واردات افغانستان از ایران به ۲ میلیارد دلار رسید

رئیس انجمن صنایع افغانستان گفت: در هفتههای اخیر تاجرانی که از طریق بانک به صورت رسمی پول به چین یا هند میفرستند و کالا خریداری میکنند به علت اینکه تخلیه بار در بندرعباس است و از آن مسیر ترانزیت میشود دچار مشکل شدهاند. پیمان سخی رئیس انجمن صنایع افغانستان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین روند تبادلات اقتصادی ایران و افغانستان گفت: روابط تجاری دو کشور مانند قبل است و خوشبختانه عوامل خارجی نتوانسته تاثیری بر روی آن بگذارد هرچند میزان تبادلات در نوسان است. اطلاعات و آمار گمرک افغانستان با گمرک ایران متفاوت است اما به طور قطع میتوان گفت که افغانستان نزدیک به ۲ میلیارد دلار در سال از ایران واردات دارد.

 

حل مشکل استارتآپها با کمک قوه قضاییه

رییس سازمان ملی کارآفرینی اعلام کرد: در جریان جلسات این سازمان با مسئولان قوه قضاییه بنا شده مشکلات مربوط به استارتآپها و شرکتهای فعال در حوزه نوآوری و فناوری اطلاعات به آنها ارائه شده و برنامهریزی در مسیر برطرف کردن آنها آغاز شود. حسین سلاحورزی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که پیش از این در بخشهایی از اقتصاد مقاومتی در اهمیت فعالیت شرکتهای فعال در نوآوری و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از حوزههای اقتصاد ایران صحبت شده، در سالهای گذشته سازمان ملی کارآفرینی تلاش کرده مقدمات فعالیت گسترده این شرکتها را فراهم کند و با پیگیری از دستگاههای مختلف، مقدمات لازم برای حضور آنها را به وجود آورد.

 

حفظ قدرت خرید مردم با کالابرگ الکترونیک

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است در صورتی که دولت از کالابرگ الکترونیک برای تامین کالای اساسی استفاده کند، قدرت خرید مردم حفظ می شود. محمدحسین فرهنگی در گفتوگو با خانه ملت با اشاره به راهکارهای حفظ قدرت خرید مردم پس از افزایش قیمت بنزین، گفت: مجلس در تبصره 7 قانون بودجه سال 98 مقرر کرد؛ دولت کالاهای اساسی را از طریق کارتهای الکترونیکی و شارژ آنها تامین کند اما دولت به جای استفاده از کارتهای الکترونیک، یارانه معیشتی به مردم پرداخت کرد. وی با بیان اینکه راهکار دولت با آنچه در قانون بودجه سال 98 مصوب شد، متفاوت است، افزود: اگر کالای اساسی موردنیاز مردم مانند مواد پروتئینی، شوینده و... تامین شود قدرت خرید جامعه حفظ خواهد شد.

در نشست تجاری شرکتهای ایرانی و ایتالیایی در میلان مطرح شد؛

گروه تجارت: هیات اقتصادی و تجاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا در جریان سفر به میلان، نشست مشترکی با تجار و فعالان اقتصادی ایتالیا داشت و در این نشست ظرفیتهای تجاری هردو کشور در شرایط تحریم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر نقش بخش خصوصی دو کشور در تقویت روابط دوجانبه تأکید شد.

هیات اقتصادی و تجاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا به سرپرستی احمد پورفلاح، رئیس این اتاق و با حضور مدیران شرکتهای فعال در حوزههای نساجی، چرم، دباغی، لوازمآرایشی، طلا، جواهر و سازندگان عینک و ساختمان، به میلان اعزام شد.

نشست مشترک این هیات با تجار و فعالان اقتصادی ایتالیا، با حضور حمید بیات، سفیر ایران در ایتالیا، سرکنسولگری ایران در میلان، رئیس و دبیرکل اتاق ایران و ایتالیا و دبیرکل اتاق ایتالیا و ایران برگزار شد و ظرفیتهای تجاری هردو کشور در شرایط تحریم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا در این نشست با اشاره به اینکه اتاق ایران و ایتالیا قدیمیترین و بزرگترین اتاق مشترک ایران با یک کشور اروپایی است، گفت: این اتاق در حال حاضر دارای بیش از 5 هزار عضو ثبت شده است و به کمک اتاق خواهرخوانده خود، یعنی اتاق ایتالیا در رم سعی میکند ضمن رفع مسائل و مشکلات فعالین اقتصادی دو کشور، سطح مبادلات تجاری بین دو کشور را حفظ و کند و افزایش دهد.

