وزیر کشور در بازدید از ستاد انتخابات مجلس یازدهم:

گروه سیاسی: رحمانیفضلی گفت: امیدواریم انتخابات سالم و پرشوری داشته باشیم و از مسئولان اجرایی درخواست میکنم که مُر قانون را رعایت کنند.

به گزارش تجارت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صبح روز گذشته و همزمان با ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از ستاد انتخابات بازدید کرد.

این ثبت نام از ساعت ۸ صبح دیروز آغاز شد و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در این بازدید «رحمانی فضلی» را همراهی میکند.

عبدالرضا رحمانیفضلی وزیر کشور در حاشیه ستاد انتخابات وزارت کشور اظهار کرد: امیدواریم انتخابات سالم و پرشوری داشته باشیم. از مسئولان اجرایی انتخابات درخواست میکنم که مُر قانون را رعایت کنند.

او تصریح کرد: با هماهنگیهای لازم که میان شورای نگهبان و همه دستگاههای اجرایی و آمادگی لازم در ۲۰۸ فرمانداری که حوزههای انتخابیه هستند ایجاد شد ثبتنامها در حال انجام است.

وزیر کشور افزود: امیدوارم این دوره از انتخابات مجلس پرتوان و در حد نظام جمهوری اسلامی باشد.

رحمانیفضلی با اشاره به تغییر استانداران و فرمانداران بیان کرد: اصل، بنا و عقل بر این است که در شرایط انتخابات و اجرای آن در حوزه مدیریت ثبات برقرار باشد؛ برخی نظرات در رسانهها مطرح شده بود که جابهجاییها احتمالا در حوزه انتخابیه شائبه حمایت از کسی را در پی داشته باشد. این موضوع به این معنی نیست که اگر کسی در حوزه مسئولیت اشتباهی کند با او برخورد نمیشود. ما در کنار اهمیت به ثبات مدیریت، با کسانی که تخلفی انجام دهند برخورد و مسئولان متخلف را عزل میکنیم.

وزیر کشور تأکید کرد: حکم سرپرستی تمام فرمانداران را صادر کردم تا مشکلی در اجرای انتخابات پیش نیاید.

  • تخمین مشارکت ۶۰درصدی در انتخابات

    در همین راستا رییس ستاد انتخابات کشور گفت : پیش بینی می کنیم مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مانند دوره قبل و معادل ۶۰ درصد باشد.

    به گزارش خبرگزاری مهر، جمال عرف در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه بیش از ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده است، گفت: همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قم و فارس نیز انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان برای تعیین ۷ نماینده این مجلس برگزار می شود که ۳ نماینده مربوط به تهران و بقیه برای استان های یاد شده است.

    وی گفت: فرآیند اجرایی انتخابات بر اساس گام های اجرایی با نام نویسی داوطلبان آغاز می شود و از ۱۰ آذر تا ۱۶ آذر نام نویسی از داوطلبان در ۷ روز کاری ادامه خواهد یافت.

    عرف افزود: همزمان با نام نویسی داوطلبان، هیأت های اجرایی و نظارت تشکیل می شوند و پرونده داوطلبان برای احراز صلاحیت ها به مراجع ۴ گانه که شامل؛ ثبت احوال، دادستانی، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی است ارسال می شود.

    وی گفت: بر اساس قانون به جز این مراجع هیچ دستگاهی برای اخذ استعلام درباره داوطلبان پیش بینی نشده است.

    رییس ستاد انتخابات کشور گفت: بررسی سوابق داوطلبان در مراجع ۴ گانه ۱۲ روز و از دهم تا ۲۱ آذر انجام می شود و سپس این مراجع پاسخ خود را به هیأت های اجرایی ارسال می کنند که هیأت های اجرایی نیز ۱۰ روز کاری از هفدهم آذر تا ۲۶ آذر این استعلام ها را بررسی خواهند کرد.

    وی گفت: سپس نتیجه بررسی ها به وسیله فرمانداری ها به داوطلبان ابلاغ می شود و افرادی که تأیید صلاحیت نشده اند می توانند شکایت کنند و هیأت نظارت ۲۰ روز به این شکایات رسیدگی می کند.

    عرف افزود: اگر داوطلب به نتیجه رسیدگی شکایت داشت می تواند درخواست رسیدگی مجدد کند. ۲۲ بهمن اسامی نامزدها اعلام قطعی می شود و آنها به مدت ۷ روز می توانند تبلیغات خود را انجام دهند. یک روز پیش از برگزاری انتخابات تبلیغات ممنوع است و انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند برگزار می شود.

    وی با بیان اینکه بر اساس قانون نمی توان برای کسانی که شرایط اعلام شده در قانون را دارند ممانعتی برای نام نویسی در انتخابات مجلس ایجاد کرد، گفت: باید در قانون انتخابات مکانیزمی تعیین شود که فقط افرادی که توانمندی های محتوایی دارند بتوانند برای این انتخابات نام نویسی کنند.

    رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در دوره گذشته انتخابات مجلس ۱۲ هزار نفر نام نویسی کردند که بیش از نیمی از آنان در همان ابتدا رد صلاحیت شدند و این وجهه خوشایند برای انتخابات کشور ندارد.

    وی درباره چگونگی تشکیل هیأت های اجرایی گفت: این هیأت ها از معتمدان و کسانی که در حوزه های انتخابیه حسن سابقه دارند انتخاب می شوند و مردمی هستند. ساختار اجرایی انتخابات متکی به مردم است و ۱ میلیون نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی در شعب اخذ رأی فعالیت اجرایی خواهند داشت.

    وی گفت: کارکنان وزارت کشور بیشتر به عنوان ناظر در این انتخابات فعالند.

    عرف با بیان اینکه هماهنگی های خوب و کاملی با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات داریم افزود: مشارکت مردمی، امنیت، سلامت و رقابت رکن های انتخابات در کشور ما هستند.

    رییس ستاد انتخابات کشور افزود: میانگین مشارکت مردم در ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۶۰ درصد بوده که بیشترین آن مربوط به مجلس پنجم و بیش از ۷۰ درصد و کمترین آن در یکی از دوره ها و مشارکت ۵۰ درصدی است

در آیین تقدیر از واحدهای نمونه استان تهران مطرح شد؛

گروه تجارت: مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در آیین معرفی و تقدیر از واحدهای نمونه استان تهران، سازمان استاندارد را نهادی دولتی خواند که گوش شنوایی برای نظرات بخش خصوصی دارد و به همین دلیل کمترین اصطکاک و اعتراض از طرف فعالان بخش خصوصی متوجه این نهاد است. او تاکید کرد که برای رسیدن به دو نیاز امروز کشور یعنی «رونق تولید» و «امیدآفرینی» نیاز است دولت و حاکمیت و بخش خصوصی با هم همدلی و همکاری داشته باشند.

مراسم معرفی و تقدیر از واحدهای تولیدی نمونه استان تهران از منظر استاندارد، در هتل ارم تهران با حضور جمع کثیری از فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد. این مراسم توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و اداره کل استاندارد تهران و با همکاری انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران (ادنا) برپا شد و طی آن از 15 واحد نمونه تقدیر شد.

