تاکید بر حفظ وحدت در جهان اسلام

نماینده مردم تهران در مجلس، بر ضرورت حفظ وحدت در جهان اسلام تاکید کرد. داوود محمدی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به شرایط منطقه گفت: دشمنان ازتمام امکانات و وسایل ارتباطى برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان استفاده میکنند، به همین دلیل باید هوشیار بود تا در بین مسلمانان، عده ای آلت دست دشمنان نظام نشوند .

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: اتحاد شیعیان و اهل تسنن در جهان اسلام زبانزد جهانیان است و ایران اسلامی به عنوان طلایهدار وحدت اسلامی توانسته جهانیان را با دین اسلام به خوبی آشنا سازد.

 

شرط بهبود روابط ایران و عربستان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هرگونه تغییر و بهبود در روابط ایران و عربستان وابسته به تغییرات نخبگان این کشور است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره اظهارات بی اساس عادلالجبیر مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو گفت: عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی دلسوز ملت ایران نیستند و از هر شرایطی برای آشوب در ایران استفاده می کنند و علنا نتوانستند نتیجه دلخواه خود را بگیرند. وی ادامه داد: در بین کشور های منطقه هیچ کشوری مانند عربستان معاهدات بین المللی را در قبال همسایگان نقض نکرده و یکی از بازماندگان نظام های غیر دموکراتیک و سلطانی و موروثی در دنیا به حساب می آید.

 

هدف ایران کنار گذاشتن برجام نیست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: کاهش تعهدات برجام از سوی ایران در چارچوب توافق هستهای بوده و هدف ایران از کاهش تعهدات کنار گذاشتن برجام نیست. سیدحسین نقویحسینی در گفتوگو با خانهملت، گفت: اقدامات ایران در ارتباط با کاهش تعهدات برجام در چارچوب توافق هستهای است و عملیات گامها نیز تحت نظارت آژانس انرژی اتمی انجام گرفته است. هدف ایران از کاهش تعهدات کنار گذاشتن برجام نیست اما طرف مقابل باید به تعهداش عمل کند. نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایران هیچ کار خلاف خارج از نظارت آژانس انرژی اتمی انجام نداده بنابراین جمهوری اسلامی ایران کار غیر برجامی مرتکب نشده است. ما بر اساس ماده 36 برجام عمل کردیم.

رهبر انقلاب درگذشت همشیره رئیسجمهور را تسلیت گفتند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همشیره مکرمه آقای روحانی رئیسجمهور را تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجةالاسلام آقای روحانی رئیسجمهور محترم

درگذشت همشیرهی مکرّمه جنابعالی را تسلیت میگویم و از خداوند متعال رحمت و مغفرتش را برای آن مرحومه مسألت میکنم. لطفاً تسلیت اینجانب را به همهی بازماندگان ایشان ابلاغ فرمائید.

سیّدعلی خامنهای

۴ آذر ۱۳۹۸

افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را

ایجاد کرده است

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح دولت برای افزایش نظارت و کنترل بر قیمت کالاها مدعی شدند که کنترل قیمت کالاها با شیوه دستوری ممکن نیست و این افزایش قیمت مشکلاتی را ایجاد کرده است.

در جلسه دوشنبه مجلس شورای اسلامی که با حضور وزرای دادگستری و صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است برخی نمایندگان مجلس به راهکارهای ارائه شده توسط این وزیران برای کنترل قیمت های کالا انتقاد کردند.

رحیم زارع، نماینده مردم آباده، اولین نماینده ای بود که با قرار گرفتن در پشت تریبون مجلس با اشاره به افزایش قیمت کالاهای مختلف مانند فولاد، کرایه تاکسی و وانت حمل بار، کود شیمیایی، آرد، دارو، گوجه، گاز مایع، ماهی، برنج و تخم مرغ طی ۱۰ روز گذشته خاطر نشان کرد: افزایش قیمت بنزین امروز اقتصاد کشور را مختل کرده است، لطفا اگر برنامهای برای افزایش قیمت گازوئیل دارید، آن را اجرایی نکنید.

وی با اشاره به کم بودن تعداد گروه های بازرسی برای کنترل قیمتها در بیش از ۱۰۰۰ شهر کشور افزود: مردم امروز از ما میخواهند که علاوه بر پرداخت نقدی یارانه ها از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین برای معیشت مردم و اشتغال هم استفاده کند.

