اتخاذ راهکارهای مناسب برای اصلاح قیمت بنزین

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید قبل از اصلاح ناگهانی قیمت بنزین میزگردها و برنامههای کارشناسی برگزار کرده و دلایل اجرای این طرح و فواید آن را برای اذهان عمومی جامعه تبیین میکردند.به گزارش ایسنا، اسدالله قرهخانی درباره نحوه اعلام اصلاح قیمت بنزین بیان کرد: از نظر بنده در اعلام چنین تصمیم بزرگی که تمام مباحث اقتصادی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، باید هوشمندی لازم به کار گرفته می شد. از سوی دیگر باید از نظر تمام ارکان نظام به ویژه مجلس که مسئولیت قانون گذاری را در کشور برعهده دارد، استفاده می کردند.وی تصریح کرد: باید با ارائه توضیحاتی در خصوص تبعات اجرای این طرح و هم چنین فواید اجرای آن اذهان عمومی جامعه را آگاه می ساختند.

 

افزایش ۱۹ هزار بشکهای تولید روزانه نفت در آغاجاری

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: با انجام فعالیتهای ترمیمی در مخازن آسماری و بنگستان رامشیر، مجموع افزایش تولید و جبران کاهش تولید آنها به میزان ۱۹ هزار بشکه در روز خواهد بود.بهگزارش شانا؛ احمد محمدی گفت: با آغاز حفاری دو حلقه چاه تعمیری و ۹ حلقه چاه توسعهای در مخازن آسماری و بنگستان رامشیر، طرح افزایش و نگهداشت توان تولید نفت در حوزه عملیاتی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری وارد فاز اجرایی شد.وی تصریح کرد: از مجموع ۲۸ بسته قراردادی برای توسعه مخازن شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، دو بسته قراردادی شامل آسماری و بنگستان رامشیر و آسماری پازنان در حوزه عملیاتی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری قرار دارد.

 

۳۰ درصد امکان صرفهجویی در شبکه برق وجود دارد

عبدالصاحب ارجمند مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، در شبکه برق تقریبا 30 درصد امکان صرفهجویی وجود داشته و به عبارتی حدود 15 هزار مگاوات در شبکه موجود برق زمینه صرفهجویی و مدیریت مصرف داریم.به گزارش تسنیم، عبدالصاحب ارجمند، این میزان صرفهجویی را معادل حدود 30 میلیارد دلار سرمایهگذاری در شبکه انتقال و توزیع عنوان کرد و افزود: اگر در آینده به توسعه برق صنایع کشاورزی و پوشش آن نیاز داشته باشیم دو راه داریم؛ یا باید به همین میزان سرمایهگذاری جدید کنیم یا ظرفیت موجود را به نحوی مدیریت کنیم که بدون کاهش رفاه و تولید ناخالص ملی بتوانیم برای سایر مصارف ذخیره داشته باشیم.

خودروی خود را در مراکز معتبر گازسوز کنید

شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، با صدور اطلاعیهای درباره گازسوز کردن خودروها در مراکز غیرمجاز، هشدار داد.به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، در متن این اطلاعیه آمده است: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به اطلاع مالکان خودروهایی که متقاضی گازسوز کردن (CNG) خودروی خود هستند میرساند، برای ثبت درخواست خود به سامانه
irngv.ir مراجعه و اقدام به ثبتنام کنند، تاکید میشود بهزودی شرایط و امکانات برای متقاضیان اطلاعرسانی خواهد شد.این اطلاعیه تاکیدکرده است برای حفظ ایمنی و سلامت خود، در مراکز غیرمجاز، اقدام به گاز سوزکردن خودروهای خود نکنند.

اجرای طرح بخشودگی بهای برق

مشترکان خانگی کم مصرف

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر، با اشاره به آخرین وضعیت رایگان شدن برق مشترکان کم مصرف، گفت: در جلسه ماه گذشته کمیسیون طرح بخشودگی بهای برق مشترکان خانگی کم مصرف، این موضوع با حضور مسئولان و کارشناسان وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز پژوهشهای مجلس بررسی شد.هادی مدقق در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان ادامه داد: به طور کلی ۲۹ میلیون مشترک خانگی در کشور وجود دارد که ۸۵ درصد برق مصرفی آنها زیر الگوی مصرف است (الگوی مصرف زیر ۳۰۰ کیلووایت ساعت در ماه است) بنابر این اگر طرح بخشودگی بهای برق مشترکان خانگی کم مصرف تصویب شود، برق مصرفی این مشترکان رایگان خواهد شد که این موضوع خلاف ماده ۱۳۸ آیین نامه داخلی مجلس و ۷۵ قانون اساسی خواهد بود بنابراین طرح مذکور با اتفاق آرا از سوی اعضای کمیسیون رد شد.مدقق بیان کرد: در حال حاضر این طرح در مجلس مصوب نشد ولی احتمال دارد طرح بخشودگی بهای برق مشترکان خانگی کم مصرف، برای دهک های خاص اجرایی شود.

کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی در پتروشیمی نوری

اجرای موفق پروژه بهینهسازی مصرف انرژی درکورههای ریفرمینگ پتروشیمی نوری به دست متخصصان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی سبب کاهش ۱۷ تا ۲۰ درصدی مصرف انرژی شد.به گزارش شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، پروژه «بررسی راههای مختلف کاهش تلفات حرارتی و بهینهسازی مصرف انرژی در کورههای واحد ریفرمینگ شرکت پتروشیمی نوری» از سوی تیم انرژی و مکانیک این شرکت با موفقیت انجام شد.بنابه گفته مهدی حمزهای، مجری پروژهها در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، در این پروژه نازل و دیفیوزرهای جدید مشعلها طراحی، ساخته و در کورهها نصب شد و پس از انجام چند ماه پایش و اندازهگیری و آنالیزهای مختلف و با اعلام و تأیید شرکت پتروشیمی نوری، نتایج حاصله بیانگر کاهش ۱۷ تا ۲۰ درصدی مصرف سوخت کورهها، کاهش تلفات انرژی و کاهش چشمگیر آلایندهها و قرار گرفتن در محدوده استاندارد است.

وزیر نیرو خبر داد؛

گروه انرژی: وزیر نیرو از توسعه همکاری بین ایران و تاجیکستان در زمینههای کشاورزی، بهداشت، سلامت، آموزش، حمل و نقل و ... خبر داد.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در مراسم گشایش رسمی سیزدهمین اجلاس مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان که با حضور وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان برگزار شد با تاکید بر اینکه ایران و تاجیکستان از مشترکات فرهنگی و تاریخی فراوانی بهرهمند هستند اظهار کرد: بر این اساس میتوانیم در سایه اراده مقامات دو کشور سطح روابط و همکاری را به درجاتی بالاتر ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به دوازدهمین اجلاس مشترک که در آبان سال ۱۳۹۶ در شهر دوشنبه برگزار شد، اظهار کرد: در این اجلاس توافقات خوبی حاصل شد اما اجرای آن از نتیجه مطلوبی برخوردار نبود و ما به عنوان روسای کمیسیون دو کشور باید هر چه سریعتر موانع را برطرف کنیم. در حال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور از سطح مطلوبی برخوردار نیست و با اهداف تعیین شده دو دولت فاصله زیادی دارد. وزیر نیرو در مورد موضوعاتی که دو کشور در مورد آن مذاکره خواهند کرد، توضیح داد: اقدام عملی در ارتباط با صورت مالی پروژهها، همکاریهای بانکی، تسهیل فعالیت سرمایه گذاران در تاجیکستان، همکاری آموزشی و کار تکمیل پروژه تونل استقلال از جمله این موضوعات است. به گفته اردکانیان همچنین زمینه برای توسعه همکاریهای آتی در حوزههای کشاورزی، بهداشت، سلامت، همکاریهای آبی و آموزشی، حمل و نقل، فناوری اطلاعات و تبادلات الکتریکی باید فراهم شود.

  • مذاکره برای پروژههای نیروگاههای برق آبی و کشت فراسرزمینی

    اردکانیان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تاکید بر توسعه روابط بین دو کشور اظهار کرد: در حال حاضر معاونین وزرای مختلف تاجیکستان از جمله حمل و نقل، انرژی، آموزش و پرورش و همچنین هیاتی از بانک مرکزی این کشور در تهران حضور دارند که ضمن بررسی مسائل گذشته مشکلاتی که در برخی پروژههای در دست انجام وجود دارد برطرف شود و همچنین پروژههای جدیدی در بحث خدمات فنی و مهندسی بررسی شود. وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بخش خصوصی ایران در بخش انرژی حضور فعالی دارد، اظهار کرد: در این راستا چهار یا پنج کمیته فنی بین دو کشور برگزار میشود و همچنین بازدیدهای مهمی برای هیات تاجیکستانی در بخشهای آب و برق ترتیب داده شده است.

    وی ادامه داد: علاوه بر این موضوعات وزیر انرژی و ذخائر آبی تاجیکستان دعوت ایران برای عضویت در شورای حکام مرکز منطقهای مدیریت آب که اجلاس آن پنجشنبه در تهران با حضور وزرا و مقامات ۱۵ کشور و حدود ۱۰ سازمان منطقهای و بینالمللی برگزار میشود پذیرفت.

  • علاقه ایران به حضور در تاجیکستان برای تولید انرژی پاک و برقآبی

    اردکانیان در ادامه با بیان اینکه تاجیکستان از بالاترین پتانسیل تولید انرژی پاک و برقآبی در دنیا برخوردار است، اظهار کرد: حدود ۱۵ درصد ذخائر برق آبی دنیا در این کشور نهفته است و سرمایهگذاری بالا و دانش فنی و حضور شرکتها برای احداث پروژهها در این راستا را میطلبد. وزیر نیرو ادامه داد: همچنین این کشور بازار خوبی برای محصولات مختلف مورد نیاز مردم است. در این راستا موضوع کشت فراسرزمینی که به دلیل محدودیت آبی از موضوعات مورد علاقه ایران محسوب میشود نیز زمینه خوبی را در تاجیکستان دارد. وی با اشاره به حضور شرکتهای ایرانی در پروژه نیروگاه راغون تاجیکستان گفت: در حال حاضر رضایت بالایی از عملکرد این شرکتها وجود دارد با این حال روابط موجود متناسب با ظرفیتهای مذکور و اراده سیاسی دو کشور نیست.

  • تاکید بر توسعه روابط دو کشور

    اردکانیان با تاکید بر اینکه در کمیسیون مشترک دو کشور سعی میشود زمینههای متنوعتری برای همکاریهای اقتصادی فراهم شود، ادامه داد: البته زمینه برای همکاری در سایر بخشها از جمله گردشگری، بهداشت و درمان و مسائل فرهنگی نیز وجود دارد. در ادامه عثمان علی عثمانزاده وزیر انرژی و ذخائر آبی تاجیکستان با ابراز رضایت از فعالیت شرکتهای ایرانی در تاجیکستان در پروژههای مختلف اظهار کرد: قرار است در مذاکراتی که بین مقامات دو کشور در این اجلاس انجام میشود خرید برق ساختمان تونل استقلال و غیره مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: شرکتهای ایرانی در تاجیکستان پروژههای زیادی اجرا کردهاند و شرکتهای مهندسی و ساختمانی ایران در نیروگاه راغون تاجیکستان فعالیت خوبی دارند.فعالیت مطلوب شرکتهای فنی و مهندسی ایران در تاجیکستان همچنین عثمانعلی عثمانزاده وزیر آب و انرژی تاجیکستان گفت: یکی از پروژههای بسیار موفقی که در چند سال اخیر توسط شرکتهای ایرانی در تاجیکستان به نتیجه رسیده مربوط به نیروگاه برقآبی "سنگتوده 2" است که با ظرفیت 220 مگاوات در حال بهرهبرداری است و در فصل زمستان این نیروگاه نقش موثری در تامین برق مورد نیاز مردم تاجیکستان دارد.

رئیس اتاق اصناف استان تهران اعلام کرد که به دلیل افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین سهمیهای، افزایش چهار درصدی قیمت کالاها پذیرفته میشود.به گزارش ایسنا، در حاشیه پنجمین اجلاس فصلی اتاق اصناف ایران قاسم نوده فراهانی با بیان اینکه حمل و نقل کالاها بیشتر با گازوئیل است که گران نشده است، اظهار کرد: با این وجود قیمت بنزین سهمیهای ۵۰ درصد افزایش داشته است و ممکن است فعالان صنفی و تاجران بار خود را با کامیون یا وانتی حمل کنند و کرایه بیشتری بپردازند.وی افزود: این فعالان اقتصادی نباید افزایش کرایه را روی هر کالا اضافه کنند، بلکه باید کل افزایش قیمت حمل و نقل را تقسیم بر همه کالاها کنند که محاسبات نشان میدهد نهایت افزایش قیمت قابل پذیرش چهار درصد خواهد بود، اما بیشتر از این پذیرفته نمیشود.به گفته وی: افزایش قیمت چهار درصدی در حال حاظر میتواند اعمال شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی کشور، درباره آخرین وضعیت بازار قزل آلا اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو قزل آلا با نرخ ۱۹ هزار تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان سر مزرعه از تولیدکنندگان خریداری میشود که به سبب افزایش هزینههای تولید، این نرخ غیر منطقی است.آرش نبی زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از اختلاف ۵۰ درصدی قیمت مزرعه تا بازار در سایه کمبود نظارت دستگاههای مسئول و سودجویی عوامل واسطه بیان کرد: بنابرآخرین برآوردها قیمت واقعی هر کیلو قزل آلا سر مزرعه ۲۴ هزار تومان است که فروش با نرخ ۱۹ تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به معنای زیان ۵ هزار تومانی تولیدکنندگان در فروش هر کیلو ماهی است.وی درباره آخرین وضعیت تولید قزل آلا گفت: بنابر آخرین آمار تولید قزل آلا ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشته است.

نگرانی مردم از وضعیت بازار میزان تقاضا را افزایش داد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه قیمت گوشت با افزایش ۴ تا ۵ هزار تومانی در بازار روبرو شود است گفت:در هفته اخیر اختلال در شبکه حمل و نقل، دپو دام در واحدها برای دستیابی به سوددهی بالا در پی افزایش نرخ دلار، پرداخت یارانه معیشتی و واریز حقوق کارمندان و کارگران و نگرانی مردم از وضعیت بازار میزان تقاضا را افزایش داد که همین امر موجب شد قیمت گوشت با افزایش ۴ تا ۵ هزار تومانی در بازار روبرو شود که از ابتدای این هفته با عرضه از سوی دامداران، قیمت هر کیلو شقه گوسفندی مجدد ۲ هزار تومان کاهش یافت.علی اصغر ملکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار گوشت گوسفندی اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۸۵ هزار تومان به مغازه دار و ۹۳ هزار تومان به مصرف کننده عرضه میشود.وی همچنین افزود: فروش شقه گوسفندی با نرخ ۱۰۰ هزار تومان به بالا را غیر منطقی دانست.

دبیر اتحادیه تولید و صادرکنندگان پوشاک تشریح کرد؛

 

گروه اصناف: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور در شهریور ماه سال 95 دستورالعمل ساماندهی عرضه کنندگان پوشاک شرکتهای خارجی را تدوین کرد و براساس آن قرار بود فروش کالاهای خارجی در سطح بازار مدیریت شود. البته وزارت صنعت 3 ماه از زمان ابلاغ این دستورالعمل به فروشندگان مهلت داده بود تا اقدامات لازم را برای اجرایی شدن این دستورالعمل انجام دهند. اما متأسفانه با گذشت بیش از سه سال از ابلاغ این دستورالعمل اقدامی از سوی مراجع مربوطه انجام نشد و از طرف دیگر واردات پوشاک خارجی بهویژه قاچاق در سطح بازار تاکنون ادامه یافت. در همین زمینه دبیر اتحادیه تولید و صادرکنندگان پوشاک با تأکید بر اینکه ممنوعیت واردات پوشاک مشکلی را حل نمیکند، گفت: دستورالعمل ثبت برندهای خارجی و کد شناسه کالا مختل شده است و جلسات آن برگزار نمیشود.

سعید غدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرکنندگان پوشاک در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه برای ساماندهی بازار پوشاک دو دستورالعمل کد شناسایی رهگیری برای کالاها و ثبت نمایندگی برندهای خارجی مطرح شده بود، اظهار داشت: در همین راستا مسئولان نظارتی نیز باید براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات لازم را برای برخورد با فروش پوشاک قاچاق انجام میدادند.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته اقداماتی در بخش ثبت برندهای خارجی در داخل کشور انجام شد، افزود: این دستورالعمل باعث شد تا هرگونه کالایی که فاقد ثبت برند در بازار ایران باشد، قاچاق شناسایی شده و با مراکز توزیع برخورد صورت گیرد. همین موضوع عاملی شد تا تولیدکننده داخلی در سال گذشته فروش خوبی در بازار داشته و سهم بیشتری از بازار داخلی را به خود اختصاص دهد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک افزود: با افزایش چندبرابری قیمت ارز دولت تصمیم بر ممنوعیت واردات یک سری از کالاها گرفت که محصولات پوشاک نیز در این لیست قرار میگرفتند، به همین دلیل دستورالعمل ثبت برندهای خارجی مختل شد و جلسات آن برگزار نشد.

غدیری با اعلام اینکه برخوردهای صورتگرفته در سال گذشته باعث شد تا 100 میلیون دلار از حجم قاچاق پوشاک در کشور کاهش پیدا کند، تصریح کرد: براساس گفته مسئولان 2.6 میلیارد دلار حجم قاچاق در کشور است، همین موضوع نشان میدهد با وجود ممنوعیت واردات پوشاک باید فکر اساسی برای کاهش حجم قاچاق پوشاک به کشور صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ممنوعیت واردات پوشاک مشکلی را حل نمیکند، گفت: امسال بحث قانون حداکثری استفاده از توان تولید داخل مطرح است که همین موضوع محدودیتهایی را در واردات کالاهای پوشاک بهوجود آورده است علاوه بر این تدوین یک دستورالعمل جدید که ترکیبی از کد شناسایی کالا و ثبت برندهای خارجی است، در دستور کار وزارت صنعت قرار گرفته است، اما متأسفانه نمیدانیم بر اساس کدام استدلال جلسات تدوین این دستورالعمل نیز برگزار نمیشود.

دبیر اتحادیه تولید و صادرکنندگان پوشاک با گلایه از اینکه مسئولان وزارت صنعت میگویند تولیدکنندگان در نصب کد شناسایی کالا بهروی پوشاک همکاری لازم را نمیکنند، تصریح کرد: باید از آنها پرسید مگر شما زیرساخت لازم را فراهم کردهاید؟ امروز ما خواستار برخورد مستمر با قاچاقچیان و ایجاد بسترسازی برای واردات قانونی کالا به کشور هستیم اگر دولت زیرساخت کد کالا را نیز فراهم کند بهطور حتم هم تولیدکننده داخلی و هم واردکننده این کد را بهروی کالاهای خود نصب کرده و فضا برای قاچاقچیان تنگتر خواهد شد، اما مهم اینجاست که این موضوعات فقط در حد حرف است و جلسات نهایی شدن دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک، کیف و کفش بهصورت نامرتب برگزار شده و اخیراً هم چند ماه است که برگزار نشده است.