به‌زودی در بازار ارز ثبات ایجاد می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درخصوص فیشینگ(سرقت اطلاعات کاربران در فضای اینترنت) گفت: پرونده‌های زیادی در دادسرا درباره فیشینگ تشکیل شده، به‌گونه‌ای که تقریباً روزی 400 الی 500 پرونده در این زمینه تشکیل می‌شود.به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی افزود: روز گذشته با مدیران عامل بانک‌ها جلسه داشتم و تأکید کردم با سرعت بیشتری عملیات مربوط به رمز دوم پویا انجام شود.رئیس کل بانک مرکزی گفت: در صورتی که این عملیات راه‌اندازی شود بسیاری از مشکلات در این‌ زمینه حل می‌شود؛ البته این مشکلات به صفر نمی‌رسد، ولی تا حد زیادی حل و فصل می‌شود.همتی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش قیمت ارز، اظهار داشت: قبلاً هم به مردم عزیز عرض کردم که دارایی خود را در ریسک خریدوفروش ارز قرار ندهند.

 

رشد ۱۲ برابری بودجه تعاونی‌ها در سال آینده

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ضرورت اتصال تمام نهادهای دخیل در تسهیل فضای کسب و کار به ویژه سازمان ثبت شرکت‌ها در سامانه جامع تعاونی‌ها خبر داد.به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محمد کبیری اظهار کرد: توسعه شفافیت و از بین بردن فساد مهمترین رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.به گفته وی در توسعه شفافیت، مبارزه با فساد در تعاونی‌ها به کمک اتحادیه‌ها اهداف نظارتی و حسابرسی ۱۲ برابر رشد داشت.وی درباره توسعه و نوآوری در تعاونی‌ها نیز گفت: نخستین مرکز توسعه و نوآوری در شیراز راه‌اندازی شده است و ۱۰ استان دیگر نیز درخواست خود را برای تاسیس این مرکز اعلام کردند و تا پایان امسال برای استان‌هایی که زمینه لازم را داشته باشند این کار انجام می‌شود.

 

افزایش ۲ برابری صادرات با حرف محقق نمی‌شود

رئیس کنفدراسیون صادرات افزایش دوبرابری صادرات به کشورهای همسایه را مستلزم رفع موانع صادراتی و زیر ساخت‌های لازم دانست، گفت: تحقق این هدف با حرف ممکن نیست.محمد لاهوتی در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به موانع پیش روی صادرات گفت: باید ببینیم صحبت از افزایش صادرات یک هدف است یا تنها آمال و آرزو است. اگر آرزو است که در حد حرف باقی می‌ماند، اما اگر یک هدف است، باید مشکلات پیش روی آن را نیز رفع کنیم. صادرات، حمل و نقل و نقل و انتقال پول در حال حاضر به دلیل اتفاقات کشور عراق با مشکل روبه رو است.وی ادامه داد هنوز برنامه‌ای از سوی وزارت صمت برای تحقق افزایش صادرات ارائه نشده، و امیدورایم هستیم زودتر برطرف شود.

قاچاق ۲ میلیارد دلاری پوشاک به کشور

نائب رئیس اتحادیه صنف تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفتگو اختصاصی با صدا و سیما گفت: از پارسال ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت‌های بسیاری برای جلوگیری از قاچاق پوشاک انجام داده است، اما به نظر نمی‌رسد تا کنون این فعالیت‌ها مثمر ثمر بوده باشد.به گزارش صداوسیما؛ بهرام شهریاری گفت: بر اساس آمار‌های خود ستاد، قاچاق پوشاک از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار طی یک سال گذشته تنها ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافته که این نشان از فعالیت قاچاقچیان در این بازار است، فعالیتی که باعث می‌شود سود این بازار تنها به جیب عده‌ای محدود و سودجو برود.

انتقاد از حرکت لاک‌پشتی دستگاه ها
در مسیر یکپارچه سازی

رییس کل گمرک با انتقاد از حرکت کند و لاک‌پشتی دستگاهها در مسیر یکپارچه سازی تجارت در کشور، گفت: با این شرایطِ تولید قوانین متعدد، گمرک که هیچ اگر هرکول هم بیاید با مشکل رو به رو می‌شود.به گزارش تسنیم، مهدی میراشرفی با بیان این که در حال حاضر و نسبت به سال 91 تحریم به شدت هوشمند شده است، گفت: در 8 ماهه اول امسال 22 میلیون تن به ارزش 28 میلیارد دلار کالا وارد شده که 14 میلیون تن آن کالای اساسی و مابقی کالای واسطه ای است.وی گفت: این درحالی است که 88 میلیون تن صادرات با ارزش افزوده پایین انجام شده که نشان میدهد 4 برابر واردات صادرات انجام شده است.میراشرفی گفت: صادرات ایران در هشت ماهه ابتدایی به لحاظ وزنی 16 درصد رشد داشته است. ارزش صادرات 27 میلیارد دلار است که 1.3 میلیارد دلار از واردات کمتر است.

ظرفیت‌های اقتصادی کشور
قابلیت شکست تحریم را دارد

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی گفت:‌ ظرفیت و مزیت‌های اقتصادی کشور به‌قدری زیاد است که قابلیت شکست تحریم و فشارهای ناشی از آن را دارد.دهقان دهنوی در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی بیان کرد: اگر همت خود را مضاعف کنیم، می‌توانیم از فرصت‌های جدید استفاده و با توسعه اقتصادی کشور کمبودها را جبران کنیم و دیگر وابستگی به درآمدهای نفتی نداشته باشیم.وی ادامه داد: در جنگ اقتصادی هستیم و هرگونه موفقیت در این عرصه نیازمند تلاش گسترده تولیدکنندگان است و دولت در این مسیر همت خود را برای حمایت از فعالان اقتصادی به کار گرفته است.

مدیرعامل کارگزاری «آینده نگر خوارزمی»، مزیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه را توان بیشتر شرکت‌ها در انجام تامین مالی در حجم و مقیاسی بزرگ‌تر دانست و گفت: اصولا، تامین سرمایه های سنگین و طولانی مدت از طریق بازار سرمایه انجام می شود. مزیت اصلی این روش تامین مالی این است که با سرعت بالاتر و با کمک آحاد مردم انجام می گیرد. و به این ترتیب می توان از پتانسیل موجود در بازارسرمایه به نحو احسن استفاده کرد.به گزارش بازار سرمایه، حسن قاسمی در ادامه به ابزارهای موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی مورد نیاز شرکت ها اشاره کرد و افزود: بنگاه های مالی می‌توانند از طریق بازار سرمایه به انتشار انواع اوراق بدهی مانند (اوراق صکوک، مشارکت، سلف) پرداخته و به این شکل تامین مالی کنند. خوشبختانه در چند سال اخیر این ابزارها در بازار سرمایه ما گنجانده شده و امکان استفاده از آن ها وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست هم‌اندیشی مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و اتحادیه شرکت‌های تعاونی سهام عدالت سراسر کشور، گفت: سهام عدالت باید به دست مردم برسد و از حالتی که مردم مالک آن هستند اما نمی توانند اعمال مالکیت کنند خارج شود.به گزارش ایرنا، علی آقامحمدی با تاکید بر اینکه بورس اکنون نسبت به دیگر بازارها از بازدهی مناسبی برخوردار است، گفت: بازدهی بلندمدت بورس از سال ۹۰ تاکنون سالیانه بیش از ۳۰ درصد بوده که در دیگر بازارها شاهد چنین بازدهی نیستیم.عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه ورود مردم به بورس از جمله اصول اساسی است که باید در این بازار حضور داشته باشند، افزود: به هیچ عنوان نباید شاهد وجود بورس اقلیتی باشیم، اگر ۵۰ میلیون نفر از جمعیت مردم جزو سهامداران بازار سرمایه باشند این بازار بزرگتر خواهد شد.

