با فعال شدن مکانیزم ماشه از سوی انگلیس، آلمان و فرانسه اثبات شد؛

گروه سیاسی - کورش شرفشاهی: دلیل اصلی مشکلات جهان، رفتار امریالیستی آمریکاست. اما اشکال از آنجا شروع می شود که با کمال تاسف، دیگر کشورها دنباله رو آمریکا می شوند و تسلیم این سیاست های تجاوزکارانه می شوند. اما برجام یکی از مذاکرات فشرده بود که به توافق برد-برد معروف شد. زیرا هیچ یک از کشورهای حاضر در مذاکره از نتیجه مذاکره ناراضی نبودند تا آنکه ترامپ با تفکرات جنایتکارانه خود رییس جمهور آمریکا شد و همه چیز را به هم ریخت. از روزی که ترامپ حاضر به تمدید برجام نشد، با مخالفت شدید دیگر اعضای برجام رو به رو شد اما به مرور زمان انگلیس، فرانسه و آلمان را نیز با خود همسو کرد و درنهایت به فعال شدن مکانیزم ماشه منجر شد. اگر چه به نظر می رسد مکانیزم ماشه به دلیل 5 گامی است که ایران طی کرده اما واقعیت این است که اروپا در عمل هیچ اقدامی از خود نشان نداد تا برجام اجرایی شود و منفعل عمل کرد. مکانیسم حل اختلافات برجام (مکانیسم ماشه) یک روند مذاکره و گفت‌وگو میان اعضای برجام است که با ارجاع گزارش اختلافی از سوی یکی از طرف‌های برجام به کمیسیون مشترک آغاز می‌شود و برای چند مرحله با زمان‌های قابل تمدید در نظر گرفته شده است.در مرحله اول مسائل اختلافی به ترتیب در سطح مشاوران، معاونان وزرای خارجه و وزیران خارجه طرح می‌شود که در صورت عدم اجماع و حل اختلافات موجود، مسائل اختلافی به شورای امنیت ارجاع داده می‌شود و شورای امنیت هم درباره عدم بازگشت تحریم‌ها رای گیری می‌کند که این پروسه به شکل کلی یک روند زمان بر است که اعضای برجام می‌توانند همین روند را نیز ماه‌ها و حتی سال‌ها تمدید کنند.

  • دشمنی تروئیکای اروپایی

در این رابطه تروئیکای اروپایی با انتشار بیانیه‌ای از آغاز روند اجرای مکانیسم ماشه در برجام خبر دادند. فرانسه، انگلیس و آلمان در یک بیانیه مشترک مکانیسم حل اختلاف در برجام، موسوم به ماشه را به دلیل آنچه "نقض توافق از سوی ایران" خواندند، فعال کرده‌اند.تروئیکای اروپا در ادامه بیانیه خود تاکید کرده‌اند که به کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران نمی‌پیوندند.بنا بر بیانیه صادر شده از سوی سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای، این دولت‌ها در هماهنگی با سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا این تصمیم را گرفتند.در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: باتوجه به اقدامات ایران ما هیچ انتخاب دیگری نداشتیم جز اینکه امروز نگرانی‌های خود را در رابطه با اینکه ایران دیگر به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل نمی‌کند، نشان دهیم و طبق مکانیسم حل اختلاف، مطابق با بند 36 در برجام این مسئله را به کمیسیون مشترک ارجاع دهیم.

  • حل مسائل مرتبط با اجرای برجام

در این رابطه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: هدف از این سازوکار حل مسائل مرتبط با اجرای توافق در چارچوب کمیسیون مشترک است. جوزپ بورل پس از آنکه مکانیسم ماشه فعال شد، تائید کرد که از طریق یک نامه از این اقدام مطلع شده است. بورل با اشاره به اینکه مکانیسم ماشه مطابق با بند 36 برجام توسط انگلیس، فرانسه و آلمان فعال شده است، گفت: من به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک بر روند مکانیسم حل اختلاف نظارت خواهم داشت. هدف از این سازوکار حل مسائل مرتبط با اجرای توافق هسته‌ای در چارچوب کمیسیون مشترک است. در همین راستا، من تمایل وزیران امورخارجه برای حفظ برجام با این امید که راهی برای رفع این بن بست از طریق گفت‌وگوی دیپلماتیک سازنده یافت شود را یادآور می‌شوم.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: مکانیسم حل اختلاف مستلزم تلاش‌های سخت همراه با حسن نیت تمام طرف‌ها است. من به عنوان هماهنگ کننده انتظار دارم که طرف‌های برجام با همین نیت در این روند همکاری کنند.وی در ادامه تاکید کرد: برجام یک دستاورد مهم برای دیپلماسی چند جانبه پایدار پس از سال‌ها مذاکره است. باتوجه به وضعیت خطرناک کنونی در خاورمیانه، حفظ برجام بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

  • واکنش مسکو به ماشه اروپایی

از سوی دیگر نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفت: روسیه امیدوار است که فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در برجام وضعیت را بیش از این پیچیده‌ نکند. میخائیل اولیانوف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: گروه E3 تصمیم گرفت که مکانیسم حل اختلاف را طبق بند 36 برجام فعال کند. آنها اعلام کرده‌اند که این کار را با حسن نیت و برای حفظ این توافق انجام دادند و اقدامشان هیچ ارتباطی با سیاست فشار حداکثری آمریکا (علیه ایران) ندارد. بیائید امیدوار باشیم که این اقدام وضعیت (پیرامون برجام) را پیچیده‌تر نکند.