افشای اطلاعات پشت پرده اغتشاشات

به زودی

فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران بزرگ با بیان اینکه بهزودی از اطلاعات پشت پرده اغتشاشات اخیر مردم را مطلع میکنیم، گفت: آمریکا، اعراب دست پرورده آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز نگران و مستاصل هستند.

سردار محمدرضا یزدی روز دوشنبه در اجتماع عظیم گردان های بسیج شهرداری تهران در سالن هفتم تیر تصریح کرد: شبی که آن اتفاق در تهران رقم خورد و اغتشاش شد رئیس جمهور آمریکا بجای آماده شدن برای استیضاح در کنار معاونان خود وضعیت ایران را رصد می کرد.

وی ادامه داد: بجز آمریکا، اعراب دست پرورده آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز همین کار را انجام می دادند.

سردار یزدی گفت: مردم ما در مقابل این اقدام اغتشاشگران ایستاده و نقشه هایشان نقش برآب شد اما فکر نکنید حرکت ساده ای بود و ارازل و اوباش آمدند این اقدام را رقم زدند بلکه آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی پشت پرده اغتشاشات بودند و پول هنگفتی خرج شد.

وی تصریح کرد: پس از اغتشاشات کشور ناوهای آمریکا پس از مدتها دوباره به سمت منطقه حرکت کردند و این نشان میدهد طرف ما در اغتشاشات اخیر تنها چند تن از اراذل اوباش قمه به دست نبودند.

الهام گیری از تفکر بسیج

وزیر دفاع در پیامی ضمن گرامیداشت چهلمین سالروز تشکیل بسیج مستضعفین نوشت: توفیقات عظیم به دست آمده در عرصه صنعت دفاعی کشور و دستاوردهای ارزشمند آن در طول ۴۰ سال گذشته با الهام گیری از تفکر و اندیشه بسیج به سرانجام رسیده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، در متن پیام امیر سرتیپ امیرحاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آمده است: چهل سال از صدور فرمان تاریخی معمارکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج و ارتش بیست میلیونی می گذرد. در سایه تصمیم تاریخ ساز حضرت امام خمینی(ره) و هدایت های داهیانه فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) امروز نهال ارزشمند بسیج به شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری تبدل گردیده است که مایه آرامش ملت ایران و خاری در چشم دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی است. در ادامه این پیام آمده است: شجره طیبه بسیج، پدیده ای کم نظیر و گره گشاست که الگویی تمام عیار برای جوانان مقاومت در سایرکشورهای اسلامی نیز به شمار می رود و امروز جوانان عزیز بسیجی پر انگیزه، با شور و شوق و تلاش مضاعف برای رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی، سربلندی، عزت و پیشرفت کشور تلاش می کنند و دشمنان را به زانو درآورده اند.

تصویب پروژههای جدید میان ایران و آژانس

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمانهای بینالمللی مستقر در وین، از تصویب چندین پروژه جدید همکاری فنی میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی در جریان اجلاس هفته گذشته شورای حکام آژانس خبر داد. کاظم غریب آبادی در این خصوص اظهار داشت: با تلاشهای صورت گرفته و مذاکرات فنی میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس، علاوه بر تداوم اجرای دو پروژه همکاری فنی در حوزه نیروگاهی و درمان سرطان برای سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی، چهار پروژه جدید همکاری فنی نیز برای همین دوره زمانی به تصویب رسید. وی افزود: این پروژه ها که ارزش مالی اجرای آنها بیش از یک میلیون یورو - تامین از سوی آژانس - خواهد بود، در حوزههای مختلف از جمله ارتقای ایمنی و بهره برداری از راکتورهای تحقیقاتی هسته ای، ارتقای ظرفیت انسانی در حوزه سوخت هستهای، ارتقای ظرفیت تولیدکنندگان در زمینه غلات اصلی و همچنین مدیریت پسماندها می باشد.

آیت الله رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه تاکید کرد؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه با اعلام آمادگی دستگاه قضایی برای کمک به دولت در کنترل قیمت ها، بر ضرورت انسجام و همکاری همه دستگاهها برای کاهش فشارهای معیشتی بر مردم، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری میزان؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با گرامیداشت هفته بسیج، نقش بسیج در دوران دفاع مقدس، دوران سازندگی و گام برداشتن در عرصه عمران، آبادانی و اقدامات جهادی را بی بدیل دانست و با بیان اینکه در اغتشاشات اخیر نیز حضور مردم و بسیجیان، بسیار راهگشا و ارزشمند بود، تصریح کرد: تفکر بسیجی باید تفکر غالب در همه حوزههای مدیریتی و در میان مسئولان باشد.