در این مراسم علاوه بر معرفی واحدهای نمونه در کلیپهایی کوتاه، رئیس اتاق تهران، استاندار تهران، رئیس سازمان ملی استاندارد و رئیس اداره کل استاندارد استان تهران نیز در مورد مسائل مختلف اقتصادی کشور برای حاضران سخنرانی کردند.

در آغاز این نشست، دبیرکل انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران با تقدیر از حمایت و پشتیبانی اتاق بازرگانی تهران و اداره کل استاندارد استان تهران از سختیهای پیش پای تولیدکنندگان در شرایط کنونی اقتصاد گفت و از واحدهای نمونه به عنوان گلادیاتورهای اقتصاد یاد کرد.

علیرضا نبی همچنین به تلاش انجمن دارندگان نشان استاندارد به عنوان مجری آیین تقدیر از واحدهای نمونه اشاره داشت و عنوان کرد که برگزاری هرچه باشکوهتر این مراسم و با حضور حداکثری نمایندگان دولت و بخش خصوصی، میتواند دلگرمی و پشتوانه محکمی برای تولیدکنندگان باشد.

  • آغاز آزمایشی ارزیابی استاندارد محصولات دانشبنیان

    در ادامه این نشست مدیرکل استاندارد استان تهران در آغاز سخنان خود به امضای تفاهمنامه همکاری این نهاد دولتی با اتاق بازرگانی تهران اشاره کرد و این اقدام را در راستای بهبود فضای کسب و کار و رفع مشکلات فعالان اقتصادی قلمداد کرد.

    محمودرضا طاهری گفت: در فرآیند تدوین و اجرای این تفاهمنامه، اتاق بازرگانی تهران با نگرش رفع مشکلات تولیدکنندگان و بازرگانان در کنار سازمان و اداره کل استاندارد قرار گرفته است. از زمان انعقاد این تفاهمنامه، بنا به پیشنهاد اتاق تهران، با انجمنها و تشکلهای بخش خصوصی جلساتی برگزار شده است تا مشکلات تولید در بخش استاندارد در استان تهران شناسایی و برطرف شود. همچنین مشکلات موجود در سطح کشور را به اطلاع رئیس محترم سازمان استاندارد رساندهایم و جای خوشحالی است که در جریان این تعامل بخش قابل توجهی از مشکلات تولید برطرف شده است.

    طاهری در بخش دیگری از سخنان خود به اقداماتی که در سطح استان انجام گرفته است، اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات آن است که ارزیابی استاندارد محصولات دانشبنیان به صورت آزمایشی در استان تهران آغاز شده و استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته است. اهمیت این نوع ارزیابی از آن جهت است که اگر این واحدها، گواهی استاندارد دریافت نکنند، نمیتوانند محصول خود را در بازارهای خارجی عرضه کنند. همچنین مقوله استاندارد محصولات حلال نیز در اداره استاندارد استان تهران آغاز شده است. مهمترین اقدام نیز تصویب قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد است که به زودی اجرایی خواهد شد.

    رییس اتاق تهران نیز در آیین تقدیر از واحدهای نمونه استان از منظر استاندارد، با اشاره به دشواریهایی که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در سالهای 1397 و 1398 متحمل شدهاند، گفت: دو سال اخیر، دوران سختی برای فعالان اقتصادی بوده و بهویژه پس از جهش نرخ ارز، بسیاری از تولیدکنندگان دچار مشکل شدند؛ اما با وجود همه این نارساییها صحنه را خالی نکردند. مسعود خوانساری در ادامه با بیان اینکه تحریمها نیز ضربه سنگینی به محیط کسب و کار کشور وارد کرده است، افزود: خاصیتی که این تحریمها برای اقتصاد ایران داشت توجه به حل مشکلات تولید داخل بود. او ادامه داد: در سالهای گذشته، شکایات بسیاری در خصوص تثبیت نرخ ارز از سوی تولیدکنندگان به اتاق تهران منعکس میشد. اما مساله این است که دولتها در ایران در مقاطعی که با افزایش درآمدهای نفتی مواجه میشوند، با تثبیت نرخ ارز به افزایش واردات گرایش پیدا میکنند و با کاهش درآمد نفت، به تولید داخل روی میآورند. این حرکت سینوسی در طول دهههای گذشته، مانع از توسعه صنایع شده است. رئیس اتاق تهران با اشاره به اینکه از زمان متعادل شدن نرخ ارز، تولید برخی کالاها رشد را تجربه کرده است، گفت: برای مثال، صنعت پوشاک که به دلیل تثبیت نرخ ارز و قاچاق در محاق قرار داشت، پس از تعدیل شدن نرخ ارز رونق گرفت. صنایع کاشی و سرامیک و صنایع غذایی نیز توانستهاند در سال جاری خود را بازیابی و احیا کنند و علاوه بر افزایش میزان و کیفیت تولید، بخشی از محصولات خود را صادر کنند. در ادامه این مراسم از 15 واحد تولیدی نمونه اتسان تهران از منظر رعایت اصول استاندارد تقدیر بهعمل آمد. همچنین در این مراسم، مدیران کنترل کیفیت نمونه استان تهران نیز معرفی و از برترین مراکز آموزش، آزمایشگاههای نمونه و همچنین شرکتهای بازرسی نمونه تجلیل شد.

پس از گذشت سه هفته از نظام سهمیه بندی بنزین ضعف های آن آشکار شد؛

گروه انرژی: اگرچه منطقی سازی قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین مورد اتفاق نظر غالب صاحب نظران اقتصادی است اما این موضوع نمی تواند دلیلی بر اجرای ناقص و ابتر این طرح باشد. از ابتدای دو نرخی شدن بنزین کارشناسان زیادی در خصوص شکل گیری بازار مکاره خرید و فروش بنزین در جایگاه ها هشدار داده بودند.

همچنین حجت الاسلام روحانی رییس جمهور در ابتدای ریاست جمهوری خود در توجیه تک نرخی شدن بنزین بارها به فسادزا بودن دو نرخی شدن بنزین تاکید کرده بود. با این وجود امروز شرایط اقتصادی کشور و مقتضیات آن به گونه ای پیش رفته است که طرح سهمیه بندی بنزین باز هم به اجرا درآید اما می طلبد که جنبه های طرح جدید با تعمق بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد؛ همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید فرمودند رعایت و اعمال کارشناسی لازم از الزامات اجرای طرح مورد نظر باید باشد. همینطور ریاست محترم مجلس نیز در این خصوص روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران نیز بر اجرای دقیق تر و رفع ابهامات آن تاکید ورزیدند.

  • بازار داغ خرید و فروش بنزین سهمیهای

    به گزارش مهر، بیش از دو هفته از افزایش و دو نرخی شدن بنزین و برقراری دوباره نظام سهمیهبندی میگذرد. طی این مدت انتقادات زیادی به جوانب مختلف این طرح مطرح شده است. کارشناسان برقراری مکانیزم فسادخیز بنزین دو نرخی و نظام سهمیه بندی را بازگشت به گذشته و دور از عدالت می دانند و معتقدند دولت به جای بازگشت به گذشته، باید با اصلاح سیاست گذاری در حوزه سوخت، مکانیزم عادلانه تری را برای بازتوزیع منابع حاصل از اصلاح قیمت پیش بینی می کرد.

