روند مطلوب تولید و فروش در هلدینگ خلیج فارس

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: روند تولید، فروش و صادرات در بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور بهخوبی انجام میشود.به گزارش شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، جعفر ربیعی با ارائه گزارش تازهترین فعالیتهای این شرکت در بورس اظهار کرد: هماکنون شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس)، ۴۰ درصد صنعت پتروشیمی کشور را مدیریت میکند که این موضوع سبب شده است ۴۰ درصد صادرات انواع محصولات پتروشیمی کشور نیز از طریق شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس انجام شود.وی گفت: از آنجا که این شرکت نقش تعیینکنندهای در تأمین نیاز صنایع پاییندست پتروشیمی دارد، حضور خود را نیز در بورس کالا افزایش داده است تا جایی که شاهد فزونی عرضه محصولات پتروشیمی نسبت به تقاضای آن در برخی روزها هستیم.

 

سهمیه گاز شرکتهای موزع گازی تعیین شد

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره میزان گاز مایع تحویلی به شرکتهای موزع گازی، گفت: این شرکت ها تمام سهمیه خود و حتی بیش از سهمیه خود گاز دریافت کرده اند؛ البته بخش توزیع گاز مایع در مناطق به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ارتباطی نداشته و زیر نظر سازمان حمایت از مصرف کنندگان است؛ هر چند مشکلی در تامین نداریم و به اندازه کافی گاز مایع موجود است.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه کاهی، افزود: میزان گاز تحویلی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به این شرکت ها حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن است.به گفته این مقام مسئول، نرخ هر کیلوگرم از این گاز مایع، تحویل درب پالایشگاه، ۲۳۰ تومان است.

 

حذف ۳۰ درصد قبوض آب تهرانیها تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران از حذف ۳۰ درصد قبوض آب تهرانیها تا پایان امسال خبر داد و گفت: تا پایان سال مکلف کردیم حدود ۳۰ درصد تمام قبوض آب استان تهران الکترونیکی شود و تا سه سال آینده همه قبوض آب استان تهران حذف شود.محمدرضا بختیاری در گفتوگو با ایسنا،اظهار کرد: قبوض آب مانند قبوض برق نیست. زیرا در برق هر واحد و هر شهروند صاحب یک کنتور و قبض بوده و حذف کردن قبض کاغذی راحت است. اما در آب، کنتور مشترک است و به همین دلیل حذف قبض آب به سرعت حذف قبض برق نیست.وی با تاکید بر اینکه درباره حذف قبوض کاغذی آب، دو تا سه هفته دیگر اطلاعرسانی خواهد شد، عنوان کرد: فعلا نیازی نیست مشترکان اقدامی انجام دهند.

بررسی علت صف های شلوغ در پمپ بنزین ها

رئیس انجمن شرکتهای زنجیرهای تامین و توزیع فرآوردههای نفتی کشور گفت: نگرانی مردم نسبت به ذخیره سهمیه سوخت برای ماههای آتی، باعث افزایش درخواست مردم برای سوختگیری در ابتدای ماه شده است.ناصر رئیسی فرد در گفت و گو با میزان اظهار کرد: در جریان اغتشاشات اخیر حدود ۲۵ جایگاه سوخت در استان تهران دچار آسیب دیدگی شده است.وی با بیان اینکه برای بسیاری از رانندگان خودرو پر کردن باک ۶۰ لیتری خودرو با قیمت ۱۸۰ هزار تومان سخت است، افزود: به دلیل گرانی بنزین بسیاری از رانندگان تاکسی در مراجعه به جایگاه سوخت بین ۱۰ تا ۱۵ لیتر بنزین میزنند و پس از تمام شدن آن دوباره اقدام به سوخت گیری میکنند که این موضوع نیز در افزایش صف پمپ بنزینهای تاثیر میگذارد.

واردات رسمی ۵۳۲ هزار تن نفت ایران

توسط چین

چین با وجود تحریمهای آمریکا علیه ایران در ماه اکتبر بیش از ۵۳۲هزار تن نفت از این کشور وارد کرد.به گزارش رویترز، واردات از ایران در ماه اکتبر علیرغم ادامه تنشها بین واشنگتن و تهران ثابت بود و 532790 تن گزارش شد که نسبت به 538878 تن ماه سپتامبر پایینتر بود.واردات نفت خام چین از مالزی در اکتبر نسبت به سال گذشته دو برابر شد و به 1.95 میلیون تن رسید.به گفته اما لی، تحلیلگر ارشد نفتی در ریفینیتیو ، واردات نفت از مالزی ترکیبی از نفت ونزوئلا، ایران و سایر درجات نفتی است.تیم تحقیقاتی ریفینیتو همچنین انتظار دارد واردات نفت از مالزی در نتیجه تحریمهای آمریکا بر صادرات نفت خام ایران و ونزوئلا رکورد بزند.

