معاون وزیر تشریح کرد؛

گروه اجتماعی:معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن اشاره به موارد بروز و همچنین فوتیها ناشی از انفلوآنزا طی هفته گذشته و تاکید بر لزوم رعایت موازین بهداشتی، در عین حال گفت: این موج از بیماری، حدود دو هفته دیگر ادامه مییابد و ممکن است طی این مدت شدیدتر هم شود، اما بعد از دو هفته فروکش خواهد کرد.

دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز، درباره آخرین وضعیت بروز و درمان آنفلوانزا در کشور، گفت: طبق آخرین گزارشی که به دست ما رسیده، طی یک هفته از دوم تا هشتم آذرماه، ۲۷۳ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان بستری شده اند. همچنین ۱۳۰۰ نفر به دلیل بیماریهای تنفسی به مراکز بستری و سرپایی مراجعه کرده اند.

وی افزود: متاسفانه طی این یک هفته ۱۹ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا فوت شدهاند که البته همه افراد فوتی یا بستری شده، مبتلا به بیماری زمینهای اعم از بیماری های تنفسی، قلبی، سرطان و... بوده اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تامین داروی آنفلوآنزا نیز گفت: از نظر تامین دارو هیچ مشکلی در سطح کشور نداریم. در عین حال چهارشنبه هفته گذشته دستوری را به سراسر کشور صادر کردم مبنی بر اینکه حتی بیمارستان های خصوصی که بیمار مبتلا به آنفلوانزا دارند، با معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی ارتباط گرفته و دارو در اختیارشان قرار گیرد. یعنی علاوه بر توزیع دارو در بیمارستان های دولتی، در این بیمارستان های خصوصی هم دارو توزیع میکنیم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم پیشگیری و رعایت بهداشت گفت: افراد مبتلا از دست دادن، روبوسی کردن و حضور در جمع بپرهیزند. همچنین شست و شوی مداوم دستها بسیار مورد تاکید است.

رئیسی همچنین گفت: این موج حدود دو هفته دیگر ادامه مییابد و ممکن است طی این مدت شدیدتر هم شود، اما بعد از دو هفته فروکش خواهد کرد.

آنفلوانزا یکی از شایعترین بیماری های فصل سرماست که میتواند مرگبار باشد اما با رعایت چند نکته میتوان خطر ایتلا به این بیماری ویروسی را کاهش داد.

هشت گام کلیدی برای پیشگیری از آنفلوآنزا عبارت است از:

1- از دست دادن و روبوسی تا حد امکان بکاهیم. به ویژه با افراد بیمار به هیچ عنوان دست ندهیم و روبوسی نکنیم.

2- در صورت داشتن علایم سرماخوردگی از حضور در اجتماعات بپرهیزیم تا دیگران را بیمار نکنیم و با استراحت و خوردن مایعات گرم به بهبودی کامل برسیم.

3- دست های خود را مرتب و با دقت با آب و صابون بشوییم، به ویژه هنگامی که از بیرون به منزل بر می گردیم.

4- در مدارس سعی شود دانش آموزان مبتلا به علایم سرما خوردگی تا زمان بهبودی کامل به منزل هدایت شوند همچنین این اصل در مهد کودک ها نیز رعایت شود .

5- در صورت بروز علایم سرماخوردگی، با مصرف مایعات سبب تسریع در بهبود بیماری شویم.

 

مقامات دولت آمریکا گفتهاند، کاخ سفید تدابیری غیرمعمول را برای مخفی نگه داشتن سفر دونالد ترامپ به افغانستان در عید شکرگزاری اعمال کرده است.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا پنجشنبه در سفری اعلامنشده به پایگاه هوایی بگرام در افغانستان رفت و این تنها دومین سفر او در دوران ریاست جمهوریاش به یک منطقه جنگی بوده است. او در میهمانی شام با بوقلمون از سربازان آمریکایی پذیرایی کرد و پیش از آن که بگوید آمریکا و طالبان امیدوار به از سر گیری مذاکرات صلح هستند، با سربازان عکس یادگاری گرفت.

شاید تعجببرانگیزترین جنبه این سفر ۳۳ ساعته که به گفته سخنگوی کاخ سفید چند هفته برای برنامهریزی آن زمان صرف شده بود، موفقیت دولت واشنگتن در مخفی نگه داشتن آن تا اندکی پیش از خروج این رییس جمهوری از افغانستان برای بازگشت به آمریکا بود. کاخ سفید در این خصوص صرفا به حلقه بسیار نزدیکی از مقامات آمریکایی اطلاع داد.