    به ادغان کارشناسان، مهمترین پاشنه آشیل سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین، فسادخیز بودن آن است؛ موضوعی که حسن روحانی در ابتدای دوره اول ریاست جمهوری خود نیز به آن اذعان داشت و به همین دلیل هم، بازار سوخت کشور را به سمت تک نرخی کردن و حذف کارت سوخت پیش برد.

    اینک، کمتر از سه هفته پس از برقراری نظام سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین، جایگاه های سوخت شاهد شکل گیری بازار خرید و فروش سهمیه هستند؛ بازاری که نرخهای آن متناسب با اینکه در ابتدا، میانه یا انتهای ماه قرار داشته باشیم، متفاوت است.

  • برقراری مکانیزم فسادخیز گذشته

    در همین ارتباط، علی حسینی، کارشناس انرژی نیز با اذعان به اینکه بازار خرید و فروش سهمیه بنزین در جایگاههای سوخت دوباره گرم شده است، گفت: طرح اصلی هدفمندی یارانه ها از ابتدا پیشنهاد خوبی بود که متاسفانه انتظار می رفت عیوب آن به مرور زمان شناسایی و برطرف شود. چرا که به هر حال طرحی می تواند در عین جامع بودن، اصلاحاتی داشته باشد در صورتی که چنین نشد و دولت تدبیر و امید نیز همان طرح را به شکل بدتری اجرا کرد.

    وی افزود: اقتصاد یارانه ای درکل دنیا به جز مواردی اندک، منسوخ شده است. ایران نیز با گام برداشتن در این راستا، می تواند از بار مالی دولت بکاهد. در ارتباط با اصلاح نرخ بنزین باید دید آیا هدف از اجرای این طرح گام برداشتن در راستای اجرای هدفمندی یارانه ها است یا خیر. به طور کلی باید هدف از اجرای طرح را مشخص کرد. چرا که این طرح زنجیروار بوده و به صورت سالانه باید بخشی از آن اجرایی می شد. در وهله نخست بهتر است مجلس با ورود به این موضوع الزام اجرای سالانه این قانون را برای دولت ها تشدید کند.

    این کارشناس انرژی اظهار داشت: نرخ بنزین در تمام کشورهای همسایه ایران بیش از نرخ بنزین داخلی است، بنابراین با وجود اینکه قیمت بنزین به ۳ هزار تومان برای هر لیتر آزاد افزایش یافته است، همچنان حاشیه سود جذابی برای قاچاق سوخت وجود دارد. از سویی دیگر باید توجه داشت که دو نرخی بودن سوخت قطعا فسادزا است. وی ادامه داد: در حال حاضر و علیرغم گذشت کمتر از یکماه از برقراری دوباره نظام سهمیه بندی، در برخی نقاط تهران و شهرستان ها شاهد فروش بنزین خارج از سهمیه به نرخ کمتر از ۳ هزار تومان هستیم. متصدیان جایگاهها این نوع بنزین را از نرخ ۲۳۰۰ تومان تا ۲۸۰۰ تومان در جایگاه های سوخت معامله می فروشند. چنین رخدادی موید آن است که اقدام دولت نیاز به اصلاح جدی و سریع دارد. وی با اشاره به اینکه باید بانک اطلاعاتی صحیح و دقیقی از خودروها و میزان پیمایش آنها تهیه شود، توضیح داد: هر چند که شعار دولت از اجرای این طرح منفعت رسانی به اقشار کم درآمد بود اما می بینیم که بی عدالتی در دل این طرح نهفته است به نحوی که فقط خودرو دارها از یارانه سوخت بهره می برند در حالیکه یارانه این سوخت باید بین ۸۳ میلیون نفر جمعیت ایران توزیع شود.

دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در گفتگوی اختصاصی با تجارت بیان کرد؛

کورش شرفشاهی: اینکه کشور ما با خیل عظیم بیکاران رو به رو است، شکی نداریم، اما اشکال اینجاست که گام موثری برای ساماندهی این بیکاران انجام نمی شود به ویژه آنکه متخصصان و مهندسان کشور ما مورد اقبال عمومی در جهان قرار دارند. در این رابطه با بهمن صالحی، دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران گفت و گو کردیم.

وی با اعلام اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی جزو تجارت های ناب در جهان محسوب می شود و ارزشی استراتژیک دارد گفت: معمولا کشورهایی که از شاخص های توسعه یافتگی برخوردار می شوند، می توانند صادر کننده خدمات فنی مهندسی شوند.

صالحی افزود: خدمات فنی و مهندسی در گرایشهای مختلف مانند ساختمان، راه، انرژی، حلقه های میانی انرژی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و بسیاری موارد دیگر تعریف می شود گفت: خدمات و تولید به هم گره خورده اند. یک جامعه مولد اقتصادی باید خدمات نیز تولید کند که عامل تولید خدمات، انسانها هستند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی یک جامعه در بخش مهندسان و متخصصان به تولید انبوه می رسد، باید بتواند نیروهای سرریز خودش را در کشورهای دیگری که ظرفیت خوبی دارند، مشغول بکار کند گفت: در ایران از حدود دهه 70 پدیده صادرات خدمات فنی و مهندسی شکل گرفت که نهادهای بانکی و بیمه ای مانند صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و توسعه تجارت به عنوان یکی از بخشهای اصل دولت شکل جدی به خود گرفتند.

  • انباشت خدمات و فناوری داریم

    دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با یادآوری اینکه ابتدا دولت به عنوان بزرگترین کارفرما که پروژه های بسیاری در اختیار داشت، پیمانکاران را در خدمت گرفت گفت: با جدی شدن بحث خودکفایی، مهندسان و نیروهای مجرب فعالیت خوبی از خود نشان دادند و نتیجه آن شد که امروزه بعد از گذشت بیش از دو دهه، دارای انباشت خدمات و فناوری هایی هستیم که در دهه 70 وزارتخانه های نفت و نیرو، دستگاهی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایجاد کردند. این نیروهای مجرب در خارج از کشور، با کمک دولتها قراردادهایی بستند و بسیاری از پروژه ها را در آن زمان به شرکتهای جوان واگذار کردند که امروزه به شرکتهای بزرگی با برندهای مطرح تبدیل شدند.

    وی با اعلام اینکه ظرفیت خدمات فنی مهندسی در کشور سالانه بیش از 100 میلیارد دلار است گفت: این توان را داریم که در سال با کشورهای خارجی سالانه بیش از 100 میلیارد دلار قرارداد ببندیم و خدمات ارایه کنیم و این ادعا نیست. کشور نزدیک به توانایی ایران، ترکیه است که در سال گذشته رکود 30 میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی را به نام خودش ثبت کرد. این در حالی است که ترکها در بسیاری از موارد توانایی کمتری نسبت به ایران دارند.

