رو ش های دسترسی به درآمد واقعی پزشکان

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی قطعا با اتکا به شیوه های مختلف و با مراجعه به داده های در اختیار، سعی می کند به درآمد، و به تبع آن، مالیات واقعی پزشکان دسترسی داشته باشد.محمد مسیحی در گفتگو با مهر، اظهار داشت: تاکنون حدود نیمی از پزشکان در سامانه ثبت نام کرده اند و امیدواریم مابقی نیز اقدام به ثبت نام کنند.وی افزود: اما قطعاً برای پزشکانی که از قانون تمکین نمی‌کنند جرایم لازم پیش بینی شده است. یکی از این جرایم آن است که پزشکانی که دستگاه کارتخوان را نصب نکنند ۲ درصد درآمدشان به عنوان جریمه اخذ خواهد شد، همچنین این پزشکان از تسهیلات مربوطه برخوردار نخواهند شد.

 

ابهام در ادعای پرداخت سبد معیشتی

نماینده مردم شازند در مجلس، گفت:ادعای دولت با توجه به منابع افزایش قیمت بنزین در خصوص پرداخت سبد معیشتی به ۶۰ میلیون نفر ابهام دارد و این منابع باید در قالب یارانه به همه مردم پرداخت شود.علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه اطلاعات، گزارش‌ها و مشاهدات در سطح جامعه نشان می‌دهد که پوشش پرداخت سبد معیشتی به میزان ادعا شده نیست، افزود: مصوبه سه هفته گذشته مجلس برای واریز درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به صندوقی خاص و برداشت از آن با نظارت مجلس بسیار ضرورت دارد زیرا درآمدهای حاصل شده باید به دست خانوارها برسد.به گفته وی اعتراض‌ها و درخواست‌های بسیار زیادی در زمینه عدم دریافت سبد معیشتی وجود دارد که باید به همه آنها رسیدگی شود.

 

دولت درباره بسته‌های معیشتی گزارش دهد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این ادعا که بسته‌های معیشتی واریز نشده است خواستار ارائه گزارش شفاف از سوی دولت به مجلس شد.به گزارش ایسنا، زهرا سعیدی مبارکه در مورد بسته‌های معیشتی مدعی شد در اکثر جلسات 50 تا 60 درصد مردم اعلام کردند که بسته‌های معیشتی واریز نشده است و افزود: دولت گزارش شفافی در این خصوص ارائه کند. من تعجب می‌کنم که چرا این بسته‌ها واریز نمی‌شود.وی در پایان نطق خود در خصوص رده سنی افراد جویای کار و موانع قانونی سد راه آنها گفت: جوانان دهه شصتی که فرصت اشتغال نداشتند متاسفانه اجازه شرکت در آزمون‌های استخدامی را ندارند. به آنها اعلام شده است که علت عدم اجازه شرکت در آزمون‌های استخدامی سن آنها است. پاسخی برای این جوانان ندارم و فقط می‌توانم بگویم متاسفم

دو پله‌ای کردن مالیات بردرآمد
درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دو پله‌ای کردن مالیات کارمندان در راستای منافع کسانی است که حقوق نجومی دریافت می‌کنند. کمیسیون تلفیق در این خصوص باید تجدید نظر کند و پله‌های مالیاتی را به پنج پله افزایش دهد.عباس پاپی زاده عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره مصوبه این کمیسیون پیرامون کاهش پله‌های مالیاتی کارمندان از پنج پله به دو پله گفت: متاسفانه کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه 99 پله‌های مالیاتی را از 10 تا 35 درصد به 10 تا 20 درصد کاهش داد. این تصمیم که در جریان بررسی بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 گرفته شده، تبعات خوبی ندارد.وی ادامه داد: با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، عدالت مالیاتی تحت الشعاع قرار می‌گیرد. به هیچ عنوان منطقی نیست که کسانی 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرند با کسانی که 21 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند در یک پله مالیاتی قرار گیرند.

