از ایجاد هلدینگهای سرمایهگذاری حمایت شود

رئیس اتاق اصفهان در جلسه معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با هیات نمایندگان این اتاق، درخواست کرد: وزارت صنعت از ایجاد هلدینگ سرمایهگذاری استانی بهمنظور انتقال جریان سرمایههای خرد و کلان استانی با کمک مردم و فعالان اقتصادی به چرخه اقتصادی حمایت کند. گلشیرازی در ادامه ایجاد شتابدهندههای صادراتی، برند گردشگری و تجارت الکترونیک و همچنین الحاق شرکتهای استارتاپی در این سه حوزه به فضای کسبوکار استان را در حل مشکلات کنونی مؤثر دانست و از برنامهریزی دقیق اتاق اصفهان برای نیل به این هدف و کمک به اضافه کردن مشاورین بینالمللی برای کمک به تعامل هر چه بهتر صنعت و دانشگاه و انجام اقداماتی در خصوص ایجاد صندوق حمایت کارگشایی از صنایع خبر داد.

 

آمادگی لهستان برای سرمایهگذاری در البرز

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج گفت: فعالان اقتصادی کشور لهستان برای مشارکت در سرمایهگذاری و گسترش همکاریهای تجاری با استان البرز اعلام آمادگی کردند. رحیم بنامولایی که در رأس یک هیات تجاری به لهستان سفر کرده است، افزود: در این سفر قصد داریم ضمن گفتوگوهای سازنده با مسئولان لهستانی در زمینه تسهیل و توسعه روابط تجاری به تفاهم برسیم. ازجمله پیشنهادهای ما به بخش خصوصی لهستان تعامل تجاری بهصورت تهاتر با این کشور است. رئیس اتاق کرج گفت: درصورتیکه سفارت ایران در کشورهای مختلف جهان بحث تهاتر صادرات کالا در مقابل واردات نیازهایمان بهویژه مواد اولیه را در دستور کار قرار دهند، بهطورقطع بخش عمدهای از چالشهای ناشی از جابهجایی پول برطرف خواهد شد.

 

آمادگی اتاق بجنورد برای حمایت از عشایر

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد از آمادگی این اتاق برای حمایت از تولیدات عشایری، سرمایهگذاری در زمینه فروش محصولات عشایر در حوزههای مختلف و برپایی نمایشگاه برای ظرفیت تولیدات عشایر استان خراسان شمالی خبر داد. جلسه بررسی مشکلات حوزه عشایر استان خراسان شمالی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد برگزار شد. سعید پورآبادی، رئیس اتاق بجنورد در این جلسه با اشاره به ظرفیت بالای عشایر استان در تولید محصولات دامی، از آمادگی این اتاق برای سرمایهگذاری در زمینه فروش محصولات عشایر در حوزههای مختلف و بررسی زمینههای ایجاد نمایشگاه برای ظرفیت تولیدات عشایر خبر داد.

تسهیل تعاملات اقتصادی

با تصویب "لایحه تجارت"

عضو هیات رئیسه مجلس معتقد است تصویب لایحه تجارت موجب شفافیت شده و مراودات تجاری و تعاملات اقتصادی را تسهیل میکند. بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بررسی لایحه تجارت در صحن علنی مجلس، گفت: از ابتدای بررسی لایحه تجارت در مجلس برخی ارکان اتاق بازرگانی هجمه سنگینی نسبت به آن ایجاد کردند در حالیکه اعضای اتاق بازرگانی از ابتدای بررسی این لایحه که اواخر فعالیت دولت اصلاحات بود در تمام جلسات حضور داشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مرکز پژوهشهای مجلس، دیوان محاسبات، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و بخش خصوصی در تمام جلسات صحن علنی مجلس حضور دارند و نظرات خود را ارائه می کنند، افزود: زمان بررسی لایحه تجارت نیز نمایندگان این دستگاهها در مجلس حضور داشتند.

رییس اتاق ایران تاکید کرد؛

گروه سیاسی: رئیس اتاق ایران در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی از اصرار بر تولید کالاهایی که حتی از بازار داخلی نیز حذف شدهاند انتقاد کرد و گفت: امروز جایگاه اول اقتصاد جهانی در اختیار برندهایی است که تولید نوآورانه دارند و در ایران بیتوجهی به این موضوع یکی از موانع اساسی توسعه اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هر تحولی که در عرصه اقتصاد جهان رخ میدهد، زمانی ما را متوجه خود میسازد که از آن گذر کردهایم؛ در واقع یکی از چالشهای پیش روی توسعه اقتصادی در ایران، بیتوجهی به تولید نوآورانه است. این رویکرد و نگرش، آثاری منفی بر عرصههای صنعت و صادرات باقی میگذارد.