عرضه سری جدید اسناد خزانه اسلامی
در فرابورس

بر اساس برنامه اعلام شده ۱۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی جدید در نماد «اخزا۸۱۰» عرضه می‌شود.به گزارش ایبِنا، این اوراق که در نماد «اخزا۸۱۰» پذیرش شده‌اند، توسط وزارت اقتصاد منتشر شده و در تاریخ ۶ آذر ۱۴۰۰ سررسید خواهد شد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط عملیات بازار فرابورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان عامل پرداخت در سررسید معرفی شده است.این اوراق جدید در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس گشایش می‌یابد و قیمت آن بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، به صورت میانگین موزون معاملات تعیین شود. ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال بوده و ارزش کل این اوراق ۱۰ هزار میلیارد ریال است.در همین حال طی هفته جاری، فرابورس میزبان گشایش سری دیگری از اسناد خزانه اسلامی بود؛ این اوراق که در نماد «اخزا۸۰۸» منتشر شده‌اند، روز شنبه ۱۶ آذر در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس برای اولین بار عرضه و هر ورقه آن ۶۸۷ هزار ریال کشف قیمت شد.

وجه تضمین اضافی قرارداد آتی پسته
افزایش می یابد

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا اعلام کرد: وجه تضمین اضافی قرارداد آتی پسته پس از اتمام جلسه معاملاتی پنجشنبه افزایش می یابد.به گزارش بورس پرس، مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: وجه تضمین اضافی در قرارداد آتی پسته افزایش می یابد.بر اساس این اطلاعیه با توجه به کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر و طبق بند ۱۰ مشخصات قرارداد آتی پسته از روز پنجشنبه ۲۱ آذر ماه پس از اتمام روز معاملاتی، وجه تضمین اولیه برابر ۱.۱ میلیون تومان تعیین می شود.همچنین طبق بند ۴۴ ماده یک دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به عنوان وجه تضمین اضافی علاوه بر مقادیر فعلی وجه تضمین اضافی( ۹۰۰ هزار تومان) تعیین و پس از پایان جلسه معاملاتی پنجشنبه ۲۱ آذر ماه اجرایی می شود.لذا پس از پایان جلسه معاملاتی فردا مبلغ وجه تضمین برابر با ۲.۲ میلیون تومان (شامل ۱.۱ میلیون تومان وجه تضمین اولیه به همراه ۱.۱ میلیون تومان وجه تضمین اضافی) تعیین می شود

در آخرین روز معاملات هفته رقم خورد؛

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه با کاهش 47 واحدی همراه شد. این درحالی است که به گفته مدیرعامل کارگزاری سینا، بازار حدود دو هفته مثبت بوده و روز چهارشنبه 20 آذر ماه، به اصطلاح در حال استراحت است که جای نگرانی نیست.

به گزارش فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از رکوردشکنی‌های هفته جاری روز چهارشنبه 20 آذر ماه به نظر می‌رسد، به تعادل نزدیک‌تر شده و 47 واحد عقب‌نشینی کرده و به رقم 339 هزار و 386 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هموزن 78 واحد تقویت شده و به رقم 105 هزار و 201 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران که ناشی از ارزش کل سهام شرکت‌های بورسی است، به بیش از 1238 تریلیون تومان رسید.

معامله‌گران بورس بیش از 3.3 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 472 هزار نوبت معامله و به ارزش 1976 میلیارد تومان داد و ستد کردند. یعنی ارزش معاملات روز چهارشنبه 20 آذر ماه در بورس حدود 10 درصد از ارزش کل بازار بوده است.

شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 12 واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم 90 هزار و 904 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 52 واحد رشد کرده و به رقم 70 هزار و 297 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور 753 واحد کاهش یافته و به رقم 400 هزار و 567 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس 269 واحد کاهش یافته و به رقم 244 هزار و 209 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 957 واحد به رقم 701 هزار و 236 واحد رسید. روز چهارشنبه 20 آذر ماه نمادهای تاپیکو، گروه مپنا، صنایع شیمیایی ایران، پالایش نفت بندرعباس و ایران‌خودرو در تقویت شاخص کل بورس مؤثر بودند و نمادهای فولاد مبارکه و پالایش نفت تهران در کاهش شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند.

نمادهای پربیننده در بورس مربوط به بانک تجارت به قیمت هر سهم 473 ریال، بانک ملت 6141 ریال، بانک اقتصاد نوین 3096 ریال و شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، سایپا،‌گروه مپنا بوده‌اند. در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل 6 واحد کاهش یافته و به رقم 4 هزار 385 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 252 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران فرابورس بیش از 1.9 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 329 هزار نوبت معامله و به ارزش 1419 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای فولاد هرمزگان جنوب، ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی مارون بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای میدکو، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت شیراز و صنایع کاغذ پارس، بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، توزیع داروپخش، بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، داروسازی آوه‌سینا، کشاورزی و دامپروری بینالود بوده‌اند.

همچنین با پیام مقام ناظر بازار برخی از نمادها دچار توقف، تعدادی بازگشایی و برخی مشمول وقفه معاملات شدند. توقف نماد معاملاتی شرکت موتوژن تبریز روی داد بازگشایی نماد معاملاتی مس شهید باهنر ، حفاری شمال، بانک کارآفرین و صنایع شیمیایی ایران با پیام ناظر روی داد. همچنین وقفه معاملاتی نماد صنایع بهشهر، داروسازی کوثر، توقف نماد سرمایه‌گذاری غدیر، توقف نماد سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، روی داد. در پیام دیگری وقفه معاملاتی نماد شرکت خوراک دام پارس، توقف نماد کشت و صنعت و دامپروری پارس، روی داد. همچنین در پیام دیگری بازگشایی نمادهای معاملاتی پارس سرام، داروسازی زهراوی، لیزینگ ایرانیان و گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران روی داد.

همچنین بازگشایی نماد کابل البرز، کارخانجات پارس الکتریک و مهندسی نصیر ماشین و نیز بازگشایی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بیمه آسیا و نماد نوسازی و ساختمان تهران اتفاق افتاد. حراج مجدد نماد معاملاتی حق تقدم شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران، توقف نماد نوسازی و ساختمان تهران، روی داد.

  • بازار در استراحت به سر می برد

در این باره حامد فلاح جوشقانی مدیرعامل کارگزاری سینا در گفت و گو با بورس نیوز، درخصوص وضعیت منفی بازار در آخرین روز کاری اظهار کرد: بازار حدود دو هفته مثبت بوده و روز چهارشنبه 20 آذر ماه به اصطلاح در حال استراحت است که جای نگرانی نیست.

وی افزود: روند بازار مشکلی نخواهد داشت، طبق تحلیل‌ها و بررسی‌ها قرمز شدن شاخص‌ها ریزشی نخواهد بود، اینکه انتظار داشته باشیم شاخص به یکباره صعودی باشد درست نیست؛ اما به طور کلی روند کلی بازار مثبت خواهد بود.

مدیرعامل کارگزاری سینا در این باره ادامه داد: قیمت جهانی فلزات خوب بوده و رو به رشد است. باتوجه به اینکه قیمت دلار مقداری افزایش پیدا کرده در سودآوری شرکت‌ها نیز تاثیر گذاشته است. درخصوص صادرات هم وضعیت به همین صورت است. جوشقانی در پایان درخصوص افزایش حجم عرضه حقوقی‌ها گفت: این مساله طبیعی بوده؛ بنابراین بازار هرچه پرحجم‌تر باشد محکم‌تر خواهد بود.

کاهش امیدواری‌ها به حل و فصل مناقشات تجاری باعث تداوم روند نزولی شاخص‌های بورسی جهان شد.به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، معاملات روز چهارشنبه بازارهای سهام جهان به مانند روزهای قبل کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به حوزه چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت.با وجود آن که کانادا، مکزیک و آمریکا بر سر توافقتجاری جدید منطقه امریکای شمالی به توافق رسیدند اما این خبر نیز نتوانست باعث تغییر روند شاخص ها در معاملات امروز شود. در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی این کشور در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و ۸۸۱.۱۹ واحد بسته شد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۱۱ درصد کاهش تا سطح ۳۱۳۲.۵۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با کاهش ۰.۰۷ درصدی در سطح ۸۶۱۶.۱۸ واحدی بسته شد.از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۰۸ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۳۹۱.۸۶ واحدی پایین رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با افزایش ۰.۷۲ درصدی به ۲۶هزار و ۶۲۵.۹۲ واحد رسید.

 

قاضی پوردر گفتگوی اختصاصی با «تجارت» میزان افزایش حقوق در بودجه 99 را به باد انتقاد گرفت؛

گروه اقتصاد کلان: کورش شرفشاهی: خبرها در تمام طول سال برای قشر حقوق بگیر نگران کننده است. هر اتفاقی که بیفتد، برای قشر حقوق بگیر تفاوتی نمی کند زیرا در نهایت قیمت کالاها گران می شود. فرقی نمی کند که ترکیه به سوریه حمله کند یا روسیه با آمریکا سرشاخ شود، حمله عربستان به یمن باشد یا درگیری داخلی در عراق را شاهد باشیم. اصلا اگر در یک نقطه از جهان زلزله یا سونامی رخ بدهد یا اتفاقاتی از این هم ساده تر صورت بگیرد، بر اقتصاد ایران اثر می گذارد. خلاصه اینکه هر اتفاقی که در هر گوشه از جهان رخ بدهد، حداقل یکی از کالاها یا خدمات در ایران گران می شود. اما وقتی خودزنی می کنیم و به استقبال تورم و گرانی می رویم، فاجعه رخ می دهد. به عنوان نمونه در آخرین خودزنی، دولت فخیمه قیمت بنزین را 300 درصد گران کرد و به تبع آن شاهد زلزله 10 ریشتری در اقتصاد ایران بودیم به نوعی که قیمت همه کالاها و خدمات تکان خورد. در این شرایط چشم حقوق بگیران به دست دولت است و انتظار می رود دولت در این زمینه نیز افزایش 300 درصدی آن هم یک باره داشته باشد. اما تاکنون عملکرد هیچ دولتی به نفع قشر حقوق بگیر نبوده است. امسال نیز دولت لایحه بودجه را به مجلس داد و بدترین خبر در این لایحه، افزایش حقوق 15 درصدی بود. عددی که با هیچ محاسبه ای همخوانی ندارد و معلوم نیست دولت بر اساس کدام تورم یا سبد هزینه خانوار چنین عددی را استخراج کرده است.

  • مژده دلسرد کننده

در این رابطه سخنگوی ستاد بودجه گفت: میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان برای سال آینده 15 درصد خواهد بود. مژگان خانلو در مورد اقدامات و تمهیدات حوزه حمایت از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی در لایحه بودجه سال ۹۹، اظهار داشت: معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی در لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی با اعتبار ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تداوم خواهد داشت، افزود: افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت رشد ۱۵ درصدی خواهد داشت و همچنین سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولتی و غیردولتی به سه میلیون تومان در ماه افزایش می یابد. اگرچه دولت اصرار دارد پرداخت تمامی منابع حاصل از مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین (سالانه ۳۱ هزار میلیارد تومان) به حدود ۶۰ میلیون ایرانی در سال ۹۹ تداوم خوهد داشت، اما این عدد هرگز پاسخگوی هزینه های خانوار و تبعات گرانی ناشی از افزایش قیمت بنزین نیست.

  • بنزین بهانه ای برای گران فروشی

در این رابطه نایب رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از تعیین 15 درصدی حقوق کارکنان دولت گفت: در شرایطی که قیمت همه کالاها رشد وحشتناکی داشته و گران کردن 300 درصدی بنزین بهترین بهانه برای گران فروشی شده است، افزایش حقوق 15 درصدی به هیچ عنوان معنا ندارد.

نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار روزنامه تجارت با انتقاد شدید از سیاست های دولت روحانی گفت: اگر به وضعیت زندگی حقوق بگیران نگاه کنیم، می بینیم که سیر نزولی را طی می کنند و حقوقی که امروز می گیرند پاسخگوی هزینه های 10 روز زندگی آنان هم نمی شود. وی خطاب به رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در شرایطی که مردم در بدترین وضعیت زندگی می کنند و کنترل قیمت ها از دست دولت خارج شده است، انتظار داشتیم افزایش حقوق متناسب با وضعیت روز باشد، در حالی که افزایش حقوق هیچ سنخیتی با تورم و گرانی ندارد و افزایش15 درصدی حقوق شوخی تلخ دولت با حقوق بگیران است.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی عواقب تصمیمات دولت را خطرناک توصیف کرد و گفت: رشد بی رویه قیمت ها و افزایش ناچیز حقوق بیانگر آن است که دولت می خواهد مردم به ویژه حقوق بگیران را تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه قبل از این که حسن روحانی کلید خودش را در قفل ها بچرخاند، وضعیت مردم بسیار بهتر از امروز بود گفت: اگر به وضعیت زندگی مردم در سال 92 نگاه کنیم، می بینیم که حدود 5 تا 12 درصد مردم وضعیت مناسبی داشتند و جزو اقشار مرفه جامعه بودند. برای این دسته از افراد گرانی کالاها هیچ تفاوتی نمی کرد زیرا به اندازه ای پول داشتند که آقایان هر بلایی به روزگار مردم بیاورند، زندگی آنها هیچ مشکلی نخواهد داشت.

  • سقوط قشر متوسط به ورطه فقر

قاضی پور وضعیت قشر دوم جامعه تا قبل از دولت روحانی را متوسط توصیف کرد و گفت: اگر مقداری واقع بین باشیم، متوجه می شویم که70 درصد مردم تا قبل از روی کار آمدن دولت روحانی زندگی شان در وضعیت سر به سر بود و با درآمدی که داشتند، زندگی خودشان را اداره می کردند. هر چند که زندگی این افراد نیز مشکلاتی داشت اما به هر حال توان اداره خودشان را با حقوقی که می گرفتند، داشتند.... وی با یادآوری اینکه 18 درصد مردم تا قبل از دولت روحانی فقیر یا زیر خط فقر بودند گفت: این افراد شامل بازنشستگان حداقل بگیر، کارگران ساده، بیکاران و افرادی بود که پشتوانه درست و حسابی نداشتند.

نایب رییس فراکسیون کارگری مجلس با انتقاد شدید از سیاست های متکی بر سرمایه داری دولت روحانی گفت: دولت روحانی هیچ توجهی برای اقشار آسیب پذیر جامعه قایل نیست و نتیجه این تفکر و سیاست گذاری متکی بر سرمایه گذاری دولت روحانی باعث شد تا 70 درصد خانواده هایی که تا قبل از سال 92 در نقطه سر به سر زندگی می کردند، به جمع 18 درصدی اضافه شوند که زیر خط فقر بودند.

وی با انتقاد شدید از ناتوانی دولت در کنترل قیمت ها گفت: قیمت بخشی از کالاها در کنترل دولت نیست، اما آن بخش از کالاها که تعیین قیمت آنها در دست دولت است و سالهاست فاجعه درست می کند، چرا گران می شود؟

قاضی پور در پاسخ به اینکه افزایش قیمت بنزین تاثیر مستقیم بر کالاها و خدمات گذاشته است گفت: دولت روحانی با افزایش قیمت ها، فقیر کردن مردم را در دستور کار قرار داده و فقر تحمیلی به مردم را به نتیجه هم رسانده است.

