اداره ۶۰ درصد نیروگاه‌ها توسط بخش خصوصی

وزیر نیرو با اشاره به وجود صدها شرکت فعال سازنده، پیمانکار و مهندسان مشاور در صنعت برق، گفت: اشتغال مستقیم حدود 150 هزار نفر در این عرصه و اداره 60 درصد نیروگاه‌های تولید برق توسط بخش خصوصی نوید یک صنعت پویا را می‌دهد.به‌ گزارش وزارت نیرو ، رضا اردکانیان در ادامه افزود: به مدد سطح بسیار خوبی از همکاری و همبستگی با بخش خصوصی موفق شده‌ایم که مسئله‌ای تحت عنوان خانواده صنعت برق را مرکب از سازمان دولت و بخش غیردولتی شکل بدهیم تا جایی که امروز در اکثر برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مسائل داخلی سطح خوبی از همکاری و همبستگی با ظرفیت‌های بخش خصوصی وجود دارد.وی همچنین گفت: ایران علاوه بر امکان تبادل انرژی با 7 کشور ، درصدد اتصال و ارتباط با سایر کشورهای منطقه است.

 

افزایش ۲۱ درصدی صادرات به رغم تشدید تحریم‌ها

مدیرعامل پتروشیمی پارس گفت: تولیدات این شرکت طی ۶ ماه گذشته و در مقایسه با مدت مشابه افزایش ۱۰ درصدی داشته که این افزایش در قسمت‌های استحصال اتان ۶درصد، اتیل بنزن ۱۷درصد و استایرن منومر ۲۰درصد رشد داشته است.به گزارش میزان، مسعود حسنی تصریح کرد: تولید و صادرات این شرکت با وجود شدیدتر شدن تحریم‌ها نسبت به‌مدت مشابه پارسال افزایش داشته و فقط صادرات شرکت در هشت ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۲۱.۵ درصد افزایش یافته است.وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید استایرن منومر ۷ درصد و اتیل بنزن پتروشیمی پارس ۲۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: برنامه این شرکت این است که در یک سال آینده به ۲۵ درصد افزایش ظرفیت در تولید استایرن منومر برسیم.

 

صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیون دلاری پژوهشگاه صنعت نفت

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر لزوم ادامه همکاری پژوهشگاه و مرکز رشد و فناوری پالایشگاه هاشمی‌نژاد، گفت: امسال با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تامین کالاهای مورد نیاز صنعت و تجاری‌سازی آنها، ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل شده است.به گزارش شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد، جعفر توفیقی گفت: پژوهشگاه مجموعه‌ای پژوهشی و فناوری است که در همه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، مسائل مربوط به زمین‌شناسی، اکتشاف، بهره‌برداری، حفاری، پالایشگاه‌های گاز، شیرین‌سازی و ایجاد ارزش افزوده از منابع گازی و مواد نفتی فعالیت می‌کند.وی تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد در غیاب شرکت‌های خارجی، لطمه‌ای به صنعت عظیم تولید انرژی کشور وارد شود.

ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی
به ۲.۵ میلیون بشکه رسید

ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی با بهره‌برداری از پنجمین مخزن این پروژه به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسید.به گزارش وزارت نفت، این مخزن با قابلیت ذخیره‌سازی ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی، پس از دریافت میعانات گازی فرآوری‌شده در پالایشگاه‌های پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید. عملیات احداث تاسیسات ذخیره‌سازی و اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی با هدف ذخیره‌سازی ۴ میلیون بشکه میعانات گازی فازهای پارس جنوبی در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود سه مخزن باقی‌مانده این پروژه به‌تدریج و با فاصله زمانی ۱۰ تا ۱۵ روز از یکدیگر تا نیمه بهمن ماه امسال تکمیل شوند و به بهره‌برداری برسند.

