شرایط مناسب برای روابط اقتصادی ایران و عمان

رییس کل بانک مرکزی گفت: روابط سیاسی خوب بین ایران و عمان، شرایط مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور فراهم ساخته است.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ایلنا، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرامی خود در مورد مذاکره با مقامات عمانی نوشت: به دنبال مذاکرات خوبی که اخیرا با وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی عمان داشتیم، امروز نیز با وزیر صنایع عمان در تهران مذاکرات خود را پی میگیریم.

وی افزود: روابط سیاسی خوب بین دو کشور، شرایط مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور فراهم ساخته است.

 

نظر جامساز در باره افزایش قیمت بنزین

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مالیات که باید اهم درآمدهای دولت را تشکیل دهد در پیچ و خم تشخیص مودیان واقعی مالیات و نفوذ رانتخواران و فراریان مالیاتی به نحوی گرفتار آمده که قادر نیست با اصلاح نظام مالیاتی حداقل بخش اعظم کسری بودجه خود که بالغ بر بیش از 100 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده را تامین نماید.

محمود جامساز در گفتوگو با ایلنا در مورد افزایش نرخ بنزین گفت: سالهاست که تکنرخی کردن برخی از اقلام از جمله ارز و بنزین مورد توجه کارشناسان اقتصادی و مالی کشور بوده و دولتها هم از تکنرخی کردن اقلام مصرفی حمایت میکردند.

 

نرخ دلار در بودجه سال ۹۹ برای کالاهای اساسی

دفتر سخنگوی دولت با صدور اطلاعیهای در خصوص نرخ دلار برای کالاهای اساسی در بودجه سال آینده اعلام کرد: منظور سخنگوی دولت دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان بوده که به اشتباه ۴۵۰۰ تومان بیان شده است.

دفتر سخنگوی دولت روز شنبه با صدور اطلاعیهای با اشاره به سخنان علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه روز چهارشنبه (۱۳ آذرماه) هیات وزیران درباره نرخ دلار در بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور افزود : بر اساس مصوبه هیات وزیران نرخ دلار برای کالاهای اساسی در بودجه سال آینده ۴۲۰۰ تومان پیشبینی شده است و دولت برای این موضوع مبلغ ۱۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تصویب کرده است.

نوسان ارز در اواخر سال میلادی
طبیعی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس میگوید نزدیکی به سال میلادی ۲۰۲۰ و فرارسیدن ژانویه موجب مازاد تقاضا در بازار شده که رشد تقاضا با توجه به عرضه ثابت، قیمت را افزایش می دهد.

معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره افزایش نرخ دلار و قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر، گفت: در شرایط فعلی عوامل متعددی موجب افزایش نرخ ارز شده است؛ نزدیکی به سال میلادی 2020 و فرارسیدن ژانویه موجب مازاد تقاضا در بازار شده که رشد تقاضا با توجه به عرضه ثابت، قیمت را افزایش می دهد.

همان گونه که نرخ دلار براساس تورم افزایش پیدا میکند، سایر کالاها نیز رشد خواهند داشت و مردم می توانند به جای خرید دلار در بورس سرمایه گذاری کنند، ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز بالاتر از سایر از بازارها است بنابراین بهتر است مردم وارد این بازار نشوند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: اغتشاشات هفتههای اخیر موجب ترس در جامعه و سایه بر سرمایه گذاری و افزایش تقاضا و رشد نرخ ارز شد.

افزایش درآمد مالیاتی
باید مبتنی بر قانون باشد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است اگرچه مستقل شدن بودجه جاری کشور از درآمدهای نفتی حرکت با برکت و پسندیدهای است اما تحقق این امر به برنامهریزی نیاز دارد. محمدمهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره لایحه بودجه 99، گفت: اگرچه مستقل شدن بودجه جاری کشور از درآمدهای نفتی حرکت با برکت و پسندیدهای است اما تحقق این امر به برنامهریزی نیاز دارد. باید دید آیا می توان بودجه جاری را دفعتی مستقل از درآمدهای نفتی کرد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در صحبتهای خود ادعا میکند بودجه جاری در سال 99 از سه منبع افزایش درآمد مالیاتی، یارانه پنهان و فروش اموال دولتی تامین میشود.

وی با طرح این پرسش که باید دید با مستقل شدن بودجه جاری از درآمدهای نفتی آیا یارانه نقدی تامین می شود، اظهار کرد: جایگزینی درآمدهای نفتی با یارانه پنهان به معنای افزایش قیمت گازوئیل، بنزین ، برق و... است که به دنبال آن تورم ایجاد شده و قیمتها تغییر می کند.

تجارت نظرات کارشناسان را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: قانون کنونی عملیات بانکداری بدون ربا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تصویب مجلس رسید در زمان خود حرکتی انقلابی در کل نظام بانکی کشور ایجاد کرد اما با توجه به تغییرات نظام اقتصادی کشور، مناسبات، نیازها و استانداردهای سیاسی و اقتصادی ایران در سطح بین الملل و نیز پیشرفت استانداردهای بانکی جهانی، امروزه نیاز به بروزرسانی برخی بندها و مواد قانون به خوبی حس می شود. بر همین اساس طرح جدید بانکداری اسلامی که به زودی در صحن علنی مجلس مطرح و مورد رسیدگی قرار می گیرد تهیه و تدوین شد.

در همین مورد بیستم آبان ماه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح بانکداری اسلامی تحول عظیمی در ساختار بانکها و بانکداری ایجاد میکند، گفت: بسیاری از علما و مراجع قائل به این هستند که بانکهای ما ربوی هستند؛ بنابراین با نظارت استصوابی شورای فقهی این مشکلات برطرف خواهد شد.

به گزارش تجارت، سید حسن حسینی شاهرودی در گفت و گو با شفقنا در رابطه با طولانی شدن تعیین و تکلیف طرح بانکداری اسلامی اظهار کرد: در بانکداری اسلامی، شاکلهای که باید در حوزههای اقتصادی، تصمیم ساز و تصمیم گیر باشد را تعریف میکنیم و برای آن قانون مشخص میکنیم، برای اینکه قرادادها منطبق با موازین شرعی و قانونی باشد قوه نظارتی را با اختیارات وسیع تعریف کردیم؛ همچنین رسیدگی به شکایات و برخورد با متخلف و مجرم را تحت پوشش بانک مرکزی قرار دادیم و تمام موسسات پولی و بانکی و اعتباری مشمول این قاعده میشوند.

حسینی شاهرودی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از مالیات بر ارزش افزوده، نوبت رسیدگی به بانکداری اسلامی است که بررسیها به اتمام رسیده و نیاز به تغییراتی دارد. بانک مرکزی نظراتی را مجددا مطرح کرده است که باید مورد بررسی قرار بگیرد که اگر قابل تعدیل است، تعدیل شود و امیدواریم که طرح ظرف۲ ماه آینده به صحن ارجاع شود.

  • نرخ سود واقعی می شود

    از سوی دیگر روز گذشته عضو شورای فقهی بانک مرکزی درباره اصلاحات قوانین بانکی در طرح جدید بانکداری اسلامی که قرار است تا پایان سال در مجلس تصویب شود، گفت: اصلاحات بانکداری بدون ربا یکی مسائلی است که در این طرح دیده شده است با اجرای آن نرخ سود بانکی بدون ربا خواهد شد. در حال حاضر نرخ سود بانکی صوری است و نرخ سود واقعی تحقق نمییابد اما با این مصوبه نرخ سود واقعی میشود.

    غلامرضا مصباحیمقدم در گفتوگو با ایلنا ادامه داد: موضوع دیگر در طرح بانکداری اسلامی که از مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی محسوب میشود، اصلاح نرخ سود بانکی است. آنچه در بیش از سی سال گذشته در بانکداری بدون ربا در کشورمان جریان داشت، سود علیالحسابی بوده که سود نهایی نیست.

  • رسمیت بخشی به رباخواری

    اما از دیگر سو، یک مرجع تقلید با انتقاد از طرح جدید مجلس در زمینه بانکداری، حوزه را مخالف این طرح دانست و تأکید کرد: این طرح به رباخواری بانکها رسمیت میبخشد.

    به گزارش ایکنا، آیتالله العظمی نوریهمدانی، در درس خارج 13 آذرماه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با انتقاد از طرح جدید مجلس درباره بانکداری گفت: طرحی در مجلس وجود دارد که به رباخواری به عنوان قرض رسمیت میبخشد. اخيراً عدهای ازاساتيد محترم كه در اقتصاد كار كردند در نامهای به ما اين موضوع را متذكر شدند.

    این مرجع تقلید افزود: پول گرفتن برای تأخیر در ادای دین رباخواری است و ربا از گناهان بزرگ محسوب میشود که قرآن کریم بارها درباره آن هشدار داده است.

    آیتالله نوری همدانی تصریح کرد: متأسفانه روند بانکها اصلاح نشده است؛ در بعضي از بانکها پولی که به عنوان قرض میدهند در ابتدا سودی برمیدارند که رباست و در ادامه تأخیر در ادای دین را به صورت روزشمار حساب میکنند و ربا چندبرابر میشود، حال میخواهند این موضوع را رسمیت ببخشند.

    وی اظهار کرد: حوزه علمیه با این طرح مخالف است و نظر کسانی که این طرح را به مجلس بردهاند حجت نیست. این طرح ربا را رسمی میکند و حوزه در این باره ساکت نخواهد بود.

  • ابهام در موفقیت طرح جدی

    همچنین یک عضو هیئت‎ علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص طرح جدید بانکداری اسلامی گفت: من از دوستانی که در تدوین این طرح نقش داشتند پرسیدم که آیا اجرای طرح جدید می تواند تحولی در سیستم بانکی ایجاد کند؟ که پاسخ همه ایشان منفی بود. به عقیده بنده اگر بناست قانون را اصلاح کنیم و قانون جدیدی بنویسیم، بهتر است قانونی تحول آفرین نوشته شود که مردم، آن تحول را لمس کنند.

    به گزارش پایگاه تخصصی وسائل، حجتالاسلام محمد رجایی باغسیایی با اشاره به ادعای یکی از اساتید موثر در تدوین طرح جدید بانکداری بدون ربا که نقص ها و مشکلات موجود در طرح را مستند به خلاء های نظام اقتصادی اسلام و ناکارآمدی آن دانسته بود، گفت: در این چهل سال کار زیادی در نظام اقتصادی اسلام صورت گرفته است اما هنوز هم جای کار بیشتری دارد، ولی با همین مقدار موجود از احکام نظام اقتصادی اسلام، سیستم بانکداری مبتنی بر عنصر مشارکت در سود و زیان و حذف ربا، قابل طراحی است.

معاون فرابورس اعلام کرد: پذیرهنویسی تعداد ۶۰۰ میلیون سهم تامین سرمایه دماوند از سهشنبه ۱۹ آذرماه به مدت ۳۰ روز کاری به روش ثبت سفارش آغاز میشود.به گزارش ایبِنا، بهنام محسنی در خصوص پذیرهنویسی سهام شرکت «‎تامین سرمایه دماوند‏» اظهار داشت: تفاوت پذیرهنویسی سهام در دست انتشار با عرضه اولیه این است که بعد از عرضه اولیه، نماد مربوطه با دامنه ۵ درصدی باز میشود و قابل معامله است اما بعد از پذیرهنویسی سهام تامین سرمایه دماوند، نماد این شرکت در بازار سوم بسته شده و باید مراحل مربوط به ثبت شرکت دنبال شود. پس از آن نماد این شرکت در بازار پایه باز خواهد شد.وی در ادامه گفت:تامین سرمایه دماوند با نماد «تماوند» نخستین تامین سرمایهای است که به صورت سهامی عام تاسیس میشود و تاسیس آن به صورت پذیرهنویسی عمومی از طریق بازار سوم فرابورس انجام می شود .

