رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار امیر قطر و هیئت همراه تاکید کردند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و هیأت همراه تأکید کردند: شرایط کنونی منطقه بیش از پیش نیازمند تقویت ارتباطات کشورهای منطقه و تأثیر نپذیرفتن از القائات بیگانگان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای ‌ گفتند: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده و آقای رئیس جمهور هم صراحتاً گفته است، ایران آماده همکاری های نزدیکتر با کشورهای منطقه است.

معظم له شرایط کنونی منطقه را نامناسب دانستند و افزودند: علت این وضعیت فسادانگیزی امریکا و رفقای او است و تنها راه مقابله با آن هم تکیه بر همکاریهای درون منطقه ای است.

ایشان با اشاره به روابط سیاسی خوب ایران و قطر خاطرنشان کردند: روابط اقتصادی دو کشور در سطح روابط سیاسی نیست و باید همکاریهای ایران و قطر در زمینه های مشترک بیش از پیش گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته برخی ها بخصوص آنهایی که از آن سر دنیا به این منطقه آمده اند، تمایل به گسترش همکاریهای کشورهای منطقه ندارند ولی این موضوع ربطی به آنها ندارد و کشورها و ملتهای منطقه، دیگر چنین تحکم ها و دخالت هایی را قبول نمی کنند.

در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سخنانی با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی شرایط منطقه را دشوار خواند و گفت: ما با صحبتهای جنابعالی درخصوص لزوم افزایش همکاریهای منطقه ای کاملاً موافقیم و معتقدیم باید گفتگوهای جامع میان کشورهای منطقه برگزار شود.

امیرقطر همچنین با اشاره به مذاکرات خود در تهران افزود: قرار بر این شد که کمیسیون مشترک دو کشور، حدود سه ماه دیگر در ایران برگزار شود و امیدواریم روابط اقتصادی ایران و قطر به سطح روابط سیاسی برسد.

وی همچنین از کمکها و حمایتها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم قطر، تشکر و قدردانی کرد.

فرمانده سپاه در جلسه غیر علنی مجلس حضور یافت؛

گروه سیاسی: به دنبال حادثه سقوط هواپیمای تهران-کی‌یف، فرمانده کل سپاه در صحن علنی مجلس حاضر شد تا در جلسه غیر علنی توضیحاتی در این باره به نمایندگان مردم ارایه کند. پس از پایان جلسه علنی علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی گفت: مجلس از ساعت ۸ صبح امروز جلسه‌ای را با حضور سردار سلامی فرمانده محترم سپاه -درباره علمیاتی که انجام شد و حادثه ناگواری که رخ داد و قلب همه ملت ایران را جریحه دار کرد-، داشت.وی افزود: در این جلسه دلایل بروز این اتفاق مطرح شد و سردار سلامی توضیحاتی درباره آمادگی مقابله با اقدامات آمریکا و کیفیت عملی که انجام شد و به سقوط هواپیما منجر شد و اشکالاتی که بود، توضیحاتی دادند.رئیس مجلس اضافه کرد: امیدواریم با تدابیری که انجام می‌شود به جد از تکرار این حوادث جلوگیری شود.لاریجانی از کمیسیون امنیت ملی خواست چگونگی سقوط هواپیما و ابعاد آن و نحوه جلوگیری از بروز اینگونه حوادث را مورد بررسی قرار دهد.

مسئولیت نداشتن سپاه

در ادامه یک عضو هیات رئیسه مجلس گفت که در جلسه غیرعلنی سردار سلامی فرمانده سپاه تاکید داشت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست و لذا سپاه مسئول توقف این پروازها نمی‌باشد. علیرضا رحیمی گفت: سردار سلامی از مردم عذرخواهی کرد. قالب صحبت‌هایش در محور حساسیت آسمان ایران در زمان حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و بعد از آن سقوط هواپیمای اوکراینی بود. حساسیتی که نمایندگان درک می‌کنند ولی باز هم ایشان جزئیات بیشتری از تهدیدهای آمریکا و ترامپ و آمادگی نیروهای مسلح ارائه کرد.این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: سردار سلامی درباره اینکه چرا آن زمان پروازهای مسافربری متوقف نشده گفت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست. لذا سپاه مسئولیتی برای توقف پروازهای مسافربری ندارد. این موضوع مهمی بود اما همچنان ابهامات و سوالات زیادی در ذهن نمایندگان وجود دارد.رحیمی درباره اعلام این حادثه بعد از ۴۸ ساعت گفت: سردار سلامی همان توضیحات سردار جلالی را داد که ۴۸ ساعت مشغول بررسی دقیق حادثه بودند. چون شلیک صورت گرفته بر این اساس بوده که هدف‌شان کروز و نه هواپیما بوده است.وی درباره اینکه چرا قبل از بیانیه ستاد کل سازمان هواپیمایی با قاطعیت علت سقوط هواپیما را نقص فنی اعلام می‌کرد، گفت: سردار سلامی توضیح داد که سازمان هواپیمایی کشور دستوری درباره نحوه موضع گیری نداده بودند و تمامی مواضع اعلام شده از سمت خودشان بوده چون آنها اطلاعی از این اتفاق نداشتن

تعدادی از نمایندگان مجلس دهم نیز موفق به عبور از صافی شورای نگهبان نشدند

گروه سیاسی- کورش شرفشاهی: پس از نگرانی های بسیاری که از سوی نامزدهای انتخابات مجلس مبنی بر رد صلاحیت صورت گرفت، سخنگوی شورای نگهبان از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس خبر داد. عباسعلی کدخدایی در توییتی نوشت: «در ساعات پایانی شنبه ۲۱ دی‌ماه با تلاش شبانه‌روزی اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها، کار بررسی صلاحیت‌ داوطلبان پایان یافت. اگر چه زمان بررسی بسیار کم و تعداد پرونده‌ها بسیار زیاد بود اما تلاش شد هیچ پرونده‌ای در این فرصت محدود، بررسی‌نشده باقی نماند.»