    صالحی در توضیح دلایل برتری ایران نسبت به دیگر کشورها در انجام پروژه ها گفت: یکی از موارد، قیمت تمام شده است. اکنون در بخش راه، یک سوم شرکتهای جهانی هزینه انجام کار دریافت می کنیم و در پروژه های کاربر، جایگاه خوبی داریم. وقتی ایران رتبه سوم تربیت مهندس و فارغ التحصیل در رشته دانشگاهی دارد، مفهومش این می شود که با گذشت بیش از دو دهه از خدمات فنی مهندسی با کیفیت در کشور، ایران دارای نیروی کار متخصص و کارآمد ارزانتری نسبت به دیگر نقاط جهان است.

  • جایگاه خوبی در جهان داریم

    وی با اعلام اینکه قیمت تمام شده بخشی از محصولات و کالاها به خصوص کالاهای انرژی بری که باید برای پروژها تامین شود(به ویژه آن بخشهایی که باید از ایران تامین شود) در ایران پایین تر از دیگر نقاط جهان است گفت: وقتی کشور ما دارای رتبه بالای تولید انرژی با قیمت پایین تر است، نتیجه آن می شود که هر کالایی که ارتباط مستقیم با انرژی دارد، جایگاه ایران را نسبت به دیگر کشورها رقابت پذیرتر می کند و با توجه به همه این موارد، بازارهای خدمات فنی و مهندسی برای شرکتهای ایرانی جذاب می شود.

    دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با تاکید بر اینکه رفت و آمد نیروهای ماهر ایرانی به سراسر جهان، باعث تاثیر گذاری بسیار زیاد شرکتهای ایرانی در هر حوزه شده است گفت: شرکتهای ایرانی حتی اگر در برخی موارد، قیمت های بالاتری در مناقصه ها داده اند، به دلیل توانمندی و شناسایی جهانی از کیفیت کار، به شرکت ایرانی اعتماد شده و اکنون جایگاه خوبی در جهان داریم.

    وی در پاسخ به اینکه بهتر است نیروی متخصص صادر کنیم یا شرکتها کار بگیرند گفت: در بازارهای بین المللی، استاندارد بستن قرارداد با فرد رقم نمی خورد، بلکه باید شرکتها حضور پیدا کنند.

    صالحی با اعلام اینکه به تازگی با برخی بازارهای نوظهور مواجه هستیم و باید به آن سمت برویم گفت: امروزه شرکتهای بسیار توانمندی در زمینه نفت و گاز داریم که دیگر در داخل کشور کاری برای آنها وجود ندارد و باید در فکر کارکردن در بازارهای جهانی باشند. اگر فردی در خارج از کشور کار پیدا کند، باید برای شرکت خارجی کار کند، اما اگر یک شرکت قرارداد کاری ببندد، به عنوان پیمانکار ایرانی در خارج شناخته می شود. بنابر این به نفع کشور است که شرکتهای ایرانی در خارج از کشور فعال شوند تا بتوانند صدها و هزاران نیروی کار ایرانی را با خودشان به خارج ببرند.

    وی در پاسخ به اینکه در شرایط تحریم، آیا کار برای شرکتهای ایرانی سخت نیست گفت: اکنون هر روز تحریم ها سخت تر و آزار دهنده تر می شود و همین مساله امضای قرارداد با شرکت ایرانی را سخت تر می کند. امروزه مهندسان و شرکتهای مهندسی، سربازان ایرانی در جنگ اقتصادی جهان علیه ایران هستند و آن کشورها ناگزیر هستند متخصصان ایرانی را بپذیرند، ولو اینکه به عنوان پیمانکار دست دوم و سوم بپذیرند.

    دولت مشاور شرکت های ایرانی باشد

    دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با ابراز تاسف از اینکه در داخل کشور به مهندسان و شرکتهای معتبر ایرانی احترام گذاشته نمی شود گفت: دولت باید به عنوان مشاور در کنار شرکتهای ایران باشد و کار آنان را در جهان تسهیل کند. دولت باید به شرکتهای توانمند ایرانی بگوید که در کدام نقطه از جهان برای نیرو و شرکت ایرانی کار وجود دارد و اگر جایی ریسک وجود دارد، با رایزنی سیاسی، ریسک ها را کاهش دهد.

    صالحی تحریمها را بسیار سخت و آزار دهنده توصیف کرد و گفت: اگر شرکتی بخواهد قرارداد کاری خدمات فنی و مهندسی ببندد، به ضمانت نامه بانکی نیاز دارد. برای ورود به یک مناقصه، گام اول این است که شرکت ضمانت نامه حسن انجام کار داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه بسیاری از شرکتها از جمله شرکتهای ایرانی اعتبار دارند و نیازی به سپرده گذاری نقدی وجود ندارد گفت: در هر صورت اگر کشورهای متحد بخواهند شرکتهای ایرانی را بپذیرند، ضمانت نامه برای حضور در مناقصه می گیرند. با این وصف بسیاری از کشورها نه تنها ضمانت نامه شرکتهای ایرانی را نمی پذیرند، بلکه حاضر به همکاری با شرکتهای ایرانی به هیچ عنوان نیستند، زیرا از تبعات جریمه های ناشی از تحریم ها می ترسند. صدور بیمه نامه، دریافت پیش پرداختها و مبادلات پولی بانکی از دیگر مشکلات بستن قرار داد است و این مشکلات جدای از حضور نیروهای ایرانی، صدور ویزای کار و مسایل این چنینی است.

    دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با تاکید بر اینکه هنوز هم دنیا به اندازه ای بزرگ است که قدرتهای بزرگ نمی توانند این دنیای بزرگ را برای شرکتهای فنی مهندسی ایرانی تنگ کنند گفت: با وجود تمام مشکلات، می توانیم قراردادهای خوبی برای انجام کار ببندیم.

    وی افزود: درست است که بحث تحریمها وجود دارد، اما در بسیاری از موارد، کوتاهی های مسوولان باعث می شود تا فرصت های کار بسیاری از دست برود که یکی از جدی ترین آنها، کشورهای همسایه مانند عراق، ترکمنستان، قزاقستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، عراق، کویت، افغانستان، پاکستان و کشورهایی از این دست است.

    صالحی با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای جهان در حوزه نفوذ سیاسی ایران است و باید سهم خوبی از بازارهای کار آنها داشته باشیم گفت: وقتی با دولتمردان و سیاست ورزان کشورهای متحد مذاکره می کنیم، متوجه می شویم که مسوولان دولتی بسیار کم کاری کرده اند و همین امر باعث شده فرصت های شغلی و بازارهای جهانی از کف ایران برود. متاسفانه اختلاف سلیقه سیاسی و تفکرات سلیقه ای باعث شده تا مسوولان هنگام مذاکره آنچنان که باید و شاید عمل نکنند.

    وی پیشتاز نفوذ سیاسی هر کشوری از جمله ایران را دولت و حاکمیت دانست و گفت: دولت می تواند زیرساخت و فضای لازم را برای حضور سربازان اقتصادی ایران در دیگر کشورها ایجاد کند. البته نمی گویم که شرکتهای ایرانی توان 100 درصدی دارند و بی شک اگر شرکتهای ایرانی نمی توانند خدمات فنی مهندسی صادر کنند، به دلیل مشکلات مدیریتی شرکتهای ایرانی نیز هست، اما سوء مدیریت شرکتهای ایرانی تا بستن قرارداد به اندازه ای ناچیز است که می توان آن را نادیده گرفت.

  • عملکرد ضعیف دیپلماسی اقتصادی

    دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با ابراز تاسف از اینکه عملکرد غلط دولت در دیپلماسی اقتصادی، بزرگترین ضربه را در بحث صادرات خدمات فنی مهندسی به ایران زده است گفت: اگر بدرستی نگاه کنیم، می بینیم که نظام سیاسی غرب به صورت 100درصدی در خدمت نظام اقتصادی آن کشور است و هنگامی که حمایتهای همه جانبه غربی ها از نظام اقتصادی شان را بررسی می کنیم، تازه متوجه کم کاری نظام سیاسی در حمایت از نظام اقتصادی کشور می شویم. اگر ایرانی ها اصرار بر داشتن هوش سرشار دارند که البته دارند، باید چالشهای از دست دادن بازارهای جهانی ناشی از ضعف مدیریت نظام سیاسی کشور را بپذیریم. این یک واقعیت است که غفلت می شود و برخی کش و قوس ها باعث می شود تا نتوانیم ظرفیت های اصلی را تشخیص بدهیم و از آنها استفاده کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه بیهوده نباید بر صادرات خدمات فنی مهندسی به صورت فردی اصرار کنیم گفت: باید بپذیریم که با یک نیروی بدون پشتوانه، هیچ کشوری حاضر به بستن قرارداد نمی شود. اگر تاکید بر اعزام نیروی کار است، باید بر صادرات خدمات فنی مهندسی در قالب شرکت ها برنامه ریزی کنیم.

    صالحی با طرح این پرسش که مگر در طول سال چقدر نیرو به جهان اعزام می کنیم گفت: وقتی یک نفر برای یافتن کار به کشور دیگری می رود، برای خودش کار می کند، اما وقتی قرار باشد گسترده تر کار کنیم، شناخته شده تر می شویم.

    وی با تاکید بر اینکه اگر برای ورود یک مهندس و متخصص به یک کشور خیلی تلاش کنیم، مشکلی از بیکاری کشور حل نمی شود گفت: به عنوان مثال اکنون در بسیاری از شرکتهای بزرگ جهان حتی ناسای آمریکا ایرانی ها مشغول بکار هستند، اما این افراد تا چه اندازه می توانند در رفع معضل بیکاری کشورمان موثر باشند؟ این افراد می توانند خودشان را به چهره تبدیل کنند و حتی به ارشدترین مقام یک شرکت جهانی برسند، اما هرگز به اندازه ای نیست که یک شرکت ایرانی در جهان مطرح بشود که در آن صورت ببینید چقدر می تواند ایرانی به کشورهای دیگر بفرستد.

  • ترجیح اعزام نیرو در قالب شرکت ها

    دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با اعلام اینکه یک فرد قابلیت های زیادی برای اشتغال بکار مهندسان ایرانی ندارد گفت: یک شرکت می تواند نیروی انسانی ایرانی در دیگر کشورها بکار بگیرد و درکنار آن، ارز، فناوری، تجربه و سرمایه به ایران بازگرداند.

    وی در واکنش به اصرار اعزام نیروی کار به خارج از کشور گفت: اعزام یک متخصص به خارج از کشور اشکالی ندارد، اما یک کار دست پایین است. اگر بتوانیم شرکتهای ایرانی را در قالب خدمات فنی مهندسی به خارج بفرستیم و از شرکتهای ایرانی حمایت سیاسی و اقتصادی کنیم، به نتیجه می رسیم.

    صالحی در انتقاد از کمکاری مسوولان گفت: بسیاری از شرکتهای ایرانی گلایه می کنند که از سفارتخانه های ایران، حتی به اندازه نوشتن یک یادداشت یا معرفی نامه حمایت نمی شود.

    وی در تشریح دلایل کمکاری مسوولان ایرانی گفت: مقامات دولتی به طور طبیعی نگران این هستند که اگر با یک شرکت ایرانی چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی همکاری و همراهی کنند، مورد اتهام قرار بگیرند، در حالی که ایجاد یک راهکار هیچ اشکالی ندارد. این چگونه است که رییس جمهور ترکیه با هدف مشخص معرفی کردن و عقد قرارداد یک شرکت ترکیه ای به کشور دیگر سفر می کند و نگرانی از این بابت ندارند یا در کشورهای دیگر از فعالان اقتصادی حمایت می شود، اما بخش خصوصی در ایران هیچ حامی ندارد.

    دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با اشاره به اینکه شرکتهای یک سری از کشورها نیاز به حمایت سیاسی ندارند گفت: شرکتهای آنها مستقل و به صورت سنتی از برندهای مطرح جهان هستند و نیازی به حمایت و همراهی سیاستمداران ندارند. اما کشورهایی همچون ایران و همتای ایران که این همه مانع سیاسی و اقتصادی دارند، چگونه می توانند مشکلاتشان را حل کنند؟

    وی با تاکید بر اینکه وقتی سیاستمداران کشورهای دیگر جهان می توانند براحتی مشکلاتشان را حل کنند، ما نیز می توانیم و باید این کار را انجام بدهیم گفت: متاسفانه در جامعه ما مدیران را بسادگی متهم می کنند و هرگاه که مدیری از بخش خصوصی حمایت کرده، بسادگی متهم به رانت و فساد شده است. نتیجه این می شود که مدیران ارشد کشورمان از همراهی با بخش خصوصی گریزان هستند و این معضل به اندازه ای گران تمام می شود که مدیر دولتی حتی از انجام وظیفه ای که در خصوص همراهی بخش خصوصی برای او تعریف شده، فرار می کند.

    صالحی با ابراز تاسف از اینکه حتی در سفرهای اقتصادی مسوولان به دیگر کشورها، نمایندگان بخش خصوصی را نمی برند گفت: در بسیاری از هیات ها از حضور و همراهی بخش خصوصی می ترسند و بخش خصوصی به جای آنکه یک پای مذاکره باشد، به زینت المجالس تبدیل شده است. البته در برخی موارد دولت برای رفع مسوولیت بخش خصوصی را با خود همراه می کند و به ظاهر برای رفع مشکلاتشان تلاش می کند اما حرکت سازمان یافته ای نیست و چون پیگیری نمی شود و دولت اعتقادی به آن ندارد، به نتیجه هم نمی رسد.

 

 

 
بدون کارتخوان هم به اطلاعات مالی پزشکان دسترسی داریم؛

گروه اجتماعی: رئیس سازمان امور مالیاتی میگوید: حتی اگر پزشکان کارتخوان نصب نکنند به میزان درآمد آنها دسترسی داریم و حتما مالیات حقه را از آنها مطالبه خواهیم کرد.

