یادداشت

دکتر فخرالدین سلطانی

مجتبی عبدالملکی

انسان، موجودی اجتماعی است که طبیعت او تمایل به برقراری ارتباط با نزدیکان و اطراف دارد. این نیاز در یک گروه و جامعه که شکل یافته از افراد انسانی است نیز مشاهده می شود. منشأ این نیاز در مکتب های فلسفی به شیوه های مختلفی تبیین شده است؛دین اسلام آیینی است که نه تنها به مباحث ایمانی و اعتقادی شخص توجه داشت بلکه برای تمامی شئون زندگی انسانی اعم از فردی و اجتماعی برنامه و راهکار ارائه داده است. بر همین اساس تبیین و تحلیل این جایگاه از منظر اسلام نیز قابل بررسی بوده به گونه ای که پیامبر اسلام (ص) که پیام آور و الگوی بسیار اساسی در تمامی شئون زندگی اعم از مدیریت، حکومت و سیاست می باشد به اهمیت این جایگاه پرداخته و در سیره و رفتار سیاسی خویش در روابط خارجی نقش دیپلماسی را پر رنگ تر از مفاهیم دیگر معنا نموده است.

منظور از روابط خارجی مجموعه از فعالیت های است که در سیرۀ سیاسی پیامبر اسلام نسبت به دولت ها، ملتها، اقوام و ادیان دیگر اعمال شده است، و خط و مشی و چارچوب کلی سیاست خارجی دولت اسلامی که پیامبر اسلام(ص) مؤسس آن بود، تعیین و ترسیم گردیده است.

فهرستی از چارچوب کلی سیاست خارجی اسلام عبارتند از:

1. پایبندی به تعهدات و پیمان ها(توبه، آیه7؛ نحل، آیه 91-92؛ اسراء، آیه 34؛ نساء؛ آیه90)

2. رعایت امانت و پرهیز از خیانت (نحل، آیه 94)

3. محوریت الله و التزام به عدالت:(مائده؛ آیه 8)

4. پذیرش صلح و پیمانهای صلح جویانه: (انفال؛ آیه 61)

5. احترام به نظم و قراردادهای بین المللی: (نساء؛ آیه 90).

6. مبارزه با سلطه جویی و فساد و ترسیم آینده: (قصص؛ آیه 83).

7. برقراری روابط دوستانه و عادلانه با کساینکه در امر دین با شما جنگ نکرده و شما را از خانه و دیارتان بیرون نکرده اند:(ممتحنه؛ آیه 9).

8. قطع رابطه با ستمگران که در امر دین با شما جنگیده اند و شما را از خانه و دیارتان بیرون کرده اند، و نیز قطع رابطه با کسانی که از آن ظالمان حمایت کرده اند: (ممتحنه؛ آیه 9).

9. مقابله به مثل به متجاوزان و بدخواهان: (بقره؛ آیه 194 و شوروی؛ آیه 42-40).

با استفاده از آیات قرآن کریم و سیرۀ سیاسی رسول الله الاعظم(ص)، اصول و مبانی کلی سیاست خارجی و دیپلماسی در اسلام را به ترتیب زیر می توان ارائه داد:

1. اصل دعوت 2. اصل نفی سبیل و عزت اسلامی 3. اصل همزیستی مسالمت آمیز 4. رعایت احترام متقابل در روابط خارجی و بین المللی 5. اصل وفای به عهد و احترام به قرار دادها و پیمان ها

به لحاظ اهمیت این اصول، هر یک را به اختصار توضیح می دهیم:

1) اصل دعوت

در روابط خارجی اسلام و سیرۀ سیاسی رسول اکرم(ص) اصل دعوت با محوریت توحید یکی از اصول سیاسی و مورد تأکید بسیار است، دعوت، دستور صریح قرآن است و از ضروریات دین اسلام و روابط خارجی آن محسوب می شود، و شرایط مبنا و اصل قرار گرفتن را در فقه سیاسی اسلام دارد. یعنی هم یک حکم منصوص است نه اجتهاد، و منسوخ هم نشده است، احکام تکلیفیه بر آن جاری است، منطبق با سنت است و کلی نیز می باشد. پس این اصل یکی از مبانی روابط خارجی دولت اسلامی است که به تناسب شرایط و با شیوه خاصّی از آن استفاده می شود...«دعوت» و تبلیغ از مهم ترین و اساسی ترین هدف رسالت انبیاء الهی به خصوص پیامبر اکرم(ص) بوده و منشأ وحیانی دارد.

توجه به قرآن کریم و سنت عملی پیامبر(ص)، این واقعیت را اثبات می کند که مبنای سیاست خارجی در دولت اسلامی، بر محوریت توحید و نبوت رسول اکرم(ص) همان دعوت و تبلیغ است. پیامبر اسلام(ص) در اصل دعوت، روش های مختلفی را بکار می گرفت از جمله تقدم اصل همزیستی مسالمت آمیز بر تشنج و جنگ، رعایت مسائل اخلاقی و انعطاف پذیری، و استفاده از اصول مشترک.

يكي از روش‌هاي كه يك سياستمدار را به هدفش نزديك مي‌كند، استفاده از اصول و نقاط مشترك با مخالفان و بيگانگان است، از اين استراتژي و روش، پيامبر اسلام(ص) بسيار خوب استفاده مي كرد، در نامه خود غالباً آيه 64 از سوره آل عمران را مورد استناد خود قرار مي‌داد، كه در آن از كلمه مشترك و يكسان نام برده است.

از مطالعه آيات قرآني چنين بر مي‌آيد كه ايجاد رابطه مودّت با بيگانگان امري است كه مسلمانان در روابط بين المللي خود مي توانند از آن بهره بگيرند، چه، اولاً اسلام آيين فطرت است و هرگز با احساسات طبيعي و انساني بشر سرناسازگاري نداشته است، ثانياً، اسلام بدين نكته اساسي توجه داشته كه هميشه باايجاد يك جو آرام و مالامال از تفاهم است كه انسان مي تواند با مخالفان عقيدتي خود به گفت گو بنشيند. پس اگر مودّت، تبادل عواطف انساني و نيك رفتاري با كافران، از شروط اساسي تبليغ است چگونه مي توان در روابط مسلمانان با ديگر جوامع بشري اين پديده هاي طبيعي را منكر شد.

2- اصل نفي سبيل و عزّت اسلامي

مفهوم و معناي «قاعده نفي سبيل» چنين است: «خداوند در قوانين و شريعت اسلام هيچ گونه راه نفوذ و تسلط كفار بر مسلمين را باز نگذارده و هرگونه راه تسلط كافران بر مسلمانان را بسته است. پس كافر در هيچ زمينه‌اي شرعاً‌ نمي‌تواند بر مسلمانان مسلط شود».

قاعده نفي سبيل از لحاظ دليل شرعي از آيات و روايات و اجماع فقهاي اسلام و دليل عقلي،‌ بسيار معتبر است. و لن بعل الله للكافرين علي الم‍ؤمنين سبيلاً‌. خداوند سبيل و طريقي براي كافران بر مؤمنان قرار نداده است. از پيامبر اسلام (ص)‌ روايت شده كه فرمود: الاسلام يعلو ولا يعلي عليه و الكفار بمنزله الموتي لا يحجبون ولا يورثون.

اسلام هميشه علو و برتري نسبت به ساير مكاتب و ملل را دارد و هيچ چيزي بر آن برتري ندارد و كافران به منزله مرده ها هستند كه نه مانع ارث مي‌شوند و نه ارث مي برند.

بر اساس قاعده نفي سبيل،‌ راه هر نوع نفوذ و سلطه كفار بر جوامع اسلامي در حوزه هاي مختلف سياسي،‌ نظامي،‌ اقتصادي و فرهنگي بايد مسدود شود. عزت و سيادت از آن مسلمانان است. قرآن كريم مي‌فرمايد: ولله العزه و لرسوله و للمؤمنين ولكن المنافقين لا يعلمون. عزت و شوكت مخصوص خداوند و پيغمبرش و مؤمنين است. ولي منافقان نمي‌دانند.

امام خميني (ره) هر نوع روابط و قرار داد بين المللي را كه منجر به نقض اين اصل و ناديده گرفتن آن شود،‌بي اعتبار دانسته و انعقاد چنين معاهداتي را تحريم مي‌كند.

3- اصل همزيستي مسالمت آميز:

در ضمن اين اصل،سه فرع وجود دارد كه طريقي است براي صلح وهمزيستي مسالمت آميز :‌

1- تاليف قلوب : ( توبه آيه/ 60 و مقنعة شيخ مفيد، ص 241 )

2- احسان : ( نحل آيه / 90 و توبه آيه / 91 و ممتحنه آيه / 8 )

3- قاعده لاضرر: ( وسائل الشيعه،‌ج 17، ص 319، حديث 1 و ص 341)

آلودگی هوا دوباره مدارس را به تعطیلی کشاند؛

گروه اجتماعی: داستان زمستان و پدیده وارونگی برای تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور داستانی تکراری است. خیمه زدن آلودگی در آسمان تهران طی سالهای اخیر آرزوی دیدن آسمان آبی پایتخت را برای ساکنانش به حسرتی بزرگ تبدیل کرده است. باور کنید یا نه این روزها در شهری که برج هایش راه ورود باد و جریان هوا را هم بسته اند نفس کشیدن هم مرگ آور شده است.

جالب اینجاست که هر ساله تهران با این مشکل دست و پنجه نرم می کند و هر بار هم به جای حل اساسی و اصولی مشکل مسئولان با تعطیل کردن مدارس و اجرای طرح زوج و فرد از در منازل و البته دعا برای وزیدن باد به مقابله با این مشکل می روند. بر اساس آمار از ابتدای سال تا روز ۲۴ آذر ماه ۹۸ در شهر تهران فقط ۲۵ روز پاک وجود داشته است. در این مدت ۱۹۲ روز قابل قبول، ۵۱ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشته‌ایم در حالی که طی مدت مشابه در سال ۹۷ شاهد ۱۵ روز پاک، ۲۱۶ روز قابل قبول و ۳۹ روز ناسالم برای گروه های حساس بودیم و روز ناسالم برای همه گروه‌ها نداشتیم.

روز گذشته مرکز پایش آلودگی هوا، شاخص آلودگی هوای پایتخت را ۱۴۵ و در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» اعلام و تاکید کرد امروز هم هوا در وضعیت ناسالم برای همه قرار می گیرد.

نفس تهران که به شماره می افتد اولین قربانی آلودگی هوا سالمندان و کودکان و بیماران قلبی هستند و متاسفانه طی ۲۴ ساعت با افزایش آلودگی هوا، ۱۵۴۱ نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و تنفسی به مراکز اورژانس مراجعه کرده‌اند.

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره آمار مراجعین بیماران تنفسی و قلبی طی ۲۴ ساعت گذشته به بخش اورژانس مراکز درمانی به دلیل آلودگی هوا اظهار داشت: در استان‌های اصفهان و البرز، شاهد بیشترین مراجعه کنندگان به مراکز اورژانس بوده‌ایم و به طور کلی ۱۵۴۱ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته به مراکز اورژانس مراجعه کردند. وی با بیان اینکه از این تعداد ۵۷۰ نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی و ۹۷۱ نفر به دلیل بیماری‌های قلبی به این مراکز مراجعه کرده‌اند، گفت: استان تهران با ۱۰۵۱ مراجعه در صدر آمار قرار دارد.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود: استان‌های تهران و مرکزی در رده‌های بعدی مراجعات بیماران قلبی و تنفسی قرار گرفته‌اند.

آلودگی هوا سبب شده تا طی روز یکشنبه و دوشنبه مدارس استان تهران، رودهن و پردیس در همه مقاطع تحصیلی جز دماوند و فیروزکوه تعطیل شود. به گفته محمد تقی‌زاده معاون استاندار تهران؛ با توجه به استمرار آلودگی هوا و بر اساس تصمیماتی که در جلسه کمیته اضطرار اتخاذ شد و با توجه به پایش هایی که از طریق ایستگاه های سنجش در خصوص آلاینده ها داشته ایم، همچنان وضعیت ناسالم را در شهر تهران و شهرستان های دیگر خواهیم داشت. وی در خصوص تمهیدات اتخاذ شده بیان داشت: محدودیت های ویژه از جمله تردد کامیون ها در سطح شهرها وجود دارد و طرح زوج و فرد از درب منازل را نیز برای امروز خواهیم داشت. وی گفت: عدم فعالیت کارگاه ها و تولیدی های بتنی و معادن شن و ماسه در سطح شهر و استان تهران برقرار است و فعالیت های عمرانی نیز که سبب انباشت آلایندگی ها نیز شود محدودیت همچنان در سطح شهر تهران ممنوع می باشد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی امروز (دوشنبه) کیفیت هوای شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان و قزوین در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار می‌گیرد.

این روزها بازار خودروی ایران شاهد ورود تازه واردی است که می توان آن را در شوروم های نمایندگی سیف خودرو دید. این شرکت که با خرید کارخانه مرتب خودرو اقدام به تولید و عرضه خودروهای چینی بیسو در ایران می کرد حال در تازه ترین اقدام نمونه هایی از خودروی چینی جدیدی به نام " SWM" را وارد کشور کرده است که هم اکنون در حال اخذ استاندارد های لازم برای تولید آن می باشد. G01 و G01 F دو مدلی است که در آینده نزدیک به صورت گسترده وارد بازار کشور می شود. G01 نسخه استاندارد این کراس اوور و G01 F نسخه ای است که با بهره گیری از کیت اسپرت ظاهر خشن تری را به نمایش می گذارد. G01 با طول ۴۶۱۰ میلی‌متر و عرض ۱۸۵۵ میلی‌متر عرضه می‌شود. فاصله‌ی محورهایG01 هم ۲۷۵۰ میلی‌متر است. با این اوصاف، حاصل همکاری برلیانس و SWM نسبت به ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ اسپرت، ۲۲ سانتی‌متر در طول و ۹ سانتی‌متر در عرض بزرگ‌تر است؛ درحالی‌که ارتفاع تقریبا مشابه دارد. به بیان بهتر، G01 از نظر ابعاد اندازه نزدیک به جک S۵ است. در طراحی کابین، ظاهری جالب‌تری را از SWM G01 شاهد هستیم. فرم کلی کابین مینیمال بوده و عاری از هرگونه دکمه اضافه است. شرکت ایتالیایی سعی داشته تا مخلوطی از طراحی داخلی خودروهای لوکس آمریکایی و محصولات گران‌قیمت چینی را در کابین SWM G01 ارایه دهد. همانند دیگر خودروهای روز جهان، نشانگر‌های خودرو در صفحه نمایشی دیجیتالی جای داده شده اند. یک صفحه نمایش لمسی دیگر نیز وظیفه برقراری ارتباط با سیستم سرگرمی را بر عهده دارد.این خودرو همچنین مجهز به دوربین 360 در جه نیز می باشد. در این خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر با حداکثر قدرت 156 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتن‌متر نصب شده که این توان را از طریق یک گیربکس cvt شش سرعته به چرخ های چلو منتقل می کند. اولین نمونه‌های خودروی SWM G01 قرار است تا قبل از عید سال نو به صورت پلاک شده وارد خیابان‌های کشور شوند اما قبل از آن می‌توانید این خودرو را در شوروم‌های شرکت سیف خودرو ببینید. هنوز قیمت SWM G01 توسط این شرکت مشخص نشده و باید منتظر ماند و دید در زمان معرفی رسمی این خودرو چه قیمتی برای آن اعلام خواهد شد.

 

گروه بین الملل: مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه ۲۷ آذر در مورد استیضاح رئیس جمهوری این کشور رای گیری می کند. به گزارش دیلی تلگراف، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه هفته جاری در مورد استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور رای گیری می کند. در هفته گذشته کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا دو بند مربوط به استیضاح ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را تصویب کرد. بر این اساس استیضاح ترامپ برای رأی گیری توسط مجلس به صحن علنی می رود. با توجه به ترکیب مجلس نمایندگان و اکثریت دموکرات در آن انتظار می رود این مجلس نیز به استیضاح رأی دهد و استیضاح به سنای آمریکا ارجاع شود. دونالد ترامپ در صورت رای موافق دو سوم سناتورها به طرح استیضاح از سمت خود برکنار خواهد شد.

«میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنای آمریکا اعلام کرده که در صورت تصویب طرح دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان این کشور برای استیضاح دونالد ترامپ، محاکمه سنای آمریکا برای استیضاح وی ژانویه سال آتی میلادی برگزار می‌ شود.

در شش ماهه اول سال ۲۰۱۹ بیش از چهار میلیارد رشته داده در دسترس هکرها قرار گرفتند که علت اصلی این مساله استفاده از کلمات عبور ساده بوده از این رو فهرست مشهورترین آنها منتشر شده است. به گزارش فوربس، محققان موسسه «نرد پس» که برنامه ای برای مدیریت کلمات عبور عرضه کرده اند، با بررسی کلمات عبور مورد استفاده کاربران فهرستی از محبوب ترین کلمات عبور ناایمن را منتشر کرده اند. سه کلمه عبور برتری که توسط بیش از شش میلیون و سیصد هزار نفر از کاربران مورد استفاده قرار گرفته اند بسیار ناایمن هستند و «نرد پس» از کاربران خواسته تا به هیچ وجه از آنها استفاده نکنند. این سه کلمه عبور عبارتند از ۱۲۳۴۵، ۱۲۳۴۵۶ و ۱۲۳۴۵۶۷۸۹. دیگر کلمات عبور ناایمن محبوب در فهرست یادشده عبارتند از test۱، password، ۱۲۳۴۵۶۷۸، zinch، g_czechout، asdf و qwerty. در ردیف ۱۱ تا ۲۰ این فهرست هم کلمات عبوری مانند ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰، ۱۲۳۴۵۶۷، Aa۱۲۳۴۵۶، iloveyou، ۱۲۳۴، abc۱۲۳، ۱۱۱۱۱۱، ۱۲۳۱۲۳، dubsmash و test قرار دارند.

آقا و یا خانم به اصطلاح «تستر» دهانش را تا جایی که می‌تواند باز می‌کند و یک گاز از ساندویچ بزرگش را می‌چپاند داخل دهانش و شروع می‌کند به بلعیدن و سرش را به نشانه لذت از طعم غذا تکان می‌دهد؛ غذاهایی که این روزها به «بمب»، «آرپیچی»، «نارنجک»، «دینامیت» و ... تغییر نام داده‌اند.

فرهنگ غذایی ما ایرانیان از دیرباز تا کنون بخش جذابی از مناسبات فرهنگی ما محسوب می‌شده است. در ایران غذا بسیار مورد احترام است و «سفره» همیشه در این فرهنگ حرمت دارد. در فرهنگ غذایی ما باور عمومی بر این است: غذایی که می‌خوریم از نعمات خداوند است و از این‌رو بی‌احترامی به غذا یک‌جورهایی بی‌احترامی به خالق محسوب می‌شود.

فرهنگ دور سفره نشستن به عنوان محلی که افراد خانواده سه بار در روز، دور آن قرار می‌گیرند و با همدیگر گپ می‌زنند، در فرهنگ غذایی ما بسیار ارزشمند محسوب می‌شود؛ تا جایی که غذاخوردن به صورت انفرادی نوعی بی‌احترامی به اعضای خانواده و نشانه‌ای از نابسامان بودن ارتباطات خانوادگی به شمار می‌رود.

علاوه بر همه اینها ایرانی‌ها عادات غذایی بسیار سالمی هم داشته‌اند که رفته رفته در حال از بین رفتن است. مثلا زود شام خوردن! به طوری که مردم بعد از غروب آفتاب شام می‌خوردند و فاصله بین شام تا زمان خوابیدن زیاد بود. در این شرایط هضم غذا به خوبی انجام می‌شد و بیماری‌هایی مانند ورم‌معده کمتر بود.

دیگری مصرف نوشیدنی‌های دست‌ساز و سالم بود. درست برعکس امروز، قدیمی‌ها نوشابه گازدار نمی‌خوردند و بیشتر آب، دوغ و انواع شربت‌های سنتی مصرف می‌کردند. شربت سکنجبین، سرکه شیره و عرقیات هم جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌غذایی روزانه مردم داشتند. این در حالی است که ما امروز فکر می‌کنیم غذا بدون نوشابه گازدار از گلو پایین نمی‌رود!

اما حالا چند سالی می‌شود که ما ایرانی‌ها با ادعای کمبود وقت در زندگی روزانه، فرهنگ غذایی را تغییر داده‌ایم. این در حالی است که ساعات مفید کار در ایران پایین است و با بسیاری از کشورهای جهان قابل مقایسه نیست اما همین اعتقاد ما به کمبود وقت باعث شده تا فست‌فودها و غذاهای کنسروی در ایران مصرف بسیار بالایی داشته باشند؛ تا جایی که ایرانی‌ها در کنار آمریکایی‌ها از کشورهایی به‌حساب می‌آیند که مصرف فست‌فود در آنها بسیار بالاست و بد نیست بدانید که زنان ایرانی از زنان آمریکایی چاق‌ترند.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان از غذاهای پرحجم و مهمانی‌های عظیم به سمت غذاهای کم‌حجم و مهمانی‌های کوچک‌تر حرکت می‌کنند، ما مسیری در جهت مخالف پیش گرفته‌ایم و رستوران‌ها برای تبلیغاتشان روی حجم زیاد غذا و میزان چربی آن مانور می‌دهند و اتفاقا تا حد زیادی هم موفق شده‌اند.

این چیزی است که اروپایی‌ها از قرن 17 روی آن کار کرده‌اند؛ یعنی تغییر شیوه‌ی غذا خوردن از کمیت به کیفیت، شکل جدید و ایده‌آلی از اندام را برای طبقه‌ی بالا معرفی کرد که در آن بدن چاق، دیگر نشان‌دهنده اعتبار و تشخص برای صاحبش نبود و این تفکر جای خود را به رژیم‌های غذایی داد که در آن بدن لاغر، نشانه‌ای از تعلق به طبقه‌ی بالای جامعه محسوب می‌شد