رئیس قوه قضاییه، امنیت داخلی و اقتدار منطقهای کشور را مرهون اندیشه و تفکر بسیجی دانست و ادامه داد: در دستگاه قضایی نیز باید روز به روز تفکر بسیجی را توسعه دهیم. به طور کلی، هر چه مسئولیت برتر و بالاتر باشد، باید اندیشه بسیجی بیشتر رشد کند. این همان چیزی است که امروز روح امام راحل و شهدای بزرگوار را شاد میکند و انتظارات مقام معظم رهبری و مردم عزیز را برآورده میسازد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از عنایات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به دستگاه قضایی بابت تلاشهای مربوط به جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی، این فرمایشات را موجب سنگینتر شدن مسئولیت قوه قضاییه دانست و افزود: برخی تصور میکنند که کار دستگاه قضایی فقط بگیر و ببند است. البته ما در خصوص متجاسران به قانون و هنجارشکنان، قطعا بگیر و ببند هم داریم منتها امروز یکی از کارهای جدی ما در حوزه نظارت و قضاوت، ایجاد گشایش برای تولیدکنندگان، کارآفرینان، صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر ضرورت همکاری، انسجام و وحدت همه مردم و دستگاهها، مسئولان را در همه بخشها موظف به انسجام و خدمتگزاری خالصانه به مردم دانست و اظهار کرد: حل مشکلات معیشتی مردم، باید دغدغه اول و اصلی همگان باشد. کنترل بازار و قیمتها مساله بسیار مهمی است که در وهله اول بر عهده دولت است، اما اعلام میکنم که دستگاه قضایی با بهره مندی از تمام ظرفیتهای خود، در این حوزه به دولت کمک میکند تا فشار بر خانوادههای کم درآمد و محرومین کاهش یابد و این همکاری بین دستگاهها برای کاهش فشارهای معیشتی بر مردم، یک وظیفه عمومی است.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث اخیر در کشور، ضمن قدردانی از مسئولان قضایی بابت سرکشی بازداشتگاه ها، بر تعیین تکلیف فوری بازداشتیها و پیگیری مستمر وضعیت آنها تاکید کرد و گفت: طبعا با کسانی که در این حوادث، تقصیر کمتری دارند باید برخورد متناسب صورت گیرد و کسانی هم که دست به ایجاد ناامنی و اغتشاش زده اند باید پرونده شان در اختیار دادگاه قرار گیرد تا به جرم آنان به صورت قاطعانه و بر اساس حق و عدل رسیدگی شود.رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم تحلیل همه جانبه فتنه اخیر تاکید کرد و گفت: برخی از اقدامات مانند تلاش برای تخریب زیرساختهای کشور، واقعا کار مردم نیست و باید ردپای اشرار، اغتشاشگران، معاندان و سرویسهای بیگانه در این قبیل رویدادها را به صورت جدی دنبال کرد. براساس این گزارش، دکتر اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز با ارائه گزارشی از وضعیت زندانها پس از حوادث اخیر و اعلام آماری از بازداشتیها، تصریح کرد: خوشبختانه سه استان کشور در جریان این اتفاقات، هیچگونه ورودی به زندان نداشته اند. تا کنون نیز در کل کشور، تعداد قابل توجهی از دستگیر شدگان آزاد شده اند که با پیگیری دادستان تهران و بازپرسها که تا ساعت ۲ نیمه شب گذشته مشغول کار بودند، آمار این افراد افزایش مییابد.

رییس مجلس شورای اسلامی:

گروه سیاسی: رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده شاهین شهر مبنی بر درآمد ۷۰ هزار میلیارد تومانی حاصل از افزایش قیمت بنزین گفت: کمیسیون بودجه، میزان درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را بررسی کند؛ برداشتی که تاکنون صورت گرفته این میزان درآمد نبوده است، اما بنابر مصوبه هرچقدر که میزان درآمدها است به مردم داده شود.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به علی لاریجانی گفت: من دیروز درباره مبالغی که(به حساب خانوارها) واریز نشده تذکر دادم و شما گفتید موضوع در جلسه امروز مطرح میشود، اما امروز سازمان برنامه، وزارت تعاون و سازمان هدفمندی در جلسه حضورئ نداشتند که در این زمینه پاسخگو باشند.

