توضیحات استاندار تهران درباره علت انتشار بوی نامطبوع در پایتخت

گروه جامعه: ماجرای بوی نامطبوع تهران انگار دارد بیخ پیدا می کند. بویی به شدت زننده و مرموز که گاهی سر و کله اش پیدا می شود و تمام شهر را به هم می ریزد اما هیچ ارگانی نتوانسته هنوز منشا آن را بیابد.

چندی قبل این بو حدود ۳ الی ۴ ساعت در مناطق مرکزی و شمالی شهر تهران استمشام شد و حتی برخی شهروندان در حوالی میدان شهدا این بو را استشمام کردند و به یک باره بو از بین رفت. بلافاصله پس از آن محیط زیست استان تهران، محیط زیست شهرداری تهران، استانداری و برخی دستگاههای دیگر نسبت به انتشار این بوی نامطبوع واکنش نشان داده و بررسیهایی آغاز کردند تا اینکه سرانجام به طور دقیق منشا بو مشخص نشد. هر چند برخی انتشار بو را به ماده مرکاپتان ربط دادند، اما این نظریه هم خیلی دقیق و قطعی نبود.

حالا بعد از گذشت بیش از یک سال بار دیگر دوشنبه عصر بویی نامطبوع و کمی شبیه به بوی سال قبل در مناطق مرکزی شهر تهران به مشام رسید و همه ارگان ها را به تکاپو انداخت اما باز هم منشا ان پیدا نشد.

در همین حال ناهید خدا کرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بوی منتشره بویی شبیه به فاضلاب دارد، گفت: انتشار این بود در مناطق ۲ و ۲۱ بیشتر است و به همین منظور ستادی در استانداری تهران با حضور شهرداری تهران تشکیل شده است تا بررسی شود منشأ انتشار بو در کدام منطقه است.

او با تاکید بر اینکه قرار است محیط زیست دستگاه سنجش بو خریداری کند، گفت: به وسیله این دستگاه میتوان نوع بو را شناسایی کرد و تا زمانی که دسترسی به این دستگاه نداشته باشیم نمیتوانیم به طور قطع بگوییم که این بو از کجاست و چه منشأیی میتواند داشته باشد.

خدا کرمی ادامه داد: این بو میتواند ناشی از احتراق و سوختن زباله باشد و در حال حاضر میتوان گفت این بویی نیست که برای ریه و چشم عارضه داشته باشد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: این بو عارضه ندارد و امیدواریم ماده شیمیایی در آن وجود نداشته باشد. در همین رابطه محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران هم صبح دیروز پیش از آغاز جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران در مورد انتشار بوی نامطبوع در تهران در روز گذشته گفت: شب گذشته استاندار خبر آخر را اعلام کردند و گفتند که منشاء آن پیدا نشده و شرکت آب و فاضلاب نیز مسئولیت آن را نپذیرفته است.

وی به شوخی گفت: البته یکی از دوستان به طنز گفت گندی زدیم که بویش درآمده است.

هاشمی در پاسخ به این سوال که سال گذشته نیز همین بو منتشر شده بود به شوخی اظهار کرد: مثل اینکه قضیه امنیتی است. در تازه ترین اظهار نظرها هم روز گذشته استاندار تهران درباره علت انتشار بوی نامطبوع در پایتخت توضیحاتی داد.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران ظهر دیروز در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به موضوع انتشار بوی نامطبوع تهران در روز گذشته پرداخت و گفت: معمولاً جهت قالب وزش باد در تهران از غرب به شرق است، اما در برخی مواقع باد از جنوب به مرکز میوزد و ما در این حوزه گازهای شهری را مورد سنجش قرار دادیم، اما افزایش غلظتی در گازهای مختلف ندیدیم. او افزود: در جنوب تهران ۲۷ کانون انتشار بو وجود دارد که برای آنها اقداماتی صورت گرفته است و بوی نامطبوع دیروز هم به خاطر وزش باد مرتفع شد. حال باید دید بالاخره بعد از این همه گمانه زنی بالاخره کی قرار است منشا این بوی بد پیدا شود.

در فصلهای پاییز و زمستان که هوا سرد میشود و با بارش باران و برف همراه است، استفاده از بخاری مناسب و استاندارد اهمیت زیادی دارد. در انتخاب بخاری مناسب، علاوه بر ظاهر زیبا و مدرن، باید به ویژگیهای ساختاری آن نیز توجه داشت. در واقع، کارایی و ایمنی بخاریها اهمیت زیادی دارد که در زمان انتخاب باید مورد توجه قرار بگیرند.

ویژگیهای ظاهری: اولین ویژگی بخاری که در هنگام انتخاب برای خرید مورد توجه قرار میگیرد، شکل طراحی بخاری و مشخصات ظاهری آن است. انتخاب بخاریهایی با طراحی زیبا و مدرن، در زیبایی محل زندگی و کار شما بسیار تاثیرگذار هستند.

رده مصرف انرژی: بالا بودن رده مصرف انرژی یکی از نکات مهمی است که در زمان خرید بخاری باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا که رده انرژی محصول، در میزان مصرف انرژی و در نهایت هزینههای مصرفی، تاثیرگذار است. هر چه رده انرژی محصول به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیکتر باشد، میزان مصرف انرژی کمتر است.

هوشمند بودن بخاری: بخاریهای هوشمند که نمونههای جدیدی از بخاریها هستند، امکانات و اختیارات گوناگونی از جمله برنامه زمانبندی کارکرد بخاری را در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهند. کارایی این نوع بخاریها در مقایسه با انواع قدیمی بخاری بسیار افزایش پیدا کرده است. همچنین، با امکانات شخصی و ویژهای که در اختیار مصرفکننده وجود دارد، تجربه استفاده از آن بهبود پیدا میکند.

بخاری گازی هرمتیک : بخاریهای گازی، همانند دیگر محصولات مورد استفاده ما، تحت تاثیر پیشرفتهای فنی و تکنولوژیک قرار گرفتهاند. نتیجه این پیشرفتها، تغییرات بنیادین در ظاهر و ساختار بخاریهای گازی بوده است. در واقع، پیشرفتها و تغییرات تکنولوژیک، علاوه بر زیباتر کردن و مدرن کردن ظاهر بخاریها، کارایی و ایمنی آنها را نیز افزایش داد.

این نوع بخاری، ویژگیهای منحصر به فردی دارد که آن را از نمونههای پیشین متمایز میکند؛ از مهمترین ویژگیهای این محصول میتوان به داشتن بدنه سرد، سیستم هوشمند با قابلیت تنظیم تقویم آموزشی و ساعات روشن و خاموش شدن، ظاهر متفاوت و طراحی مدرن و به روز آن اشاره کرد.

سایر ویژگیهای این محصول عبارتاند از: دارا بودن محفظه احتراق بسته، دارا بودن دودکش دوجداره برای تامین هوای مورد نیاز احتراق از بیرون ساختمان و خروج گازهای حاصل از احتراق به بیرون ساختمان، دارا بودن فن به منظور تخلیه اجباری محصولات احتراق به بیرون ساختمان، دارا بودن فن برای چرخش هوای داخل ساختمان و گرمایش آن، دارا بودن سیستم کنترل دمای محیط، دارا بودن سنسور سنجش جریان هوای ورودی و دود خروجی و رده انرژی A محصول است.

با توجه به برخی اختلالات امکان دسترسی به کد دستوری #۶۳۶۹* و سامانه hemayat تا ۲۰ آذر وجود دارد.

براساس اطلاعیه شماره ۷ ستاد شناسایی مشمولین بسته حمایت معیشتی دولت مستقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امکان دسترسی به کد دستوری #۶۳۶۹* و سامانه hemayat تا ۲۰ آذر وجود دارد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: به اطلاع هموطنان می رساند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای رسیدگی به درخواست افرادی که خود را محق دریافت بسته حمایت معیشتی دولت می دانند، ولی در مرحله اول شامل این طرح نشده اند، بسترهای مناسب را آماده کرده است و از سوم آذر رسیدگی به درخواست ها با جدیت پیگیری شده است. گفتنی است؛ به دنبال بروز برخی از اختلالات در اپراتور همراه اول از ابتدای این فرایند مشکلاتی پیش آمده که متاسفانه بخشی از آن همچنان وجود دارد با این حال جای هیچ نگرانی وجود ندارد و در صورتی که مراجعه سرپرستان خانوار با مشکل مواجه شد. ضمن صبوری این اطمینان وجود دارد که به تمامی درخواست ها رسیدگی خواهد شد.

یک رسانه بلژیکی از قطعیشدن جدایی مارک ویلموتس از تیم ملی فوتبال ایران خبر داد.

به نقل از رسانه بلژیکی walfoot، مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی فوتبال ایران که روزهای خوبی را با تیم ملی این کشور سپری نمیکند، با مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران دیدار میکند.

جدایی ویلموتس از تیم ملی ایران قطعی شده و طرفین باید بر سر مسائل مالی به بحث بنشینند. از طرفی چند وقت گذشته فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده بود که با برانکو ایوانکوویچ بر سر هدایت این تیم به توافق رسیده است.

