اصلاح و بازنگری روند تهیه طرحهای مجموعهشهری

دبیر شورایعالی شهرسازیومعماری ایران در نامهای به مدیرکل دفتر طرحریزی شهری و طرحهای توسعهوعمران، مصوبه شورا در خصوص طرح های جامع مجموعه شهری را در دو بند، ابلاغ کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادقمالواجرد در نامهای به غلامرضا کاظمیان مدیرکل دفتر طرحریزی شهری و طرحهای توسعه و عمران، مصوبه شورایعالی را در خصوص طرحهای جامع مجموعه شهری، ابلاغ کرد. در این نامه آمده است: «شورایعالی شهرسازیومعماری ایران در جلسه مورخ ۲۲ مهر ۹۸ خود ضمن بررسی طرح جامع مجموعه شهری همدان در خصوص طرحهای مجموعه شهری اتخاذ تصمیم کرد و مقرر شد دبیرخانه شورایعالی موارد عام زیر را در خصوص طرحهای مجموعه شهری، پیگیری کند.

 

۷۵ کیلومترمربع پایتخت در حریم گسلهای اصلی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه یکی از اولویتهای مرکز تحقیقات، فراهمکردن الزامهای تابآور شدن شهرهاست، از تهیه حریم گسلهای اصلی شش شهر بزرگ ایران خبر داد و گفت: ۷۵ کیلومتر از شهر تهران در مسیر گسلهای اصلی است. محمد شکرچیزاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به دنبال آن است که وظایفی را که قانون مدیریت بحران برعهده مرکز نهاده پیادهسازی کند، گفت: در زمینههای مختلف شناسایی پهنه گسلهای اصلی، فرونشست، ساختمانهای بلندمرتبه و مواردی که قانون مدیریت بحران برعهده مرکز نهاده و پیشتر از آن نیز در مرکز دنبال می شد، توسط مرکز در حال انجام است.

 

بخشی از اراضی نیروهای مسلح آزادسازی میشود

معاون سازمان ملی زمین و مسکن از آزادسازی بخشی از اراضی در اختیار نیروهای مسلح که طرح عمرانی در آن اجرا نشده است خبر داد و گفت: این اراضی با تایید ستادکل نیروهای مسلح در اختیار توسعه شهر و تامین مسکن جامعه قرار میگیرد.

مهدی ابراهیمی در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سند اراضی نیروهای مسلح بیش از ۳۰ سال است که به نام سازمان ملی زمین و مسکن است و هیچ رابطه قراردادی یا حقوقی بین این دو نهاد وجود ندارد، گفت: نمایندگان نیروهای مسلح همواره به دنبال انتقال اسناد بودند در حالی که ما این انتقال را مشروط به قرارداد واگذاری یا اجرای طرح در این اراضی میدانستیم.

افتتاح ١١ کيلومتر از کریدور بزرگراهی
غرب کشور

١١ کيلومتر از طرح ملی احداث بزرگراه ارومیه- مهاباد- میاندوآب به عنوان محور کلیدی کریدور بزرگراهی غرب کشور به بهره برداری رسید. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره كل راه وشهرسازی استان آذربایجان غربی، سیدمحسن حمزهلو مدیراين اداره کل در مراسم افتتاح این طرح راهسازی گفت: پروژه احداث بزرگراه ارومیه- مهاباد- میاندوآب به طول ١۶۴ کیلومتر بخشی از کریدور غرب کشور است که امروز ١١ کيلومتر از این طرح به بهره بر داری رسید.حمزهلو با اشاره به اینکه ۵٣٩ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجانغربی احداث میشود، ادامه داد: کریدور بزرگراهی غرب کشور در طول مسیر استانهای آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان قرار دارد که مرز بازرگان را به بندر امام خمینی(ره) متصل میکند. وی بابیان اینکه برای تکمیل ١١ کيلومتر از طرح ملی احداث بزرگراه ارومیه-مهاباد-میاندوآب افزون بر ٢١٠ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: ٩۶ کیلومتر از این طرح در سالهای گذشته به بهره برداری رسیده و در این مرحله ۵ کیلومتر و ۵٠٠متر از قطعهی ١-د و ۵کیلومتر و ۵٠٠متر از قطعهی ٢-ج افتتاح شد.