حاجی دلیگانی خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مردم میگویند ما پول نمیخواهیم بلکه قیمتها را کنترل کنید، باید به داد مردم برسیم امید مردم به مجلس شورای اسلامی است انتظار این بود که دستگاههای مرتبط پاسخ بدهند؛ من نمیدانم شما تلفن همراه دارید یا نه ما صدها پیامک دریافت میکنیم و نمیدانیم چه جوابی به مردم بدهیم تعدادی افراد ضعیف هستند که یارانه آنها هم قطع شده است لازم بود کسانی که برای روسای قوا کار کارشناسی کردند میآمدند و توضیح میدادند که مبنای این کار چه بوده است.

وی گفت: درآمد احتمالی افزایش قیمت بنزین نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان است که با احتساب پرداختی به ۶۰ میلیون نفر ۳۰ هزار میلیارد تومان به مردم میرسد و ۴۰ هزار میلیارد تومان باقی میماند که باید برای آن تدبیر شود؛ برخی میگویند که قبض برق مصرفی آنها افزایش یافته، مثل اینکه عمدا میخواهند نارضایتی ایجاد کنند؛ لازم است جلسه دیگری گذاشته شود.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به وی گفت: جلسه مورد تقاضا برای تنظیم بازار و قیمتها بود که افراد مسئول دعوت شدند، اما در مورد رقم ۷۰ هزار میلیارد تومان که گفتید لازم است کمیسیون بودجه، میزان درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را بررسی کند؛ برداشتی که تاکنون صورت گرفته این میزان درآمد نبوده است، اما بنابر مصوبه هرچقدر که میزان درآمد ها است به مردم داده شود.

وی افزود: کمیسیون بودجه هم درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را بررسی و به مجلس شورای اسلامی گزارش کند؛ کمیسیون اقتصادی هم جلسات مستمری درباره نظارت بر قیمتها داشته باشد و مجلس را در جریان امر قرار دهد.

  • مکانیزم جدیدی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس ارائه شود

    در خبری دیگر، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید مکانیزم جدیدی از سوی دولت برای ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس ارائه شود؛ مجلس نیز این موضوع را در دستورکار قرار خواهد داد.

    در ادامه جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی نادر قاضی پور نماینده ارومیه در اخطار اصل ۱۲۰ قانون اساسی خطاب به رییس مجلس گفت: بنابر قانون همه افراد جامعه یکسان هستند و در خصوص شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نباید میان آن ها تبعیض ناروا صورت گیرد؛ با حمایت مجلس مبلغ ۱۴ میلیارد دلار در اختیار دولت قرار گرفت تا آن را در اختیار مستضعفان قرار دهند، از این مبلغ چیزی به دست کشاورزان و روستاییان نرسیده است.

    وی ادامه داد: از ۶۰ میلیون نفری که باید ما به التفاوت درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین دریافت میکردند چیزی به کارمندان و افراد تحت پوشش بهزیستی در ارومیه و همچنین کارگران نرسیده است؛ باید سهم روستائیان از موضوع ۱۴ میلیارد دلار مشخص شود.

    نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید به این افراد کوپن داده شود و همچنین جلوی رانت خواران در خصوص این موضوع گرفته شود.

    علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به وی گفت: در مورد موضوع ۱۴ میلیارد دلار حق دارید و باید مکانیزمی برای آن تدوین شود، باید امکانات حاصل از ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست همه مردم برسد اما تاکنون اشکالاتی در اجرای این قانون وجود داشته است.

    وی افزود: این موضوع در فصل بودجه سال آینده بررسی خواهد شد، باید مکانیزم جدیدی از سوی دولت برای ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس بیاید و مجلس نیز این موضوع را در دستورکار قرار خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی:
 

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران اعتراضات را حق مردم میداند و اعتراضات مسالمت آمیز را به رسمیت میشناسد. در سالهای گذشته هم شاهد این مساله بودیم. اما حساب اغتشاشگران و حساب افرادی که خط گرفتند و مسلحانه ورود پیدا کردند جداست.

به گزارش تجارت به نقل از میزان، سید عباس موسوی در نشست خبری هفتگی، با اشاره به تحولات اخیر در کشور گفت: این اتفاقات ناخوشایند بود و از آن ناخوشایندتر دخالت برخی کشورها بود. زیرا جمهوری اسلامی ایران اعتراضات را حق مردم میداند و اعتراضات مسالمت آمیز را به رسمیت میشناسد. در سالهای گذشته هم شاهد این مساله بودیم. اما حساب اغتشاشگران جداست. حساب افرادی که خط گرفتند و مسلحانه ورود پیدا کردند، جداست.