به هر حال ویلموتس کار را به وکلای خود واگذار کرده و خود نیز شخصا در توییتی اعلام کرده بود رضایت ندارد تا به کار در ایران ادامه دهد از طرفی هم این سرمربی بلژیکی با فدراسیون فوتبال ایران به دلیل مطالبات معوقه مالی اش فسخ قرارداد کرده بود و حالا جدایی طرفین راحتتر از گذشته به نظر میرسد

اگر هنوز نسبت به فعال سازی رمز پویای کارت بانکیتان اقدام نکردید، حتماً این گزارش را بخوانید. طبق اعلام بانک مرکزی و ابلاغ به شبکه بانکی از اول دی ماه استفاده از رمز دوم یکبار مصرف (رمز پویا) اجباری خواهد شد، بنابراین به مردم توصیه می شود هر چه سریعتر نسبت به فعالسازی رمز دوم پویا برای کارتهای بانکی خود اقدام فرمایید.

گفتنی است که این سیاست در راستای ارتقاء امنیت و محافظت از حسابهای بانکی مردم در برابر فعالیتهای کلاهبردارانه و متقلبانه،اتخاذ شده است.

بانک مرکزی اعلام کرده است: با عنایت به اینکه کلاهبرداران از هر فرصتی برای سوء استفاده بهره میگیرند لازم است دارندگان کارت ضمن حفظ هوشیاری، مراقب وب سایت ها و پیامک های جعلی با عناوین فرینده ای مانند پویا سازی رایگان رمز های دوم بوده و تنها از روشهای اعلام شده توسط بانک خود، برای فعال سازی و دریافت رمز دوم پویا استفاده نمایید. شایان ذکر است هیچگونه فعالسازی رمز پویا در وب سایت بانک مرکزی انجام نمیشود. همچنین آگاه باشید که بانک ها و موسسات اعتباری به هیچ عنوان برای فعالسازی رمز دوم پویا، اطلاعات حساس کارتهای بانکی مانند رمز دوم و کد اعتبار سنجی (CVV۲) کارت شما را مطالبه نخواهند کرد. در صورت برخورد با موارد مشکوک، فوراً بانک خود را از این موضوع مطلع نموده و در این خصوص از بانک کمک بگیرید.همه مواردی که باید در مورد رمز پویا بدانید را می توانید در این گزارش بخوانید؛

  • *فعال سازی رمز دوم پویا چگونه از دارندگان کارت های بانکی محافظت می کند؟

    ثابت بودن رمز دوم کارتهای بانکی و پیشرفت چشم گیر و پیچیدگی روز افزون شگردهای سارقین در فضای مجازی، لو رفتن یا سرقت این رمزها را به راحتی امکان پذیر نموده است. به بیان دیگر سودجویان می توانند با سوء استفاده از غفلت دارندگان کارت های بانکی، اطلاعات این کارت ها را (مانند تاریخ انقضا، کد اعتبارسنجی (CVV۲) و رمز دوم) از طریق درگاه های پرداخت یا برنامک های همراه جعلی به سرقت برده و با برداشت غیر مجاز از این کارت ها، خسارات مالی قابل توجهی را به هموطنانی که رمز دوم کارت خود را فعال کرده اند، تحمیل نمایند. علاوه بر این سارقان از کارتهایی که رمز دوم آنها به سرقت رفته برای انتقال پیاپی وجوه حاصل از فعالیت های غیر قانونی و نامشروع خود بهرهجویی کرده که این امر نیز می تواند دارنده کارت را با تبعات حقوقی جدی روبرو کند.

  • *تفاوت های رمز دوم ثابت و رمز دوم پویا چیست؟

    با پویاسازی رمزهای دوم کارتهای بانکی احتمال این گونه سوء استفادهها به شدت کاهش مییابد و دارندگان کارتهای بانکی میتوانند به جای استفاده از یک رمز دوم ثابت (ایستا)، در هر بار خرید اینترنتی یا پرداخت های نیازمند رمز دوم، از رمزهای متفاوتی (پویا) که بانک در اختیارشان قرار میدهد، استفاده نمایند. شایان ذکر است این رمزها طول عمر محدودی (حداکثر ۱ دقیقه) داشته و یکبار مصرف هستند به این معنا که صرفاً برای یک تراکنش قابل استفادهاند.

  • *چه افرادی باید نسبت به فعال سازی رمز دوم پویای کارت های خود اقدام کنند؟

    تنها مشتریانی باید نسبت به فعال سازی رمز دوم پویای کارت های خود اقدام کنند که از کارت بانکی خود برای انجام خرید های اینترنتی یا پرداخت های نیازمند رمز دوم استفاده می نمایند. بنابراین مشتریانی که کارت خود را صرفاً برای انجام خریدهای فروشگاهی یا استفاده از خدمات خودپردازها به کار می گیرند، نیازی به فعال سازی رمز دوم پویا ندارند.