شرط جدید هیات وزیران
برای پرداخت یارانه معیشتی

هیات وزیران شرایط جدید پرداخت حمایت معیشتی را مشخص کرد که بر این اساس خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به‌ طور همزمان مشمول حمایت نمی‌شوند.مطابق این آیین‌نامه، بسته حمایت معیشتی به خانوارهای یک نفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه به ترتیب ۴۰ و ۴۸۰ میلیون ریال، دونفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۵۰ و ۶۰۰ میلیون ریال، سه نفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۶۰ و ۷۲۰ میلیون ریال، چهارنفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۷۰ و ۸۴۰ میلیون ریال و پنج نفر و بیشتر با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۸۰ و ۹۶۰ میلیون ریال تعلق نمی‌گیرد.هم‌چنین، خانوارهایی که دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور «همزمان» یا دارای دو واحد ملکی هستند، خانوارهای دارای ملک به ارزش ۱۲ میلیارد ریال در تهران و کلان‌شهرها و ۹ میلیارد ریال در سایر شهرستان ها، دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد ریال یا خودروی عمومی با ارزش بیش از چهار میلیارد ریال، خانوارهای دارای بیش از سه سفر خارجی غیرزیارتی، کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه‌پرداز و گیرندگان تسهیلات بانکی جمعاً به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند، مشمول بسته معیشتی نمی شوند.

تجارت از بررسی یک ابرچالش اقتصادی گزارش می دهد؛

اقتصاد کلان: قبح پدیده شوم قاچاق کالا بر هیچ کس پوشیده نیست. هر چه قدر این پدیده زشت و نامیمون است در شرایط فعلی کشور که با اقتصادی نابسامان و بحران زده روبرو هستیم زشت تر و ناپسندتر است. از حق نباید گذشت، متولیان و دستگاه های مبارزه با قاچاق کالا همه تلاش خود را به کار می برند تا از گسترش بی رویه این معضل ویران کننده جلوگیری کنند اما آن ها موانعی هم در این راه دارند که بایستی با هماهنگی بیشتر مسئولان و هم افزایی دستگاه ها این موانع تا حد مقدور بر طرف شود.

  • رشد ۷۰۰ درصدی کشفیات کالای قاچاق در کشور

در این خصوص جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: در ۹ ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۰۰ درصدی در کشفیات و مبارزه با جرائم اقتصادی کشور تجربه شده است.

به گزارش خبرگزاری ها به نقل از پلیس، ایوب سلیمانی در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران هدف پلیس امنیت اقتصادی را مبارزه با جرائم اقتصادی و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی دانست و اظهار کرد: پلیس گمرک تاکنون در ۱۳ نقطه کشور فعال است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال در ۲۹ گمرک مستقر شود. وی عنوان کرد: پلیس گمرک با هدف اشراف بر فرآیند کار در مبادی رسمی ورود کالا (هر جنسی اعم از مجاز و غیرمجاز) به کشور تشکیل شد تا در نهایت بتواند از ورود کالای غیرمجاز جلوگیری کند.

  • ایجاد 53 هزار شغل با جلوگیری از قاچاق

از جمله آسیب های جدی قاچاق،‌تعطیلی کارگاه ها و افزایش بیکاری است. در این باره یک کارشناس اقتصادی گفت که در خوشبینانه ترین حالت قاچاق لوازم خانگی ۲.۱ میلیارد دلار در کشور است که درصورت جلوگیری از قاچاق، می توان ۵۳ هزار شغل در این حوزه به طور مستقیم ایجاد کرد. به گزارش ایسنا، رسول جمشیدی ضمن حضور در برنامه تلویزیونی پایش، با تاکید بر ۲.۱ میلیارد دلار برآورد حجم قاچاق لوازم خانگی در کشور، تصریح کرد: این تخمینی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده است. اما با توجه به ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور و وجود لوازم خانگی های بروز در بازار، حجم قاچاق بیش از این میزان است.

همچنین این کارشناس اقتصادی با اعتقاد به اینکه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا کم کاری شده است بیان کرد: در سه سال اخیر برخوردی جدی با عرضه کنندگان لوازم خانگی قاچاق نداشته ایم. بر اساس گزارش گمرک در سال ۱۳۹۵، ۵ میلیون دلار تلویزیون به ایران وارد شده ولی بر اساس گزارش کشورهای صادرکننده این میزان بیش از ۳۸۰ میلیون دلار است. جمشیدی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های لوازم خانگی کره جنوبی ارتباط خودشان را با ایران قطع کرده‌اند، گفت: همین شرکت ها حاضر شده اند در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عوارض مغازه هایی که تابلو با برند آنها دارند را پرداخت کنند. حال این سوال به وجود می آید که چگونه محصولات این شرکت ها با وجود قطع ارتباط رسمی، به ایران می رسد؟

وی افزود: این شرکت ها با حفظ تبلیغاتشان، در حال دور زدن کشور هستند بدین صورت که با عدم پرداخت تعرفه های گمرکی و ارائه نکردن خدمات پس از فروش، به فعالیت در بازار لوازم خانگی ادامه می دهند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در حوزه قانون گذاری قوانین خوبی داریم اما اجرا نمی شوند. نمونه آن ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا است که سال ۱۳۹۶ همه واردکنندگان را موظف کرده برچسب های شناسه کالا و کد رهگیری را برای محصولات بگیرند. جمشیدی افزود: باید به واردکنندگان اصیل اجازه واردات داده شود. البته تولیدکنندگان داخلی ادعا دارند که می توانند نیاز داخل را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ همه تولیدکنندگان ملزم شدند شناسه کالا را بر روی محصولاتشان درج کنند، گفت: تا مرداد ۱۳۹۸ به آنها فرصت داده شد این کار را انجام دهند، اما هنوز انجام نشده است. ما تا برخورد با متخلفین نداشته باشیم، کاهش قاچاق صورت نمی گیرد. ما در سطح عرضه برخوردی از سوی بازرسان و نهادهای محصول مشاهده نمی‌کنیم.

  • آمار قاچاق در کشور واقعی نیست

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان داد آمار موجود از مقدار کالای قاچاق در کشور واقعی نیست،

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با خبرگزاری آنا، درباره آخرین وضعیت گزارش تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این تحقیق و تفحص در اوایل دوره دهم مجلس کلید خورده و هر تحقیق و تفحص طبق قانون ۶ ماه فرصت دارد تا تکمیل شود؛ البته به دستور رئیس مجلس این مهلت می‌تواند ۶ ماه دیگر هم تمدید شود. موسوی لارگانی اظهار کرد: گزارش‌ تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید راه چاره‌ای برای تقویت کالای داخلی و ممانعت از قاچاق داشته باشد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دوبار درباره جلوگیری از قاچاق کالا و حمایت از تولید داخلی دستور داده‌اند، افزود: این حکم ابتدا خطاب به دولت بود که فرمودند دولت استفاده از کالایی که مشابه داخلی دارد را برای خودش حرام کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود کالاهای خارجی که نمونه داخلی آن در کشور تولید می‌شود، سبب دلگرمی سرمایه‌گذار و تولید کننده می‌شود.

یک کارشناس بازارهای مالی در خصوص تعیین سطح دسترسی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه گفت: اگر چه از حضور گسترده سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر و ورود نقدینگی سرگردان در این بازار باید خشنود بود، اما رعایت سطح دسترسی معاملاتی این افراد باید مطابق استانداردهای جهانی که مبتنی با منطق بازار است درنظر گرفته شود.به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، علیرضا پاکدین اضافه کرد: برخی سرمایه‌گذاران حقیقی به دلیل نداشتن شناخت مناسب و تحلیل درست از شرایط بازار اقدام به معاملات هیجانی می‌کنند، درحالیکه اگر حجم این معاملات از سطحی فراتر رود سبب خدشه بر ثبات مالی بازار خواهد شد.وی در ادامه با اشاره به محدود کردن دامنه نوسان به طور موقت توسط ناظر برای کنترل هیجانات سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه گفت: در بورس های بزرگ و پیشرفته، شاهد هستیم که سطح دسترسی معاملات برای سرمایه گذاران متفاوت است و این موضوع در کشور ما هم می تواند اجرایی شود.

مدیرعامل بورس تهران گفت: بازار سرمایه تنش‌ها را پشت سر گذاشت؛ فروش اقساطی برخی از سهام در بازار سرمایه برای فروش دارایی‌های دولت مطرح شده است.به گزارش صداو سیما، علی صحرائی درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه پس از اتفاقات اخیر در منطقه و کشور گفت: بازار سرمایه و بورس دوران تنش و بحران را پشت سر گذاشت. وی درباره واکنش بورس به تحریم صنایع فلزات و شرکت‌های فلزی اظهار داشت: تحریم‌ها محدودیت ایجاد می‌کنند، اما این تحریم‌ها جدید نبودند و شرکت‌های ایرانی هم هوشمند هستند و مسیر‌های دور زدن این تحریم‌ها را پیدا می‌کنند؛ انکار نمی‌کنیم که هزینه فروش بالا می‌رود، اما این تحریم‌ها در بخش‌هایی فرصت هم محسوب می‌شود.صحرائی افزود: امروز تولیدکننده داخلی آن کالای واسطه‌ای را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد که باعث افزایش اشتغال‌زایی شده است و در نهایت باعث رونق تولید ملی می‌شود.