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران، به موضوع ورود سهام سرخآبیها به فرابورس اشاره کرد و گفت: ورود به بازار سرمایه مختص باشگاههای فوتبال نیست، بلکه سایر رشتههای ورزشی نیز میتوانند راه فوتبالیها را ادامه دهند.امیر هامونی در گفتوگو با ایرنا، با ورود سهام باشگاههای استقلال و پرسپولیس به بورس، صنعت ورزش، حرفهای و اقتصادیتر خواهد شد و این اقدام باعث توسعه صنعت ورزش در کشور میشود.وی به زمان ورود سهام این دو باشگاه اشاره کرد و گفت: این موضوع وابسته به مصوبات است و باید دید خروجی آنها چه خواهد بود؛ بنابراین نمیتوان زمان دقیقی را برای ورود سهام این دو باشگاه به بورس اعلام کرد.وی به آخرین وضعیت عرضه سهام استقلال و پرسپولیس به بورس پرداخت و گفت: اکنون در حال مذاکره با سازمان خصوصیسازی و وزارت ورزش و جوانان درباره عرضه سهام استقلال و پرسپولیس به بورس هستیم.

روند متعادل بازار سهام تداوم مییابد

یک کارشناس بازار سرمایه پیشبینی کرد روند متعادل و رو به رشد بازار سهام ادامه داشته باشد.منصور کریمی در گفتگو با ایبِنا گفت: پس از اصلاح قیمتی که در چند هفته گذشته در کلیت بازار سرمایه اتفاق افتاد، این بازار دوباره روند رو به رشد خود را آغاز کرده و این روند متعادل و تا حدودی آرام حرکت خود را در پیش گرفته است.این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نگاهی به وضعیت نمادهای معاملاتی نیز نشان میدهد بیشتر نمادها در حال عبور از سقف های قبلی خود قبل از ریزش هستند، افزود: در این میان نمادهای معاملاتی مربوط به شرکتهای کوچک اقبال بیشتری را از سوی سرمایهگذاران به سمت خود جلب کرده است.وی اضافه کرد: بازار سرمایه روند رشدی را تجربه میکند که نگرانی خاصی آن را تهدید نمیکند و با توجه به کاهش التهابات موجود در فضای سیاسی کشور و در سطح بینالمللی، به نظر میرسد این روند ادامهدار باشد.

مجوز افزایش سرمایه یک شرکت بیمهای توسط بورس صادر شد

مجور افزایش یک میلیارد سهم یک شرکت بیمهای حاضر در بورس اوراق بهادار صادر شد.به گزارش فارس، بیانیه موضوع ماده 22 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی در مورد درخواست افزایش سرمایه شرکت بیمه سامان صادر شد.براساس این بیانیه، افزایش سرمایه بیمه سامان به تعداد یک میلیارد سهام به مبلغ هزار میلیارد ریال براساس هر سهم عادی هزار ریالی از سوی بورس اوراق بهادار تهران صادر شد.گزارش توجیهی مورخ 17 شهریور 98 هیات مدیره بیمه سامان در مورد افزایش سرمایه از 1500 میلیارد ریال به 2500 میلیارد ریال تهیه شده و امروز در سامانه کدال منتشر شد.ثبت اوراق بهادار نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، به منظور ح صول اطمینان از رعایت مقررات قانونی و م صوبات سازمان و شفافیت اطالعاتی بوده و به منزله تأیید مزایا، تضمین سودآوری و یا توصیه و سفارشی در مورد شرکت ها یا طرحهای مرتبط با اوراق بهادار توسط سازمان بورس و اوراق بهادار نیست.

شاخص بورس تهران در کانال ۳۲۷ هزار واحدی:
 

گروه بورس: شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته درحالی با رشد ۵۰۹۶ واحدی همراه بود که نه تنها تعداد و ارزش معاملات انجام شده نسبت به هفته گذشته افزایش یافته، بلکه هیچ شرکتی تاثیر منفی بر عملکرد این بازار نداشت.

به گزارش ایسنا، با پایان یافتن معاملات در بازار بورس و اوراق بهادار تهران، روند افزایشی بازار همانند هفته گذشته حفظ شد و روز شنبه 16 آذر ماه، شاخص کل بازار با رشد ۵۰۹۶ واحدی نسبت به هفته گذشته به ۳۲۷ هزار و ۶۲۴ رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن نیز روز شنبه افزایشی بود و به ۱۰۱ هزار و ۶۲ رسید که نسبت به آخرین روز هفته گذشته، رشد ۱۷۵۰ واحدی را نشان میدهد. همچنین ارزش بازار به بیش از یک میلیون و ۱۹۵ هزار میلیارد تومان رسید.

بازار بورس و اوراق بهادار تهران در حالی در روند رشد قرار گرفته که تعداد معاملات نیز روز شنبه 16 آذر ماه، نسبت به آخرین روز هفته گذشته با افزایش همراه بوده است؛ به طوریکه معاملهگران بورس روز شنبه ۵۱۸ هزار معامله به ارزش ۲۰۳۳ میلیارد تومان انجام دادند، در صورتی که آمار روز چهارشنبه هفته گذشته حاکی از انجام ۴۰۵ هزار و ۳۳۰ معامله به ارزش ۱۶۲۵ میلیارد تومان بود.

روز شنبه 16 آذر ماه، هیچکدام از شرکتها تاثیر منفی در بازار نداشتند و فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران، گروه مپنا، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، معدنیوصنعتی چادرملو و گروه مدیریت سرمایهگذاری امید شاخص بورس را بالا بردند.

بانکهای تجارت، ملت و اقتصاد نوین، داروسازی زهراوی، سایپا، گروه مپنا و فولاد مبارکه اصفهان به عنوان نمادهای پربیننده در بورس اوراق بهادار تهران ثبت شدهاند.

  • فرابورس هم رشد کرد

    همچنین روز شنبه 16 آذر ماه، در فرابورس نیز شاخص همچون آخرین روز هفته گذشته افزایشی بود و با رشد ۶۹ واحدی به رقم ۴۲۲۸ رسید.در فرابورس ، معاملهگران بیش از ۳۵۰ هزار معامله به ارزش ۲۴۳۳ میلیارد تومان انجام دادند که نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته هم تعداد و هم ارزش معاملات که به ترتیب ۲۹۴ هزار و ۷۲۶ و ۲۴۱۴ میلیارد تومان بوده افزایش داشته است.هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، سهامی ذوب آهن اصفهان و فولاد هرمزگان جنوب سهم عمده را در مثبت شدن بازار داشتند و سرمایهگذاری مس سرچشمه به تنهایی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص فرابورس ایران گذاشت.گروه صنایع کاغذ پارس، شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان، گروه سرمایهگذاری میراث فرهنگی، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، توزیع دارو پخش، جنرال مکانیک و صنایع ماشینهای اداری ایران از نمادهای پربیننده در فرابورس بودند.

  • تغییر دید سرمایهگذاران به بازار سرمایه

    علی صادقین در گفتوگو با ایرنا ارزیابی خود از روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت را اینگونه بیان کرد: شاخص بورس در هفته گذشته روند صعودی را در پیش گرفت که این موضوع ناشی از عوامل متعددی بود.