واریز ریالی سهمیه بنزین وانت بارها

در انتظار تایید وزارت کشور

مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: واریز ریالی اختلاف سهمیه سوخت وانتبارها و موتورسیکلتهای فعال در حمل و نقل عمومی، با تائید پیمایش آنها از سوی وزارت کشور، پرداخت می شود.شهرام رضایی، در گفتگو با مهر، افزود: پیمایش تایید شده از سوی وزارت کشور به وزارت نفت داده می شود و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز، بر اساس همین میزان پیمایش، معادل ریالی بنزین را به شماره کارت های اعتباری این افراد که از سوی اتحادیه آنها اعلام می شود، واریز می کند که تنها در جایگاههای سوخت گیری قابل استفاده است.رضایی در پایان گفت: البته هنوز فهرستی به ما در زمینه وانت بارها و موتور سیکلتهایی که در حوزه حمل و نقل شهری فعال هستند ابلاغ نشده است.

گلایه استخراج کنندگان ارز مجازی؛

گروه انرژی: تعیین قیمت برق به مبلغ ۹۶۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال توسط وزارت نیرو به گفته فعالان این عرصه تعدیل نشدن این قیمت سبب خروج آنان و محروم شدن کشور از یک کسب و کارجدید است.

مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامهریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق بیست و دوم آبانماه امسال از تعیین مقررات تامین برق برای مراکز استخراج رمز ارز خبرداد و گفت:قیمت برق این مراکز معادل متوسط نرخ برق صادراتی خواهد بود، که براین اساس این میزان ۹۶۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است.

سخنگوی صنعت برق افزود: این نرخ در هشت ماه غیرگرم سال معادل ۵۰ درصد متوسط نرخ برق صادراتی یعنی ۴۸۰ تومان تعیین شده و در چهار ماه گرم سال از خرداد تا پایان شهریور دوبرابر متوسط قیمت صادراتی برق محاسبه میشود .

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: استفاده این مراکز از برق در ۳۰۰ ساعت از سال که ساعات اوج بار محسوب می شود و پیشتر توسط وزارت نیرو ابلاغ کرده، ممنوع است. تعیین این نرخ از سوی وزارت نیرو با ابهام هایی از سوی فعالان استخراج کننده ارز مجازی روبرو شده است .

بنیامین عباسی مدیرفنی یک شرکت فعال در عرصه استخراج ارز مجازی در باره نرخ های جدید به ایرنا گفت: وزارت نیرو تاحدودی حق دارد و اکنون فرصتی فراهم شده تا این وزارت بتواند قسمتی از دغدغه ها و نگرانی های خود را برطرف کند.

وی افزود: وزارت نیرو حق دارد، اما این کسب و کارهم باید بتواند فعالیت خود را داشته و مشکلات را برطرف کند و قیمت تعیین شده با اعمال تخفیف های در نظر گرفته شده دارای مزایایی برای فعالان این عرصه است، اما این نرخ قدرت رقابت را از استخراج کنندگان داخلی خواهد گرفت.

عباسی افزود: اکنون در کشور گرجستان و قزاقستان تعرفه های خوبی برای فعالان این بخش فراهم کرده اند و توان آنها برای رقابت را افزایش داده، وزارت نیرو هم حق دارد تا نسبت به رفع دغدغه های خود تلاش کند.

این فعال در زمینه استخراج ارز دیجیتال از تلاش برای مذاکره با وزارت نیرو برای تعدیل این نرخ خبرداد تا در اثر آن بتوان شرایط بهتری برای فعالان این بخش فراهم کرد.

عباسی در باره این که وزارت نیرو اعلام کرده که فعالان استخراج ارز مجازی می توانند خود نسبت به تولید برق مورد نیاز اقدام کنند، گفت: این امر شدنی است و برای سرمایه گذارهم جذابیت دارد و حتی فعالان این عرصه مذاکره ای با وزارت نیرو انجام داده اند تا بتوانند برق مازاد وزارت نیرو را هم

تامین کنند، زیرا وزارت نیرو اعلام کرده ۱۰۰ مگاوات برق در اختیار این استخراج کنندگان قرار می دهد و این کسب و کار ها نیاز به برق ۱۰ مگاواتی دارند و مازاد را به وزارت نیرو بازگردانند.

وی افزود: قیمت تعیین شده برای استخراج کنندگان ارز مجازی مقرون به صرفه نیست، چنانچه وزارت نیرو قیمت را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تعیین کند، هم به نفع این وزارت است و هم موجب تداوم فعالیت کسب و کارجدید در کشور خواهد شد.

عباسی در باره این موضوع که سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران اعلام کرده که استخراج کنندگان ارز دیجیتال نسبت به تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر اقدام کنند و این سازمان مازاد را خریداری می کند، گفت: این سخن درستی است، اما اکنون نیروگاهی که بتواند چنین

برقی را تولید و دراختیار قرار دهد در کشور وجود ندارد، ضمن آنکه فعالان این عرصه اکنون آمادگی لازم برای تولید برق از انرژی تجدیدپذیر را ندارند، زیرا هزینه های ایجاد چنین نیروگاهی آنقدر زیاد است که مقرون به صرفه نیست و بازگشت سرمایه هم ندارد.

این فعال استخراج کننده ارز دیجیتال افزود: آنچه که وزارت نیرو اعلام کرده، واقعیتی است، اما فعالیت در این ارتباط مقرون به صرفه نیست و باید تخفیف های بیشتری برای این فعالان در نظر گرفته شود، چنانچه این مهم محقق نشود، بسیاری از فعالان این عرصه ترجیح می دهند از کشور خارج شوند و این به نفع هیچ کس نیست.

انجمن بلاکچین ایران هفتم مرداد ماه امسال در واکنش به تعیین تعرفه صادراتی برای استخراج کنندگان ارزهای مجازی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: تعیین تعرفه برق خارج از مصوبه های قبلی هیات وزیران بشدت سبب توسعه رانت و گسترش فساد می شود.

براساس اطلاعیه این انجمن، کارآفرینان این صنعت، بیگانه نیستند و نمی توان تعرفه برق بر مبنای ارز یک کشور خارجی یا نرخ صادراتی برای آنها در نظر گرفت، آنها پیشتازان عرصه های اقتصاد و فناوری و زمینه سازان بهره مندی اقشار جامعه از فرصتهای برابرند.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور از بازگشت مجدد ملخ های صحرایی به دو استان جنوبی کشور همچون سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد و گفت: در ۱۰ روز اخیر سطح مبارزه با این آفت به یک هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.سید محمدرضا میر در گفت گو با ایرنا، با بیان اینکه اکنون با شدت ریزش ملخ صحرایی مواجه نیستیم و نگرانی در این خصوص نداریم تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، در صورت ادامه این روند به نظر میرسد امسال سطح ریزش ملخ صحرایی بیش از سال گذشته باشد که نیازمند اعتبار است.وی یادآور شد: سال گذشته برای مبارزه با این آفت، مبلغ بیش از ۲۰ میلیارد تومان نیاز بود که اختصاص یافت.وی گفت: اکنون احتمال ریزشهای جدید ملخ در دیگر استانهای جنوبی کشور وجود دارد، اما همچنان آمادگی مبارزه با این آفت را داریم تا به اراضی کشاورزی راه پیدا نکنند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی تولید روزانه قارچ در کشور را ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن اعلام کرد و افزود: طبق روال همه ساله در ماههای آتی به سبب کاهش تولید سبزی و ازدیاد مصرف قارچ تولید این محصول افزایش خواهد یافت.محمد حسن افشار درباره آخرین تحولات بازار قارچ اظهار کرد: با توجه به خنک شدن هوا و افزایش مصرف قیمت قارچ در بازار افزایش یافته است. رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان،درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ بیان کرد: با توجه به ایام اربعین و تعطیلی ۲۸ صفر مرز عراق بسته بود و هم اکنون به دلیل نا آرامیهای عراق صادراتی به این کشور انجام نمیشود که در صورت از بین رفتن این نا آرامیها به سبب خنکی هوا پیش بینی میشود که صادرات روزانه به این کشور به ۲۰ تن برسد.

موافقت رییس جمهور با استعفای حجتی

«عباس کشاورز» با صدور حکمی از سوی رئیس جمهور، به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی منصوب شد.به گزارش مهر، رئیس جمهور با صدور حکمی، عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.استعفای محمود حجتی، وزیر سابق جهاد کشاورزی از سوی رئیس جمهور پذیرفته و جلسه استیضاح وی که قرار بود روز سه شنبه در صحن علنی مجلس برگزار شود، لغو شد.براساس این گزارش، حسن روحانی در حکمی جداگانه، محمود حجتی را به عنوان مشاور رئیس جمهور منصوب کرد. محمود حجتی از ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ به عنوان وزیر جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم مشغول به کار بود.

افزایش ۳۰ درصدی تولید خاویار در سال ۹۸

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات کشور درباره آخرین وضعیت آبزی پروری در کشور اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوا و بارندگیهای اخیر، تولید آبزی پروری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.حسین عبدالحی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید میگو افزود: هم اکنون بیش از ۳۰ هزار تن میگو برداشت شده است و پیش بینی میشود تا پایان فصل برداشت به ۴۵ هزار تن تا ۵۰ هزار تن برسد.عبدالحی ادامه داد: براساس برنامه قرار بود امسال تولید میگو به ۴۲ هزار تن برسد که به سبب شرایط مساعد آب و هوایی ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید از برنامه جلوتر بوده است.این مقام مسئول درباره تاثیر شیوع بیماری لکه سفید بر میزان تولید بیان کرد: اگرچه در گلستان پیش بینی میشد تولید میگو به ۴ هزار تن برسد، اما به سبب شیوع بیماری لکه سفید و خسارت سنگین به تولیدکنندگان تنها ۱۰ درصد این میزان محقق شد.

قیمت مرغ به ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان رسید

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشیها ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان است.عظیم حجت در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان،با انتقاد از این مسئله که نرخ مرغ گرم در خرده فروشیها تبعیتی از مرغ زنده ندارد، افزود: بنابر آمار قیمت مرغ زنده در یک ماه گذشته ۹ هزار و ۲۰۰ تومان بود که در آن مقطع زمانی هر کیلو مرغ گرم ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان به مصرف کننده عرضه میشد و حال جای این سوال مطرح است که چرا با وجود افت ۵۰۰ تومانی قیمت مرغ زنده، نرخ مرغ گرم تغییری نداشته است؟حجت گرانی بنزین را یکی از دلایل نوسان قیمت مرغ آماده به طبخ در خرده فروشیها دانست و گفت: اگرچه سوخت ماشینهای حمل مرغ زنده گازوئیل است، اما حمل مرغ گرم با نیسان انجام میشود.

رئیس اتاق اصناف تشریح کرد؛
 

گروه اصناف: رئیس اتاق اصناف بااشاره به ضرروت اجرای مکانیزم قیمت گذاری خدمات، گفت: در صورتی که دولت به تعهدات تامین سهمیه های اعلام شده به مشاغل حوزه حمل و نقل عمل کند، افزایش قیمت کالاها کنترل شده خواهد بود.

به گزارش اصناف ایران، سعید ممبینی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی افزایش قیمت کالاها و خدمات پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، گفت: حدود ۴۰۰ اتاق اصناف در سطح کشور و بازرسانی که درحوزه نظارت بر اصناف فعالیت دارند، از آغاز اجرای این طرح بحث اطلاع رسانی، آموزش و پیگیری مصوبات ستاد تنظیم بازار را در دستور کار قرار داده اند و با اجرای طرح بازرسی و عملیات نظارت بر بازار به صورت جدی در حال پیگیری است.

رئیس اتاق اصناف بااشاره به اجتناب ناپذیر بودن افزایش قیمت کالاها پس از افزایش قیمت بنزین گفت: در حوزه کالا به چند دلیل اساسی می توانیم ادعا کنیم که افزایش قیمتی نخواهیم داشت، چرا که کالاها در سطح بازار به شکل اشباع شده ای وجود داشته و تمامی اتحادیه ها تلاش کرده اند برای اجرای این طرح همکاری بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت خدمات به ویژه در حوزه حمل و نقل یکی از دل نگرانی های موجود در جامعه است، اما در صورتی که دولت به تعهدات تامین سهمیه های اعلام شده به مشاغل حوزه حمل و نقل عمل کند، افزایش قیمت کالاها کنترل شده خواهد بود. از طرفی در صورت افزایش قیمت خدمات، قیمت گذاری باید با مکانیزم های پیش بینی شده منطقی و متناسب با افزایش قیمت سوخت باشد.

ممبینی اظهار داشت: از وزیر صمت درخواست کردیم که برای جلوگیری از تورم انتظاری ناشی از افزایش قیمت بنزین در خدمات حمل و نقلی باید نرخ گذاری صورت بگیرد، بنابراین انتظار داریم مکانیزم قیمت گذاری هر چه سریعتر انجام شود.

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه اصناف به عنوان آخرین حلقه زنجیر همواره در مقابل این پرسش قرار داد که چرا قیمت ها همواره تغییر می کند، گفت: اصناف اعلام آمادگی کرده است در صورتی که تعهدات تامین سهمیه ها عملی شود، افزایش قیمت ها در حد معقولی باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰۰ هزار راننده تاکسی تلفنی در سطح کشور مشغول به کار هستند که تا این لحظه حتی یک لیتر بنزین آنها تامین نشده است و آنها در طول ۱۱ روز گذشته با صرفنظر کردن از کارمزد دفاتر آژانس ها، قیمت ها را کنترل کرده اند.

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه پرونده هایی درخصوص افزایش قیمت خدمات وجود داشته است که به سازمان تعزیرات ارجاع داده شده است، بیان کرد: سهمیه سوخت رانندگان از اهم موضوعاتی است که بارها در جلسات اعلام شده است و انتظار داریم وزیر نفت هم همکاری های لازم را داشته باشد تا شاهد تثبیت قیمت ها باشیم.

  • اصناف در راستای تنظیم بازار نیاز به حمایت بیشتری دارند

    همچنین نائب جلال الدین محمدشکریه رئیس اتاق اصناف ایران افزود: در حال حاضر برای دریافت اطلاعات و دیتاهای آماری واحدهای حمل ونقل بار و موسسات اتومبیل کرایه نیاز به یک پرسه زمانی کوتاه داریم تا بتوانیم آمار و دیتاها را برای واریز سهمیه بنزین به وزارت کشور دهیم و بهتر بود تا قبل از اجرای طرح هماهنگی لازم فی مابین اتاق اصناف و وزارت صمت و وزارت کشور صورت بگیرد تا مشکلات کمتری را داشته باشیم.وی تصریح کرد: اتاق های اصناف در سراسر کشور تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و کنترل بازار لحاظ کرده اند و لازم است تا دولت نیز حمایت های بیشتری را از صنوف داشته باشد و در سایر بخش ها نیز دستگاههای متولی امر نظارت بر بازار به خوبی عمل کنند و میزان سهم پرداختی سهمیه بنزین به واحدهای حمل و نقل بار و موسسات اتومبیل کرایه صورت بگیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با رد شایعه افزایش قیمت میوه و ترهبار در پی افزایش نرخ بنزین، گفت: از زمان اعلام افزایش نرخ بنزین تا امروز هیچگونه افزایش قیمت در میوه و ترهبار اتفاق نیفتاده است، چرا که میزان تاثیر افزایش نرخ بنزین بر محصولات درصد اندکی است و میتوان آن را ممیزی کرد.اسدالله کارگر در گفتوگو با ایلنا با تاکید بر اینکه تنها محصولی که در روزهای اخیر افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده گوجه فرنگی است، اظهار کرد: افزایش قیمت گوجه فرنگی ارتباطی به نرخ بنزین نداشته و قبل از آن نیز روند افزایشی قیمت این محصول آغاز شده بود.وی ادامه داد: افزایش قیمت گوجه فرنگی موقتی بوده و مربوط به فصل است که کاهش تولید را به دنبال داشته است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار تهران با اظهار خرسندی از وضعیت بازار خشکبار اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به بارش های بسیار خوب اوایل سال ، تولید خشکبار در کشور بسیار خوب بوده و در حال حاضر شاهد فراوانی خشکبار و آجیل در کشور هستیم.مصطفی احمدی گفت: کاهش ۴۰ درصدی قیمت آجیل به نسبت اوایل سال از جمله موضوع بسیار قابل توجهی است که همین امر نشان از فراوانی، تولید بالا دارد.وی با اشاره به عدم صادرات خشکبار افزود: با توجه به عدم صادرات، ارز آوری خوبی در کشور از سوی خشکبار انجام نشد، بنابراین کالا در بازار سرازیر شد و همین عامل نیز فراوانی کالا و افت قیمت ها را به دنبال داشت.