غلامحسین شافعی، در هفتاد و یکمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه گاه بر تولید کالایی اصرار میورزیم که چند سال دیگر حتی از بازار مصرف داخلی نیز حذف خواهد شد. همین حالا درصد اندکی از صادرات ما مبتنی بر این نوع تولید است که طبیعتاً بر جایگاه کشورمان در عرصه جهانی اثرگذار است.

شافعی افزود: اگر تا چندی پیش، شرکتهای ثروت آفرین و شاخص جهان با عنوان برندهایی همچون سونی ژاپن، جنرال موتورز امریکا و سامسونگ کره جنوبی پیوند خورده بود، امروز دیگر جایگاه آنها در اختیار نامهایی همچون گوگل و مایکروسافت است که تولید نوآورانه، شاخص عملکرد آنهاست.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: آغاز فعالیتهای استارتاپی در ایران با مقاومتهایی همراه بود و تجربه آن را در بحث تاکسیهای اینترنتی مشاهده کردیم اما امروز همان شرکتها توانستهاند توفیقات خوبی کسب کنند.

وی اظهار کرد: ما در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد؛ آماده هر نوع همکاری در حوزه دانشبنیان خراسان رضوی هستیم.

  • ایجاد برند ملی زعفران، یک آرزوی دیرینه است

    شافعی در بخش دیگری از این جلسه و در واکنش به مباحثی که پیرامون محصول زعفران در ماهها و سالهای اخیر مطرح بوده، عنوان کرد: زعفران بهعنوان یک محصول استراتژیک و دارای مزیت، از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. بااینوجود باید اذعان کنیم که امروز در عرصه تولید و صادرات این محصول، با نوعی درهمریختگی مواجهیم و ایجاد هماهنگی و تلاش برای برداشتن گامهای مؤثر در این حوزه، بسیار دشوار است. بعضاً شیوههای مخرب رقابتی در این بخش، نگرانیهایی را برای ما رقم میزند. تبعات چنین مسائلی میتواند دامنگیر تمامی فعالان این حوزه شود.

    وی از متولیان شورای ملی زعفران درخواست کرد تا این جنس مسائل را در داخل استان حلوفصل کرده و فضای فعالیت در این حوزه را سامانی بدهند.

    رئیس اتاق ایران بر لزوم توجه به موضوع اخذ نیم درصد از ارزش صادراتی زعفران بهمنظور توسعه صادرات، برندسازی و بهبود کیفیت و تولید این محصول تأکید و اظهار کرد: این موضوع را باید به صحن جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور بیاوریم تا در تصمیمگیریهای کشوری تسهیل لازم انجام بگیرد و به نتایج خوبی دست یابیم. مسئله برند ملی آرزویی دیرینه ما بود که امیدواریم انجام شود. از طرفی باید بررسی شود که چطور میتوان به مصرفکننده نهایی در دنیا وصل شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران میگوید: در تفاهمنامه صندوق ضمانت صادرات ایران با اتحادیه میهنی کردستان که در سلیمانیه انجام شد، بخش اقتصادی این حزب تاجر عراقی را ضمانت میکند و بر این اساس بیمهنامه صادر میشود. خط اعتباری 200 میلیون دلاری در اقلیم تا آخر سال مدام تسویه و تکرار خواهد شد و ممکن است به 1 میلیارد دلار هم برسد.

افروز بهرامی از امضای تفاهمنامه این صندوق با دولت اقلیم کردستان عراق خبر داده است. به گفته بهرامی، طبق این تفاهمنامه برای خریداران کرد کالاهای ایرانی یک خط اعتباری 200 میلیون دلاری در نظر گرفتهشده است. بدین ترتیب صادر کنندگان ایرانی میتوانند به طرفهای خود در اقلیم کردستان بهصورت 40 روزه و یا بیشتر بهصورت اعتباری کالای خود را بفروشند؛ دولت اقلیم کردستان عراق ضامن خریداران عراقی است. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در گفتوگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» درباره جزئیات این اقدام میگوید: یکی از استراتژیهای مهم سازمان توسعه تجارت تمرکز همکاری با 15 کشور همسایه است؛ عراق و افغانستان دو کشور همسایه هستند که در فاز اول سعی میکنیم حجم و میزان صادرات خود را به آنجا افزایش دهیم؛ برای همین از صادر کنندگان به این دو کشور حمایتهای بیشتری به عمل میآید. افروز بهرامی میگوید: باید این نکته را تاکید کرد که در راستای حمایت از صادرکنندهها، نرخ کارمزدها با مصوبه هیات وزیران به مقصد عراق و افغانستان پایین آمده است. علیرغم اینکه ریسک تجاری در این دو کشور عدد 7 است ولی ما باز با هم با این دو کشور مثل کشورهایی با ریسک 2 برخورد میکنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین المللی فولاد، صنایع معدنی و متالوژی ایران گفت: در شش ماهه نخست امسال به میزان ۶ میلیون تن صادرات فولاد داشتیم. به گزارش ایلنا، خداداد غریبپور اظهار داشت: در حوزه معدنی در آهن و مس رشد داشتهایم؛ محصولات فلزی ما ۴ درصد و کنساتره ۳ درصد رشد را تجربه کرده است و تولید کاتد هم به ۲۶۰ هزار تن خواهد رسید. وی اظهار داشت: نمایشگاه امسال با حضور بیش از ۸۰ شرکت خارجی و ۲۹۰ شرکت داخلی برگزار میشود که تعداد شرکت ها در هر دو زمینه نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است. غریب پور ادامه داد: این نمایشگاه مجموعهای کامل از شرکتهای فعال در حوزه معدن، محصولات معدنی، لوازم جانبی و شرکتهای دانش بنیان فعال در این بخش است که استقبال خوبی از آن به عمل آمده است.

 

رایزن بازرگانی سابق جمهوری اسلامی ایران در عمان ، این کشور را در شرایط حال حاضر، به منظور سرمایه گذاری مشترک و دسترسی به بازارهای جهانی مناسب دانست.

به نقل از روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، عباس عبدالخانی، کارشناس ارشد حوزه تجارت با کشورهای عربی اظهار داشت: عمان با وجود سه منطقه آزاد صحار، صلاله و دقم با مالکیت صد در صد و معاف از مالیات عوارض گمرکی، بستر مناسبی برای حضور سرمایهگذاران ایرانی به شمار میرود تا تولیدات خود را به کشورهای ثالث از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس،یمن و آفریقا صادر نمایند. وی افزود: چنانچه کالایی ۳۰ درصد ارزش افزوده در مناطق مذکور را داشته باشد، از امتیاز ساخت عمان برخوردار خواهد شد و به همین دلیل مناطق آزاد عمان بهترین مکان برای مونتاژ، تجمیع، بستهبندی و صادرات مجدد کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی قلمداد میشود.

فرشاد مقیمی اعلام کرد؛

 

گروه صنعت و معدن: مدیرعامل ایران خودرو از تحقق کاهش ارزبری ۱۷ میلیون و ۵۱۰ هزار یورویی در این گروه صنعتی از ابتدای امسال تاکنون با بومی سازی ۹ پروژه فلزی و غیرفلزی مواد اولیه تولید خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایران خودرو، «فرشاد مقیمی» در جلسه ستاد تعمیق ساخت داخل این گروه صنعتی افزود: ۳۱ پروژه دیگر فلزی و غیرفلزی مواد اولیه تولید، تا پایان امسال و سال ۹۹ در طرح جهاد خودکفایی ایران خودرو برنامه ریزی شده است. وی خاطرنشان کرد: بومیسازی این ۳۱ پروژه در دست اجرا بوده و تحقق آن ۵۲ میلیون و ۶۲۰ هزار یورو کاهش ارزبری به دنبال خواهد داشت. مقیمی ادامه داد: ۲۶ پروژه داخلیسازی مواد اولیه دیگر با کاهش ارزبری ۱۶۳ میلیون یورو در مرحله امکانسنجی قرار دارد. وی در زمینه داخلیسازی قطعات در میزهای صنعت، اظهار داشت: در مجموع با برگزاری سه میز تخصصی تعمیق ساخت داخل، ۸۵ قطعه از محصولات این خودروساز توسط ۳۹ سازنده و با کاهش ارزبری سالیانه ۱۲۷ میلیون یورو بومی سازی می شود. مدیرعامل ایرانخودرو اضافه کرد: با همکاری ۳۲ قطعهساز برای داخلیسازی، ۶۸ قطعه از میزهای نخست و دوم به مرحله خودکفایی رسیده، تعداد زیادی از آن به تولید انبوه نیز رسیده و به زودی هفت قطعه دیگر به تولید انبوه خواهد رسید. وی تاکیدکرد: مصمم هستیم براساس توانمندیهای داخل کشور، محصولات مورد نیاز تا جایی که امکان دارد در داخل تولید و تامین کنیم، برهمین اساس واردات برخی قطعات را که براساس سیاستگذاری گذشته سفارشگذاری شده بود، متوقف شد. به گزارش ایرنا، سه ماه پیش و در میز نخست تعمیق ساخت داخل، قراردادهایی بین ساپکو، سازهگستر و مگاموتور با ۳۲ شرکت قطعهساز با هدف تولید ۳۵ قطعه برای یک سال مصرف ایران خودرو و سایپا منعقد شد. در هفتههای گذشته و با برگزاری میز دوم، قرارداد همکاری با ۳۶ شرکت قطعهساز با هدف داخلیسازی ۴۲ قطعه منعقد شد.با برگزاری این دو میز، در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی در داخل تولید شده و ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری برای کشور به دنبال خواهد داشت.