روز سهشنبه، ترامپ طبق برنامه قبلی به اقامتگاه مارالاگو در فلوریدا سفر کرد و خبرنگارانی هم که همیشه او را در تمامی سفرها همراهی میکنند، کنارش بودند. هنگامی که این خبرنگاران طبق برنامهریزیهای صورت گرفته منتظر حضور او برای کنفرانسی تلفنی با سربازان در عصر پنجشنبه بودند، متوجه شدند که او به افغانستان سفر کرده است تا شخصا با آنان دیدار داشته باشد. استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید عصر چهارشنبه در هواپیمای ریاست جمهوری در توضیح دلیل مخفیکاری کاخ سفید درباره اقدام واقعی ترامپ به گروه کوچکی از خبرنگاران گفت: «آنجا منطقهای خطرناک است و او میخواهد از سربازان حمایت کند.»

تنها چند ساعت پیش از آن، گروه دیگری از خبرنگاران به صورت محرمانه در پارکینگی در نزدیکی پایگاه اندروز در خارج از واشنگتن گردهم آمدند که محل معمول خروج ترامپ است و از آن جا با ون به داخل این مجموعه منتقل شدند. پیشتر به آنان اطلاع داده شد که ترامپ به طور مخفیانه به محلی افشا نشده سفر خواهد کرد. به محض ورود آنان به این پایگاه، تمامی گوشیها و دستگاههای هوشمند که ممکن بود سیگنالی را مخابره کنند، ضبط شد و دستکم تا دو ساعت پس از ورود ترامپ به بگرام به آنان تحویل داده نشد. به گفته گریشام، طی این پرواز ۱۳ ساعته هیچ یک از سرنشینان هواپیمای ریاست جمهوری از جمله کارکنان کاخ سفید به تلفنهایشان دسترسی نداشتند. چراغهای کابین هواپیما اغلب خاموش و کرکره پنجرههای هواپیما در طول سفر بسته بود.

کریسمس گذشته هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا در سفر به عراق در آسمان انگلیس توسط یک رهگیر هواپیما رصد شده و عکسی از این هواپیما در توییتر منتشر شد. بسیاری با توجه به سکوت توییتری ترامپ، گمانهزنیهایی درباره سفر او به یک منطقه جنگی مطرح کردند.

در حالی که متولیان ورزش ایران در تلاش برای میزبانی جام جهانی کشتی فرنگی در تهران بودند، این مسابقات از تقویم سال ۲۰۱۹ اتحادیه جهانی کشتی حذف شد! پس از اینکه اتحادیه جهانی کشتی میزبانی جام جهانی کشتی ۲۰۱۹ تهران را لغو کرد، متولیان ورزش و فدراسیون کشتی وارد عمل شدند و پس از رایزنی با برخی از مسئولان کشتی کشورهای شرکت کننده در جام جهانی، از بازگرداندن میزبانی تهران خبر دادند.

اما اتحادیه جهانی کشتی که طی روزهای اخیر هیچ واکنشی به بازگرداندن میزبانی جام جهانی در تهران نشان نداده بود، آب پاکی را روی دست متولیان ورزش ایران ریخت و این مسابقات را از تقویم سال ۲۰۱۹ این اتحادیه حذف کرد.

این در حالیست که وزیر ورزش و فدراسیون کشتی چندی پیش از برگزاری این مسابقات در زمان دیگری تا پایان سال ۲۰۱۹ خبر داده و از واژه «تعلیق» به جای «لغو» جام جهانی تهران استفاده می کردند.

بر اساس تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا امروز یکشنبه تمامی مدارس استان تهران در همه مقاطع به جز شهرستانهای فیروزکوه، دماوند و پردیس تعطیل است. محمد تقیزاده معاون امور عمرانی استانداری تهران اعلام کرد : با توجه به آن که طی روزهای گذشته شاخص آلودگی هوای شهر تهران روند صعودی داشته و شاهد انباشت آلایندهها در تهران بودیم، امروز نیز با بررسی شاخص های الایندگی در سطح استان کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مصوب کرد که تمامی مدارس استان تهران به جز سه شهرستان فیروزکوه، دماوند و پردیس در همه مقاطع تعطیل باشد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا ادارات در این شرایط تعطیل اعلام نمی شوند بیان کرد: از روز گذشته شاخص آلاینده ها وضعیت بهتری پیدا کرده و ما به دلیل حساسیت دانش آموزان که در فضای باز تردد می کنند، مدارس را تعطیل کردیم ولی این تردد در فضای باز در ادارات کمتر است.

دومین جلسه دادگاه رسیدگی مجدد به اتهامات محمد علی نجفی در حالی برگزار شد و محمد علی نجفی آخرین دفاعیات خود را ارائه داد که نماینده دادستان خواستار اشد مجازات برای متهم شد.

همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران- صبح روز سه شنبه ۷ خردادماه با شلیک گلوله به قتل رسید و عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

نهایتا غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری هشتم مرداد ماه ۹۸ با اشاره به صدور رای پرونده قتل میترا استاد و ابلاغ آن به وکلای طرفین پرونده، گفت: در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز. دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده؛ «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیاء دم مبنی بر قصاص چون حق الناس است حکم به قصاص صادر کرده است. دادگاه در مورد «ایراد صدمه غیر موثر در قتل» رای برائت صادر کرده چون دادگاه بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، دو تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر ابتدائا به کف دست اصابت کرده از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است. محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در مورد «نگهداری سلاح غیر مجاز» هم دادگاه ایشان را به دو سال حبس محکوم کرده است.

۲۳ مردادماه برادر میترا استاد نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد.

سی شهریور ماه یک منبع آگاه در دیوان عالی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت پرونده نجفی در دیوان عالی کشور گفت: اعتراض مطرح شده در پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و شعبه ۴۱ دیوانعالی کشور نواقصی در پرونده اعلام کرده است.

وی افزود: در حال حاضر و با توجه به این نواقص، شعبه مذکور فعلا محکومیت قتل عمد را نقض کرده و باید بررسی ها و کارشناسی های لازم در این خصوص انجام و نقص مطرح شده رفع شود.

جلسه اول رسیدگی مجدد به پرونده روز چهارشنبه برگزار شد در آن جلسه نماینده دادستان تقاضای جمعا ۱۷سال حبس برای نجفی را داشت.

در ابتدای جلسه دیروز نیز قاضی محمدی کشکولی از متهم محمدعلی نجفی خواست تا با حضور در جایگاه به بیان دفاعیات خود بپردازد.

نجفی توضیحاتی را در رابطه با کارشناسی های در این پرونده انجام داد و گفت: کارشناسان اعلام کردند که تغییر شکل گلوله و افت سرعت سبب شده گلوله از بدن خارج نشود این اگر صحت داشته باشد به این معناست که گلوله با یک جسم سخت برخورد کرد که به نظر ما دیوار است اما کارشناسان می گویند به دلیل برخورد با استخوان دست تغییر شکل داده است.

در ادامه قاضی محمدی کشکولی خطاب به متهم گفت: چهار کارشناس سلامت روان شما در روز حادثه را اعلام کردند اما شما می گویید در شرایط غیرارادی و بی اختیاری قرار داشتید. این مسائل متعارض با نظر روانپزشکان است. در این رابطه اگر مطلبی دارید بگویید.

نجفی در دفاع از خود گفت: به آنها گفتم شما چطور ۷۲ ساعت بعد از حادثه تشخیص می دهید که من در آن زمان در شرایط عادی و متعادل بودم یا خیر که آنها پاسخ دادند که ما در گزارشی که می دهیم نمی گوییم شما در شرایط روانی متعادلی بودید یا خیر بلکه می گوییم شرایط غیرعادی برای ما احراز نشده است.

وی خطاب به رئیس دادگاه گفت: مدعی نیستم که از نظر روانی مشکل داشتم، عرضم این است که وقتی وارد حمام شدم در رابطه با شلیک گلوله اول ایشان من را به عقب هل دادند بنابراین گلوله ای شلیک شد و به کابینت خورد بقیه گلوله ها چند ثانیه طول کشید و اینها در حالی بود که ایشان دست من را گرفته بود و حتی چند بار من گفتم که دست مرا رها کن.

نجفی با بیان اینکه من هیچ گاه با اراده و با هدف شلیک نکردم گفت: وقتی گلوله ها به در و دیوار اصابت کرده یعنی غیرعادی بوده است.

سخنگوی دولت عراق از صدور دستور توقیف و بازداشت علیه شماری از وزیران، نمایندگان و استانداران این کشور به اتهام فساد خبر داد.

به گزارش المیادین، «سعد الحدیثی» سخنگوی دولت عراق دیروز از صدور دستورات جدید علیه مسئولان بلندپایه به اتهام فساد خبر داد.

وی با بیان این مطلب افزود: این دستورات شامل توقیف و بازداشت و حتی صدور احکام زندان برای مسئولانی در سطح وزیران، استانداران و نمایندگان است.

الحدیثی خاطرنشان کرد: دادگاه مرکزی ویژه ای در خصوص بررسی فساد شکل گرفته است که با هماهنگی دستگاههای قضایی و اجرایی تشکیل شده است.

سعد الحدیثی همچنین گفت که طی روزهای آتی در راستای مبارزه با فساد تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد.