ارز دیجیتال، فرصت مناسب برای صادرات نفت

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی با بیان اینکه هنوز در کشور ارز دیجیتال را به رسمیت نشناختهایم، گفت: امکان استفاده از رمزارزها به صورت عملی در کشور ایجاد نشده است.سید حمید حسینی در گفت و گو با ایرنا،گفت: اگر استفاده از ارز دیجیتال در کشور امکانپذیر بود، فرصت مناسبی برای صادرات نفت ایجاد میکرد.به گفته حسینی، خریداران نفت ایران محدودند و به شدت کنترل میشوند زیرا پالایشگاههای مشخصی در جهان وجود دارند که بر اساس نفت ایران طراحی شدهاند.وی با اشاره به اصلاح شیوهنامه عرضه نفت خام توسط وزارت نفت، تاکید کرد: برطرفکردن نقطه ضعف خوب است اما شرایط بینالمللی اجازه فعالیت گسترده را نمیدهد و تا زمانی که تحریمها ادامه داشته باشد، صادرات نفت ایران مشکل خواهد بود.

 

سوخت مورد نیاز نیروگاه ها تامین شد

مدیرکل پشتیبانی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران افزود: اکنون سوخت مورد نیاز نیروگاه ها برای فصل سرد سال، ذخیره سازی شده و نیروگاه ها در این زمینه با کمبودی روبرو نخواهند شد.غلامرضا مهرداد در گفت و گو با ایرنا، اضافه کرد: هیچ نیروگاهی از زغال سنگ برای تامین سوخت خود استفاده نمی کند و سوخت بیشتر نیروگاه ها، گاز طبیعی به عنوان سوخت نخست و نفت کوره به عنوان سوخت دوم است.به گفته وی، اکنون با توجه به سرمای زود رس در آبان امسال و افزایش مصرف گاز طبیعی از سوی مشترکان خانگی، استفاده از گاز طبیعی برای نیروگاه ها محدود شده که مسوولان وزارت نفت قول داده اند به زودی محدودیت برطرف شود.

 

ثبت بیش از ۷۰ هزار درخواست کارت سوخت المثنی

مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از دریافت روزانه بیش از ۷۰ هزار درخواست کارت سوخت المثنی و صدور روزانه نزدیک به ۵۰ هزار کارت سوخت برای متقاضیان خبر داد.شهرام رضایی در گفتوگو با شانا در این باره گفت: بهطور میانگین روزانه ۷۰ تا ۸۰ هزار درخواست کارت سوخت سوخت المثنی ثبت میشود، این در حالی است که تا پیش از اعلام سهمیهبندی بنزین با وجود تاکیدهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی روزانه ۵ هزار درخواست در سامانه ثبت میشد.وی ادامه داد و گفت: ظرفیت تولید و صدور کارت سوخت المثنی در شرایط عادی روزانه ۳۰ هزار کارت سوخت است، اما زیرساختهای ما آمادگی ارتقای این عدد تا رقم ۵۰ هزار عدد را نیز دارد که هماکنون با کل ظرفیت در حال تولید و صدور هستیم.

تکذیب شایعه تک نرخی شدن بنزین

روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران طی اطلاعیهای شایعات مطرح شده درباره تکنرخی شدن بنزین را تکذیب کرد.به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران طی اطلاعیهای شایعات مطرح شده درباره تکنرخی شدن قیمت بنزین را تکذیب کرد.در متن این اطلاعیه آمده است:«در پی انتشار شایعات در فضای مجازی به نقل قول از این شرکت با موضوع احتمال تک نرخی شدن بنزین، ضمن رد این گونه شایعات و اخبار، تأکید میشود هموطنان عزیز بهمنظور اطلاع از اخبار صحیح طرح مدیریت مصرف سوخت به سایت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به آدرس www.niopdc.ir مراجعه کنند.»