پورفلاح ادامه داد: رکوردهای بالای بهدستآمده در حفظ و گسترش مبادلات اقتصادی میان ایران و ایتالیا بهویژه در سالهای تحریم نشاندهنده علاقه فعالان اقتصادی دو کشور است هرچند تردیدی نیست که تحریمها بر روند فعالیتهای اقتصادی تأثیر گذاشته و رکوردها را نسبت به سالهای نهچندان دور که ایتالیا شریک اول ما در اروپا بود، کاهش داده است.

او با تأکید بر اینکه ما اطمینان داریم که محدودیتها در آینده رفع شده و حجم فعالیتهای صنایع دو کشور و رکوردهای قبلی تجدید خواهد شد، گفت: ما اینجا هستیم که تا عادی شدن شرایط، راههای حفظ و توسعه مبادلات تجاری خود را زنده نگه داریم و به شما اطمینان میدهیم که اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا با استفاده از همراهی و همکاری اتاق ایتالیا - ایران و پشتیبانی اتاق ایران، سعی خود را به کار میبرد که مشکلات فعالان اقتصادی دو کشور را به حداقل برساند تا از این مرحله عبور کنیم.

در ادامه حمید بیات، سفیر ایران در رم، با اشاره به روابط تاریخی و محکم میان ایران و ایتالیا و حمایت مقامات تجاری دو کشور از این روابط، گفت: فعالیت بخش خصوصی دو کشور باید افزایش پیدا کند و سفارت ایران در رم برای مساعدت و پشتیبانی همهجانبه از تجار ایرانی و ایتالیایی آمادگی کامل دارد.

بیات افزود: پس از امضای توافق هستهای و اجرایی شدن معاهده برجام که با استقبال شرکتهای ایتالیایی مواجه شد، حجم مبادلات بین ایران و ایتالیا به رقم قابلتوجهی رسید بهطوریکه در سالهای 2017 و 2018 جایگاه اولین شریک اروپایی تجارت ایران به ایتالیا رسید؛ اما پس از خروج یکجانبه امریکا از برجام و تحمیل فشارها، متأسفانه حجم مبادلات بین ایران و ایتالیا کاهش قابلتوجهی پیدا کرد؛ بااینحال تعاملات تجاری کاملاً متوقف نشده و کماکان شاهد تداوم علاقهمندی بخشی از جامعه تجاری ایتالیا برای همکاری با همتایان ایرانی به دلیل مزیتهای بازار ایران هستیم.

سفیر ایران در رم، ضمن تأکید بر لزوم تنوعبخشی به تجارت کالاها و خدمات قابلمبادله میان دو کشور، گفت: اتحادیه اروپا تلاش کرده است تا راههای تبادلات اقتصادی را از طریق راهاندازی اینستکس ایجاد کند که اگرچه تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است اما امیدوار هستیم بهزودی اجرایی شود؛ علاوه بر این کشورها نیز مستقلاً باید به دنبال ایجاد راهحلهای دیگری باشند که در همین راستا سفارت ایران در رم نیز اقداماتی را به عمل آورده است.

سفیرسنگال در جمع بازگانان مطرح کرد؛

گروه تجارت: سفیر سنگال در تهران، گفت: یکی از ظرفیتهای اقتصاد سنگال، همکاری در حوزه میادین نفت و گاز است که شرکتهای ایرانی میتوانند از آن فرصت استفاده کنند؛ همچنین در حوزه ساخت مسکن فرصت همکاری بالایی وجود دارد.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «آمادو سو» روز سهشنبه در همایش روز اقتصاد سنگال درباره فرصتهای سنگال برای سرمایهگذاران ایرانی سخن گفت.

