از دولت عراق توقع شکایت نداشتیم

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه شرایط بسیار پیچیده بوده و اقتضا دارد که وحدت و هماهنگی را حفظ کنیم گفت: از دولت عراق انتظار نداشتیم به دلیل حمله به حق ایران نزد سازمان ملل از ما شکایت کند.به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان گفت: غم حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بسیار بود، اما غم کتمان اطلاع رسانی هم به آن اضافه شد. رئیس مجلس حرف ما را گوش نمی‌دهد چرا که ما خواستار برگزاری علنی جلسه در این خصوص بودیم تا صحبت‌های آقای سلامی التیامی برای مردم باشد.وی افزود: آقای سلامی مطرح کردند که عذرخواه این ماجرا بوده و جبران خواهد کرد و از جان باختگان این حادثه تجلیل مناسبی به عمل آمده و این موضوع را پیگیری می‌کنیم که کوچکترین سوءنیتی در آن نباشد.

 

حوادث فرصت همبستگی را فرو ریخت

نماینده اردکان گفت: حوادثی که پس از شهادت سردار سلیمانی مانند جان باختن مردم کرمان در مراسم تشییع پیکر این سردار، ریزش تونل در مسیر بم به جیرفت، سقوط اتوبوس و هواپیمای اوکراینی به دلیل شلیک موشک، فرصت همبستگی را فرو ریخت و ناامیدی و بی اعتمادی را جلوه گر کرده و نگرانی نسبت به آینده را تشدید کرد..به گزارش ایلنا، محمدرضا تابش گفت: آنچه طی دو هفته پیش بر کشور گذشت در عین تلخی، موجب ایجاد فرصت هایی شد که ایران عزیز و جامعه را تا حد زیادی از آسیب پذیری حفظ کرد. وی افزود: به دنبال شهادت سردار سلیمانی و واکنش جامعه به شهادت این سردار ملی، تفرقه ها و ناامیدی را ترمیم کرد.

 

فضاسازی‌های برخی مدعیان هنر و فرهنگ

محقق تاریخ اسلام با اشاره به استعفاها و فضاسازی‌های برخی مدعیان هنر و فرهنگ در کشور گفت: وقتی ترامپ جنایتکار و وزیر خارجه خون‌آشام او اعلام کردند 52 نقطه فرهنگی و میراث ملی ایران را مورد هدف قرار می‌دهند، طوری که حتی صدای اعتراض یونسکو هم درآمد، مدعیان دروغین هنر و فرهنگ هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان ندادند. محمد‌حسین رجبی‌دوانی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: وقتی حادثه دردناک سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین اتفاق افتاد و سردار حاجی‌زاده خود را سپر کوتاهی‌های همه متولیان ذی‌ربط این امر کرد، همگام با دشمن شروع به جوسازی علیه سپاه و حاجی‌زاده که نماد اقتدار دفاعی کشور بعد از شهید تهرانی‌مقدم است، کردند.

آمریکایی ها باید از منطقه خارج شوند

سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان یکشنبه شب گفت: شهید حاج «قاسم سلیمانی» نماینده انقلاب و جمهوری اسلامی ایران و پرچمدار آن در منطقه ی خاورمیانه بود.

وی این مطلب را در آیین بزرگداشت و یادبود «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) به شکل ویدیو کنفرانس و برای هزاران شهروند و شخصیت ها و مقام های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و رسانه ای لبنان در شهرهای شیعه نشین نبطیه، صور، بنت جبیل، بعلبک و هرمل در جنوب و شرق این کشور عنوان کرد. سید حسن نصرالله افزود: ما باید خوبی های این دو فرمانده بزرگ را بیان و از آن ها بابت خدمات ارزنده شان به محور مقاومت و لبنان تشکر کنیم. ما با معرفی حاج قاسم سلیمانی می خواهیم این الگوی اسلامی و جهانی را به مردم معرفی کنیم. نصرالله خاطرنشان کرد: گزارش بعضی از رسانه های آمریکا را خواندم که نوشته بودند مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور و اطرافیانش را لرزاند و دشمنان ایران را ناامید کرد. ازاین رو به یاد این آیه افتادم: الیوم یئس الذین کفروا... دبیرکل حزب الله تاکید کرد: محور مقاومت باید کار خود را شروع کند و حرف هایی که در این ارتباط گفته شده برای بالا بردن روحیه نیست. آمریکایی ها باید از منطقه خاورمیانه خارج شوند.

