اتاق قزوین معین کشورهای شرق آفریقا شد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: اتاق قزوین با پیگیری فعالان بخش خصوصی استان به نمایندگی از اتاق ایران، معین کشورهای شرق آفریقا شده است. مهدی بخشنده روز چهارشنبه در مراسم افتتاح و راهاندازی کمیسیون فرآوردههای نفتی استان قزوین افزود: کشور آفریقا بازار بسیار خوبی دارد و در این رابطه وزارت امور خارجه نیز همکاری و مساعدت کرده تا حضور فعالان اقتصادی کشور در مناطق غربی و مرکزی این قاره پررنگتر از گذشته باشد. این مسئول به تشکیل میز کشورهای آفریقایی نیز اشاره کرد و گفت: وجود پالایشگاه نایروبی کنیا دلیل مهمی است کمیسیون فرآوردههای نفتی از این به بعد با توسعه خویش را به این سمت هدایت کند تا اقدامات فراملی رقم بخورد.

 

تفکیک وزارت صمت فایدهای ندارد

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اتفاقات اخیر ،تفکیک و ادغامها نشان داده که تعداد اتاق، ساختمان و عناوین مهم نیست و باعث نمیشود که مشکلی حل شود بلکه این تفکر و فکر است که اهمیت دارد. علی دیلمقانیان در گفتوگو با ایلنا گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور تفکیک وزارت صمت هیچ تاثیری بر روند فعلی کشور ندارد و به قدری دغدغه وجود دارد که اصلا نباید ذهن مسئولین و سیاستگذاران درگیر این مسائل شود.

دیلمقانیان ادامه داد: در سال 1342 که سکاندار اقتصاد کشور دست فردی به نام عالیخانی بود که اتفاقا همان زمان بهترین وضعیت را در این حوزه داشتیم فقط یک وزارت اقتصاد وجود داشت .

 

سهمیه مازاد بنزین برای وانت بارها

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از موافقت کمیته سه نفره سوخت با واریز 100 لیتر سهمیه مازاد به کارت های سوخت وانت بارهای کم مصرف و پر مصرف در 2 روز آینده خبرداد.

به نقل از وزارت صمت، حسین مدرس خیابانی در آخرین نشست ویژه ستاد تنظیم بازار بعداز اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین که امروز چهارشنبه 6 آذرماه در وزارت صمت برگزار شد،گفت: با موافقت کمیته سوخت کشور برای سهمیه اختصاصی وانت بار ها،100 لیتر علی الحساب حداکثر در 48 ساعت آینده به کارت سوخت وانت بارهای پرمصرف و کم مصرف که نسبت به حمل کالا ومواد غذایی مبادرت می کنند واریز خواهدشد.

رئیس اتاق ارمنستان در دیدار با رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد؛

گروه تجارت: رئیس اتاق بازرگانی ارمنستان در دیدار با رئیس اتاق ایران از برنامهریزی برای تشکیل مرکز تجاری ایران و اوراسیا در ارمنستان خبر داد که هدف از ایجاد آن برگزاری نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی و معرفی آنها به علاقهمندان کار با ایران است. این مرکز به طور مستقیم با کارخانههای ایرانی در ارتباط خواهد بود.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی ارمنستان که در رأس هیاتی تجاری و جمعی از زنان بازرگان این کشور به ایران سفر کرده است با همتای ایرانی خود دیدار کرد. وی در این ملاقات ضمن اشاره به علاقه شرکتهای ارمنستانی به توسعه مبادلات تجاری با ایرانیان، تأکید کرد: شرکتهای ایرانی میتوانند با انتقال بخشی از خط تولید خود به ارمنستان، تولیدات خود را بدون هزینه گمرک به بازار اوراسیا صادر کنند.

در این نشست همچنین راهاندازی مرکز تجاری ایران و اوراسیا در کشور ارمنستان نیز به عنوان یک راهکار جدی در راستای توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای این منطقه و ایران مطرح شد. مارتین سرگسیان با ارائه این پیشنهاد از آمادگی خود برای سرمایهگذاری یک میلیون دلار روی این پروژه خبر داد.

وی با بیان این مطلب که ایران در زمانی که ارمنستان در محاصره اقتصادی قرار گرفته بود به کمک این کشور آمد و ارمنستان را از بنبست نجات داد، گفت: ارمنستان هیچگاه این کمک ایران را فراموش نمیکند.

رئیس اتاق بازرگانی ارمنستان از برگزاری اجلاس روسای اتاقهای بازرگانی اتحادیه اوراسیا در ارمنستان که قرار است اردیبهشت 99 برگزار شود، خبر داد و از رئیس اتاق ایران نیز دعوت کرد تا در این اجلاس حضور داشته باشند.