وی با اشاره به همسویی ایران و سنگال در همکاریهای بینالمللی و سیاسی افزود: با آقای قشقاوی سفیر قبلی ایران در سنگال به این نتیجه رسیده بودیم که باید از ظرفیت همکاری سیاسی برای بهبود روابط اقتصادی بهره بگیریم و امیدواریم بعد از این با آقای دهشیری به این همکاری ادامه دهیم.

اوآمادو سو، به سابقه همکاری ایران و سنگال در زمینه تولید خودرو اشاره و اعلام کرد که سنگال از سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی ایرانی در همه حوزهها استقبال میکند.

 

 

ایران خودرو به منظور تعمیق ساخت داخل و کاهش وابستگی، 9 پروژه فلزی و غیرفلزی مواد اولیه تولید در سال جاری را به دست صنعتگران خلاق ایرانی بومیسازی کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، مدیرعامل ایرانخودرو در جلسه ستاد تعمیق ساخت داخل گفت: با بومی سازی این 9 پروژه 51. 17 میلیون یورو کاهش ارزبری محقق شده است.

فرشاد مقیمی با اشاره به اینکه داخلیسازی منجربه رونق تولید میشود، خاطرنشان کرد: 31 پروژه دیگر فلزی و غیرفلزی مواد اولیه تولید، در سالهای 98 و 99 در طرح جهاد خودکفایی ایران خودرو قرار دارد. وی افزود: بومیسازی این 31 پروژه در دست اجرا بوده و تحقق آن 62 . 52 میلیون یورو کاهش ارزبری خواهد داشت. مقیمی درخصوص پروژههای آینده این بخش گفت: 26 پروژه داخلیسازی مواد اولیه با کاهش ارزبری 163 میلیون یورو در مرحله امکانسنجی قرار دارد.

رئیس سازمان حمایت در مورد افزایش کرایه وانتبارها و تاثیر آن بر افزایش قیمت کالا و خدمات گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت وانتبارها، کامیونت، نیسان وانتها و پیکان وانتها ستاد تنظیم بازار در جلسه اخیر مصوب کرد 100 لیتر به سهمیه آنها اضافه شود. عباس تابش در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی بعد از افزایش قیمت بنزین گفت: سهم بنزین در هزینه تمام شده تاکسی 9 درصد است و اگر این را بپذیریم با افزایش قیمت بنزین یعنی کرایه هر مسیر فقط 4.5 درصد باید افزایش یابد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین اگر کرایه یک مسیر تا قبل از افزایش قیمت بنزین 2 هزار تومان بوده است بعد از افزایش قیمت بنزین به 2080 تومان میرسد که اگر این عدد را رند کنیم کرایه آن مسیر میتواند 2100 تومان شود.

تکذیب احتکار تایرسازان

سرپرست یک گروه صنعتی تایرسازی کشور، منکر احتکار تایر از سوی تولیدکنندگان به دلیل افزایش قیمت بنزین شد و گفت: انبارهای تولیدکنندگان همواره در حداقل ظرفیت است و گزارش وضعیت انبارها همه روزه به وزرات صنعت، معدن و تجارت اعلام می شود. به گزارش ایرنا «علی اکبر مشرفی» در حاشیه نخستین رویداد نوآورانه شناسایی و حمایت از ایده های صنعت تایر در محل دانشگاه امیرکبیر در جمع خبرنگاران افزود: ماه های گذشته واردات تایرهای سنگین و باری به مقدار زیاد به کشور انجام شد که به مشکلی اساسی فراروی فروش تایرسازان تبدیل شده است. وی تاکید کرد: وزارت صنعت باید نگاه بهتری به مقوله تولید تایرسازان داشته باشد و روز گذشته این گروه صنعتی توانست با تولید یکهزار و ۱۰۰ حلقه ای، رکورد تولید تایرهای باری را شکست و امید می رود وزارت صنعت با کنترل واردات و وضع تعرفه بر آن، از صنعت داخلی حمایت کند.

معاون وزیر صنعت بیان کرد؛

گروه صنعت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور در تبدیل کانسار به معدن دچار ضعف جدی است و در ۱۰ سال گذشته معدن بزرگی از کشورمان کشف و در کلاس جهانی، ثبت نشده بنابراین نیاز است که دانشگاهها و مراکز علمی در این خصوص راهحل ارائه کنند.

علیرضا شهیدی در بیست و دومین کنفرانس انجمن زمینشناسی ایران اظهار داشت: ایران یک درصد تولید آهن در دنیا را دارد، همچنین تولید سرب و روی در سال بیش از ۲۰ میلیون تن است و نیاز به اطلاعات پایه برای عملکرد خوب داریم.

وی در دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: سازمان زمینشناسی چندین بار زمینشناسی کشور را پایش کرده و نقشه ها را آماده کرده است.

رییس سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور عنوان کرد: برای اینکه شناختی از زیر زمین داشته باشیم از سال ۸۱ به ژئوفیزیک هوایی روی آوردهایم و خطوط پرواز ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر است و ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی برداشت هوایی داشتهایم.

شهیدی تصریح کرد: در سال ۸۳ اطلس ملی نقشههای موضوعی زمینشناسی توسط سازمان منتشر و پتانسیل ۱۴ ماده معدنی بررسی شده است. وی افزود: این اطلس تلفیقی از زمینشناسی، نقشههای زمینشناسی و سایر اطلاعات است و بر اساس مقیاس ما ۱۰ برابر دقت خود را افزایش دادهایم. شهیدی با تشریح بخشی از عملکرد سازمان زمینشناسی ادامه داد: در دهه ۹۰ انجام اکتشافات به میزان ۵۵۰ هزار کیلومتر مربع و ژئوفیزیک هوایی در ۶۴۰ هزار کیلومتر طبق برنامه توسعه ششم برنامهریزی و انجام شده است.

رییس سازمان زمین شناسی عنوان کرد: از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۶ در دنیا بسیاری از کانسارها تبدیل به معدن شدهاند اما در کشور این مسیر بسیار طولانی است و سالها میانجامد. این معضل باید رفع شود و نکتهای که وجود دارد اینکه طی ۱۰ سال گذشته معدنی از کشورمان در کلاس جهانی ثبت نشده است.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: راهکارهای رفع این معضل انجام اکتشافات عمقی است که در این خصوص برنامهریزی شده ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی انجام دهیم که ۱۵۵ هزار کیلومتر مربع انجام شده و توان ما بیشتر از این نیست و نیاز به کمک بخش خصوصی است. به گفته وی این اکتشافات با استفاده از روشهایی همچون ژئو فیزیک فیزیکی و شیمیایی، هیدرو ژئوفیزیک و حفاری اکتشافی انجام شده است.

رییس سازمان زمین شناسی عنوان کرد: در سازمانها موازیکاری یا دوبارهکاریها در خصوص دادههای زمین انجام میشود که باید زمینشناسی، مرجع دادههای زمین باشد.

وی در خصوص برنامههای آتی سازمان زمینشناسی گفت: تکمیل و تولید اطلاعات پایه بزرگ مقیاس با هدف افزایش دقت و بازدهی و کاهش ریسک سرمایهگذاری در فعالیتهای اکتشافی و زیرساختی، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی با هدف اکتشاف ذخایر پنهان و عمیق در مناطق اولویتدار و بازنگری در اطلاعات پایه قبلی با هدف به روز رسانی و افزایش دقت آنها با استفاده از روشهای روز دنیاست.

سرمقاله

علی بیت اللهی

رییس بخش زلزله وزارت راه و شهرسازی

سال گذشته برای اولین بار بوی نامطبوعی در گستره وسیعی از شهر تهران احساس شد. مسلم بود که این حادثه یک رخداد نقطه ای نبود چرا که در آنصورت ساکنین اطراف آن نقطه را کلافه می کرد و با دور شدن از کانون، اثراتش نامحسوس می شد که چنین نبود. همینطور...کانون آن فقط از جنوب غرب نبود، چرا که در آنصورت نیز با دورشدن از نقطه کانونی، در شرق و شمال شرق تهران، مانند مجیدیه و تهران پارس، بوی بد احساس نمی شد. آن سال در مورد چاه ساختمان پلاسکو هم تحقیق کردیم، چون گفته شد که چاه دستی متروکه و قدیمی این ساختمان فروریزش کرده در اثر اهمال کاری و قصور، در اثر حفاری و پی کنی جدید دهن باز کرده و گاز محبوس خود را آزاد کرده که امسال خبری از آن چاه ها و پی کنی ها نیست و البته که در همان موقع نیز این فرضیه پذیرفتنی نبود. پخش گاز مرکاپتان هم که چندین بار توسط اینجانب بررسی شد و منتفی اعلام شد.

