صرفهجویی ارزی ۹ میلیارد دلاری با صادرات سوخت مایع

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با سرمایهگذاری حدود ۴ میلیارد دلاری در پروژههای گازرسانی شهری و روستایی در سالهای گذشته و در ازای آن صادرات سوخت مایع، حدود ۹ میلیارد دلار صرفهجویی ارزی در بخش گاز محقق شده است.به گزارش شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی تصریح کرد: از یک طرف، استفاده از گاز طبیعی و عدم استفاده از سوخت مایع، هوای پاکتر و سالمتری را برای ما به ارمغان میآورد و از سوی دیگر صرفهجویی ارزی را برای کشور در پی خواهد داشت.تربتی همچنین گفت: اتفاق خوبی که در کشور افتاده و اقتصادی هم هست، آن است که بر اساس محاسباتی که انجام دادیم و اقتصادی بودن آن را دریافتیم، تصمیم گرفتیم به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار و نیز به تمام شهرها گاز طبیعی برسانیم.

 

سیل احتمالی را مدیریت میکنیم

وزیر نیرو گفت: از حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب حجم مخازن کشور (سدها) حدود ۲۴ میلیارد مترمکعب آن خالی است.به گزارش خانه ملت، رضا اردکانیان افزود: با خالی نگه داشتن مخازن سدهای کشور، این مخازن مدیریت میشود و فضا برای دریافت سیلابهای احتمالی باز است.وی گفت: رفع تجاوزها به حریم رودخانهها اقدام مهم دیگری برای مقابله سیل است که کلید آن در دستان مردم جای گرفته البته هشدارهای بسیاری نیز در این خصوص داده شده است.وزیر نیرو اضافه کرد: تاکنون ۷۵۰۰ کیلومتر از رودخانههای مهم و اصلی لایروبی شده است و لایروبی ۱۱۰۰ کیلومتر دیگر را تا پایان سال در برنامه گنجاندهایم و بر برنامهریزی برای تامین منابع آن با کمک سازمان برنامه و بودجه تاکید داریم.

 

بهره برداری از انتقال گاز جنوب به شمال ایران

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در تشریح ساخت و بهره برداری از طرحهای جدید توسعهای صنعت گاز ایران، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بخشی از خط لوله گاز نهم سراسری، خط لوله رابط سایتهای یک و دو پارس جنوبی، خط لوله انتقال گاز بیرم، خط انتقال گاز کام فیروز، خط انتقال گاز همت آباد - بار و خط انتقال گاز دماوند تزریق گاز شده و در مدار بهره برداری قرار گرفتهاند.به گزارش تسنیم، بهرام صلواتی، با اشاره به بهره برداری از ۴۰۰ کیلومتر خط لوله و ۱۴ واحد جدید تاسیسات تقویت فشار گاز، اعلام کرد: با راهاندازی بخشی از خط نهم سراسری، دومین کریدور جدید انتقال گاز جنوب به شمال و شمالغرب کشور به بهره برداری میرسد.

وام 5/2میلیون تومانی دوگانهسوز کردن خودرو

به کجا رسید

اردیبهشت ماه بود که مسوولان از تخصیص وام ۲.۵ میلیون تومانی برای دوگانهسوز کردن خودروها خبر دادند که ظاهرا چندان مورد استقبال قرار نگرفت؛ اما باتوجه به اصلاح قیمت بنزین اکنون که تقاضا برای دوگانهسوز کردن خودروها افزایش یافته، این سوال وجود دارد که بازهم برنامه برای اختصاص این وام وجود خواهد داشت؟حمید قاسمی دهچشمه معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در اینباره به ایسنا گفت: برای اجرای این طرح در حال مذاکره با پستبانک، بانک ملت و بانک تجارت هستیم. وی با بیان اینکه ۲ میلیون نفری که در گذشته ثبتنام کردهبودند و متقاضی وام بودند، برای طی کردن مراحل حضور پیدا نکردند، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم این طرح را مجددا اجرایی کنیم.

