روحانی در دیدار وزیرخارجه عمان:

گروه سیاسی: رئیس جمهور با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه ایران و عمان، بر تلاش مسئولان دو کشور در راستای تقویت بیش از پیش مناسبات تجاری و اقتصادی تهران-مسقط و توسعه همکاریهای فی مابین در مسیر تأمین امنیت و ثبات منطقهای تأکید کرد.

حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در دیدار«یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان، با بیان اینکه دیدار با مسئولان عمان همواره فرصتی مغتنم برای گسترش روابط دوستانه فیمابین است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و همکاریها با همسایگان خود بویژه عمان اهمیت ویژهای قائل است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه با تلاش مسئولان ایران و عمان، همواره روابط دوستانه و برادرانهای میان دو کشور برقرار بوده است، افزود: خوشبختانه امروز تحرک خوبی در مناسبات اقتصادی فیمابین بوجود آمده و امیدواریم با برگزاری هجدهمین کمیسیون مشترک همکاریهای دو کشور، گامهای خوبی در راستای توسعه و تقویت روابط و همکاریهای تهران – مسقط برداشته شود.

روحانی توسعه روابط و همکاریهای تجاری، افزایش ارتباط میان بازرگانان دو کشور، تلاش در راستای تسریع در اجرای توافقات فیمابین و تسهیل در روابط بانکی دو کشور را حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: عمان میتواند به عنوان مرکزی برای تجارت ایران در منطقه باشد.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تلاش برای توسعه بیش از پیش روابط ایران و عمان در بخشهای مختلف از جمله علمی و فرهنگی، روابط مردم با مردم و کشتیرانی و گردشگری، تصریح کرد: فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران دو کشور میتوانند با استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای موجود، همکاریهای مشترک خود را گسترش دهند.

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است کشورهای منطقه باید در تأمین امنیت منطقه حضور و نقشآفرینی فعال داشته باشند و در این راستا طرح صلح هرمز را نیز ارایه کرده است، گفت: باید با گسترش همکاریها ، امنیت منطقه بویژه در خلیج فارس و تنگه هرمز را برقرار کرده و به بیگانگان اجازه دخالت ندهیم.

رئیس جمهور بحران یمن را یکی از مسایل و معضلات مهم منطقه، عنوان کرد و افزود: جنگ یمن جز ویرانی، کشتار مردم، ایجاد عداوت و کینه میان مردم دو کشور و تهدید تمامیت ارضی یمن هیچ دستاورد دیگری نداشته است.

روحانی ادامه داد: متأسفانه اروپا و آمریکا علیرغم اظهارنظرهای ظاهری خود، علاقهای به برقراری صلح در یمن ندارند چرا که به این واسطه توانستهاند، سلاح بسیار زیادی را به فروش برسانند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه راهی جز برادری و دوستی میان کشورها و ملتهای منطقه وجود ندارد، گفت: همه باید تلاش کنیم تا جنگ در یمن هر چه سریعتر به پایان رسیده و ثبات و امنیت در این کشور در سایه مذاکرات صلح یمنی – یمنی ایجاد شود.

روحانی همچنین با اشاره به ضرورت تلاش در راستای ارسال کمکهای انساندوستانه به مردم یمن اظهار امیدواری کرد، تلاشهای صلحطلبانه ایران و عمان منجر به برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه و گسترش دوستی، برادری و اخوت میان ملتها شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه معتقدیم باید گذشته را پشت سر گذاشته و به آینده بنگریم و با همکاری مشکلات منطقه را حل و فصل کنیم، گفت: سیاستهای دولت عربستان سعودی در سوریه، عراق و لبنان هیچ دستاوردی برایشان نداشته و امیدواریم مسئولان این کشور مسیر سیاست خود را تغییر دهند.

روحانی با اشاره به اینکه از منظر جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای توسعه روابط با همسایگان و تجدید روابط با عربستان سعودی وجود ندارد، گفت: معتقدیم در راستای تامین امنیت و ثبات در منطقه باید همه کشورها در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس جمهور کشورمان و ابلاغ سلام سلطان قابوس پادشاه عمان به وی، توسعه روابط و همکاریهای ایران و عمان را در راستای منافع همه کشورهای منطقه دانست و افزود: عمان نسبت به توسعه روابط و همکاریها با جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژهای دارد.

وزیر امور خارجه عمان با اشاره به برگزاری هجدهمین کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و عمان با حضور فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور، گفت: تقویت روزافزون مناسبات و همکاریهای فیمابین موجب خرسندی دو ملت خواهد بود.

بن علوی با بیان اینکه ایران و عمان در بسیاری از موضوعات منطقهای و بینالمللی دیدگاهها و مواضع مشترکی دارند، خاطر نشان کرد: ابتکار جمهوری اسلامی ایران در ارایه طرح صلح هرمز مطمئناً به نفع همگان و توسعه ثبات و امنیت کشورهای منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ایران و عمان میتوانند با توسعه همکاریها راهحلهای مناسبی برای مسایل و معضلات منطقهای بویژه در موضوع یمن ارایه دهند، گفت: خوشبختانه امروز نشانههای امیدوارکنندهای برای حل بحران یمن پدیدار شده و مطمئناً ایران با توجه به جایگاه و مسئولیت حساس خود در منطقه از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نخواهد کرد.

کدخدایی در آئین افتتاحیه ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات تاکید کرد:
 

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان بر لزوم رسیدگی دقیق، مستند و مستدل به صلاحیت داوطلبان تاکید کرد و گفت: مراقب باشید حقی از کسی ضایع نشود.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی صبح روز سهشنبه طی سخنانی در آئین افتتاحیه رسمی ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندورهای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: حسن اتفاق امروز همزمانی افتتاح ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات و سالروز تصویب قانون اساسی است.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور باشیم، تصریح کرد: شورای نگهبان به حکم اصل ۹۹ قانون اساسی و البته قوانین عادی دیگر که تکالیف نظارتی شورای نگهبان را تعیین کرده، تنها نهاد ناظر بر انتخابات است، بنابراین هیچ مقامی در حوزه اجرایی و قضایی نمیتواند در این امر دخالت کند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در کنار شورای نگهبان که امر مهم نظارت بر انتخابات را براساس قانون برعهده دارد، قوه قضائیه وظیفه رسیدگی به تخلفات و هیاتهای اجرایی نیز وظیفه اجرا را برعهده دارند.

کدخدایی با تاکید بر اهمیت امر نظارت بر انتخابات خاطرنشان کرد: باید این تکلیف مهم (نظارت بر انتخابات) را مراقبت کنیم که درست و با دقت انجام شود.

وی ادامه داد: هیاتهای نظارت و اعضای این هیئتها که شاخههای مردمی نظارت بر انتخابات هستند؛ وظیفه سنگینی در بررسی صلاحیتها و تایید صحت و سلامت انتخابات برعهده دارند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه باید کلیه فعالیتهای انتخابات به دقت مورد رصد قرار گیرد و گزارشهای رسیده از سایر نهادها نیز بررسی و در صورت لزوم به هیات مرکزی ارسال شود، گفت: شورای نگهبان و هیاتهای نظارت که به درستی تنها نهاد ناظر بر انتخابات هستند باید تخلفات را به دقت بررسی کنند تا حقی از کسی تضییع نشود.

کدخدایی اظهار داشت: در انجام وظیفه خطیر نظارت بر انتخابات، پس از آغاز ثبتنامها، بحث بررسی صلاحیت داوطلبان را داریم که باید به تدریج در هیئتهای نظارت استانها بررسی و نهایتا در هیئت مرکزی اعلام نظر شود که دقت نظر در این بررسیها نیز بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه اگر خدای نکرده در بررسی صلاحیت داوطلبان کوتاهی شده و کسی از حق خود محروم شود باید پاسخگو باشیم، تاکید کرد: وقتی قانون اساسی به عنوان قانون مادر تکلیفی را برای نهادی و جایی تعیین میکند انتظار است آن نهاد وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه اضافه کرد: یک سوی این موضوع حق مردم است که باید مراقبت کرد و سوی دیگر نهادهای شایستهای است که باید با کارآمدی خود اهداف نظام را پیش ببرند، بنابراین اگر در انجام وظایف قانونی کوتاهی شود و افراد ناسالم در این پستهای انتخابی قرار گیرند ما مسئول هستیم.

کدخدایی تاکید کرد: همه مردم که رای دادند انتظار دارند به دقت بررسی کرده و اجازه ندهیم افرادی که شایسته نیستند و شرایط قانونی را ندارند وارد نهادهای انتخابی شوند.

وی با اشاره به اینکه همه ما برای انجام وظیفه قانونی، رضای خداوند متعال و تحقق حقوق مردم تلاش میکنیم، گفت: در هیات مرکزی، استانها و شهرستانها هیچ کس حق ندارد اعمال نظر شخصی، سلیقهای و محلی کندو فقط مُرّ قانون باید ملاک باشد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: چه بسا ممکن است شخصا سلایق فردی را در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نپسندیم، اما آن فرد شایستگی لازم را داشته باشد، اما نمیتوان از ورود آن فرد جلوگیری کرد. کدخدایی تاکید کرد: باید در بررسی صلاحیتها تلاش کنیم وظیفه قانونی خود را انجام دهیم که البته تا الان نیز همین طور بوده است.

بررسی های تجارت نشان میدهد؛

گروه اقتصادکلان: ساختار اقتصاد ایران هنوز به گونه ای است که نتوانسته است به ثبات و پایداری لازم برسد و این مسئله دلایل بسیاری دارد که مهمترین آن ها تسلط و چیرگی مطلق دولت بر این حوزه است. اقتصاد دولتی نیز به نوبه خود تبعات منفی بسیاری دارد که شکاف دو افزون میان غنی و ضعیف از آن جمله است. دولت ها در این قبیل مواقع به طرح های حمایتی از قشر ضعیف و کم درآمد روی می آورند. آخرین نمونه آن در کشور ما توزیع یارانه حاصل از افزایش قیمت بنزین میان مردم نیازمند است. در این رابطه چندی قبل معاون رئیسجمهوی و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به شمول بیش از 60 میلیون شهروند ایرانی از طرح حمایتی دولت برای جبران افزایش قیمت بنزین، گفت: طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین در راستای اجرایی شدن مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه اجرا می شود. اما این طرح علی رغم لزوم اجرای آن، از همان آغاز نواقص و ابهامات بسیاری در ذات خود داشت و انتقادات زیادی را از سوی مردم و کارشناسان باعث شد.

  • ملاک پرداخت یارانه بنزین ثروت باشد نه درآمد

    در همین خصوص روز گذشته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گلایهمندی مردم از نحوه پرداخت یارانه بنزین بسیار است زیرا فرزندان خانوادهها شاغل بوده و درآمد مستقل دارند اما از این درآمد مبلغی در خانه پدری خرج نکرده و برای آینده خود پس انداز می کنند این در حالی است که دولت در پرداخت یارانه بنزین درآمد آنها را نیز در مجموع درآمد خانوادهها در نظر گرفته است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید ملاک پرداخت یارانه بنزین ثروت باشد نه درآمد، ادامه داد: دولت باید شفاف آمار افرادی که یارانه بنزین دریافت کردند را در اختیار مردم و مجلس قرار دهد تا بتوان ارزیابی درستی از نحوه تخصیص حمایتهای معیشتی داشت.

  • راهکارهایی برای اصلاح سیاست های حمایتی

    بر این اساس به نظر می رسد سیاست های حمایتی دولت از اقشار کم درآمد، از جمله در خصوص طرح اخیر سهمیه بنزین نیازمند بازنگری جدی باشند.

    به گزارش ایران، در همین ارتباط داود سوری اقتصاددان، همزمان با آغاز طرح سهمیه بندی بنزین راهکارهایی را ارائه داد و نوشت: در اولین راهکار باید گفت، وقتی دولتها در جریان اقتصاد حضور گسترده دارند، فساد ایجاد میشود و بارها مصداق این فسادها را در فضای اقتصادی و خبرها خواندهایم.بدین جهت زمانیکه مردم و فعالان اقتصادی شاهد فساد در ابعاد مختلف در اقتصاد هستند، شکاف بزرگ بین مردم و فعالان اقتصادی با دولت ایجاد میشود. اگر این شکاف و فاصله با سیاستهای مناسب برطرف نشود بهطور قطع فاصله ارکانهای یاد شده بیشتر خواهد شد و این امر در نهایت سبب گسترش نارضایتی مردم و حتی فعالان اقتصادی خواهد شد.

    نکته دیگری که شکاف بین مردم، فعالان اقتصادی و دولت را سبب میشود، عدم پذیرش سیاستهای دولت است. ... توصیه میکنم دولت روحانی در اولین گام خود بعد از اصلاح قیمت بنزین به سمت اصلاح شکافهای موجود بین خود، مردم و فعالان اقتصادی برود. دولت در ادامه مسیر خود میتواند به نحوی تصمیمگیری کند که شکافها و فاصلههای موجود را پوشش دهد و اجازه دهد فعالان اقتصادی، اقتصاد کشور را هدایت کنند.

    دومین راهکار که اصرار بر اجرای آن وجود دارد، کاهش دخالت دولت در تصمیم گیریها است. هر زمان که دولتها در اقتصاد و بدنه آن ورود عمیقی انجام دادند، اقتصاد لطمه بیشتری دیده است و در نهایت میبینیم که مردم، تجار و تولیدکنندگان متضرر میشوند.

    سومین راهکار این است که دولت اکنون به تعادل در سیاست خارجی نیاز است. دشمن همیشه وجود داشته و اخیراً هم سیاستهای نامناسب علیه ایران بیشتر شده است، حال هنر دولت روحانی که توانست برجام را محقق کند، این است که توازن بین سیاست داخلی و خارجی ایجاد کند. دولت در جابهجایی پول، فروش داراییهای خود و غیره مشکلات متعددی دارد، از اینرو اکنون زمان تصویب مذاکره در عرصه بینالملل است.

    چهارمین نکته که به دولت توصیه میشود، این است که دولت در مسیر اصلاح قیمت حاملهای انرژی و اصلاح سایر بخشهای اقتصادی، بسته جامع را در تمام حوزهها ببیند و به صورت همزمان اجرا کند. ما در سیاست خارجی، سیاست اجتماعی، سیاست اقتصادی و سیاست داخلی به بستههایی نیاز داریم که بتوانند مکمل هم باشند. ... حمایت در قالب کمک معیشتی باید به صورت درستی دیده شود و به افرادی که نیاز صددرصدی دارند، پرداخت شود.

  • لزوم اصلاح محیط کسب و کار

    پنجمین موضوعی که میتوان به عنوان راهکار به دولت توصیه کرد، اصلاح محیط کسب و کار است. خیلی از فعالان اقتصادی و بازاریان برای ادامه فعالیت رغبتی ندارند. وقتی بخش خصوصی واقعی به چنین روزهای دلسرد کنندهای میرسد اصلاح محیط کسب و کار میتواند راهگشای خوبی برای گسترش فعالیتهای اقتصادی باشد و این امر سبب رونق اقتصادی میشود.

    شمشین راهکاری که توصیه میشود، جلوگیری از پرداخت کمک معیشت به 60 میلیون نفر است. توزیع درآمد به این شکل در درازمدت ایده خوبی نیست چرا که بر اساس علم اقتصاد سبب توزیع فقر خواهد شد. برای آنکه در آینده شاهد تورم اقتصادی نباشیم بهتر است که این پول تنها به افرادی پرداخت شود که در صورت عدم حمایت مالی با چالشهای جدی مواجه میشوند.

معاون وزیر صنعت بیان کرد؛

گروه صنعت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور در تبدیل کانسار به معدن دچار ضعف جدی است و در ۱۰ سال گذشته معدن بزرگی از کشورمان کشف و در کلاس جهانی، ثبت نشده بنابراین نیاز است که دانشگاهها و مراکز علمی در این خصوص راهحل ارائه کنند.

علیرضا شهیدی در بیست و دومین کنفرانس انجمن زمینشناسی ایران اظهار داشت: ایران یک درصد تولید آهن در دنیا را دارد، همچنین تولید سرب و روی در سال بیش از ۲۰ میلیون تن است و نیاز به اطلاعات پایه برای عملکرد خوب داریم.

وی در دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: سازمان زمینشناسی چندین بار زمینشناسی کشور را پایش کرده و نقشه ها را آماده کرده است.

رییس سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور عنوان کرد: برای اینکه شناختی از زیر زمین داشته باشیم از سال ۸۱ به ژئوفیزیک هوایی روی آوردهایم و خطوط پرواز ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر است و ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی برداشت هوایی داشتهایم.

شهیدی تصریح کرد: در سال ۸۳ اطلس ملی نقشههای موضوعی زمینشناسی توسط سازمان منتشر و پتانسیل ۱۴ ماده معدنی بررسی شده است. وی افزود: این اطلس تلفیقی از زمینشناسی، نقشههای زمینشناسی و سایر اطلاعات است و بر اساس مقیاس ما ۱۰ برابر دقت خود را افزایش دادهایم. شهیدی با تشریح بخشی از عملکرد سازمان زمینشناسی ادامه داد: در دهه ۹۰ انجام اکتشافات به میزان ۵۵۰ هزار کیلومتر مربع و ژئوفیزیک هوایی در ۶۴۰ هزار کیلومتر طبق برنامه توسعه ششم برنامهریزی و انجام شده است.

رییس سازمان زمین شناسی عنوان کرد: از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۶ در دنیا بسیاری از کانسارها تبدیل به معدن شدهاند اما در کشور این مسیر بسیار طولانی است و سالها میانجامد. این معضل باید رفع شود و نکتهای که وجود دارد اینکه طی ۱۰ سال گذشته معدنی از کشورمان در کلاس جهانی ثبت نشده است.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: راهکارهای رفع این معضل انجام اکتشافات عمقی است که در این خصوص برنامهریزی شده ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی انجام دهیم که ۱۵۵ هزار کیلومتر مربع انجام شده و توان ما بیشتر از این نیست و نیاز به کمک بخش خصوصی است. به گفته وی این اکتشافات با استفاده از روشهایی همچون ژئو فیزیک فیزیکی و شیمیایی، هیدرو ژئوفیزیک و حفاری اکتشافی انجام شده است.

رییس سازمان زمین شناسی عنوان کرد: در سازمانها موازیکاری یا دوبارهکاریها در خصوص دادههای زمین انجام میشود که باید زمینشناسی، مرجع دادههای زمین باشد.

وی در خصوص برنامههای آتی سازمان زمینشناسی گفت: تکمیل و تولید اطلاعات پایه بزرگ مقیاس با هدف افزایش دقت و بازدهی و کاهش ریسک سرمایهگذاری در فعالیتهای اکتشافی و زیرساختی، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی با هدف اکتشاف ذخایر پنهان و عمیق در مناطق اولویتدار و بازنگری در اطلاعات پایه قبلی با هدف به روز رسانی و افزایش دقت آنها با استفاده از روشهای روز دنیاست.

فعالان صنعت پوشاک مطرح کردند؛
 

گروه اصناف: یک عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با گلایه از اینکه به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است،گفت: تولیدکننده امروز به زحمت مواد اولیه دارد.

به گزارش روزنامه تجارت، مجید نامی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک در نشستی خبری با اشاره به اینکه پوشاک همواره جزو کالاهایی است که بیشترین آمار قاچاق در سال های گذشته به آن اختصاص داده است، اظهارداشت: مطابق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال 96 بیش از دو میلیارد و 600 میلیون دلار پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور شد، در حالی که واردات قانونی آن در همین سال تنها 60 میلیون دلار بوده است.

مجید نامی اظهار داشت: اگرچه در دو سال گذشته تحریم ها کل صنعت کشور را تحت تاثیر قرار داد، اما علاقه مندی به رشد و توسعه این صنعت رو به افزایش است؛ البته باید به این نکته هم توجه کرد که با برداشته شدن خرید های مدت دار مواد اولیه و نیاز سه تا چهار برابری به نقدینگی، افزایش قیمت پوشاک در کشور هم رخ داده است.

وی تصریح کرد: با وجود 20 هزار تولیدکننده پوشاک که با هم رقابت شدیدی دارند و مجبورند قیمتهایشان را رقابتی و پایین نگه دارند، همچنین حجم بالای قاچاق پوشاک به کشور، هیچ انحصاری در صنعت پوشاک شاهد نیستیم.اگر امروز شاهد کاهش قاچاق هستیم، به دلیل افزایش نرخ ارز است.

  • نقدینگی درک مزمن صنعت پوشاک

    همچنین مجید افتخاری عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به اینکه از حدود دو سال پیش تاکنون تولیدکنندگان پوشاک فریاد زدند که با کمبود مواد اولیه و نقدینگی به عنوان مشکلات اصلی ترین موضوع روبه رو هستند، اظهاراداشت: هیچ کس به این موضوع توجه نکرد و حتی یک اقدام هم در این رابطه انجام نشد. وی با گلایه از اینکه به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است،افزود: امروز ما در شرایط سخت تحریمهای اقتصادی نیازمند تصمیم های کارآمد و مؤثر هستیم اما آقایان نمیدانیم در اتاقهای فکر خود چرا تدبیری برای نجات صنعت پوشاک نمیگیرند.

    این عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به اینکه ما امروز شاهد خواب دو تا سه ماهه مواد اولیه در گمرک هستیم، گفت: هیچ کس جواب نمی دهند چرا با تولیدکننده این رفتارها انجام میشود مگر نه اینکه ما در جنگ اقتصادی هستیم چرا روند تولید را مختل می کنید.

  • افزایش اشتغال 3 برابری صنعت پوشاک، با حمایت دولت

    افتخاری تصریح کرد: در شرایط فعلی افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات پوشاک به عنوان دو مسکًن است که تجربه نشان می دهد تا چند سال دیگر مزیت خود را از دست میدهند. امروز صنعت پوشاک بیش از 300 هزار اشتغال مستقیم در اختیار دارد که در صورت حمایت دولت و رفع مشکلات، بین دو تا سه برابر قابلیت افزایش خواهد داشت.

    وی به ارائه تخفیفات 70 درصدی از سوی برخی برندهای خارجی در کشور انتقاد کرد و گفت: ارائه کالاها با قیمت های غیرواقعی، در حقیقت دامپینگ بوده و ضربه شدیدی به صنایع داخلی وارد می کند. افتخاری در ادامه صحبت های خود با اشاره به نامگذاری امسال به نام رونق تولید، گفت: در دوم فرودین امسال وزرای اقتصادی دولت با برگزاری جلسه ای از شناسایی 341 محور برای حل مشکلات تولید در کشور صحبت کردند اما امروز باید توضیح دهند کدام یک از این محورها در بخش پوشاک اجرا شد؟ جالب اینجاست مسئولین سندهای راهبردی را هم برای صنعت پوشاک تدوین کردند اما فقط در حد چاب بوده و در عمل خبری از اجرای برنامه ها نیست.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت در گفتگوی با تجارت اتقاد کرد؛

گروه انرژی - کورش شرفشاهی: از اینکه سرمایه در بخش دلالی به جریان می افتد و هر از چند گاهی، یک بخش از اقتصاد را متورم می کند و برای این بحران چاره اندیشی نمی شود، جای تعجب دارد اما اینکه قانون وجود دارد و می توان با این معضل مقابله کرد، جای تاسف دارد.

هنوز مدت زیادی از تصویب قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» نمی گذرد. قانونی که به سرعت مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و حسن روحانی رئیسجمهوری، آن را برای اجرا به وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

در این رابطه پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت اعلام کرد که دولت موظف است طبق تکالیف این قانون، از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرحها تا سقف دو میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوراک، از سرمایهگذاران بخش غیردولتی برای جذب سرمایهگذاری مردمی حمایت کند.

  • فرایند بهره برداری از فرآورده ها

    بر این اساس، در هنگام بهرهبرداری از واحد احداث شده، تطبیق کمیت و کیفیت انواع فرآوردههای تولیدی براساس مجوز اولیه صادره، بر عهده وزارت نفت بوده و در صورت وجود هرگونه مغایرت (این وزارتخانه) موظف است میزان تنفس خوراک را متناسب با طرح اجرا شده تعدیل شده و به اطلاع صندوق توسعه ملی برساند.

    همچنین خوراک تحویلی به واحدهای مذکور از نظر قواعد مالی در حکم صادرات نفت خام و میعانات گازی است و تنفس خوراک برای اجرای این قانون صرفا از محل سهم سالانه صندوق توسعه ملی در سقف سهم سالانه آن صندوق تأمین میشود.

    تسویه حساب این واحدها با صندوق توسعه ملی بابت بازپرداخت اقساط تنفس خوراک، علاوه بر سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش خوراک به آنها در طی سنوات آتی است.

    بر این اساس، دولت مجاز است هنگام اعطای تعهد تنفس خوراک، قرارداد دریافت بخشی از درآمد حاصل از فروش فرآوردههای طرح ها را به صورت ماهانه متناسب با مبلغ بازپرداخت اقساط، جهت تسویه بدهی از آن طرح اخذ کند و یا پس از بهرهبرداری از طرح، سهام سهامداران شرکت مجری طرح را تا سقف مبلغ تنفس خوراک اخذ کند.

    انتقاد شدید از خام فروشی

    در این رابطه دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با انتقاد شدید از خام فروشی و ضرورت رفتن به سمت تولید محصول برای بی اثرکردن تحریم ها گفت: اگر به این سمت برویم که نفت خام را نفروشیم و دو میلیون لیتر نفتی که امروزه به صورت خام می فروشیم، به محول تبدیل کنیم، توانسته ایم دشمنان نظام به ویژه آمریکا را که به دنبال محدود کردن راههای کسب درآمد ارزی ایران است، شکست بدهیم.

    ناصر عاشوری قلعه رودخانی درگفت و گو با روزنامه تجارت، به تشریح موانع گریز از خام فروشی و از بین بردن وابستگی بودجه به نفت پرداخت و گفت: اولین مشکل این است که پایان دادن به خام فروشی سرمایه بر است و چون سرمایه گذاران ما اعتقادی به سرمایه گذاری در صنایع مادر ندارند و بیشتر به دنبال تفکر واسطه گری و به دست آوردن سودهای لحظه ای هستند، سرمایه گذاری مناسبی در بخش نفت و انرژی صورت نمی گیرد.

    وی با تاکید بر اینکه سرمایه های سرگردان جامعه باید به سمت ساخت و توسعه پالایشگاهها، پتروشیمی ها یا پتروپالایشگاهها هدایت شود گفت: برای آنکه مردم باور کنند سرمایه گذاری در بخش صنعت تا چه اندازه اهمیت دارد، باید فرهنگ سازی کنیم. بی شک مردم کشورشان را دوست دارند اما شاید نمی دانند که با سرمایه گذاری در بخش صنعت می توانند به توسعه کشور کمک کنند.

    دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت ساخت و توسعه پالایشگاه و پتروشیمی و پتروپالایشگاه را نیازمند دانش فنی دانست و گفت: خوشبختانه ایران به اندازه کافی دانش فنی و توان علمی را دارد و حتی به اندازه ای متخصص داریم که می توانند به خارج از کشور بروند و پروژه های نفتی در دیگر کشورها را اجرا کنند که البته این کار در حال انجام است.

    وی مبحث سوم را داشتن فناوری دانست و گفت: در موضوع فناوری معضل داریم، زیرا تحریم هستیم و آوردن ماشین آلات مشکلات خاص خودش را دارد.

    عاشوری قیمتی که برای واردات فناوری به کشور ما تمام می شود، گران و غیر منصفانه توصیف کرد و گفت: متاسفانه به قدری برای دارندگان فناوری مشکل ایجاد کرده اند که اگر بخواهیم فناوری را وارد کنیم، باید ماشین آلات را به کشورهای دوم، سوم و حتی چهارم ببریم که برند، نام و منشا را تغییر بدهیم تا بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم و بدون مشکل به کشور وارد کنیم.

    وی با اعلام اینکه بردن ماشین الات به کشورهای متعدد و استفاده از واسطه ها را هزینه بر توصیف کرد و گفت: چند دست چرخیدن ماشین آلات، قیمت ها را بالا می برد که می تواند بخش قابل توجهی از سرمایه مورد نیاز برای ساخت یا توسعه پالایشگاه را به خودش اختصاص دهد. بنابر این مشکل مالی و انتقال فناوری داریم.

  • مشکل تامین کاتالیست

    نماینده فومن در ادوار گذشته مجلس مشکل دیگر پالایشگاهها را تامین کاتالیستها اعلام کرد و گفت: راهکار واردات کاتالیست ها نیز باید تعریف شود. اگرچه اکنون تولید آن در کشور نیز امکان پذیر است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

    وی حرکت به سوی سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی صنعت نفت را مورد تاکید قرار داد و گفت: خوشبختانه فاصله گرفتن از وابستگی به نفت برای همه مسوولان مسجل شده و چون برای این مهم نیاز به قانونی جامع داشتیم، نمایندگان مردم در خانه ملت طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام را تهیه کردند که در جلسه علنی ۲۴ تیر ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ به تأیید شورای نگهبان رسید که اکنون به قانون تبدیل شده است.

    عاشوری با اشاره به اینکه دولت و مجلس به این جمع بندی رسیدند که باید در صنعت نفت به ویژه بخش پالایشگاهی سرمایه گذاری شود گفت: به همین دلیل نمایندگان طرح توسعه پالایشگاههای موجود و ایجاد پتروپالایشگاههای کوچک را با ظرفیت کمتر تهیه کردند.

    وی با تاکید بر اینکه مقدمات اجرای قانون سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی صنعت نفت آماده است گفت: پس از آنکه مجلس این قانون را به رییس جمهور ابلاغ کرد، در هیات دولت نیز مطرح و در 30 مرداد سال جاری از سوی رییس جمهور برای اجرا به وزارت نفت ابلاغ شد.

    دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: اگر بتوانیم به روشی فرهنگ سازی کنیم که مردم به جای آنکه پولهای نقدشان را به سوی مسکن، دلار و طلا ببرند تا برای کشور مشکل ایجاد کنند، به سوی صنعت نفت بیاورند که سرمایه گذاری کنند و سهام زیر مجموعه های نفتی را بخرند، این نوع سرمایه گذاری مانع بحران می شود. وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در صنعت نفت زیان ده نیست گفت: نه تنها سهام نفتی تضمین می شود، بلکه سود سهام نیز تضمینی است. از سوی دیگر فعالیت در بخش نفت باعث می شود برای کشور سرمایه ای ثابت باقی بماند و مردم سالها از آن بخشی که سرمایه گذاری کرده اند، سود دریافت کنند. عاشوری با اشاره به اینکه اکنون توسعه در دو پالایشگاه بزرگ استارت زده شده است گفت: امیدواریم منابع مالی آنها تامین بشود تا با قدرت پیش بروند و بتواند به موقع بهره برداری شود. وی کمترین زمان برای بهره برداری از پروژه های پالایشگاهی از زمان کلنگ زنی تا نهایی شدن را 5 تا 6 سال اعلام کرد و گفت: به شرط آنکه منابع، امکانات و فناوری برای این مهم وجود داشته باشد. دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با تاکید بر اینکه شک نداریم که هر کار پالایشگاهی در کشور ما توجیه اقتصادی دارد و هیچ زیانی ندارد گفت: سود و حاشیه سود سرمایه گذاری در بخش نفت معقول است و سرمایه گذار هیچ نگرانی بابت سوخت سرمایه نخواهد داشت، زیرا تضمین های لازم داده و اصل و فرع هم پرداخت می شود. وی در خصوص استفاده از بورس انرژی گفت: تمام محصولات ویژه که از سوی پالایشگاهها تولید و به فروش می رسد، از طریق بورس است که در ابتدا و 15 هر ماه عرضه می شود. عاشوری هدف از واگذاری محصولات ویژه در بورس انرژی را ثبات قیمتها اعلام کرد و گفت: استفاده از بورس برای آن است که قیمت مشخص باشد تا گران فروشی یا ارزان فروشی نشود. وی با اعلام اینکه استفاده از بورس برای آن است که در مورد فروش محصولات نفتی معقولانه برخورد شود گفت: بر اساس عناوین مشخص، کشف قیمت می شود و قیمت مورد تایید به بورس اعلام و در تابلو عرضه می شود تا مشتری داخلی وخارجی و تجار خریداری کنند.

  • سازو کار فروش فراورده ها

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم با اعلام اینکه سازو کار فروش فراورده های ویژه از طریق سازوکار بورسی است تا از طریق فروش آنها در بورس، بتوان هزینه های پالایشگاهها از جمله حقوق و طرح های توسعه ای را تامین کرد گفت: این اختیاری است که قانون گذار داده تا پالایشگاهها این موارد را بفروشند و خودشان را مدیریت کنند. البته شش فراورده اصثلی بنزین، روغن، بنزین و نفتا و... به دولت واگذار می شود و پالایشگاه هیچ اختیار در مورد عرضه یا قیمت گذاری آن ندارد.

    وی با اعلام اینکه به تازگی برای پالایشگاهها طرح های توسعه ای و ایجاد پالایشگاههای جدید در طرح های مختلف پیش بینی شده است گفت: دولت به هیچ عنوان حق ندارد در بحث پالایشگاه سازی ورود کند و تنها بخش خصوصی است که می تواند در این مورد وارد شود.

    عاشوری با تاکید بر اینکه دولت سه ماه وقت دارد، آیین نامه اجرایی طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام را بنویسد و اجرایی کند گفت: اکنون که وارد آذر شده ایم، فرصت دولت به پایان رسیده و می بایست وزارت نفت در این خصوص اقدامات لازم را انجام داده باشد که متاسفانه چنین نیست.

    وی نقش پالایشگاهها، پتروشیمی ها و پتروپالایشگاهها در جلوگیری از خام فروشی را مهم توصیف کرد و گفت: به جای آنکه نفت خام را بشکه ای 50 دلار بفروشیم، می توانیم نفت خام را تبدیل به احسن یعنی هر کدام از فراورده های مورد نیاز بازار کنیم که قیمت آن حداقل 5 برابر می شود و می توانیم 250 دلار بفروشیم. به همین دلیل دولت و مجلس به دنبال حمایت از ساخت و توسعه صنایع پایین دستی نفت است.

    دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با تاکید بر اهمیت ساخت پتروپالایشگاهها گفت: پتروپالایشگاهها به دلیل آنکه کوچک هستند، به سرعت راه اندازی می شوند و به بهره برداری می رسند.

    وی با تاکید براینکه پتروپالایشگاهها باید در کنار پالایشگاهها یا مناطق جنوبی کشور که نفت خیز هستند، احداث شود گفت: از آنجا که پتروپالایشگاهها نیاز به خوراک دارند، هیچ توجیهی ندارد که در مناطقی پتروپالایشگاه بسازیم که در آنجا مواد اولیه نداریم.

    عاشوری در تشریح اهمیت نزدیکی خوراک به پتروپالایشگاهها گفت: با کوچکترین مشکل، خط لوله و انتقال نفت بسته می شود و پالایشگاه از مسیر تولید خارج می شود. نمونه آن هم در سیل اخیر بود که خط لوله پالایشگاه کرمانشاه را سیل برد و آنها ناچار بودند از چه نفت تا پالایشگاه، نفت خام را با کامیون منتقل کنند.

    وی با اعلام اینکه قانون مشخص کرده که پتروپالایشگاه باید در مناطق نفت خیز یا مناطقی احداث شود که خط لوله گاز وجود دارد گفت: اینکه بخواهیم با لابی در مناطق غیر نفت خیر یا به دور از خطول لوله پتروپالایشگاه بسازیم، توجیه اقتصادی ندارد.

    نماینده ادوار مجلس در خصوص زمان مفید برای بهره برداری از پالایشگاهها چقدر است گفت: بهره برداری از پالایشگاهها بر اساس جداول زمان بندی شده صورت می گیرد و هر از چند وقت یک بار، واحدهای یک پالایشگاه تعطیل می شود تا اورهال یا بروز رسانی شود.

    وی با تاکید بر اینکه پالایشگاههای کشور جدید نیستند گفت: حدود 40 سال از عمر پالایشگاههای کشور می گذرد، بنابر این بایستی پالایشگاهها هر چند وقت یک بار بروز رسانی شود تا بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

    عاشوری در پاسخ به اینکه چرا از خام فروشی دست بر نمی داریم و با توجه به اینکه بازار محصولات نفتی مانند بنزین و گازوییل داغ است، چرا میزان تولید را به اندازه ای بالا نمی بریم که این محصولات استراتژیک را صادر کنیم؟ گفت: واقعیت این است که اکنون به لحاظ پالایشگاهی در منطقه حرف برای گفتن داریم، به نوعی که به لحاظ دانش فنی و هم به لحاظ کمی و کیفی در منطقه رقیب نداریم.

    وی با اعلام اینکه عربستان در خام فروشی رتبه اول را دارد گفت: در تولید محصول نه تنها عربستان بلکه هیچ کشوری در منطقه هرگز به گرد پای ایران هم نمی رسد. ایران در عرصه پالایشگاهها، پتروشیمی ها، روغن سازها و قیرسازها حرف برای گفتن دارد و وزن صنعت نفت ما در جهان قابل قبول است.

سرمقاله

علی بیت اللهی

رییس بخش زلزله وزارت راه و شهرسازی

سال گذشته برای اولین بار بوی نامطبوعی در گستره وسیعی از شهر تهران احساس شد. مسلم بود که این حادثه یک رخداد نقطه ای نبود چرا که در آنصورت ساکنین اطراف آن نقطه را کلافه می کرد و با دور شدن از کانون، اثراتش نامحسوس می شد که چنین نبود. همینطور...کانون آن فقط از جنوب غرب نبود، چرا که در آنصورت نیز با دورشدن از نقطه کانونی، در شرق و شمال شرق تهران، مانند مجیدیه و تهران پارس، بوی بد احساس نمی شد. آن سال در مورد چاه ساختمان پلاسکو هم تحقیق کردیم، چون گفته شد که چاه دستی متروکه و قدیمی این ساختمان فروریزش کرده در اثر اهمال کاری و قصور، در اثر حفاری و پی کنی جدید دهن باز کرده و گاز محبوس خود را آزاد کرده که امسال خبری از آن چاه ها و پی کنی ها نیست و البته که در همان موقع نیز این فرضیه پذیرفتنی نبود. پخش گاز مرکاپتان هم که چندین بار توسط اینجانب بررسی شد و منتفی اعلام شد.

هر چه بود در آن سال قضیه به بوته فراموشی سپرده شد و در نهایت هم بطور علمی نتوانستیم فرضیه ای را حتی نزدیک به واقع تصور و طرح كنيم.

امسال و در ۱۱ آذرماه نیز برای دومین بار بوی نامطبوع در محدوده وسیعی در تهران پخش شد. در جنوب غرب تهران، مجیدیه، سعادت آباد، مرزداران، بالاتر از میدان ولیعصر و ... و متاسفانه ما ابزار پایشی برای چنین حادثه مهمی نداریم. چاه های آب شهر تهران بطور برخط در نقاط مختلف شهر پایش نمی شوند. سطح آب، رنگ آب، دما، رادون و ...، ما در شهر تهران سنسور بو نداریم و متاسفانه در مدیریت بحران شهری، شهر تهران بی دفاع در معرض مخاطرات عمده و عدیده قرار دارد. ایستگاه های جی پی اس شهرداری تهران، تنها منبع قابل اتكاي اطلاعات در زمینه وجود تنش های زیر سطحی است که البته تعدادشان کم بوده و هست. با توجه به پخش مجدد بوی نامطبوع، مجددا پیشنهاد میكنم که حتما و حتما، آب زیرزمینی در تهران در چند نقطه مورد پایش برخط قرار گیرند. گاز رادون اندازه گیری شود و ایستگاه ها و سنسورهای بو در نقاط مختلف شهر نصب شوند. همچنین ضرورت دارد که شبکه جی پی اس شهر تهران از ۵ ایستگاه به ۲۴ ایستگاه افزایش پیدا کند.

شاید پخش مجدد بوی نامطبوع در تهران این فرصت را فراهم آورد که ما ابزارها و تاسیسات پایش برخط تعدادی از بی هنجاری های مرتبط را در سطح شهر تهران مستقر كنيم، واضح است که وضعیت موجود به هیچوجه رضایت بخش نیست.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

دادستان دیوان محاسبات گفته است: « سیاست ارزی 4200 تومانی خلاف مقررات و اسناد بالادستی بود». فیاض شجاعی در این مورد افزوده است: « در نامهای به معاون اول رئیسجمهور در ۲۵ خرداد ۹۸ ‎؛ آقای جهانگیری را به آن آثار توجه دادم و نوشتم که این سیاست ارزی، اولاً خلاف..... مقررات و اسناد بالادستی است و ثانیاً؛ آثاری بر نظام اقتصادی کشور تحمیل کرد». اگر اظهار نظر دادستان دیوان محاسبات درست باشد باید به برای این نوع کشورداری که می خواهد با قانون گریزی اجرا و باعث تضییع منابع کشور شود تاسف خورد . عجیب این است که مسئولان فعلی کشور عمدتا پس از قریب چهار دهه کارگزاری و انجام وظیفه در کسوت های مختلف و داشتن سمت های متعدد هنوز متوجه نشده اند که بی اعتنایی به قانون چه تبعاتی دارد و چه فجایعی ممکن است به بار بیاورد، کما این که در جریان توزیع ارز۴۲۰۰ تومانی موسوم به ارز جهانگیری این اتفاق افتاد و از یک سو رانت گسترده و بی حساب کتابی برای یک عده ایجاد کرد و از سوی دیگر موجب حراج و هدررفت ۳میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار از منابع ارزی شد. هر چند دستگاه قضا به این مسئله ورودکرد و رانت خواران و متجاوزان به حقوق مردم را در تور قانون گرفتار نمود اما مگر می شود به این سادگی آب رفته را به جوی باز آورد و روغن ریخته راجمع کرد؟ اینجاست که باید به حقانیت این سخن مسئولان قضایی اذعان کرد که می گویند فساد را بایستی از سرچشمه خشکاند و از همان ابتدا راه نفوذ را مفسدان سد نمود تااین همه هزینه و انرژی برای همه کشور که حاصل بی اعتنایی به قانون است تراشیده نشود.

