در خطبه های نماز جمعه تهران مطرح شد؛

گروه سیاسی: امام جمعه موقت تهران با بیان این موضوع که اصلاح قیمت بنزین تنها بهانهای برای تولد زودهنگام آشوب برنامهریزی شده توسط دشمن بود گفت: اهالی سیاست مراقب باشند وقت گروکشیهای سیاسی نیست و باید همدلی ملی را برای اجرای کامل طرح و کمک به آسیبدیدگان این حوادث به نمایش بگذاریم.

حجتالاسلام والمسلمین «محمدجواد حاج علی اکبری» در خطبه دوم نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران - در مصلی امام خمینی(ره) تهران- در جمع بندی حوادث پس از اصلاح قیمت بنزین خاطرنشان کرد: استبکار جهانی بعد از شکستهای متعدد از جبهه مقاومت به محوریت ایران، تلاش کرد با سوار شدن بر موج اعتراضات مردم، کشور را به سمت هرج و مرج ببرد و اقدامات وسیعی را با حمایت اقتصادی عوامل خود در منطقه و فضاسازی شبکههای رسانه ای عنکبوتی خود انجام داد.

وی حمایت دیپلماتیک و سیاسی آمریکا و پادوهای منافقین و سلطنت طلبها و میدان داری اشرار و اراذل اجاره ای طی دو روز در اقصی نقاط کشور را یادآور شد و ادامه داد: در این دو روز، اراذل اجارهای با وحشی گری کشتند و سوزاندند و داعشیوار به سرباز دلاور تا افسر قهرمان و پاسدار و بسیجی و حتی مردم عادی هم رحم نکردند.

امام جمعه موقت تهران، با بیان این موضوع که یک طراحی خطرناک پشت آشوبهای اخیر بود افزود: این آشوبها، حاصل دو سال کار تشکیلاتی و تسلیح و آموزش استبکار جهانی بود و اصلاح قیمت بنزین تنها یک بهانه بود و این آشوب برای زمستان برنامه ریزی شده بود که زودتر متولد شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، حملات موشکی گروه های مقاومت فلسطینی و حزب الله لبنان به فلسطین اشغالی، حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان، حضور مقتدرانه ایران در خلیج فارس و ساقط کردن پهباد جاسوسی آمریکا را یادآور شد و گفت: نتیجه این اقدامات جبهه مقاومت، غلبه گفتمان مقاومت بر گفتمان سازش در منطقه بود.

وی آمریکا را به شیر پیر و خسته ای تشبیه کرد که هر از چند گاهی، عربده ای می کشد و افزود: عربدههای پوشالی آمریکا فقط بزدلها را میترساند و هر روز شاهد افول و زوال بیشتر استکبار جهانی هستیم.

  • واکنش منفعلانه استبکار

    امام جمعه موقت تهران، اغتشاشات بعد از اصلاح قیمت بنزین را واکنش منفعلانه دستگاه استبکار به جبهه مقاومت ارزیابی کرد و گفت: اغتشاشات به خوبی و تدبیر مرجعیت در عراق و لبنان کنترل و در ایران نیز با پیام رهبر معظم انقلاب با شکست مواجه شد. حجت الاسلام حاج علیاکبری به خطای محاسباتی دشمن اشاره کرد و گفت: رهبری در پیام کوتاه خود در عین اینکه ساختارهای قانونی را حفاظت، وفاق اجتماعی و امنیت ملی را در کمال عزت صیانت کرد، خواستار حل مشکلات ناشی از اجرای طرح برای مردم شد. وی، پیش بینی رهبری درباره وقوع فتنه در سال ۹۸، را نیز یادآور شد و افزود: سخنان رهبری فتنه را خاموش کرد و ملت ایران با بصیرت، شجاعت، بردباری و نجابت، صف خود را از اغتشاشگران جدا و ثابت کردند استقلال، آزادی و امنیت ملی خط قرمز آنهاست.

    امام جمعه موقت تهران، فروکش کردن فتنه ۹۸ در ۲ روز را نشاندهنده شایستگی، خوش ساخت و ریشه دار بودن نظام مردم سالاری دینی در مقابل دیگر نظامهای دنیا ارزیابی کرد.

    حجت الاسلام حاج علیاکبری در بخش دیگری از سخنان خود، ایران را در میان پرمصرفترین کشورهای دنیا از لحاظ مصرف انرژی عنوان کرد و اضافه کرد: مصرف بالای انرژی نه تنها به محیط زیست آسیب می زند و آلودگی هوا را در پی دارد، فرصت طلایی پیوستن به گروه کشورهای صادرکننده بنزین را از ایران گرفت.

