رزمایش مشترک ایران با چین و روسیه

فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان از برگزاری رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه خبر داد.

به گزارش ایسنا امیر دریادار خانزادی در گفتوگویی درباره خبر رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه اظهار کرد: در دنیا برگزاری رزمایشهای مشترک چندان ناملموس نیست، اما وقتی نام چند کشور بزرگ و ابرقدرت همچون ایران، چین و روسیه در کنار هم میآید اتقاقی معنادار شکل میگیرد. این رزمایش بدان معناست که سطح بالایی از همکاریهای سیاسی شکل گرفته و حالا در بخشهای نظامی هم بدنبال همکاریها هستیم و در ضمن این رزمایش برای تحکیم امنیت است و به نظر ما امنیت در حد جمعی معنادار میشود.

 

توضیح درباره بسته شدن مرز مهران

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور درباره بسته شدن مرز مهران گفت: مهمترین مسالهای که اینجا وجود دارد بحث امنیت شهروندان ماست که میخواهند به عراق سفر کنند. اخبار و گزارشهایی که از داخل عراق داریم و رصد میکنیم نشان میدهد که اغتشاشات به حدی است که ناامنیهای جدی را برای خود عراقیها ایجاد کرده است. قطعا در این حالت شهروندان ما هم در امان نخواهند بود. حسین قاسمی در گفتوگو با ایلنا درباره اخباری که مبنی بر مسدود شدن مرز مهران منتشر شده است گفت: درباره صحت و سقم این مطلب، بنده نیز بر اساس اخباری که در فضای مجازی و رسانهها منتشر شده متوجه شدهام. بنا بر تصمیمات محلی مرز مهران بسته شده است.

 

دستگاه قضایی جلودار مقابله با فساد اداری

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه رابطه بازیهای برخی افراد زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، گفت: امروز دستگاه قضایی جلودار مقابله با فساد اداری در بدنه این دستگاه شده است. به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد مرتضوی مقدم شامگاه پنجشنبه در جمع مردم کرمان در مسجد امام حسین (ع) با بیان اینکه رابطه بازیهای برخی افراد زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، گفت: افرادی مخلص، نیروهای بسیجی و کاری نیز در سیستم اداری و بدنه نظام وجود دارند. وی اظهار کرد: وجود داشتن برخی رابطهها در ادارات خلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی به شمار میرود، زیرا این نظام برای حذف اینگونه فعالیتها روی کار آمده است.

سرزمین ذهنها و دلها به محیط اصلی

جنگ تبدیل شده است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اهمّ اهداف کلان نظام سلطه آن است که اجازه ندهد منظومه فکری، اعتقادی و اسلامیمان به مدلی مجسم، عینی و جهانپسند برای سایر جوامع تبدیل شود، از این رو امروز سرزمین ذهنها و دلها محیط اصلی جنگ را شکل میدهد. نبرد و تهاجم از حوزهی جغرافیاهای سرزمینی به حوزهی سرزمینهای اعتقادی، باورها، آرمانها، نگرشها و جهانبینیها منتقل شده است.

به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای، هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور صبح روز ششم آذرماه ۱۳۹۸ به مناسبت هفته بسیج با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» در دیدار هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: چشمانداز ترسیم شده از آینده انقلاب اسلامی در گام دوم نسبت به گذشته، برای نظام سلطه و استکبار جهانی بسیار نگران کنندهتر شده است؛ یعنی هیچ آیندهای برای بازگشت آنها به گذشته قابل تصور نیست و این اعجازی است که موجب اعجاب همگان شده است، و آن این حقیقت است که چگونه انقلاب اسلامی برخلاف تمام انقلابهای پیشین جهان که با مرور زمان دچار استهلاک، میرایی، تحلیل و ذوب شدن در نظم موجود ساختهی قدرتها شدند.

به مشارکت همه اقشار مردم نیاز داریم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل و فصل مشکلات کشور نیازمند مشارکت عمومی مردم، احزاب سیاسی، جناح ها و گروه ها هستیم. اصلاح ساختارهای اقتصادی مانند ساختار بودجه در شرایط اتحاد و انسجام و مشارکت بالا موفقیتآمیز است.

«کمال دهقانی فیروزآبادی»، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تلاش برای جذب مشارکت همه اجزای جامعه و حکومت در اتخاذ تصمیمات گفت: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه هر کشوری است و باید بدانیم که تحمل جامعه برای برخی اقدامات بزرگ نامحدود نیست و مسئولین برای این اقدامات بیش از یک یا دوبار فرصت ندارند، بنابراین این تصمیمات علاوه بر آن که باید مبتنی بر کارشناسی دقیق باشد، باید طی تفاهم و وفاقی میان اقشار موثر اجتماعی و ارکان مختلف قدرت صورت بگیرد.