دو نیروگاه توسط بخش خصوصی
در هرمزگان احداث می‌شود

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق بندرعباس گفت: ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های حرارتی استان هرمزگان 3250 مگاوات است که پیش‌بینی می‌شود این ظرفیت تا پایان امسال به 3557 مگاوات و تا افق 1404 به 6909 مگاوات افزایش یابد.به گزارش فارس، رضا مهرانی با اشاره به اینکه استان هرمزگان 70 هزار کیلومتر وسعت دارد و جمعیت بندرعباس 500 هزار نفر است، گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F هنگام و نیروگاه حرارتی سیریک هرمزگان برای تأمین برق سواحل مکران از جمله پروژه‌های بخش دولتی و نیروگاه غدیر و پاسارگاد قشم از جمله نیروگاه‌های بخش خصوصی است.وی با تأکید بر اینکه تدابیر اندیشیده شده در جهت تأمین برق پایدار است، گفت: در حال حاضر وضعیت منصوبه نیروگاه‌های حرارتی استان هرمزگان 3250 مگاوات است که با آمدن نیروگاه‌های کلاس F (هنگام) به مدار تا پایان امسال این ظرفیت به 3557 مگاوات خواهد رسید و تا سال 1404 این ظرفیت به 6909 مگاوات افزایش می‌یابد.

سی.ان.جی عرصه‌ای برای بهره‌برداری
یک مزیت بزرگ

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه گرایش مردم به سمت سی.ان.جی افزایش یافته است، اظهار داشت: در گذشته به دلیل کم بودن فاصله نرخ بنزین و سی.ان.جی مردم بنزین را به دلیل اینکه سوخت در دسترس‌تری بود، ترجیح می‌دادند، اما اکنون به دلیل افزایش نرخ بنزین گرایش به سمت استفاده از گاز طبیعی در خودروها افزایش یافته است. اسداله قره‌خانی در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: علاوه بر سی.ان.جی تمایل به استفاده از ال.پی.جی نیز بیشتر شده به طوری که وزارت نفت اعلام کرده 30 درصد بیشتر از گذشته این سوخت را عرضه می‌کند تا مراجعین مشکلی نداشته باشند.وی تاکید کرد: ما باید از مزیت برخورداری از منابع فراوان گاز طبیعی در جهت به‌سازی سیستم سوخت‌رسانی به حمل‌ونقل، بالاخص حمل‌ونقل عمومی بهره‌برداری کنیم.

سایت خبری اویل پرایس تحلیل کرد؛

گروه انرژی: از نظر چین طرح «یک کمربند یک جاده» که قطعاً تعادل قدرت ژئوپلیتیکی جهان را تغییر میدهد، کاملا وابسته به مشارکت ایران است چون ایران ذخایر بزرگ نفت و گاز دارد که در حال حاضر بسیار ارزان هستند.

به گزارش تسنیم به نقل از اویل پرایس، میدان نفتی بزرگ آزادگان که از دو سایت بزرگ شمالی و جنوبی تشکیل شده است برای طرح استراتژیک ایران در جهت مقاومت در برابر تحریم های آمریکا بسیار اهمیت دارد. هفته گذشته شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران اعلام کرد پنج چاه جدید در آزادگان شمالی برای حفظ سطح فعلی تولید مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. به گفته منابع آگاه در ایران، این تنها بخشی از کار است و طرحهای بسیار بزرگتری در 6 ماه آینده با کمک چین و روسیه راه اندازی خواهند شد.

میدان نفتی آزادگان با وسعت 900 کیلومتر مربع، در 80 کیلومتری غرب اهواز نزدیک به مرز عراق قرار گرفته است و سومین منبع بزرگ هیدروکربن در جهان پس از میدان نفتی غوار عربستان و بورکان کویت است. کل ذخایر این میدان نفتی 42 میلیارد بشکه نفت تخمین زده می‌شود که حدود هفت میلیارد بشکه آن در حال حاضر قابل بازیابی است. اولین اکتشاف در این میدان نفتی در 1976 انجام شد ولی علی‌رغم ظرفیت بالای این منطقه، رشد تولید در آن نسبت به میادین نفتی همسایه بسیار کندتر بوده است.

دلیل اصلی این کندی رشد، رفتار شرکت های چینی فعال در ایران در این دوره زمانی بوده است. وقتی ایران در حال مذاکره برای امضای قرارداد برجام بود، شرکت ملی نفت ایران قرارداد با شرکت ملی نفت چین را برای توسعه فاز 11 میدان گاز طبیعی پارس جنوبی در 2013 لغو کرد. یک سال بعد، در حالیکه شرکت ملی نفت چین تنها 7 چاه از 185 چاه برنامه‌ریزی شده در میدان آزادگان جنوبی را حفر کرده بود، این قرارداد توسعه ای هم توسط شرکت ملی نفت ایران لغو شد. شرکت ملی نفت چین بعد هشدار داد اگر سرعت توسعه افزایش پیدا نکند قرار داد آنها برای آزادگان شمالی هم لغو خواهد شد ولی تولید در این میدان از حدود 15 هزار بشکه در روز در آن مرحله به حدود 35 هزار بشکه در روز طی یکسال رسید.

با اعمال دوباره تحریم های آمریکا، ایران نمی تواند چین را از خود دور کند و طی چند ماه گذشته قراردادهای پرمنفعتی برای بازگشت به فعالیت گذشته پیشنهاد داده است. قابل توجه ترین قرارداد در مورد آزادگان جنوبی و فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی بوده است.

یکی از منابع ارشد نفتی نزدیک به وزارت نفت ایران گفت:«وقتی شرکت توتال فرانسه پس از بیرون رفتن آمریکا از قرارداد برجام، قراردادهای نفتی ایران را کنار گذاشت چندین تفاهم نامه بین ایران و چین بسته شد تا سهم کامل توتال (80.1 درصد) را برعهده بگیرد و تولید را به پیش ببرد. در این بین به چین اجازه داده می شود در آزادگان جنوبی هم فعالیت کند تا یک برنامه توسعه ای مشترک با فعالیت های آزادگان شمالی داشته باشد». ولی چین در همین حین در حال پیشروی به سمت کشور عراق نیز هست.

از نظر چین طرح «یک کمربند یک جاده» که قطعاً تعادل قدرت ژئوپلیتیکی جهان را تغییر میدهد، کاملا وابسته به مشارکت ایران است و این وابستگی سه دلیل دارد: اول ایران دارای ارتباط نزدیک با کشورهای اردن، لبنان، سوریه، عراق و یمن است. به این ترتیب چین می تواند آمریکا را در این مناطق تحت کنترل داشته باشد. دوم ایران یک مسیر مستقیم زمینی به اروپاست که از ترکیه، کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه می گذرد و سوم، ایران ذخایر بزرگ نفت و گاز دارد که در حال حاضر بسیار ارزان هستند. این عوامل بر قرارداد همکاری استراتژیک 25 ساله ایران و چین که در سال جاری میلادی بین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و همتای چینی او بسته شد تاکید می‌کند.

تمام این عوامل در کوتاه مدت به این معناست که چین باید به پیشرفت خود در آزادگان شمالی ادامه دهد. به بیان دقیق تر، انتظار می رود چین اطمینان دهد تولید از آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی (که در حال حاضر توسط شرکت‌های ایرانی توسعه می یابد)، حداقل 250 هزار بشکه در روز باشد. در حال حاضر آزادگان جنوبی به طور یکنواخت 105 هزار بشکه در روز تولید دارد و تولید آن به 115 هزار بشکه در روز هم می رسد.

طرح ایران در بلند مدت افزایش نرخ بازیابی از تمام این میادین نفتی است و از منطقه غرب کانون آغاز می شود یعنی از جایی که میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی، میدان نفتی یاران شمالی و جنوبی و یادآوران قرار دارند. انتظار می رود نرخ بازیابی در این میادین تا حداقل 25 درصد افزایش یابد. نرخ بازیابی در این میادین در حال حاضر 4.5 درصد است و قبل از تحریم های آمریکا 5.5 درصد بود. نرخ بازیابی میادین نفتی عربستان 50% است و این کشور قصد دارد آن را به 70 درصد برساند.

تمام میادین کارون غربی روی هم حداقل 67 میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارند. هر یک درصد افزایش در نرخ بازیابی در این ذخایر تولید را 670 میلیون بشکه افزایش می دهد که معادل 34 میلیارد دلار درآمد با نفت بشکه ای 50 دلار است. طبق گفته منابع ایرانی، اگر چین میدان آزادگان جنوبی را هم بر عهده بگیرد، انتظار می رود افزایش تولید از این سه میدان نفتی- آزادگان شمالی و جنوبی و یادآوران- پس از سه سال از امضای قرارداد آزادگان جنوبی، حداقل 500 هزار بشکه در روز باشد. این قرارداد احتمالاً طی 6 ماه آینده بسته می شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: اواخر سال گذشته، به علت آنکه میزان تولید پنبه در کشور پیش بینی نشده بود برای برطرف کردن نیاز صنعت نساجی، مقدار زیادی نخ و پنبه وارد شد.به گزارش صدا و سیما؛ عباس کشاورز افزود: تولید پنبه با نظارت یک تعاونی انجام می‌شود و دارای یک تشکل ملی است که بازار و تولید این محصول را مدیریت می‌کند و امسال هم تولید پنبه در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است.وی اضافه کرد: در بهمن و اسفند سال گذشته پیش بینی درستی از میزان کاشت پنبه در بهار امسال نشد و برای اینکه برای صنعت نساجی مشکلی پیش نیاید واردات انجام شد، منتها این واردات به دلیل میزان کاشت بالای این محصول، نسبت به تولید داخلی متعادل نبود.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، از تجهیز دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: اجرای سالانه سیستم‌های نوین آبیاری در دولت تدبیر و امید در حدود ۳۰۰ درصد رشد داشته است.به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، عباس زارع در جلسه ستاد آبیاری تحت فشار آذربایجان غربی اظهار کرد: تاکنون از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی سنتی آبی کشاورزی کشور، در حدود ۲ میلیون هکتار در اراضی سنتی و ۲۰۰ هزار هکتار در اراضی پایاب سدها، سیستم‌های نوین آبیاری عملیاتی شده است.وی افزود: طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی ‌باید عمده اعتباراتی که به صورت کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد به اجرای شیوه‌های آبیاری با راندمان بالاتر اختصاص یابد و از آنجاکه آبیاری قطره‌ای و موضعی راندمان بالاتری دارند، برنامه‌ریزی‌ها در جهت توسعه این شیوه‌ها است.

صادرات پسته ایرانی به نام افغان‌ها
منطقی نیست

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران به سابقه فعالیت ایران در بازار پسته اشاره و اظهار کرد: هم اکنون، فعالیت رسمی حدود ۲۷۰ نفر در صادرات خشکبار و تمدید کارت آن‌ها برای هر سال و صادرات حدود ۴۴ هزار و ۳۷۰ تن پسته و مغز پسته در سال ۹۷، می‌تواند بخشی از سابقه فعالیت ایران در بازار این محصول را به نمایش بگذارد.محمدحسن شمس‌فرد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه داد: این آمار در شرایطی محقق شد که کشورمان علاوه بر نوسان ارزی و تحریم‌های متعدد، با شرایط نامناسب جوی هم مواجه شد، اما لازم به ذکر است که با بارش فراوانی که ابتدای امسال شاهد بودیم، معضل خشکسالی حل شد و خوشبختانه طبق پیش‌بینی‌ها، پسته می‌تواند در سال جاری از وضعیت خوبی برخوردار باشد.شمس‌فرد در واکنش به خرید پسته ایرانی توسط بازرگانان افغانستانی و فروش آن به نام افغان‌ها گفت: افغانستان هرگز نمی‌تواند انحصار پسته ایران را به نام خود زده و بر اساس آن، صادرات انجام دهد، زیرا از نظر کیفی، دارای پسته‌ای بسیار ریز بوده و به ناچار، مغز آن را صادر می‌کند؛ لذا رسما پسته مرغوبی ندارد.

راه‌اندازی نخستین واحد پایش بیماری حبوبات در کشور

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، از راه‌اندازی نخستین واحد تحقیقات و پایش بیماری حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای کشور در مراغه خبر داد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، صابر گلکاری افزود: با راه‌اندازی این واحد از این پس، بیماری‌های ارقام موجود در کشور شناسایی می‌شود تا محصولاتی با مقاومت بیشتر نسبت به بیماری‌ها معرفی شود.این مسؤول اضافه کرد: در مرحله اول تحقیقات این واحد ۷ بیماری غلات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه در کشور شناسایی شده و در حال ارزیابی است.رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تصریح کرد: این واحد تحقیقاتی از اتاق کشت، آزمایشگاه و گلخانه تشکیل شده است.گلکاری خاطرنشان ساخت: برای پایداری تولید در دیم‌زارهای کشور لازم است کشت حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و روغنی بیشتر شود اما با افزایش زیر کشت حبوبات، بیماری‌های گیاهی نیز افزایش می‌یابد.

بررسی قیمت جوجه یک‌روزه بوقلمون نشان می دهد؛
 

گروه اصناف: انحصار جوجه یک‌روزه در دست 3 شرکت است این سه شرکت متعهد به تامین نیاز بازار داخل به قیمت تعیین شده‌اند. اما نه تنها نیاز بازار را تامین نکرده، بلکه بخشی از تولید خود را در بازار سیاه بیش از حدود 3 برابر قیمت تعیین شده می‌فروشند.

در روزهای اخیر انحصار و در کنار آن تشکیل بازار سیاه برای جوجه یک‌روز بوقلمون موجب شده در مدت کوتاهی شاهد افزایش قیمت گوشت آن باشیم.انحصار در بازار جوجه یک‌روزه بوقلمون زمانی تشکیل شده که به بهانه حمایت از تولید داخلی واردات این نهاده مهم تولید در صنعت بوقلمون محدود شد. البته وزارت جهاد کشاورزی بارها مدعی شده است که حاضر به صدور مجوز واردات برای متقاضیان است، اما در عمل سنگ اندازی‌های آنقدر زیاد بوده که تا امروز تنها یک نفر موفق به دریافت مجوز برای واردات شده و همچنان انحصار این نهاده در دست سه شرکت داخلی مانده است.

بررسی قیمت جوجه یک‌روزه بوقلمون نشان می‌دهد قیمت تعیین شده این نهاده در چند ماه اخیر از 15 هزار تومان به 33 هزار تومان افزایش یافته است. البته همین قیمت نیز تنها برای واحدهای است که امکان تامین جوجه یک‌روزه را در یک رقابت تنگاتنگ با هم صنفی‌های خود پیدا کنند. در صورتی که واحدی از این رقابت جا بماند و قصد خرید جوجه یکروزه را داشته باشد، قیمت هر قطعه آن در بازار سیاه تا 70 هزار تومان نیز می‌رسد.

در همین بازه زمانی قیمت هر کیلوگرم بوقلمون زنده نیز از 14 هزار به 22 هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت بوقلمون از 17 به 27 هزارتومان افزایش یافته است.

محمد حسینی یکی از پرورش‌دهندگان بوقلمون درباره مشکلات به وجود آمده ناشی از انحصار جوجه یک‌‌روزه در گفت و گو با ایلنا، اظهار کرد: در حال حاضر تنها سه شرکت جوجه یک‌روز بوقلمون کشور را تامین می‌کنند که پاسخگوی نیاز پرورش‌دهندگان نیست. وی ادامه داد: عدم تطبیق عرضه و نیاز بازار موجب شده که علاوه بر غیر فعال شدن تعدادی از واحدهای پرورشی، بازار سیاه نیز شکل گیرد.

حسینی قیمت عرضه هر عدد جوجه یکروزه توسط شرکت‌ها را 30 تا 33 هزار تومان و قیمت آن در بازار سیاه را تا 70 هزارتومان عنوان کرد.به گفته وی؛ در پی این اتفاق شاهد رشد قابل توجه قیمت تمام شده تولید و قیمت گوشت بوقلمون برای مصرف کننده هستیم .

حسینی قیمت هر کیلوگرم بوقلمون زنده را 22 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت بوقلمون برای مصرف کننده را 27 هزار تومان عنوان کرد.

وی پیش بینی کرد قیمت هر کیلوگرم بوقلمون زنده با توجه به کاهش تولید جوجه یک‌روزه تا مرز 25 هزار تومان افزایش خواهد یافت که نتیجه آن افزایش قیمت گوشت برای مصرف‌کننده است.

وزارت جهادکشاورزی مدعی شده است که برای رفع انحصار در این نهاده اساسی تولید صنعت پرورش بوقلمون حاضر است برای هر متقاضیان اجازه‌نامه واردات صادر کند، اما در عمل تا امروز تنها یک متقاضی موفق به دریافت این اجازه نامه شده و از سال گذشته تا امروز همچنان انحصار در دست این 3 شرکت باقی مانده است. کامبیز جعفری یکی از این متقاضیان است که پس از 6 ماه دوندگی حالا با مانع سازمان دامپزشکی روبه‌روشده است.

وی با بیان اینکه سنگ اندازی برای مراجع صادرکننده اجازه واردات موجب تشکیل انحصار در جوجه یک‌روزه بوقلمون شده است.

جعفری ادامه داد: انحصار همراه با خود فساد می‌آورد و به نحوی که اکنون شاهد شکل‌گیری بازار سیاه در کنار بازار رسمی جوجه یک‌روزه هستیم.

وی درباره چگونگی تشکیل بازار سیاه این نهاده مهم تولید صنعت بوقلمون گفت: این سه واحد رقمی را به عنوان میزان تولید به دستگاه‌های متولی اعلام می‌کنند، اما همیشه بیش از این میزان تولید و در بازار سیاه عرضه می‌کنند.

جعفری تفاوت قیمت بازار سیاه با قیمت معمول را حدود 3 برابر دانست. وی نیز پیش‌بینی کرد در صورتی عدم شکست انحصار تعداد واحدهای پرورشی غیر فعال افزوده و قیمت گوشت بوقلمون به شکل جهشی افزایش خواهد یافت.جعفری با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها به قیمت تعیین شده پایبند نیستند، گفت: 6 ماه پیش در جلسه‌ای که با حضور تعدادی از پرورش دهندگان تشکیل شد به‌رغم مخالفت ما شرکت‌های صاحب انحصار قیمت 15 هزار تومان را برای هر قطعه جوجه یک‌روزه تعیین کردند، اما همان شرکت‌ها اکنون این نهاده راتا 33 هزارتومان
می‌فروشند.

به گفته وی، در آن جلسه برآورد قیمت کارشناسان برای هر قطعه جوجه یک‌روزه حداکثر حدود 7 هزار و 500 تومان بود.

جعفری مدعی شده صاحبان انحصار با هزینه‌سازی قیمت تعیین شد برای هر قطعه جوجه یک‌روزه را 2 برابر قیمت واقعی تعیین کردند، اما به آن نیز پایبند نیستند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های آبرسانی به عشایر کشور اختصاص یابد.به گزارش سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی با تاکید بر انجام کار بی‌منت برای عشایر، گفت: اگر برای عشایر کاری انجام می‌دهیم برای سفره و امنیت خودمان کار می‌کنیم و نباید هیچ منتی بر سر آنها بگذاریم.رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که باید عشایر را در پروژه‌ها مشارکت دهیم، اظهار داشت: پروژه‌هایی که در مناطق عشایری اجرا می‌کنیم از آن عشایر است و باید به آنان تحویل داده شود تا خودشان نگهداری و مواظبت کنند.به گفته وی، عشایر با وجود این که ۱.۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند.قندالی خاطرنشان کرد: عشایر در بکرترین و دست نخورده‌ترین مراتع حضور دارند و تنها جاهایی که مراتع آن حفاظت شده و اتفاق خاصی نیفتاده همین مراتعی است که در اختیار عشایر است.