  • فرصت برای اعتراض

پس از آنکه افراد رد صلاحیت شده از طریق پیامک در جریان قرار گرفتند، شورای نگهبان طی اطلاعیه‌ای خطاب به آن دسته از داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته است اعلام کرد: بر اساس تبصرهای ۲، ۳ و ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۳۴ آیین نامه اجرایی آن، داوطلبان مزبور می‌توانند جهت ارائه شکایت خود ظرف مدت ۵ روز از تاریخ ۹۸/۱۰/۲۲ الی ۹۸/۱۰/۲۶ از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۶:۰۰ به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان مربوطه و یا در تهران به نشانی بزرگراه بسیج، بلوار هجرت، مجموعه ورزشی جهان پهلوان تختی مراجعه نموده و پس از دریافت و تکمیل فرم شکایت، مدارک خود را تحویل داده و رسید آن را
دریافت نمایند.

  • تقاضای سعه صدر شورای نگهبان

در این رابطه نماینده مردم سبزوار و خوشاب در مجلس بخشی از نطق خود را به ردصلاحیت ها اختصاص داد و گفت: ایران اسلامی ماه‌های پررنگی را سپری می‌کند . همواره آنچه ما را از این دالان‌های سخت می‌گذراند انسجام و وحدت همراه با صداقت تحت امر ولایت فقیه است. در این برهه حساس که در آستانه آزمونی دیگر قرار گرفته‌ایم از شورای نگهبان می‌خواهم که با سعه صدر فضا را برای انتخاباتی با شکوه و رقابتی فراهم کند. رمضانعلی سبحانی فر با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: از شورای نگهبان می‌خواهم که این انتخابات در چارچوب قانون اساسی باشد تا راه بهانه‌ها را بر بدخواهان انقلاب ببندد. در همین راستا از نامزدهای انتخاباتی می‌خواهم که با حفظ شأن و خویشتن‌داری از اشاعه اخبار ناصحیح، صحبت‌های بی مورد و سخنان ناشایست بپرهیزند.

  • شرایط مناسب خدمت نیست

در این بین برخی از نمایندگان که اکنون نماینده مجلس هستند، یا ثبت نام نکردند یا پس از تایید صلاحیت انصراف دادنند.در این رابطه نماینده جیرفت و عنبرآباد از داوطلبی دوره یازدهم انتخابات مجلس انصراف داد.یحیی کمالی‌پور در توجیه این انصراف به ایسنا گفت: متاسفانه شرایط به نحوی نیست که بتوانم آنگونه که شایسته مردم جنوب استان کرمان و کشورم است، خدمت کنم و به همین جهت تصمیم بر انصراف از دوره بعدی مجلس شورای اسلامی را گرفته ام.وی با بیان این که با اصرار مردم نیز در این دوره ثبت‌نام کرده‌ بودم، اظهار کرد: معتقدم وقتی مسئولیتی به عهده می‌گیریم، باید با تمام توان و وجود در راستای گره‌گشایی مشکلات مردم قدم برداریم و بنده در این چهار سال به این تعهدم در شرایطی که به قیمت تمام شدن خیلی از چیزها برایم بود، جامه عمل پوشاندم به‌طوری‌که وقت، انرژی، آبرو، اعتبار و سرمایه‌ام را در راستای عمل به تعهداتم گذاشتم.نماینده جیرفت و عنبرآباد ادامه داد: احساس می‌کنم ادامه این راه با توجه به شرایط کشور و شرایط اقتصادی و همچنین اختلافاتی که در شهر جیرفت وجود دارد به‌گونه‌ای که برخی‌ها در شهر بر طبل اختلاف می‌کوبند و عده‌ای نیز از بیرون آمده‌اند و قصد انحراف خدمت‌رسانی به این شهر را دارند دیگر مقدور نمی باشد و با این شرایط آن‌گونه که باید نمی‌توانم به مردم عزیز این خطه خدمتگذاری کنم.نایب رییس کمیسیون قضایی بیان کرد: با توجه به همه این موارد، ترجیح دادم از کاندیداتوری برای دوره بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف بدهم تا حداقل مدیون محبت مردم نباشم زیرا واقعا مدیون محبت مردم بوده و هستم و هرگز نمی‌توانم این مردم بامحبت را فراموش کنم و برای خواسته‌های مردم تا جایی می‌توانستم کار کردم اما شرمنده آنها هستم که بیش از این نتوانستم خدمت‌رسانی کنم.

 

آمریکایی ها باید از منطقه خارج شوند

سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان یکشنبه شب گفت: شهید حاج «قاسم سلیمانی» نماینده انقلاب و جمهوری اسلامی ایران و پرچمدار آن در منطقه ی خاورمیانه بود.

وی این مطلب را در آیین بزرگداشت و یادبود «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) به شکل ویدیو کنفرانس و برای هزاران شهروند و شخصیت ها و مقام های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و رسانه ای لبنان در شهرهای شیعه نشین نبطیه، صور، بنت جبیل، بعلبک و هرمل در جنوب و شرق این کشور عنوان کرد. سید حسن نصرالله افزود: ما باید خوبی های این دو فرمانده بزرگ را بیان و از آن ها بابت خدمات ارزنده شان به محور مقاومت و لبنان تشکر کنیم. ما با معرفی حاج قاسم سلیمانی می خواهیم این الگوی اسلامی و جهانی را به مردم معرفی کنیم. نصرالله خاطرنشان کرد: گزارش بعضی از رسانه های آمریکا را خواندم که نوشته بودند مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور و اطرافیانش را لرزاند و دشمنان ایران را ناامید کرد. ازاین رو به یاد این آیه افتادم: الیوم یئس الذین کفروا... دبیرکل حزب الله تاکید کرد: محور مقاومت باید کار خود را شروع کند و حرف هایی که در این ارتباط گفته شده برای بالا بردن روحیه نیست. آمریکایی ها باید از منطقه خاورمیانه خارج شوند.

تاکید پوتین و مرکل بر حفظ برجام

رئیس جمهور روسیه و صدراعظم آلمان در دیداری در مسکو بر سر این که حفظ توافق هسته‌ای «اهمیت زیادی» دارد توافق و تاکید کردند که این توافق باید به هر طریقی ضرورتش حفظ شود.به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل باور دارند که حفظ توافق هسته‌ای هنوز هم ممکن است و باید انجام شود.مرکل گفت که «باید برای حفظ برجام[توافق هسته‌ای] هر کاری انجام شود» و وعده «تمام ابزارهای دیپلماتیک را برای کمک به این توافق» داد.او افزود: این[توافق] کامل نیست اما هنوز هم یک توافق بوده و در بر گیرنده مسئولیت‌هایی برای تمام طرف‌های حاضر در آن است. ما می‌خواهیم آن را حفظ کنیم.پوتین که توافق را دارای «اهمیتی بسیار زیاد» توصیف کرد، گفت که مسکو و برلین درباره ضرورت بازگشت تمامی طرف‌ها به توافق، اتفاق نظر دارند.رئیس جمهور روسیه نیز گفت: پس از آن که آمریکا از پایبندی به توفق سر باز زد، ایران هم تعلیق تعهدات خودش[در توافق] را اعلام کرد. مایلم تاکید کنم که این تعهدات، به صورت داوطلبانه از جانب ایران پذیرفته شده بودند. ایران آماده بازگشت به پایبندی کامل به توافق است.او ابراز امیدواری کرد که سازوکار مالی ویژه که از آن به عنوان اینستکس یاد می‌شود و برای تسهیل تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد شده بود، به زودی« آماده و اجرایی» شده و کشورهای اروپایی « وعده‌شان برای ایجاد سازوکار مستقل از تاثیر دلار را» عملی کنند.

رد ادعاهای ترامپ

وزیر خارجه اسبق آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه سپاه ایران بودجه موشک‌های خود را از محل دریافت پول خود از آمریکا تامین کرده گفت: رئیس جمهور کاملا درباره اینکه ما 150 میلیارد دلار به ایرانی‌ها پرداختیم، دروغ می‌گوید. این پول ارتباطی با برجام نداشت و پس از حل‌وفصل یک دعوی پرداخت شد. پرونده‌ای که از محل پرداخت مالیات‌های آمریکایی‌ها تامین می‌شد. به گزارش ایسنا، جان کری به سی‌ان‌ان گفت: وی ادامه داد: ما پول کمی به آنها (ایرانی‌ها) دادیم که در آن زمان آزاد شده بود و این، بخشی از توافق هسته‌ای نبود. اما حقیقت این است که سپاه پاسداران از گذشته تمام پولی که می‌خواسته را داشته است. سپاه پاسداران در آن مقطع زمانی بی پول نبود. در واقع ایران میلیون‌ها دلار بدهکار بود و اغلب آن پولی که دریافت کردند صرف پرداخت بدهی‌شان و تسهیل سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی شد.

تخریب پایگاه عین‌الاسد

یک رسانه پاکستانی در گزارشی ویژه به ابعاد حمله ایران به پایگاه عین الاسد آمریکا پرداخته اعلام کرد: خسارت‌هایی که به پایگاه هوایی آمریکا در عراق وارد شده فراتر از حد تصور است. به گزارش تسنیم، جیو تی‌وی تأکید کرد: سیاستمداران آمریکایی در حالی مدعی بودند که حمله ایران به این پایگاه تخریب جزئی در پی داشته و آسیبی به کسی نرسیده است که تصاویر منتشرشده از داخل پایگاه نشان می‌دهد میزان آسیب‌ها غیر قابل بیان است.جیو تی‌وی با اشاره به گزارش سی‌ان‌ان تصریح کرد: حداقل 10 ساختمان بزرگ در این پایگاه به‌کلی ویران شده و اثری از آنها باقی نمانده است.در این گزارش آمده است: آنچه را سیاستمداران آمریکایی می‌گویند کنار بگذارید! حقایق میدانی چیز دیگری می‌گویند از عین الاسد چیزی باقی نمانده است.

