پایان رسیدگی دوباره به پرونده جنجالی قتل میترا استاد با تایید "قتل عمد"

گروه اجتماعی: بالاخره بعد از فراز و نشیبهای بسیار و برگزاری مجدد دادگاه رأی پرونده محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران به اتهام قتل همسر دومش، میترا استاد، از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران صادر شد.

نجفی ۱۰ روز قبل و بعد از اخذ رضایت از خانواده استاد، به دلیل نقض حکم صادره در دیوان‌عالی کشور در شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران یک‌بار دیگر پای میز محاکمه رفت. قضات شعبه ۹ روز گذشته نتیجه شور خود را انشا کردند.

بر اساس آنچه کانال شرق به نقل از منابع آگاه نوشته است این رأی با نظر اقلیت نیز همراه بوده که به صورت جداگانه نوشته شده است. گفته می‌شود نجفی به ٧/۵ حبس محکوم شده است که ۶ سال قابل اجرا است. در همین حال حمید گودرزی وکیل‌مدافع محمدعلی نجفی در گفت‌وگو با ایسنا با تایید صدور حکم نجفی گفت: حکم پرونده موکلم صادر شده، ولی هنوز به ما ابلاغ نشده است.

گودرزی افزود: در سامانه ثنا دیدم دادگاه قتل عمد را احراز کرده و در این خصوص حکم موکلم صادر شده است. نجفی در جلسات دادگاه تلاش می کرد با تاکید بر این نکته که عمدی در شلیک 5 گلوله نداشته از اتهام قتل عمد تبرئه شود.

محمدعلی نجفی در خصوص گزارش هیأت کارشناسی به این نکته معترض بود و تاکید داشت: پنج گلوله بدون اراده من شلیک شده است.

میترا استاد - همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران - صبح روز سه‌شنبه ۷ خرداد ماه با شلیک گلوله به قتل رسید و عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در دور اول در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هشتم مرداد ماه ۹۸ از صدور رای پرونده قتل میترا استاد خبر داد و گفت: در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز. دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده؛ «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص چون حق الناس است حکم به قصاص صادر کرده است. دادگاه در مورد «ایراد صدمه غیر موثر در قتل» رای برائت صادر کرده چون دادگاه بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، دو تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر ابتدائا به کف دست اصابت کرده، از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است. محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در مورد «نگهداری سلاح غیر مجاز» هم دادگاه ایشان را به دو سال حبس محکوم کرده است. پس از اعلام رای، گودرزی وکیل مدافع نجفی گفت که به رای صادره مبنی بر قصاص و حبس موکلش اعتراض خواهد کرد. ۲۳ مردادماه برادر میترا استاد نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد. چند روز بعد، محمدعلی نجفی که در بازداشت بود با تودیع وثیقه از اوین آزاد شد. محمدجواد حشمتی رییس کل دادگستری استان تهران ۸ شهریورماه با بیان اینکه محمدعلی نجفی به زندان بازگشت، گفت: برابر ضوابط و مقررات قانونی هرچند با گذشت اولیای دم قصاص منتفی می‌شود ولی در مورد جنبه عمومی جرم قتل توسط دادگاه، حکم مقتضی صادر خواهد شد. نهایتا دو جلسه دادگاه در رسیدگی مجدد در روزهای ۶ و ۹ آذرماه سال جاری در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و حالا گفته می‌شود نجفی به ٧/۵ حبس محکوم شده است که ۶ سال آن قابل اجرا است.

 

بسیاری از وسایلی که در بازار هستند کاربرد ویژه‌ای برای بهبود عملکرد خودرو دارند، اما بعضی از آن‌ها بسیار عجیب بوده و تنها قاتل پول هستند. این وسایل اضافی نه تنها باعث بهبود خودروی شما نمی‌شوند بلکه در برخی مواقع، موانعی هم ایجاد می‌کنند. در این گزارش قصد داریم به تعدادی از بی مصرف‌ترین وسایلی که می‌توان برای خودرو خرید اشاره داشته باشیم.

دریچه‌های مصنوعی: برخی از خودرو‌های خاص مانند شورولت کوروت Z۰۶ به صورت پیش فرض دارای دریچه‌های بر روی بدنه است. این دریچه ها، هوای بیشتری را به ترمز‌ها و پیشرانه خودرو می‌فرستد تا در شرایط بهتری کار کنند. اما بسیاری هستند که با خرید یک تکه پلاستیک به شکل دریچه هوا قصد دارند خودروی خود را خاص نشان دهند. این دریچه‌های مصنوعی نه تنها خودرو را زیبا نمی‌کنند و هیچ خاصیتی ندارند بلکه به مرور ممکن است رنگ خودرو را نیز خراب نمایند.

مکمل‌های سوخت: در هر پمپ بنزینی که وارد شوید یا قدم به هر فروشگاه لوازم یدکی که بگذارید با کوهی از مکمل‌های سوخت مواجه خواهید شد که همه آن‌ها ادعا دارند بهترین مکمل را ساخته و روانه بازار کرده اند. در کل، اما استفاده مداوم از این محصولات باعث خراب شدن پیشرانه خودرو شده و توصیه نمی‌شود.

پرژکتور: معمولا خودرو‌های بزرگ و قدرتمندی که به اسم آفرود فروخته می‌شوند، فرصت زیادی برای حضور دائمی در جاده‌های خارج شهر ندارند، ولی این مورد باعث نشده تا وسایل و اقلام اضافی برای آن‌ها به فروش نرسد. بسیاری که هیچوقت رنگ جاده‌های برون شهری را نمی‌بینند هم به سراغ خرید پرژکتور‌های پر قدرتی می‌روند که تنها هزینه اضافی هستند و هیچ کاربردی ندارند.

اسپویلر: بال عقب یا اسپویلر در خودرو‌های قدرتمند و اسپرت یک نیاز است چرا که این خودرو‌ها نیاز به وسیله‌ای برای افزایش چسبندگی هستند. بسیاری بدون هیچ اطلاع قبلی و تنها برای زیباتر شدن خودرو دست به خرید این وسیله می‌زنند که هیچ فایده‌ای هم برای خودرو‌های معمولی ندارد . البته همین اسپویلر‌ها به رنگ صندوق شما اسیب زده و گا‌ها جلو دید عقب را هم می‌گیرد.

شیشه دودی: یکی از محصولات پر فروش، اما بی مصرف برای خودرو‌ها برچسب‌های شیشه دودی است. برخی خودرو‌ها به صورت پیش فرض با شیشه‌های کمی مات وارد بازار می‌شوند، اما در اکثریت کشور‌های دنیا داشتن شیشه‌های دودی با درصد بالا جرم محسوب می‌شود. همچنین شیشه‌های جلو و عقب خودرو نیز باید همیشه ساده و بدون هیچ اضافاتی باشد. به همین دلیل خرید این برچسب‌ها اصلا توصیه نمی‌شود و بهتر است بدون تغییر در رنگ شیشه ها، به استفاده خود از خودرو ادامه دهید.

گروه بین الملل: بر اساس یک نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاه کوئینیپیاک که نتایجش پس از اعلام رسمی معرفی لایحه استیضاح دونالد ترامپر از سوی دموکراتها منتشر شد، اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی با استیضاح و برکنار شدن ترامپ از ریاست جمهوری مخالفند. به گزارش پایگاه هیل، نتایج این نظرسنجی نشان داده که ۵۱ درصد از رای‌دهندگان شرکت کرده در این نظرسنجی گفته‌اند با استیضاح و برکنار شدن دونالد ترامپ از ریاست جمهوری مخالفند در حالی که ۴۵ درصد با این امر موافق بوده‌اند. این پاسخها تا حد زیاد بر مبنای گرایشات حزبی مطرح شده‌اند چرا که ۸۳ درصد از موافقان با استیضاح و برکناری ترامپ حامی حزب دموکرات آمریکا بوده‌اند در حالی که ۹۵ درصد از مخالفان با استیضاح ترامپ طرفدار حزب جمهوریخواه بوده‌اند.

این نظرسنجی در فاصله ۴-۹ دسامبر، در ضمن برگزاری یک سری جلسات استماع علنی کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در راستای فرآیند استیضاح ترامپ و در عین حال در مقطع پس از اعلام رسمی لایحه قانونی مربوط به این استیضاح از سوی دموکراتها انجام شده است.

مشخص نشده که چه تعداد رای‌دهنده در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند. آخرین باری که مخالفت بیش از ۵۰ درصدی با استیضاح ترامپ در نظرسنجی‌های این شرکت ثبت شد مربوط به زمانی بود که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اواخر سپتامبر تحقیقات برای استیضاح را به جریان انداخت. دموکراتهای آمریکا بعد از آن فرآیند استیضاح ترامپ را به جریان انداختند که دونالد ترامپ درگیر رسوایی مربوط به تلاشهایش برای اعمال فشار بر رئیس جمهور اوکراین به هدف وادار کردن وی به تحقیقات علیه جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری پیشتاز حزب دموکرات شد. آنها ترامپ را متهم کرده‌اند به این که موضوع کمکهای نظامی آمریکا به اوکراین و وعده نشست میان خودش و رئیس جمهور اوکراین را ابزاری برای اعمال فشار بر دولت کی‌یف به منظور وادار کردن این دولت به تحقیقات درباره فسادهای احتمالی جو بایدن و پسرش هانتر بایدن در خاک اوکراین قرار داده است.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت بروز آنفلوآنزا در کشور گفت: از چهارشنبه هفته‌ گذشته (۱۳ آذرماه) به تدریج شاهد روند کاهشی موارد جدید ابتلا به این بیماری و کاهش بار مراجعه بیماران حاد تنفسی به مراکز درمانی بوده‌ایم و این روند حکایت از آن دارد که طی دو تا سه هفته آینده، اپیدمی آنفلوآنزا در کشور کنترل می‌شود.

دکتر حسین عرفانی با اشاره به پایش روند همه‌گیری آنفلوآنزا در کشور و با بیان اینکه در بعضی مواقع امکان بروز موج‌های بعدی آنفلوآنزا نیز وجود دارد، افزود: موج‌های بعدی آنفلوآنزا غالبا موج‌های خفیف‌تری هستند، اما در حال حاضر پیش‌بینی خاصی از بروز موج دوم یا سوم آنفلوآنزا نداریم. در علم همه‌گیری شناسی بر پایه یک روش مدلینگ با توجه به اطلاعاتی که باید از نظر زمانی در اختیار داشته باشیم می‌توانیم در مورد موج‌های بعدی پیش‌بینی کنیم که در حال حاضر برایمان امکان‌پذیر نیست.

وی با تاکید براینکه موج فعلی آنفوآنزا یک موج اپیدمی فصلی و انسانی بوده است، ‌ افزود: بروز موج دوم و سوم بیماری آنفلوآنزا دور از ذهن است، مگر اینکه اطلاعاتی به دست‌مان برسد که خلاف آن را ثابت کند، اما در حال حاضر اطلاعاتی مؤید شکل‌گیری موج‌های بعدی آنفلوآنزا در اختیار نیست.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر اینکه تقاضای صورت گرفته برای تزریق واکسن آنفلوآنزا در سال جاری نوعی تقاضای هیجانی و کاذب بود، تصریح کرد: سال گذشته میزان واکسن آنفلوآنزایی که از بخش خصوصی وارد کشور شد، ۳۰درصد از میزان توزیع شده در سال جاری کمتر بوده است. نکته قابل توجه آن است که از میزان توزیع شده واکسن در سال گذشته، حدود ۵۰۰هزار واکسن به دلیل عدم مصرف دور ریخته شد.