باید منتظر انفجارهای بزرگتر بود

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: ژنرال‌های فاسد در همه محافل تصمیم‌گیری از سازمان برنامه و بودجه گرفته تا مجمع تشخیص مصلحت نفود دارند و نمی‌گذارند احدی منافع آنها را تهدید کنند. به نظر من باید هر چه زودتر درمورد این افراد باید افشاگری صورت گیرد. حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: این سیاست‌ها ما را در مردابی که اکنون اسیر آن هستیم بیشتر فرو خواهد بود پس باید انتظار انفجارهای بزرگتری را در آینده داشته باشیم به همین دلیل است من تصور می‌کنم باید از طریق مجلس یک سری تغییرات اساسی در سیستم اقتصادی کشور ایجاد کرد.

 

ارزهای آسیای شرقی جای دلار را گرفتند

محمود دودانگه اظهار داشت: پس از سال 92 هیچ گزارشی از سرمایه‌گذاری‌های صندوق توسعه ملی در خارج از کشور منتشر نشد بنابراین در همان زمان ادامه این فعالیت‌های صندوق متوقف شد. محمود دودانگه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره کاهش سهم دلار در سبد ارزی صندوق توسعه ملی اظهار داشت: صندوق توسعه ملی برای ذخیره بخشی از درآمدهای نفتی و گازی ایجاد شد و بنا بر فروش نفت کشورمان به کشورهای مختلف، در صندوق انواع ارزها واریز و ذخیره شده است. وی ادامه داد: تنوع ارزی صندوق توسعه ملی به طور مستقیم با مقصد نفت ایران در ارتباط است و مزیت این تنوع، کاهش ریسک نوسانات بین ارزها می‌تواند باشد.

 

بهترین راه شناخت نیازمندان

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کنترل گردش مالی حساب های بانکی یکی از اصلی‌ترین و بهترین راهکارهایی است که می‌توان برای شناخت افراد غنی و نیازمند به کار بست، گفت: برخی مدعی می‌شوند که کنترل حساب های بانکی سرک کشیدن به زندگی خصوصی است. این اظهار نظر به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و محلی از اعراب ندارد. به گزارش ایسنا، در پی حذف یارانه نقدی برخی سرپرستان خانوار که منجر به اعتراض آنها شده بود، دولت اعلام کرد که یارانه این افراد در صورتی که با بررسی حساب‌های بانکی‌شان از سوی دولت موافقت کنند و به شرطی که گردش مالی حساب آنها کمتر از ارقام اعلام شده باشد، دوباره برقرار خواهد شد

 

اعمال محدودیت جدید در تراکنش
درگاه‌های غیرحضوری

بانک مرکزی اعلام کرد که از امروز تراکنش‌های کلیه سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در ۲۴ ساعت از درگاه‌های غیر حضوری به ۱۰۰ میلیون تومان محدود می‌شود. به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: در ادامه اجرای الزامات مبارزه با پولشویی و مدیریت جریان وجوه در کشور، از بیستم آذر ماه، تراکنش‌های کلیه سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در ۲۴ ساعت از درگاه‌های غیر حضوری به ۱ میلیارد ریال محدود می‌شود. کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز موظفند این محدودیت را برای تراکنش‌های درون بانکی در درگاه‌های غیر حضوری خود اعمال کنند. روابط عمومی این بانک تاکید کرد که مشتریان بانک‌ها می‌توانند برای انجام تراکنش‌های بالاتر از این مبلغ کماکان به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.

پاسخ مرکز آمار ایران به اخبار منتشر شده
در مورد فروش آمارها

مدیرکل دفتر روابط عمومی مرکز آمار ایران خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۸ هیات وزیران و مطابق ماده ۷۰ قانون «وصول برخی درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین» مرکز آمار ایران موظف است در قبال ارائه خدمات اطلاع‌رسانی آماری، نقشه‌ها و نشریات آماری؛ هزینه‌های این گونه خدمات را براساس تعرفه مصوب اخذ و درآمد آن را به خزانه کشور واریز کند. به گزارش ایلنا، سعید عباسی در مورد فروش آمار از سوی مرکز آمار ایران گفت: مرکز آمار ایران در راستای ایفای رسالت خود به عنوان مرجع آمارهای رسمی کشور، از پیشگامان عرضه اطلاعات و آمار بر بستر اینترنت در ایران بوده است و همواره در انتشار آمارهای رسمی به محض نهایی شدن آن‌ها و مبتنی بر تقویم انتشار آمارها کوشیده است.

وی اظهار داشت: تولید آمارها با استفاده از بودجه عمومی کشور انجام می‌شود و عرضه آن نیز به صورت رایگان و بدون مطالبه هزینه‌ای از طریق درگاه ملی آمار (به عنوان رسانه رسمی این مرکز) در دسترس عموم کاربران قرار می‌گیرد.

عباسی در ادامه گفت: بر این اساس مجموعه نتایج طرح‌های آماری در قالب انواع فایل، گزارش و چکیده، داده‌های خام و سری‌های زمانی با رعایت اصول محرمانگی در درگاه ملی آمار منتشر و به صورت رایگان به کاربران عرضه می‌شود و این اقدام همگام با مباحث نوین مطرح در جهان از جمله مبحث داده‌های باز (Open Data) امروزه مورد توجه مراکز آماری سایر کشورها نیز قرار گرفته است و گرایش مسلط در حوزه آمار رسمی به شمار می‌رود.

گزارش« تجارت» از دلایل افزایش نرخ ارز؛

گروه اقتصاد کلان: طی روزهای اخیر نرخ دلار و به تبع آن سایر ارز ها و همچنین طلا و سکه پس از مدتی آرامش دوباره سیر صعودی پیدا کرد و بر این اساس تحلیل های گوناگونی را در پی داشت. در این تحلیل ها عوامل بسیاری همچون افزایش قیمت بنزین، تقاضا برای سفرهای خارجی، نقدینگی، فضاسازی در باره بودجه و حتی ناآرامی های کشور عراق در بالا رفتن نرخ ارز دخیل دانسته شده است.

  • دلار در آستانه ورود به کانال ۱۴هزار تومان

صرافی‌های بانک‌ها از صبح روز گذشته ، نوزدهم آذرماه، قیمت دلار را ( تا لحظه تنظیم خبر در ساعت 15) برای فروش به مردم، ۱۳هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به اوایل روز افزایش ۳۵۰ تومانی داشته است. به گزارش ایلنا این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند، البته به نظر می‌رسد این نرخ‌ها در بازار دلالی بالاتر از این باشد.

بر همین‌ اساس طی روز گذشته قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است که نسبت به اول صبح افزایش ۳۰۰ تومانی دارد؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ و ۸۰۰ هزار تومان است.

  • از افزایش قیمت بنزین تا ناآرامی های عراق

در همین ارتباط یک کارشناس اقتصادی درباره عوامل تاثیرگزار بر نوسان نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: چهار عامل باعث افزایش قیمت دلار و سایر ارزها در کشور شده‌اند.

به گزارش صنعت نیوز، وحید شقاقی با بیان اینکه عامل نخست، انتظارات تورمی پس از افزایش قیمت بنزین است، افزود: معمولا هر افزایش قیمتی در بنزین انتظار افزایش قیمت‌ها در سایر کالاها را به دنبال دارد که دلار نیز یکی از آنهاست.

وی خاطر نشان کرد: البته تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ دلار، کوتاه مدت بوده و نمی تواند بلند مدت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: عامل دومی که افزایش نرخ دلار را موجب شده، رشد تقاضا برای سفرهای خارجی است. با توجه به نزدیک شدن به سفرهای پایان سال میلادی و سپس پایان سال خورشیدی، میزان تقاضا برای دلار و سایر ارزها بالا می رود. وی اضافه کرد: عامل سوم نزدیک شدن به زمان تسویه حساب‌های بانک و شرکت هاست که تقاضا برای دلار و ارز را بالا برده و به تبع آن، قیمت ها رشد می کند.

این کارشناس بازار ارز اظهار داشت: چهارمین و مهم ترین عامل افزایش قیمت دلار، ناآرامی های اخیر در کشور عراق به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری ایران است.

شقاقی اظهار داشت: مبلغ بالای مبادلات تجاری بین دو کشور باعث افزایش زیاد تقاضا برای دلار و سایر ارزها شده است.

  • کمی تا قسمتی طبیعی

از سوی دیگر، رئیس کل اسبق بانک مرکزی نوسانات هفته های اخیر ارز را تاحدی طبیعی دانست و گفت: «در طول چند ماه اخیر شاهد ثبات نسبی بودیم و نوسانات چند هفته اخیر نیز جزئی از همین نسبیت است.» به نقل از تسنیم، طهماسب مظاهری نقدینگی و بودجه دولت را دو شاخص مهم در نوسان نرخ ارز برشمرد و گفت: «متاسفانه رشد نقدینگی بالای 25 درصد بود و وقتی چاپ پول صورت می گیرد، طبیعتا قیمت واحد ارز را بالا می برد.»

مظاهری اضافه کرد: «اگر دولت موفق شود در مسائل مالی و بودجه و هزینه ها صرفه جویی کرده و منابعی غیر از بانک مرکزی را برای خود تامین کند، رشد نرخ ارز با ثبات بیشتری روی می دهد.»

وی دستور اداری و تزریق ذخایر ارزی را به فنری تشبیه کرد که روزی جهشی خطرناک خواهد داشت و خاطرنشان کرد: «اگر دولت در چاپ پول ناپرهیزی کند، نرخ ارز نیز بالا خواهد رفت و باید از بانک مرکزی درخواست شود در این راستا مراقبت نماید.»

  • نظارت دولت بیشتر شود

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز و سکه از دولت خواست که نظارت خود را براین بازار افزایش دهد.

مجید کیانپور در نطق میان دستور جلسه علنی روز دوشنبه مجلس اضافه کرد: لازم است دولت با نظارت بر بازار کالا و ارائه‌ی خدمات از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند و بیش از این زندگی مردم را سخت نکند. ما اکنون شاهد افزایش غیرمنطقی کالاها هستیم. دولت نیز برنامه‌ریزی مشخصی برای کنترل بازار ارز و سکه ندارد و اخیرا این بازار دچار چالش شده است. دولت باید نظارت موثرتری براین بازار داشته باشد تا شاهد گرانی کالا در پی آن نباشیم.

  • واکنش همتی به جهش نرخ دلار

با توجه به اینکه مطالبه فعالان اقتصادی ثبات بازار ارز است ، رئیس کل بانک مرکزی نیز در خصوص نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: صبر ما زیاد است و همانطور که در یک سال گذشته نرخ ارز را کنترل کردیم و متناسب با ارزش ذاتی آن نرخ‌ها تعدیل شد، اکنون نیز این تلاش را برای بازگرداندن ثبات به بازار ادامه می‌دهیم و امیدواری زیادی وجود دارد که شرایط به روال طبیعی گذشته باز گردد. به گزارش پارسینه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: با موضوع نرخ ارز و نوسانات آن هیجانی برخورد نمی‌کنیم و ثبات را به بازار ارز برمی گردانیم.

وی گفت: شوک قیمتی بنزین و فضای روانی که از داخل و خارج از کشور بر اقتصاد حاکم شد بخشی از علت این افزایش قیمت ارز بود و از طرف دیگر فضاسازی که درباره لایحه بودجه سال آینده از دیروز انجام شد و تلاش کردند بگویند بودجه مشکل دارد و اقتصاد را پولی می‌کند، شوک‌هایی است که طرفداران بالا بردن نرخ ارز آن را ایجاد می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است پیاده سازی تاکتیک‌های اصولی برای اقتصاد تنها در بستری شفاف میسر است و اگر می‌خواهیم نرخ‌های واقعی و براساس منطق بازار در اقتصادمان کشف شود، باید زمینه ورود کلیه کالاها در زنجیره های تولید به بورس کالا را فراهم کنیم . به نقل از میزان، علی ابراهیمی اظهار کرد: در اقتصاد واقعی و اصولی، بازار تعیین کننده قیمت است و با حذف قیمت‌های دستوری که در کنترل و نظارت بر قیمت‌ها تاثیری ندارد، شاهد شکل گیری رقابت سالم در تولیدات داخلی و محصولات وارداتی خواهیم بود. وی تصریح کرد: در اصول اقتصاد و تجارت، عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت هستند، اما آنچه در کشور تحت عنوان نوسانات قیمتی مردم را سردرگم کرده، این است که مسئولان با هدف حمایت از مردم سعی دارند تا اقتصاد را به هر نحوی کنترل کنند.

به طور کلی در چند ماه باقی مانده تا قبل از اسفند ماه، بازار سرمایه از چند محل می تواند در مسیر رشد قرار گیرد که یکی از آنها افزایش قیمت ارز است. محمود مهدی رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) گفت: به طور سنتی بازار ما چند سالی است که با نزدیک شدن به پایان سال مخصوصا در ماه اسفند، یک وضعیت پر عرضه را پیدا می کند و در چند ماه باقی مانده تا قبل از اسفند ماه، از چند محل می تواند در مسیر رشد قرار گیرد که یکی از آنها افزایش قیمت ارز است. وی در ادامه افزود: اخبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی و همچنین افزایش نرخ های جهانی، موضوعاتی است که بتوانیم یک انتظار رشد را در ماه های پایانی سال داشته باشیم.

بازار سرمایه؛ پیشتاز بازارها

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس ، بازار سرمایه را پیشتاز بازارهای کشور خواند و گفت: بورس از ابتدای سال تاکنون بازدهی ۸۷ درصدی را ثبت کرده که از این لحاظ بی نظیر و پیشتاز تمام بازارها است. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، در سمینار "بررسی قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه" در دانشگاه بیرجند عنوان کرد: نمودارهای منتشر شده بانک مرکزی نشان می دهد، در یک افق ۱۰ ساله، میزان بازدهی بورس از همه بازارهای سرمایه گذاری بیشتر بوده است. مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس بازدهی بازار سرمایه در بازه ۱۰ ساله را ۲۴۰۰ درصد عنوان کرد و افزود: این در حالی است که بازدهی بازار هایی همچون طلا و ارز نسبت به بورس فاصله زیادی دارد. مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس از شفافیت به عنوان مهم ترین رکن بازار سرمایه یاد کرد و افزود: امروز خوشبختانه بورس ما جزو ۵ بورس شفاف دنیاست و ساز و کارها در آن به نحوی تعبیه شده که امکان پنهان سازی مطلقا وجود ندارد.

کدال ۳۶۰، ابزار تسهیل
دسترسی به اطلاعات مالی

مدیرعامل شرکت رایان بورس در حاشیه مراسم تقدیر از برگزیدگان فراخوان انتخاب شعار برای سامانه کدال 360 گفت: انتشار الکترونیکی اطلاعات ناشران به صورت برخط روی سامانه کدال ۳۶۰ انجام می‌شود و سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌توانند در هر لحظه، به صورت‌های مالی و سایر اطلاعاتی مدیریتی و عملکردی شرکت‌های بورسی نظارت داشته باشند. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علی قبادی، مدیرعامل رایان بورس با اشاره به اقبال مناسبی که بورس و اوراق بهادار کشور در سال‌های اخیر داشته، تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار، سامانه کدال و پس از چندی کدال ۳۶۰ را در اختیار جامعه مخاطب قرار داده است تا با ایجاد دسترسی ۲۴ ساعته برای مردم و سرمایه‌گذاران امکان پیش‌گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات با اهمیت توسط شرکت‌های ثبت‌شده در سازمان بورس و اوراق بهادار را با مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم محقق کند.

با رشد ۳۶۴۲ واحدی رقم خورد؛

گروه بورس: شاخص بورس روز گذشته با رشد ۳۶۴۲ واحدی در پایان معاملات به ۳۳۹ هزار و ۴۳۴ واحد رسید.

به گزارش تجارت به نقل از ایبِنا، آمار معاملات بورس نشان می‌دهد که همه شاخص‌های بورس در پایان داد و ستدهای دیروز با افزایش مواجه شدند.

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته اکثر شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۳۶۴۲ واحد رشد معادل ۱.۰۸ درصد به ۳۳۹ هزار و ۴۳۴ واحد، شاخص‌ قیمت «وزنی - ارزشی» با ۹۷۵ واحد افزایش معادل ۱.۰۸ درصد به ۹۰ هزار و ۹۱۷ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۹۴۳ واحد رشد معادل ۰.۹۱ درصد به ۱۰۵ هزار و ۱۲۲ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۶۳۰ واحد افزایش، معادل ۱.۱۴ درصد به ۷۰ هزار و ۲۴۵ واحد، شاخص آزاد شناور با ۴۵۳۰ واحد رشد، معادل ۰.۹۴ درصد به ۴۰۱ هزار و ۳۲۰ واحد، شاخص بازار اول با ۲۲۶۶ واحد افزایش معادل ۰.۷۰ درصد به ۲۴۴ هزار ۴۷۸ واحد و شاخص بازار دوم با ۹۱۲۲ واحد رشد معادل ۱.۳۲ درصد، به ۷۰۰ هزار و ۲۷۸ واحد رسید.

از سویی دیگر دیروز ۶ نماد « تاپیکو با ۳۵۸ واحد، پارسان با ۲۵۷ واحد، وغدیر با ۲۵۳ واحد، فارس با ۲۲۹ واحد، پارس با ۲۱۲ واحد و اخابر با ۱۹۶ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

  • نوسان شاخص صنایع

این گزارش می افزاید، دیروز شاخص‌های صنایع تالار شیشه ای نیز با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «دستگاه های برقی با ۷۲۲۰۱ واحد صعود معادل ۴.۱۹ درصد به یک هزار و ۷۹۵ واحد، زراعت با ۳۳۹۱ واحد افزایش معادل ۳.۸۸ درصد به ۹۰ هزار و ۸۳۲ واحد، انتشار و چاپ با ۴۲۲۳۳ واحد رشد معادل ۳.۵۶ درصد به یک هزار و ۲۲۹ واحد، لاستیک (۲۱۸۷) واحد ریزش معادل (۲.۴۶) درصد به ۸۶ هزار و ۸۴۹ واحد، فنی مهندسی با (۷۳) واحد افت، معادل (۲.۴۶) درصد به ۲ هزار و ۹۲۸ واحد، منسوجات با (۲۰۲) واحد افزایش معادل (۳.۹۳) درصد به ۴ هزار و ۹۳۸ واحد، محصولات چرمی با (۵۱۶) واحد فنی مهندسی معادل (۴.۰۳) درصد به ۱۲ هزار و ۲۹۰ واحد» رسید.

  • بیشترین افزایش قیمت ها

در عین حال، نگاهی به آمارهای معاملاتی دیروز بازار سهام مشخص می‌کند: قیمت سهام نمادهای «سفار، دیران، تکشا، قلرست، خلنت، بموتو و سدشت» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «ددام، چکاوه، وصنا، پکویر، نمرینو، سغرب و وآذر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند.

به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز گذشته بورس، در ۶۰۴ هزار نوبت معاملاتی، ۵ میلیارد و ۷۹۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۷ هزار و ۸۱ میلیارد تومان در بورس معامله شد.

  • ریشه‌های رونق در تالار شیشه‌ای

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش حجم و ارزش معاملات گفت: این موضوع بیانگر این است که با وجود رکود سنگینی که بر سایر بازارها حاکم می‌باشد، بازار سهام کماکان از شرایط متعادل برخوردار است.

علی معصومی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به صعود شاخص بورس به بالای ارتفاع ۳۴۰ هزار واحد گفت: این روزها شاخص بورس در حالی با این ارتفاع دست یافته که از زمان شکل‌گیری بورس اوراق بهادار در ایران، این رکورد بالاترین ارتفاعی می‌باشد که نماگر بازار سهام به آن دست پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که شاخص بورس بیانگر کلیت این بازار و شرح حالی از وضعیت عمومی بازار سهام است، تصریح کرد: بر این اساس باید به سهامداران بویژه تازه‌واردان بر بورس تاکید کرد برای حضور در این بازار و تعیین استراتژی معاملات خود صرفا شاخص بورس را ملاک تصمیم‌گیری‌ها خود قرار ندهند؛ هر چند که شاخص بورس هم در برآورد وضعیت کلی بازار سرمایه یکی از مولفه‌های قابل اعتنا می‌باشد.

وی اضافه کرد: توصیه دیگری که می‌توان به سرمایه‌گذاران در بازار سهام داشت این است که حتما به مسایل بنیادی شرکت‌ها، روند تولید، هزینه تمام شده محصولات‌شان و مواردی از این دست برای دادوستد سهام شرکت‌ها توجه لازم را داشته باشند، ضمن اینکه روند حرکتی قیمت سهام شرکت‌ها از ابتدای سال تا کنون نیز گزینه دیگری برای ورود یا خروج سهامداران از ترکیب سهامداری شرکت‌ها می‌باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات هستیم که این موضوع بیانگر این است که با وجود رکود سنگینی که بر سایر بازارها حاکم می‌باشد، بازار سهام کماکان از شرایط متعادل و مثبتی برای حضور سرمایه‌گذاران برخوردار است.

وی با پیش‌بینی اینکه روند نوسانی ارز و طلا مقطعی بوده و بزودی این بازارها آرامش قیمتی خواهد یافت گفت: آرامش بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، مسکن و خودرو علاوه بر این که می‌تواند موجب حرکت نقدینگی به سمت بازار سهام شود، موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاران و شرکت‌های حاضر در بازار سهام نیز بتوانند با چشم‌انداز روشن‌تری برآوردی از هزینه و تولید شرکت‌ها داشته و از این طریق سرمایه‌گذاری دقیق‌تری هم داشته باشند.