بورس کالا، یگانه مرجع شفاف
کشف قیمت کالاها

رییس اتاق بازرگانی اراک معتقد است بورس‌های سهام و کالا نقش مهمی در ایجاد رقابت و شفافیت عرضه و تقاضای بازار در اقتصاد داشته اند که افزایش این نقش می تواند به نفع اقتصاد ملی باشد.منوچهر توسطی در گفت و گو با میزان افزود: قیمتی که در بورس کالا کشف و تعیین می‌شود، می‌تواند مبنایی برای قیمت های صادراتی نیز باشد زیرا کالا می‌بایست از بازار سرمایه به سمت بازارهای هدف هدایت شود.وی در خصوص یاری‌رساندن بورس کالا به صادرکنندگان تصریح کرد: بخش بازرگانی در کشور ضعیف عمل می‌کند و در بین شرکت‌های بازرگانی، شاهد بازاریابی قوی و موثری نیستیم. اما متقاضیان می‌توانند از بورس کالا خرید کنند و بعد محصولات در بازارهای هدف بفروشند.توسطی در ادامه شفاف‌سازی را نیاز اصلی اقتصاد دانست و افزود: شفاف‌سازی در همه بخش‌ها در اولویت است و اگر این اصل در کلیه امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به کار گرفته شود، اعتماد عمومی را فراهم می‌کند.به گفته وی، علاوه بر لزوم پایداری و تقویت بورس کالا باید شرایط مناسبی را در روند تعیین قیمت‌ها، فروش کالا و مرکزیت عرضه کالا ایجاد و از قیمت گذاری دستوری در این بازار پرهیز کرد.

پیش‌بینی تداوم روند رشد بازار سهام تا پایان سال

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند رو به رشد بازار سهام تا پایان سال ادامه‌دار خواهد بود، گفت: تداوم این روند دستکم در ماه‌های ابتدایی سال آینده نیز دور از ذهن نیست.به گزارش ایبنا، حامد کاوه با اشاره با تقاضای سنگین سرمایه‌گذاران در بازار سهام در هفته جاری گفت: با توجه به حجم و ارزش معاملات و نیز اصلاح سنگینی که شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌های مختلف در هفته گذشته تجربه کرد، پیش‌بینی می‌شود روند مثبت و متعادل بازار سهام طی روزهای و هفته‌ها پیش‌رو با شیب ملایم‌تری ادامه دادشته باشد.این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در حالی است که ریسک‌های سیاسی نیز اثر منفی خود را بر بازار سهام از دست داده‌اند و این مولفه از یک سو به تعادل و رکود در بازارهای رقیب از جمله مسکن، طلا و خودرو و نیز ارز دامن می‌زند و از سوی دیگر پیام مثبتی برای فعالان بازار سهام است.وی اضافه کرد: در دو روز گذشته شاهد این هستیم که کلیت بازار سرمایه و تقریبا سهام همه شرکت‌ها مثبت و صعودی بودند که به نظر می‌رسد تا پایان هفته این روند به تعادل برسد و رفته رفته سهام شرکت‌هایی که از پتانسیل رشد برخوردار هستند، بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

مشاور رییس سازمان بورس خبر داد؛

 

گروه بورس: مشاور رییس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: در چند وقت اخیر دستورالعملی را در زمینه بین‌المللی شدن بازار سرمایه در دستور کار قرار دادیم؛ در این زمینه برنامه اصلی سازمان بورس ایجاد ارتباط با دنیا و فعالان بازار سرمایه است که آن را اجرایی خواهیم کرد.

بهادر بیژنی در گفت و گو با ایرنا افزود: سرمایه‌گذاران خارجی که در بازار ایران اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند با دید بلندمدت وارد این بازار می‌شوند، که این موضوع یکی از ویژگی‌های مهم ورود سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود.