تاکید پوتین و مرکل بر حفظ برجام

رئیس جمهور روسیه و صدراعظم آلمان در دیداری در مسکو بر سر این که حفظ توافق هسته‌ای «اهمیت زیادی» دارد توافق و تاکید کردند که این توافق باید به هر طریقی ضرورتش حفظ شود.به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل باور دارند که حفظ توافق هسته‌ای هنوز هم ممکن است و باید انجام شود.مرکل گفت که «باید برای حفظ برجام[توافق هسته‌ای] هر کاری انجام شود» و وعده «تمام ابزارهای دیپلماتیک را برای کمک به این توافق» داد.او افزود: این[توافق] کامل نیست اما هنوز هم یک توافق بوده و در بر گیرنده مسئولیت‌هایی برای تمام طرف‌های حاضر در آن است. ما می‌خواهیم آن را حفظ کنیم.پوتین که توافق را دارای «اهمیتی بسیار زیاد» توصیف کرد، گفت که مسکو و برلین درباره ضرورت بازگشت تمامی طرف‌ها به توافق، اتفاق نظر دارند.رئیس جمهور روسیه نیز گفت: پس از آن که آمریکا از پایبندی به توفق سر باز زد، ایران هم تعلیق تعهدات خودش[در توافق] را اعلام کرد. مایلم تاکید کنم که این تعهدات، به صورت داوطلبانه از جانب ایران پذیرفته شده بودند. ایران آماده بازگشت به پایبندی کامل به توافق است.او ابراز امیدواری کرد که سازوکار مالی ویژه که از آن به عنوان اینستکس یاد می‌شود و برای تسهیل تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد شده بود، به زودی« آماده و اجرایی» شده و کشورهای اروپایی « وعده‌شان برای ایجاد سازوکار مستقل از تاثیر دلار را» عملی کنند.

رد ادعاهای ترامپ

وزیر خارجه اسبق آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه سپاه ایران بودجه موشک‌های خود را از محل دریافت پول خود از آمریکا تامین کرده گفت: رئیس جمهور کاملا درباره اینکه ما 150 میلیارد دلار به ایرانی‌ها پرداختیم، دروغ می‌گوید. این پول ارتباطی با برجام نداشت و پس از حل‌وفصل یک دعوی پرداخت شد. پرونده‌ای که از محل پرداخت مالیات‌های آمریکایی‌ها تامین می‌شد. به گزارش ایسنا، جان کری به سی‌ان‌ان گفت: وی ادامه داد: ما پول کمی به آنها (ایرانی‌ها) دادیم که در آن زمان آزاد شده بود و این، بخشی از توافق هسته‌ای نبود. اما حقیقت این است که سپاه پاسداران از گذشته تمام پولی که می‌خواسته را داشته است. سپاه پاسداران در آن مقطع زمانی بی پول نبود. در واقع ایران میلیون‌ها دلار بدهکار بود و اغلب آن پولی که دریافت کردند صرف پرداخت بدهی‌شان و تسهیل سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی شد.