    وی تقویت خوشبینی برای سرمایهگذاری در بورس را یادآور شد و گفت: انتظار برای ریزش شاخص بورس از سوی فعالان بازار وجود داشت، اما با ورود شاخص بورس به کانال ۳۰۲ هزار واحد حمایتی از معاملات این بازار صورت گرفت که دیدگاه سرمایهگذاران به این بازار را تغییر داد.صادقین رشد نرخ دلار و شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ ارز در بودجه، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس بود.

    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اختلاف قیمت ارز در سامانه نیما و سنا از جمله دلایلی بود که در اغلب ماههای سال گذشته باعث ورود نقدینگی و خوشبینی به بازار به خصوص در سهمهای صادرات محور شد و در هفته گذشته هم شاهد ورود سرمایه به این سهمها بودیم.وی گفت: افزایش نرخ ارز و هزینه تمام شده ناشی از افزایش قیمت دلار منجر به تورم در اقتصاد میشود که بسیاری از گروهها در شرایط تورمی با مجوز افزایش نرخ روبرو میشوند.صادقین افزود: براساس وضعیت کنونی کلیت بازار مبنی بر افزایش نرخ ارز و حمایت سنگین از شاخص است تا به کمتر از ۳۰۰ هزار واحد افول پیدا نکند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، چشم انداز تورم در اقتصاد به واسطه افزایش نرخ ارز منجر به ماندگاری و ورود نقدینگی به بازار سرمایه شده است.وی با بیان اینکه زمزمههای شکستن رکورد شاخص بورس در بین گروههای بورسی شنیده میشود، گفت: به نظر میرسد تا پایان سال با وجود اصلاحاتی که ممکن است در شاخص بورس رخ دهد، اما همچنان روند بازار صعودی خواهد شد.

    صادقین گفت: بازارهای رقیب در شرایط فعلی از جذابیت چندانی برای ورود نقدینگی برخوردار نیستند و تاکید کرد، اقبال بازار بیشتر به سمت سهمهای دلاری و صادرات محور است که به مرور به سایر گروهها ورود خواهد کرد.

    وی افزود: اکنون گروه بانکی به دلیل عقبماندگی از سایر گروهها از جذابیت قیمتی برای سرمایه گذاری برخوردارند.

 

در هفته ای که گذشت معامله گران بازار آتی بورس کالا ۴۲۲ هزار و ۴۵۸ قرارداد را بر پایه چهار دارایی پسته فندقی، زعفران نگین، زعفران پوشال و زیره سبز در ۸ سررسید معاملاتی منعقد کردند که حجم قراردادها نسبت به هفته پیش از آن با رشد ۲۵ درصدی همراه شد؛ ارزش معاملات هفته گذشته نیز به رقم ۷۴۱۷ میلیارد و ۷۷۱ میلیون ریال رسید.به گزارش «کالاخبر»؛ در جریان معاملات هفته گذشته معامله گران تعداد ۲۸ هزار و ۲۲۷ قرارداد آتی پسته را به ارزشی بیش از ۳۲۴۸ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال منعقد کردند که این تعداد قرارداد منعقد شده معادل دادوستد بیش از ۲۸۲۲ تن پسته است که برای تحویل در دو سررسید آذر و بهمن ماه ۱۳۹۸ معامله شد. ۳۸۴ هزار و ۳۰۴ قرارداد آتی زعفران نگین نیز در دو سررسید دی و اسفند ماه امسال منعقد شد و ارزش ۴۰۰۲ میلیارد و ۱۳۹ میلیون ریالی در حالی برای آن به ثبت رسید که سهم بیش از ۵۳ درصدی از ارزش کل معاملات قراردادهای آتی طی هفته گذشته را از آن خود کرد. از نظر حجم نیز، نزدیک به ۹۱ درصد قراردادهای منعقده بر پایه دارایی زعفران نگین بوده است.