هر چه بود در آن سال قضیه به بوته فراموشی سپرده شد و در نهایت هم بطور علمی نتوانستیم فرضیه ای را حتی نزدیک به واقع تصور و طرح كنيم.

امسال و در ۱۱ آذرماه نیز برای دومین بار بوی نامطبوع در محدوده وسیعی در تهران پخش شد. در جنوب غرب تهران، مجیدیه، سعادت آباد، مرزداران، بالاتر از میدان ولیعصر و ... و متاسفانه ما ابزار پایشی برای چنین حادثه مهمی نداریم. چاه های آب شهر تهران بطور برخط در نقاط مختلف شهر پایش نمی شوند. سطح آب، رنگ آب، دما، رادون و ...، ما در شهر تهران سنسور بو نداریم و متاسفانه در مدیریت بحران شهری، شهر تهران بی دفاع در معرض مخاطرات عمده و عدیده قرار دارد. ایستگاه های جی پی اس شهرداری تهران، تنها منبع قابل اتكاي اطلاعات در زمینه وجود تنش های زیر سطحی است که البته تعدادشان کم بوده و هست. با توجه به پخش مجدد بوی نامطبوع، مجددا پیشنهاد میكنم که حتما و حتما، آب زیرزمینی در تهران در چند نقطه مورد پایش برخط قرار گیرند. گاز رادون اندازه گیری شود و ایستگاه ها و سنسورهای بو در نقاط مختلف شهر نصب شوند. همچنین ضرورت دارد که شبکه جی پی اس شهر تهران از ۵ ایستگاه به ۲۴ ایستگاه افزایش پیدا کند.

شاید پخش مجدد بوی نامطبوع در تهران این فرصت را فراهم آورد که ما ابزارها و تاسیسات پایش برخط تعدادی از بی هنجاری های مرتبط را در سطح شهر تهران مستقر كنيم، واضح است که وضعیت موجود به هیچوجه رضایت بخش نیست.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

دادستان دیوان محاسبات گفته است: « سیاست ارزی 4200 تومانی خلاف مقررات و اسناد بالادستی بود». فیاض شجاعی در این مورد افزوده است: « در نامهای به معاون اول رئیسجمهور در ۲۵ خرداد ۹۸ ‎؛ آقای جهانگیری را به آن آثار توجه دادم و نوشتم که این سیاست ارزی، اولاً خلاف..... مقررات و اسناد بالادستی است و ثانیاً؛ آثاری بر نظام اقتصادی کشور تحمیل کرد». اگر اظهار نظر دادستان دیوان محاسبات درست باشد باید به برای این نوع کشورداری که می خواهد با قانون گریزی اجرا و باعث تضییع منابع کشور شود تاسف خورد . عجیب این است که مسئولان فعلی کشور عمدتا پس از قریب چهار دهه کارگزاری و انجام وظیفه در کسوت های مختلف و داشتن سمت های متعدد هنوز متوجه نشده اند که بی اعتنایی به قانون چه تبعاتی دارد و چه فجایعی ممکن است به بار بیاورد، کما این که در جریان توزیع ارز۴۲۰۰ تومانی موسوم به ارز جهانگیری این اتفاق افتاد و از یک سو رانت گسترده و بی حساب کتابی برای یک عده ایجاد کرد و از سوی دیگر موجب حراج و هدررفت ۳میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار از منابع ارزی شد. هر چند دستگاه قضا به این مسئله ورودکرد و رانت خواران و متجاوزان به حقوق مردم را در تور قانون گرفتار نمود اما مگر می شود به این سادگی آب رفته را به جوی باز آورد و روغن ریخته راجمع کرد؟ اینجاست که باید به حقانیت این سخن مسئولان قضایی اذعان کرد که می گویند فساد را بایستی از سرچشمه خشکاند و از همان ابتدا راه نفوذ را مفسدان سد نمود تااین همه هزینه و انرژی برای همه کشور که حاصل بی اعتنایی به قانون است تراشیده نشود.