ضرورت اجرای بدون تبعیض کنوانسیون

منع سلاحهای شیمیایی

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امورخارجه ایران در دیدار با مدیر کل سازمان منع سلاحهای شیمیایی بر ضرورت اجرای غیر تبعیض آمیز کلیه مفاد کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی تاکید کرد.

به گزارش اداره کل اطلاعرسانی و امور سخنگویی وزارت امورخارجه، «غلامحسین دهقانی» در حاشیه بیست و چهارمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سلاحهای شیمیایی با «فرناندو آریاس» مدیرکل سازمان منع سلاحهای شیمیایی دیدار کرد.

در این دیدار زمینه ارتقای همکاری این سازمان و جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون وزیرخارجه ایران در این دیدار بر ضرورت اجرای غیر تبعیض آمیز کلیه مفاد کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی و رعایت تعهد کشورها در کنوانسیون پیرامون تبادل مواد و تجهیزات شیمیایی برای استفادههای صلح آمیز، رفع موانع تجارت میان کشورهای عضو و عدم اعمال تحریمهای اقتصادی بین کشورهای عضو تاکید کرد.

تعدد و تزاحم قوانین

از مشکلات اساسی کشور است

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی، تعدد و تزاحم قوانین را از مهمترین چالشها و مشکلاتی عنوان کرد که در کشور با آن روبرو هستیم.

عبدالرضا مصری در شصت و چهارمین اجلاس مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان های کشور که در سرسرای جلسات استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: تناقض قوانین و اینکه همواره مجبور به وضع قانون جدید هستیم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: وضع قوانین جدید به صورت مکرر کار را برای افراد و مدیران جهت تطابق با آن دشوار می کند و همین موضوع بر اجرای کارها نیز اثر منفی می گذارد. مصری، تعدد و تزاحم مراکز تصمیم گیری در امور واحد را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: تصمیم گیری به این شکل امکان پاسخگویی را از بین می برد چرا که همگی مسوُولیت اتفاق را به گردن دیگری می اندازند.

شش کشور اروپایی دیگر

به اینستکس میپیوندند

بلژیک، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و هلند در بیانیهای مشترک ضمن حمایت از برجام اعلام کردند که در فرایند پیوستن به اینتکس برای تجارت با ایران هستند. این کشورهای اروپایی در بیانیه مشترکی که روز جمعه در تارنمای رسمی وزارت خارجه فنلاند منتشر شد، بر اهمیت حفظ و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که میان ایران و پنج قدرت جهانی بسته شده، تاکید کردند. در این بیانیه آمده است: توافق هستهای (برجام) به اتفاق آرا به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسید و عنصری مهم در رژیم منع گسترش (هستهای) جهان است و نقشی عمده در ثبات منطقهای دارد. بلژیک، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و هلند اعلام کردند که در راستای تداوم حمایت اروپاییها از برجام و اجرای بخش اقتصادی آن، اکنون در فرایند پیوستند به ابزار حمایت از تبادلات تجاری موسوم به اینستکس هستند که پس از طی فرایندهای قانون داخلی مربوط به هر کشور، تکمیل خواهد شد. این شش کشور همچنین در بیانیه خود بدون اشاره به عدم تحقق وعده اروپاییها پیرامون عمل به تعهدات اقتصادی خود در برجام و تعهدات ۱۱گانه پس از خروج آمریکا از این توافق، از ایران خواستند که بدون فوت وقت به پایبندی کامل به مفاد برجام بازگردد.

در خطبه های نماز جمعه تهران مطرح شد؛

گروه سیاسی: امام جمعه موقت تهران با بیان این موضوع که اصلاح قیمت بنزین تنها بهانهای برای تولد زودهنگام آشوب برنامهریزی شده توسط دشمن بود گفت: اهالی سیاست مراقب باشند وقت گروکشیهای سیاسی نیست و باید همدلی ملی را برای اجرای کامل طرح و کمک به آسیبدیدگان این حوادث به نمایش بگذاریم.

حجتالاسلام والمسلمین «محمدجواد حاج علی اکبری» در خطبه دوم نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران - در مصلی امام خمینی(ره) تهران- در جمع بندی حوادث پس از اصلاح قیمت بنزین خاطرنشان کرد: استبکار جهانی بعد از شکستهای متعدد از جبهه مقاومت به محوریت ایران، تلاش کرد با سوار شدن بر موج اعتراضات مردم، کشور را به سمت هرج و مرج ببرد و اقدامات وسیعی را با حمایت اقتصادی عوامل خود در منطقه و فضاسازی شبکههای رسانه ای عنکبوتی خود انجام داد.

وی حمایت دیپلماتیک و سیاسی آمریکا و پادوهای منافقین و سلطنت طلبها و میدان داری اشرار و اراذل اجاره ای طی دو روز در اقصی نقاط کشور را یادآور شد و ادامه داد: در این دو روز، اراذل اجارهای با وحشی گری کشتند و سوزاندند و داعشیوار به سرباز دلاور تا افسر قهرمان و پاسدار و بسیجی و حتی مردم عادی هم رحم نکردند.

امام جمعه موقت تهران، با بیان این موضوع که یک طراحی خطرناک پشت آشوبهای اخیر بود افزود: این آشوبها، حاصل دو سال کار تشکیلاتی و تسلیح و آموزش استبکار جهانی بود و اصلاح قیمت بنزین تنها یک بهانه بود و این آشوب برای زمستان برنامه ریزی شده بود که زودتر متولد شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، حملات موشکی گروه های مقاومت فلسطینی و حزب الله لبنان به فلسطین اشغالی، حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان، حضور مقتدرانه ایران در خلیج فارس و ساقط کردن پهباد جاسوسی آمریکا را یادآور شد و گفت: نتیجه این اقدامات جبهه مقاومت، غلبه گفتمان مقاومت بر گفتمان سازش در منطقه بود.

وی آمریکا را به شیر پیر و خسته ای تشبیه کرد که هر از چند گاهی، عربده ای می کشد و افزود: عربدههای پوشالی آمریکا فقط بزدلها را میترساند و هر روز شاهد افول و زوال بیشتر استکبار جهانی هستیم.

  • واکنش منفعلانه استبکار

    امام جمعه موقت تهران، اغتشاشات بعد از اصلاح قیمت بنزین را واکنش منفعلانه دستگاه استبکار به جبهه مقاومت ارزیابی کرد و گفت: اغتشاشات به خوبی و تدبیر مرجعیت در عراق و لبنان کنترل و در ایران نیز با پیام رهبر معظم انقلاب با شکست مواجه شد. حجت الاسلام حاج علیاکبری به خطای محاسباتی دشمن اشاره کرد و گفت: رهبری در پیام کوتاه خود در عین اینکه ساختارهای قانونی را حفاظت، وفاق اجتماعی و امنیت ملی را در کمال عزت صیانت کرد، خواستار حل مشکلات ناشی از اجرای طرح برای مردم شد. وی، پیش بینی رهبری درباره وقوع فتنه در سال ۹۸، را نیز یادآور شد و افزود: سخنان رهبری فتنه را خاموش کرد و ملت ایران با بصیرت، شجاعت، بردباری و نجابت، صف خود را از اغتشاشگران جدا و ثابت کردند استقلال، آزادی و امنیت ملی خط قرمز آنهاست.

    امام جمعه موقت تهران، فروکش کردن فتنه ۹۸ در ۲ روز را نشاندهنده شایستگی، خوش ساخت و ریشه دار بودن نظام مردم سالاری دینی در مقابل دیگر نظامهای دنیا ارزیابی کرد.

    حجت الاسلام حاج علیاکبری در بخش دیگری از سخنان خود، ایران را در میان پرمصرفترین کشورهای دنیا از لحاظ مصرف انرژی عنوان کرد و اضافه کرد: مصرف بالای انرژی نه تنها به محیط زیست آسیب می زند و آلودگی هوا را در پی دارد، فرصت طلایی پیوستن به گروه کشورهای صادرکننده بنزین را از ایران گرفت.

    وی به تاکید برنامه ششم توسعه بر اصلاح تدریجی قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: قاچاق بنزین در وضعیت بدی قرار داشت و اصلاح قیمت یک اقدام لازم و اجتناب ناپذیر بود.

    امام جمعه موقت تهران با بیان این موضوع که طرح اصلاح قیمت بنزین، جمع بندی کارشناسی و مدیریت عالی نظام و مورد تایید سران سه قوه بود این سئوال را مطرح کرد که با وجود بعضی زیرساخت ها مثل سهمیه بندی، چرا این طرح مصوب برنامه ششم با چهار سال تاخیر اجرا شده است.

    حجت الاسلام حاج علی اکبری، این اقدام را نافع و لازم برای کشور ارزیابی کرد و با انتقاد از شیوه اجرای آن گفت: شیوه اجرای این تصمیم ملی که همه جامعه را در بر می گیرد، در بوته نقد است و برای اجرای آن، اقناع ملی و اجماع نخبگانی صورت نگرفت که نتیجه آن ناراحتی و نگرانی گسترده در میان آحاد مردم بعد از اجرا بود.

  • نگرانی از افزایش قیمت کالاها

    وی به نگرانی های کنونی مردم از افزایش قیمت دیگر کالاها به تبع افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: فرایند پرداخت یارانه ناشی از اصلاح قیمت بنزین لازم است همه مشمولین را در بر بگیرد و با نظارت مستمر از گرانیهای ساختگی جلوگیری شود.

    امام جمعه موقت تهران، نقش بسیج در انقلاب اسلامی و کنترل فتنه اخیر را یادآور شد و گفت: بسیج یعنی ملت ایران که با بهرهگیری از آموزههای دینی به هنگام و با بصیرت در همه صحنه های دفاع از انقلاب اسلامی حاضر است.

    حجت الاسلام علی اکبری از مردم و مسئولین خواست تا با دقت تهدیدهای دشمن را به فرصت تبدیل کنند و اضافه کرد: دشمن خواست سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را کاهش دهد و بین مردم و مسئولان تفرقه ایجاد کند اما مسئولان باید با خدمتگزاری مجاهدانه و عمل به وعده ها، این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

    وی خواستار قرار گرفتن شیوه های مناسب انتقاد و اعتراض در اختیار مردم شد و گفت: یکی از پیشنهادها، استفاده از ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه و حضور مسئولان در این پایگاهها برای پاسخگویی به انتقادها و اعتراضهای مردم است.

    امام جمعه موقت تهران، امنیت ایران را در جهان بینظیر ارزیابی کرد و در عین حال تاکید کرد: اغتشاشات اخیر نشان داد که امنیت را بیشتر از قبل باید جدی گرفت و حفره های امنیت اجتماعی را شناسایی کرد.

    حجت الاسلام حاج علی اکبری، اتخاذ تدابیر حفاظتی، تقویت پدافند غیرعامل، اصلاح ساختار شورای تامین در برخی شهرها، توقیت جایگاه پلیس و نیروهای حافظ امنیت و تقویت امنیت محله محور با تاکید بر شهرهای جدید را خواستار شد و گفت: در بعضی شهرها که هستههای محلی مقاومت قوی بود، آرامش برقرار بود.

    وی، محدودیت فضای مجازی در روزهای اغتشاشات و در عین حال، فعال بودن شبکههای مخابراتی، بانکی و دیگر شبکه های ملی را یادآور شد و گفت: شبکه ملی اطلاعات موفق عمل کرد و لازم است ارتقا یابد.

    امام جمعه موقت تهران خواستار در نظر گرفتن اشد مجازات برای عاملین اصلی شرارتها در اغتشاشات و در عین حال در نظر گرفتن رافت اسلامی برای فریبخوردگان شد.

    حجت الاسلام علی اکبری با بیان اینکه قناعت رمز حیات طیبه است، خواستار اصلاح سبک زندگی برای مصرف کمتر سوخت، بسیج ملی برای ارزان کردن کالاها و بیسج ملی برای جبران خسارت زیان دیدهگان از اغتشاشات شد.

عراقچی در مصاحبه با روزنامه "ان آر سی" هلند؛
 

گروه سیاسی: معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه "ان آر سی" هلند گفت: هنوز امیدهایی برای نجات توافق هسته ای (برجام) وجود دارد اما این مساله در گرو پایبندی اروپاییها به اجرای تعهدات خود است.

عراقچی افزود: اروپا باید کمی بیشتر تلاش کند تا توافق هسته ای با ایران را که رهبرانش بر حفظ و ادامه آن تاکید دارند، نجات یابد.

وی با تاکید بر آن که توافق هسته ای برجام هم اکنون در وضعیت مراقبت های ویژه قرار دارد، افزود: می خواهم تأکید کنم که یکی از درسهایی که ما در پرونده برجام گرفتیم این است که نتیجه معامله و اجرای تعهدات، تحریم های بیشتر بوده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: اگر رویه به این صورت باشد ما رفتارهای خود را تغییر می دهیم و درس دیگر برجام آن بود که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب میدهد.

عراقچی در مورد تبعات خروج آمریکا از برجام گفت: هیچ کس نمی تواند انکار کند که این تحریم ها برای ما هزینه زیادی نداشته است. بسیاری از مردم در ایران در مورد لغو تحریم ها بعد از توافق برجام احساس خوبی نداشته اند.

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به خبرنگار هلندی در مورد نجات برجام تاکید کرد: در صورت تعهد کامل طرف مقابل من هنوز امیدهایی برای نجات توافق برجام می بینم، ایران قبلاً سهم خود را از هزینه ها پرداخت کرده است، حالا دیگر طرفهای این توافق نیز باید همین کار را انجام دهند. ما پذیرفته ایم که برنامه هسته ای خود را محدود کنیم.

وی با اشاره به سیاست های یکجانبه آمریکا تصریح کرد: ما از تحریم ها رنج می بریم و برای خلاص شدن از این تحریم ها باید راه حل های عملی ابداع شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران با تایید تلاش های امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه برای نجات برجام گفت: ما از تلاش های وی قدردانی می کنیم، اما سوال بزرگ این است که آیا آمریکا نیز از این تلاش ها حمایت می کند و حاضر به همکاری در این مشارکت است یا نه؟

عراقچی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران حاضر به گفت و گو در مورد توافق گسترده همانطور که آمریکا می خواهد؛ است. گفت: خیر، ما قصد نداریم دوباره بر سر برجام مذاکره کنیم و به هیچ وجه قصد نداریم در مورد برنامه موشکی خود نیز مذاکره کنیم زیرا موشک ها برای امنیت ما ضروری هستند.

وی درباره اعتراضات افزایش قیمت بنزین گفت: انتقاد از سیاست های دولت ها امری طبیعی است. مردم همچنین حق دارند که بحث کرده و انتظارات خود را بیان کنند. این اتفاق در هر جامعه دموکراتیک رخ می دهد. شما هم از این نوع مسائل هر شنبه در پاریس (در قالب اعتراضات جلیقه زردها) دارید، اما هیچ کس قبول نمی کند که این اعتراضات با استفاده از زور یا آتش زدن ساختمان های عمومی همراه باشد.

یک نماینده مجلس انتقاد کرد:
 

گروه سیاسی: یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که یکی از مهم ترین موانعی که بر سر راه تولید کنندگان قرار گرفته رانت خواری، پارتی بازی و نگاه تبعیض آمیز در اعطای وام، زمین، مجوز و پروانههای شروع کار است که بعضا شاهد هستیم نگاه یکسانی به همه افراد وجود ندارد.

به گزارش تجارت،سید کمال الدین شهریاری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به موانع پیش روی تولیدکنندگان در داخل کشور بیان کرد: در هر کشوری چندین شاخصه وجود دارد که مجموعه وضعیت فضای کسب و کار را تحت تاثیر قرار میدهد. شاخصهایی که به طور عمده در فضای کسب و کار در کشور ما نقش دارد و موانعی برای تولید کنندگان ایجاد میکند در گام اول قوانین و مقررات بی شمار و بخشنامهها و دستور العملهایی است که هر روز تغییر کرده و سبب میشود تولیدکننده و سرمایه گذار نسبت به فضای آینده کسب و کار خود احساس امنیت نکند.

وی در ادامه اظهار کرد: به دلیل تغییرات روزمره مقررات و بخشنامهها، سرمایه گذار نمیتواند در طولانی مدت برنامه مدونی برای تولید محصولات خود و صادرات آن داشته باشد این امر یکی از مهمترین مواردی است که بر سر راه تولید کنندگان قرار دارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تصریح کرد: از دیگر موانعی که بر سر راه تولید کنندگان قرار گرفته است نظام بانکی کشور است که متاسفانه بانکها در جایگاه موسسات انتفاعی به مشتری نگاه کرده و با گرفتن نرخ سود بالا در ازای ارائه تسهیلات دست و پای تولید کننده را میبندند، از سوی دیگر بانکها هیچ گاه خود را در زیان و ریسک تولید کننده شریک نکرده و اگر تولید کننده دچار مشکلی شود علاوه بر سود، جریمه نیز دریافت میکند و در نهایت حمایت واقعی از تولید کننده صورت نمیگیرد و اگر مشکلی پیش آید تولید کننده نه تنها امنیتی نداشته بلکه باید تمام سرمایه خود را بگذارد و برود.

نماینده مردم تنگی و دشستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از دیگر موانعی که بر سر راه تولید کنندگان قرار گرفته رانت خواری، پارتی بازی و نگاه تبعیض آمیز در اعطای وام، زمین، مجوز و پروانههای شروع کار است. متاسفانه بعضا شاهد هستیم که با نگاه یکسانی به همه افراد نگاه نمیشود و برخی از مجوزها به افرادی خاص تعلق میگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر شاهد هستیم که بعضا مقررات صادرات کالاها هر روز دچار تغییر میشود. در محصولات کشاورزی بعضا مشاهده میشود آن طور که باید از تولید کننده حمایت نشده و دلالان پای به میدان گذاشته و در بالا و پایین شدن قیمتهای بازار نیز نقش ایفا میکنند.