صرفه‌جویی ۳۲ میلیون لیتر بنزین با گازسوز کردن خودرو

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با اجرای طرح گازسوز کردن یک میلیون و پانصد هزار خودروی عمومی و طرح سهمیه‌بندی بنزین در مجموع در مصرف روزانه حدود ۳۲ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد که معادل تولیدات سه پالایشگاه بزرگ اصفهان، تهران و آبادان در کشور است.به گزارش صداوسیما، صادق آبادی در مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه ناوگان دوگانه‌سوز کشور افزود: کاهش هزینه حمل بار و مسافر، کمک به بهبود هوای شهر‌ها و متنوع‌سازی سبد سوخت کشور، از مهمترین دستاورد‌های توسعه ناوگان گازسوز در کشور است.وی گفت: در بدبینانه‌ترین حالت ۱۰ میلیون لیتر از محل اجرای این طرح در مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی خواهد شد که معادل سالی ۱.۸ میلیون دلار صرفه‌جویی در کشور است.

 

تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعت آب و برق

وزیر نیرو از تکمیل ۲۲۷ طرح نیمه تمام صنعت آب و برق تا پایان سال در سراسر کشور خبر داد.به گزارش صدا و سیما؛ رضا اردکانیان در حاشیه مراسم افتتاح جشنواره پژوهش و فناوری در صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این طرح‌ها در قالب پویش الف ب ایران (آب برق ایران) عملیاتی می‌شوند افزود: این طرح‌ها شامل حدود ۳ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی، ۱۰ سد، ۲۶ هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی، آبرسانی به تعداد یک هزار و ۱۲۴ روستا، ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب و ۱۴ تصفیه‌خانه آب است که در زمان مقرر به اتمام خواهند رسید.وی گفت: اصلی‌ترین اتکای وزارت نیرو در لایحه بودجه ۹۹ به منابع داخلی و دریافت بهای مصوب عرضه آب و برق است، اما از بودجه عمومی هم بهره‌مند هستیم.

 

افزایش توان دریافت و پالایش گاز در پالایشگاه‌ها

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران از افزایش توان دریافت و پالایش گاز در پالایشگاه‌های گاز سراسر کشور خبر داد و گفت: وعده افزایش ظرفیت پالایش گاز به ۹۰۰ میلیون مترمکعب در روز محقق شده است.مسعود زردویان در گفت‌وگو با شانا، اظهار کرد: هر سال از گاز تولیدی کشور در این دو مخزن ذخیره می‌شود تا در فصل سرد سال و هنگامی که میزان مصرف به اوج می‌رسد، از گاز ذخیره‌شده این دو مخزن استفاده شود.وی در ادامه گفت: تاکنون ۱۰ پالایشگاه را در حوزه پارس جنوبی تحویل گرفته‌ایم، دو پالایشگاه دیگر را نیز تا چند ماه آینده و یک پالایشگاه را سال آینده تحویل خواهیم گرفت.

 

مراقب مراکز غیرمجاز تبدیل سوخت باشید

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هشدار داد: با توجه به این‌که از سال آینده به خودروهایی که در مراکز غیرقانونی تبدیل سوخت سی‌ان‌جی انجام داده‌اند، گاز تعلق نمی‌گیرد.حمید قاسمی ده‌چشمه در گفت‌وگو با ایسنا،ادامه داد و گفت: به تازگی دولت مصوبه‌ای را مبنی بر گازسوز کردن خودروها به طور رایگان در نظر گرفته که تنها لازم است مردم حوصله به خرج دهند تا کارها به صورت ایمنی و اصولی انجام شود.وی تصریح کرد: اگر شخصی در مراکز غیرقانونی این تبدیل را انجام دهد، علاوه بر ریسک جانی که به دنبال خواهد داشت، سال آینده نیز که جایگاه‌ها هوشمند می‌شوند، دوربین جایگاه‌ها این خودروها را تشخیص نمی‌دهد و با توجه به این‌که این خودروها در لیست خودروهای استاندارد قرار ندارند، در نتیجه به آن‌ها سوخت داده نمی‌شود.

سرمایه گذاری سالیانه سه میلیارد یورو
برای احداث و نوسازی نیروگاه‌ها

مدیر عامل شرکت تولید برق حرارتی گفت: شرکت برق حرارتی باید سالیانه سه میلیارد یورو در احداث و نوسازی نیروگاه‌ها هزینه کند.طرزطلب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش راندمان نیروگاه ری گفت: در این راستا مجوز قانونی برای احداث نیروگاه با راندمان ۶۰ درصد و هم‌چنین مجوز‌های زیست محیطی را اخذ کرده‌ایم.او ادامه داد: سرمایه مورد نیاز برای نوسازی نیروگاه از خط اعتباری ژاپن قرار بود تامین شود که ژاپنی‌ها به دلیل تحریم انصراف دادند.وی اضافه کرد: اگر امکان فراهم کردن سرمایه مورد نیاز برای نوسازی نیروگاه ری از طریق تهاتر با نفت فراهم نشود، راهکار‌های دیگر به کار گرفته خواهد شد.

ضریب تلفات شبکه برق تهران کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در حاشیه دومین نشست شورای هماهنگی با بیان اینکه این شرکت تلاش دارد تا با استفاده از تجهیزات و فن آوری‌های نوین، شبکه توزیع برق پایتخت را به شکل کامل، هوشمند و ارائه خدمات به مشترکان را در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین‌شکل میسر سازد، گفت: در این نشست، مقرر شد تا طرح‌های بهینه‌سازی شبکه توزیع برق و اجرای کابل خودنگهدار در مناطق ۲۲ گانه تهران با زمان‌بندی مناسب و در بازه زمانی کوتاه، اجرایی شده و از این طریق، ضریب تلفات شبکه به میزان چشمگیری کاهش یابد.به‌گزارش وزارت نیرو، حسین صبوری افزود: تا به حال، بیش از ۳۰۰۰ کلید اتوماسیون با قابلیت مانور از راه دور در شبکه توزیع برق تهران، مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تا پایان سال جاری با هوشمندسازی کنتور‌های برق شهر تهران از راه دور، مدیریت خواهد شد.

وزیر نفت اعلام کرد:

گروه انرژی: وزیر نفت با بیان اینکه برای تثبیت مقدار صرفه‌جویی بنزین حاصل از سهمیه‌بندی باید چند ماه صبر کرد، گفت: سهمیه‌بندی تاثیری در قاچاق سوخت ندارد و آنچه در قاچاق تاثیر دارد، قیمت است.

به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا استیضاحش به صحن رفته است، پاسخ داد: اطلاعی ندارم، اکنون اینجا هستم.

  • ساخت پالایشگاه بسیار بسیار گران است

زنگنه با بیان اینکه راه‌حل مسئله سوخت را نباید فقط در ساخت پالایشگاه جست‌وجو کرد، گفت: ساخت پالایشگاه بسیار بسیار گران است و برای هر بشکه تصفیه نفت خام حداقل ۲۰ هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایه‌گذاری شود، یعنی با فرض یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای که مازوت آن حتی زیر ۱۰ درصد نیاید، ۶ میلیارد دلار باید هزینه شود که چهار تا پنج سال نیز زمان می‌برد و تنها ۲۵ درصد آن بنزین خواهد بود.

وی با بیان اینکه راه‌حل مسئله مصرف بنزین را باید در تولید خودرو جست‌وجو کرد، ادامه داد: بخشی مربوط به ساخت کارخانه‌ای خودروهاست که مقدار مصرف سوخت پایین آید و بخش دیگر هم همین کار است که برای سی‌ان‌جی انجام شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه سوخت ملی ما سی‌ان‌جی است، زیرا گاز فراوان داریم و همه جا شبکه‌های گاز ایجاد شده است، گفت: هیچ کشوری در دنیا مانند ایران نیست که ۹۴ تا ۹۵ درصد جمعیت آن مستقیما در خانه‌هایشان از گاز طبیعی استفاده کنند و هیچ کشوری هم نیست که به تعداد ما خودرو سی‌ان‌جی‌سوز داشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه هم‌اکنون به‌طور کامل به فناوری ایستگاه‌های سی‌ان‌جی دست یافته‌ایم و ایستگاه‌ها کاملا ایرانی هستند، افزود: با توجه به اینکه گاز در سرتاسر کشور وجود دارد و تمام تجهیزاتی که لازم است در زنجیره سی‌ان‌جی مصرف شود ایرانی است، پس باید هرچه بیشتر فناوری استفاده از سی‌ان‌جی را در کشور بالا ببریم تا سوخت درست‌تر مصرف و استاندارد آن مراعات شود و تعداد خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز بیشتری داشته باشیم. این یکی از کارهایی است که می‌تواند فشار مصرف بنزین و حتی نفت گاز را کاهش دهد. وی با تأکید بر اینکه خودروهای عمومی همه در این طرح همانند گازرسانی روستایی برنده هستند، تصریح کرد: گازرسانی روستایی سبب قطع مصرف نفت سفید و گاز مایع از سوی مردم می‌شود و از این محل صرفه‌جویی، هزینه‌های گازرسانی بازپرداخت می‌شود.

