امکان صادرات روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر بنزین

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، امکان صادرات روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر بنزین برای کشور بوجود آمده است.حمید حسینی در گفتگو با صدا و سیما با بیان این که روند صادرات فرآوردههای نفتی همچنان ادامه دارد، افزود: با صادرات این میزان بنزین سالانه ۳ تا ۴ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری خواهیم داشت.وی با بیان این که هم اکنون دو نوع فرآورده شامل فرآوردههای ویژه نظیر قیر، پارافین و روغن پایه و فرآوردههای خاص شامل بنزین، گازوئیل و مازوت به خارج از کشور صادر میشود گفت: با اقدامی که اخیراً انجام شد و همه امور صادرات فرآوردههای نفتی در بورس انرژی متمرکز شد صادرات این فرآوردهها از مرز زمینی به کشورهای همسایه با استقبال خوبی مواجه شده است.

 

بازسازی برق سوریه توسط شرکتهای ایرانی

وزیر نیرو با اشاره به امضای یاداشت تفاهم بهبود صنعت برق سوریه که پیشتر با وزیر برق این کشور امضا شد، گفت: یاداشت تفاهمی مشابهی در بخش آب امضا شد و بدین ترتیب تلاش می شود صنعت آب و برق سوریه توسط شرکت های ایرانی بازسازی و توسعه یابد.رضا اردکانیان در گفت و گو با ایرنا افزود: چندی پیش وزیر برق جمهوری عربی سوریه با سفربه ایران یادداشت تفاهمی بین وزارت نیرو و وزیر برق سوریه به امضا رسید.وزیر نیرو افزود: براساس یادداشت تفاهم مربوطه مقرر شد در یک برنامه سه ساله ایران برای بهبود صنعت برق سوریه اقدام هایی را انجام دهد که شامل ساخت نیروگاهها، اصلاح شبکههای آسیب دیده برق و نیز آموزش نیروی انسانی سوری است.

 

خودکفایی ۹۵ درصدی در تولید تجهیزات نفتی

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: توانمندیهای تولیدکنندگان داخلی در ساخت برج ها، رآکتورها، مبدلهای حرارتی، مخازن ذخیرهها و مخازن تحت فشار به توفیقات بالایی رسیده است و ما در این بخش به خودکفایی ۹۵ درصدی دست یافته ایم.به گزارش صدا و سیما، آقای رضا خیامیان از تلاش تولیدکنندگان در ساخت تجهیزات دوار خبر داد و افزود: در تولید کمپرسورها و توربینها نیز به تولید ۷۰ درصدی داخلی رسیدیم، اما نیاز اندکی به صنایع خارجی در این بخش وجود دارد.خیامیان تاکید کرد: در داخلی سازی تجهیزات صنعت نفت در بخش پایین دستی هیچ مشکلی وجود ندارد و اندک مشکلات موجود بیشتر در بخش بالا دستی است.

مصرف بنزین سوپر کاهش یافت

مشاور عالی انجمن مالکان جایگاهها و مجتمعهای خدماتی رفاهی و بینراهی، با تاکید بر این مساله که توزیع بنزین سوپر در جایگاهها کم است، اظهار کرد: با توجه به اینکه پس از اجرای طرح سهمیهبندی، قیمت بنزین سوپر به ۳۵۰۰ تومان در هر لیتر افزایش یافت، استقبال مردم از این فرآورده نفتی کاهش یافته است.محمد عطاپور در گفتوگو با ایسنا، گفت: در حال حاضر اکثر جایگاهها فاقد بنزین سوپر هستند و این در حالی است که سکوها و کارگران آمادگی سوخترسانی بنزین سوپر را دارند، اما این بنزین در اکثر سکوها وجود ندارد.وی با بیان اینکه هزینه سکو توسط جایگاهداران پرداخت میشود اما بنزین سوپر به اکثر جایگاهها تعلق نمیگیرد، گفت: اصلیترین مساله در حال حاضر کاهش مصرف بنزین سوپر است.

سهم اوپکیها و غیراوپکیها از توافق
کاهش تولید نفت اعلام شد

اعضای اوپک و تولیدکنندگان متحد غیراوپکی آنها روز جمعه توافق کردند تا میزان تولیدات روزانه نفت خام خود در بازه ژانویه تا مارس را جمعا ۵۰۳ هزار بشکه دیگر کاهش داده و این کاهش را در مجموع به ۱.۷ میلیون بشکه در روز برسانند. تنها چند ساعت پس از این توافق اعضای این گروه در مصاحبه با خبرنگاران از میزان سهمیه کاهش تولیدات خود خبر دادند.به گزارش اساندپی گلوبال پلاتز، طی این توافق اعضای اوپک روی هم رفته تولیدات روزانه خود را ۳۷۲ هزار بشکه دیگر و متحدان غیر اوپکی روی هم رفته تولیدات خود را ۱۳۱ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد. روسیه توافق کرد که کاهش تولید روزانه فعلی خود را که برابر با ۲۲۸ هزار بشکه است، ۷۰ هزار بشکه دیگر بیشتر کرده و آن را به ۳۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

مطالعه ۵ طرح گردشگری
در سدهای مهم کشور

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه شرکت آب و نیروی ایران مطالعات پنج طرح گردشگری در سدهای سردشت، کارون ۴، گتوند، سیمره و داریان را در دست مطالعه دارد، افزود: نقاطی که شناسایی شده علاوه بر زیبایی و جذب گردشگر، هیچگونه لطمهای به محیط زیست وارد نمی کند.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بهروز مرادی ادامه داد: مطالعات طرح گردشگری سردشت به اتمام رسیده، جلسات مرتبط با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شده و فراخوان جذب سرمایهگذار بخش خصوصی به زودی اعلام خواهد شد، مطالعات سایر طرحها نیز همزمان در حال انجام است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران:

گروه انرژی: رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه 32 شرکت اروپایی برای همکاری با شرکتهای ایرانی در صنعت نفت اعلام آمادگی کردهاند گفت: این شرکتها شرط گذاشتهاند که در صورتی در قالب اینستکس آماده همکاری با شرکتهای ایرانی هستند که وزارت نفت ایران، شرکتهای خصوصی را ضمانت کند.

به گزارش تسنیم، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در نشست خبری اولین نمایشگاه بینالمللی صنایع پایین دستی نفت اظهار داشت: ساختار اقتصادی کشور با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی باید تغییر کند که نکته اول در این زمینه، شناخت وضعیت موجود است و بعد از شناسایی ظرفیتها، نیاز به راهبرد داریم.

وی افزود: اولین راهبرد ما باید راهبرد تولید برای بازار داخلی باشد و باید سیاست جانشینی واردات را بهعنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار دهیم؛ چرا که ظرفیتهای بسیاری در بازار داخلی وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن را واردات تصاحب کرده، در حالی که میتوان با ظرفیتهای داخلی نیاز داخل کشور را تأمین کرد.

  • بیش از 80 تا 90درصد ظرفیت تولید داخلی داریم

    پدیدار با بیان "در بخش ساخت گهگاه بیش از 80 تا 90درصد ظرفیت تولید داخلی داریم"، گفت: ظرفیتهای عملیاتی از ظرفیتهای اسمی بسیار کمتر است و علت آن را هم باید در ترکیب متعادل سبد مدیریت اقتصادی کشور جستوجو کرد.

    وی ادامه داد: حدود 84درصد سبد مدیریت اقتصادی کشور در دست بخش خصوصی نیست، به طوری که حدود 21درصد در دست شرکتهای خصولتی، حدود 21درصد در دست صندوقهای بازنشستگی و حدود 42درصد در دست دولت است و سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور حدود 16درصد است.

    رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: سهم 16درصدی بخش خصوصی از اقتصاد کشور در حالی است که بخش خصوصی در کشور ایران در زمینههای تولید و بازرگانی ظرفیت 56درصد اقتصاد کشور را دارد و این بسیار ارزشمند است.

  • خودکفایی ملی یک شعار نیست

    پدیدار با اظهار "در این مقطع ما فقط واردات فناوری و دانش فنی نیاز داریم نه واردات کالا"، گفت: خودکفایی ملی یک شعار نیست، بلکه واقعیتی است که باید به سمت آن برویم و علت این ضرورت نیز مزیتهای نسبی چون منابع قابلتوجه انرژی، نیروی کار متخصص و نوآوریهای صنعتی است که در کشور بهوجود آمده است و در دست داریم.

    وی افزود: در بخش پاییندستی صنعت نفت عمدتاً در بخش تجهیزات نیاز به تجمیع توان و انتقال دانش فنی داریم که در نخستین نمایشگاه بینالمللی صنایع پایین دستی نفت، فعالان این عرصه فرصت مغتنمی برای ارائه دستاوردها و بهرهگیری از بستر ایجاد شده بهمنظور تعامل با صاحبان فناوری را دارند.

    رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت: در سالهای اخیر در اتاق بازرگانی ایران با 114 شرکت کوچک و متوسط اروپایی مذاکره کردیم که در نهایت از این تعداد 32 شرکت برای همکاری با شرکتهای ایرانی در صنعت نفت اعلام آمادگی کردهاند؛ اما این شرکتها شرط گذاشتهاند که در صورتی در قالب اینستکس آماده همکاری با شرکتهای ایرانی هستند که وزارت نفت ایران، شرکتهای خصوصی را ضمانت کند.

  • ضرورت همکاری نفتی شرکتهای ایرانی و اروپایی

    وی ادامه داد: با وزارت نفت نیز اخیراً مذاکراتی داشتهایم که بتوانیم بسترهای لازم برای ضمانت شرکتهای داخلی توسط وزارت نفت را برای اجرایی شدن همکاری نفتی شرکتهای ایرانی و اروپایی فراهم کنیم.

    در ادامه این نشست، محمد ناصری، رئیس شورای سیاستگذاری اولین نمایشگاه بینالمللی صنایع پایین دستی نفت با بیان "همواره در نمایشگاههای بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با وجود تقاضای بیش از ظرفیت شرکت های داخلی برای حضور در نمایشگاه مواجه بودهایم"، گفت: بهطور متوسط سالانه 2000 تقاضا از طرف شرکتهای داخلی و خارجی برای حضور در نمایشگاههای بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران وجود دارد که در نهایت میتوانیم برای 1100 تا 1200 شرکت امکان حضور فراهم کنیم و هر ساله 800 تا 900 شرکت، پشت درهای نمایشگاه میمانند که با برگزاری نمایشگاهی تخصصی در زمینه صنایع پایین دستی نفت، میتوانیم میزبان این شرکتها برای ارائه دستاوردها و تعاملات با دیگر شرکت های داخلی و بینالمللی باشیم.

    محمد ناصری،افزود: این نمایشگاه بدون شک فرصت مناسبی برای حضور بخش خصوصی در صنایع پاییندست صنعت نفت است که بخش خصوصی واقعی ایران میتواند با بخش بینالملل در این حوزه ارتباط برقرار کند.

    رئیس شورای سیاستگذاری نخستین نمایشگاه بینالمللی صنایع پاییندستی نفت عنوان کرد: دولت یکی از پشتیبانهای اصلی ساخت داخل بوده و وزارت نفت نیز در این حوزه پیشتاز بوده است.

    همچنین طلوعی، مجری برگزاری اولین نمایشگاه بینالمللی صنایع پایین دستی نفت، زمان برگزاری این نمایشگاه را 13 تا 16 بهمنماه امسال اعلام کرد و گفت: با توجه بهاینکه پیشبینی میشود میزان تقاضای حضور در این نمایشگاه تخصصی زیاد باشد، اولویت با کسانی است که زودتر ثبتنام کنند و در واقع تمامی شرکتهای متقاضی باید فرآیند ثبتنام و ارائه مدارک خود را تا 2 الی 3 هفته آینده تکمیل کنند.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از اقدامات گسترده برای استقرار نظامهای بهرهبرداری جمعی در سطح ۴۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی نوآباد استان سیستان و بلوچستان خبر داد.به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیری با اشاره به اقدامات گسترده سازمان متبوع طی یک و نیم سال گذشته در زمینه استقرار نظامهای بهرهبرداری جمعی در سطح ۴۶ هزار هکتار اراضی نوآباد استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بر اساس برنامه تنظیمی تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۶ شرکت تعاونی تولید در قالب ۱۶ ناحیه عمرانی مستقل دشت سیستان به منظور مشارکت حداکثری بهرهبرداران و کشاورزان منطقه در بهرهمندی از تأسیسات و زیرساختهای نوین آبیاری توسط دفتر نظامهای بهرهبرداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ایجاد و مشغول فعالیت خواهند شد که از این تعداد تاکنون تأسیس ۷ شرکت تعاونی در مناطق یاد شده محقق شده است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور از انباشت دام در واحدهای دامداری خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار، انباشت دام در تمامی استانها مازاد بر تقاضاست.سعید سلطانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه گزارشی از شیوع بیماری به واسطه انباشت دام در واحدهای دامداری نداریم، افزود: با توزیع واکسن به حد کافی، بیماری تب برفکی در کشور کنترل شده است و به طور کلی در مواقعی که دام جابه جا نمیشود، بیماری چندانی نداریم.سلطانی ادامه داد: با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری، هزینه نگهداری برای دامدار بسیار بالاست چرا که دام پروار بندی شده ارزش افزوده ندارد.وی با انتقاد از مخالفت مسئولان پیرامون صادرات دام گفت: با توجه به شرایط مساعد بارندگی، علوفههای مرتعی و ۲ قلورزایی دام و انباشت دام در واحدها انتظار میرود که مازاد تولید به بازارهای هدف صادر شود.

خرما در صدر گرانیها قرار گرفت

وزارت صنعت با تأخیر چند ماهه تغییرات قیمتی کالاهای اساسی و مهم را در مهرماه امسال اعلام کرد.به گزارش تسنیم، براساس جدیدترین گزارش وزارت صنعت که همچنان با تأخیرچند ماهه منتشر میشود تغییرات قیمتی کالاهای اساسی و مهم در مهرماه امسال اعلام شد.براساس این گزارش خرمای مضافتی 141.2 درصد، روغن موتور 75.2 درصد، جوجه یک روزه گوشتی 105 درصد، سیمان 45.5 درصد، لاستیک پراید 46.9 درصد، شیر استریل 103.4 درصد، گوشت گوسفندی 70.1 درصد، سبوس گندم 48.4 درصد، برنج 60.6 درصد و خیار 80.5 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

قنادان کیفیت را فدای کمیت نمی کنند

رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی تهران اظهار داشت: قنادان هیچ وقت کیفیت را فدای کمیت نخواهند کرد، اعتبار قنادی به تولید محصول با کیفیت برند خودش می باشد، اینکه بخواهد به خاطر شرایط اقتصادی و یا سود بیشتر از کیفیت بکاهد، می داند که خود، متضرر خواهد شد، هیچ وقت هیچ قنادی معتبری با بی کیفیت نمودن محصولات خود، به خود زیان نمی رساند.علی بهرمند رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی تهران در ادامه تاکید کرد: در عرضه شیرینی هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته ایم ، قیمت شیرینی کاملاً بستگی به قیمت مواد اولیه دارد، البته اگر مواد اولیه گران شود منجر به گرانی کالای تمام شده خواهد شد.وی با بیان اینکه تمامی صنوف تحت پوشش این اتحادیه آمادگی کامل برای شب یلدا را دارند افزود: این اعضاء به جهت تجربه و آگاهی از موقعیت ها و مراسم هایی که عرف جامعه است و مراجعه آحاد مردم به قنادی های بیشتر می باشد، خودشان با برنامه ریزی تلاش در جهت فراهم نمودن نیاز و تقاضای بازار را دارند.

تعادل قیمت سیب زمینی و پیاز در بازار

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار از تعادل بازار سیب زمینی و پیاز خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت پیاز قرمز به دلیل صادرات تا حدودی در بازار افزایش یافته است.اصغری یاوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،قیمت پیاز قرمز را ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: هر کیلو پیاز زرد و سفید با نرخ ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و سیب زمینی یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار و با احتساب ۳۵ درصد در خرده فروشیها عرضه میشود.یاوری با اشاره به دلایل گرانی خیار در بازار بیان کرد: با توجه به جابه جایی فصل وکاهش عرضه، قیمت خیار با نوساناتی در بازار روبروست که با برداشت محصول جدید قیمت متعادل میشود.این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو خیار رسمی را ۵ هزار تومان و خیار گلخانه ۶ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با برداشت خیار جیرفت در روزهای آتی پیش بینی میشود که قیمت سیر نزولی در بازار به خود بگیرد.

عباس زارع مشاور وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد؛
 

گروه اصناف: مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور گفت: با حمایت های دولت و مشارکت کشاورزان تاکنون دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

عباس زارع در حاشیه بازید از نمایشگاه کشاورزی استان قزوین در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت اجرای طرح نوین آبیاری اظهارداشت: تاکنون از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی سنتی آبی کشاورزی کشور حدود ۲ میلیون هکتار در اراضی سنتی و ۲۰۰ هزار هکتار در اراضی پایاب طرح نوین آبیاری عملیاتی شده است.

وی بیان کرد: در مجموع توانسته ایم بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی کشور را به سامانه نوین آبیاری مجهز کنیم. زارع بیان کرد: با حمایت موثر دولت و دادن تسهیلات مناسب با اجرای طرح های نوین آبیاری در بخش کشاورزی شاهد اثر بخشی این طرح در صرفه جویی آب و افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی در شرایط کم آبی هستیم و در کنار آن شاهد کاهش مصرف نهاده ها مثل سم و کود نیز بوده ایم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: در سال جاری ۲۰۰ هزار هکتار تحت پوشش طرح نوین آبیاری مدرن قرار گرفته که ۷۵ هزار هکتار آن تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است.وی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار تا پایان سال مابقی اراضی نیز به این سامانه مجهز خواهد شد و ۲۰۰ هزار هکتار تکمیل می شود.

زارع تصریح کرد: مجموع اراضی سنتی کشاورزی کشور بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که یک سوم آن حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار به روش آبیاری نوین و مدرن مجهز شده است. وی در خصوص آبیاری زیرسطحی هم گفت: در این راستا ۶ هزار هکتار باغات سنتی پسته کشور به آبیاری زیرسطحی تجهیز شده است.

وی در خصوص روند اجرای آبیاری مدرن هم اظهارداشت: با توجه به محدودیت منابع اعتباری شاید سرعت ما کمی تدریجی باشد اما خوشبختانه ظرفیت فنی کشور با داشتن دو هزار مشاور و پیمانکار و ۳۵۰ تولید کننده لوازم و تجهیزات آبیاری در کشور سالانه ظرفیت اجرای ۴۰۰ هزار هکتار سامانه آبیاری مدرن را داریم.

وی بیان کرد: الان به ازای هر روش آبیاری کمک بلاعوض به کشاورزان صورت می گیرد که در این راستا در سال گذشته برای آبیاری موضعی در هر هکتار ۱۳ میلیون تومان و خرید ماشین آلات آبیاری ۱۱ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شد که امسال حدود ۳۰ درصد افزایش خواهیم داشت.زارع تصریح کرد: آبیاری نوین یک طرح تقاضا محور است و باید کشاورزان هم در آن مشارکت و همکاری کنند البته به اعتبارات دولتی هم بستگی دارد و ما در صورت وجود متقاضی حتما اعتبارات لازم را تامین می کنیم.

  • ۹۵ درصد تجهیزات آبیاری در کشور تولید می شود

    مجری طرح توسعه های سامانه نوین آبیاری کشور در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد تجهیزات آبیاری در کشور تولید می شود و قادریم ضمن تولید برخی تجهیزات، لوله های مورد نیاز و خدمات فنی مهندسی را هم صادر کنیم.وی افزود: اگر اعتبارات بیشتری در قانون بودجه در مجلس تصویب شود آماده اجرای سطح بیشتری از اراضی کشاورزی هستیم.

    مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: اجرای طرح نوین آبیاری در ردیف طرح های اقتصاد مقاومتی است و تاثیر مستقیمی در امنیت غذایی و خودکفایی کشور دارد و با دستور رهبری قرار شد از صندوق توسعه ملی هم اعتباراتی برای آن داده شود که امسال و سال آینده هم انتظار داریم کمک های آن ادامه یابد تا کارها تسریع شود.وی افزود: از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری ۱۵۰ میلیون یورو برای توسعه آبیاری مدرن داده شده که تاکنون ۲۰ درصد آن تخصیص داده شده است.زارع تصریح کرد: البته معمولا این تخصیص داده می شود و این اعتبارات ازسال ۹۵ که حدود ۵۰۰ میلیون یورو بود آغاز شده و به طور کامل در هر سال پرداخت شده است. وی اظهارامیدواری کرد امسال نیز از محل صندوق توسعه ملی پیشنهاد ۱۵۰ میلیون یورویی تامین شود تا بتوانیم طرح آبیاری نوین را در مناطق مختلف کشور اجرا کنیم.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه ملخ های صحرایی در موج جدید حرکت خود از هندوستان و پاکستان به سمت شبه جزیره عربستان که خاستگاه اصلی آنان است حرکت می کنند، گفت: بخشی از ملخ ها در حین عبور از مسیر مذکور وارد ایران می شوند اما عمده آنها به شبه جزیره عربستان می روند.محمدرضا میر در گفتگو با مهرادامه داد: براساس آخرین پیش بینی فائو، طی دو الی سه روز آینده دسته جات بزرگی از این ملخ ها وارد کشور ما می شوند که سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و حتی ممکن است بخشی از بوشهر را درگیر کنند.این مقام مسئول با اشاره به اینکه آمادگی لازم برای مقابله با این حمله وجود دارد، گفت: ادوات و تجهیزات لازم، سموم و ... در استانها تدارک دیده شده و آمادگی کامل برای مقابله با این حمله وجود دارد و جای هیچگونه نگرانی نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در تشریح دلایل گرانی گوجهفرنگی در روزهای اخیر، اظهار کرد: 20 روز عقب افتادگی کشت گوجهفرنکی در استانهای جنوبی یکی از مهترین دلایل تاخیر در عرضه این محصول و افزایش قیمت است.اسدالله کارگر در گفتوگو با ایلنا .ادامه داد: علاوه بر آن شرایط متغیر آبوهوایی در زمستان نیز در تاخیر عرضه این محصول از استانهای جنوبی موثر بوده است.کارگر با تاکید بر اینکه به رغم این مشکلات روند افزایش قیمت گوجه متوقف شده است، افزود: در حال حاضر قیمت گوجه فرنگی به حداکثر میزان خود برای مصرفکننده رسیده و بیش از این افزایش قیمت اتفاق نخواهد افتاد.وی قیمت هر کیلوگرم گوجه بوتهرس در عمده فروشیها بر اساس کیفیت محصول را 4 تا 9 هزار تومان عنوان کرد.به گفته وی؛ قیمت برای مصرفکننده در خرده فروشی با اضافه شدن سود مصوب به قیمت عمده فروشی تعیین میشود.