پیگیری شفافیت مالی انتخابات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات را برای بررسی‌‌های بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع دادند. به گزارش تسنیم، نمایندگان در جلسه علنی پارلمان، در جریان بررسی طرح دوفوریتی شفاف‌سازی منابع مالی تبلیغات انتخاباتی با ارجاع مواد باقیمانده این طرح به کمیسیون شوراها، به منظور بررسی بیشتر، از مجموع 221 نماینده حاضر، با 132 رأی موافق و 46 رأی مخالف موافقت کردند.براساس این گزارش، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را به عهده داشت، گفت: از آنجایی که نمایندگان پیشنهادات و رفع ابهام بسیاری در خصوص این طرح دارند، بهتر است این طرح به کمیسیون ارجاع شود تا این پیشنهادات در کمیسیون بررسی و اِعمال شود.

نارضایتی آمریکایی‌ها از ترامپ

ای بی سی نیوز در گزارشی تاکید کرد که اکثریت آمریکایی‌ها مخالف سیاست ترامپ با ایران هستند.به گزارش ایلنا از ای بی سی نیوز، اکثریت آمریکایی‌ها از برخورد ترامپ با ایران ناراضی هستند و تاکید کردند که بعد از ترور سردار سلیمانی احساس امنیت کمتری می‌کنند.نتایج این نظرسنجی نشان داده است که ۵۶٪ ، مخالف برخورد ترامپ با ایران هستند و ۴۳ درصد سیاست ترامپ در مورد ایران را تایید می‌کنند. ۸۷ درصد جمهوریخواهان برخورد ترامپ با ایران را تأیید کردند و در میان دموکرات ها ، ۹۰٪ با برخورد آمریکا با ایران مخالفت کردند.در مجموع ۹۴٪ از دموکرات‌ها و ۵۲٪ از جمهوری‌خواهان، نگران احتمال ورود به جنگ دیگری در خاورمیانه هستند.

«تجارت» بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: بالاخره قانون«تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» یا همان قانون «حذف ربح مرکب» از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شد. لایحه این قانون پس از کش و قوس های بسیاربین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد و در نهایت با انجام اصلاحاتی مورد تصویب واقع شد و بعد از آن از سوی رییس جمهور به بانک مرکزی ابلاغ شده بود.

به گزارش تجارت و به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی همانطور که در ماده واحده قانون «حذف ربح مرکب » آمده است هدف از اجرای این قانون حمایت از رونق تولید و تسهیل تسویه بدهی ریالی غیرجاری تولیدکنندگان به بانک‌ها و موسسات اعتباری، اعلام شده است. نکته مهم این که برابر بند 4این قانون« سقف مجاز برای برخورداری از مزایای این قانون برای هر شخص حقیقی و حقوقی غیردولتی در کل شـبکه بانکی، به ترتیب، ۵ میلیارد ریال و ۲۰ میلیارد ریال (اصل منـدرج در «قرارداد ملاک محاسبه») تعیین می‌شود» و بر این اساس بدهکاران کلان بانکی مشمول این قانون نخواهند شد.

رییس کل بانک مرکزی 22 آذرماه گذشته در این باره گفته بود: از ابتدای سال ۱۳۹۹، در واقع سیستم امهال بانکی بر اساس نظر شورای عالی فقهی بانک مرکزی و مصوبه شورای پول و اعتبار طوری طراحی شده که دغدغه خیلی از علما در خصوص بانکداری اسلامی انشاالله رفع می شود.

به گزارش رسانه ها دکتر عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه با فعالان اقتصادی خراسان رضوی ادامه داد: یک نگرانی علمای عظام داشتند درباره نحوه محاسبه نرخ سود، نحوه محاسبه جرایم و سود در سود یا همان ربح مرکب که خوشبختانه در این مصوبه همه اینها برطرف شده و من امیدوارم انشاالله از ابتدای سال ۹۹ سیستم بانکی برود به سوی محاسبه این روش و ما گام بزرگی به سوی واقعی‌تر شدن بانکداری اسلامی در سیستم بانکی برداریم.

  • تاثیر حذف «سود مرکب» در اصلاح ناترازی نظام بانکی

همچنین نماینده کرمان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مدتی قبل از تصویب قانون مزبور در مصاحبه با رسانه ها ها گفت:با حذف سود مرکب حجم وسیعی از مطالبات نظام بانکی پرداخت می‌شود چراکه انتفاع ناشی از حذف سود مرکب از هزینه‌های آن بیشتر است.

محمدرضا پور ابراهیمی درباره مصوبه الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان، گفت: اگرچه نحوه محاسبات سود و جرائم بانکی، ضوابط و مقررات کاملاً مشخصی دارد اما برخی بانک‌ها به دلایل مختلف از این مقررات عدول می‌کنند.

وی اضافه کرد: به زعم مجلس افرادی که وام‌های سنگین از بانک‌ها دریافت کرده و مدت بازپرداخت آنها نیز بسیار طولانی شده و منابع بانکی را در محل‌های مورد نظر هزینه نکردند، مشمول حذف سود مرکب نمی‌شوند،این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مجلس به دنبال حذف سود مرکب از تسهیلات خرد و منابع کوچکی پرداخت شده به بخش‌های تولید، صنعت، کشاورزی و ... است، ادامه داد: علیرغم اینکه روسای بانک‌ها در جلسه مذکور با حذف سود مرکب موافقت کردند -که به موجب آن جرائم بخشیده و سود وام‌ها ساده محاسبه می‌شود- اما پس از موافقت کمیسیون اقتصادی، شاهد مخالفت نظام بانکی با این مصوبه بودیم.

  • چالش ربح مرکب

از سوی دیگر عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) در این خصوص گفت: موضوع ربح مرکب، یکی از چالش‌ها و مشکلات اساسی نظام بانکی ما است و تردیدی در این موضوع نیست. کامران ندری در گفت‌وگو با ایکنا افزود: در نظام بانکی مکانیزمی برای اینکه بدهی‌ها به تعبیر قرآنی، به شکل اضعاف مضاعفه، افزایش پیدا نکند وجود ندارد. معمولاً‌ افراد در سیستم بانکی به تعهدات خودشان عمل نمی‌‌کنند و نظام بانکی هم به صورت اتوماتیک مدام اینها را جریمه کرده و بر بدهی‌های آن‌ها افزوده می‌شود و در نهایت مشاهده می‌‌کنیم که بدهی دریافت‌کنندگان تسهیلات از نظام بانکی به شدت افزایش پیدا کرده و گاهی اوقات اساساً قادر به بازدپرداخت بدهی خود نیستند.

ندری در ادامه تأکید کرد: اگر نگاه مجلس این بوده که این ربح مرکب جایز نیست، چه این تسهیلات ۳۰ میلیون تومان و چه ۳ میلیارد تومان باشد، از منظر شرعی، مبلغ بدهی نباید تفاوتی داشته باشد و چه کم و چه زیاد آن باید مشمول بخشودگی قرار گیرد و اگر هم این اصلاحات، بانک‌ها را با مشکل مواجه می‌کند حتماً باید جبران خسارت بانک‌ها را در نظر بگیرند تا بانک‌ها با مشکلات جدی مواجه نشوند. البته این کمک‌ها هم باید توسط دولت انجام شود که متأسفانه دولت هم در شرایط کنونی توان چندانی برای جبران این زیان بانک‌ها ندارد. وی در پایان گفت: لذا معتقدم این طرح ریشه مشکل را حل نکرده و علت را از بین نبرده و «رِبح مُرَکَب» در نظام بانکی ما کماکان ادامه خواهد داشت و اگر این ربح مرکب مشکلی ندارد که میزان بدهی نباید در مسئله تأثیرگذار باشد؛ هرچند ورود مجلس به این موضوع و افزایش بدون حساب و کتاب اشخاص به بانک‌ها ورود صحیحی بوده اما به نظر می‌رسد با این طرح نتوانسته‌اند مشکل را برطرف کنند چراکه دو ایراد اصلی دارد؛ اول اینکه با علت برخوردی نشده و علت هنوز سر جای خودش است و دوم اینکه برخورد آن‌ها با معلول هم تبعیض‌‌آمیز بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

گروه راه و مسکن:معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه مسکن ملی برای دهک‌های 1تا 3 از سال آینده آغاز می‌شود، گفت: افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی در اولویت این برنامه هستند اما خانوارهای جامانده را هم شناسایی خواهیم کرد و آنها هم واجد شرایط مسکن ملی خواهند بود.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین جزییات از برنامه مسکن ملی برای دهک‌های یک تا سه که از اقشار کم درآمد محسوب می‌شوند، اظهار داشت: در این زمینه ستادی با حضور نهادها و دستگاه‌های حماتی از جمله کمیته امداد، بهزیستی، استان قدس، اوقافف، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام ، سازمان بسیج، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه وشهرسازی تشکیل شده است و آخرین تصمیم این ستاد ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکونی شهری برای دهک‌های اول تا سوم است. وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که آورده این دهک‌ها را مدیریت و از طریق ساز و کار مناسب این اقشار را صاحب خانه کنیم، افزود: در مرحله برنامه ریزی‌ها هستیم و پیش از این هم به طور مکرر اعلام کردیم که برای دهک‌های اول تا سوم برنامه جداگانه‌ای داریم و به زودی جزییات آن اعلام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیلات در نظر گرفته در این طرح برای اقشار کم درآمد اظهار داشت: زمین تقریبا رایگان یعنی 99 ساله و وام بلاعوض در نظر گرفته شده است که البته هنوز سقف آن مشخص نیست و باید ببینم هر دستگاهی چقدر می‌تواند در این زمینه کمک کند.

محمودزاده درباره اینکه مخاطب شناسی این طرح چگونه انجام می‌شود، گفت: تمام آمار و ارقام برای شناسایی دهک‌ها براساس اطلاعات دستگاه‌های حمایتی است و اولویت با افراد تحت این نهاد خواهد بود و افرادی که در این دستگاه‌های حمایتی شناسنامه‌دار هستند.