سرمقاله

شهاب نادری

عضو کمیسیون  اقتصادی مجلس

خوشبختانه در چند ماه اخیر بازار مسکن به سمت ثبات و تعادل حرکت کرده و روند قیمت ها تا حدی نزولی شده است، بنابر این می توان گفت که به تدریج رونق به بازار مسکن برخواهد گشت. البته نمی توان به صورت کامل وضعیت و آینده بازار مسکن را پیش بینی کرد، زیرا این...... بازار همواره تحت تأثیر عوامل مختلفی بوده که گاهی روند قیمتی را نزولی و گاهی صعودی کرده است. قیمت مسکن در دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته و این مسئله مشکلات بسیاری را برای مردم و خریداران ایجاد کرده است، تلاطمات اخیر بازار دلایل بسیاری دارد که یکی از مسائل کاهش میزان عرضه و افزایش تقاضای خرید مسکن است. همواره افزایش میزان تقاضا در کنار کمبود بازار مسکن راه را برای فعالیت دلالان باز می کند و این مسئله همواره یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت مسکن بوده است. یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن، فعالیت منفی برخی از مشاوران املاک است، برخی از املاکی ها همواره برای کسب سود بیشتر از معاملات، اقدام به بالا بردن قیمت ها می کنند و در بسیاری از موارد این مشاوران املاک هستند که مانع از کاهش قیمت ها می شوند. به نظر من وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه مشاوران املاک باید جلوی فعالیت منفی برخی از املاکی ها را بگیرند، در غیر این صورت در سال های آتی بار دیگر باید شاهد افزایش قیمت های مسکن باشیم.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود يوسفي

روزنامه نگار

دانه های سرخ انار را که دیدم نتوانستم قدم از قدم بردارم. پیرمرد فروشنده با چنان سلیقه و مهارتی انار نمونه را شکاف داده بود و روی بقیه انارها گذاشته بود که آنا مزه شیرین و ترد و آبدار آن دانه های یاقوتی را توی دهانم و زیر دندان هایم حس کردم. پس مقداری انار سفارش دادم و به...... خانه بردم؛ ای وای، نه! خدایا باز هم فریب خورده بودم. محض رضای خدایا یک دانه از آن انارها به درد نمی خورد؛ ترش،سفید، بی آب ... به خودم بد گفتم که چرا بازهم گول خورده ام و این بار از یک پیرمرد! انتظارش نداشتم پیرمردی که به تعبیر رسول گرامی اسلام پیامبران امت هستند از اعتماد امثال من سوء استفاده کند و میوه خراب و بی خود به مان بیندازد. فردایش پیرمرد را دیدم، دهانم را نزدیک گوشش بردم و گفتم انارهایت خوب نبود. فقط پرسید: کی؟ گفتم : دیروز! و دیگر چیزی نگفت ؛ظاهرا بقیه مشتری ها هم به او اعتراض کرده بودند. من هم دیگر چیزی نگفتم و راهم را کشیدم و رفتم. یادم می آید این بار هیچ احساسی در برابر انارهای نمونه پیرمرد نداشتم. آخر اعتمادم را نسبت به او از دست داده بودم. این احساس، یعنی احساس بی اعتمادی مدتی است فراگیر شده است و به همه ارکان جامعه تسری پیدا کرده است. شاید سر این موضوع این باشد که مردم گفتار بزرگترها و مسئولان جامعه را چنان که باید و شاید با کردار و رفتار آن ها منطبق و هماهنگ نمی بینند. نتیجه طبیعی چنین وضعیتی این است که وقتی یک مدیر و کارگزار ارشد کشور خطاب به مردم می گوید نگران نباشید، موجی از نگرانی و ناراحتی سراسر جامعه و مردم را در بر می گیرد و جالب اینجاست که به فاصله کوتاهی از ابراز دلداری آن مسئول، خواب آشفته مردم هم تعبیر می شود و آن نگرانی هم تحقق پیدا می کند. این در حالی است که اگر مسئولان واقعیت حال را به مردم بگویند و با آن ها مشورت کنند بی تردید مردم هم همراهی لازم را به عمل می آورند و به اتفاق مشکلات را حل می کنند؛ چنان که خواجه شیراز فرموده است: «آری به اتفاق جهان می توان گرفت».