بعد از اجباری شدن نصب کارتخوان در بین پزشکان با وجود گذشت چند ماه همچنان درصد بالایی از آنها از این موضوع فرار کرده و به طرق مختلف از قانون گریزان هستند. این در حالیست که امیدعلی پارسا - رئیس سازمان امور مالیاتی - در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آخرین اقدام سازمان برای دریافت کامل مالیات از پزشکان توضیح داد که همانطور که قانون تاکید کرده بود باید پزشکان دستگاه کارتخوان نصب کنند اما اگر افرادی باشند که در این بین تخلف کرده و کارتخوان نصب نکنند باید بدانند که ما از طریق منابع دیگری که در اختیار داریم به طور حتم به میزان درآمد آنها دسترسی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در خرداد ماه سال آینده که اظهارنامههای مالیاتی پزشکان را دریافت میکنیم درآمد مشمول مالیات آنها با توجه به اظهارنامه و سایر منابع اطلاعاتی دریافت خواهد شد و مالیات حقه را از آنها میگیریم.

اما در روزهای اخیر معاون وزیر بهداشت گفته بود که اگر افزایش مالیات سیگار انجام میشد دیگر نیازی به افزایش قیمت بنزین نبود و از آن محل درآمد خوبی به دست میآمد اما مافیای سیگار این اجازه را نداد و لابیهای انجام شده مانع از افزایش مالیات سیگار شد، پرسش این موضوع از رئیس سازمان امور مالیاتی با واکنش بی اطلاعی او همراه بود. پارسا گفت: در این رابطه پاسخی ندارم و آقای معاون وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد و این در حالیست که من از لابی مافیای سیگار نیز بی اطلاعم اما در مجموع برنامهای هم برای افزایش مالیات سیگار نداریم. پارسا همچنین در رابطه با درآمد مالیات در سال جاری نیز گفت: در هشت ماهه سال جاری حدود ۸۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشتیم که نشان از تحقق ۹۴ درصدی دارد. رئیس سازمان مالیاتی در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه آیا به حسابهای بانکی برای درآمد مالیاتی سرکشی میشود یا خیر؟ اینگونه توضیح داد که همه حاکمیتها در همه دنیا به آمار و اطلاعات پولی، مالی، بانکی و املاک دسترسی دارند و باید به آن سرکشی شود. اما رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد اینکه دریافت مالیات از بیمهها به ویژه بیمه عمر که معاف از مالیات است آیا با تکلیف برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش ضریب نفوذ بیمهها مغایرتی دارد یا خیر؟ گفت: بیمههای عمر در حال حاضر معاف هستند و موضوع مطرح شده به لایحه اصلاح مالیاتی بر میگردد که هنوز نهایی نیست اما اینکه دولت بتواند فضای اطمینان بخشی برای مردم و زندگی آنها فراهم کند مهم است و در مورد بیمهها نیز مورد توجه خواهد بود. با این وجود کشور را نمیتوان بدون مالیات اداره کرد. آن هم در شرایطی که در ماه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داریم ولی ماهیانه حدود ۱۸ هزار تومان حقوق پرداخت میشود. به گفته وی مالیات داروی تلخی است که همه نمیخواهند بخورند ولی اداره کشور بدون آن ممکن نیست.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

امروزه تخصص نیروهای ایرانی به اندازه ای بالاست که توانسته اند نیاز داخل را تامین کنند اما مشکل اینجاست که نیاز داخل تامین شده و کار بجایی رسیده که برای نیروهای متخصص به اندازه کافی کار وجود ندارد. بنابر این همانگونه که برای اضافه تولید محصولات ...و کالاهای تولید شده به فکر بازارهای جهانی هستیم، برای نیروهای متخصص که بیش از نیاز کشور است، باید به فکر بازارهای کار جهانی باشیم. در اینکه دانشگاههای کشور بیش از اندازه مهندس تربیت می کنند و نیروهای با تجربه در کارگاهها متخصص می شوند شکی نیست. از سوی دیگر سازمان آموزش فنی و حرفه ای به صورت تخصصی به تربیت کارجویان پرداخته و عده زیادی از جوانان کشور را به متخصص کاربلد تبدیل می کند. اما اکنون سوال اینجاست که تا چه اندازه برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور گام برداشته ایم و تا چه اندازه در این زمینه موفق بوده ایم. آمارها حکایت از آن دارد که نیروهای کار بسیاری در داخل کشور سرگردان هستند و مسوولان نتوانسته اند بازارهای جهانی قانع کنند که از متخصصان ایرانی بهره بگیرند. اما اکنون سوال اینجاست که نیروهای کار را به چه صورتی به دیگر کشورها اعزام کنیم. اگر قرار بر این باشد که متخصصان را به صورت انفرادی به خارج از کشور اعزام کنیم، اتفاق خاصی نمی افتد و البته حرکتی سازماندهی شده نیست. چرا که هر ایرانی در خارج از کشور تنها به فکر پیدا کردن کار و کسب درآمد برای خودش است و دیگر اندیشه ای ندارد تا بخواهد جوانان بیکار کشورمان را جذب بازارهای کار جهانی کند. حتی افرادی که در خارج از کشور مشغول بکار هستند، حرکتی برای معرفی بستگان خودشان به بازارهای کار دیگر کشورها انجام نمی دهند. بنابر این تنها راه اعزام نیروهای کار در قالب شرکتهای ایرانی است. اگر بتوانیم به نوعی سیاست گذاری کنیم که یک شرکت ایرانی بتواند پروژه های کار دیگر کشورها را در مناقصه ها برنده شود، می توانیم نیروهای بسیاری را همراه این شرکتها به دیگر نقاط جهان بفرستیم. البته تحریم ها مانع بزرگی است و برنده شدن در مناقصه ها برای شرکتهای ایرانی مصداق گذشتن از هفت خان رستم است با این وصف باید راهکاری اندیشیده شود تا موانع پیش روی این شرکتها برداشته شود. در این رابطه سفارتخانه های ایران در دیگر کشورها می توانند گام های موثری بردارند زیرا یک سفیر در یک کشور مقیم است و از چم و خم کارها آگاه است اما با کمال تاسف شاهد کمکاری سفارتخانه های ایران در دیگر کشورها هستیم و این کم لطفی ها به اندازه ای است که صدای فعالان اقتصادی کشورمان را درآورده است. البته بخش تاسف آور قضیه، از دست دادن بازار کار در کشورهایی است که از الطاف جمهوری اسلامی برخوردار بوده اند. هنگامی که بازار کار عراق، قطر، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و بسیاری از کشورها در اختیار دیگر کشورها قرار دارد، باید از مسولان بپرسیم که چرا نتوانسته ایم با وجود نزدیکی های فرهنگی و زبانی، بازار کار این کشورها را به دست بیاوریم؟

رهبر انقلاب با اشاره به آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس؛

گروه سیاسی: حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه، با شرح روایتی درباره توصیه پیامبر اعظم(ص) خطاب به جناب ابوذر، ضمن انتقاد به ثبتنام بیمحابای برخی افراد در انتخابات مجلس، تاکید کردند: هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر تواناییای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. باید دید که آیا میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است».