    وی به تاکید برنامه ششم توسعه بر اصلاح تدریجی قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: قاچاق بنزین در وضعیت بدی قرار داشت و اصلاح قیمت یک اقدام لازم و اجتناب ناپذیر بود.

    امام جمعه موقت تهران با بیان این موضوع که طرح اصلاح قیمت بنزین، جمع بندی کارشناسی و مدیریت عالی نظام و مورد تایید سران سه قوه بود این سئوال را مطرح کرد که با وجود بعضی زیرساخت ها مثل سهمیه بندی، چرا این طرح مصوب برنامه ششم با چهار سال تاخیر اجرا شده است.

    حجت الاسلام حاج علی اکبری، این اقدام را نافع و لازم برای کشور ارزیابی کرد و با انتقاد از شیوه اجرای آن گفت: شیوه اجرای این تصمیم ملی که همه جامعه را در بر می گیرد، در بوته نقد است و برای اجرای آن، اقناع ملی و اجماع نخبگانی صورت نگرفت که نتیجه آن ناراحتی و نگرانی گسترده در میان آحاد مردم بعد از اجرا بود.

  • نگرانی از افزایش قیمت کالاها

    وی به نگرانی های کنونی مردم از افزایش قیمت دیگر کالاها به تبع افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: فرایند پرداخت یارانه ناشی از اصلاح قیمت بنزین لازم است همه مشمولین را در بر بگیرد و با نظارت مستمر از گرانیهای ساختگی جلوگیری شود.

    امام جمعه موقت تهران، نقش بسیج در انقلاب اسلامی و کنترل فتنه اخیر را یادآور شد و گفت: بسیج یعنی ملت ایران که با بهرهگیری از آموزههای دینی به هنگام و با بصیرت در همه صحنه های دفاع از انقلاب اسلامی حاضر است.

    حجت الاسلام علی اکبری از مردم و مسئولین خواست تا با دقت تهدیدهای دشمن را به فرصت تبدیل کنند و اضافه کرد: دشمن خواست سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را کاهش دهد و بین مردم و مسئولان تفرقه ایجاد کند اما مسئولان باید با خدمتگزاری مجاهدانه و عمل به وعده ها، این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

    وی خواستار قرار گرفتن شیوه های مناسب انتقاد و اعتراض در اختیار مردم شد و گفت: یکی از پیشنهادها، استفاده از ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه و حضور مسئولان در این پایگاهها برای پاسخگویی به انتقادها و اعتراضهای مردم است.

    امام جمعه موقت تهران، امنیت ایران را در جهان بینظیر ارزیابی کرد و در عین حال تاکید کرد: اغتشاشات اخیر نشان داد که امنیت را بیشتر از قبل باید جدی گرفت و حفره های امنیت اجتماعی را شناسایی کرد.

    حجت الاسلام حاج علی اکبری، اتخاذ تدابیر حفاظتی، تقویت پدافند غیرعامل، اصلاح ساختار شورای تامین در برخی شهرها، توقیت جایگاه پلیس و نیروهای حافظ امنیت و تقویت امنیت محله محور با تاکید بر شهرهای جدید را خواستار شد و گفت: در بعضی شهرها که هستههای محلی مقاومت قوی بود، آرامش برقرار بود.

    وی، محدودیت فضای مجازی در روزهای اغتشاشات و در عین حال، فعال بودن شبکههای مخابراتی، بانکی و دیگر شبکه های ملی را یادآور شد و گفت: شبکه ملی اطلاعات موفق عمل کرد و لازم است ارتقا یابد.

    امام جمعه موقت تهران خواستار در نظر گرفتن اشد مجازات برای عاملین اصلی شرارتها در اغتشاشات و در عین حال در نظر گرفتن رافت اسلامی برای فریبخوردگان شد.

    حجت الاسلام علی اکبری با بیان اینکه قناعت رمز حیات طیبه است، خواستار اصلاح سبک زندگی برای مصرف کمتر سوخت، بسیج ملی برای ارزان کردن کالاها و بیسج ملی برای جبران خسارت زیان دیدهگان از اغتشاشات شد.

عراقچی در مصاحبه با روزنامه "ان آر سی" هلند؛
 

گروه سیاسی: معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه "ان آر سی" هلند گفت: هنوز امیدهایی برای نجات توافق هسته ای (برجام) وجود دارد اما این مساله در گرو پایبندی اروپاییها به اجرای تعهدات خود است.