نامزدهای دوره هشتم مشخص شدند؛

گروه راه و مسکن: در مراسم تکریم و معارفه اعضای دوره هشتم سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور كه با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد،مراسم رایگیری برای انتخاب سه نفر از اعضای شورای مرکزی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان به منظور تصدی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام و مهندس احمد خرم، مهندس عباس وثیق نیا و مهندس بهمن مومنی مقدم به عنوان گزينه هاي رياست انتخاب شدند. همزمان با مراسم تکریم و معارفه اعضای سازمانهای نظام مهندسی ساختمان کشور که با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و اعضای دوره هفتم و همچنین منتخبان دوره هشتم سازمانهای نظام مهندسی ساختمان کشور در ساختمان دادمان برگزار شد، مراسم رای گیری برای معرفی سه نفر از اعضا به منظور تصدی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و معرفی به رییس جمهوری نیز انجام گرفت.

در مراسم رایگیری، از بین اعضای ۲۵ نفره شورای مرکزی دوره هشتم سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، آقایان احمد خرم، عباس وثیق نیا و بهمن مومنی مقدم انتخاب شدند که اسامی آن ها برای انتخاب نهایی به رییس جمهوری ارائه می شود.

مقرر است تا از بین این سه نفر، یک نفر به عنوان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، ایفای مسئولیت کند.

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد؛

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه گفت: بزرگترین باند پولشویی کشور با ۳۰۰ عضو در استان گلستان شناسایی و منهدم شد.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا؛ غلامحسین اسماعیلی سهشنبه در کنفرانس خبری افزود: پرونده اعضای این باند پولشویی که ۳۰۰ تفر عضو دارد در مرحله بازپرسی است و تاکنون ۹ نفر بازداشت شدهاند.

وی مبلغ پولشویی را بیش از ۵۰ هزار میلیارد برآورد و خاطرنشان کرد: با تدابیر انجام شده سعی کردیم اموال متعلق به متهمان این پرونده را متوقف کنیم بر این اساس تا امروز ۷۸ نفر ممنوع المعامله و ۱۵۳ نفر از متهمان ممنوع الخروج از کشور شدند.

اسماعیلی ادامه داد: در این رابطه ۱۸۰ حساب بانکی توقیف و از متهمان تا این لحظه ۳۰ کیلو شمش طلا، چهار دستگاه خودرو به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال به دست آمده و ۱۰ ملک آنان در گرگان نیز توقیف شده است.

وی بیان داشت: همچنین یک قطعه زمین ۲۰۰ هکتاری و املاکی در قبرس و افغانستان و ۱۰۰ دستگاه خودرو سنگین و ۳۰۰ سند رسمی ملکی از متهمان کشف و ضبط شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خودگفت: ما کسانی را که در مقام اعتراض به خیابان آمدند و علی رغم اینکه فاقد مجوز قانونی بود آنها را اراذل و اوباش و اغتشاشگر نمی دانیم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: ما کسانی را که در مقام اعتراض به خیابان آمدند و علی رغم اینکه فاقد مجوز قانونی بود آنها را ازاذل و اوباش و اغتشاشگر نمی دانیم. وی تاکید کرد: تخریب اماکن و اموال عمومی و غارت فروشگاه ها و مراکز دولتی و به شهادت رساندن مدافعان امنیت و کشتن جمعی از شهروندان بیگناه کار گروه خاص از اراذل و اوباش بود که وابستگی انها به گروهک های ضدنظام و خارج نشین هست و محرز شده و جمعی تحت حمایت رسانه های بیگانه اند که عملیات خرابکارانه ای را در ایران رقم زدند.

اسماعیلی افزود: اکثریت بازداشت شدگان حوادث اخیر که در روزهای اغتشاشات بازداشت بودند آزاد شدند و امروز عدد بازداشتیهای ما به حداقل رسیده و در تهران تعداد بازداشتیها ۳۰۰ نفر است که در مورد آنها تاکید شده که مقامات قضایی با بررسی دقیق وضعیت بازداشت شدگان را روشن کنند. کسانی که در زمره خرابکاران هستند در اسرع وقت پرونده شان به دادگاه ارسال شود و باقی مانده آنها نیز آزاد خواهند شد.اسماعیلی در پاسخ به سوالی در مورد دستور اخیر رئیسی در رابطه با طرح اصلاح افزایش قیمت بنزین و موظف کردن سازمان بازرسی کل کشور به نظارت دقیق بر محل هزینه کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین، گفت: تکلیفی که به سازمان بازرسی کل کشور شده این بود که نظارت کند. رقمی که در جلسه سران قوا تصویب شده این بود که درآمد افزایش ناشی از سوخت به دهک های نیازمند پرداخت شود. در جهت تحقق این امر کارگروهی در سازمان بازرسی کل تشکیل شده و محاسبه شده درآمد روزانه ناشی از افزایش سوخت به چه میزان بوده و گزارش گیری از دولت و راستی آزمایی گزارشات در رابطه با طرح معیشتی و حمایتی انجام می شود. اینکه فردی انتقاد داشته باشد در این چرخه قرار نگرفته است. اقدام ما مربوط به میزان درآمد ناشی از این افزایش است که سازمان بازرسی به آن ورود کرده است.اسماعیلی در پاسخ به سوالی در خصوص جبران خسارات جانی و مالی اعتراضات اخیر و رقم کشته شدگان، گفت: اعداد و ارقامی که توسط گروههای معاند اعلام میشود کذب محض است و آمار کمتر از ارقام ادعایی آنهاست. بین رقم ادعایی از تعداد کشتهها و اسامی اعلام شده تفاوت وجود دارد. کشته های بی ربط و عادی را در این زمینه هم آوردند و تلاش داشتند به کشتههای اغتشاشات اخیر ربط بدهند و این در حالی است که بسیاری از آمار کشته های آنان زنده هستند.

  • دشمنان آمارسازی می کنند

    وی افزود: ما امروز مدعی همین اراذل و اوباش هستیم و حالا همین بیگانگان آن را پای نظام میگذارند. ما مدعی هستیم که تعدادی از کشته شدگان از سوی اشرار کشته شدهاند و دشمنان آمارسازی می کنند.

    غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه گفته شده فرماندار شهر قدس به دلیل اظهاراتش مبنی بر اینکه دستور تیراندازی را داده بازداشت شده است. آیا خبر بازداشت صحت دارد؟ و آیا او حق داشته که دستور تیراندازی بدهد؟ گفت: بازداشت او صحت ندارد. اینکه چنین حرفی را زده را نمی دانم از مقامات مربوطه بپرسید