زمستان ايمن در انتظار مسافران

معاون وزیر راه و شهرسازی از آماده باش کامل سازمان راهداری برای برقراری ترددهای ایمن برای سفرهای مردم در فصل زمستان خبر داد. عبدالهاشم حسن نیا در مراسم رزمایش ترافیکی زمستانی ۹۸ گفت: با توجه به اینکه ۹۲ درصد حمل و نقل بار و مسافر کشور و بالغ بر ۸ میلیون تردد روزانه از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می شود بنابراین مسئولیت سنگینی بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار دارد. وی افزود: سازمان راهداری با توجه به مراتب فنی و تغییر و تحولات آب و هوایی در فصل زمستان و همچنین تاثیر آن بر سطح جاده ها اقدامات گسترده ای را برای راهداری زمستانی برنامه ریزی کرده است.

 

تخفیف‌های ویژه ‌به خطوط کشتیرانی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر چابهار، پتانسیل فوق العاده ای برای همه روش های حمل و نقل دریایی از جمله ترانزیت و ترانشیپ دارد، گفت: بندر چابهار در مقایسه با بنادر داخلی و برخی بنادر منطقه بهترین دسترسی دریایی را دارد. به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد علی حسن زاده در نشست اتاق فکر سازمان سازمان بنادر و دریانوردی با موضوع « نقش چابهار در توسعه تجارت و تعاملات منطقه ای» گفت: بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی و برای انجام فعالیت های ترانشیپی ( انتقال کالا از یک وسیلۀ حمل به‌‌وسیلۀ حمل دیگر) بهترین مکان بندری قلمداد می شود.

 

يكسان‌سازی مکانیزم واگذاری تسهیلات مسکن

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب که کارگروهی مشترک از بانک‌مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و بانک‌ها برای تامین منابع مالی طرح اقدام ملی مسکن تشکیل می‌شود از طراحی مکانیزمی یکسان جهت واگذاری تسهیلات مسکن، خبر داد. محمود محمودزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه در خصوص اهم تصمیماتی که در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی با مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد و همچنین تصمیم دولت مبنی بر اینکه بانک‌ها باید ۲۰ درصد منابع خود را به بخش مسکن برای تولید مسکن تخصیص دهند، گفت: دولت به منظور تحقق تولید مسکن که هم‌اکنون تحت‌عنوان طرح اقدام ملی شناخته شده است، ساختار عملیاتی را برای تکمیل طرح، استفاده از تسهیلات بانکی تعیین کرد.

توسعه ترمینال‌ها اولویت‌ مهرآباد

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بیان داشت: تهیه طرح جامع مهرآباد، طرح کسب وکار و توسعه ترمینال‌ها در یک برنامه میان مدت بايد در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری در جلسه تکریم و معارفه مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد با اشاره به قدمت این فرودگاه گفت: مهرآباد با سابقه ۸۰ سال فعالیت، به عنوان فرودگاه پایتخت تجربه اعزام و پذيرش ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر و بیش از ١٤٠هزار نشست و برخاست پرواز را در یک سال داشته است. وی با بیان اینکه براساس استانداردهای تعریف شده، این فرودگاه با ۷۰ هزار مترمربع فضاي ترمينالي بسته به سطح خدمت رساني از ۹ تا۱۳ میلیون مسافر در سال را می باید اعزام و پذیرش کند این در حالی است که تجربه اعزام و پذیرش بيش از۱۷ میلیون مسافر در سال را داشته است. رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها در ادامه سخنان خود گفت: فرودگاه مهرآباد در بین ۵۳ فرودگاه مالكيتي شركت، بالاترين آمار عملکرد را داشته به طوریکه بیش از ۳۰ درصد اعزام و پذیرش مسافر متعلق به این فرودگاه است.

مذاكره براي گردشگری دریایی
در سواحل استان

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: براساس تصمیم سازمان بنادر و حمایت در نظر گرفته شده تا دو ماه آینده با راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار - مسقط گردشگری دریایی در این منطقه رونق خواهد گرفت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جریان بازدید از بندر شهید کلانتری چابهار با حضور خبرنگاران، سیدحسن ابراهیمی، معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در بندر چابهار دو مجموعه بندری شامل بندر شهید کلانتری و بندر شهید بهشتی وجود دارد که در بندر شهید کلانتری از ۵ پست اسکله آن ۴ اسکله مربوط به ارائه خدمات به شناورهای سنتی و کوچک و خدماتی و اسکله شماره ۵ مربوط به کانتینر فیدر با ظرفیت کمتر از ۳۰ هزار تن است. وی ادامه داد: کشتی‌ها برای ورود به بندر باید از مناطق پرعمق وارد شوند و آبخور ۱۰ تا ۱۶ متر لازم دارند به همین دليل بنادر طوری طراحی شده اند که مسیر با لایروبی برای عبور کشتی‌ها فراهم شده است.

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: طول کانال بندر شهید کلانتری ۳ کیلومتر مسیر دریایی است که پس از طرح توسعه شهید بهشتی، کانال شهید کلانتری در حوضچه شهید بهشتی ترکیب شد. به این ترتیب آبخورد بندر شهید کلانتری ۱۱ متر و مخصوص کشتی‌های کمتر از ۲۰۰ متر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

گروه راه و مسکن: معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از برگزاری چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در تاریخ ۲۴ الی ۲۶ آذرماه امسال مصادف با هفته حمل‌ونقل در محل نمایشگاه‌های مصلی تهران خبر داد.

به گزارش تجارت،‌ شهرام آدم نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از برگزاری چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ حمل‌ونقلی از سراسر کشور در تاریخ ۲۴ الی ۲۶ آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: مراسم افتتاحیه بزرگترین رویداد حمل‌ونقلی سال جاری با حضور معاون اول رئیس جمهوری و مراسم اختتامیه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

  • حمل‌و‌نقل هوشمند، پایدار و بهره‌ور

وی در ادامه ضمن گرامیداشت هفته حمل‌ونقل که از تاریخ ۲۶ آذرماه تا یکم دی ماه برگزار می‌شود، اظهار داشت: چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل، لجستیک و صنایع وابسته با شعار «حمل و نقل هوشمند، پایدار و بهره‌ور» با تأکید بر بکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت حمل‌و‌نقل و لجستیک در جهت افزایش بهره‌وری و رونق اقتصادی در حوزه‌های حمل‌و‌نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی، به منظور بهره‌برداری حداکثری از توان تخصصی و علمی بخش‌های دولتی و خصوصی فعال، اساتید دانشگاهی، صاحب‌نظران و تشکل‌های صنفی، پژوهشگران و سرمایه‌گذاران در محل نمایشگاه‌های مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تفسیر شعار چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته پرداخت و گفت: واژه هوشمند به منظور بکارگیری فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های نوین هوشمندسازی نظیر وب، اپلیکیشن و ... در صنعت حمل‌و‌نقل و زیرساخت‌های لجستیکی، واژه پایدار به منظور حفاظت از محیط زیست، کاهش آلایندگی‌های هوا، افزایش ایمنی و توجه به رفاه اجتماعی و اشتغال‌زایی حداکثری در صنعت حمل‌و‌نقل و واژه بهره‌ور بنا بر رونق اقتصادی هرچه بیشتر از طریق کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل در سیستم‌های سنتی و افزایش درآمدزایی حداکثری از صنعت حمل‌و‌نقل با بهبود ظرفیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید انتخاب شده اند.

  • معرفی آخرین دستاورد‌ها و فناوری‌های هوشمند

آدم‌نژاد با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه بیان داشت: در نظر داریم طی برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته به معرفی آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و فناوری‌های هوشمند درصنعت حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته و ایجاد فرصت‌ها و فضای مناسب به منظور آشنایی بیشتر کارشناسان و مدیران کشور از فن‌آوری‌های نوین، تولیدات و نوآوری‌های روز دنیا با حضور شرکت‌ها و مؤسسات بین‌المللی، هیأت‌های بازرگانی و تجار داخلی و خارجی بپردازیم.

معاون وزیر بهداشت:

گروه اجتماعی: معاون بهداشت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: صدور مجوز برای ۴۵ برند جدید دخانیات از جمله ۳۰ برند تنباکو بر خلاف مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات است و از نهادهای نظارتی می خواهیم در مورد این اقدام وزارت صنعت ورود کنند.

به گزارشایرنا به نقل از وزارت بهداشت، علیرضا رئیسی افزود: وزارت صمت درباره صدور مجوزهای جدید تولید مواد دخانی پاسخگو باشد. وزارت بهداشت اقدام اخیر مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت را مغایر با مصوبه جلسه نهم ستاد کشوری کنترل دخانیات که طبق آن کاربرد عطر و طعم در محصولات دخانی و ثبت برند جدید از مصادیق تبلیغ است می داند و خواستار ورود و رسیدگی نهادهای نظارتی به این موضوع است.

وی ادامه داد: پیشنهاد تصویب تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه از سوی وزارت صنعت برای تاسیس کارخانجات تولید محصولات دخانی در کشور به میزان تقاضای داخل و با هدف جلوگیری از قاچاق و مسئولیت پذیر کردن صنایع در برابر قاچاق محصولات بوده است؛ در صورتی که وزارت صنعتت علیرغم راه اندازی حدود ۲۰ کارخانه تولیدی و تامین نیاز مصرف داخل، با ادعای افزایش مصرف و قاچاق این محصولات کماکان به صدور مجوزهای جدید برای تولید این محصولات می پردازد. معاون بهداشت بیان کرد: مسئولان حوزه های نظارتی توجه کافی به نگرانی های حوزه سلامت در این خصوص نشان نداده اند و وزارت صنعت به سیاست توسعه ای در حوزه دخانیات ادامه می دهد. رئیسی اضافه کرد: آمارها دلالت بر ثابت بودن و تا حدودی روند کاهشی مصرف سیگار در کشور دارد بنابراین وزارت صنعت باید به جای صدور مجوز تولید دخانیات، به پیاده سازی کد رهگیری و ردیابی محصولات دخانی و ساماندهی عرضه این محصولات تا سطح خرده فروشی برای شفافیت زنجیره عرضه بپردازند، این اقدام تاکنون به طور کامل اجرا نشده است و از الزامات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاهدات بین المللی است که عضو آن هستیم. این اقدام باید انجام شود تا ضمن کنترل قاچاق، میزان دقیق مصرف هم مشخص شود.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي؛

گروه راه و مسکن: مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي از تعيين تعرفه خاص براي بنادر كوچك در سال آينده خبر داد و گفت: این اتفاق یک رخداد بی‌نظیر در جهت حمایت از مناطق محروم و بنادر کوچک و نیز حفظ فعالیت‌های محلی و ایجاد اشتغال در نقاط مختلف جنوبی کشور خواهد بود. به گزارش تجارت،‌ محمد راستاد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص نظام تعرفه‌ای در بنادر کشور با اشاره به مبنای حقوق، عوارض و هزینه‌های شکل گرفته از سوی این سازمان اظهار داشت: تعرفه‌های بنادر کشور بر مبنای حقوق، عوارض و هزینه‌ها شکل گرفته است. هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی موظف است براساس قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور، حقوق، عوارض و هزینه ها را به نحوی تعیین و ابلاغ کند تا موجب کاهش انتظار نوبت کشتی‌های بزرگ، تسهیل ورود کشتی‌ها به بنادر و کاهش ماندگاری کالا در بنادر شود. وی افزود: توجه به منافع اقتصاد ملی و در کنار آن عواملی همچون ایجاد تعادل بین هزینه‌ها و درآمدهای سازمان و بخش‌های خصوصی، رابطه منطقی بین خدمات و میزان تعرفه، ساده بودن ساختار تعرفه، افزایش بهره‌وری، استفاده از تجهیزات و تأسیسات و ... از ویژگی‌های بارز نظام تعرفه بنادر کشور است. وی تصریح کرد: در همین رابطه همواره سعی شده است در بازنگری تعرفه‌ها که هر ساله تعيين مي‌شود، اين عوامل مدنظر کارشناسان و ذینفعان تعرفه ای در بنادر کشور قرار گیرد.