وی به تنش‌های اخیر مابین ایران و آمریکا و تاثیر آن بر ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران اشاره کرد و با بیان اینکه اتفاقاتی که به صورت کوتاه مدت در کشور رخ می‌دهد ممکن است بر بازار تاثیرگذار باشند، گفت: اگر کسی با نگاه کوتاه مدت وارد بازار سرمایه شده باشد تحت تاثیر این اتفاقات قرار می‌گیرد و به سرعت با ضرر و زیان‌های متحمل شده اقدام به خروج از این بازار خواهد گرفت اما افرادی مانند سرمایه‌گذاران خارجی که با دید بلندمدت وارد این بازار می‌شوند به دلیل اتفاقات رخ داده از این بازار خارج نمی‌شوند به همین دلیل با توجه به تنش‌های اخیر تغییری در ارزش سرمایه گذاری خارجی بازار سرمایه ایران رخ نداده است.

بیژنی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران خارجی با این تصور وارد بازار ایران نمی شوند که به سرعت و در واکنش به اتفاقات ناگهانی اقدام به خروج از بازار بگیرند، اظهار داشت: اتفاقات رخ داده در چند وقت اخیر همه را متاثر کرد، اما زمانی که بحث سرمایه گذاری در بازار سهام ایران برای یک سرمایه گذار خارجی مطرح می شود با دید دراز مدت وارد بازار می شود، این چند وقت که باازر را مورد نظارت قرار دادیم شاهد بودیم که بیشتر سرمایه گذاران داخلی بودند که از ترس ضرر و زیان به سرعت اقدام به خروج سرمایه های خود از بازار گرفتند و زمینه ریزش سنگین شاخص بورس در بازار را فراهم کردند.

مشاور رییس سازمان بورس اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی افقی را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای ایران متصور هستند، به همین دلیل در اتفاق اخیر شاهد خروج سرمایه‌گذاران خارجی از این بازار و کاهش ورود نقدینگی در این بازار نبوده ایم.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاران خارجی بخشی از روند بین المللی‌شدن بازار سرمایه محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر دستورالعملی را در زمینه بین‌المللی شدن بازار سرمایه در دستور کار قرار دادیم که در این زمینه برنامه اصلی سازمان بورس ایجاد ارتباط با دنیا و فعالان بازار سرمایه است که آن را اجرایی خواهیم کرد.

بیژنی خاطرنشان کرد: از زمان تغییر و تحول در سیستم حکومتی آمریکا تلاش خود را در راستای بین‌المللی شدن بازار سرمایه قرار داده‌ایم، مهمترین اقدام ما در این زمینه تصویب مقرره‌ایی به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و بین المللی شدن بورس ایران بود.

گروه بورس: معاملات روز دوشنبه 23 دیماه، بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که روند صعودی شاخص این بازار حفظ شده و سهام‌داران فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت ارتباطات سیار ایران و بانک ملت بیشتر از سایر سهام‌داران سود کردند.

براساس معاملات روز دوشنبه 23 دیماه، بیش از هشت میلیارد و ۲۷۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۹ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با چهار هزار و ۳۶۹ واحد افزایش به ۱۱۸ هزار و ۹۲۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با دو هزار و ۹۱۷ واحد رشد به ۷۹ هزار و ۴۱۲ واحد رسیدند.شاخص آزاد شناور نیز با ۲۰ هزار و ۱۰۴ واحد افزایش به رقم ۴۵۷ هزار و ۷۲۱ واحد رسید، شاخص بازار اول ۱۲ هزار و ۳۱۵ واحد و شاخص بازار دوم ۳۱ هزار و ۵۱۰ واحد افزایش داشتند.علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با دو هزار و ۴۱۳ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۱۷۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۴۳۶ واحد، س. نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۴۳۳ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۳۹۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۴۲۵ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۴۰۶ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۳۹۳ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در مقابل نماد سیمان فارس (سفار) با ۱۶ واحد، سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت) با هشت واحد، فروسیلیس ایران (فروس) با چهار واحد بیشترین تاثیر منفی را بر معاملات روز دوشنبه بورس داشتند.

برپایه این گزارش، در بین نمادهای نماد بانک تجارت، بانک ملت، ماشین سازی ازاک، سایپا، بانک اقتصاد نوین، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. گروه شیمیایی در معاملات روز 23 دیماه، صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۹۴ میلیون و ۹۰۳ هزار برگه سهم به ارزش بیش از سه هزار و ۲۴۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص فرابورس نیز ۱۵۱ واحد رشد داشت و بر روی کانال پنج هزار ۴۵ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۹۴۹ هزار برگه سهم به ارزش بیش از ۱۲ هزار و ۹۵۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.روز دوشنبه تمامی نمادها در معاملات این بورس تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند که نماد سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی مارون (مارون)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و صنایع ماشین اداری ایران (مادیرا) بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند.