانکها و انبوه سازان منجر شد که تا پایان دولت دهم کمتر از ۳۰ درصد ازاین تعهد اجرا شده و آن بخش اجرا شده نیز به معضلی برای سازندگان و خریداران تبدیل شد.

    آخرین آمار اجرای این طرح، از قفل شدن بیش از ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه در بیش از ۴.۷ میلیون واحد بدون متقاضی واحد مسکن مهر در مناطق مختلف کشور خبر میدهد. نکته مهم این بود که دولت یازدهم به بهانه های درست و غلط از پایان دادن به مسکن مهر خودداری می کرد و در حالی که بسیاری از مردم اجاره نشین بودند، خانه های مسکن مهر که نیمه کاره بود، تمام نمی شد و همچنان مردم درگیر مسکن مهری بودند که می بایست آنان را خانه دار کند.

    دولت روحانی که با فشار مستاجران به ویژه کارگران و بازنشستگان و محرومان رو به رو بود، وعده های بسیاری داد که از آن جمله ساخت مسکن اجتماعی بود. آخوندی که در ابتدای دولت یازدهم سکان وزارت راه و شهرسازی را به دست گرفته بود، اعلام کرد که مسکن مهر از مسکن اجتماعی کپی شده که وی بنا داشته در دولت قبل اجرایی کند و هنگام رای اعتماد به نمایندگان مردم در خانه ملت قول داد که در قالب مسکن اجتماعی، بی خانه ها را خانه دارد می کند. این در حالی بود که نه تنها مسکن اجتماعی هرگز محقق نشد، بلکه مسکن مهر که می توانست بار نیاز به مسکن را سبک کند، همچنان نیمه کاره رها شده بود و هنوز هم که دولت روحانی وارد سال هفتم شده، بسیاری از متقاضیان مسکن مهر در انتظار لطف دولت روحانی هستند.

  • جزییات طرح ملی مسکن

    به هر حال اسلامی سکان وزارت راه و شهرسازی را به دست گرفت و طرح «اقدام ملی برای مسکن» را مطرح کرد. در قالب این طرح قرار است علاوه بر تکمیل ۵۰۰ هزار واحد ناتمام مسکن مهر مسکن مهر و احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کل، دولت دوازدهم، معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکن احداث کند. یکی از ایرادات مهم مسکن مهر این بود که از اراضی خارج از شهرها استفاده شد که امکانات و تأسیسات زیرساختی نداشت و همین امر باعث شد تا هزینههای سنگین ایجاد راه و زیرساختهای اصلی، امکانات رفاهی و ... روی دوش دولت مانده و با اتمام بودجه دولت بدهکار و طرح ناتمام و بدون مشتری رها شد. اما قرار شده در طرح اقدام ملی مکانیابی درون شهرها باشد. بر اساس طرح اقدام ملی ۱۰۰ هزار واحد مسکن در بافتهای فرسوده شهری، ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و ۱۰۰ هزار واحد نیز در شهرهای کوچک و با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر ساخته شود. اسلامی در طرح اقدام ملی مسکن وعده داده تمام واحدهای مسکن مهر ناتمام تا پایان امسال تکمیل و تحویل شود و زمان ساخت واحدهای جدید در این طرح ۲ سال در نظر گرفته شده است. قرار است واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن با قیمت تمامشده عرضه و به متقاضیان ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام از سوی بانک مسکن پرداخت شود.

    طرح ملی مسکن با هدف خانه دار کردن ۶ دهک جامعه طراحی شده است. تولید مسکن برای دهکهای یک و دو است که توسط نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت میگیرد.

  • طرح ملی مسکن فراگیری لازم دارد

    در این رابطه عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح اقدام ملی مسکن که از سوی اسلامی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد، نیازمند بررسی های بیشتر است گفت: طرح ملی مسکن یک نقاط قوت و یک نقاط ضعف دارد.

    سید هادی بهادری به خبرنگار روزنامه تجارت گفت: این طرح را با هدف تولید 400 هزار مسکن در سال مطرح کردند، اما اشکال اینجاست که فراگیری لازم را ندارد زیرا برای روستاها و شهرهای جدید مطرح شده، در حال که در این بخشهای کشور اساسا تقاضایی برای خرید مسکن وجود ندارد.

    نماینده ارومیه با اعلام اینکه عمده مشکل مسکن در شهرهای جدید است بیرون شهرها و روستاهاست گفت: در این شهرکها دچار تورم مسکن هستیم و از سوی دیگر مسکن نیمه کاره مهر نیز به وفور داریم که نه تنها خریداری نشده و همچنان خالی است، بلکه تقاضایی برای خرید آنها هم وجود ندارد.

  • روزیکرد غلط دولت

    وی با تاکید بر اینکه بیشترین تقاضای مسکن برای کلانشهرها و شهرهای بزرگ است گفت: متاسفانه هرگاه که دولت به فکر تامین مسکن برای مردم می افتد، به سراغ مناطقی می رود که نیاز در آنها پایین است. در طرح ملی مسکن نیز همین رویکرد غلط پیش بینی شده و برای کلانشهرها و شهرهای بزرگ حداقل مسکن پیش بینی شده است.

    بهادری طرح ملی مسکن را ناکارآمد توصیف کرد و گفت: در عمل طرح اقدام ملی مشکلی از کمبود مسکن را در شهرها و کلان کشور حل نخواهد کرد زیرا در جایی بحث سرمایه گذاری مسکن مطرح می شود که با کمترین چالش رو به رو هستیم. وی در پاسخ به اینکه دولت دوازدهم رو به پایان است و زمانی ندارد که بخواهد طرح ملی مسکن را اجرا کند و از سوی دیگر اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده که بخواهد اجرا شود، بنابر این منتقدان، این طرح را یک حرکت نمایشی توصیف می کنند گفت: روش انجام کار طوری نیست که به بودجه و اعتبار خاصی نیاز داشته باشد. زمین ها دولتی است و قرار است مسکن ملی روی آن بخش از زمین های دولتی ساخته شود که در شهرهای کوچک و روستاها وجود دارد. عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه آورده دولت برای مسکن ملی همین زمین ها است گفت: بقیه اعتبار برای ساخت مسکن ملی، بر اساس آورده اشخاص است.

    وی با اعلام اینکه بخشی از این آورده در قالب تسهیلات است که می بایست از سوی بانکها تخصیص داده شود گفت: بنابر این نیازی نیست طرح اقدام ملی مسکن در بودجه ردیف داشته باشد یا اعتباری برای آن در نظر گرفته شود.

    بهادری طرح مسکن ملی را چیزی شبیه به مسکن مهر توصیف کرد و گفت: نگرانی اصلی ما در بحث تقاضاست. درست است که زمین بخش اصلی قیمت مسکن را تشکیل می دهد و برای تامین نقدینگی می توان از تسهیلات بانکی استقاده کرد و برای ساخت در اختیار مردم قرار داد، اما مردم باید در روستاها و شهرهای کوچک مسکن بخواهند و نیاز داشته باشند که ندارند. وی با اشاره به اینکه می توان در بحث تامین مسکن حاشیه نشینان، روی مسکن ملی فکر کرد گفت: در حاشیه شهرها ظرفیت احداث مسکن ملی وجود دارد. زیرا می توان با طرح ملی مسکن سربار جمعیتی که از روستاها به شهرها سرازیر می شوند، صاحب مسکن کرد و فشار تقاضای مسکن را از دوش شهرها برداشت.

    عضو کمیسیون عمران افزود: حتی می توان مردمی که در شهرها ساکن هستند و به دلیل درآمد پایین، حتی توان اجاره مسکن را ندارند، در حاشیه شهرهای بزرگ سازماندهی کرد تا آنان صاحب خانه شوند.

    وی بدترین شرایط برای ساخت مسکن دولتی را کمبود زیرساختها عنوان کرد و گفت: مسکن مهر بدترین تجربه بود زیرا مسکن را در جاهایی ساختند که هیچ امکاناتی نداشت و در حالی که مردم ساکن شده بودند، مدتها از داشتن خدمات اولیه مانند آب و برق و گاز محروم بودند.

    بهادری از دولت دوازدهم خواست به نوعی برای نیازمندان مسکن ایجاد کند که تداعی گر مسکن مهر نشود گفت: قبل از آنکه مسکن ملی احداث و تحویل مردم شود، باید نیازهایی همچون وسایل حمل ونقل عمومی، مدرسه، آب، برق، گاز و دیگر امتیازها برای مردم را ایجاد کرد.

  • ناتوانی در تامین آورده اولیه

    وی در پاسخ به اینکه مردمی که تقاضای مسکن ملی دارند، به اندازه ای درآمد ندارند که بتوانند مبلغ آورده اولیه را تامین کنند. از سوی دیگر تسهیلاتی که می پردازند سنگین است و اقساط آن به اندازه ای بالاست که مردم نمی توانند اقساط آن را بپردازند و به همین دلیل طرح ملی مسکن نمی تواند موفق بشود گفت: راجع به اینکه آورده اولیه چقدر باشد در شرایط متفاوت تعریف می شود.

    نماینده ارومیه با اعلام اینکه آورده اولیه در شهرهای و روستاهای مختلف متفاوت است گفت: مبلغ آورده اولیه با توجه به توانایی مردم متفاوت است. بدین معنا که آورده اولیه مردم ساکن در شهرها و روستاها بنابر شرایط منطقه متفاوت خواهد بود. معمول این است که در شهرهای کوچک قدم اول را وزارت راه وشهرسازی برمی دارد، بدین معنا که وزارت راه و شهرسازی زمینی را شناسایی می کند و در آن زمین حق تفکیک را از متقاضیان می گیرد. بنابر این زمین جایی ندارد.

    وی با تاکید بر اینکه بحث پیمانکاری و سازنده زمین هنوز خیلی شفاف نشده است گفت: اینکه چه کسی باید مسکن ملی را بسازد و آیا باید مانند مسکن مهر تعاونی هایی شکل بگیرند که مسوولیت ساخت را بر عهده داشته باشند یا روش دیگری اجرایی شود، از موارد نامشخص است و درمجموع طرح اقدام ملی مسکن ابهامات زیادی دارد.

    بهادری با اعلام اینکه در قالب طرح اقدام ملی مسکن، زیاد دنبال انبوه سازی نیستند گفت: در قالب طرح ملی مسکن بیشتر به دنبال ساخت و ساز در شهرهای کوچک و روستاها هستند و می خواهند واحدهای کوچک بسازند.

    وی از وجود ابهامات بسیاری سخن گفت که در کمیسیون عمران مجلس مطرح می شود و گفت: دولت می خواهد واسطه ها را جمع کند و اینکه بخواهند زمین را در اختیار یک تعاونی بگذارند تا آن را بسازد، چنین چیزی نیست.

    عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اینکه طرح های رفع مشکلات که مانند مسکن اجتماعی از سوی دولت مطرح شده تاکنون به نتیجه نرسیده، آیا مسکن ملی به نتیجه می رسد گفت: اینکه گمان کنیم مسکن ملی در این دولت به نتیجه برسد، بعید به نظر می رسد. زیرا زمان زیادی تا پایان عمر دولت روحانی باقی نمانده است. اما طرح اقدام مسکن ملی می تواند در این دولت شروع شود.

    وی در پاسخ به اینکه مردم نگران این هستند که دولت آینده نیز مانند این دولت که رغبتی به کامل کردن مسکن مهر نداشت و آن را با تاخیر اجرایی کرد، مسکن ملی را نیمه کاره بگذارد و سرمایه های مردم رها شود گفت: معمولا به خاطر اینکه پروژه های دولتی ماهیت حاکمیتی دارد، باید اجرایی شود و خیلی نگرانی این را نداریم که طرح اقدام ملی مسکن تعطیل شود. بهادری با تاکید بر اینکه اگر دولت روحانی مسکن ملی را شروع کند، دولت بعدی در هر صورت ناچار خواهد بود آن را ادامه دهد و به سرانجام برساند گفت: اعتبارات بخش زیادی از مسکن مهر را دولت تامین کرده بود و به همین دلیل نیمه کاره ماند اما مسکن ملی از آورده مردم و تسهیلات بانکی است و دولت نقش زیادی در آن ندارد که دولت بعدی بخواهد آن را معطل نگه دارد.

رحمانی در صحن علنی مجلس تشریح کرد؛

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشدید بازرسیها خبر داد و گفت: یک هفته پس از اجرای طرح سهمیهبندی بنزین، بازرسیها ۳۹ درصد، تعداد پرونده های فرستاده شده به تعزیرات حکومتی ۴۵ درصد و ارزش ریالی پرونده های یاد شده ۱۹۳ درصد رشد داشته است.

«رضا رحمانی» که برای ارایه گزارش درباره نحوه تنظیم بازار بعد از افزایش قیمت بنزین به مجلس شورای اسلامی رفته است، افزود: در جلساتی با تشکلهای تولیدی و صنفی، به آنها ابلاغ شد که در این مرحله نباید افزایش قیمت داشته باشند؛ هرچند برخی از آنها به این موضوع معترض بوده و ما هم واقعیتها را میپذیریم.

وی بیان داشت: تا این لحظه، افزایش قیمت ها در حوزه کالایی کمتر از حوزه خدمات بهویژه خدمات مسافری بوده است که حاکی از کنترل بیشتر حوزه کالایی است؛ هرچند دستگاه های مختلف مثل تاکسیرانی، وزارت راه و شهرسازی و غیره در این حوزه ها مامویت داشته و به کنترل و نظارت مشغولند. رحمانی یادآور شد: پیش از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، دستگاه ها و موسسه های پژوهشی مانند بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مرکز پژوهش های مجلس، دانشگاه ها و غیره تحلیل های مختلفی از آثار اجرای طرح داشتند، به طوری که پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس رشد ۲.۶ درصدی قیمت ها و پیش بینی بانک مرکزی افزایش چهار درصدی قیمت ها بود. این مقام مسئول ادامه داد: مطابق تصمیمهای اتخاذ شده پس از سهمیه بندی بنزین، دستگاه های دولتی حتی آنهایی که مصوبه افزایش قیمت گرفته بودند، حق هیچ افزایش قیمتی تا پایان امسال ندارند. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به همین منظور اقدامات اجرایی از قبیل تشدید نظارت ها از مبدا تا مصرف کننده نهایی در چند لایه آغاز شد. وی اظهار داشت: در این راستا با بسیج ۱۵ هزار نفر از مجموعه اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی، چهار هزار نفر در حوزه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بازرسان اتاق های اصناف و بسیج اصناف، پای کار آمدند؛ همچنین اتخاذ تصمیماتی حین عملیات از جمله کنترل همه روزه ۱۰۰ قلم کالای اساسی، بازرسی ها تشدید و شکایت ها کنترل شد. وی بیان داشت: رسیدگی خارج از نوبت به پرونده های تشکیل شده و مشخص کردن صنوف متخلف با نصب پلاکارد، از جمله درخواست های ما بود که در مورد دوم منع قانونی مانع از اجرای آن شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مشکلات به وجود آمده با بگیر و ببند حل نمی شود، افزود: این طرح در عالیترین سطح تصمیم گیری کشور اتخاذ شده و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند، بنابراین طبیعی است که در جهت تحقق فرمایشات ایشان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نمیکنیم. وی گفت: اجرای این طرح آثاری در جامعه و اقتصاد کشور دارد و در این راه از علم و تجربیات گذشته یاری گرفتیم که منافاتی با هم ندارند. رحمانی خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات بودجهای، تکمیل سامانهها یکی از اولویتهای امسال وزارت صنعت بوده است به طوری که ۷۵ درصد سامانه جامع تجارت عملیاتی شده و در حال تکمیل است؛ سامانه های شناسه کالا، جامع انبارها، قیمت و خدمات پس از فروش، همچنین سامانه «افق» برای صدور فاکتور راه اندازی شده اند و علاوه بر آنها طرح تبادل با دستگاه های دیگر اجرایی شده و با وزارت راه و شهرسازی، گمرک، امور مالیاتی، شرکت نفت، بیمه و توانیر ارتباط برخط داریم. وی بیان داشت: راه منطقی و درست این است که این سامانه ها تکمیل شوند تا بتوان کالاها را از مبدا تا مقصد کنترل کرد و این مهم یکی از محورهای هفتگانه مد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از ابتدای امسال در دستور کار قرار گرفته است؛ در عین حال نمی توانیم بازار را به امید انجام کار علمی رها کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص گازوئیل نیز خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری در این زمینه اعلام کردند که دستکم برای امسال برنامه ای برای افزایش قیمت گازوئیل نداریم. وی بیان داشت:مدعی نیستیم که همه مشکلات را می توانیم برطرف کنیم، اما با همه قوا در حال تلاش هستیم و سعی مان این است که کمتر در حق مردم اجحاف شود. رحمانی همچنین در پاسخ به اعتراض برخی نمایندگان درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی ها، تاکید کرد: اگر تاکسی ها در پی افزایش نرخ بنزین به لیتری یک هزار و ۵۰۰ تومان، افزایش نرخ داشته اند، ما واقعیتها را می پذیریم و سازمان حمایت حقوق مصرف کننده و تولیدکننده نیز پذیراست؛ در این زمینه آنالیز لازم انجام شده و مجوز لازم به رانندگان داده می شود.

گلایه استخراج کنندگان ارز مجازی؛

گروه انرژی: تعیین قیمت برق به مبلغ ۹۶۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال توسط وزارت نیرو به گفته فعالان این عرصه تعدیل نشدن این قیمت سبب خروج آنان و محروم شدن کشور از یک کسب و کارجدید است.

مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامهریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق بیست و دوم آبانماه امسال از تعیین مقررات تامین برق برای مراکز استخراج رمز ارز خبرداد و گفت:قیمت برق این مراکز معادل متوسط نرخ برق صادراتی خواهد بود، که براین اساس این میزان ۹۶۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است.

سخنگوی صنعت برق افزود: این نرخ در هشت ماه غیرگرم سال معادل ۵۰ درصد متوسط نرخ برق صادراتی یعنی ۴۸۰ تومان تعیین شده و در چهار ماه گرم سال از خرداد تا پایان شهریور دوبرابر متوسط قیمت صادراتی برق محاسبه میشود .