  • درآمد به ریال هزینه به دلار

وی با ابراز تاسف از نبود هماهنگی بین درآمد و هزینه مردم گفت: امروزه به کارکنان دولت، حقوق بگیران و کارگران به ریال حقوق می دهند اما هزینه های زندگی مردم بر اساس دلار محاسبه می شود. برای خرید هر کالایی که مراجعه می کنیم، گرانی دلار را بهانه می کنند و کنترل قیمت هم در دست دولت است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه گرانی قیمت ها باعث شده تا حقوق بگیران با شرف به چه کنم بیفتند گفت: اگر حقوق بگیر چاره ای ندارد، به دلیل قفلی است که دولت روحانی در نتیجه سومدیریت بر زندگی مردم زده است.

وی با اعلام اینکه معلمان، نیروهای مسلح، کارکنان دولت و در یک کلام حقوق بگیران کشور به سراشیبی ناتوانی مالی و فقر سقوط کرده اند گفت: وقتی با مردم صحبت می کنیم، سوال مردم از ما این است که با این اوضاع فلاکت بار چه کار کنند و چگونه خرج کنند تا شرمنده زن و فرزندشان نشوند؟

قاضی پور با اعلام اینکه تبعات گران کردن بنزین در آینده بیشتر به چشم خواهد خورد گفت: اگر مدیریت دولت با همین روال ادامه داشته باشد، روزی خواهد رسید که در سفره های خالی مردم نان هم پیدا نشود.

  • حذف درمان و تفریح

وی با تاکید بر اینکه مردم برای مقابله با حقوق ناچیز و گرانی های بی حساب و کتاب، راهکارهای بسیاری دارند گفت: در اولین گام بهداشت خانواده شان را حذف خواهند کرد. بدین معنا که اگر به بیماری مبتلا شدند، سراغ پزشک نمی روند، دارو مصرف نمی کنند و نتیجه آن می شود که بیماری های خطرناکی مبتلا می شوند.

نایب رییس فراکسیون کارگری دومین اقدام حقوق بگیران را حذف تفریح و مسافرت اعلام کرد و گفت: مردم تنها در مسیر خانه و محل کار رفت و آمد خواهند کرد و حتی فکر تفریح را هم از سرشان بیرون می کنند.

وی سومین گام مقابله با گرانی و ناتوانی در تامین معیشت زندگی را کاهش دید و بازدید یا صله رحم اعلام کرد و گفت: وضعیت بد اقتصادی حقوق بگیران باعث خواهد شد تا مرز قطع صله رحم پیش بروند.

قاضی پور با اشاره به بیماری هایی که سراغ حقوق بگیران آمده است گفت: وقتی ویتامین و پروتئین لازم به بدن انسان نرسد، بدن ضعیف می شود و کوچکترین بیماری به بدترین نوع آن تبدیل می شود.

وی با اعلام اینکه ناتوانی نان آور خانواده در تامین نیازهای زن و فرزند، فشارهای روحی روانی شدیدی به تمام اعضای خانواده وارد می کند گفت: ناتوانی در تامین نیازهای ابتدایی در دراز مدت، آنچنان باعث مشکلات روحی روانی خواهد شد که با میلیاردها تومان سرمایه گذاری هم نخواهیم توانست این معضل را حل کنیم.

نماینده ارومیه از افزایش بزهکاری و جرم خبر داد و گفت: در برخی موارد کار بجایی می رسد که شریف ترین انسانها نیز دست به خلاف می زنند تا شرمنده زن و فرزند نشوند.

وی با ابراز تاسف از اینکه کارکنان دولت هیچ تشکلی ندارند تا از حقوق آنان در قبال مصوبات دولت دفاع کند گفت: نمایندگان مجلس به عنوان حامیان کارکنان دولت باید در مورد افزایش حقوق فریاد بزنند و باور من این است که نمایندگان مجلس مانند سال گذشته در صحن علنی از افزایش 15 درصدی عبور خواهند کرد اما امیدواریم به اعتراض دولت توجه نکرده و افزایش مناسبی را مصوب کنند.

  • دستمزدهای بی تناسب کارگران

قاضی پور با اعلام اینکه در لایحه بودجه آمده که افزایش حقوق کارکنان دولت بر دستمزد کارگران نیز اثر می گذارد گفت: روال بر این است که در آخرین روزهای سال، شورای عالی کار تشکیل می شود تا دستمزد سال آینده کارگران را تعیین کند و آنچه تاکنون برای کارگران تصویب شده، هیچ تناسبی به واقعیت ها نداشته است.

وی با اعلام این که اعضای شورای عالی کار هیچ تناسبی ندارد گفت: 6 تن از اعضای شورای عالی کار به نمایندگی از دولت 3 تن به نمایندگی از کارفرمایان و سه تن نیز به نمایندگی از کارگران در جلسه حاضر می شوند و خواسته های خودشان را مطرح می کنند. اما چون دولت کارفرمای بزرگی است، معمولا آرای دولت با کارفرمایان یکی می شود و در نهایت کارگران در اقلیت محض باقی می مانند و مبلغی ناچیز به دستمزد کارگران افزوده می شود.

نماینده ارومیه با یادآوری اینکه در سالهای گذشته هرگز افزایش دستمزد مطابق با تورم نبوده است گفت: نتیجه بی توجهی به افزایش دستمزد بر مبنای تورم واقعی، عقب افتادگی حقوق کارگران بود به نوعی که حدود 60 درصد به حقوق کارگران بدهکار بودند.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار بود افزایش حقوق متناسب با تورم یا سبد هزینه خانوار باشد، می بایست حداقل حقوق کارگران در شرایط کنونی 4 میلیون و 500 هزار تومان باشد گفت: با این اوضاع واحوالی که امروز به وجود آمده و گرانی وحشتناک ناشی از گرانی بنزین، حداقل حقوق کارگران برای سال آینده باید ماهیانه6 میلیون تومان باشد.

  • افزایش حقوق بیشتر از سال گذشته

از سوی دیگر دبیرکل خانه کارگر با مخالفت شدید نسبت به افزایش 15 درصدی حقوق کارکنان دولت گفت: عددی که امسال برای افزایش حقوق مطرح می شود هرگز از عدد سال گذشته کمتر نخواهد بود و چون سال گذشته افزایش 20 درصدی حقوق در مجلس تصویب شد، دولت باید عددی بیش از سال گذشته بیاورد و 15 درصد به هیچ وجه توجیه ندارد.

علیرضا محجوب در گفت وگو با خبرنگار روزنامه تجارت با تاکید بر اینکه مصوبات بودجه ابتدا در کمیسیون تلفیق بررسی و نهایی می شود و سپس به صحن علنی می آید گفت: اگر نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق به افزایش 15 درصدی حقوق رای بدهند که البته معتقد نیستم چنین تصمیمی گرفته شود، نمایندگان درصحن علنی مجلس مانند سال گذشته اصلاح قیمت خواهند داشت.ژ

وی با تاکید بر اینکه بی شک خروجی مجلس متفاوت با نظر دولت است گفت: بی شک مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت برای سال آینده کمتر از سال گذشته نخواهند بود.

رییس فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه حقوق کارگران نیز به تاسی از حقوق کارکنان دولت افزایش خواهد داشت گفت: متاسفانه امروزه مبنای افزایش 15 درصد حقوق کارکنان دولت بر دستمزد کارگران سایه انداخته است. اما از آنجا که تصمیم شورای عالی کار در پایان سال و پس از تصویب لایحه بودجه اتفاق خواهد افتاد، تا آن زمان افزایش دستمزد کارگران نیز بیش از 15 درصد خواهد بود.