حذف قبوض کاغذی آب 30 درصد

مشترکان تهرانی تا پایان سال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: از میان یک میلیون و 800 هزار مشترک آب استان تهران، قبوض کاغذی 30 درصد مشترکان تک واحدی استان تا پایان امسال حذف خواهد شد.بهگزارش وزارت نیرو، "محمدرضا بختیاری" با بیان این مطلب افزود: در بخش برق هر مشترک دارای کنتور جداگانه است، از این رو امکان حذف 100 درصدی قبوض کاغذی برق وجود دارد، ولی در بخش آب به دلیل اینکه بسیاری از کنتورها مشترک است امکان حذف کامل قبوض کاغذی در مرحله نخست طرح وجود ندارد.وی افزود: بر همین اساس برای مرحله نخست برنامه حذف قبوض کاغذی آب 200 هزار مشترک تک واحدی استان تهران در دستور کار قرار گرفته است؛ دستورالعمل اجرای این برنامه نیز در شرکت آب و فاضلاب کشور در حال تدوین است و به احتمال زیاد ظرف یک ماه آینده این مهم ابلاغ خواهد شد که به محض ابلاغ این دستورالعمل آمادگی لازم برای حذف قبوض کاغذی 30 درصد مشترکان مسکونی تهران تا پایان سال وجود دارد.

نحوه صحیح سوختگیری با کارت سوخت

در پیامی که از سوی کانال اطلاعرسانی وزارت نفت منتشر شده، نکاتی درباره نحوه صحیح سوختگیری با کارت هوشمند سوخت در جایگاهها اعلام شد.بر این اساس متقاضیان ابتدا کارت سوخت را داخل کارتخوان قرار دهید.سپس رمـز چهار رقمی آن را را وارد کنید.نازل را برداشته و سوختگیری را آغاز کنید.بعد از اتمام سوختگیری، نازل را بهدرستی سر جای خود قرار داده و پس از مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارتخوان خارج کنید.متقاضیان توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت از کارتخوان قبل از قرار دادن نازل در جای خود، جدا خودداری کنند.

پس از گذشت سه هفته از نظام سهمیه بندی بنزین ضعف های آن آشکار شد؛

گروه انرژی: اگرچه منطقی سازی قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین مورد اتفاق نظر غالب صاحب نظران اقتصادی است اما این موضوع نمی تواند دلیلی بر اجرای ناقص و ابتر این طرح باشد. از ابتدای دو نرخی شدن بنزین کارشناسان زیادی در خصوص شکل گیری بازار مکاره خرید و فروش بنزین در جایگاه ها هشدار داده بودند.

همچنین حجت الاسلام روحانی رییس جمهور در ابتدای ریاست جمهوری خود در توجیه تک نرخی شدن بنزین بارها به فسادزا بودن دو نرخی شدن بنزین تاکید کرده بود. با این وجود امروز شرایط اقتصادی کشور و مقتضیات آن به گونه ای پیش رفته است که طرح سهمیه بندی بنزین باز هم به اجرا درآید اما می طلبد که جنبه های طرح جدید با تعمق بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد؛ همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید فرمودند رعایت و اعمال کارشناسی لازم از الزامات اجرای طرح مورد نظر باید باشد. همینطور ریاست محترم مجلس نیز در این خصوص روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران نیز بر اجرای دقیق تر و رفع ابهامات آن تاکید ورزیدند.

  • بازار داغ خرید و فروش بنزین سهمیهای

    به گزارش مهر، بیش از دو هفته از افزایش و دو نرخی شدن بنزین و برقراری دوباره نظام سهمیهبندی میگذرد. طی این مدت انتقادات زیادی به جوانب مختلف این طرح مطرح شده است. کارشناسان برقراری مکانیزم فسادخیز بنزین دو نرخی و نظام سهمیه بندی را بازگشت به گذشته و دور از عدالت می دانند و معتقدند دولت به جای بازگشت به گذشته، باید با اصلاح سیاست گذاری در حوزه سوخت، مکانیزم عادلانه تری را برای بازتوزیع منابع حاصل از اصلاح قیمت پیش بینی می کرد.

    به ادغان کارشناسان، مهمترین پاشنه آشیل سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین، فسادخیز بودن آن است؛ موضوعی که حسن روحانی در ابتدای دوره اول ریاست جمهوری خود نیز به آن اذعان داشت و به همین دلیل هم، بازار سوخت کشور را به سمت تک نرخی کردن و حذف کارت سوخت پیش برد.

    اینک، کمتر از سه هفته پس از برقراری نظام سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین، جایگاه های سوخت شاهد شکل گیری بازار خرید و فروش سهمیه هستند؛ بازاری که نرخهای آن متناسب با اینکه در ابتدا، میانه یا انتهای ماه قرار داشته باشیم، متفاوت است.

  • برقراری مکانیزم فسادخیز گذشته

    در همین ارتباط، علی حسینی، کارشناس انرژی نیز با اذعان به اینکه بازار خرید و فروش سهمیه بنزین در جایگاههای سوخت دوباره گرم شده است، گفت: طرح اصلی هدفمندی یارانه ها از ابتدا پیشنهاد خوبی بود که متاسفانه انتظار می رفت عیوب آن به مرور زمان شناسایی و برطرف شود. چرا که به هر حال طرحی می تواند در عین جامع بودن، اصلاحاتی داشته باشد در صورتی که چنین نشد و دولت تدبیر و امید نیز همان طرح را به شکل بدتری اجرا کرد.

    وی افزود: اقتصاد یارانه ای درکل دنیا به جز مواردی اندک، منسوخ شده است. ایران نیز با گام برداشتن در این راستا، می تواند از بار مالی دولت بکاهد. در ارتباط با اصلاح نرخ بنزین باید دید آیا هدف از اجرای این طرح گام برداشتن در راستای اجرای هدفمندی یارانه ها است یا خیر. به طور کلی باید هدف از اجرای طرح را مشخص کرد. چرا که این طرح زنجیروار بوده و به صورت سالانه باید بخشی از آن اجرایی می شد. در وهله نخست بهتر است مجلس با ورود به این موضوع الزام اجرای سالانه این قانون را برای دولت ها تشدید کند.

    این کارشناس انرژی اظهار داشت: نرخ بنزین در تمام کشورهای همسایه ایران بیش از نرخ بنزین داخلی است، بنابراین با وجود اینکه قیمت بنزین به ۳ هزار تومان برای هر لیتر آزاد افزایش یافته است، همچنان حاشیه سود جذابی برای قاچاق سوخت وجود دارد. از سویی دیگر باید توجه داشت که دو نرخی بودن سوخت قطعا فسادزا است. وی ادامه داد: در حال حاضر و علیرغم گذشت کمتر از یکماه از برقراری دوباره نظام سهمیه بندی، در برخی نقاط تهران و شهرستان ها شاهد فروش بنزین خارج از سهمیه به نرخ کمتر از ۳ هزار تومان هستیم. متصدیان جایگاهها این نوع بنزین را از نرخ ۲۳۰۰ تومان تا ۲۸۰۰ تومان در جایگاه های سوخت معامله می فروشند. چنین رخدادی موید آن است که اقدام دولت نیاز به اصلاح جدی و سریع دارد. وی با اشاره به اینکه باید بانک اطلاعاتی صحیح و دقیقی از خودروها و میزان پیمایش آنها تهیه شود، توضیح داد: هر چند که شعار دولت از اجرای این طرح منفعت رسانی به اقشار کم درآمد بود اما می بینیم که بی عدالتی در دل این طرح نهفته است به نحوی که فقط خودرو دارها از یارانه سوخت بهره می برند در حالیکه یارانه این سوخت باید بین ۸۳ میلیون نفر جمعیت ایران توزیع شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذارخبر داد؛
 

گروه اصناف: رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: با توجه به افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر، تشکل صادرات آن به بازارهای هدف را متوقف کرده است.

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی ازدیاد تقاضا در هفتههای اخیر را دلیل اصلی گرانی تخم مرغ دانست و افزود: اگرچه برخی کارشناسان گرانیهای اخیر را ناشی از نوسان نرخ بنزین میدانند، اما گرانی تخم مرغ ارتباطی به قیمت بنزین دارد.رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران ادامه داد: نوسان نرخ بنزین، قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را ۳۰ تا ۴۰ تومان افزایش میدهد، ضمن آنکه اختلاف ۶۰ هزار تومانی بنزین بر یک وانت ۲.۵ تنی تاثیر چندانی بر قیمت تمام شده ندارد.

وی ازدیاد مصرف قنادیها و صنایع کلوچه سازی را دلیل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: فروش هر شانه تخم مرغ با نرخ ۲۰ هزار تومان معادل دانهای ۶۰۰ تومان است که نسبت به سایر محصولات قیمتی ندارد.این مقام مسئول با اشاره به اینکه روند تولید تخم مرغ مشکلی ندارد، بیان کرد: روزانه ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید میشود که به دلیل ازدیاد تقاضا، این میزان در کشور مورد استفاده قرار میگیرد چرا که در صورت مازاد تولید با روند نزولی قیمت در بازار روبرو بودیم.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ افزود: با توجه به نوسان قیمت، تشکل جلوی صادرات تخم مرغ را گرفت که با وجود نبود محدودیتهای صادراتی، طی هفتههای اخیر صادراتی به بازارهای هدف نداشتیم.نبی پور مجموع صادرات تخم مرغ از ابتدای سال تاکنون را ۲۳ هزار تن اعلام کرد و افزود: در ماههای اخیر که صادرات به اوج خود رسید، میزان صادرات به ۳ هزار تن نرسیده است. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه خبری از شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان نیست، تصریح کرد: با توجه به برنامه سازمان دامپزشکی و رعایت دستورالعملهای بهداشتی از سوی مرغداران، گزارشی از شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان در واحدهای مرغداری نداشتیم.این مقام مسئول در پایان درباره آینده بازار تخم مرغ در ماه های آتی تصریح کرد: در شرایط فعلی تخم مرغ از تمام محصولات پروتئینی ارزان تر است که با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید این محصول پیش بینی می شود که وضعیت به همین صورت باقی بماند و اتفاق خاصی در بازار این محصول رخ ندهد.

رییس اتاق اصناف تهران از آغاز بررسی تخلف و گران فروشی در لوازم و تجهیزات یدکی خودرو از روزگذشته خبر داد.قاسم نوده فراهانی در گفت‎وگو با ایلنا اظهار داشت: ما یک نظارت، بازرسی مستقل و یک گشت مشترک بین اصناف، سازمان صمت و سازمان تعزیرات داریم. اینکه گفته میشود قیمتها تغییر کرده است، درست نیست و کسی نمیتواند قیمت را خودسرانه تغییر دهد. اینکه بنزین گران شده است و این موضوع روی هر صنفی تاثیر بگذارد، قابل قبول نیست.به گفته فراهانی اکثر جابجاییها با کامیون و وسایل بین شهری جابجا میشوند و خیلی کم پیش میآید جابجایی با وانت بار انجام شود. وی ادامه داد: اگر فردی با وانت، بارش را به مقصد میفرستد، نباید بگوید به خاطر گرانی بنزین، اجناس هم گران شده است، مردم این حرفها را میپذیرند. مردم ما میدانند که بنزین گران شده است و اینگونه دلایل غیرقابل قبول برای گران کردن اجناس درست نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه لوازم خانگی خارجی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: به عنوان مثال ماشین لباسشویی خارجی که با قیمت ۵ میلیون تومان عرضه میشد اکنون به ۶ میلیون تومان رسیده است.سید مرتضی میری در گفتوگو با میزان درباره اجناس خارجی افزود: به دلیل ممنوعیت واردات لوازم خانگی از یکسال و نیم گذشته تاکنون، این کالاها به صورت قاچاق وارد میشوند که با افزایش قیمت بنزین و تشدید مبارزه با کالای قاچاق، قیمت لوازم خانگی خارجی افزایش یافته است.میری ادامه داد: طرحی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال اجرا داریم که به کالاها شناسه دهیم تا پس از مدت زمانی اجناس قاچاق در بازار جمع آوری شود.وی ادامه داد: باید به صورت کنترل شده و هوشمند، کسری بازار را از طریق واردات تامین کنیم تا دچار مشکل نشویم.