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: استفاده این مراکز از برق در ۳۰۰ ساعت از سال که ساعات اوج بار محسوب می شود و پیشتر توسط وزارت نیرو ابلاغ کرده، ممنوع است. تعیین این نرخ از سوی وزارت نیرو با ابهام هایی از سوی فعالان استخراج کننده ارز مجازی روبرو شده است .

بنیامین عباسی مدیرفنی یک شرکت فعال در عرصه استخراج ارز مجازی در باره نرخ های جدید به ایرنا گفت: وزارت نیرو تاحدودی حق دارد و اکنون فرصتی فراهم شده تا این وزارت بتواند قسمتی از دغدغه ها و نگرانی های خود را برطرف کند.

وی افزود: وزارت نیرو حق دارد، اما این کسب و کارهم باید بتواند فعالیت خود را داشته و مشکلات را برطرف کند و قیمت تعیین شده با اعمال تخفیف های در نظر گرفته شده دارای مزایایی برای فعالان این عرصه است، اما این نرخ قدرت رقابت را از استخراج کنندگان داخلی خواهد گرفت.

عباسی افزود: اکنون در کشور گرجستان و قزاقستان تعرفه های خوبی برای فعالان این بخش فراهم کرده اند و توان آنها برای رقابت را افزایش داده، وزارت نیرو هم حق دارد تا نسبت به رفع دغدغه های خود تلاش کند.

این فعال در زمینه استخراج ارز دیجیتال از تلاش برای مذاکره با وزارت نیرو برای تعدیل این نرخ خبرداد تا در اثر آن بتوان شرایط بهتری برای فعالان این بخش فراهم کرد.

عباسی در باره این که وزارت نیرو اعلام کرده که فعالان استخراج ارز مجازی می توانند خود نسبت به تولید برق مورد نیاز اقدام کنند، گفت: این امر شدنی است و برای سرمایه گذارهم جذابیت دارد و حتی فعالان این عرصه مذاکره ای با وزارت نیرو انجام داده اند تا بتوانند برق مازاد وزارت نیرو را هم

تامین کنند، زیرا وزارت نیرو اعلام کرده ۱۰۰ مگاوات برق در اختیار این استخراج کنندگان قرار می دهد و این کسب و کار ها نیاز به برق ۱۰ مگاواتی دارند و مازاد را به وزارت نیرو بازگردانند.

وی افزود: قیمت تعیین شده برای استخراج کنندگان ارز مجازی مقرون به صرفه نیست، چنانچه وزارت نیرو قیمت را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تعیین کند، هم به نفع این وزارت است و هم موجب تداوم فعالیت کسب و کارجدید در کشور خواهد شد.

عباسی در باره این موضوع که سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران اعلام کرده که استخراج کنندگان ارز دیجیتال نسبت به تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر اقدام کنند و این سازمان مازاد را خریداری می کند، گفت: این سخن درستی است، اما اکنون نیروگاهی که بتواند چنین

برقی را تولید و دراختیار قرار دهد در کشور وجود ندارد، ضمن آنکه فعالان این عرصه اکنون آمادگی لازم برای تولید برق از انرژی تجدیدپذیر را ندارند، زیرا هزینه های ایجاد چنین نیروگاهی آنقدر زیاد است که مقرون به صرفه نیست و بازگشت سرمایه هم ندارد.

این فعال استخراج کننده ارز دیجیتال افزود: آنچه که وزارت نیرو اعلام کرده، واقعیتی است، اما فعالیت در این ارتباط مقرون به صرفه نیست و باید تخفیف های بیشتری برای این فعالان در نظر گرفته شود، چنانچه این مهم محقق نشود، بسیاری از فعالان این عرصه ترجیح می دهند از کشور خارج شوند و این به نفع هیچ کس نیست.

انجمن بلاکچین ایران هفتم مرداد ماه امسال در واکنش به تعیین تعرفه صادراتی برای استخراج کنندگان ارزهای مجازی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: تعیین تعرفه برق خارج از مصوبه های قبلی هیات وزیران بشدت سبب توسعه رانت و گسترش فساد می شود.

براساس اطلاعیه این انجمن، کارآفرینان این صنعت، بیگانه نیستند و نمی توان تعرفه برق بر مبنای ارز یک کشور خارجی یا نرخ صادراتی برای آنها در نظر گرفت، آنها پیشتازان عرصه های اقتصاد و فناوری و زمینه سازان بهره مندی اقشار جامعه از فرصتهای برابرند.

موافقت رییس جمهور با استعفای حجتی

«عباس کشاورز» با صدور حکمی از سوی رئیس جمهور، به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی منصوب شد.به گزارش مهر، رئیس جمهور با صدور حکمی، عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.استعفای محمود حجتی، وزیر سابق جهاد کشاورزی از سوی رئیس جمهور پذیرفته و جلسه استیضاح وی که قرار بود روز سه شنبه در صحن علنی مجلس برگزار شود، لغو شد.براساس این گزارش، حسن روحانی در حکمی جداگانه، محمود حجتی را به عنوان مشاور رئیس جمهور منصوب کرد. محمود حجتی از ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ به عنوان وزیر جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم مشغول به کار بود.

افزایش ۳۰ درصدی تولید خاویار در سال ۹۸

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات کشور درباره آخرین وضعیت آبزی پروری در کشور اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوا و بارندگیهای اخیر، تولید آبزی پروری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.حسین عبدالحی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید میگو افزود: هم اکنون بیش از ۳۰ هزار تن میگو برداشت شده است و پیش بینی میشود تا پایان فصل برداشت به ۴۵ هزار تن تا ۵۰ هزار تن برسد.عبدالحی ادامه داد: براساس برنامه قرار بود امسال تولید میگو به ۴۲ هزار تن برسد که به سبب شرایط مساعد آب و هوایی ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید از برنامه جلوتر بوده است.این مقام مسئول درباره تاثیر شیوع بیماری لکه سفید بر میزان تولید بیان کرد: اگرچه در گلستان پیش بینی میشد تولید میگو به ۴ هزار تن برسد، اما به سبب شیوع بیماری لکه سفید و خسارت سنگین به تولیدکنندگان تنها ۱۰ درصد این میزان محقق شد.

قیمت مرغ به ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان رسید

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشیها ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان است.عظیم حجت در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان،با انتقاد از این مسئله که نرخ مرغ گرم در خرده فروشیها تبعیتی از مرغ زنده ندارد، افزود: بنابر آمار قیمت مرغ زنده در یک ماه گذشته ۹ هزار و ۲۰۰ تومان بود که در آن مقطع زمانی هر کیلو مرغ گرم ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان به مصرف کننده عرضه میشد و حال جای این سوال مطرح است که چرا با وجود افت ۵۰۰ تومانی قیمت مرغ زنده، نرخ مرغ گرم تغییری نداشته است؟حجت گرانی بنزین را یکی از دلایل نوسان قیمت مرغ آماده به طبخ در خرده فروشیها دانست و گفت: اگرچه سوخت ماشینهای حمل مرغ زنده گازوئیل است، اما حمل مرغ گرم با نیسان انجام میشود.

سرمقاله

مهندس بهمن مومنی مقدم

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

پنجم آذرماه سال 1358،حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ،فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را صادر نمودند. در روزهای سخت پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،امام راحل به پشتوانه مردم انقلابی و خداجوی ایران اسلامی، زمینه اتحاد و حرکتی...... هدفمند را فراهم آوردند تا جوانههای انقلاب به ثمر برسد و نقشه شوم بدخواهان بینتیجه بماند.

بسیج مردمی ترین نهاد مقدس جمهوری اسلامی ایران است که حاصل شکل گیری و فعالیت همه جانبه آن،طی 40 سال گذشته، فتح قله های عزت، حماسه و افتخار بوده و نمونه بارز آن در هشت سال دفاع مقدس است که بسیجیان با رشادت، فداکاری و شجاعت ، شهادت را به جان خریده و از تمامیت ارضی و ارزشهای والای انقلاب اسلامی دفاع کردند.

در دوران دفاع مقدس رشادتها و فداکاریهای نیروهای بسیج مردمی در کنار سایر مدافعان این آب و خاک و تحت هدایت امام امت موجب شد که امروز ایران اسلامی از امنیت و ثباتی کمنظیر بهره گیرد.

بسیج مدرسه و دانشگاهی است که در آن با تفکر بسیجی و به مدد دانش، بینش، نوآوری و خلاقیت،بسیج را در حوزه های فرهنگ و سازندگی و پیشرفت کشور طلیعه دار کرده است.

بسیج را باید برخاسته از بطن انقلاب دانست که حق باوری، آزادی و عزت واعتلای ایران اسلامی را معنا میدهد و رمز موفقیت بسیج نیز تلاش خالصانه در راه دفاع و توسعه گفتمان انقلاب اسلامی است.

حضرت امام (ره) به همگان آموختند که رمز ماندگاری همراهی با مردم است و اساس تشکیل بسیج مستضعفین نیز همین بوده و هست که آرمانهای راستین انقلاب اسلامی در مسیر اتحاد، همراهی با مردم و اعتلای کشور تحقق پیدا میکند.

باعث افتخار است که بسیج مستضعفین امروز متناسب با شرایط روز ،تحت هدایت مقام معظم رهبری در حوزههای فنی و تخصصی و اجرایی و محرومیت زدایی و علمی و پژوهشی، پشتوانه مطلوب و ارزندهای را برای کشور فراهم کرده و از تمام ظرفیتها و امکانات برای خدمت رسانی به نحو احسن استفاده می کند.

ضمن عرض تبریک صمیمانه سالروز تاسیس بسیج مستضعفین به عنوان سازمانی خلاق، بالنده و پویا ، از خداوند منان توفیق بیشتر همه بسیجیان در راه تحقق آرمانهای انقلاب و امام و رهبری و مطالبات ملت شریف ایران را آرزومندم.

یادداشت

مهدی رضاخانی

روزنامه نگار

از سال 2014 کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس اتحادیه اقتصادی اورآسیا را پایه گذاری نمودند که بعدا کشورهای ارمنستان و قرقیزستان هم به آن پیوستند. مجموعه کشورهای اتحادیه اورآسیا دارای بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع وسعت و 180 میلیون نفر جمعیت می باشند و از نظر منابع طبیعی و... زیر زمینی یکی از مناطق غنی جهان بشمار می آیند. هدف از تاسیس این اتحادیه تسهیل تجارت بین اعضا از طریق ایجاد بازار مشترک، کاهش تعرفه ها و مقرارت گمرکی و حمایت و هماهنگی در تبادلات تجاری می باشد. با توجه به تنوع بازار و منایع کشورهای عضو یرای ایران یک فرصت قابل توجهی است تا بتواند همکاری های متعددی را در زمینه صدور کالا، ترانزیت و حمل و نقل و همکاری های مشترک با این اتحادیه پایه گذاری کند. بازار 180 میلیونی اورآسیا که به بسیاری از کالاهای ایران نیازمند است، دریچه ای بر اقتصاد ایران می گشاید که می تواند حجم مبادلات تجاری با این اتحادیه را از نزدیک به 1 میلیارد فعلی به چند برابر افزایش دهد. اکنون یکی از موانع مهم صادرات به این کشورها بویژه روسیه موانع گمرکی است. موافقت نامه ایران با اتحادیه اوراسیا بخش مهمی از این موانع از جمله تعرفه های گمرکی را برای اکثر کالاهای صادراتی برطرف می کند. بنابراین اکنون این فرصت یرای تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد که بازار خود را در این کشورها توسعه داده و ظرفیت های خود را برای تولید کالاهای مورد نیاز این بازار بکار گیرند. موقعیت جغرافیایی ایران می تواند اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به آب های گرم خلیج فارس و به منطقه خاورمیانه متصل کند. اگر شرایط زیرساخت های ترانزیتی ایران بهبود یابد می توان بر درآمدزایی از این طریق حساب ویژه ای باز کرد و از این لحاظ عضویت در این اتحادیه می تواند درآمد سرشاری را نصیب ایران کند. منطقه آزاد مورد توافق در موافقتنامه اخیر و بنادر شمالی ایران بویژه بندر امیرآباد نقش مهمی در فعال سازی این کریدور ایفا خواهند کرد. همچنین توسعه خطوط ریلی ایران و بازاریابی و برنامه ریزی برای بهره برداری مناسب از این موقعیت برای ایران و متقابلا کشورها عضو اوراسیا دست آورد بزرگی به بار خواهد آورد. توانمندی ها و تجارب ایران در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع فولاد و دیگر صنایع معدنی و صنعتی بستر لازم را برای سرمایه گذاری های مشترک و همکاری های متقابل فراهم می نماید. دامنه این همکاری می تواند به کشورهای ثالث و صدور کالا به خارج از محدوده اتحادیه نیز گسترش یابد بویژه اینکه ظرفیت افزایش اعضاو گسترش فعالیت و تبدیل این اتحادیه به یکی از قطب های اقتصادی منطقه ای و فرامنطقه ای نیز وجود دارد. کشاورزی محور دیگر همکاری های ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. استعداد طبیعی کشورهای اورآسیا در تولید مواد غذایی بویژه غلات می تواند ایران را در حوزه صتایع تبدیلی تا کشت های فرامرزی فعال نماید. ایران در این زمینه دارای ظرفیت های بسیاری است. صنعت ماکارونی و کشت های گلخانه ای تا خشکبار، دامپروری و خوراک دام طیور نمونه های برای همکاری در این عرصه ها می باشد. تنوع آب و هوایی ایران برای مردمان کشورهای سردسیر اوراسیا مناطقی جذاب و مفرح است. بویژه اینکه در ایام سرد سال سواحل جنوبی ایران جاذبه های گردشگری بی نظیری برای مردمان این کشورها محسوب می شود. همانطور که گردشگران ایرانی هم متقابلا می توانند از موقعیت های توریستی جذاب این کشورها بهره مند گردند. ظرفیت های همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا بسیار گسترده و متنوع است و در صورت بهره گیری مناسب می تواند تحول مهمی در اقتصاد منطقه یوجود آورد.

جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد؛

گروه سیاسی: معاون اول رییس جمهوری صادرات را مهمترین پیشران اقتصاد کشور دانست و گفت: صادرات به حق یکی از مهمترین پیشرانهای اقتصادی است و توسعه صادرات غیرنفتی با رونق بخشهای مختلف تولید و اشتغالزایی در کشور همراه خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که به ریاست وی برگزار شد، از کشورهای همسایه به عنوان مهمترین بازار صادرات غیرنفتی کشور نام برد و گفت: بازار واردات سالانه کشورهای همسایه با ارزش بیش از هزار و صد میلیارد دلار در سال، ظرفیت بزرگی برای توسعه صادارت کشور محسوب می شود.

وی بر ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از مهمترین پیشرانهای اقتصادی، تاکید و تصریح کرد: صادرات به حق یکی از مهمترین پیشرانهای اقتصادی است زیرا توسعه صادرات غیرنفتی با رونق بخشهای مختلف تولید و اشتغال زایی در کشور همراه خواهد بود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به برنامهریزی و هدفگذاری نظام بانکی کشور برای پرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخشهای پیشران اقتصاد، خاطرنشان کرد: اهمیت توسعه صادرات تا حدی است که در زمان اتخاذ این تصمیم نیز قرار شد پرداخت این تسهیلات با اولویت واحدهای تولیدی صادرات محور انجام شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور و محدودیت های بودجه دولت، تصریح کرد: خوشبختانه صادرات غیرنفتی توانسته است بخش زیادی از نیازهای ارزی کشور را تأمین کند و مانع از کمبود نیازهای تولید و کاهش میزان اشتغالزایی در کشور شده است.

وی با اشاره به گزارش رییس سازمان توسعه تجارت و هدفگذاری این سازمان برای توسعه صادرات کشور، خاطرنشان کرد: لازم است برای تحقق این هدفگذاری، وظایف همه دستگاههای اجرایی مرتبط به آنها ابلاغ شود تا در این برنامه مهم اقتصادی کشور مشارکت جدی داشته باشند.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر نقش پراهمیت بخش خصوصی در توسعه صادرات کشور گفت: بخش خصوصی بیش از بخش دولتی در افزایش صادرات کشور نقش دارد به همین دلیل گفت وگو با فعالان عرصه صادرات و رفع دغدغهها و موانع پیشروی آنها امری ضروری و پراهمیت است.

جهانگیری با تاکید بر این که نباید با سختگیری در بخش صادرات، بازارهای صادراتی را از دست بدهیم، از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست جلساتی را با حضور دستگاهها ذیربط برای ایجاد زیرساختهای مورد نیاز توسعه صادرات برگزار کند تا با تصمیمات اجرایی مناسب، بسترهای لازم برای افزایش صادرات کشور فراهم شود.

وی نقش رایزنهای بازرگانی در بسترسازی و رفع موانع پیشروی تجار و صادرکنندگان را بسیار پراهمیت دانست و از وزارت صمت و اتاق بازرگانی ایران خواست هر چه زودتر برای تعیین و اعزام رایزنهای بازرگانی به کشور های هدف صادراتی تصمیم گیری لازم را انجام دهند.

  • ظرفیت ارزآوری گردشگری

    معاون اول رییس جمهوری همچنین از گردشگری به عنوان یکی از ظرفیتهای ارزآوری و صدور خدمات یاد کرد و افزود: جذب گردشگران خارجی در واقع به نوعی صدور خدمات محسوب میشود و مشمول مشوق صادراتی است که اگر لازم باشد باید مقررات در این خصوص اصلاح شود.

    جهانگیری با انتقاد از تأخیر در برگزاری مراسم روز ملی صادرات خاطرنشان کرد: این مراسم نمادین هر سال روز ۲۹ مهر برگزار شده است و به نوعی توجه و اولویت دولت به موضوع صادرات را نشان می دهد و موجب دلگرمی فعالان عرصه صادرات است.

    وی با یادآوری اینکه یکی از رویکردهای اصلی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی برونگرایی است، تصریح کرد: کمیته برونگرایی ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید نقشه راه دقیقی برای اهداف و بازارهای صادارتی کشور تعیین و همه جوانب و ملزومات تحقق هدف گذاری های صادراتی کشور را تعیین و پیگیری کند.

    معاون اول رییس جمهوری از تدوین و ارایه گزارش سازمان توسعه تجارت در خصوص پروژه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به ۱۵ کشور همسایه قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ظرفیت ها و مزیت های جغرافیایی و برخورداری از منابع طبیعی، با ۱۵ کشور رابطه همسایگی دارد و چنین کشوری را نمی توان حبس کرد.

    جهانگیری افزود: در گزارش سازمان توسعه تجارت ظرفیتهای توسعه صادرات غیرنفتی احصاء و اهداف کمی و وظایف هر دستگاه نیز مشخص شده است که لازم است دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این وظایف را به دستگاه های اجرایی مرتبط ابلاغ و هماهنگی و برنامهریزیهای لازم را برای اجرای این تکالیف انجام دهند.

    در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانوادره، رییس اتاق بازرگانی ایران و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز حضورداشتند، رییس سازمان توسعه تجارت گزارشی در خصوص پروژه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به ۱۵ کشور همسایه ارائه کرد.

    وی در این گزارش با اشاره به ارزش صادرات ایران به جهان و همسایگان در سال ۱۳۹۷ و شش ماهه ۱۳۹۸، گزارشی از میزان واردات ۱۵ کشور همسایه از جهان در سال ۲۰۱۸ ارائه کرد و گفت: این ۱۵ کشور در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱۶۰ میلیارد دلار واردات داشتند و این در حالی است که سهم ایران از بازار صادراتی این کشورها تنها ۲ درصد معادل ۲۴ میلیارد دلار بوده است.

    در ادامه این گزارش، ارزش پتانسیل بالقوه صادرات ایران در بازار ۱۵ کشور همسایه ۱۰۰ میلیارد دلار عنوان شد و رییس سازمان توسعه تجارت به تشریح هدفگذاری کمی صادراتی ایران به ۱۵ کشور همسایه برای دو سال آینده پرداخت.

    در ادامه این گزارش برنامههای توسعه صادرات کشور در دو بخش ترویجی و توسعه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مهمترین الزامات برای توسعه تجارت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

    در این نشست مقرر شد دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اهداف و برنامههای تعیین شده از سوی سازمان توسعه تجارت برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور به ۱۵ کشور همسایه را طی جلساتی با دستگاههای مرتبط مورد بررسی قرار دهد و جهت اجرا به دستگاههای ذیربط ابلاغ کند.

پایتخت نشینان حماسه ای دیگر آفریدند؛
  •  

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: فتنهای که در روزهای اخیر اتفاق افتاد حاصل همه شکستهای بزرگی بود که دشمن در صحنه های مختلف ظرف ۴۰ سال گذشته از امت اسلام و ملت بزرگ ایران دریافت کرده بود.

سردار پاسدار حسین سلامی عصر روز دوشنبه در اجتماع بزرگ مردم تهران در ابراز بیزاری از آشوب، ناامنی و اغتشاش اشرار در میدان انقلاب افزود: امروز که شما این جا جمع شده اید در قلب انقلاب جهانی اسلام تهران میدان انقلاب تیرخلاصی بر سیاست های تجاوزکارانه و امیدهای واهی بزرگترین دشمن تاریخ بشر آمریکا زدید.

وی ادامه داد: آفرین بر شما و بر آن قدمهای استوار و ثابت آمدید صبر را با ثبات قدم و نصرت الهی ترکیب کنید. آمدید تا در این نبرد بزرگ جهانی حمایت کنید. اگر امروز از آسمان به این نقطه نگاه شود شما واژه شرف را روی زمین ترسیم کرده اید.

فرمانده کل سپاه گفت: ای کاش اندکی از شما جمعیت در مسجد کوفه بودید تا امام علی (ع) ضربت نمیخورد. ای کاش با امام حسن مجتبی (ع) می بودید تا مقابل معاویه تنها نماند و همه آبروی هستی را به قربانگاه دفاع از اسلام نبرد.

سلامی تاکید کرد: شما امروز و در این لحظه در حال ساختن تاریخ هستید، ای کاش شما می بودید تا امام مسلمین حسین بن علی (ع) در عاشورای ۶۱ هجری تنها نمی ماند. این لبیک ها را در آن لحظه ها سر می دادید تا فرزندان امام اسیر نشوند. شما از آن واقعه های دردناک درس گرفته اید. همیشه آرزو می کردید؛ ای کاش در فرازهای تاریخ سخت اسلام می بودید و از امام دفاع می کردید. امروز همین کار را می کنید. درود بر شما مردمی که جهان و حتی تاریخ همانند شما را هرگز ندیده است و شاید هم هرگز نبیند.

فرمانده کل سپاه گفت: ملت عزیز ایران، باور کنید در یک جنگ بزرگ جهانی هستیم. هماینک در این لحظه شما در حال شکست دادن همه قدرت استکبار هستید. باور کنید جنگی که در این روزها در خیابانهای ما آغاز شد، سناریو کامل جهانی بود. این جنگ تمام شد. شما دقیق عمل کردید. آن لحظاتی که نباید به پیاده نظام دشمنان میپیوستید؛ نجیبانه صفتان را از دشمنان جدا کردید و امروز که باید شرکت میکردید که آمدید. اسلام سرافزار و ایران عزت مند شد و دشمن از شکوه حضور شما ناامید شد. تیر خلاص به او زده شد.

سلامی با بیان اینکه تحولات روزهای اخیر حاصل شکستهای بزرگی بود که دشمن در صحنههای مختلف در ۴۰ سال و به خصوص در هشت ماه گذشته از امت اسلام و ملت بزرگ ایران دریافت کرده بود، تصریح کرد: دشمن ماهها در انتظار بود. آنها در انتظار ساختن یک حادثه بودند تا از آن استفاده کنند. آنها منتظر سوءاستفاده از پوشک بچه بودند تا از پوشک، ملت ایران را آزار دهند. بنزین بهانه بود. وقتی به صحنه آمدند، همه جا را آتش میزدند. این مفهوم دموکراسی غربی و حقوقبشر در منطق آمریکاییها است.

وی افزود: دیدید رئیسجمهوری آمریکا در جلسه استیضاح شرکت نکرد و در کاخ سفید ماند و اتاق فرماندهی را تشکیل داد تا ملت بزرگ ایران را شکست دهد. ما رصد میکردیم. او این بار همه توان خود را یعنی فشار و جنگ روانی حداکثری. همه توانشان را به صحنه آورد. مزدوران داخلی و حتی ناو هواپیمابر آنها- که ماهها بود از ترس فرزندان انقلاب در بیرون از دریای عمان مانده بود - به صحنه آوردند.

فرمانده کل سپاه بیان کرد: به آنها میگویم، دیر شده است. به صهیونیستها هم میگویم منتظر آمریکا نباشید که دیر میآید. بعد از نابودی شما آمریکا میآید. آن وقت همه چیز دیر است.

سلامی ادامه داد: بدانید ما با شکست سریالی شما در همه صحنهها با هدایت یک فرد الهی که امتداد امامت ائمه اطهار (ع) است، یک پیشوای جانباز، یک امام فداکار که در لحظههای سخت تاریخ اسلام و ایران، آبروی خود را با خدا معامله میکند، آن مرد بزرگی که در نزدیکی ما است، در قلب همه ما خانه دارد. کسی که در عمق خاک دشمن نفوذ کرده است. آنها را به عقب رانده و تمرکز آنها از جهان اسلام برهم زده است. سرزمینهای اسلامی را به جهادهای آزادیخواهانه و عزت مندانه علیه دشمنان تبدیل کرده است. فداکارانه، شجاعانه و حسینی به صحنه آمد و خدا به عزت او صد چندان افزود و قلب هوادارانش را سرشار از یک عشق مثالزدنی کرد و یک صفحه جدید از تاریخ ایران بزرگ ساخت.

سلامی ادامه داد: رهبر ما سیاست آمریکاییها و مستکبران را در لبنان با شکست مواجه کرد. چنان سپاهی در آنجا ساخت که صهیونیست ها از ترس وجودش شب و روزشان شب است. او از ملت سوریه دفاع کرد، جهان اسلام را به هم پیوند داد، سدی آهنین مقابل سلطه، سلطه گران ساخت و سرانجام آن زنجیره مستحکم مقاومت را حفظ کرد.

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: ملت عراق را از شر شیاطین و تجزیه نجات داد. امت را بهم گره زد. به اربعین نگاه کنید چه رود خروشان و بی انتهایی از عالم اسلام شکل گرفته است. او کسی است که هر امتی به آن تکیه کرد ایستاد و هر کسی از او فاصله گرفت شکست خورد.

وی گفت: هنر او (رهبری) شکستن قدرتهای بزرگ، تحقیر آمریکا، پیروز کردن مسلمین، استحکام بخشی به قاعده قدرت ملت ایران است. هنر او این است که هم با دشمنان می جنگد و هم ایران بزرگ را به پیش می برد و به همه عالم درس آزادگی، ایستادگی و مقاومت می دهد. او قائمه انقلاب ماست و شما قاعده آن. امروز این قاعده و قائمه به هم پیوستند تا این بنای عظیم تمدن اسلام در عالم بدرخشد و به تدریج بساط کفر و الحاد و شرک درهم فرو شکسته شود.

  • مدیون هیچ قدرتی نمی شویم و با همه تسویه حساب می کنیم

    سلامی تاکید کرد: مطمئن باشید امروز دیگر دشمنان قادر به هیچ عملی نیستند. آنها شکست خوردند. به قامت رهبرانشان نگاه کنید پژمرده، افسرده، سربزیر، ناامید و عاجزند. ما همه جا آنها را تعقیب می کنیم و به آنها می گوییم؛ هیچ حرکتی را بی پاسخ و بدون انتقام نمی گذاریم. ما هرگز مدیون هیچ قدرتی نمی شویم و با همه تسویه حساب می کنیم. منتظر باشید روز و کیفیت آن را ما تعیین می کنیم.

    فرمانده کل سپاه یادآور شد: شما هزاران میلیارد دلار هزینه کرده اید هیچ نتیجه ای نگرفتید ما از نسل همان مردان و زنانی هستیم که راه را بر شما بست.

    سلامی خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران بدانید آنها علیه ما در جنگ اقتصادی هستند. سفیر یکی از این کشورها که ما اطلاعات محرمانه آن را داریم و نامش را نمی گویم، همه سفرا را جمع کرد و به آنها گفت به اروپایی ها بگویید ایرانیها در حال بریدن وابستگی اقتصادشان از نفت هستند. به زودی از فراز اراده آنها عبور می کنند و به خودکفایی رسیدهاند. بجنبید نفت را باز کنید، گشایش حاصل کنید وگرنه ملت ایران اقتصادش از نفت مستقل می شود.

    سلامی تاکید کرد: ملت بزرگ ایران ما به خیمه دشمن نزدیک شده ایم. باور کنید دشمن ما دیگر نفس ندارد. اقتصادش درهم شکسته است. سیاستش نافذ نیست. قدرت نظامی اش پوسیده است. دیگر یارای عکس العمل ندارد.

  • مردم ایران انقلاب خود را به گرانی و بنزین عوض نمی کنند

    سلامی با تاکید بر این که مقابل شرزه شیرهای سپاه و ارتش اسلام هیچ قدرتی یارای ایستادگی ندارد، گفت: وقتی به این دریای بیکران جمعیت بپیوندیم دریا می شویم. ما پیش می رویم پرچمها را برفراز قله ها بر می افرازیم. می دانیم مردم ما انقلابشان را با گرانی و بنزین عوض نمی کنند. همه ملت ایران می دانند بنزین بهانه است.

    وی گفت: بدانید ما صاحب رهبری هستیم مادامی که این گونه پرشور و پاشکوه در سختی ها او را همانند نگین انگشتری در حلقه مهر خود می گیریم هیچ قدرتی قادر نیست ذره ای ما را تکان دهد. دیدید ظرف ۴۸ ساعت چگونه بساط یک فتنه جهانی جمع شد. کشور آرام شد. بر این ملت این چنین هیبت، قدرت، شکوه و جلال مبارک باد.