عراقچی افزود: اروپا باید کمی بیشتر تلاش کند تا توافق هسته ای با ایران را که رهبرانش بر حفظ و ادامه آن تاکید دارند، نجات یابد.

وی با تاکید بر آن که توافق هسته ای برجام هم اکنون در وضعیت مراقبت های ویژه قرار دارد، افزود: می خواهم تأکید کنم که یکی از درسهایی که ما در پرونده برجام گرفتیم این است که نتیجه معامله و اجرای تعهدات، تحریم های بیشتر بوده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: اگر رویه به این صورت باشد ما رفتارهای خود را تغییر می دهیم و درس دیگر برجام آن بود که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب میدهد.

عراقچی در مورد تبعات خروج آمریکا از برجام گفت: هیچ کس نمی تواند انکار کند که این تحریم ها برای ما هزینه زیادی نداشته است. بسیاری از مردم در ایران در مورد لغو تحریم ها بعد از توافق برجام احساس خوبی نداشته اند.

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به خبرنگار هلندی در مورد نجات برجام تاکید کرد: در صورت تعهد کامل طرف مقابل من هنوز امیدهایی برای نجات توافق برجام می بینم، ایران قبلاً سهم خود را از هزینه ها پرداخت کرده است، حالا دیگر طرفهای این توافق نیز باید همین کار را انجام دهند. ما پذیرفته ایم که برنامه هسته ای خود را محدود کنیم.

وی با اشاره به سیاست های یکجانبه آمریکا تصریح کرد: ما از تحریم ها رنج می بریم و برای خلاص شدن از این تحریم ها باید راه حل های عملی ابداع شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران با تایید تلاش های امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه برای نجات برجام گفت: ما از تلاش های وی قدردانی می کنیم، اما سوال بزرگ این است که آیا آمریکا نیز از این تلاش ها حمایت می کند و حاضر به همکاری در این مشارکت است یا نه؟

عراقچی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران حاضر به گفت و گو در مورد توافق گسترده همانطور که آمریکا می خواهد؛ است. گفت: خیر، ما قصد نداریم دوباره بر سر برجام مذاکره کنیم و به هیچ وجه قصد نداریم در مورد برنامه موشکی خود نیز مذاکره کنیم زیرا موشک ها برای امنیت ما ضروری هستند.

وی درباره اعتراضات افزایش قیمت بنزین گفت: انتقاد از سیاست های دولت ها امری طبیعی است. مردم همچنین حق دارند که بحث کرده و انتظارات خود را بیان کنند. این اتفاق در هر جامعه دموکراتیک رخ می دهد. شما هم از این نوع مسائل هر شنبه در پاریس (در قالب اعتراضات جلیقه زردها) دارید، اما هیچ کس قبول نمی کند که این اعتراضات با استفاده از زور یا آتش زدن ساختمان های عمومی همراه باشد.

تجارت گزارش اخیر مرکز آمار را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار، نرخ تورم کل کشور در آبان ماه ١٣٩٨ برابر ٤١,١ درصد است که در دهکهای مختلف هزینهای در بازه ٤٠.٧ درصد برای دهک اول تا ٤٢.٧ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بین ٥٣.٦ درصد برای دهک اول تا ٦١.٥ درصد برای دهک دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٩.٨ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٥ درصد برای دهک دهم است.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهکهای مختلف هزینهای، فاصله تورمی دهکها در این ماه به ٢,٠ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٢ درصد) ٠.٢ واحد درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد کاهش نشان میدهد.تورم نقطهای دهکها یا تغییر در قدرت خرید خانوارهای مختلف کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل، در ماه جاری برای کل دهک ها کاهش یافته است.