نصب اسکله پانتونی شناور در بندرترکمن

مدیر بنادرودریانوردی استان گلستان از نصب اسکله پانتونی شناور به طول ۵۵ متر در بندرترکمن خبرداد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره كل بنادر ودریانوردی استان گلستان، اله یار اسعدی گفت: اسکله پانتونی شناور به طول ۵۵ متر و عرض ۲ متر با تامین اعتبار۱۳میلیارد ریال از سوی سازمان بنادرودریانوردی و با رعایت نکات زیست محیطی در محل اسکله قایقرانی بندرترکمن نصب شد. در سفر اخیر مدیر عامل سازمان بنادرودریانوردی به استان گلستان و بازدیدی که از اسکله های تفریحی بندرترکمن بعمل آورد، براي ایمنی و استاندارد سازی اسکله های سنتی دستورات لازم جهت خرید اسکله شناور در بندرترکمن صادر شد که متعاقب آن نسبت به انتخاب مشاور و پیمانکار و خرید و نصب اقدام شد. اسکه شناور موصوف جدید ترین نوع از اسکله های پانتونی در بنادر شمالی کشور و جهت رفاه حال گردشگران دریایی در ایام سال است.

سالانه حدود ۱۰۰هزار نفر از اسکه تفریحی بندرترکمن جهت تردد سفرهای دریایی استفاده می کنند.

در دیدار وزیر حمل و نقل قرقیزستان با اسلامی پیشنهاد شد؛

گروه راه و مسکن: دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان صبح امروز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و جانات بیشناوف وزیر حمل و نقل و راه جمهوری قرقیزستان آغاز به کار کرد.

در این مراسم محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن خوشامدگویی به هیات کشور قرقیزستان با اشاره به برگزاری این اجلاس اظهار داشت: اجلاس کمیسیون مشترک ۲ کشور حدود ۳ سال پیش برگزار شد و امروز این اجلاس بیانگر باور و اعتقاد ایران و قرقیزستان در جهت توسعه همکاریها و گسترش تبادلات است.

وی افزود: خوشبختانه فضای حاکم بر ارتباط ایران و قرقیزستان کاملا دوستانه بوده و محدودیتی در سطح مبادلات بین ۲ کشور وجود ندارد. هم اکنون همکاریها در مجامع منطقهای و بینالمللی مناسب و همواره در مسیری هماهنگ و همافزا پیش میرود.

وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به شروع رسمی این اجلاس به میزبانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید دوباره بر اینکه روابط سیاسی بین دو کشور در بالاترین سطح قرار دارد، تصریح کرد: با توافقی که امروز سند آن امضا میشود زمینه برای ارتقای فعالیتهای اقتصادی هموار خواهد شد. وی ادامه داد: مبنای همکاریهای حقوقی دو کشور سند همکاری ۱۰ سالهای است که در سال ۲۰۱۶ بین روسای جمهور ایران و قرقیزستان در بیشکک به امضاء رسید.

اسلامی گفت: مذاکرات و توافقات در راستای این سند راهبردی انجام خواهد گرفت و اطمینان داریم در این مقطع از روابط دو کشور این پتانسیل وجود دارد که در نقطه عطف خود در گسترش همه جانبه مراودات قرار گیرد. وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به امضای موافقتنامه تعرفه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا که قرقیزستان یکی از اعضای این این اتحادیه است با تاکید بر اینکه به این شکل روابط ۲ کشور وارد فاز جدیدی خواهد شد،گفت: سند راهبردی همکاریهای ۱۰ ساله بین ایران و قرقیزستان و عضویت این کشور در تعرفه ترجیحی اوراسیا می تواند به صورت توأمان تسریع و تسهیلکننده ارتقای سطح تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.

