خواب صداوسیما در آستانه انتخابات مجلس

نماینده تهران در مجلس گفت: به رغم اینکه انتخابات مجلس یازدهم، دوم اسفندماه برگزار می‌شود و حدود یک ماه تا این زمان باقیمانده است، اما صدا و سیما همچنان در خواب بوده و فعالیتی برای دعوت مردم به حضور گسترده در انتخابات ندارد. به گزارش ایلنا، مصطفی کواکبیان گفت: هم اکنون می‌طلبد که نهادهای مرتبط همچون شورای نگهبان براساس قانون انتخابات در این زمینه سختگیری و دقت بیشتری داشته باشند.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در پی شهادت سردار سلیمانی به رغم ادعاهای آزادی‌خواهانه آمریکا پیام‌های صفحه اینستاگرام حذف می‌شد کما اینکه میلیون‌ها پست و حساب کاربری در این زمینه حذف شد، بنابراین لازم است وزیر ارتباطات روند ایجاد شبکه ملی ارتباطات را تسریع بخشد.

 

پایگاه نظامی آمریکا باعث ناامنی کشورها

نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در کشورها هزینه سنگینی را به آن ها تحمیل می‌کند، یادآور شد که این اقدام نه تنها باعث تضمین امنیت آن‌ها نمی‌شود بلکه در این مناطق ناامنی ایجاد می‌کند.به گزارش ایلنا، نصرالله پژمانفر گفت: در دنیا کشورهای مختلفی برای ایجاد پایگاه نظامی آمریکا متحمل هزینه سنگینی می‌شوند تا با کوبیدن پرچم آمریکا در زمین خود امنیتشان را تضمین کنند و این امر موجب شده منحنی این پایگاه های نظامی رو به رشد باشد.نماینده مشهد افزود:مورد هدف قرار دادن پایگاه های آمریکا به دست سربازان رشید اسلام موجب شد امروز این مهم به اثبات برسد که پایگاه های نظامی در دنیا شاخص امنیت نبوده بلکه دلیلی بر ناامنی هستند.

 

حاکمیت با بحران اعتماد مواجه است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه رسانه‌های خارج از کشور در بین مردم از وجاهت بیشتری نسبت به مسئولان برخوردار شده‌اند گفت: ما نه تنها در مجموعه حاکمیت سعی کرده‌ایم که یا اطلاع‌رسانی انجام نداده یا ناقص انجام دهیم بلکه رسانه‌های مستقل را مجبور به یک سری گفتارهایی می‌کنیم که امروز نه تنها حاکمیت با بحران اعتماد مواجه شده بلکه رسانه‌ها هم با بحران مشروعیت مواجه هستند.علی تاجرنیا در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص نحوه اطلاع رسانی در مورد سقوط هواپیمای اوکراین گفت: این مساله به شدت می‌تواند اعتماد عمومی را خدشه‌دار کند. این موضوع نشان می دهد علاوه بر اینکه در درون حاکمیت رفتار صادقانه‌ای صورت نمی‌گیرد، شاهد نوعی از هم گسیختگی در اجزای مختلف هستیم.

امید به گسترش روابط تهران – مسقط

رئیس‌جمهور در پیامی با تبریک انتصاب «هیثم بن طارق آل سعید» به عنوان سلطان عمان ابراز امیدواری کرد، روابط فی ما بین در دوره زعامت ایشان نیز با حکمت و درایت، بیش از پیش و در همه زمینه‌ها گسترش یابد. حسن روحانی در پیامی به هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان نوشت: با اهداء بهترین درودها، انتصاب جناب‌عالی را به عنوان سلطان عمان تبریک و تهنیت می‌گویم.روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در زمان مرحوم مغفور عالی‌جناب قابوس بن سعید سلطان فقید عمان براساس اعتماد متقابل پایه‌گذاری گردید. امیدوارم روابط فی ما بین در دوره زعامت شما نیز با حکمت و درایت، بیش از پیش و در همه زمینه‌ها گسترش یابد.

بغداد به دنبال هواپیماهایش

«سعد جواد قندیل» سفیر بغداد در تهران اعلام کرد که رایزنی‌ها بین ایران و عراق برای باز پس‌گیری هواپیماهای جنگی که «صدام»، دیکتاتور سابق عراق در جنگ جهانی دوم به ایران ارسال کرده بود، ادامه دارد و تا کنون به نتیجه‌ای در این زمینه نرسیده‌ایم. به گزارش ایلنا از اسپوتنیک،صدام تعداد زیادی هواپیمای نظامی و غیر نظامی برای حفظ ناوگان هوائی در برابر ائتلاف بین‌المللی برای آزاد سازی کویت، به ایران ارسال کرده بود.سفیر عراق در ایران در زمینه دیگر اعلام کرد که حجم تبادل تجاری بین بغداد و تهران در حال حاضر به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد و سران دو کشور برای افزایش این سطح به سقف ۲۰ میلیارد دلار توافق کرده‌اند. عراق توانست معافیت از تحریم‌های ایران در زمینه انرژی را به دست آورد زیرا این موضوع برای هر دو کشور بسیار مهم و حیاتی بوده و در حال حاضر مذاکرات بین دو طرف برای ادامه تبادل تجاری بدون استفاده از دلار یا با ارز داخلی یا از طریق ارزهای دیگر غیر از دلار ادامه دارد.

هشدار نسبت به درگیری با ایران

نخست وزیر ژاپن نسبت به درگیری نظامی با ایران هشدار داد.به گزارش ایلنا شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی هشدار داد که رویارویی نظامی با ایران بر صلح و ثبات جهانی تأثیر خواهد گذاشت.آبه تاکید کرد که هر رویارویی نظامی در منطقه مانند مقابله با ایران، نه تنها بر صلح و ثبات در منطقه بلکه بر صلح و ثبات در کل جهان تأثیر خواهد گذاشت. آبه همه طرف‌های درگیر را دعوت کرد تا با تلاش‌های دیپلماتیک برای خنثی کردن تنش‌ها اقدام کنند.

خرسندی اردن از کاهش تنش‌ها

پادشاه اردن بر ضرورت کاهش تنش‌ها تاکید کرد و گفت: بی‌ثباتی در منطقه بر اروپا و سایر جهان تأثیر می‌گذارد.به گزارش ایلنا به نقل از فرانس ۲۴، عبدالله دوم پادشاه اردن در مورد تحولات اخیر در منطقه گفت: بدیهی است که مهم‌ترین تحولات در منطقه مربوط به اتفاقاتی است که بین ایران و ایالات متحده رخ می‌دهد.وی در ادامه گفت: تاکنون به نظر می‌رسد تنش‌ها تا حدی کاهش یافته است. امیدواریم که روند کاهش تنش‌ها ادامه یابد، ما نمی‌توانیم در منطقه خود از هرگونه بی‌ثباتی استقبال کنیم. بی‌ثباتی در منطقه بر اروپا و سایر جهان تأثیر می‌گذارد.

ایران و آمریکا به دنبال کاهش تنش

استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا در مورد آینده تنش میان ایران و امریکا گفت: به نظر می رسد که به صورت موقتی تنش‌ها کاهش یافته است. هیچ یک از این دو کشور تشدید تنش را نمی‌خواهند. امیدوارم از کانال‌های دیپلماتیک بتوان برای دستیابی به تفاهم پایدار بین دو کشور استفاده کرد تا منطقه تثبیت شود. مهمترین مساله، ایجاد اعتماد بین ایالات متحده و ایران است. انجام این کار بسیار دشوار خواهد بود اما باید در این راستا اقداماتی انجام شود.کارل کالتنتالر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد پیام های تهدید آمیز ترامپ در توییتر گفت: هم دولت آمریکا و هم دولت ایران به دنبال ایجاد بازدارندگی با دیگری هستند و در عین حال نمی‌خواهند برای مخاطبان داخلی و همچنین متحدانشان ضعیف به نظر برسند. تهدیداتی که از طرف هر دو طرف وجود دارد، باید در این راستا درک شود.وی در مورد بیانیه ترامپ و سخنرانی وی بعد از حمله موشکی ایران گفت:به نظر می رسید تلاشی برای کم کردن تنش‌ها و ارائه راهی برای پیشبرد مذاکرات بسیار زیاد است. امیدوارم این چیزی باشد که اتفاق خواهد افتاد.

استفاده سیاسی از سقوط هواپیما

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: استفاده سیاسی از حادثه سقوط هواپیما و اشتباهی که در عملکرد پدافند سپاه رخ داده، خیانت به کشور است.به گزارش ایلنا، محمداسماعیل سعیدی گفت: در شرایط کنونی وحدت و همدلی از ضروریات کشور است و افرادی که به دنبال بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی از اتفاقات داخل کشور هستند، خائن به ملت هستند و نباید به آنها اجازه داد که فضای وحدت در کشور آسیب ببیند.وی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف؛ از شما سوال می‌کنم اگر یکی از سفرای ما در کشورهای غربی با مخالفان و اپوزوسیون آن کشور همراه می‌شد، چه برخوردی با آن صورت می‌گرفت و آیا مثل ما به سادگی از این کار عبور می‌کردند، لذا تقاضا دارم با این اتفاقی که سفیر انگلستان رقم زد، برخورد قاطع صورت گیرد.

گام پنجم ایران و رفتارهای احمقانه ترامپ باعث شد؛

گروه سیاسی – کورش شرفشاهی: از هنگامی که ترامپ رییس جمهور آمریکا شد، تهدید را در دستور کار خود قرار داد و بسیاری از پیمانهای محیط زیستی و گام های در مسیر صلح را نادیده گرفت یا لغو کرد که برجام نیز یکی از مهمترین موارد بوده است. ترامپ گمان می کرد که هرچقدر کشورها را تحت فشار قرار دهد، بهتر می تواند امتیاز بگیرد در حالی که کینه توزی های امریکا تاکنون نتیجه عکس داشته و به زیان آمریکا تمام شده است. البته بسیاری از رفتارهای احمقانه ترامپ در آینده تاثیرات ویرانگر خود را بر اقتصاد و آبروی امریکا برجای خواهد گذاشت.

  • مذاکره برای برداشتن تحریم‌ها

البته ترامپ سالهاست که از مذاکره با ایران سخن می گوید و بارها پیشنهاد مذاکره را مطرح کرده اما رفتارهای کینه توزانه و ابلهانه وی باعث شده تا هیچ اطمینانی به وعده های این سیاست مدار تازه به دوران رسیده نداشته باشیم. عملیات تروریستی اخیر آمریکا که منجر به شهادت سپهبد سلیمانی و همراهان ایشان شد، باب مذاکره را برای مدتها بست و کینه را جایگزین کرد. با این وصف رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که اگر ایران مایل به مذاکره باشد؛ دونالد ترامپ نیز تحریم‌ها علیه این کشور را برطرف خواهد. اقتصاد آمریکا مشکلی ندارد و در واقع فوق‌العاده است. این ایران است که به مذاکره با آمریکا نیاز دارد.

  • خودشیفته بر هم زننده

رفتارهای غلط ترامپ واکنش های بسیاری به دنبال داشت به نوعی که یک مقام کانادایی ترامپ را عامل تنش‌ها و سقوط هواپیمای اوکراینی دانست. مایکل مک کین مدیر عامل یک شرکت کانادایی گفت: از کارهای ترامپ به شدت عصبانی هستم او عامل کشته شدن بسیاری از اتباع کانادا در این حادثه است؛ چراکه او تنش‌ها را بالا برده، التهاب با ایران را افزایش داده و باعث بی‌ثباتی منطقه است. من بسیار عصبانی هستم و گذر زمان باعث کاهش عصبانیت من نمی‌شود. وی افزود: یک خودشیفته یکپارچگی جهان را به هم می‌ریزد. منطقه را بی‌ثبات می‌کند. حضور ایالات متحده در منطقه برای بسیاری از کشورها مانند عراق ناخوشایند است، تنش‌ها به شدت افزایش یافته است. مدیر عامل این شرکت کانادایی گفت: در نتیجه این رفتار غیرمسئولانه و خطرناک ترامپ تعداد زیادی جان خود را از دست داده‌اند. خانواده یکی از همکاران من در این پرواز از بین رفته است. ما عزاداریم و من بسیار خشمگینم.