  • سیاست های تورم زا عامل نابرابری

    برخی اقتصاددانان افزایش نرخ و سهمیه بندی اخیر بنزین را تورم زا و عامل گسترش هرچه بیشتر فقر دانسته اند. استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این باره اظهار داشت: در قلمروی اقتصاد هیچ عاملی به اندازه سیاستهای تورمزا و اشتغالزدا در گسترش نابرابری و فقر نقش ندارد. به طوری که در همین سیاست تغییر قیمت بنزین بیشتر استدلالها در محکومیت آن مربوط به تورمزایی و اشتغالزدایی آن است. بنابراین بنده بسیار متاسفم که آقای رئیسجمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دیگر مسئولان اقتصادی استراتژی تبلیغاتی خود را بر این موضوع تمرکز کردند که در این سیاست به هیچ وجه طمع مالی ندارند که البته بنده با ۱۰ دلیل میتوانم نشان دهم که از نظر کارشناسی قابل خط خدشه است، اگر واقعیت هم داشته باشد باز هم به هیچ وجه توجیه این سیاست نیست. البته آنچه که در این چند روز مردم با پوست و گوشت خود لمس کردند جدا از آمارهای شگفتانگیزی است که ارائه میشود. به گزارش ایلنا فرشاد مومنی در جلسه هفتگی نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد افزود: باید توجه داشت که سیاستهای تورمزا در ذات خود جیببری از فقرا و باجدهی به اغنیاء است. ما حتی این را مطالعه کردهایم که چگونه سیاستهای تورمزا رانتهای قابل اعتنا به غیرمولدها و ثروتمندان میدهد و زندگی فقرا را با سختی روبهرو میکند بطوریکه جبران نقدی تنها درصدی از آنچه از دست دادهاند را به صورت ناپایدار جبران خواهد کرد و چون سرویسهای رانتی غیرمتعارف به ثروتمندان میدهد نابرابریهای ناموجه را از هر دو سو تقویت کرده و بنابراین بحرانساز خواهد شد. بر اساس این گزارش مومنی تصریح کرد: باید توجه داشت فشارهایی که از ناحیه سیاستهای تورمزا بر مالیه دولت و کسری آن وارد میشود حدود ۳.۵ برابر فشارهای است که بر مالیه بنگاههای تولیدی و خانوارها است. حتی تجربه تاریخی ایران و سایر کشورهای در حال توسعه نشان میدهد که وقتی دولت از طریق سیاستهای تورمزا دچار بحران میشود از مسوولیتهای حاکمیتی خود در زمینههای آموزش، سلامت، تغذیه و طرحهای عمرانی اشتغالزا طفره میرود به طوری که در دو دهه گذشته رفتار مالی دولت در این چهار مورد کشور را در آستانه فاجعه قرار داده است. آیا نظام تصمیمگیری ما نمیداند میزان تعهدی که در زمینه سلامت و آموزش به مردم است تقریباً نصف میانگین جهانی است؟ جالب آنکه این فرار از مسوولیت در دورههایی شدت گرفته است که درآمدهای نفتی کشور در اوج بوده است. بنابراین اگر دولت محترم فکر میکند با اجرای سیاستهای تورمزا خیری به فقرا میرساند با ادله بیشمار میتوان نشان داد که اینگونه نخواهد بود.

  • گران شدن بنزین، تورم ایجاد میکند؟

    همچنین یک اقتصاددان دیگر بیان کرد: افزایش قیمت بنزین تورم ایجاد نمیکند؛ چراکه عامل کلیدی افزایش قیمتها، افزایش در حجم پول و تغییر متغیرهای وابسته به آن است.

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چندی پیش مرتضی ایمانیراد در یک یادداشت اینستاگرامی نوشت: گران شدن بنزین، تورم ایجاد میکند؟ نه ایجاد نمیکند!! افزایش قیمت بنزین میتواند قیمتهای نسبی را جابهجا کند، ولی خودش عامل افزایش قیمتها نیست. وی افزود: عامل کلیدی افزایش قیمتها، افزایش در حجم پول و تغییر متغیرهای وابسته به آن است. ضمنا در سالجاری و سال آینده تنگناهای مالی دولت میتواند چندین برابر افزایش قیمت بنزین، تورم ایجاد کند. این اقتصاددان تصریح کرد: افزایش قیمتها در برابر افزایش قیمت بنزین تنها یک مساله روانی است که اثرگذار هم هست، ولی اثر آن در کوتاهمدت است و در بلندمدت از بین میرود.

    ایمانیراد متذکر شد: معنی صحبت من این نیست که تورم نمیشود. قیمتها بالا میروند، ولی علتش افزایش قیمت بنزین نیست. ضمنا مطالعات نشان میدهد که افزایش سه برابری بنزین تنها کمتر از ۲۵ درصد روی کرایه حمل اثر دارد.

    وی خاطرنشان کرد: میدانم شما و شاید مردم طوری دیگری فکر میکنند. مردم عمری است که معتقدند خورشید صبح زود بالا میاد، ولی همه میدونیم که خورشید ثابت است و تغییر نمیکند.