تخریب پایگاه عین‌الاسد

یک رسانه پاکستانی در گزارشی ویژه به ابعاد حمله ایران به پایگاه عین الاسد آمریکا پرداخته اعلام کرد: خسارت‌هایی که به پایگاه هوایی آمریکا در عراق وارد شده فراتر از حد تصور است. به گزارش تسنیم، جیو تی‌وی تأکید کرد: سیاستمداران آمریکایی در حالی مدعی بودند که حمله ایران به این پایگاه تخریب جزئی در پی داشته و آسیبی به کسی نرسیده است که تصاویر منتشرشده از داخل پایگاه نشان می‌دهد میزان آسیب‌ها غیر قابل بیان است.جیو تی‌وی با اشاره به گزارش سی‌ان‌ان تصریح کرد: حداقل 10 ساختمان بزرگ در این پایگاه به‌کلی ویران شده و اثری از آنها باقی نمانده است.در این گزارش آمده است: آنچه را سیاستمداران آمریکایی می‌گویند کنار بگذارید! حقایق میدانی چیز دیگری می‌گویند از عین الاسد چیزی باقی نمانده است.

پیگیری شفافیت مالی انتخابات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات را برای بررسی‌‌های بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع دادند. به گزارش تسنیم، نمایندگان در جلسه علنی پارلمان، در جریان بررسی طرح دوفوریتی شفاف‌سازی منابع مالی تبلیغات انتخاباتی با ارجاع مواد باقیمانده این طرح به کمیسیون شوراها، به منظور بررسی بیشتر، از مجموع 221 نماینده حاضر، با 132 رأی موافق و 46 رأی مخالف موافقت کردند.براساس این گزارش، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را به عهده داشت، گفت: از آنجایی که نمایندگان پیشنهادات و رفع ابهام بسیاری در خصوص این طرح دارند، بهتر است این طرح به کمیسیون ارجاع شود تا این پیشنهادات در کمیسیون بررسی و اِعمال شود.

نارضایتی آمریکایی‌ها از ترامپ

ای بی سی نیوز در گزارشی تاکید کرد که اکثریت آمریکایی‌ها مخالف سیاست ترامپ با ایران هستند.به گزارش ایلنا از ای بی سی نیوز، اکثریت آمریکایی‌ها از برخورد ترامپ با ایران ناراضی هستند و تاکید کردند که بعد از ترور سردار سلیمانی احساس امنیت کمتری می‌کنند.نتایج این نظرسنجی نشان داده است که ۵۶٪ ، مخالف برخورد ترامپ با ایران هستند و ۴۳ درصد سیاست ترامپ در مورد ایران را تایید می‌کنند. ۸۷ درصد جمهوریخواهان برخورد ترامپ با ایران را تأیید کردند و در میان دموکرات ها ، ۹۰٪ با برخورد آمریکا با ایران مخالفت کردند.در مجموع ۹۴٪ از دموکرات‌ها و ۵۲٪ از جمهوری‌خواهان، نگران احتمال ورود به جنگ دیگری در خاورمیانه هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار امیر قطر و هیئت همراه تاکید کردند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و هیأت همراه تأکید کردند: شرایط کنونی منطقه بیش از پیش نیازمند تقویت ارتباطات کشورهای منطقه و تأثیر نپذیرفتن از القائات بیگانگان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای ‌ گفتند: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده و آقای رئیس جمهور هم صراحتاً گفته است، ایران آماده همکاری های نزدیکتر با کشورهای منطقه است.

معظم له شرایط کنونی منطقه را نامناسب دانستند و افزودند: علت این وضعیت فسادانگیزی امریکا و رفقای او است و تنها راه مقابله با آن هم تکیه بر همکاریهای درون منطقه ای است.

ایشان با اشاره به روابط سیاسی خوب ایران و قطر خاطرنشان کردند: روابط اقتصادی دو کشور در سطح روابط سیاسی نیست و باید همکاریهای ایران و قطر در زمینه های مشترک بیش از پیش گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته برخی ها بخصوص آنهایی که از آن سر دنیا به این منطقه آمده اند، تمایل به گسترش همکاریهای کشورهای منطقه ندارند ولی این موضوع ربطی به آنها ندارد و کشورها و ملتهای منطقه، دیگر چنین تحکم ها و دخالت هایی را قبول نمی کنند.