  • حمایت اروپا از توافق هسته‌ای

اما ایران در ابتدای دولت روحانی حاضر به توافق و نشستن پای میز مذاکره شد که برجام را رقم زد، اما با رفتارهای ترامپ و نادیده گرفتن توافق 1+5 و اینکه طرفین در اجرای مفاد مربوط به خود کوتاهی کردند، ایران نیز در 5 مرحله به صورت غیر مستقیم از برجام خارج شد و به روزهایی بازگشت که هنوز برجامی وجود نداشت. این رفتار ایران اعضای گروه 1+5 و دیگر کشورهای جهان را نگران کرد اگرچه ایران بارها تاکید کرده که هیچ اعتقادی به ساخت بمب اتمی ندارد، اما رفتارهای آمریکا و اقدامات تروریستی آنها یاد‌آور این است که دشمن را نباید دست کم گرفت. به عبارت بهتر اکنون ایران ظرفیت و توان تولید بمب اتم را دارد، اما فتوای رهبری انقلاب مانع دست یابی به این جنگ افزار شده است. با این وصف تمامی کشورهای جهان بارها سعی کرده اند که ایران را به ماندن در برجام ترغیب کنند. به نوعی که وزیر امور خارجه فرانسه از دیدار خود با وزرای خارجه آلمان، انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد. ژان ایو لودریان در صفحه توئیتر خود با انتشار تصویری از وزرای خارجه ۳ کشور اروپایی عضو برجام به همراه جوزپ بورل، نوشت: عصر امروز در پاریس میزبان هایکو ماس (وزیر خارجه آلمان)، دومینیک راب (وزیر خارجه انگلیس) و جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای تبادل نظر درخصوص بحران در خاورمیانه بودم و درباره حمایت جمعی از برجام و تنش‌زدایی و ثبات منطقه گفتگو کردیم.

  • گفت‌و‌گوهای برجامی

از سوی دیگر ماکرون و پوتین با محوریت ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.به گزارش ایلنا از وب سایت کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کردند.محور این گفت‌و‌گو، ایران و تداوم تلاش برای حفظ برجام عنوان شده است.همچنین دویچه وله اعلام کرد که «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان خواستار آن است که روسیه ایران را به متعهد ماندن به برجام تشویق کند. بر این اساس هایکو ماس امیدوار است که روسیه از نفوذ خود در ایران در این راستا استفاده کند.

  • درخواست اروپا از ایران

همچنین تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای خواستار پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای شد و بر پایبندی خود بر این توافق تاکید کردند.به گزارش ایسنا، در حالی‌که کشورهای اروپایی به هیچ یک از تعهدات برجامی شان عمل نکرده‌اند، تروئکیای اروپا[فرانسه، آلمان و انگلیس] به طور مشترک در بیانیه‌ای از تهران خواستند که به پایبندی کامل به برجام بازگشته و از آن‌چه آن را تخطی بیشتر عنوان کرده‌اند، خودداری کند.به گزارش آناتولی، آن‌ها همچنین اعلام کردند که به توافق هسته‌ای «همچنان پایبند هستند».در بیانیه تروئیکای اروپا مطرح شده است: ما از ایران می‌خواهیم که تمام اقدامات ناسازگار با توافق را به حالت قبل بازگردانده و به پایبندی کامل بازگردد.این کشورها همچنین از ایران خواسته‌اند که «از اقدام قهری یا اشاعه[تسلیحات هسته‌ای] خودداری کند و ما آماده‌ایم تا در این زمینه با ایران همکاری کنیم تا ثبات در منطقه حفظ شود».تروئیکای اروپا در بیانیه خود مدعی شده‌اند که رخ‌دادهای اخیر، «نقش بی‌ثبات‌کننده ایران» در منطقه را نشان داده‌اند.آن‌ها همچنین در این بیانیه اشاره کردند که تعهدشان نسبت به امنیت متحدان و شرکایشان در منطقه «پابرجا» است.علاوه بر این، در بیانیه تروئیکای اروپای مطرح شد: ما آمادگی‌ خود را برای ادامه دادن به همکاری در راستای تنش‌زدایی در منطقه و [برقراری] ثبات در منطقه دوباره اعلام می‌کنیم.

  • برجام قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین توافق جهان است

از سوی دیگر وزیر امورخارجه پیشین آمریکا با انتقاد از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، توافق هسته‌ای را "قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین" توافق در دنیا توصیف کرد.به گزارش ایسنا، جان کری درباره اینکه بایدن اعلام کرده در صورت به قدرت رسیدن توافق هسته‌ای را احیاء خواهد کرد، گفت: جو بایدن این موضوع را تشخیص می‌دهد و می‌داند که بازگشت به جایی که بودیم کافی نیست، زیرا وضعیت تغییر پیدا کرده است. موضوعات جدیدی در سه سال و نیم گذشته اضافه شده‌اند. جو بایدن می‌داند که ما باید اطمینان یابیم که تمامی موارد را در این توافق تحت نظر داشته باشیم. کری افزود: واقعیت این است که فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه همچنان تلاش می‌کنند که توافق هسته‌ای را حفظ کنند، زیرا این موضوع را تشخیص داده‌اند که این قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین توافق روی زمین است. وزیر خارجه پیشین آمریکا خاطر نشان کرد: رئیس جمهور ترامپ اما تصمیم گرفت که به طور یک‌جانبه به تمامی متحدانمان بی توجهی کند و از توافق خارج شود.

کری همچنین در خصوص انتقاد ترامپ در یک پیام توئیتری از دولت پیشین آمریکا به دلیل کمک به فراهم کردن پول برای سپاه پاسداران گفت: توئیت رئیس جمهور (در این باره) دروغ است. او این توئیت را منتشر کرد، زیرا می‌دانست من قرار است در برنامه‌های تلویزیونی شرکت ‌کنم و این سوال در جایی از من پرسیده خواهد شد. من معتقدم شما و رسانه‌ها باید بگویید که این یک دروغ است.

جهانگیری بر گسترش همکاری های اقتصادی تاکید کرد؛

گروه سیاسی: معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه انتقام واقعی از اقدامات جنایتکارانه و غیرقانونی آمریکا و در رأس آن ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، خروج آن‌ها از منطقه است، گفت:‌خوشبختانه پارلمان عراق تصمیم بسیار خوبی در اخراج نیرو‌های آمریکایی در این کشور اتخاذ کرد که امیدوارم این موج در سایر کشور‌های اسلامی منطقه نیز شکل بگیرد.به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و سوریه گفت: دخالت های بی جای کشورهای غربی به خصوص آمریکا باعث ناامنی و بی ثباتی در منطقه شده و آمریکا با تشکیل گروه های تروریستی نظیر داعش جنایات بزرگی را در سطح منطقه و به خصوص در کشورهای عراق و سوریه انجام داده است.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته در کنار دولت و ملت سوریه خواهد بود و به حمایت های خود از این کشور ادامه خواهد داد خاطرنشان کرد: ایران از تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت دولت این کشور برای برقرای ثبات و آرامش حمایت خواهد کرد و امیدوارم بحران «ادلب» نیز به نحو مطلوب حل و فصل شده و حاکمیت دولت سوریه بر تمام اراضی این کشور مستقر شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه تهران علاقمند گسترش روابط و همکاری های اقتصادی خود با دمشق است، بر ضرورت پیگیری و اجرایی شدن توافقات امضا شده در سفر اخیر خود به سوریه تأکید کرد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: شرکت های خصوصی ایران بسیار مشتاق هستند تا در بازسازی سوریه مشارکت فعال داشته باشند و اکنون که هماهنگی ها و توافقات برای بازسازی سوریه به اتمام رسیده، امیدوارم در سال ۲۰۲۰ شاهد اتفاقات مثبت و نتایج مطلوب در این زمینه باشیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه آغاز روند همکاری های بانکی ایران و سوریه اظهار داشت: باید روند همکاری های بانکی دو کشور سرعت دهیم چرا که روابط بانکی پیش نیاز اصلی همکاری های اقتصادی فیمابین است.

وی اضافه کرد: برای گسترش مناسبات اقتصادی و ارتقاء سطح همکاری های دو کشور باید توافقنامه های همکاری راهبردی بلندمدت که به امضاء رسیده است هر چه سریعتر پیگیری و مراحل قانونی آن طی شود تا شاهد عملیاتی شدن و اجرای توافقنامه ها باشیم.

 