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR متن این سخنان را به شرح زیر است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.

عَن اَبی ذَرٍّ (سَلامُ اللّهِ عَلَیهِ) اَنَّ النَّبیَّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی اِنّی اَراکَ ضَعیفاً فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَینِ وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم.(۱)

قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی

خود جناب ابیذر این توصیهی پیغمبر به خودش را ذکر میکند؛ برای ماها هم درس است، درس بسیار بزرگی است. حضرت به او فرمود من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم؛ یعنی آن چیزی که میخواهم به تو بگویم، از روی کمال محبّت است؛ چون انسان به خودش کمال محبّت را دارد. خب حالا آن حرفی که حضرت میخواهد به ابیذر بزند چیست؟

  • اِنّی اَراکَ ضَعیفا

    من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فیسبیلاللّه، رُکگو، و آسمان بر راستگوتر از او سایه نیفکنده، زمین راستگوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی.

  • فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَین

    حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی پیدا است آن ضعفی هم که حضرت فرمودند، ضعف در مدیریّت است؛ یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی. این، درس برای ماها است. ما -حالا همهی ما نه؛ بعضیمان این جوری هستیم- به مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی. حالا بحث اسمنویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا میروند! خب شما که میخواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این تواناییای که خدا به من و شما میدهد، کنارش مسئولیّت هست. این [مطلبی] که عرض میکنم، در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است. شما هم همین جور؛ یعنی آن کسانی که مسئولیّتی دارند، همین جور. هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر تواناییای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است.

  • وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم

    هیچ مال یتیمی را هم شما به عهده نگیر. نه از باب اینکه احتمال این وجود دارد که خدای نکرده مثلاً ایشان دستدرازی میکند به مال یتیم. خب مقام ابیذر خیلی بالاتر از این حرفها است، نزدیک مقام عصمت است مقام او؛ پس این احتمال در او نیست. علّت اینکه میگویند تولیّت مال یتیم را قبول نکن، این است که نمیتوانی حقّ یتیم را به او بدهی؛ دیگران میآیند دستدرازی میکنند، جنابعالی هم آدم ضعیفی هستی، تدبیر لازم را نداری و نمیتوانی. برجستگیهای نظام اسلامی و نظام ارزشهای اسلامی اینها است؛ یعنی در درجهی اوّل، من و شما خودمان مسئولیم که ببینیم این کار را قبول بکنیم؟ نکنیم؟ میتوانیم؟ نمیتوانیم؟ این بسیار مسئلهی مهمّی است.

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه "تجارت":
  •  

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست رسانهای در جواب سوال خبرنگار روزنامه تجارت درباره آمادگی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامهای برای حضور در انتخابات ریاستجمهوری ندارم.

لاریجانی درباره برنامه خود برای مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم گفت: امیدوارم هم مخالفان و موافقان من همیشه خوشحال باشند و بخلی در این زمانه ندارم من یک فرزند کوچک نظام و عضو مجلس شورای اسلامی هستم و همواره از محضر نمایندگان استفاده می کردم.

رییس مجلس گفت: من احساس نمی کنم پس از من خلایی وجود داشته باشد همین الان رجالی در میان نمایندگان هستند که می توانند در همین سمن ها کارهای بسیار اساسی انجام بدهند و این عرض خالی نیست، این که مخالفان مطالب را می گویند به امید خدا حجت شرعی دارند دشمن یکدیگر که نیستیم این نظام کار میکند شاید نظر متفاوتی با من دارند.

وی افزود: من خانه نشین نیستم و هر وظیفه ای به دوش من گذاشته شود انجام می دهم ما در این چهل سال بر اساس عقیده مان کار کردیم، هم در زمان جنگ و هم پس از آن کار کردیم.لاریجانی بیان کرد: تکلیف را روشن کنم که من برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامه ای ندارم.

  • وجود اراده سیاسی برای حل موضوع بین
    ایران و آمریکا

    لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا راه حلی برای حل مناسبات میان ایران و آمریکا است و این که ایران خواهان رفع تمام تحریمها است؟ گفت: همواره اراده سیاسی برای حل موضوع وجود داشته و بن بست نیست افرادی هستند که گفت و گوهایی میکنند، اما باید بحث فشار حداکثری را اصلاح کنند برخی کشورها هم تلاشهایی میکند در اصل باید آنها بفهمند که این روشها در گذشته جواب نداده زمانی میگفتند ایران حتی نباید یک سانتریفیوژ داشته باشد اما موفق نشدند بعد اوباما نامه نوشت که غنی سازی در ایران را قبول دارد و حالا مذاکره صورت گیرد اگر همینقدر مسوولان آمریکایی عقل داشتند و از تجربه گذشته استفاده کنند مسئله حل میشود. وی با بیان اینکه از زمان اجرای این طرح مطلع بوده، یادآور شد: من روز پنجشنبه با آقای رحمانی حرف زدم. روز سهشنبه هم در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفتم چیزی شبیه طرح آقای مصری در روزهای آینده در حال اجراست. ضمن اینکه دولت طبق قانون هدفمندی میتوانست این کار را انجام دهد ولی به خاطر شرایط آمد و مشورت کرد اما این پیشنهاد مربوط به دولت بود. رئیس مجلس اضافه کرد: آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که همه منابع را به مردم بدهند اما در روند اجرا اقناع عمومی لازم بود و الان هم هست. چه کسی باید این کار را بکند؟ طبیعتا باید رسانهها این کار را انجام دهند. البته شنیدم ستادی که در وزارت کشور تشکیل شده بود بخش رسانهای هم داشت. به هر حال اگر نقصی بوده باید برطرف شود.

    لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا در موضوع اصلاح قیمت بنزین از نمایندگان مشورت گرفته شده بود یا خیر؟، گفت: بحث یارانهها در جلسات مختلف مجلس مطرح شده بود، هم دو سال پیش و هم مهرماه که هم سازمان برنامه و بودجه و هم مرکز پژوهشها گزارشی را در این باره داده بودند. همچنین سازوکاری را در هیأت رئیسه در این خصوص مورد بررسی قرار داده بودیم. ولی اینکه این تصمیم از سوی مجلس بود یا خیر، نه این گونه نبوده چون که مجلس تصمیم خود را گرفته بود. ممکن است این اختلاف نظرها در مورد زمان و روش مناسب مطرح باشد.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به چه میزان ضرورت اصلاحات ساختاری اعم از حوزه اجتماعی، اقتصادی و بانکداری مورد تأکید است، اخیرا که اعتراضاتی را شاهد بودیم آیا با این شرایط دولت میتواند اصلاحات را ادامه دهد و اصلاح ساختاری در حوزه سیاسی امری لازم است؟ گفت: برخی از اصلاحات ساختاری از این جنس که انجام شد، نیست. برخی اصلاحات باید در دولت و نهادهای حکومتی صورت پذیرد. برخی از این اصلاحات به منزله استفاده بهتر از امکانات موجود است. به مردم ربطی ندارد و موضوع برای بهرهمندی بیشتر مردم است. برای مثال اگر صندوق بازنشستگی دچار مشکل است تدبیر باید در حکومت انجام شود و ربطی به مردم ندارد و مردم باید بهرهمند شوند. برخی اصلاحات از این جنس نیست که مشکلاتی را ایجاد کند.