در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سخنانی با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی شرایط منطقه را دشوار خواند و گفت: ما با صحبتهای جنابعالی درخصوص لزوم افزایش همکاریهای منطقه ای کاملاً موافقیم و معتقدیم باید گفتگوهای جامع میان کشورهای منطقه برگزار شود.

امیرقطر همچنین با اشاره به مذاکرات خود در تهران افزود: قرار بر این شد که کمیسیون مشترک دو کشور، حدود سه ماه دیگر در ایران برگزار شود و امیدواریم روابط اقتصادی ایران و قطر به سطح روابط سیاسی برسد.

وی همچنین از کمکها و حمایتها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم قطر، تشکر و قدردانی کرد.

فرمانده سپاه در جلسه غیر علنی مجلس حضور یافت؛

گروه سیاسی: به دنبال حادثه سقوط هواپیمای تهران-کی‌یف، فرمانده کل سپاه در صحن علنی مجلس حاضر شد تا در جلسه غیر علنی توضیحاتی در این باره به نمایندگان مردم ارایه کند. پس از پایان جلسه علنی علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی گفت: مجلس از ساعت ۸ صبح امروز جلسه‌ای را با حضور سردار سلامی فرمانده محترم سپاه -درباره علمیاتی که انجام شد و حادثه ناگواری که رخ داد و قلب همه ملت ایران را جریحه دار کرد-، داشت.وی افزود: در این جلسه دلایل بروز این اتفاق مطرح شد و سردار سلامی توضیحاتی درباره آمادگی مقابله با اقدامات آمریکا و کیفیت عملی که انجام شد و به سقوط هواپیما منجر شد و اشکالاتی که بود، توضیحاتی دادند.رئیس مجلس اضافه کرد: امیدواریم با تدابیری که انجام می‌شود به جد از تکرار این حوادث جلوگیری شود.لاریجانی از کمیسیون امنیت ملی خواست چگونگی سقوط هواپیما و ابعاد آن و نحوه جلوگیری از بروز اینگونه حوادث را مورد بررسی قرار دهد.

مسئولیت نداشتن سپاه

در ادامه یک عضو هیات رئیسه مجلس گفت که در جلسه غیرعلنی سردار سلامی فرمانده سپاه تاکید داشت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست و لذا سپاه مسئول توقف این پروازها نمی‌باشد. علیرضا رحیمی گفت: سردار سلامی از مردم عذرخواهی کرد. قالب صحبت‌هایش در محور حساسیت آسمان ایران در زمان حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و بعد از آن سقوط هواپیمای اوکراینی بود. حساسیتی که نمایندگان درک می‌کنند ولی باز هم ایشان جزئیات بیشتری از تهدیدهای آمریکا و ترامپ و آمادگی نیروهای مسلح ارائه کرد.این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: سردار سلامی درباره اینکه چرا آن زمان پروازهای مسافربری متوقف نشده گفت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست. لذا سپاه مسئولیتی برای توقف پروازهای مسافربری ندارد. این موضوع مهمی بود اما همچنان ابهامات و سوالات زیادی در ذهن نمایندگان وجود دارد.رحیمی درباره اعلام این حادثه بعد از ۴۸ ساعت گفت: سردار سلامی همان توضیحات سردار جلالی را داد که ۴۸ ساعت مشغول بررسی دقیق حادثه بودند. چون شلیک صورت گرفته بر این اساس بوده که هدف‌شان کروز و نه هواپیما بوده است.وی درباره اینکه چرا قبل از بیانیه ستاد کل سازمان هواپیمایی با قاطعیت علت سقوط هواپیما را نقص فنی اعلام می‌کرد، گفت: سردار سلامی توضیح داد که سازمان هواپیمایی کشور دستوری درباره نحوه موضع گیری نداده بودند و تمامی مواضع اعلام شده از سمت خودشان بوده چون آنها اطلاعی از این اتفاق نداشتن

تعدادی از نمایندگان مجلس دهم نیز موفق به عبور از صافی شورای نگهبان نشدند

گروه سیاسی- کورش شرفشاهی: پس از نگرانی های بسیاری که از سوی نامزدهای انتخابات مجلس مبنی بر رد صلاحیت صورت گرفت، سخنگوی شورای نگهبان از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس خبر داد. عباسعلی کدخدایی در توییتی نوشت: «در ساعات پایانی شنبه ۲۱ دی‌ماه با تلاش شبانه‌روزی اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها، کار بررسی صلاحیت‌ داوطلبان پایان یافت. اگر چه زمان بررسی بسیار کم و تعداد پرونده‌ها بسیار زیاد بود اما تلاش شد هیچ پرونده‌ای در این فرصت محدود، بررسی‌نشده باقی نماند.»

  • فرصت برای اعتراض

پس از آنکه افراد رد صلاحیت شده از طریق پیامک در جریان قرار گرفتند، شورای نگهبان طی اطلاعیه‌ای خطاب به آن دسته از داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته است اعلام کرد: بر اساس تبصرهای ۲، ۳ و ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۳۴ آیین نامه اجرایی آن، داوطلبان مزبور می‌توانند جهت ارائه شکایت خود ظرف مدت ۵ روز از تاریخ ۹۸/۱۰/۲۲ الی ۹۸/۱۰/۲۶ از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۶:۰۰ به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان مربوطه و یا در تهران به نشانی بزرگراه بسیج، بلوار هجرت، مجموعه ورزشی جهان پهلوان تختی مراجعه نموده و پس از دریافت و تکمیل فرم شکایت، مدارک خود را تحویل داده و رسید آن را
دریافت نمایند.

  • تقاضای سعه صدر شورای نگهبان

در این رابطه نماینده مردم سبزوار و خوشاب در مجلس بخشی از نطق خود را به ردصلاحیت ها اختصاص داد و گفت: ایران اسلامی ماه‌های پررنگی را سپری می‌کند . همواره آنچه ما را از این دالان‌های سخت می‌گذراند انسجام و وحدت همراه با صداقت تحت امر ولایت فقیه است. در این برهه حساس که در آستانه آزمونی دیگر قرار گرفته‌ایم از شورای نگهبان می‌خواهم که با سعه صدر فضا را برای انتخاباتی با شکوه و رقابتی فراهم کند. رمضانعلی سبحانی فر با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: از شورای نگهبان می‌خواهم که این انتخابات در چارچوب قانون اساسی باشد تا راه بهانه‌ها را بر بدخواهان انقلاب ببندد. در همین راستا از نامزدهای انتخاباتی می‌خواهم که با حفظ شأن و خویشتن‌داری از اشاعه اخبار ناصحیح، صحبت‌های بی مورد و سخنان ناشایست بپرهیزند.

  • شرایط مناسب خدمت نیست

در این بین برخی از نمایندگان که اکنون نماینده مجلس هستند، یا ثبت نام نکردند یا پس از تایید صلاحیت انصراف دادنند.در این رابطه نماینده جیرفت و عنبرآباد از داوطلبی دوره یازدهم انتخابات مجلس انصراف داد.یحیی کمالی‌پور در توجیه این انصراف به ایسنا گفت: متاسفانه شرایط به نحوی نیست که بتوانم آنگونه که شایسته مردم جنوب استان کرمان و کشورم است، خدمت کنم و به همین جهت تصمیم بر انصراف از دوره بعدی مجلس شورای اسلامی را گرفته ام.وی با بیان این که با اصرار مردم نیز در این دوره ثبت‌نام کرده‌ بودم، اظهار کرد: معتقدم وقتی مسئولیتی به عهده می‌گیریم، باید با تمام توان و وجود در راستای گره‌گشایی مشکلات مردم قدم برداریم و بنده در این چهار سال به این تعهدم در شرایطی که به قیمت تمام شدن خیلی از چیزها برایم بود، جامه عمل پوشاندم به‌طوری‌که وقت، انرژی، آبرو، اعتبار و سرمایه‌ام را در راستای عمل به تعهداتم گذاشتم.نماینده جیرفت و عنبرآباد ادامه داد: احساس می‌کنم ادامه این راه با توجه به شرایط کشور و شرایط اقتصادی و همچنین اختلافاتی که در شهر جیرفت وجود دارد به‌گونه‌ای که برخی‌ها در شهر بر طبل اختلاف می‌کوبند و عده‌ای نیز از بیرون آمده‌اند و قصد انحراف خدمت‌رسانی به این شهر را دارند دیگر مقدور نمی باشد و با این شرایط آن‌گونه که باید نمی‌توانم به مردم عزیز این خطه خدمتگذاری کنم.نایب رییس کمیسیون قضایی بیان کرد: با توجه به همه این موارد، ترجیح دادم از کاندیداتوری برای دوره بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف بدهم تا حداقل مدیون محبت مردم نباشم زیرا واقعا مدیون محبت مردم بوده و هستم و هرگز نمی‌توانم این مردم بامحبت را فراموش کنم و برای خواسته‌های مردم تا جایی می‌توانستم کار کردم اما شرمنده آنها هستم که بیش از این نتوانستم خدمت‌رسانی کنم.

 
حضور سوال برانگیز سفیر بریتانیا در تجمعات شنبه؛

گروه سیاسی: صبح چهارشنبه هفته گذشته بر اثر بروز خطای انسانی، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفت که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان از جمله دانشجویان و دانش‌آموختگان برخی دانشگاه‌های کشورمان و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد. پس از اعتراف سپاه پاسداران به این خطای انسانی، مسوولان عالی رتبه کشورمان دستور بررسی و رسیدگی و برخورد با خاطیان احتمالی را صادر کردند. اما دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف، تهران، خواجه نصیر و ... با روشن کردن شمع داخل دانشگاه یاد این جان باختگان را گرامی‌ داشتند. اما تعدادی از شهروندان تهرانی در مقام همدردی در مقابل دانشگاه‌هایی از جمله امیرکبیر، شریف، تهران و .... حضور یافتند. این قبیل اعتراض ها امری عادی است و بارها از سوی مردم به ویژه دانشجویان اتفاق افتاده است اما اشکال از آنجا شروع می شود که دخالتهای خارجی اثرات منفی خود را بر این اعتراض های مدنی می گذارد و مسیر را منحرف می کند.

  • سفیر انگلیس در بین تظاهرکنندگان

بازداشت سفیر انگلیس در تهران در بین دانشجویان و در حالی است که برخی حاضران در تجمع اعلام کردند که سفیر انگلیس در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع شنبه شب و گفت‌وگو با معترضان بوده، جای سوال برجای گذاشت. اما راب مک‌ ایر با انکار حضورش در تجمع دیشب دانشجویان مقابل دانشگاه امیرکبیرمدعی شد که در هیچ تظاهراتی شرکت نکرده و تنها برای مراسم یادبود جان باختگان هواپیمای اوکراینی به آن‌جا رفته بود. سفیر انگلیس در تهران، در دو پیام توییتری نوشت: تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم! من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای PS۷۵۲ بودند، رفتم. طبیعی است که نسبت به کشته شدگان ادای احترام کنم، تعدادی از آنها بریتانیایی بودند. پس از۵ دقیقه هنگامی که عده ای شروع به شعاردادن کردن محل را ترک کردم.او افزود: من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. دستگیر کردن دیپلمات ها در هر کشوری غیر قانونی است. با این وصف وزارت خارجه انگلیس در واکنش به این اقدام، بازداشت سفیرشان در تهران را تخطی آشکار از قوانین بین‌المللی خواند.