وی افزود: تمام دستگاه حمایتی در حوزه ساخت و عرضه مسکن برای دهک یک تا سه اقداماتی انجام می‌دهند اما کافی نیست سیاست ما این است که در مدت کوتاهی درصد بیشتری از این دهک ها را صاحب مسکن کنیم.

این مقام مسئول درباره اقشار کم درآمدی که تحت پوشش نهادهای حماتی نیستند، گفت: البته عده‌ای هم که تحت پوشش دستگاه‌های حماتی قرار ندارند را از طریق دستگاه‌های متولی شناسایی خواهیم کرد و ساز و کار آن هم به زودی مشخص می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان در پاسخ به این سوال که این برنامه چه زمانی آغاز می شود، تاکید کرد: در حال برنامه‌ریزی‌ها هستیم و از ابتدای سال 99 این برنامه عملیاتی خواهد شد.

محمودزاده همچنین درباره نگرانی مردم از طولانی بودن روند اصلاح فرم «ج» و فرصت دوباره آنها برای حضور در دور جدید ثبت نام های مسکن ملی گفت: کاهش مدت زمان پروسه و روند اصلاح فرم «ج» برای انصراف دهندگان از مسکن مهر را در دستور کار قرار داده‌ایم و جای نگرانی برای این دسته از افراد که می‌خواهند در دوره بعد ثبت نام ها شرکت کنند، نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مدت زمان انجام روند اداری اصلاح فرم «ج» ادامه داد: بستگی به میزان تقاضا دارد. معمولا در اداره‌های مرتبط دو کاربر برای انجام اصلاح این مدارک مشغول به کار هستند و پیش از این ورودی و خروجی‌ها که درخواست اصلاح بند «ج» را داشتند، بالا نبود. امروز شاهد آن هستیم با همین تعداد کاربر، حجم درخواست‌ها افزایش یافته است بنابراین طبیعی است که مدت زمان اصلاح مدارک افزایش یابد.

وی تاکید کرد: دستور افزایش تیم‌های اصلاح مدارک در اداره‌ها را داده‌ایم تا این اقدامات زودتر انجام شود و مردم فرصت ثبت نام در دور جدید مسکن ملی را از دست ندهند.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا فرصت دوباره برای ثبت نام در مسکن ملی برای افرادی که امتیاز مسکن مهر را فروخته‌اند، وجود دارد، گفت: این افراد دیگر واجد شرایط برای ثبت نام مسکن ملی نیستند و مسکن ملی به این گروه‌ها تعلق نمی‌گیرد. فرم «ج» قرمز شده است و در صورتی فرم «ج» اصلاح می‌شود که واحد به افراد تعلق نگرفته باشد اما وقتی امتیاز فروخته‌ا‌ند یعنی از تسهیلات دولتی برای خرید مسکن استفاده کرده‌اند.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

اگر مشکلات تولید و تولیدکنندگان را با دقت بررسی کنیم، بازار فروش، واردات بی رویه، قاچاق کالا، بی ثباتی در بازار ارز، تحریم ها، کمبود نقدینگی و بسیاری موارد دیگر را می توان نام برد، اما هنگامی که با دقت مشکلات را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که بانکها به جای آنکه دست تولید را بگیرند... پای تولید کننده را می کشند و این کم لطفی به اندازه ای جدی است که بارها شاهد بوده ایم کارخانه های بزرگ تولیدی تنها به دلیل کم لطفی بانکها، به مرز ورشکستگی رسیده اند. گلایه تولیدکنندگان این است که بانکها به جای آنکه نقدینگی خود را در اختیار تولید قرار بدهند، در اختیار بخش بازرگانی و دلالی قرار می دهند و اگر هم تسهیلاتی به تولید بدهند، با بهره های سنگین تسهیلات می دهند و بدتر اینکه وقتی تولید کننده توان پرداخت اقساط را ندارد، فاجعه ای به نام بهره مرکب اتفاق می افتد و کار بجایی می رسد که بانک تمام کارخانه را مصادره و کارفرما را خانه نشین و در برخی موارد زندانی می کند. بنابر این اصلاح قانون بانکداری در دستور کار قرار گرفت و اولین گام، حذف بهره مرکب بود که به تصویب مجلس و البته مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و در نهایت به بانک مرکزی ابلاغ شد. اینکه بهره مرکب تا چه اندازه برای تولید زیان آور است، شکی نداریم اما نگرانی اصلی، شناسایی سودجویان و فرصت طلبانی است که سعی می کنند خودشان را در بین تولید کنندگان قرار بدهند، تسهیلات کلانی به نام تولید بگیرند و چون خیالشان از بابت بهره مرکب راحت شده، حتی به فکر بازپرداخت اقساط تسهیلات هم نباشند. دلیل اثبات این ادعا، مفسدانی است که امروزه در دادگاهها محاکمه می شوند و تسهیلاتی که دریافت کرده اند، از مرز هزار میلیارد تومان هم گذشته است. جالبتر اینکه با وجود قانون بهره مرکب تاکنون، چنین افرادی توانسته اند تسهیلات خود را بگیرند و هنوز هم بسیاری از آنها اصل و فرع تسهیلات را به بانک باز نگردانده اند. متاسفانه تجربه نشان داده سود کلان هر قانونی که برای حمایت از تولیدکننده ومصرف کننده واقعی وضع می شود، به جیب کارچاق کن ها، فرصت طلب ها و افرادی می رود که هوش بالایی در دور زدن قانون دارند. کافی است نگاهی به وضعیت اسف بار بانکها و بدهی انباشته آنها بیندازیم و سپس هر قانونی که وضع می کنیم، مراقب باشیم چه بلایی به روزگار بانکها می آورد. اینکه تسهیلات بانکی در اختیار تولید قرار بگیرد تا بتوانیم از مانع بزرگ تحریم ها عبور کنیم، آرزویی دیرینه و جدیی است اما مراقب باشیم افرادی همچون خاوری که میلیاردها دلار ارز کشور را برداشته و اکنون در کانادا حمام آفتاب می گیرند، با وجود قوانین سخت گیرانه توانسته اند این کلاه گشاد را بر سر نظام بانکی و البته اقتصاد کشور بگذارند. به عبارت بهتر مراقب باشیم که از آن سوی بام سقوط نکنیم. وقتی قانونی وضع می کنیم، باید قبل از آنکه با کارشناسان مشورت کنیم، با سودجویان و کسانی مشورت کنیم که می دانند چگونه قانون را دور بزنند. فراموش نکنیم که موسسات مالی و اعتباری که مدتها آبروی کشورمان را می برد و به سوژه رسانه های معاند تبدیل شده بود، با وجود قوانین قبلی که منافع بانک را در اولویت قرار داده بود، صورت گرفت.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

نماینده مردم رشت در گفتگو با عصر ایران در باره فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی گفته است: « اگر فشار غربی ها و اطلاع رسانی مردم و فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر شد نبود شاید آقایان اصلا واقعیت را نمی گفتند».تعدادی دیگر از نمایندگان و بسیاری از مردم هم همین عقیده را دارند...نخبگان هم همین حرف را می زنند. حالا خود مسئولان هم به منتقدان حق می دهند. حمید رضا مقدم فر،‌ مشاور فرمانده سپاه در گفتگو با رسانه ملی در این مورد گفت: « مردم حق دارند، در این زمینه کوتاهی شده است... حتما این انتقاد وارد هست». در این بین رسانه ها هم مجموعا خوب عمل نکردند و نتوانستند به رسالتی که دارند به درستی عمل کنند و به همین دلیل اعتماد عمومی آسیب دید. گذشته همه ایرادات و انتقاداتی که در خصوص فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی در جامعه و در فضای مجازی مطرح شده و می شود، شاید دلیل اصلی این موضوع همان چیزی است که مشاور وزیر ارشاد به آن اشاره کرده است. حسین انتظامی درحساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تأخیر در اعلام ماجرای هواپیمای اوکراینی، مرجعیت رسانه‌ای داخلی را به چالش کشید و به رسانه‌های دیگر، اعتبار بخشید. چاره کار، علاوه برعذرخواهی، سپردن مدیریت افکار عمومی به اهل‌ فن است». در تایید این نکته باید گفت بحران ها و حوادث جزء جدایی ناپذیر زندگی بشر است و به همین علت تربیت خبرنگار حوزه بحران و استفاده از این خبرنگاران در رسانه ها باعث اطلاع رسانی درست و مدیریت افکار عمومی در مواقع بحران خواهد شد. به تعبیر دقیق تر خبرنگار بحران یاد گرفته است و می داند که چطور و از چه مجرایی باید اطلاع رسانی کند و به تحلیل بحران ها و حوادث بپردازد تا هم حق مطلب را ادا کرده باشد و هم اعتماد عمومی آسیب نبیند. یک خبرنگار باتجربه حوزه بحران می داند که چگونه باید به افکار عمومی جهت بدهد تا شایعات و تناتقض گویی ها به حداقل برسد و جامعه قانع شود.

عضو اتاق ایران مطرح کرد؛

گروه تجارت: رئیس کمیته گردشگری سلامت کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران، میزان درآمدهای کشور از حوزه گردشگری سلامت طی سال گذشته را یک میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: این رقم تنها 20 درصد از استعدادهای ایران در حوزه گردشگری سلامت بوده و باید آن را تا 5 میلیارد دلار افزایش دهیم.. محمد جهانگیری، طی نشستی با حضور اعضا و فعالان این بخش به تشریح برنامه‌های این کمیسیون برای توسعه درآمدهای ارزی کشور از بخش گردشگری سلامت پرداخت. به اعتقاد او این حوزه می‌تواند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی کشور باشد. رئیس کمیته گردشگری سلامت کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران با بیان این مطلب که سال گذشته درآمدهای ارزی از گردشگری سلامت یک میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: این رقم تنها 20 درصد از استعدادهای ایران در حوزه گردشگری سلامت بوده و باید آن را تا 5 میلیارد دلار افزایش دهیم.

رئیس جمهور در نشست مشترک با امیر قطر ؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت‌های عالیرتبه ایران و قطر ضمن ابراز خرسندی از حضور امیر قطر در ایران، گفت: ایران از توسعه بیش از پیش روابط با همسایگان بویژه قطراستقبال می کند و از روابط نزدیک و صمیمانه دو کشور در سالهای اخیر خوشحالیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این نشست با بیان اینکه امیدواریم در این سفر بتوانیم گام مهمی در راستای توسعه روابط و مناسبات تهران، دوحه برداریم، اظهارداشت: گسترش مناسبات و همکاری‌های ایران و قطر برای دو ملت مهم بوده و منافع آنان را به دنبال دارد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا گام‌های جدیدی در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برداشته شود.

روحانی تأکید کرد: قطر به عنوان کشور دوست و برادر ، می‌تواند پایگاهی برای توسعه روابط و همکاری‌های تجاری، اقتصادی و دریایی دو کشور باشد.

رئیس جمهور با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در کشورمان در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت و هتل‌سازی، اظهار داشت: فعالان اقتصادی و بخش خصوصی قطر هم می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، همکاری‌های مشترک دو کشور را بیش از پیش گسترش دهند.

روحانی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در بخش‌های گوناگون علم و فناوری، فعالیت‌های دانش‌بنیان و خدمات مربوط به بخش‌های آب و برق، گفت: آماده انتقال تجربیات خود در این بخش‌ها به کشور دوست، قطر هستیم.

رئیس جمهور توسعه روابط دو ملت و گردشگری میان دو کشور را حائز اهمیت برشمرد و افزود: تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در راستای تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین و برنامه‌ریزی برای توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور امری مهم و ضروری است.

روحانی با بیان اینکه همکاری ایران و قطر در زمینه توسعه ثبات و امنیت منطقه بویژه اجرای طرح صلح هرمز بسیار حائز اهمیت است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از گذشته در مسایل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی با قطر رایزنی و تعامل داشته و امروز می‌بایست این مناسبات بیش از پیش گسترش پیدا کند.

رئیس جمهور ضمن اظهار امیدواری از اینکه هنگام تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور شاهد برگزاری نمایشگاهی از توانمندی‌های ایران و قطر و ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه باشیم، دعوت امیر قطر برای سفر به این کشور را پذیرفت.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این نشست با تقدیر از حسن استقبال و میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران از هیأت قطری و دعوت رسمی از دکتر روحانی برای سفر به دوحه ، گفت: دوستی و روابط ایران و قطر ریشه در تاریخ دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر توسعه یافته و تقویت شده و امیدوارم این سفر گامی خوب برای گسترش بیش از پیش مناسبات تهران – دوحه و تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین باشیم.

امیر قطر با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک اظهارداشت: از اعضای این کمیسیون می‌خواهیم که در این نشست موضوعات گوناگون مورد علاقه دو کشور را که می‌تواند در توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات تهران – دوحه تأثیرگذار باشد، دنبال کنند.

وزیر صنعت تصریح کرد:

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: امروز توجه به توان و ظرفیت های بخش خصوصی، یک فاکتور تعیین کننده در کاهش آثار تحریم هاست. به گزارش شبکه اطلاع رسانی وزارتخانه مزبور، رضا رحمانی در جلسه شورای معاونین این وزارتخانه گفت: نباید فراموش کرد که در تحریم های اعمال شده به کشورمان، بخش تولید و صنعت، پیشران و هدف اول محدودیت ها بوده و از این منظر نتایج بدست آمده بسیار ارزشمند و قابل توجه است. وی افزود:آمار مثبت تولیدات کشور در عموم اقلام کالایی، تایید کننده این نکته است و در بخش خودرویی و با تدابیر اتخاذ شده، آمار روزانه تولیدات بیش از چهار برابر ثبت شد. رحمانی تصریح کرد: امسال یکی از سیاست های کلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه امور، افزایش همکاری ها با تشکل های بخش خصوصی بوده که خوشبختانه نتایج آن در روند تثبیتی و حتی توسعه ای تولیدات کشور کاملا ملموس است.

وزیر صنعت گفت: در شرایط حاضر باید به صورت کاملا ویژه بخش خصوصی را حمایت و در پیشبرد اهدافشان پشتیبانی کنیم. رحمانی افزود: امروز ضرورت دارد برخی دستگاه ها و بخش های موثر در حوزه تولید در روند تصمیم گیری خود، شرایط ویژه کشور را لحاظ کنند و از بخشی نگری مفرط که آفت کارهاست به جد پرهیز کنند. وی با اشاره به خبر اخیر در خصوص بازگشت به کار عده کثیری از نیروهای بخش خودروسازی کشور، گفت: این آمار از سوی دبیر انجمن قطعه سازان خودرو اعلام شده و برای تمامی تلاشگران حوزه صنعت خبری مسرت بخش است که حتما باید در سایر بخش ها نیز شاهد ظهور و بروز این اتفاق خجسته باشیم و نباید فراموش کنیم که این موارد در کنترل بعد روانی تحریم ها از اهمیت بسزایی برخوردارند. وزیر صنعت در جلسه شورای معاونین این وزارتخانه، پیرامون گزارش ارائه شده از اقدامات ستاد تنظیم بازار کشور و تحلیل وضعیت بازار در ۹ ماهه سال جاری، گفت: ستاد تنظیم بازار کشور در یکسال گذشته عملکرد خوبی داشته و این عملکرد بعد از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین کاملا قابل توجه بوده که مورد تایید بخش های مختلف کشور نیز است