سخنگوی دولت مطرح کرد؛

گروه سیاسی: سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس‌جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خودی بوده، مطلع نبودند، اظهار داشت: تا آن ساعت همان گونه که سردار حاجی‌زاده هم عنوان کردند، صرفا بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود همان موقع اظهارنظر می‌کردند. به گزارش ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری درباره گفت‌وگوی دولت با معترضان و برخی رفتارهای خشونت‌آمیز انجام شده نسبت به اعتراضات تصریح کرد: برنامه‌ای برای جمع شدن و اعتراض کردن در دولت پیش‌بینی کردیم. من یک بار در این زمینه اطلاع‌رسانی کردم. مشکلی در دیوان عدالت اداری پیش آمد که خانم جنیدی در حال رسیدگی به آن موضوع هستند. وی ادامه داد: آیین‌نامه‌ای برای شهرها و استان‌های بزرگ وجود دارد. در تهران نقاطی برای اعتراض مشخص و تعیین شده است و شیوه بیان اعتراض در فضای مجازی را هم پیگیری می‌کنیم. اگر مشکلات ما در دیوان حل شود، این مسائل به منصه ظهور خواهد رسید. سخنگوی دولت گفت: معمولا بنای نیروهای انتظامی به رویکردها مسالمت‌آمیز است. در برخی از این نوع اتفاقات، ممکن است مسائلی رخ دهد که حوادث تلخی را به همراه دارد اما اینکه برنامه‌ای برای صحبت کردن با مردم داشته‌ باشیم تا اعتراضات به سمت اعتراضات مسالمت‌آمیز سوق پیدا کند و هم رفتار خویشتندارانه داشته باشیم، نظر درستی است که مدنظر رئیس‌جمهور هم است که به جلو خواهیم برد. وی در خصوص سقوط هواپیمای اوکراین گفت: ما متهم به دروغگویی و پنهان‌کاری شدیم در حالیکه واقعا اینگونه نبود؛ دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است. این چیزی بود که از جانب ما به هیچ وجه اتفاق نیفتاد. وی افزود: متاسفانه در اثر تعلل و کوتاهی در اطلاع رسانی به موقع این حادثه، ضربات و لطمات جبران ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه این موضوع نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود گفت: بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جانفشانی‌های دیگر نهادهای نظامی و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم. این مقام دولتی درباره فشار آمریکا به شرکای اروپایی‌اش درباره خروج از برجام بعد از ترور سردار سلیمانی گفت: آمریکا به دلیل آنکه در برجام تنها مانده بود این درخواست را داشت اما این کشورها پاسخ منفی دادند.

نماینده تهران گفت: اگر قرار است مجلس در رأس امور نداشته باشیم یک مجلس مشورتی با اعضای انقلابی تشکیل دهید، چراکه بیش از ۹۰ نفر در این مجلس رد صلاحیت شده‌اند.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا هاشم‌زایی در نطق میان دستور گفت: سانحه هواپیمایی اوکراین اتفاقی بود که افتاد و در زمان جنگی ممکن است در برخی مناطق این اتفاق رخ دهد اما اعتراض مردم این است که دیر اعلام شده و متاسفانه برخی کارشناسان را به تلویزیون آوردیم و به مردم دروغ گفته شد. امیدوارم این مسأله روشن شود تا این اعتماد برگردد.

هاشم‌زایی گفت: مهمترین شوکی که طی این ۴۰ سال به بنده وارد شد، شهادت ایشان بود شوک بعدی نیز صلاحیت‌ها و رد صلاحیت‌ها بود. اگر قرار است مجلس در رأس امور نداشته باشیم یک مجلس مشورتی با اعضای انقلابی تشکیل دهید.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ نفر در این مجلس رد صلاحیت شده‌اند. من نمی‌توانستم به علت سنم ثبت نام کنم از عده‌ای پرسیدیم که گفتند ما چون دیدیم کاره‌ای نیستم، نیامدیم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران گفت:‌ من به شورای نگهبان تبریک می‌گویم و سخنگوی این شورا به عنوان فتح‌الفتوح در تلویزیون حاضر می‌شود و درباره بررسی صلاحیت‌ها صحبت می‌کند. بنده از رهبری می‌خواهم یک دادگاه صالحه تشکیل شود و این ۹۰ نفر به همراه سخنگوی شورای نگهبان با هم محاکمه شوند.

وی افزود: افرادی رد صلاحیت شدند که برادر شهید هستند به شهدا هم احترام نمی‌گذاریم؟ برادر شهید رد صلاحیت می‌شود. گرفتاری‌های مردم را با این مسائل دوچندان نکنیم. زمانی که قانون اساسی نوشته می‌شد خبرگان اول آن را می‌نوشت، آنجا بحث بود که نظارت را به چه کسی بدهیم از اعضای شورای نگهبان می‌خواهم آن مذاکرات را بخوانند. ما این را به شورای نگهبان دادیم که شش فقیه عادل آنجا هستند.

وی در پایان گفت: امیدوارم شورای نگهبان همین امروز نظر خود را برگرداند.