یک صادرکننده نمونه تاکید کرد؛

گروه بورس: یک فعال بازار زعفران از راهاندازی سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران از سوی ایران خبر داد و اظهار داشت: به منظور مدیریت بهتر تولید و صادرات زعفران، نیازمند سازمانی جهانی همچون اوپک هستیم که با تحقق این رویداد، سهم ایران از تجارت جهانی زعفران حداقل ۱۰ برابر میشود.

«سید احسان مصطفوی نژاد» در گفت و گو با ایرنا افزود: سالهاست که از سوی مسوولان مختلف کشور اعلام میشود که از حدود هشت میلیارد دلار ارزش تجارت زعفران در دنیا، سهم ایران تنها ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است که این آمار تاسف بار است.

این صادرکننده نمونه زعفران ادامه داد: برای حل این مشکل و افزایش سهم ایران در تجارت زعفران باید یک سازمان بالادستی همچون اوپک در بازار نفت برای زعفران نیز ایجاد شود که بدون تردید ایران به دلیل سهم خود در تولید زعفران باید متولی این کار باشد.

مصطفوی نژاد با تاکید بر ملی بودن پروژه راه اندازی اوپک زعفران گفت: راه اندازی سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران با نام اختصاری «اوسک» که از سازمان جهانی اوپک الگو گرفته است، یک پروژه ملی ایران است و همه فعالان و مسوولان در حوزه زعفران و بخش کشاورزی باید سهمی در آن داشته باشند. از این رو طرح راه اندازی این سازمان برای وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، نمایندگان مجلس و بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان ارسال شده تا با اعلام نظر هر یک از آنها، طرح نهایی آماده شود.

وی با بیان اینکه باید برای بازار زعفران اهداف بزرگی در سر داشته باشیم تا جایگاه واقعی ایران در این صنعت را بدست آوریم، گفت: در زمینه راه اندازی سازمان جهانی اوسک، بانک جهانی اوسک نیز راه اندازی خواهد شد که در این زمینه نیز مذاکرات با بانک مرکزی در حال انجام است، همچنین بورس زعفران نیز جهانی خواهد شد تا قیمت ها و برندهای زعفران ایران در کل دنیا شناخته شود.

به گفته این کارشناس ارشد بازار زعفران، امروزه برندها از مرزها فراتر رفته و فراملی شده اند به شکلی که برای مثال وقتی به برند سونی، سامسونگ و ... نگاه می کنیم خیلی از افراد حتی از کشور تولیدکننده محصولات این برند اطلاعی ندارند اما برند را به خوبی می شناسند؛ در این زمینه باید زعفران را با نام ایران در دنیا بشناسند که امیدواریم با همکاری همه فعالان بازار زعفران کشور به زودی سازمان جهانی اوسک آغاز بکار کند.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود با راه اندازی سازمان جهانی سهم ایران از تجارت جهانی زعفران ظرف مدت چند سال ابتدایی از ۴۰۰ میلیون دلار به چهار میلیارد دلار برسد. همچنین یکی دیگر از اقدامات ایران برای رشد تجارت جهانی زعفران، تعیین استاندارد مورد قبول بازار بین المللی است به طوریکه هم اکنون کشورهای اروپایی استانداردهای ما را قبول ندارند اما راه اندازی اوسک این موضوع را نیز تسهیل می کند و سبب میشود ایران با استاندارد مورد قبول دنیا نبض بازار و قیمت ها را در دست بگیرد، بورس کالا حقوق کشاورز و مصرف کننده را حفظ می کند.

مصطفوی نژاد در ادامه به نقش بورس کالا در بازار زعفران اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که هم اکنون در بازار داخلی زعفران در حال انجام است، تکمیل و توسعه زنجیره ارزش زعفران قبل از تولید با آموزش کشاورزان تا بازخورد از مصرف کننده است که یکی از مهم ترین حلقه های این زنجیره، بورس کالاست که با استانداردسازی، ارزیابی کیفی و کمی، شفافیت در خرید و فروش و عرضه و تقاضا، حقوق کشاورز و مصرف کننده را حفظ می کند.

وی در پایان در خصوص خرید توافقی زعفران از سوی دولت گفت: خرید توافقی زعفران یکی از موفق ترین پروژه های دولت در حوزه حمایت از بازار زعفران طی سال ۹۶ بود که از زمان آغاز این طرح در سال جاری نیز شاهد بهبود قیمت زعفران و شرایط کشاورزان هستیم.