وی در پاسخ به سوالی در مورد درخواست مقامات آمریکایی برای تشدید فشار بر ایران گفت: حمایتهایی که کردند را به نوعی دخالت در امور داخلی کشورمان میدانیم. ادعاهایی که در مباحث حقوق بشری و دسترسی به اینترنت میکنند، نشان میدهد چقدر با واقعیاتی که ما با آن روبرو هستیم، متفاوت هستند. اینها دنبال زنده کردن تنشها هستند. اقداماتی در سطح دستگاه دیپلماسی و هم از نوع مستندان حقوقی برای مقابله با فشارها اندیشیده شده است.

موسوی در مورد انتقاد اتحادیه عرب از پذیرش سفیر یمن در ایران گفت: دولت مستقر در صنعا دولت قانونی است. مورد گفتوگو کشورهای مختلف است. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران سفیر یمن را میپذیرد.

وی درباره ایجاد ائتلاف دریایی اروپایی در خلیج فارس تصریح کرد: ما هرگونه ورود نیروهای خارجی را رد میکنیم و آن را باعث بی ثباتی میدانیم. به همسایگان هم گفتیم امنیت خریدنی نیست. مبنای امنیت همکاری همه کشورهای منطقه است. طرح پویش صلح امید جمهوری اسلامی ایران در این راستا است. ما اعلام کردیم همه کشورها در این طرح میتوانند نقش داشته باشند. امیدوار هستیم به این ندای صلح خواهانه پاسخ مثبت دهند. از توهم دست بردارند. قطعا حضور کشورهای بیگانه باعث ناامنی است. تا جایی هم که خبر دارم سه کشور پاسخ مثبت به نامه رئیس جمهوری کشورمان در این موضوع دادهاند.

  • روی لفاظیها حسابی باز نکردیم

    موسوی در مورد تغییر آرایش سیاسی اروپا در بحث برجام گفت: این موضع دائمی اروپا است که در لفظ بیان میشود، اما در عمل بدان پایبند نیستند. اعلام رسمی وزیر دفاع فرانسه در کنفرانس منامه هم درباره ایستادگی در کنار دوستانشان، صرفا لفظ است. ضمن اینکه آمریکا را هم به تقش آفرینی بیشتر تشویق کرد؛ بنابراین ما روی این لفاظیها حسابی باز نکردیم.

    سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به اربیل اظهار داشت: من احتمال همکاری آمریکا و اربیل علیه ایران را نمیدهم. رابطه ایران با بغداد و اربیل خوب است. جمهوری اسلامی ایران در مواقع سختی به کمک دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان رفته است. این بدسلیقگی معاون رئیس جمهور آمریکا در انتخاب مقصدش برای سفر به عراق بود. ما این مانورهای تبلیغاتی را چندان مورد توجه قرار نمیدهیم.

    وی درباره سفر هیئت امنیتی پاکستان به ایران گفت: در این سفر مهم و دیدارهای سطح بالایی که در ایران انجام داد طیف مختلفی از موضوعات مطرح شد. مسائل منطقه ای، مسائل مرزی و موضوع گروگانهای ایرانی از جمله این موارد بود. پاکستان با توجه به روابط خوبی که با ایران داشته علاقمند کاهش تنشهاست و خواهان نوعی همکاری میان کشورهای تاثیرگذار در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران هم نسبت به این مسئله ابراز تمایل کرد.

    موسوی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی و تاکید بر دیپلماسی اقتصادی گفت: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از فعالترین معاونتها است. وزارت خارجه تصدی گری نمیکند و تنها کاری که میکند بسترهای لازم برای حوزه اقتصاد را فراهم میکند. ما مسئول روابط خارجی هستیم که بخشی از زمینه سازیها در حوزه تجارت خارجی را شامل میشود. اینکه چقدر نتیجه بدهد بستگی به سایر ارگانها دارد که تا چه میزان فعالیت کنند. کارویژه اصلی وزارت خارجی مذاکره است. اینکه سایر دستگاهها چه میکنند باید از خودشان پرسیده شود. تا جایی که خط قرمزها اجازه دهد، تعامل خواهیم کرد و بقیه بخشها هم باید کارشان را انجام دهند.

    سخنگوی وزارت خارجه در مورد لغو معافیتهای هستهای ایران بیان کرد: ما مقامات آمریکایی را در حدی نمیبینم که در مورد برجام نظر دهند و به آنها ارتباطی ندارد ایران چه برنامهای در خصوص تعهداتش دارد. گزارشات آژانس هم نشان دهنده عمق روابط ایران با این نهاد است. امیدواریم فارغ از سوگیریها در دوره ریاست جدید دبیرکل آژانس، این همکاری ادامه یابد.