  • حضور مردی ناشناس

با این وصف معاون وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که سفیر انگلیس بازداشت نشده بود و فقط به عنوان یک فرد ناشناس خارجی در یک تجمع «غیرقانونی» به مدت چند دقیقه بازداشت شده بود. سید عباس عراقچی در واکنش به اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دستگیری راب مک‌ایر سفیر انگلیس در تهران، در پیامی توییتری نوشت: او بازداشت نشده بود، اما در یک تجمع غیرقانونی به عنوان یک خارجی ناشناس دستگیر شد. وقتی پلیس به من اطلاع داد که مردی دستگیر شده و ادعا می‌کند که سفیر انگلیس است، من گفتم غیر ممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی‌ام با او، با بهت‌زدگی زیادی شناختم که خود اوست. پانزده دقیقه بعد او آزاد شده بود.

  • احضار سفیر انگلیس

در همین رابطه رابرت مک ایر، سفیر انگلیس در تهران بعد از ظهر ۲۲ دی ۱۳۹۸ به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد. در این دیدار به مک ایر یادآوری گردید که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می بایست در این خصوص توضیح دهد.

  • دخالت آشکار آمریکا

از سوی دیگر مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهاراتی مداخله‌جویانه در واکنش به این رویداد مطرح کرد و در پیامی توییتری بازداشت سفیر انگلیس در تهران را «تخطی توافق وین» خواند. همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی مداخله‌جویانه به بازداشت سفیر لندن در تهران واکنش نشان داد و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد. وی با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود خواستار کاهش تنش‌ها و ایجاد فضای دیپلماسی شد.

  • یاوه گویی های ترامپ

رئیس جمهور آمریکا مطابق معمول اظهارات سخیفی را مرتکب شد. دونالد ترامپ در صفحه توییترش نوشت: ایران باید به گروه‌های حقوق بشر اجازه بدهد حقیقت کنونی اعتراضات در جریان مردم ایران را نظارت کرده و گزارش بدهند.وی در اظهاراتی فرافکنانه خطاب به مردم ایران مدعی شد که من از ابتدای دوره ریاست جمهوریم با شما ایستاده‌ام و دولت من همچنان با شما خواهد ایستاد. ما اعتراضات شما را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

  • پمپئو به دنبال ترامپ

جالب تر اظهارات بی ربط و مداخله جویانه وزیر امور خارجه آمریکا بود. مایک پمپئو نیز به دنبال دیگر مقامات آمریکایی با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه در صفحه توییترش با بیان این که صدای مردم ایران واضح است، مدعی شد: ما در کنار مردم ایران می‌مانیم که لایق آینده بهتری هستند.

  • اعتراض نمایندگان

از سوی دیگر دو نماینده مجلس در تذکرات جداگانه خواستار بررسی موضوع حضور سفیر انگلیس در بین تجمع کنندگان در مقابل دانشگاه امیر کبیر شدند. حسین علی حاجی دلیگانی گفت: هیات رئیسه از کمیسیون امنیت ملی بخواهد به موضوع حضور بی جهت سفیر انگلیس در برخی تجمعات که دخالت آشکار در امور ایران است رسیدگی کند.وی افزود: از سفیر انگلیس می‌خواهیم درباره این حرکاتش پاسخ دهد و ایران را ترک کند قبل از این که ملت ایران آنها را بیرون کند.عبدالرضا مصری رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت: خوشبختانه نیروهای عزیز ما ایشان را شناسایی کرده و مورد مواخذه قرار گرفته؛ ان‌شاءالله از طریق مجاری رسمی موضوع رسیدگی می‌شود.

همچنین علیرضا سلیمی نماینده محلات گفت: عجیب این است که سفیر انگلیس در آشوب‌های کشور حضور داشته و دست را از پرده بیرون آورده؛ معلوم نیست سفارت انگلیس سفارتخانه است یا مرکز آشوب و سازماندهی ضد انقلاب؛ آنها دخالت آشکارشان را به جایی رساندند که سفیر انگلیس در میدان حاضر می‌شود. لازم است وزارت خارجه با این اقدام خلاف قواعد بین الملل برخورد لازم را انجام دهد.