  • دعوت از مهندسان ایرانی برای مشارکت در پروژههای قرقیزستان

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ادامه این مراسم جانات بیشناوف وزیر حمل و نقل و راه جمهوری قرقیزستان با تاکید بر روابط با ایران به عنوان یکی از اولویتهای اصلی این کشور اظهار داشت: در جلسهای با وزیر راه و شهرسازی ایران پیش از این مراسم برگزار شد آینده بسیار خوبی را برای پیشرفت دو کشور متصور هستیم. وی ادامه داد: نتایج کمیسیونهای قبلی بررسی شد که خیلی از آنها حل و فصل و بسیاری در مرحله حل شدن است که درخصوص مسائل باقیمانده کارشناسان میتوانند راه حلهای لازم را پیدا کنند. وزیر حمل و نقل و راه جمهوری قرقیزستان ادامه داد: پتانسیل تجاری بین دو کشور بیش از آن چیزی است که هم اکنون شاهد آن هستیم. در همین خصوص به کارشناسان دو کشور توصیه دارم که در این اجلاس با در نظر گرفتن پتانسیل و امکانات ایران و قرقیزستان شرایط را برای رشد جامعه کسب و کار و همچنین افزایش سرمایهگذاریها هموار کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ورود ۴۳۲ دستگاه انواع ناوگان ریلی به چرخه حملونقل ریلی کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی و بهرهمندی از تسهیلات قانونی خبر داد و گفت: این تعداد نسبت به مدت مشابه ۹۷ درصد رشد داشته است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی در نشست هم اندیشی با شرکتهای تولیدکننده و سرمایهگذار به دستاوردهای استفاده از ظرفیتهای تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۴۳۲ دستگاه انواع واگن باری، مسافری، خودکشش و لکوموتیو به ناوگان حملونقل ریلی کشور اضافه شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۷ درصد رشد داشته است. وی افزود: در جلساتی که گزارش اقدامات انجام شده و برنامههای آتی راهآهن به استحضار ریاست جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی رسید، روسای دو قوه ضمن اظهار رضایت از اقدامات مؤثر راهآهن به ویژه در رونق تولید و حمایت از بخش غیردولتی به استمرار حمایت از توسعه حمل و نقل ریلی و تولید ملی در این حوزه تأکید کردند.

 

 
 

 

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد، تولید برنج کشور از لحاظ کمی و کیفی شرایط مطلوبی داشته تا جایی که طبق آمار استان های کشور حدود دو میلیون ۶۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده است.جمیل علیزاده شایق در گفت و گو با ایرنا، نیاز سالانه کشور به برنج را سه میلیون تن عنوان کرد و افزود: بنابراین کشور دارای۴۰۰ هزارتن کسری برنج است در حالی که بیش از ۹۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است.وی گفت: در واقع طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی کسری برنج کشور تنها ۵۰ هزارتن بوده است اما بیش از ۹۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده که علت مازاد واردات چندان مشخص نیست.وی اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک بین ۲۰ تا ۲۲ هزارتومان، برنج پرمحصول کیفی بین ۱۳ تا ۱۵ هزارتومان و برنج پرمحصول معمولی بین هشت هزار تا ۱۰ هزار تومان است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ایران با سطح زیرکشت ۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار و میزان تولید بیش از ۳۶۲ هزار تن کیوی مقام چهارم را در دنیا دارد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمدعلی طهماسبی با بیان این مطلب تصریح کرد: سال گذشته با صادرات حدود ۱۴۰ هزار تن کیوی، بیش از ۹۷ میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است.وی در راستای تداوم تولید مطلوب و تامین نیاز داخلی و همچنین برنامه ریزی برای حفظ بازارهای صادراتی محصول کیوی، تاکید کرد: بهره برداران و تشکل ها لازم است با تشکیل زنجیره تولید تا بازار، استفاده از نظام کشاورزی قراردادی و ایجاد صندوق تخصصی اقدام کنند.وی گفت: با پیگیری های به عمل آمده توسط وزارت جهاد کشاورزی امکان بهره مندی صادرکنندگان کیوی از تسهیلات بانکی با نرخ ۱۴.۵ درصد از بانک کشاورزی فراهم شده است.