    وی افزود: در حوزه اقتصادی این اصلاحات لازم است. شاید در برخی موارد در شرایط فعلی تحریمی امکان این اصلاح نباشد ولی در برخی موارد دیگر امکانپذیر است، اما در حوزه سیاسی برای مثال اگر سوال درباره تغییر قانون اساسی باشد من فکر میکنم از تمام ظرفیتهای قانون اساسی استفاده نشده اما در شرایطی آرام و منطقی میتوان این موضوع را مورد توجه قرار داد چرا که این امکان در خود قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تبعات قطع شدن اینترنت گفت: این بحث موقتی بود که شورای امنیت کشور تصمیم گرفت البته ملاحظه کرده بودند که تعداد زیادی از کسب و کارها از طریق اینترنت انجام میشود و نباید به آنها لطمه وارد شود به همین دلیل موضوع را حل کردند بخشی منطقهای بود و چیز موقتی بود. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود که تصمیمگیری برای اصلاح بنزین را در زمان دیگری انجام میدادند؟ گفت: قاعدتا امکان راههای دیگر وجود داشت، فقط یک راه نبود اما مجموعه دولت مسئول کار بود شاید راه دیگری را دنبال میکردند اینقدر تبعات نداشت.

    لاریجانی افزود: به طور کلی بنده در جریان نیستم چون شورای امنیت مسئول بود، فکر میکنم اکنون فرصتی است تا در این باره بازنگری شود که در چه مواردی در اجرا نقص داشتیم و نقایص باید جبران شود اصل فکر یک چیز است و نحوه اجرا چیز دیگری است.

    رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره لزوم به رسمیت شناختن اعتراضات و تبدیل شدن آن به اقدام عملی و نحوه پاسخ به اعتراضات گفت: ما در مجلس شورای اسلامی مدلی درباره حق اعتراض داریم معمولا صنوف مختلف اعتراضاتشان را جلوی مجلس بیان میکنند از مجلس هم معمولا یک نفر از اعضای هیات رییسه یا مسئولانی از کمیسیونها در جمع افراد معترض حاضر میشوند چند نفر به نمایندگی داخل مجلس شورای اسلامی آمده و با آنها مذاکره شده و موارد پیگیری میشود. این فرمول درباره کار پارلمان است که باید صدای مردم شنیده شود و تقریبا اکثر صنوف هم جلوی مجلس میآیند و مشکلاتشان را مطرح میکنند.

  • حق اعتراض محترم شمرده شده است

    وی ادامه داد: در کشورمان هم طبق قانون اساسی حق اعتراض محترم شمرده شده، مشکل آنجاست که اعتراض تبدیل به یک نوع رفتار خشونتآمیز میشود از سلاح گرم و سلاح سرد استفاده میکنند و حتی گفته شده از تیربار هم استفاده کردند لذا در مجموع میتوان گفت که در این موارد دو سنخ وجود دارند یک سنخ آن است که باید حرف معترضان شنیده شود ولی سنخ دیگر آن است که عدهای میخواستند چیز دیگری را دنبال کنند همان نکته رهبری مبنی بر جدا شدن صفها باید رعایت شود.

    لاریجانی افزود: برخی همکاران دنبال طرحی برای بحث اعتراضات هستند فکر نمیکنم مشکلی باشد اگر نواقصی هم باشد آن را رفع میکنیم. رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درباره مجروح شدن افراد و مصدومین و سرقت و خسارات وارد شده به خانهها باید بخشهای امنیتی کشور کار را دنبال کنند و وظیفهشان هم هست به هرحال راه برای اعتراضات بسته نیست باید به خواستههای مردم توجه شود و اگر لازم باشد کارهایی را انجام دهند. وی در پایان درباره بودجه نهادهای فرهنگی و مطبوعات هم گفت: نقصی که شما مطرح کردید را درست میدانم به مطبوعات و بخشهای فرهنگی باید توجه بیشتری شود امسال هم مطبوعات وضعیت خوبی نداشتند منابعی در اختیار وزارت فرهنگ گذاشته شد که ظاهرا کفاف نداد این نقص را درست میدانیم کما اینکه منابع امسال هم محدود شده و سال آینده هم مشکل داریم باید بر نقش فرهنگ توجه ویژهای شود.

 

یادداشت

مهدی رضا خانی

روزنامه نگار

حالا دیگر باورمان شده است که این تنها باد است که می تواند به داد شهر تهران برسد و دامن این شهر بزرگ را از آلودگی پاک کند. اگر جز این بود باید ما یعنی مردمان این شهر پرآشوب بعد از سال ها در چنین روزهای که هر سال در پی هم می آید می توانستیم بر حسب تجربه هم که باشد سال به سال...از میزان آلودگی کم کنیم . نه اینکه بر عکس هر سال شاهد وضعیت بدتر و فاجعه آمیز تری باشیم.

اگر حدود 60 مصوبه ای که در مورد رفع آلودگی هوای تهران در بایگانی ادارات خاک می خورد را کنار بگذاریم اجرای چند راهکار نه چندان سخت می تواند کمی اوضاع را بهتر کند. از سال 84 گاز سوز کردن خودرو ها در تهران شروع شده است. مزیت مصرف گاز بر بنزین از نظر قیمت و پاکی بر کسی پوشیده نیست آن هم برای کشوری که دومین دارنده ذخایر گاز جهان است، اما هنوز بعد از نزدیک به 15 سال بیش از 80 درصد خودروهای شخصی و بسیار بیشتر از این تعداد خودروهای عمومی و سنگین از سوختی غیر از گاز استفاده می کنند که به مراتب آلوده سازتر و گرانتر است. سال هاست که ثابت شده است که علت بخش زیادی از آلودگی هوای تهران تردد موتورسیکلت ها بویژه موتورهای از رده خارج و فرسوده اند. ولی در حذف این منابع آلوده ساز هیچ اقدامی صورت نمی گیرد. سال هاست که خودروهای فرسوده با عمر چند ده ساله مانند کوره های آجر پزی دود روانه کوچه و خیابان این شهر می کنند. اما اراده ای برای توقف و تعویض این ارابه های مرگ وجود ندارد. ما چون ملاحان در میان امواج سرگردان مانده ایم تا باد موافق وزیدن آغاز کند و ما را با خود بدانجا که میخواهد ببرد. انگار نه انگار که عصر بادبان های برافراشته گذشته است و دنیای امروز الزامات دیگری دارد. الزاماتی که اگر درست بکار گرفته نشود استفاده از تکنولوژی را به فاجعه تبدیل می کند. شهر تهران را می توان با همین چند اقدام نه چندان سخت به شهر زندگی تبدیل کرد وگرنه شاید فاجعه ای در راه باشد