زنگنه در خصوص قیمت و وضعیت عرضه بنزین و گازوئیل در سال آینده گفت: دولت در بودجه سال آینده که به مجلس داده شده، ‌برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین و یا تک نرخی کردن آن ندارد و همچنین برنامه‌ای برای تغییر قیمت گازوئیل نیز وجود ندارد.

زنگنه درباره میدان گازی فرزاد بی هم اظهار کرد: بخش نخست توسعه این میدان که شامل انجام کار مهندسی، چاه اکتشافی و طراحی پایه می‌شود، تصویب شده و قرارداد آن با شرکت پتروپارس امضا شده و هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران نیز آن را تایید کرده است. بر این اساس قرار شد اجرای این پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۵ میلیون دلار از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در مرحله نخست آغاز شود تا مصوبه شورای اقتصاد را بر مبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در قالب بیع متقابل یا آی‌پی‌سی دریافت کنیم.

وی درباره اینکه از ۲۲ میلیون لیتری که عنوان می‌شود از زمان اجرای سهمیه‌بندی در مصرف بنزین صرفه‌جویی شده است چه میزان آن مربوط به قاچاق می‌شود، توضیح داد: این عددی که درباره صرفه‌جویی بنزین پس از سهمیه‌بندی اعلام می‌شود عدد درستی است، اما باید به این موضوع دقت کنیم که برای ثبت رقم صرفه‌جویی باید چند ماه صبر کرد تا عدد آن تثبیت شود.

ویر نفت ادامه داد: هنوز نمی‌توان ادعا کرد رقم ۲۲ میلیون لیتری که از زمان اجرای سهمیه‌بندی صرفه‌جویی شده است تا پنج ماه آینده نیز همین رقم باقی بماند. هر تغییر قیمتی با شوک اولیه همراه است. برای نمونه، فروش بنزین ۳ هزار تومانی به دلیل اینکه هنوز سهمیه در کارت‌ها وجود دارد، بسیار کم است. زنگنه تصریح کرد: عددی که برای رقم صرفه‌جویی بنزین عنوان می‌شود نسبت به‌ مدت مشابه است، اما بی‌شک می‌دانیم کاهش مصرف خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سهمیه بندی تاثیری در قاچاق ندارد و آنچه در قاچاق تاثیر دارد، قیمت است، تصریح کرد: قاچاق بنزین بر اساس اطلاعاتی که دارم بسیار کم است و قاچاق گازوئیل بیشتر است.

  • عرضه موفق فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی

زنگنه درباره وضع طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی اظهار کرد: قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی اکنون به‌طور کامل به پتروپارس واگذار شده و این شرکت دنبال اجرای این طرح است.

وی درباره عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی اظهار کرد: در عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژ ی بسیار عملکرد موفقی داشتیم و هم‌اکنون عمده فرآورده‌های نفتی در بورس به فروخته می‌شود، به‌تازگی هم مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران با ارسال نامه‌ای به بنده از این اقدام قدردانی کردند.

وزیر نفت افزود: در زمینه فروش نفت‌خام و میعانات گازی در بورس انرژی با وجود آنکه هر ماه عرضه داشتیم، نتوانستیم فروش جدی داشته باشیم.

معاون تولید شرکت ملی نفت ایران:

بخش دولتی در کنار سازندگان و پیمانکاران صنعت نفت است

معاون تولید شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بخش دولتی در کنار سازندگان و پیمانکاران صنعت نفت است، گفت: اگر چنین هدفی محقق شود و نگاه کار گروهی داشته باشیم می توان مشکلات را به صورت درون زا حل کرد.فرخ علیخانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت خوزستان با بیان اینکه ایران از لحاظ دارایی های نفت و گاز در رتبه نخست جهان قرار دارد، گفت: سه استان کشورمان نقش مهمی برای این جایگاه دارند و استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان به ترتیب به عنوان قطب های صنعت نفت، گاز و پالایشی کشور شناخته می شوند.وی به نقش مهم استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این استان با دارا بودن تمامی بخش های بالا دستی، میان دستی و پایین دستی، نقش به سزایی در صنعت نفت کشور دارد و در همین حال ظرفیت بالایی برای فعال کردن این بخش ها وجود دارد.علیخانی با بیان اینکه تمرکز این نمایشگاه بحث سازندگان داخلی در راستای تولید ایمن و پایدار به صورت کار تیمی است، گفت: باید همه خود را یک تیم بدانیم و در این تیم همکاران ما در بخش دولتی در کنار سازندگان و پیمانکاران نقش مهمی دارند و باید سازندگان را بخشی از تیم بدانیم، نه آن که آن ها را در مقابل خود ببینیم.وی افزود: اگر چنین هدفی محقق شود و نگاه کار گروهی داشته باشیم می توان مشکلات را به صورت درون زا حل کرد.معاون تولید شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه صنعت نفت در خوزستان در دو بخش توسعه و تولید تعریف می شود، گفت: در بخش توسعه طرح ۲۸ مخزن یا طرح ملی خط لوله گوره – جاسک را داریم که واقعا در تاریخ صنعت نفت نقطه عطفی به شمار می رود و با توجه به ظرفیت هایی که در استان وجود دارد بخشی از این طرح بزرگ سهم خوزستان شده است از جمله در بخش فولاد که فولادسازهای خوزستان در زنجیره تأمین فولاد، لوله سازی اهواز و اکسین سهم بسزایی دارند.وی از بخش تولید یاد کرد و گفت: در این بخش موضوع کالا و تأمین مواد مورد توجه است، اما عمده توجه ما به بخش کالا بوده است.علیخانی از اهمیت تأمین مواد در دو بخش مهم تولید و حفاری یاد کرد و گفت: بر اساس آمار گردآوری شده حجم و تعداد مواد مورد استفاده در این دو بخش بسیار بالا است و ایران اکنون صرفا به ترکیب این مواد می پردازد و این در حالی است که پتروشیمی های ما می توانند
به تأمین این مواد بپردازند.( 1398.5523)

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران:

گروه انرژی:مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: شمار قطعات کاربردی در صنعت حفاری تولید داخل با احتساب تکثیر منابع تا کنون از مرز 22 هزار و 500 قطعه فراتر رفته است. مهندس سید عبداله موسوی در بازدید از یازدهمین و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری با اشاره به توانمندی های سازندگان و صنعتگران ایرانی افزود: هر ساله بر اساس گزارش ها و در بازدید از فضاهای نمایشگاهی خاصه مربوط به صنعت نفت شاهد رشد کیفی، تنوع، نوآوری و خلاقیت های سازندگان داخلی و متخصصان صنعت نفت و حفاری هستیم.وی گفت: در بیش از یک دهه اخیر در نتیجه هم افزایی میان شرکت های نفتی، مراکز علمی و پژوهشی، مجموعه های صنعتی بزرگ و کوچک و شرکت های دانش بنیان تحوّل خارق العاده در موضوع کسب دانش فنی، طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت حاصل شد که نوید بخش خودکفایی و خود اتکایی در این صنعت عظیم گردید.موسوی اظهار کرد: هم اینک در ابتکار عمل و تعامل میان شرکت های دولتی فعال در عرصه صنعت نفت و سازندگان و صنعتگران داخلی گام های بلندی در تأمین نیازهای صنعت نفت و حفاری برداشته شده و تولید تجهیزات که خود آمیخته ای از صدها قطعه با فناوری پیچیده است در فهرست شرکت ها و مجموعه های صنعتی که در زمینه ساخت فعالیت دارند قرار گرفته است.مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در همین ارتباط تعداد کل قطعات ساخت داخل منحصر بفرد را بیش از شش هزار و 900 قلم عنوان و افزود: به موازات این توفیق تا به حال 40 تجهیز پیچیده با فناوری روز به طور کامل بومی سازی شده که از آن جمله لوله مغزی سیار، گرداننده فوقانی (تاپ درایو)، انواع پمپ های فشار قوی (پمپ تراک)، اسکیدهای نمودارگیری دریایی، یونیت های نمودارگیری سطحی و درون چاهی ، SCR و بخش های مهمی از تجهیزات و ابزار مربوط به خدمات فنی و مهندسی یکپارچه حفاری می باشد.وی گفت: در زمان حاضر نیز 394 قطعه پر مصرف کاربردی در صنعت حفاری در مراحل ساخت قرار دارد و در یک سال اخیر 644 نفشه ساخت، اصلاح و به روز رسانی گردیده است.موسوی تعداد سازندگان طرف قرارداد در زمینه ساخت قطعات جدید را 106 شرکت عنوان و خاطر نشان کرد: بیشتر این شرکت ها در استان خوزستان هستند و در دو سال گذشته افزون بر 75 درصد از حجم ریالی خرید قطعات ساخت داخل به این استان اختصاص داشته است.مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به شعار امسال به عنوان سال رونق تولید افزود: این شرکت هم افزایی بیشتر و استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های داخلی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود دارد و نهایت همکاری و همیاری را با سازندگان و صنعتگران خواهد داشت.

 
 
 

همزمان با آغاز بکار یازدهمین و هفدهمین نمایشگاه مشترک ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان شرکت ملی حفاری ایران از پنج تجهیز و ابزار کاربردی در عملیات حفاری و دو کتاب
رونمایی کرد.

در آیین رونمایی از این قطعات، تجهیزات، ابزار و کتاب ها مهندس فرخ علیخانی معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، مهندس احمد محمدی مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مهندس سید عبداله موسوی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران و شماری از مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران، تولید کنندگان، سازندگان و بازدید کنندگان
حضور داشتند.

این تجهیزات و ابزار در نتیجه هم افزایی و همکاری مستمر میان متخصصان شرکت ملی حفاری ایران، مراکز علمی و پژوهشی و شرکت های دانش بنیان تولید داخل شده و نقش مهمی در فرآیند عملیات حفاری و خدمات یکپارچه جانبی ایفا می کنند.

این تجهیزات و ابزار شامل RTTS که مجموعه ابزار درون چاهی است، یک نمونه لاینر پمپ سیال از قطعات پر مصرف در پمپ های سیال، پکینگ المنت برای جلوگیری از فوران، پالسر مثبت که در عملیات حفاری افقی و جهت دار کاربرد دارد و سیستم دیجیتال پمپ های
سیال می باشند.

همچنین در این مراسم کتاب کارنامه پژوهشی شرکت که از سوی مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت تهیه و به چاپ رسیده است و کتاب مسئولیت های اجتماعی در مورد خدمات عام المنفعه که توسط روابط عمومی انتشار یافته
رونمایی شد.

همزمان با دومین روز کاری یازدهمین و هفدهمین نمایشگاه مشترک ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان، شرکت ملی حفاری ایران و دانشگاه شهید چمران اهواز تفاهمنامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی امضاء کردند. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران این تفاهنمامه به امضای دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران و مهندس سید عبداله موسوی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران رسید. این تفاهمنامه در راستای گسترش زمینه های همکاری های علمی و پژوهشی جهت رفع نیازهای صنایع به ویژه صنعت حفاری میان دانشگاه و این شرکت مبادله گردید. در آیین امضای تفاهمنامه مهندس موسوی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به تعاملات سازنده و اثر بخش میان این شرکت و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و تحقیقاتی کشور از جمله دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: در نتیجه این همکاری و هم افزایی تا کنون در خصوص ساخت قطعات و تجهیزات و اجرای طرح های پژوهشی توفیقات قابل توجهی حاصل گردیده است. در حاشیه این مراسم مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در گفت وگو با خبرنگاران درباره محورهای این تفاهمنامه توضیح داد: بومی سازی و انتقال فناوری های نوین، بهره گیری بهینه از ظرفیت های دانشگاه از جمله قطب علمی حفاری و مرکز تحقیقات حفاری دانشگاه در تعریف و اجرای پروژه های پژوهشی از شمار محورهای این سند همکاری است. مهدی عرشیان گفت: همچنین حمایت از پایان نامه های تحصیلی تکمیلی خاصه در ارتباط با مدیریت فناوری در صنعت حفاری با محوریت شرکت ملی حفاری، محور قراردادن مرکز تحقیقات حفاری در روابط فیمابین از دیگر موارد این تفاهمنامه محسوب می شود.