مشکل فرسایش خاک خود مسئولان هستند نه کشاورزان

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان جزو پیشرفتهترین و دقیقترین افراد در ارتباط با حفظ خاک هستند گفت: لازم است که خود مسئولان آموزشهای بیشتری ببینند و هرگونه تصمیمگیری آنها منوط به حفظ خاک باشد.به گزارش تسنیم، عباس کشاورز در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک اظهار کرد: لازم است برای حفظ خاک با ایجاد یک نهضت ظرف مدت 5 سال گاوآهن را از اراضی کشاورزی حذف کنیم.کشاورز افزود: همه مسئولان باید اطلاعات خود را در ارتباط با شرایط حفظ خاک افزایش دهند و همچنین آموزشهای بیشتری در این ارتباط باید در وزارت جهاد کشاورزی انجام شود و اهمیت حفظ خاک باید برای تمام بخشها معلوم باشد تا هیچ کس به خود اجازه ندهد تصمیمی بگیرد که در آن مسائل مربوط به حفظ خاک رعایت نشده باشد.کشاورزی در بخش از صحبت های خود با اشاره به عمده ترین مشکلات بخش کشاورزی گفت: عملکرد پایین در تولیدات کشاورزی، کاهش درآمد کشاورزان و بالا بودن هزینههای تولید و پایدار نبودن تولید در بخش کشاورزی از مشکلات اساسی به حساب میآید.

زیان پرورش دهندگان قارچ ادامهدار شد

رئیس انجمن پروشدهندگان قارچ خوراکی درباره آخرین تحولات بازار قارچ اظهار کرد: با توجه به خنک شدن هوا و گرایش بیشتر به مصرف قارچ به سبب کم شدن سبزی، قیمت تا حدودی در بازار افزایش یافته است. افشار گفت: بنابر قیمت تمام شده محصول و احتساب سود منطقی، پرورش دهندگان قارچ در تولید ۸ ماه ابتدای سال با زیان روبرو بودند.محمد حسن افشار در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، متوسط قیمت هر کیلو قارچ درجه یک را ۱۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: انجمن هر کیلو قارچ درجه دو را ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان و درجه سه را ۷ تا ۸ هزار تومان قیمتگذاری کرده است.افشار تولید روزانه قارچ در کشور را ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن اعلام کرد و گفت: طبق روال همه ساله در فصل سرما به سبب کاهش تولید سبزی و ازدیاد مصرف قارچ، تولید این محصول افزایش مییابد.

افزایش ۴۰ درصدی آورده کشاورزان

در اجرای سامانههای نوین آبیاری

مجری طرح سامانههای نوین آبیاری گفت: با توجه به افزایش هزینه ها، آورده کشاورزان به طور متوسط بسته به سطح پروژهها در مناطق مختلف ۳۰ تا ۴۰ درصد باید افزایش یابد.عباس زارع مجری طرح، درباره آخرین وضعیت توسعه سیستم های نوین آبیاری اظهار کرد: امسال با اذن مقام معظم رهبری ۱۵۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی قرار است به توسعه سیستمهای نوین آبیاری اختصاص یابد که این میزان علاوه بر بودجه سنواتی که در قانون بودجه پیش بینی میشود.

فعالان صنعت پوشاک مطرح کردند؛
 

گروه اصناف: یک عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با گلایه از اینکه به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است،گفت: تولیدکننده امروز به زحمت مواد اولیه دارد.

به گزارش روزنامه تجارت، مجید نامی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک در نشستی خبری با اشاره به اینکه پوشاک همواره جزو کالاهایی است که بیشترین آمار قاچاق در سال های گذشته به آن اختصاص داده است، اظهارداشت: مطابق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال 96 بیش از دو میلیارد و 600 میلیون دلار پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور شد، در حالی که واردات قانونی آن در همین سال تنها 60 میلیون دلار بوده است.

مجید نامی اظهار داشت: اگرچه در دو سال گذشته تحریم ها کل صنعت کشور را تحت تاثیر قرار داد، اما علاقه مندی به رشد و توسعه این صنعت رو به افزایش است؛ البته باید به این نکته هم توجه کرد که با برداشته شدن خرید های مدت دار مواد اولیه و نیاز سه تا چهار برابری به نقدینگی، افزایش قیمت پوشاک در کشور هم رخ داده است.

وی تصریح کرد: با وجود 20 هزار تولیدکننده پوشاک که با هم رقابت شدیدی دارند و مجبورند قیمتهایشان را رقابتی و پایین نگه دارند، همچنین حجم بالای قاچاق پوشاک به کشور، هیچ انحصاری در صنعت پوشاک شاهد نیستیم.اگر امروز شاهد کاهش قاچاق هستیم، به دلیل افزایش نرخ ارز است.

  • نقدینگی درک مزمن صنعت پوشاک

    همچنین مجید افتخاری عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به اینکه از حدود دو سال پیش تاکنون تولیدکنندگان پوشاک فریاد زدند که با کمبود مواد اولیه و نقدینگی به عنوان مشکلات اصلی ترین موضوع روبه رو هستند، اظهاراداشت: هیچ کس به این موضوع توجه نکرد و حتی یک اقدام هم در این رابطه انجام نشد. وی با گلایه از اینکه به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است،افزود: امروز ما در شرایط سخت تحریمهای اقتصادی نیازمند تصمیم های کارآمد و مؤثر هستیم اما آقایان نمیدانیم در اتاقهای فکر خود چرا تدبیری برای نجات صنعت پوشاک نمیگیرند.

    این عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به اینکه ما امروز شاهد خواب دو تا سه ماهه مواد اولیه در گمرک هستیم، گفت: هیچ کس جواب نمی دهند چرا با تولیدکننده این رفتارها انجام میشود مگر نه اینکه ما در جنگ اقتصادی هستیم چرا روند تولید را مختل می کنید.

  • افزایش اشتغال 3 برابری صنعت پوشاک، با حمایت دولت

    افتخاری تصریح کرد: در شرایط فعلی افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات پوشاک به عنوان دو مسکًن است که تجربه نشان می دهد تا چند سال دیگر مزیت خود را از دست میدهند. امروز صنعت پوشاک بیش از 300 هزار اشتغال مستقیم در اختیار دارد که در صورت حمایت دولت و رفع مشکلات، بین دو تا سه برابر قابلیت افزایش خواهد داشت.

    وی به ارائه تخفیفات 70 درصدی از سوی برخی برندهای خارجی در کشور انتقاد کرد و گفت: ارائه کالاها با قیمت های غیرواقعی، در حقیقت دامپینگ بوده و ضربه شدیدی به صنایع داخلی وارد می کند. افتخاری در ادامه صحبت های خود با اشاره به نامگذاری امسال به نام رونق تولید، گفت: در دوم فرودین امسال وزرای اقتصادی دولت با برگزاری جلسه ای از شناسایی 341 محور برای حل مشکلات تولید در کشور صحبت کردند اما امروز باید توضیح دهند کدام یک از این محورها در بخش پوشاک اجرا شد؟ جالب اینجاست مسئولین سندهای راهبردی را هم برای صنعت پوشاک تدوین کردند اما فقط در حد چاب بوده و در عمل خبری از اجرای برنامه ها نیست.

نوده فراهانی با بیان اینکه قاچاق کمر اقتصاد کشور را شکسته است گفت: باید ریشهای با قاچاق برخورد کرد و این کار توسط یک یا دو نهاد شدنی نیست.به گزارش میزان، قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران در مراسم امضای تفاهمنامه بین اتحادیه بارفروشان و بانک ایران زمین اظهار کرد: در کل کشور ۳ میلیون واحد صنفی داریم که از این تعداد ۳۰۰ هزار واحد صنفی در قالب ۱۳۵ اتحادیه در تهران مشغول به فعالیت هستند.رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه طی چند سال اخیر فقط شعار دادیم و از تولید حمایت نکردیم، افزود: حدود ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی در کشور داریم که به مرور این واحدها تعطیل و تبدیل به واردکننده شدند، همین امر ضربه سنگینی به کشور وارد کرد و اشتغالزایی از بین رفت.

رئیس اتحادیه صنف توزیعکنندگان لوازم خانگی، درباره وضعیت بازار لوازم خانگی اظهار کرد: با توجه به ورود ۲ نشان تجاری، قیمت لوازم خانگی با روند کاهشی رو به رو است.

مرتضی میری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مرتضی میری بیان کرد: فعالیت صنعت لوازم خانگی ایران سابقهای طولانی دارد که در سختترین شرایط ایستادگی کرده است؛ اما سرعت رشد این صنعت در دهههای اخیر به دلیل رقابت با کالاهای وارداتی کُند شد.

وی با اشاره به اینکه لوازم خانگی، یکی از صنایع با دامنهای بسیار وسیع و متنوع است، تصریح کرد: این صنعت همواره در تلاش است که بتواند شرایط مطلوبی برای خریدار و همچنین فروشندگان ایجاد کند