روحانی در جلسه هیأت دولت بیان کرد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور، ایجاد اشتغال و مبارزه با فقر مطلق را ۲ هدف مهم دولت دوازدهم توصیف کرد و با تأکید بر اینکه دولت تمام توان خود را برای تحقق آن بکار گرفته گفت: در شرایط خاص منطقه‌ای و جهانی که در آن قرار گرفته‌ایم از همه دستگاه‌ها و رسانه ملی، روزنامه‌ها و فضای حقیقی و مجازی، درخواست می‌کنم که واقعیت‌ را به درستی به مردم اطلاع‌رسانی کند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه در آغاز دولت دوازدهم ۲ تعهد اساسی به مردم دادم که بر روی آنها بیش از سایر موارد تلاش و ایستادگی کرده‌ایم، گفت: در راستای تحقق وعده اشتغال، تقویت تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار جدی قرار گرفته است و برای جذب سرمایه‌گذاری در این زمینه اقدامات بزرگی انجام شده است و تا امروز به وعده خود در این زمینه وفادار بوده‌ایم.

رئیس جمهور گفت: در این ایام موفق شدیم با اصلاح قیمت بنزین کمک جدیدی برای اقشار کم‌درآمد و متوسط به پایین داشته باشیم، البته در این خصوص قصد داشتیم که کارت اعتباری بدهیم تا مردم اجناس ایرانی خریداری کنند، اما از آنجا که اجرای آن با دشواری‌هایی همراه بود، به تأخیر انداختیم و فعلاً کمک نقدی در حساب مردم واریز می‌شود.

  • ادامه کمکهای معیشتی

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کمک‌های معیشتی دولت به مردم در راستای اصلاح قیمت بنزین همچنان ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: مردم نسبت به تبلیغات هدفدار که در این زمینه انجام می‌شود، مبنی بر اینکه دولت برای یک الی دو ماه کمک‌های نقدی را ادامه داده و سپس آن را قطع خواهد کرد، توجه نداشته باشند و این صحیح نیست و مطمئن باشند که از طرف دولت این پوشش حمایتی همچنان انجام خواهد گرفت. وی خاطر نشان کرد: تمام مبلغی که از جانب اصلاح قیمت بنزین به دست می‌آید که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است به خود مردم برگردانده می‌شود و این موجب خوشحالی است. روحانی رسانه ملی و روزنامه‌ها و فضای حقیقی و مجازی را به انعکاس واقعیت‌ها توصیه کرد و گفت: البته زندگی مردم با دشواری مواجه است و این به دلیل فشارهای فوق‌العاده‌ای است که دشمنان اعمال می‌کنند و در این ایام بدترین فشارها و تحریم را بر ملت ایران تحمیل کردند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: بدون تردید کاهش درآمدهای دولتی ، ایجاد مشکلات در مسیر روابط بانکی و صادرات نفت و کالاها، زندگی مردم را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، لذا مردم باید بدانند تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه وجود دارد، این مشکلات هم هست و باید برای غلبه بر آن ، تلاش کنیم.

  • تا تحریم هست مشکلات هم هست

روحانی با تأکید بر اینکه دولت حتی یک لحظه از بر هم زدن نقشه دشمن و تحریم‌ها غافل نبوده است، اظهار داشت: باید یا تحریم‌ها را دور بزنیم و یا دشمنان را وادار کنیم تا توبه کنند و دولت مصمم است، هم با تقویت تولید داخلی و هم از طرق مختلف از جمله مذاکره این توطئه را در هم بشکند و در این راستا دولت در چارچوب خطوط قرمز نظام حرکت کرده و از آن عبور نخواهیم کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مردم به شایعات نباید توجه داشته باشند، گفت: اگر اعلام کنیم که به دنبال تقویت شبکه ملی اطلاعات هستیم، دشمنان چنین تبلیغ می‌کنند که دولت قصد دارد اینترنت خارجی را قطع کند در حالی که اصلاً چنین نیست، بلکه قصد داریم در کنار اینترنت خارجی، شبکه ملی اطلاعات قوی و توانمند داشته باشیم تا مردم بتوانند از هر دو استفاده کنند. وی با تأکید بر اینکه نباید هیچ چیزی از مردم مخفی بماند و باید هر کاری که انجام می‌شود، برای مردم توضیح داده شود، اظهار داشت: اگر مشکل تحریم داریم باید خیلی صریح ابعاد آن برای مردم شرح داده شود و دروغ نگوییم که همه چیز گل و بلبل است و باید واقعیت‌ها را هر آنچه است و هر چه درست است ، به مردم بگوییم.

  • تصمیم با نظر هر سه قوه

روحانی خاطر نشان کرد: اگر تصمیمی گرفته شده و هر سه قوه آن را پذیرفته‌اند، صراحتاً بگوییم که همه نسبت به این تصمیم یکی بودیم، البته ممکن است، کسی مطرح کند که با شیوه بهتری نیز امکان اجرای این تصمیم وجود داشت و این هیچ اشکالی ندارد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت به وعده‌هایی که به مردم در زمینه‌های مختلف از جمله آزادی مردم، فضای مجازی، علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان، خودکفایی در زمینه کشاورزی و انرژی، توسعه رفاه مردم و افزایش خطوط ریلی داده است در حد توان عمل کرده و چنانچه تحریم نبود و شرایط سال‌های ۹۵ و ۹۶ وجود داشت، بی‌تردید، سرعت اقدامات دولت نیز بیشتر بود. وی با بیان اینکه مردم تصور نکنند که دولت در زمینه زندگی آنها بی‌تفاوت است، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، در کنار وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات بایستی همه توان خود را بکار گرفته و نگذارند مردم در رنج قرار بگیرند.

  • مبارزه با فساد با روشهای علمی

روحانی استفاده از فناوری‌های نو در مسیر مبارزه با فساد را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز با روش‌های علمی و فناورانه می‌توان به خوبی با فساد مبارزه کرد و لازم است در این راستا شیوه‌های قدیمی خود را اصلاح و تغییر دهیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است روزانه قیمت ۱۰۰ کالای مورد نیاز را به مردم اعلام کند تا مردم در صفحات موبایل خود از آن مطلع شوند و بازرسی نیز با این شیوه به راحتی می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند، مصمم هستیم همه توان خود را برای خدمت بیشتر به مردم بکار بگیرند. روحانی با تأکید بر اینکه قانون و فرهنگ پایه‌های اصلی برای نظام و پیشرفت کشور هستند، گفت: باید همه امور ما در چارچوب قانون و همه رفتارهای ما در چارچوب فرهنگ متعالی، اسلامی و ایرانی باشد و چنانچه اخلاق حاکم شد، همه امور در مسیر صحیح و درست قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: پیشرفت کشورمان در زمینه زیست فناوری، حدود یک میلیارد دلار بی‌نیازی و خودکفایی به همراه داشته است و توانسته از واردات دارو و سایر تجهیزات جلوگیری کند. رئیس جمهور گفت: اینکه تا پایان سال آینده ۵ واکسن انسانی ساخته خواهد شد و بی نیاز از واردات در این زمینه خواهیم شد، مسأله بسیار مهمی است. رئیس جمهور گفت: باید در فناوری‌ها به دنبال سلامتی مردم باشیم. مبارزه با فساد و توسعه سلامت در جامعه را باید از زیربنا آغاز کنیم و لوایحی که دولت ارایه داده همه زیربنایی است.

ایرانی بودن تسلیحات حمله به آرامکو اثبات نشد؛
 

گروه سیاسی: دبیرکل سازمان ملل در گزارشی اذعان کرد که این سازمان تا کنون و پس از تحقیقات درباره منشاء تسلیحات مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، قادر به اثبات این نبوده که این تسلیحات منشائی ایرانی داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت که این سازمان «قادر نیست به طور مستقل اثبات کند» که موشک‌ها و پهپادهای استفاده شده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی[آرامکو]، در ماه سپتامبر، «منشاء ایرانی داشته‌اند».

گوترش همچنین بیان کرد که سازمان ملل بقایای تسلیحاتی را که در حمله به تاسیسات نفتی سعودی در عفیف در ماه می، در حمله به فرودگاه بین‌المللی ابها در ماه ژوئن و آگوست و تاسیسات نفتی آرامکو در خوریس و ابقیس در ماه سپتامبر استفاده شده بودند را بررسی کرده است.

او در گزارشی که توسط رویتزر ملاحظه شده است، نوشت: در این مقطع زمانی، [سازمان ملل] قادر به اثبات مستقل این نیست که موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشینی که در این حملات استفاده شدند، منشائی ایرانی داشته باشند».

دبیرکل سازمان ملل، دو بار در سال گزارشی درباره اجرای معاهده تسلیحاتی ایران و دیگر محدودیت‌هایی را که پس از توافق هسته‌ای نیز بر جای خود باقی هستند، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد. شواری امنیت در هفته آینده درباره گزارش گوترش مذاکره خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که در ماه‌های گذشته رخ داد، برخی کشورهای این ادعا را مطرح کردند که ایران در این حملات نقش داشته است. این ادعا بارها توسط مقامات رسمی کشورمان رد و گفته شد که هیچ سندی برای اثبات این ادعا علیه ایران وجود ندارد.

قاضی پوردر گفتگوی اختصاصی با «تجارت» میزان افزایش حقوق در بودجه 99 را به باد انتقاد گرفت؛

گروه اقتصاد کلان: کورش شرفشاهی: خبرها در تمام طول سال برای قشر حقوق بگیر نگران کننده است. هر اتفاقی که بیفتد، برای قشر حقوق بگیر تفاوتی نمی کند زیرا در نهایت قیمت کالاها گران می شود. فرقی نمی کند که ترکیه به سوریه حمله کند یا روسیه با آمریکا سرشاخ شود، حمله عربستان به یمن باشد یا درگیری داخلی در عراق را شاهد باشیم. اصلا اگر در یک نقطه از جهان زلزله یا سونامی رخ بدهد یا اتفاقاتی از این هم ساده تر صورت بگیرد، بر اقتصاد ایران اثر می گذارد. خلاصه اینکه هر اتفاقی که در هر گوشه از جهان رخ بدهد، حداقل یکی از کالاها یا خدمات در ایران گران می شود. اما وقتی خودزنی می کنیم و به استقبال تورم و گرانی می رویم، فاجعه رخ می دهد. به عنوان نمونه در آخرین خودزنی، دولت فخیمه قیمت بنزین را 300 درصد گران کرد و به تبع آن شاهد زلزله 10 ریشتری در اقتصاد ایران بودیم به نوعی که قیمت همه کالاها و خدمات تکان خورد. در این شرایط چشم حقوق بگیران به دست دولت است و انتظار می رود دولت در این زمینه نیز افزایش 300 درصدی آن هم یک باره داشته باشد. اما تاکنون عملکرد هیچ دولتی به نفع قشر حقوق بگیر نبوده است. امسال نیز دولت لایحه بودجه را به مجلس داد و بدترین خبر در این لایحه، افزایش حقوق 15 درصدی بود. عددی که با هیچ محاسبه ای همخوانی ندارد و معلوم نیست دولت بر اساس کدام تورم یا سبد هزینه خانوار چنین عددی را استخراج کرده است.

  • مژده دلسرد کننده

در این رابطه سخنگوی ستاد بودجه گفت: میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان برای سال آینده 15 درصد خواهد بود. مژگان خانلو در مورد اقدامات و تمهیدات حوزه حمایت از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی در لایحه بودجه سال ۹۹، اظهار داشت: معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی در لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی با اعتبار ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تداوم خواهد داشت، افزود: افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت رشد ۱۵ درصدی خواهد داشت و همچنین سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولتی و غیردولتی به سه میلیون تومان در ماه افزایش می یابد. اگرچه دولت اصرار دارد پرداخت تمامی منابع حاصل از مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین (سالانه ۳۱ هزار میلیارد تومان) به حدود ۶۰ میلیون ایرانی در سال ۹۹ تداوم خوهد داشت، اما این عدد هرگز پاسخگوی هزینه های خانوار و تبعات گرانی ناشی از افزایش قیمت بنزین نیست.

  • بنزین بهانه ای برای گران فروشی

در این رابطه نایب رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از تعیین 15 درصدی حقوق کارکنان دولت گفت: در شرایطی که قیمت همه کالاها رشد وحشتناکی داشته و گران کردن 300 درصدی بنزین بهترین بهانه برای گران فروشی شده است، افزایش حقوق 15 درصدی به هیچ عنوان معنا ندارد.

نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار روزنامه تجارت با انتقاد شدید از سیاست های دولت روحانی گفت: اگر به وضعیت زندگی حقوق بگیران نگاه کنیم، می بینیم که سیر نزولی را طی می کنند و حقوقی که امروز می گیرند پاسخگوی هزینه های 10 روز زندگی آنان هم نمی شود. وی خطاب به رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در شرایطی که مردم در بدترین وضعیت زندگی می کنند و کنترل قیمت ها از دست دولت خارج شده است، انتظار داشتیم افزایش حقوق متناسب با وضعیت روز باشد، در حالی که افزایش حقوق هیچ سنخیتی با تورم و گرانی ندارد و افزایش15 درصدی حقوق شوخی تلخ دولت با حقوق بگیران است.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی عواقب تصمیمات دولت را خطرناک توصیف کرد و گفت: رشد بی رویه قیمت ها و افزایش ناچیز حقوق بیانگر آن است که دولت می خواهد مردم به ویژه حقوق بگیران را تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه قبل از این که حسن روحانی کلید خودش را در قفل ها بچرخاند، وضعیت مردم بسیار بهتر از امروز بود گفت: اگر به وضعیت زندگی مردم در سال 92 نگاه کنیم، می بینیم که حدود 5 تا 12 درصد مردم وضعیت مناسبی داشتند و جزو اقشار مرفه جامعه بودند. برای این دسته از افراد گرانی کالاها هیچ تفاوتی نمی کرد زیرا به اندازه ای پول داشتند که آقایان هر بلایی به روزگار مردم بیاورند، زندگی آنها هیچ مشکلی نخواهد داشت.

  • سقوط قشر متوسط به ورطه فقر

قاضی پور وضعیت قشر دوم جامعه تا قبل از دولت روحانی را متوسط توصیف کرد و گفت: اگر مقداری واقع بین باشیم، متوجه می شویم که70 درصد مردم تا قبل از روی کار آمدن دولت روحانی زندگی شان در وضعیت سر به سر بود و با درآمدی که داشتند، زندگی خودشان را اداره می کردند. هر چند که زندگی این افراد نیز مشکلاتی داشت اما به هر حال توان اداره خودشان را با حقوقی که می گرفتند، داشتند.... وی با یادآوری اینکه 18 درصد مردم تا قبل از دولت روحانی فقیر یا زیر خط فقر بودند گفت: این افراد شامل بازنشستگان حداقل بگیر، کارگران ساده، بیکاران و افرادی بود که پشتوانه درست و حسابی نداشتند.

نایب رییس فراکسیون کارگری مجلس با انتقاد شدید از سیاست های متکی بر سرمایه داری دولت روحانی گفت: دولت روحانی هیچ توجهی برای اقشار آسیب پذیر جامعه قایل نیست و نتیجه این تفکر و سیاست گذاری متکی بر سرمایه گذاری دولت روحانی باعث شد تا 70 درصد خانواده هایی که تا قبل از سال 92 در نقطه سر به سر زندگی می کردند، به جمع 18 درصدی اضافه شوند که زیر خط فقر بودند.

وی با انتقاد شدید از ناتوانی دولت در کنترل قیمت ها گفت: قیمت بخشی از کالاها در کنترل دولت نیست، اما آن بخش از کالاها که تعیین قیمت آنها در دست دولت است و سالهاست فاجعه درست می کند، چرا گران می شود؟

قاضی پور در پاسخ به اینکه افزایش قیمت بنزین تاثیر مستقیم بر کالاها و خدمات گذاشته است گفت: دولت روحانی با افزایش قیمت ها، فقیر کردن مردم را در دستور کار قرار داده و فقر تحمیلی به مردم را به نتیجه هم رسانده است.

  • درآمد به ریال هزینه به دلار

وی با ابراز تاسف از نبود هماهنگی بین درآمد و هزینه مردم گفت: امروزه به کارکنان دولت، حقوق بگیران و کارگران به ریال حقوق می دهند اما هزینه های زندگی مردم بر اساس دلار محاسبه می شود. برای خرید هر کالایی که مراجعه می کنیم، گرانی دلار را بهانه می کنند و کنترل قیمت هم در دست دولت است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه گرانی قیمت ها باعث شده تا حقوق بگیران با شرف به چه کنم بیفتند گفت: اگر حقوق بگیر چاره ای ندارد، به دلیل قفلی است که دولت روحانی در نتیجه سومدیریت بر زندگی مردم زده است.

وی با اعلام اینکه معلمان، نیروهای مسلح، کارکنان دولت و در یک کلام حقوق بگیران کشور به سراشیبی ناتوانی مالی و فقر سقوط کرده اند گفت: وقتی با مردم صحبت می کنیم، سوال مردم از ما این است که با این اوضاع فلاکت بار چه کار کنند و چگونه خرج کنند تا شرمنده زن و فرزندشان نشوند؟

قاضی پور با اعلام اینکه تبعات گران کردن بنزین در آینده بیشتر به چشم خواهد خورد گفت: اگر مدیریت دولت با همین روال ادامه داشته باشد، روزی خواهد رسید که در سفره های خالی مردم نان هم پیدا نشود.

  • حذف درمان و تفریح

وی با تاکید بر اینکه مردم برای مقابله با حقوق ناچیز و گرانی های بی حساب و کتاب، راهکارهای بسیاری دارند گفت: در اولین گام بهداشت خانواده شان را حذف خواهند کرد. بدین معنا که اگر به بیماری مبتلا شدند، سراغ پزشک نمی روند، دارو مصرف نمی کنند و نتیجه آن می شود که بیماری های خطرناکی مبتلا می شوند.

نایب رییس فراکسیون کارگری دومین اقدام حقوق بگیران را حذف تفریح و مسافرت اعلام کرد و گفت: مردم تنها در مسیر خانه و محل کار رفت و آمد خواهند کرد و حتی فکر تفریح را هم از سرشان بیرون می کنند.

وی سومین گام مقابله با گرانی و ناتوانی در تامین معیشت زندگی را کاهش دید و بازدید یا صله رحم اعلام کرد و گفت: وضعیت بد اقتصادی حقوق بگیران باعث خواهد شد تا مرز قطع صله رحم پیش بروند.

قاضی پور با اشاره به بیماری هایی که سراغ حقوق بگیران آمده است گفت: وقتی ویتامین و پروتئین لازم به بدن انسان نرسد، بدن ضعیف می شود و کوچکترین بیماری به بدترین نوع آن تبدیل می شود.

وی با اعلام اینکه ناتوانی نان آور خانواده در تامین نیازهای زن و فرزند، فشارهای روحی روانی شدیدی به تمام اعضای خانواده وارد می کند گفت: ناتوانی در تامین نیازهای ابتدایی در دراز مدت، آنچنان باعث مشکلات روحی روانی خواهد شد که با میلیاردها تومان سرمایه گذاری هم نخواهیم توانست این معضل را حل کنیم.

نماینده ارومیه از افزایش بزهکاری و جرم خبر داد و گفت: در برخی موارد کار بجایی می رسد که شریف ترین انسانها نیز دست به خلاف می زنند تا شرمنده زن و فرزند نشوند.

وی با ابراز تاسف از اینکه کارکنان دولت هیچ تشکلی ندارند تا از حقوق آنان در قبال مصوبات دولت دفاع کند گفت: نمایندگان مجلس به عنوان حامیان کارکنان دولت باید در مورد افزایش حقوق فریاد بزنند و باور من این است که نمایندگان مجلس مانند سال گذشته در صحن علنی از افزایش 15 درصدی عبور خواهند کرد اما امیدواریم به اعتراض دولت توجه نکرده و افزایش مناسبی را مصوب کنند.

  • دستمزدهای بی تناسب کارگران

قاضی پور با اعلام اینکه در لایحه بودجه آمده که افزایش حقوق کارکنان دولت بر دستمزد کارگران نیز اثر می گذارد گفت: روال بر این است که در آخرین روزهای سال، شورای عالی کار تشکیل می شود تا دستمزد سال آینده کارگران را تعیین کند و آنچه تاکنون برای کارگران تصویب شده، هیچ تناسبی به واقعیت ها نداشته است.

وی با اعلام این که اعضای شورای عالی کار هیچ تناسبی ندارد گفت: 6 تن از اعضای شورای عالی کار به نمایندگی از دولت 3 تن به نمایندگی از کارفرمایان و سه تن نیز به نمایندگی از کارگران در جلسه حاضر می شوند و خواسته های خودشان را مطرح می کنند. اما چون دولت کارفرمای بزرگی است، معمولا آرای دولت با کارفرمایان یکی می شود و در نهایت کارگران در اقلیت محض باقی می مانند و مبلغی ناچیز به دستمزد کارگران افزوده می شود.

نماینده ارومیه با یادآوری اینکه در سالهای گذشته هرگز افزایش دستمزد مطابق با تورم نبوده است گفت: نتیجه بی توجهی به افزایش دستمزد بر مبنای تورم واقعی، عقب افتادگی حقوق کارگران بود به نوعی که حدود 60 درصد به حقوق کارگران بدهکار بودند.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار بود افزایش حقوق متناسب با تورم یا سبد هزینه خانوار باشد، می بایست حداقل حقوق کارگران در شرایط کنونی 4 میلیون و 500 هزار تومان باشد گفت: با این اوضاع واحوالی که امروز به وجود آمده و گرانی وحشتناک ناشی از گرانی بنزین، حداقل حقوق کارگران برای سال آینده باید ماهیانه6 میلیون تومان باشد.

  • افزایش حقوق بیشتر از سال گذشته

از سوی دیگر دبیرکل خانه کارگر با مخالفت شدید نسبت به افزایش 15 درصدی حقوق کارکنان دولت گفت: عددی که امسال برای افزایش حقوق مطرح می شود هرگز از عدد سال گذشته کمتر نخواهد بود و چون سال گذشته افزایش 20 درصدی حقوق در مجلس تصویب شد، دولت باید عددی بیش از سال گذشته بیاورد و 15 درصد به هیچ وجه توجیه ندارد.

علیرضا محجوب در گفت وگو با خبرنگار روزنامه تجارت با تاکید بر اینکه مصوبات بودجه ابتدا در کمیسیون تلفیق بررسی و نهایی می شود و سپس به صحن علنی می آید گفت: اگر نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق به افزایش 15 درصدی حقوق رای بدهند که البته معتقد نیستم چنین تصمیمی گرفته شود، نمایندگان درصحن علنی مجلس مانند سال گذشته اصلاح قیمت خواهند داشت.ژ

وی با تاکید بر اینکه بی شک خروجی مجلس متفاوت با نظر دولت است گفت: بی شک مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت برای سال آینده کمتر از سال گذشته نخواهند بود.

رییس فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه حقوق کارگران نیز به تاسی از حقوق کارکنان دولت افزایش خواهد داشت گفت: متاسفانه امروزه مبنای افزایش 15 درصد حقوق کارکنان دولت بر دستمزد کارگران سایه انداخته است. اما از آنجا که تصمیم شورای عالی کار در پایان سال و پس از تصویب لایحه بودجه اتفاق خواهد افتاد، تا آن زمان افزایش دستمزد کارگران نیز بیش از 15 درصد خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

گروه راه و مسکن: معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از برگزاری چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در تاریخ ۲۴ الی ۲۶ آذرماه امسال مصادف با هفته حمل‌ونقل در محل نمایشگاه‌های مصلی تهران خبر داد.

به گزارش تجارت،‌ شهرام آدم نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از برگزاری چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ حمل‌ونقلی از سراسر کشور در تاریخ ۲۴ الی ۲۶ آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: مراسم افتتاحیه بزرگترین رویداد حمل‌ونقلی سال جاری با حضور معاون اول رئیس جمهوری و مراسم اختتامیه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

  • حمل‌و‌نقل هوشمند، پایدار و بهره‌ور

وی در ادامه ضمن گرامیداشت هفته حمل‌ونقل که از تاریخ ۲۶ آذرماه تا یکم دی ماه برگزار می‌شود، اظهار داشت: چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل، لجستیک و صنایع وابسته با شعار «حمل و نقل هوشمند، پایدار و بهره‌ور» با تأکید بر بکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت حمل‌و‌نقل و لجستیک در جهت افزایش بهره‌وری و رونق اقتصادی در حوزه‌های حمل‌و‌نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی، به منظور بهره‌برداری حداکثری از توان تخصصی و علمی بخش‌های دولتی و خصوصی فعال، اساتید دانشگاهی، صاحب‌نظران و تشکل‌های صنفی، پژوهشگران و سرمایه‌گذاران در محل نمایشگاه‌های مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تفسیر شعار چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته پرداخت و گفت: واژه هوشمند به منظور بکارگیری فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های نوین هوشمندسازی نظیر وب، اپلیکیشن و ... در صنعت حمل‌و‌نقل و زیرساخت‌های لجستیکی، واژه پایدار به منظور حفاظت از محیط زیست، کاهش آلایندگی‌های هوا، افزایش ایمنی و توجه به رفاه اجتماعی و اشتغال‌زایی حداکثری در صنعت حمل‌و‌نقل و واژه بهره‌ور بنا بر رونق اقتصادی هرچه بیشتر از طریق کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل در سیستم‌های سنتی و افزایش درآمدزایی حداکثری از صنعت حمل‌و‌نقل با بهبود ظرفیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید انتخاب شده اند.

  • معرفی آخرین دستاورد‌ها و فناوری‌های هوشمند

آدم‌نژاد با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه بیان داشت: در نظر داریم طی برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته به معرفی آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و فناوری‌های هوشمند درصنعت حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته و ایجاد فرصت‌ها و فضای مناسب به منظور آشنایی بیشتر کارشناسان و مدیران کشور از فن‌آوری‌های نوین، تولیدات و نوآوری‌های روز دنیا با حضور شرکت‌ها و مؤسسات بین‌المللی، هیأت‌های بازرگانی و تجار داخلی و خارجی بپردازیم.

سرمقاله

رضا آریاراد

کارشناس بازار خودرو

افزایش قیمت خودروهای سواری در چند هفته اخیر در بازار را می‌توان هیجانی توصیف کرد که واسطه‌گران این فضا را با آشفته کردن بازار خودرو و به بهانه‌های افزایش نرخ سوخت و نوسانات نرخ ارز، به وجود آورده‌اند و قصدی جز افزایش کاذب قیمت خودرو و عرضه خودروهای دپو شده را ندارند...در چند ماه اخیر با وجود بازگشت رونق تولید به صنایع خودروسازی کشور شاهد افزایش کاذب قیمت‌های خودرو در بازار هستیم، نشانه‌ها و آمارها همگی حکایت از تولید و تجاری‌سازی مناسب و متناسب با نیاز بازار دارد، از طرفی نظارت‌ها در بخش خودرو بسیار موثر عمل کرده و موجب تسهیل در روند تجاری سازی شده است.

در اینجا این سوال به ذهن می‌رسد که براستی چرا با وجود رونق در تولیدات و تجاری‌سازی محصولات خودرویی، شاهد عدم تناسب و افزایش قیمت خودروهای داخلی با قیمت مصوب کارخانه در بازار هستیم؟

برخی از کارشناسان افت میزان ۳۲ درصدی تولید در مقایسه با هشت ماهه سال قبل را از عوامل اختلاف قیمت خودرو با بازار عنوان می کنند. برخی دیگر بر این باورند که تحریم ها و دست و پنجه نرم کردن صنایع خودروسازی با شرایط دشوار تامین متناسب با نیاز نقدینگی، در تولید خودرو اثرگذار بوده است. همچنین عده‌ای دیگر افزایش نرخ سوخت را مهمترن عامل دانسته و نوسانات نرخ ارز را که در هفته‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم موثر در آشفتگی قیمت بازار خودرو می‌دانند.

اما باید به این نکته توجه داشت که شوک اقتصادی ناشی از تحریم را که در سال ۱۳۹۷ با تحریم شدن بخش خودروسازی کشور توسط استکبار جهانی اتفاق افتاد، پشت سر گذاشته و با تحول و برنامه‌ریزی منسجم در جبران کسری قطعات و اجزاء مورد نیاز خودرو، در سال ۱۳۹۸ شاهد رونق در این بخش هستیم و با برنامه‌ریزی‌های منسجم در داخلی‌سازی، می‌توان اینگونه تعبیر کرد که تحریم‌ها برای خودروسازان خودکفایی و افزایش میزان داخلی‌سازی و حمایت از تولید داخل را به ارمغان آورده است و همینطور برابر پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۳۹۹ تمامی اهداف از پیش تعیین شده در داخلی سازی خودرو قابل تحقق خواهد بود.

از طرفی، در بخش تجاری‌سازی خودروهای کف پارکینگ، خودروسازان بسیار موفق عمل کرده و با سرعت مناسب در تحویل و همچنین با تعهد به روزرسانی تحویل ها از دیماه امسال، در پوشش تقاضای مصرف کننده نهایی بسیار موثر بوده و می توان ان را مهمترین عامل رونق در صنعت خودرو عنوان کرد؛ که تداوم این رویه دست کم تا پایان امسال به اغنای نیاز تقاضا در بازار بدین وسیله خواهد انجامید. تعهد به روزرسانی و تحویل خودرو را منطقا می باید یکی از نشانه های نزدیک تر شدن قیمت بازار با قیمت مصوب کارخانه دانست. بنابراین افزایش قیمت خودروهای سواری در چند هفته اخیر در بازار را می‌توان هیجانی توصیف کرده که واسطه‌گران در فضای مجازی با آشفته کردن بازار خودرو و به بهانه‌های افزایش نرخ سوخت و نوسانات نرخ ارز، به وجود آورده و قصدی جز افزایش کاذب قیمت خودرو و عرضه خودروهای دپو شده آنها ندارند. از این رو، نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی از اوضاع متناسب با نیاز بازار حال حاضر خودروسازان در تامین نیاز مصرف کننده نهایی، تولید و تحویل متناسب با نیاز مصرف‌کننده و جلوگیری از ضرر و زیان آنان در بازارهای آشفته که توسط منفعت طلبان و مفسدان اقتصادی به آن دامن زده شده؛ بسیار موثر بوده و در شرایط کنونی برای از بین بردن جو روانی حاصل از دسیسه واسطه گران و دلالان اقتصادی، این نیاز به اطلاع‌رسانی بشدت احساس می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود بزودی شاهد تغییر بسیار محسوس قیمت‌ها و شفافیت در بازار خودرو باشیم، چراکه افزایش تیراژ تجاری سازی محصولات شرکت‌های خودرویی و اطلاع رسانی جراید و رسانه‌ها از افزایش توانمندی و پتانسیل‌های بالای ایجاد شده توسط خودروسازان، به کاهش هیجانات لحظه‌ای انجامیده و از ضرر و زیان مصرف‌کنندگان حقیقی در ورود به اینگونه بازارها خواهد کاست.

منبع: ایرنا

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

اگرچه جهانگردانی که برای اولین بار به ایران می آیند با دیدن شهرهای کشورمان و مردمی که سرگرم کار و زندگی خود هستند ممکن است ذوق زده شوند و در مصاحبه با رسانه ها و هنگام تعریف خاطره سفرشان با شگفتی از زیبایی هایی که می بینند داد سخن بدهند و تعریف کنند...که چه سفر خوبی داشته اند اما آیا واقعا همه چیز در ایران زیباست؟ آیا مشاهده کودکان کار که با سر و روی ژولیده اینجا و آنجا دیده می سچند و بیش از ۸۰ درصد آن ها هم غیر ایرانی هستند زیباست؟ آیا صحنه پیرمردی تکیده و رنجور که تا کمر روی سطل زباله خم شده است تا تکه نانی خشک و سخت بیابد و دندان بزند زیباست؟ آیا ترافیک و شلوغی سرگیجه آور خیابان ها و فرسودگی بسیاری ساختمان ها و دود و دم مرگباری که روی شهرها سایه انداخته است مناظری زیبا هستند؟ آیا ازدحام روزانه انبوه شاکیان و متشاکیان و وجود چند ده میلیون پرونده در نوبت اقدام در مراجع قضایی زیباست؟ آیا وجود این همه تبعیض و رانت و اختلاس و بیکاری و گرانی و تورم و طلاق و اعتیاد و اسراف و خام فروشی و نابودی محیط زیست و هدررفت منابع و ثروت ملی زیباست؟ ...متاسفانه این آیا، آیا ها، حالا حالاها می تواند ادامه داشته باشد و چالش ها و معضلات بسیاری را پیش روی خواننده ای که خود او هم هر لحظه و هر روز با آن ها سر و کار دارد بگذارد و حالش را بدتر از بد کند. شاید به ذهن کسی برسد که نگارنده فقط نیمه خالی لیوان را می بیند و باید نیمه پر لیوان را هم دید. بله! ایران سرشار از نیروی انسانی توانمند و مستعد، منابع و ذخایر خدادادی ارزشمند و‌ موقعیت کم نظیر سوق الجیشی است که با وجود آن ها می توان هر ناممکنی را ممکن ساخت و دستاوردهای عظیم حاصل کرد و ثروت و رفاه چشمگیر برای مردم و کشور ایجاد نمود ما همه این ها فعلا بالقوه است و هنوز به فعل در نیامده است و پیشرفت هایی هم که حاصل شده نسبت به آنچه که باید باشد ناچیز است. همین که امروز کشور توانسته است در مقابل تحریم های فلج کننده آمریکا این همه تاب بیاورد و مقاومت کند دستاورد کمی نیست اما به حکم قاعده «ما می توانیم»، شرایط به خصوص به لحاظ اقتصادی بایستی بسیار بهتر از این باشد که هست. همانطو ر که رهبر انقلاب و سران قوا و سایر مسئولان به کرات ابراز کرده اند در حال حاضر معیشت مردم و بهبود وضعیت اقتصاد در اولویت سایر مسائل است و صواب این است که متولیان اداره جامعه به حل این مشکل زیرساختی اهتمام جدی بورزند تا پس از آن سایر مشکلات از عرصه جامعه رخت بربندد و گردشگران و ایرانگردانی که به این دیار سفر می کنند واقعا و حقیقتا با ایرانی بسیار زیباتر و جذابتر روبرو شوند چون آنچه که آن ها در حال حاضر مشاهده می کنند و به وجد می آیند تنها نسبت به چهره و نمای تیره و تاری است که رسانه های بیگانه به تصویر می کشند.

لاریجانی در دیدار فرمانده سازمان بسیج مستضعفین:

 

گروه سیاسی: رییس مجلس شورای اسلامی اقدامات بسیج در حوزه اشتغال‌زایی را مهم ارزیابی کرد و گفت: بدنه مردم و صنایع کوچک به ارتباط با سازمانی همچون بسیج نیاز دارند تا صدای آن‌ها به مسوولان برسد.

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین و جانشینان وی روز چهارشنبه با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه بسیج حرکت هوشمندانه‌ای را در شرایط حساس کنونی دنبال می کند، گفت: رویکرد اجتماعی بسیج در ارتباط با بدنه مردم در شرایط فعلی به نحوی که به تسهیل در امر اشتغال منجر می شود، کاری دقیق و درست است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه سازمانی قوی همچون بسیج باید متولی کار مردم باشد، عنوان کرد: صدای صنایع کوچک در کشور به جایی نمی رسد و نیازمند ارتباط با سازمانی همچون بسیج هستند تا فعالیتشان ادامه یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: رسیدگی به حوزه صنایع دستی برای صادرات بسیار مهم و موثر است و بسیج باید به تثبیت نام و شهرت تجاری محصولات داخلی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به کارآفرینان کمک کند.

  • برنامه بسیج ایجاد ۲۵۰ هزار شغل پایدار است

فرمانده سازمان بسیج مستضعفین در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان گفت: ظرفیت بسیج در سراسر کشور بسیار متنوع است و در شرایط جدید فعال سازی ظرفیت های موجود به صورت صد در صد دنبال می شود. سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه ده‌ها هزار رده مقاومت در کشور، ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت‌ها ایجاد کرده است، اظهار داشت: میلیون ها بسیجی در کسوت پزشک، استاد دانشگاه، حقوقدان، معلم، مهندس، دانشجو، دانش آموز و غیره در کشور فعالیت دارند. وی افزود: راه اندازی پردیس شرکت های دانش بنیان برای حمایت از نخبگان بسیجی از فعالیت های سازمان بسیج است و ۱۲ هزار گروه جهادی به صورت جغرافیا محور و ۶ هزار گروه جهادی محله‌محور نیز در کشور فعالیت می کنند علاوه بر آن سازمان بسیج توانسته است صندوق های تسهیلاتی با مأموریت اشتغال‌زایی را در سراسر کشور ایجاد کند که تعداد آن تا پایان سال به ۲۰ هزار صندوق می رسد.

فرمانده سازمان بسیج مستضعفین در پایان خاطرنشان کرد: برنامه سال آینده بسیج در حال تدوین است و بنا داریم در سال آتی حدود ۲۵۰ هزار شغل باثبات و پایدار در کشور ایجاد کنیم که هدف اصلی این برنامه شهرهای کوچک، روستاها و حاشیه کلانشهرها است.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد؛

 

گروه سیاسی: معاون اول رییس جمهوری با اشاره به افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ، بر ضرورت تامین و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران و کلانشهرهای کشور
تاکید کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی نحوه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد برای تامین خودروهای جمعی در شهرهای بزرگ، تاکید کرد: ضرورت دارد همه دستگاه های ذی ربط برای اجرای مصوبه شورای اقتصاد در خصوص تامین ۳ هزار دستگاه اتوبوس جدید برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران و ۳ هزار دستگاه اتوبوس دیگر برای سایر کلانشهرها اقدامات لازم را انجام دهند. وی تصریح کرد: دولت منابع مالی لازم برای نوسازی اتوبوسهای فعلی تهران و شهرهای بزرگ را تامین می کند و باید بلافاصله کار بازسازی و نوسازی این اتوبوسها آغاز شود.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارز برای تهیه ۶۳۰ واگن برای رفع نیاز مترو تهران تامین شده است، گفت: دولت از شهرداری تهران و شرکتهای سازنده واگن و وزارت کشور می خواهد در اسرع وقت نسبت به ساخت واگنها و تحویل به متروی تهران اقدام کنند. وی افزود: حمایت از شرکتهای خودروسازی و واگن سازی علاوه بر راه اندازی مجدد خطوط تولید موجب اشتغالزایی از یکسو و کمک به افزایش رفاه مردم از سوی دیگر می شود.

در این جلسه محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران نیز با ارائه گزارشی از وضعیت فعلی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران و افزایش تمایل مردم برای استفاده از مترو و اتوبوس خواستار توجه جدی تر دولت برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهر تهران شد.

همچنین شهردار تهران با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پس از افزایش قیمت بنزین گزارشی از وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت و ضرورت تجهیز و نوسازی آن برای ارایه خدمت بهتر به شهروندان ارایه کرد.

همچنین معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گزارش دیگری به وضعیت حمل و نقل عمومی در کلانشهرها پرداخت و اجرای مصوبه شورای اقتصاد برای تامین ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس جدید را ضروری خواند. در این جلسه که وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی، شهردار و رییس شورای شهر تهران و برخی مدیران شرکت های خودروساز حضور داشتند، مقرر شد بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ظرف یک هفته اقدامات لازم را برای تامین منابع مورد نیاز برای ساخت ۶ هزار دستگاه اتوبوس جدید به منظور واگذاری به شهرداری تهران و سایر کلانشهرها انجام دهند و نتیجه را گزارش کنند.

در این جلسه مقرر شد با توجه به تامین منابع مالی و امضای تفاهم نامه های لازم میان دستگاه های ذی ربط، ‌ بازسازی و نوسازی هزار دستگاه اتوبوس در پایتخت آغاز شود و این برنامه در سایر شهرها نیز دنبال شود.

وزیر صمت تشریح کرد؛

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در ۸ ماهه اول امسال صدور جواز تاسیس بیش از ۱۶ درصد و صدور پروانه بهره‌برداری حدود ۸ درصد افزایش داشته است. به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، «رضا رحمانی» در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا درباره تولید خودروهای برقی با توجه به افزایش قیمت بنزین گفت:در دنیا بخش مهمی از برنامه تولید خودرو، تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی است. ما هم تولید این نوع خودرو را در برنامه گذاشته‌ایم.

رحمانی افزود: یکی از برنامه‌های ما برای سال‌های آتی تولید خودروهای برقی است و چند گروه در داخل و خارج از کشور در این حوزه با ما قرارداد امضا کرده‌اند.

وزیر صنعت با بیان اینکه مپنا و چند شرکت دیگر مشغول تحقیق روی این حوزه هستند، تاکید کرد: کار تحقیقاتی برای شروع این تولیدات زمان‌بر است. با توجه به بالا بودن قیمت خودروها و حتی موتورسیکلت‌های برقی، باید به نحوی تجاری‌سازی شوند که مطابق با قدرت خرید مصرف کننده باشد.

  • اظهارات ضد و نقیض درباره تاثیر تورمی قیمت بنزین

وزیر صنعت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ضد و نقیض نسبت به تاثیر قیمت بنزین بر گران شدن سایر کالاها، اعلام کرد که در روزهای ابتدایی تغییر قیمت بنزین منظور او از گران نشدن کالاها، مدیریت اثر روانی بوده است و نه اثر واقعی.

رحمانی گفت: من باز هم می گویم، ما در افزایش نرخ بنزین پیش‌بینی‌مان این بود که یک اثر روانی و یک اثر واقعی دارد. اثر روانی، اثری است که عده‌ای می خواهند سوء استفاده کنند. گرانی بنزین به طور طبیعی اثر واقعی در اکثر کالاها ندارد یا اثر آن آنقدر ناچیز است که می شود ندید گرفت. در حوزه خدمات مثل حمل و نقل مسافر واقعی بوده و آن را در حد خودش می‌پذیریم.

وی افزود: آنچه در حوزه کالا بخش زیادی کنترل و از بروز آن جلوگیری شد، افزایش اثر روانی بود. تا جایی که می‌توانستیم، بخش زیادی کنترل شد و هر جایی هم که کنترل نشده، تعداد پرونده‌های تعزیرات رشد چند صد درصدی داشته و این روند تداوم دارد.

رحمانی تاکید کرد: فرایند قیمت‌ها پیگیری و کنترل می‌شود؛ در خیلی موارد قیمت‌ها را برگردانده‌ایم. کار بزرگی که با تمام توان پیگیر آن هستیم و هر جا احساس کنیم که اجحاف شده و افزایش قمیت نباید اتفاق می‌افتاد، برخورد می کنیم.

وزیر صنعت درباره حواشی رسانه‌ای درباره اظهارات نسبت به کنترل قیمت کالاها گفت: من تعجب می‌کنم که این مسئله را عده‌ای تبدیل به مجادلات رسانه‌ای می‌کنند، اجازه دهید که مسائل را به شکل فنی پیگیری کنیم.

وی تاکید کرد: اثر روانی با کار رسانه‌ای و مسائل روانی مثل آگاهی دادن به مردم و برخوردهای نظارتی، خنثی می‌شود.

  • افزایش تولید در دو سوم گروه‌های کالایی

رضا رحمانی درباره میزان تولید در ۸ ماهه اول امسال گفت: در این مدت صدور جواز تاسیس بیش از ۱۶ درصد و صدور پروانه بهره‌برداری حدود ۸ درصد افزایش داشته است.

وزیر صنع با تاکید بر افزایشی بودن روند تولید در دو سوم گروه‌های کالایی گفت: طی ۸ ماهه اول امسال تولید اکثر محصولات مثل فولاد، دارو، مس، صنایع غذایی، پوشاک و ... افزایشی بوده است. ممکن است که در هر خانواده کالایی در برخی محصولات تفاوت‌هایی وجود داشته باشد ولی در گروه‌های کلی، روند تولید افزایشی بوده است.

وی تاکید کرد: در بعضی از کالاها روند کاهشی داشتیم ولی اکثریت قاطع در خانواده صنعت، هم در حوزه تولید صنعتی و هم در تقاضای ایجاد واحد تولیدی، روند افزایشی بوده است. مصرف برق واحدهای تولیدی هم حدود ۶ درصد افزایش یافته که نشان از فعالیت بیشتر تولیدی دارد.

رحمانی درباره برنامه‌های وزارت صنعت برای بازگرداندن واحدهای راکد به مدار تولید گفت: شب گذشته من پیگیر وضعیت واحد نساجی در یکی از استان‌ها بودم که بیش از ۱۰ سال تعطیل بوده است. خود واحد اعلام کرد که علاقمند به کار دوباره نیست ولی ما پیگیر فعالیت مجدد آن با ابزارهای تشویقی هستیم.

فرمانده کل سپاه بیان کرد:

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی با بیان این که به دنبال تبدیل مقاومت اقتصادی به اقتصاد مقاومتی هستیم تا رویه تحریم‌ها معکوس شوند، گفت: دشمنان ما بدانند هیچ مانعی نمی‌تواند بر سر راهمان ایجاد کنند، ملت ایران سیل‌آسا حرکت می‌کند، یا از روی موانع عبور می‌کند یا آنها را ویران خواهند ساخت.

به گزارش تجارت به نقل ازایرنا، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی در آیین افتتاحیه سیزدهمین همایش مدیران و مسئولین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) از قرارگاه به عنوان نگین سازندگی کشور نام برد و اظهار داشت: تجربه مبارزه ۴۰ ساله ملت ایران با مستکبران عالم نشان داده است که در این جهان یا باید قوی و مستقل بود یا ذلیل و وابسته؛ یا باید اضلاع هندسه قدرت را در جهان تغییر داد یا اینکه در شاکله قدرت ساخته شده مستکبران ادغام و حذف شد. وی با بیان اینکه اراده کرده‌ایم مستقل، مقتدر، آزاد و بی‌تاثیر از اراده قدرت‌های استکباری، الگویی تمام عیار از یک زندگی شرافتمندانه و پیشرفته را به وجود آوریم، گفت: ما بر اساس سفارش قرآن، اراده کرده‌ایم امتی الگو در نقطه کانونی همه توجهات باشیم.

فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی با بیان اینکه دشمنان ما می‌خواهند از شکل‌گیری الگویی مستقل که به کرامت انسان و عدالت، اخلاق، معنویت، پیشرفت و رفاه می‌اندیشد جلوگیری کنند، عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران با هدف تولید این نظام الگو شکل گرفت تا اسلام را به عرصه حیات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دفاعی جوامع مسلمان منتقل کند، به این دلیل که بدون تشکیل حکومت و ایجاد قدرت، مسلمانان در جغرافیا و تاریخ دیگران شکل می‌یابند و نمی‌توانند هویت مستقل داشته باشند. سلامی افزود: امروز به مفهوم جدیدی در قدرت بین‌المللی به نام جهان اسلام دست یافته‌ایم که این واژه در ادبیات سیاسی جهان وجود نداشت، اما این حقیقت در پرتو هدایت رهبران بزرگ انقلاب یعنی امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(مدضله العالی) شکل یافته‌ است.

وی با بیان اینکه دشمنان در این شرایط ساکت نمی‌نشینند، گفت: مستکبران همه عرصه‌ها را به جبهه‌های جنگ سختی علیه نظام جمهوری اسلامی تبدیل کرده‌اند تا این نظام الگو و این مدل موفق بیش از این شکل نگیرد و به سایر سرزمین‌های اسلامی منتقل نشود.

فرمانده کل سپاه با اشاره به آرایش تمام عیار جنگی دشمنان در حوزه‌های گوناگون خاطرنشان کرد: امروز همه عرصه‌ها به جبهه تقابل تبدیل شده‌اند به گونه‌ای که در چهار دهه گذشته در فضای جنگی همه جانبه و با گستره جهانی و پیوسته در زمان با حداکثر ظرفیت‌های دشمن مواجه بوده‌ایم.