کاهش مصرف بنزین پس از سهمیهبندی

شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، با صدور اطلاعیهای اعلام کرد: اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، کاهش مصرف بنزین را در پی داشته است.بر اساس این اطلاعیه، متوسط مصرف بنزین کشور از زمان اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، ۲۴ آبان ماه تا پایان روز یکشنبه ۳ آبان، حدود ۷۹ میلیون لیتر در روز بوده است.این در حالیست که متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تا پایان روز ۲۳ آبان ماه (روز قبل از اجرای این طرح) حدود ۹۸ میلیون لیتر در روز بوده است.بدینوسیله شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تکذیب آمارهای غیر رسمی منتشر شده در برخی از رسانه ها، میانگین میزان مصرف بنزین کشور را در روز سوم آذرماه سال جاری، ۷۵ میلیون لیتر اعلام مینماید.

تولید بیش از ۴میلیارد کیلوواتساعت برق

توسط انرژیهای تجدیدپذیر

براساس تازه ترین گزارش سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق ایران، در آبان ماه امسال ۷۶ میلیون کیلو وات ساعت برق از منابع انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برخودار شده است.تولید چهار میلیارد و ۴۰۵ کیلوات ساعت برق از منابع انررژیهای تجدیدپذیر تا پایان آبان ماه، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی معادل یک هزار و ۲۵۱ میلیون متر مکعب گاز طبیعی شده استاین میزان تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق تا پایان آبانماه امسال صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۹۶۹ میلیون لیتر را به همراه دارد.اکنون ۳۷۷ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژیهای نو به ۸۴۷ مگاوات رسیده، همچنین تاکنون ۱۱۸ نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و ۳۷ نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است.

وضعیت انرژیهای تجدیدپذیر ایران تا پایان آبانماه بررسی شد؛

گروه انرژی: ایران کشوری است که از لحاظ انرژیهای نو همچون خورشیدی و بادی پتانسیلهای بالایی داشته و پرونده استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر از سوی دولت به صورت جدی درحال پیگیری است و تخمین زده میشود با شرایط فعلی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت قابل نصب نیروگاههای بادی که صرفه اقتصادی دارند، در ایران وجود داشته باشد.بر این اساس تاکنون از منابع تجدیدپذیر حدود چهار میلیارد و ۴۰۵ میلیون کیلووات ساعت، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار سه میلیون تن گاز گلخانهای در کشور بکاهد.

به گزارش ایسنا، آژانس بینالمللی انرژی (IEA) اعلام کرده ظرفیت نیروی تجدیدپذیر جهانی تحت تاثیر نصب تاسیسات فوتوولتائیک خورشیدی در خانهها، ساختمانها و صنعت، تا پنج سال دیگر ۵۰ درصد رشد خواهد کرد. در این راستا با توجه به اینکه ضریب بار تولیدی این نیروگاهها در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، دولت درصدد توسعه بیشتر این انرژی پاک است و طبق برآوردها بیش از ۱۵۰ هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاههای خورشیدی در کشور وجود دارد.

مجموع ظرفیت تولید نیرو از منابع تجدیدپذیر در مقایسه با ۲.۵ تراوات در سال گذشته، به میزان ۱.۲ تراوات تا سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد که معادل مجموع ظرفیت نیروی نصب شده در آمریکاست. طبق گزارش سالانه IEA از انرژیهای تجدیدپذیر جهانی، فوتوولتائیک خورشیدی حدود ۶۰ درصد و نیروی بادی در خشکی ۲۵ درصد از این رشد را تشکیل خواهد داد. سهم تجدیدپذیرها در تولید نیرو از ۲۶ درصد فعلی به ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد.

ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر و پاک (دولتی و غیردولتی) نصب شده در کشور تا پایان شهریورماه ۱۳۹۸ حاکی از آن بود که ۳۰۲.۲ مگاوات متعلق به نیروگاههای بادی، ۳۴۶.۳ مگاوات متعلق به نیروگاههای فتو ولتائیک، ۸۸.۴ مگاوات متعلق به نیروگاههای برقآبی کوچک ۱۰.۵ مگاوات متعلق به نیروگاههای زیست توده، ۱۳.۶ مگاوات بازیافت تلفات حرارتی، ۸۰ مگاوات ظرفیت کاهش تلفات شبکه است که مجموع آن ۸۴۱ مگاوات میشود که نسبت به مردادماه (۷۶۱مگاوات) ۱۰.۵ درصد افزایش داشته است.

  • انرژیهای نو مانع انتشار 3 میلیون تن گاز گلخانهای در کشور شده است

    بر اساس این گزارش و طبق آمار وزارت نیرو، تا پایان آبان ماه از منابع تجدیدپذیر حدود چهار میلیارد و ۴۰۵ میلیون کیلووات ساعت، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار سه میلیون تن گاز گلخانهای در کشور بکاهد. این میزان تولید انرژیهای نو باعث شده بیش از یک میلیارد و ۲۵۱ میلیون مترمکعب از مصرف سوختهای فسیلی در ایران که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته و بیش از ۹۶۹ میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفهجویی شود. عملکرد نیروگاههای تجدیدپذیر، ۴۵۱ میلیون کیلووات ساعت کاهش تلفات در شبکه برق را به همراه داشته و موجب عدم انتشار ۱۸ هزار تن آلایندههای محلی شده است.

  • تاسیس ۳۶۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور

    هماکنون ۳۶۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژیهای نو به ۸۴۷ مگاوات رسیده است. همچنین تاکنون ۱۱۸ نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و ۳۵ نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است. تاکنون ۳۵۵۸ نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک در کشور نصب شده و ۲۵۰۰ نیروگاه دیگر نیز در حال نصب است. همچنین حجم سرمایهگذاری غیردولتی در این بخش به بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

    به طور کلی ۴۳ درصد نیروگاههای تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، ۳۶ درصد از نوع بادی، ۱۱ درصد از نوع برقآبی کوچک، یک درصد از نوع زیست توده و یک درصد بازیافت حرارتی و توربینهای انبساطی است.

    در همین ضمینه جعفر محمدنژادسیگارودی سخنگوی سازمان ساتبا گفته بود: اکنون میزان تولیدبرق از انرژیهای تجدیدپذیر به ۸۵۰ مگاوات رسیده و این درحالی استکه ظرفیت تولید برق در کشور ۸۰ هزارمگاوات را نشان میدهد، سهم انرژیهای نو وتجدیدپذیر کمی بیش از یک درصد است.

    به گفته سخنگوی سازمان ساتبا در باره عقب ماندگی سهم انرژی های تجدیدپذیر از برنامه پیش بینی شده در قانون برنامه ششم توسعه گفت: سال های قبل به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های توسعه انرژی های تجدیدپذیر که در برنامه پنجم توسعه هم به آن تاکید شده بود روند رشد این نوع انرژی در کشور به کندی صورت گرفت.

    بیست و دوم مهرماه امسال «همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو ظرفیت فعلی نیروگاههای تجدیدپذیر را ۸۴۱ مگاوات اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. این مقام مسئول افزود: تا پایان امسال ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر کشور به یکهزارمگاوات خواهد رسید.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد ورود گردشگر از ترکیه به ایران در یک سال گذشته،گفت: تعداد گردشگرانی که از ترکیه وارد ایران شدند نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته با ۳۵ درصد رشد همراه است.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،ولی تیموری افزود: برای تقویت تعامل گردشگری دو کشور علاوه بر ارتباط هر چه بیشتر بخش خصوصی دو کشور، نیاز به افزایش تعامل و رفت و آمدها بین مسئولان دولتی مرتبط نیز وجود دارد.از این رو برگزاری نشست مشترک گردشگری (B to B) با همکاری بخش خصوصی و دولتی طرفین تا قبل از پایان سال جاری میتواند بستر لازم را برای تقویت ارتباطات مورد نظر فراهم کند.گفتنی است رایزن فرهنگی ترکیه در تهران برای حضور فعال در نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران اعلام آمادگی کرد .

مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد با بیان اینکه امسال بیش از یک میلیون تخممرغ و ۱۱ میلیون تن شیرخام تا پایان سال در کشور تولید خواهد شد، گفت: صادرات تخم مرغ گفت: با توجه به کنترل بازار، صادرات تخم مرغ به صورت محدود انجام میشود، در حال حاضر صادرات به شدت کاهش پیدا کرده اما مسیر صادراتی باز است و منعی وجود ندارد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی به بازدید خود از بزرگترین مرکز پرورش گاو شیری کشور با حدود ۱۶ هزار رأس گاو شیری در شهرستان نظرآباد، اشاره و اظهار کرد: میزان تولید روزانه این مرکز بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن شیر خام بوده و در حال ایجاد ساختار زنجیره تولید است.وی در ادامه تصریح کرد: این واحد دامداری از روشهای نوین روز در دنیا برای تغذیه و پرورش دام استفاده میکند .

مرغ به نرخ مصوب عرضه میشود

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: هیچ افزایش قیمتی در این محصول متاثر از اصلاح قیمت بنزین نداریم بهگونهای که اکنون این محصول به نرخ مصوب (۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان) در مراکز عرضه سطح شهر به فروش میرسد.مهدی یوسفخانی در گفتوگو با ایسنا، ادامه داد: خوشبختانه در یکی دو روز گذشته، در این محصول معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان هم کاهش قیمت داشتهایم و به هیچ عنوان بالاتر از نرخ مصوب این محصول فروخته نشده است. در دو تا سه هفته گذشته، قیمت این محصول ثابت بوده است و تاکنون هم ادامه داشته است.یوسفخانی همچنین درباره قیمت اقلام مرغ نیز، اظهار کرد: ران مرغ به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان، سینه مرغ معادل ۲۵ هزار و کتف و بال نیز، به قیمت ۱۷ هزار تومان عرضه میشود.

ضرورت پرداخت یارانه محصولات غذایی

به مصرف کنندگان

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس می گوید: متاسفانه پرداخت یارانه محصولات غذایی به صورت غیرمستقیم فسادزاست و باید در قالب کارتهای اعتباری این یارانه در اختیار مصرف کنندگان و افراد جامعه قرار بگیرد.علی ابراهیمی در گفتوگو با خانه ملت، در خصوص صادرات گوشت مرغ گفت: باید همانند اتفاقی که در زمینه یارانه سوخت صورت گرفته در زمینه یارانه مواد غذایی نیز عمل کرد و یارانه پرداختی به محصولات مستقیما در اختیار مصرفکنندگان قرار بگیرد.وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید گوشت مرغ، کشور دارای مزیت صادراتی است، ادامه داد: نامهای که وزیر جهاد کشاورزی برای کاهش عوارض صادرات گوشت مرغ به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده در راستای حمایت از تولید داخلی بوده است، نباید اجازه داد نظام تعرفهای تولید داخل کشور را تهدید و شرایط واردات را تسهیل کند.سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص اینکه حذف عوارض صادرات موجب کمبود در بازار میشود، گفت: افزایش کنترل شده صادرات گوشت مرغ باعث کمبود و افزایش قیمت این محصول در بازار نمی شود اما این موضوع را بپذیریم که باید به سمت واقعی شدن قیمتها حرکت کنیم.

گروه جهادی حیدریون در وزارت جهاد کشاورزی

تاسیس شد

گروه جهادی حیدریون بهمنظور ساماندهی فعالیتهای جهادی مرکز مقاوت بسیج وزارت جهاد کشاورزی و نیروهای بسیجی این وزارتخانه تأسیس شد.به گزارش تسنیم پنجم آذر همزمان با سالروز تأسیس بسیج مستضعفین با حضور 30 پایگاه وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای مختلف در استان تهران صبحگاه مشترکی در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد.در وزارت جهاد کشاورزی 5500 بسیجی فعال در 30 پایگاه ستادی در تهران و 50هزار نفر نیروی بسیجی عادی و فعال در 900 پایگاه در سراسر کشور در ادارات و سازمانهای مختلف مستقر هستند.

مدیر عامل مجمع ملی کشاورزی بر تسریع در اعلام نرخ تضمینی تاکید کرد؛
 

گروه اصناف: مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم حداکثر تا هفته آینده باید اصلاح شود، بیان کرد: بنابر آمار و رصد از استان ها، سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل یک سوم کاهش یافته است.

علی خان محمدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اصلاح قیمت تضمینی گندم اظهار کرد: با توجه به آنکه زمان زیادی تا پایان فصل کشت باقی نمانده، از مسئولان دولت انتظار میرود که قیمت خرید تضمینی گندم را هر چه سریعتر اصلاح کند چرا که قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم به سبب افزایش هزینههای تولید صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد.

وی افزود: بنیاد ملی گندمکاران طی نامهای به سازمان بازرسی کل کشور در اعتراض به قیمت گندم، نرخ منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد که رئیس قوه قضاییه دستور رسیدگی را صادر کرده است.

خان محمدی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم حداکثر تا هفته آینده باید اصلاح شود، بیان کرد: بنابر آمار و رصد از استان ها، سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل یک سوم کاهش یافته است که با این وجود اگر مسئولان ذی ربط تا هفته آینده اقدام به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم نکنند، دیگر امیدی به استمرار خودکفایی گندم و پایداری تولید نیست.

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به قانون شکنی شورای اقتصاد در اجرای قانون خرید تضمینی گندم، اصلاح نشدن نرخ خرید میتواند منجر به بر هم زدن پایداری تولید، منابع آبی نابودی نهادههای تولید و آسیب به خودکفایی گندم کشور شود چرا که به سبب نبود صرفه اقتصادی، کشاورزان به سراغ کشت دیگر محصولات میروند. به گفته وی، با وجود آنکه زمان زیادی تا پایان فصل کشت گندم باقی نمانده است، از این رو در صورت اصلاح نشدن نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده دیگر امیدی به استمرار خودکفایی و پایداری تولید نیست.

به گفته خانمحمدی؛ همهی اقدامات انجام شده به یک پاسخ رسیده است، اینکه دولت توان مالی برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم را ندارد.

این عضو بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه نبود منابع ملی بهانه خوبی برای از دست رفتن خوداتکایی گندم نیست، افزود: راهکارهای متعددی برای تامین منابع مالی خرید تضمینی گندم به قیمت متعادل وجود دارد که ما آنها را بارها برای دستگاهها مذکور تشریح کردهایم.

خانمحمدی یکی از این راهکارها را تخصیص ارز واردات گندم به بهبود و توسعه تولید در داخل عنوان کرد. وی گفت: میتوان همان ارزی که قرار است برای واردات 3 میلیون تن گندم از کشور خارج شود را برای تولید گندم در داخل هزینه کرد.

خانمحمدی از دیگر راهکارها را عرضه در بورس و تولید بر اساس کشاورزی قراردادی، صدور اجازه صادرات گندم توسط تولیدکنندگان و فراهم شدن شرایط دریافت تسهیلات کم بهره و سهل الوصول برشمرد.

وی با اشاره به تغییر مدیریت وزارت جهاد کشاوری، گفت: عباس کشاورز که اکنون به عنوان سرپرست وزارت جهادکشاورزی منصوب شده از از مدافعان خوداتکایی گندم است شاید با حضور وی خوداتکایی گندم نجات یابد.

  • تاثیر سو گرانی بنزین بر کرایه های حمل و نقل

    مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در بخش دیگر اظهارات خود درباره تاثیر گرانی بنزین بر هزینههای تولید بیان کرد: همزمان با گرانی بنزین، رانندهها به بهانههای مختلف اقدام به افزایش هزینههای حمل و نقل کردند به طوریکه قیمت حمل هر ۱۰ تن بار از ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش یافت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگان و صنایع بستهبندی چای کشور گفت: هر ساله بین ۶۵ تا ۷۰ هزارتن چای خشک به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور میشود.حمید رضا موثقی در گفت و گو با ایرنا، افزود: بخش عمده چای وارداتی ایران از کشورهای سریلانکا، هند و کنیا تامین میشود.وی تولید چای داخلی را ۲۵ هزار تن در سال ذکر کرد و گفت: ۱۳ هزار تن از این میزان به مصرف داخلی میرسد و مابقی به دیگر کشورها صادر میشود.رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگان و صنایع بسته بندی چای کشور به افزایش دو تا سه برابری قیمت چای ایرانی و خارجی با حذف ارز رسمی اشاره کرد و گفت: تا خرداد امسال واردات چای با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام میشد اما از آن زمان به بعد، واردات این محصول با ارز نیمایی انجام میشود.به گفته وی، به دنبال افزایش قیمت چای خارجی، نرخ چای ایرانی نیز حدود سه برابر افزایش پیدا کرد.این مقام صنفی براین باور است که قیمتگذاری چای تولید داخل و خارجی باید با روش عرضه و تقاضا صورت گیرد و دولت در این موضوع دخالت نکند؛ زیرا اکنون خرید برگ سبز چای تولید داخلی ما بسیار ارزانتر از برگ سبز تولیدکنندگان سریلانکا، هند و کنیا است.وی در این ارتباط اضافه کرد: اکنون قیمت جهانی هر کیلوگرم چای ایرانی ۱.۲ دلار، چای سیلانی ۵.۵ دلار و چای هند ۵ دلار است که بیانگر تفاوت فاحش قیمت چای در این کشورهاست.رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگان و صنایع بستهبندی چای کشور یکی از مشکلات صادرکنندگان صنعت چای کشور را تصمیمگیریهای آنی دولت عنوان کرد و افزود: به دلیل تغییرات آنی قوانین و مقررات، ما نمیدانیم برای سه ماه آینده می توانیم برنامهریزی داشته باشیم یا خیر.