سرگسیان در مورد چگونگی رسیدگی به برخی مشکلات احتمالی که در روابط تجاری بین فعالان اقتصادی به وجود میآید، استفاده از ظرفیت مراکز داوری مستقر در اتاقها را پیشنهاد داد.

فعالان اقتصادی که در این سفر رئیس اتاق ارمنستان را همراهی میکردند در حوزه تراکتورسازی، ماشینآلات کشاورزی، راهسازی و ساختمانسازی فعالیت میکردند و از بازدیدهای خود از چند کارخانه ایرانی خبر دادند. همچنین قرار است فردا از چند کارخانه در استان البرز دیدن کنند.

همزمان با این دیدار زنان کارآفرین ارمنستانی و روسی در همایشی که به همت کانون زنان بازرگان ایران برگزار شده بود، شرکت کردند.

  • برقراری روابط تجاری به کمک تهاتر و ایجاد صندوق مشترک سرمایهگذاری

    غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور نیز ضمن نگاهی به روابط گسترده سیاسی بین دو کشور، سطح مناسبات اقتصادی ایران و ارمنستان را بسیار اندک و غیرقابل توجیه دانست و گفت: این سئوال اساسی وجود دارد که چرا علیرغم نزدیکی فرهنگی، ظرفیت همسایگی، وجود تفاهمنامههای متعدد و روابط سیاسی گسترده، میزان مبادلات و سرمایهگذاریهای مشترک بین ایران و ارمنستان محدود است. اگر این مسئله را آسیبشناسی کنیم، میتوانیم راهحل مناسبی برای آن در نظر بگیریم.

    وی در ادامه به نرخ بالای رشد ارمنستان از زمان استقلال این کشور که به همت بخش خصوصی آن اتفاق افتاده است، اشاره و تصریح کرد: ارمنستان در این مدت رشد خوبی در حوزه صنایع کوچک و متوسط و حوزه معدن داشته و به طور متوسط نرخ رشد بالای 6 درصد را تجربه کرده است.

    رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور زمینههای همکاری بین ایران و ارمنستان را متنوع توصیف کرد و افزود: حملونقل و ترانزیت، حوزهای است که میتوان با تمرکز بر روی آن سطح مناسبات را افزایش داد و کشورهای های اوراسیا را به بازار منطقه متصل کرد.

    شافعی به موضوع تهاتر به عنوان یک راهحل مناسب برای برقراری روابط تجاری اشاره و تأکید کرد: در این حوزه ایران با روسیه به تفاهمهای خوبی رسیده است. بنابراین ارمنستان و دیگر کشورهای اوراسیا میتوانند یا از طریق تهاتر و یا در قالب یک همکاری سهجانبه بین ایران، روسیه و کشور مورد نظر با یکدیگر همکاری کنند. او در ادامه به رئیس اتاق ارمنستان پیشنهاد داد: صندوق مشترک تهاتر کالا و صندوق مشترک سرمایهگذاری را بین دو کشور ایجاد کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه اعلام شده است کمک هزینه معیشتی همانطور که گفته شده بود پرداخت شده اما بسیار از افراد اذعان میکنند برایشان مبلغی پرداخت نشده است، گفت: طرح پرداخت کمک هزینه معیشتی اساساً مشکل زیرساختی دارد .

زهرا سعیدی مبارکه در گفتوگو با ایلنا ادامه داد: حتی امروز مشاهده میکنیم افرادی که استحقاق دریافت یارانه ۴۵ هزار تومانی دارند به دلیل اینکه شرایط و ضوابط مشخصی وجود ندارد آن را دریافت نمیکنند.

وی ادامه داد: مراجعینی نزد ما میآیند و درخواست میکنند که برایشان کاری انجام دهیم نامه زدیم و درخواست دادیم که یارانهشان پرداخت شود اما متاسفانه به دلیل آن که هنوز مکانیزم درستی برای ثبت نام نداریم موفق به دریافت نشدهاند.

وزیر صنعت اعلام کرد: ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور در سال ۴۵۰ هزار تن است که ۳۰۰ هزار تن نیز در آینده نزدیک به آن افزوده میشود. رضا رحمانی در سفر آذربایجان شرقی افزود: تاکنون برای فراهم کردن زیرساختهای کارخانه نفلین سینیت سراب یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. وی اظهار کرد: کارخانه نفلین سینیت سراب یکی از طرح های صنعتی تاریخی استان شده است که در سال های گذشته همواره در بودجه های سالیانه مطرح بوده است. وی با بیان اینکه نفلین سینیت سراب با با مس سونگون ۲ طرح دوقلو بودند، اظهار کرد: مشکلات مس سونگون با عنایت رییس جمهور در سفرهای قبلی حل شد و مردم قدردان این توجه هستند. وزیر صمت یادآوری کرد: تولید آلومینیا از نفلین سینت در سراب در گذشته مشکل تامین مالی و فناوری داشت و شرکت های مختلف آمدند و رفتند، اما عملیاتی نشد.

فعال مطرح اقتصادی تاکید کرد؛

منبع: اتاق تهران

گروه صنعت و معدن:یک فعال اقتصادی معتقد است با وجود فشارهایی که در ماههای گذشته بر تولیدکنندگان داخلی وارد شده، آنها توانستند بخش زیادی از ظرفیتهای تولیدی خود را حفظ کرده و در این مسیر به اقتصاد کشور کمک کنند.

به گزارش تجارت، جمشید عدالتیان شهریاری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در ماههای گذشته تولیدکنندگان ایرانی از سویی به دلیل تحریمهای آمریکا در فضای بینالمللی با محدودیتهای جدی مواجه بودند و از سوی دیگر با توجه به برخی تلاطمهای داخلی همچون افزایش نرخ ارز، تغییراتی جدی در فضای کاری آنها به وجود آمد؛ اما با این وجود عملکرد تولیدکنندگان و صادرکنندگان بود که به عبور کشور از تحریمها و حفظ بخشی از درآمدهای ارزی کمک کرد. به گفته وی، با وجود آنکه افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن هزینه تولید شد اما در صادرات به بسیاری از کشورها نیز توانست به ایران کمک کند تا شرایط رقابت با محصولاتی خارجی را به دست آورده و در بعضی بازارها حرف اول را بزند. عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این موضوع که حفظ بازار از به دست آوردن آن دشوارتر است، گفت: در بازار داخلی امروز به دلیل کاهش واردات، بسیاری از کالاهای ایرانی توانستهاند بازارهای خود را گسترده کنند اما نگاه بلندمدت ایجاب میکند که با افزایش کیفیت تولیدات، حتی در زمانی که واردات از سر گرفته شد نیز؛ کالاهای ایرانی توان رقابت داشته باشند. یعنی ما باید به سمتی حرکت کنیم که در بازاری برابر نیز کالای ایرانی توان رقابت با خارجیها را داشته باشد. عدالتیان افزود: در بازارهای صادراتی نیز روال کار به همین ترتیب است. پس از نزدیک شدن قیمت کالاهای ایرانی به نرخهای استاندارد، این کیفیت ما خواهد بود که تداوم حضورمان در یک بازار را تضمین میکند. وی با بیان اینکه در شرایط تحریمهای اقتصادی باید شرایط داخلی کشور متناسب با رشد و رونق تولید تعریف شود، بیان کرد: با برطرف کردن برخی مشکلات قانونی و مقرراتی میتوان حرکت به سمت بهبود تولید را تسریع کرد. افزایش سرعت تامین نقدینگی نیز یکی دیگر از اولویتهای تولید است که باید در مسیر حفظ تولید برای آن برنامهریزی گستردهای داشت. به گزارش ایسنا، دولت اعلام کرده در شرایط تحریم با تمام توان خود از فعالیتهای تولیدی کشور دفاع خواهد کرد تا در کنار تبیین نیازهای داخلی بازار صادرات غیرنفتی کشور گسترش یابد.جدیدترین آمارها نشان میدهد که صادرات غیرنفتی ایران در هفت ماهه ابتدایی امسال از نظر وزنی رشدی ۱۷ درصدی داشته است.

گروه صنعت و معدن: سفیر کره جنوبی اظهار داشت: ایران دارای بزرگترین بازار خاورمیانه است و کره جنوبی نیز در زمینه تعاون تجربه زیادی دارد همکاری تعاونیهای دو کشور میتواند ریشه تبادلات اقتصادی را عمیقتر کند و همکاری دو کشور را مستحکمتر کند من انتظار دارم با استفاده از دانش و تجربه همدیگر فصل جدیدی برای توسعه و پیشبرد منصفانه مهیا کنیم.

به گزارش ایلنا، در سمینار مشترک آشنایی با تعاونهای ایران و کره جنوبی، یوجانگ هیان سفیر کره در تهران با اشاره به سابقه طولانی همکاریهای دو کشور در زمینههای مختلف گفت: سفارت کره تلاش دارد پتانسیل شرکتهای ایرانی را برای شرکتهای کرهای معرفی کند تا بدین ترتیب همکاریهای دو کشور در حوزه اقتصاد افزایش پیدا کند. ضمن آنکه سفارت هر سال مراسمی در جهت حمایت از شرکتهای فعال در حوزه تجارت مشترک برگزار میکنند.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز این سفارت در اولین سمینار مشترک تعاونیهای دو کشور شرکت کرد و باعث افتخار است که امسال نیز ما در این همایش سهم داریم. تعاونیها بخش جدایی ناپذیری از اقتصاد دو کشور هستند و در ایران تعاونیها پتانسیل بسیار بالایی برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در سیاستهای کلان دو کشور دارند. این سمینار مشترک میتواند محلی باشد تا تجربهها و موفقیتهای خود را به اشتراک ابگذاریم.

وی افزود: جا دارد که من از آقای عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران برای ایجاد چنین فرصتی تشکر کنم همچنین از آقای دکتر چوی هی وون مدیر مرکز تعاونیها که از سئول برای این سمینار به تهران آمدهاند تشکر کنم.

سفیر کره با اشاره به جایگاه تعاون در اقتصاد گفت: تعاون اشتغال ایجاد میکند سرویسهای مختلف ارائه میدهد و در توسعه جامعه نقش مهمی ایفا میکنند در کل میتوان گفت که تعاون محور بخش اجتماعی و بشردوستانه اقتصاد است. اقتصاد بشردوستانه بر اساس همکاری و همزیستی حرکت میکنند و به دنبال توسعه و سود همگانی است بنابراین این اقتصاد زادگاه کارهای باکیفیت و زیربنای توسعه متداوم است.

وی ادامه داد: در کل دنیا اقتصاد بشردوستانه راه حل رفع بیعدالتی در جامعه است دولت کره نیز به دنبال گسترش این مدل اقتصاد است که منجر به ارزشهای همگانی میشود و به همین منظور برای توسعه تعاون و شرکتهای اجتماعی حداکثر تلاش خود را میکنند. در ایران نیز با هدایت آقای عبداللهی دولت ایران میتواند تعاونیهای فعال در حوزه صنایع را تقویت کند و بستر و ظرفیتسازی جدیدی برای تعاونیها ایجاد کند.

وی تصریح کرد: وقتی تعاونیهای کوچک و متوسط برای ظرفیتسازی با یکدیگر همکاری کنند در نهایت به توسعه تعاونی دست پیدا خواهند کرد سمینار امروز میتواند برای تبادل اطلاعات و تجارب در این حوزه بین دو کشور نقش مهمی را ایفا کنند. ایران دارای بزرگترین بازار خاورمیانه است و کره جنوبی نیز در زمینه تعاون تجربه زیادی دارد همکاری تعاونیهای دو کشور میتواند ریشه تبادلات اقتصادی را عمیقتر کند و همکاری دو کشور را مستحکمتر کند من انتظار دارم با استفاده از دانش و تجربه همدیگر فصل جدیدی برای توسعه و پیشبرد منصفانه مهیا کنیم.

سرمقاله

حسین خدنگ

روزنامه نگار

"هیچ صنفی حق افزایش قیمت ها تا پایان سال را ندارد!" حتما شما هم این جمله را در روزهای اخیر و بعد از ماجرای افزایش قیمت بنزین شنیده اید. مسئولان این روزها مدام هشدار می دهند تا پایان سال نباید کالایی گران شود. اما به راستی چرا فقط تا پایان سال...... نباید اجناس گران شوند؟ این قید تاکید بر پایان سال یعنی اینکه از سال آینده در حالی که تنها چهار ماه از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین گذشته اصناف مجاز هستند قیمت ها را گران کنند؟! متاسفانه ما ایرانی ها عادت کرده ایم هر سال به بهانه آغاز سال نو در اقدامی هماهنگ همه چیز را گران کنیم. این گرانی در بیشتر مواقع حتی پایه و اساس و علت منطقی هم ندارد و تنها جو روانی موجود در جامعه باعث می شود تا موجی از گرانی با اغاز سال دامن جامعه را بگیرد. بهانه این گرانی هم افزایش چند درصدی حقوق کارمندها و کارگرهاست که از یک جیب وارد می شود و به خاطر همین گرانی های نهادینه شدن در جامعه از جیب دیگرشان خارج می شود.

تجربه این موج گرانی سیستماتیک و خودبخودی البته در طول سال و در ماه های رمضان و محرم و آغاز سال تحصیلی به نوعی دیگر تکرار می شود و در مقاطع معینی در طول سال نیز خانواده های ایرانی برای خرید خرمای ماه رمضان و قند و شکر ماه محرم و لوازم التحریر و کیف و کفش مدرسه در ماه مهر با این افزایش قیمت ها مواجه هستند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که مسئولان دولت با شعار مبارزه با گرانی و اجرای طرح های تنظیم بازار هر بار تلاش می کنند با این گرانی ها مقابله کنند اما این اقدامات هیچگاه موثر نمی افتد. متاسفانه همین تاکیدشان بر تنظیم بازار و مقابله با گرانی هم سبب می شود که جامعه فکر کند موج تازه ای در راه است و اصناف به ترتیب کالاهایشان را گران کنند.

در ماجرای افزایش قیمت بنزین هم این روزها در اخبار صدا و سیما و رسانه ها هر روز با همین جمله "اجناس تا پایان سال نباید گران شوند" مواجه ایم و از این جمله متاسفانه این نکته برداشت می شود که برای گران کردن جنس هایتان تا عید صبر کنید! هر چند گزارش ها نشان می دهد بسیاری از اصناف به این شعار هم بی توجه بوده و از همین حالا شروع به گران کردن کالاهایشان کرده اند.

متاسفانه تورم روانی در جامعه به خاطر نتیجه معکوس همین شعارهاست که مهمان همیشگی اقتصاد ایران شده و به قشرهای مختلف جامعه فشار می آورد. برای مقابله با این جو روانی هم مسئولان باید بیش از پیش به حرف هایی که می زنند و اظهارنظرهایی که می کنند توجه کرده و نگذارند فنر گرانی با همین جمله ها جمع شده و در سال آینده با سونامی گرانی دوباره رها شود.

یادداشت

شهاب جوانمردی

فعال استارت آپ

در ارزیابی استارت آپ های بزرگ و تک شاخ باید دو مسئله بزرگ شدن کسب وکارهای نوپا و انحصارگری را از هم جدا کرد. از سوی دیگر باید در رفع نگرانی های امنیتی، به این نکته توجه کرد که جذب سرمایه خارجی یا حضور سرمایه داران کشورهای دیگر در اکوسیستم استارت آپی مسئله ای جدا از حفاظت اطلاعات است.

یک بنگاه اقتصادی تا زمانی که بزرگ نشود، در اقتصاد اثری ندارد. بنابراین باید از بزرگ شدن یک استارت آپ، گردش مالی قابل توجه و سهم بالای آن در انجام خدماتی که ارائه دهنده آن است، خوشحال بود.

مسئله دوم، انحصارگری کسب وکارهای بزرگ است. به این معنا که با استفاده از روش ای نامطلوب، اجازه نمی دهد کسب وکار دیگری در کنار او رشد کند یا با انحصار در قیمت گذاری، شرایط مورد نظر خود را به مشتری تحمیل می کند. به نظر من باید جلوی چنین کنش هایی را در اکوسیستم استارت آپی را گرفت.

جذب سرمایه خارجی در اکوسیستم استارت آپی، موضوعی متفاوت از حفاظتِ اطلاعات مشتریان و شهروندان است. جذب سرمایه خارجی در هر یک از بخش های اقتصاد، ممکن است اما اینکه با چه قوانین و ابزارهایی از اطلاعات صیانت می کنیم، موضوع دیگری است. آیا قوانین کشور ما که ناظر بر عملکرد سرمایه گذاران است، چه داخلی و چه خارجی، از اطلاعات صیانت می کند؟

در این بین مسئله ما صرفا سرمایه دار خارجی نیست. ممکن است یک سرمایه گذار داخلی هم اطلاعات زیادی را کسب کرده و از آن سواستفاده کند یا به طرف خارجی بفروشد. این قوانین و نظارت هاست که باید جلوی وقوع چنین مشکلاتی را بگیرد. به بهانه حفاظت از اطلاعات و مسائل امنیتی نمی توان جلوی ورود سرمایه گذار خارجی را گرفت. دستگاه های امنیتی باید کار خودشان را بکنند، منشا پول را شناسایی کنند، از ورود پول های کثیف به اقتصاد جلوگیری کنند اما نباید با نگاه امنیتی به فعالیت استارت آپ ها، به افکار عمومی آدرس غلط داد و در جامعه سوتفاهم ایجاد کرد. با عرضه اطلاعات ناقص به مردم، زمینه جهت گیری های غلط در جامعه ایجاد می شود. گروهی از مردم کسب وکاری را تحریم می کنند بدون اینکه آنچه دلیل اعتراض آن هاست، به واقع درست بوده باشد.

منبع: اتاق تهران