  • اقدام انفعالی و از موضع ضعف

و اما سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملا انفعالی و از موضع ضعف به شمار می رود.سید عباس موسوی گفت: فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام را ایران از یکسال و اندی پیش و با ارسال نامه های رسمی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز کرده و لذا نه به لحاظ فرآیندی و نه به لحاظ عملی اتفاق جدیدی نیفتاده است.موسوی گفت: به دنبال اعلام خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های این کشور که بایستی وفق برجام لغو می شدند، برجام در یک وضعیت عدم توازن و ناپایدار قرار گرفت. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران وفق بند 36 برجام با آغاز فرآیند حل و فصل اختلافات، مساله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع داد و این کمیسیون درجلساتی که برای رسیدگی به درخواست ایران برگزار شد، چه در سطح مدیران سیاسی و چه در سطح وزرا، با اجماع و تاکید همه طرف های برجام مبنی بر اینکه سبب اصلی وضعیت بغرنج کنونی، خروج غیرقانونی آمریکا از برجام است، راه حل هایی را برای جبران این وضعیت تصویب نمود. اما متاسفانه در مدت یکسال طرف های اروپایی برجام به رغم تعهداتی که هم در برجام داشتند و هم صراحتا و به طور رسمی پس از خروج آمریکا از برجام در جلسات کمیسیون مشترک برعهده گرفتند، نتوانستند اقدامی ملموس و جدی برای ایفای تعهدات خود صورت دهند و به همین سبب نیز، کشورمان از مقررات پیش بینی شده در بندهای 26 و 36 برجام استفاده کرده و اجرای بخشی از تعهدات هسته ای خود را طی پنج گام با فواصل زمانی قابل ملاحظه متوقف نمود.

رییس‌جمهور تحمل حادثه تلخ را برای مردم سنگین توصیف کرد

گروه سیاسی: رییس‌جمهور از تلاش‌های فراوانش برای روشن شدن ابعاد سقوط هواپیما سخن گفت و افزود: از لحظه‌ای که احتمال دادم سقوط هواپیما به صورت طبیعی و عادی نباشد تلاش فراوانی کردم که دوره بررسی و تحقیق، کوتاه شود تا بدانیم هواپیما چگونه سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه کشوری، گفت: همکاری‌های خوبی از طرف نیروهای مسلح که تنها مسیر ما برای یافتن حقیقت بود، انجام شد و بلافاصله بعد از آنکه برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انسانی اتفاق افتاد،‌ به مسئولان امر اعلام کردم که بلافاصله به مردم اطلاع دهند.

رییس‌جمهور گفت: قول می‌دهم دولت با تمام امکاناتش پیگیر حادثه سقوط هواپیمای مسافربری باشد و قوه قضاییه با یک قاضی ویژه دنبال رسیدگی سریع به ابعاد آن باشد. قوه قضائیه باید یک دادگاه ویژه با یک قاضی عالی‌رتبه و چندین کارشناس برای پرونده سقوط هواپیما تشکیل دهد. این یک پرونده عادی و معمولی نیست و همه دنیا به این دادگاه نگاه می کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: این حادثه، بسیار تلخ بود و تحملش برای مردم بسیار سنگین است، حتی اگر این هواپیما به خاطر نقص فنی هم سقوط کرده بود باز بسیار غم‌بار بود. بعد از مشخص شدن خطای انسانی، غم مردم چندین برابر شد. وی بیان کرد: به خانواده‌های جان‌باختگان ایرانی و خارجی تسلیت می‌گویم و همانطور که با رهبران و مسئولان آن کشورها صحبت کردم، قول می‌دهم دولت با تمام امکاناتش پیگیر مسئله سقوط هواپیما باشد.

رئیس جمهور با قدردانی از همکاری خوب نیروهای مسلح در روشن شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی، تاکید کرد: دولت تا کشف همه جوانب امر، مجازات افراد دخیل در این حادثه و اطمینان بخشی به مردم برای جلوگیری از تکرار این مساله، به تلاش هایش ادامه می دهد.

روحانی افزود: به همه عزیزان دولت توصیه می‌کنم در کنار این خانواده‌های عزیز باشند. از مردم عزیز ایران می خواهم در کنار این عزیزان همدردی ارزشمندی انجام دهند.

رئیس جمهور گفت: وزیر راه، مسئولین دولتی، استانداران در کنار این عزیزان قرار بگیرند. من به عنوان یک پدر احساس می کنم غم از دست دادن جوان نخبه سطح بالای تحصیل کرده که سرمایه کشور بوده، چه قدر سخت است. روحانی بیان کرد: اینکه نیروهای مسلح با صراحت لهجه خطا را اعلام و قبول کردند گام اول خوبی بوده است.

وی گفت: من به دلیل آشنایی کم و بیش که با پدافند هوایی دارم عرض می کنم که نمی تواند فقط یک فرد مقصر باشد. در این میان دیگرانی هم هستند. من می خواهم این مسئله با صداقت برای مردم بیان شود. مردم ما می‌دانند این حادثه از روی اشتباه و سهو صورت گرفته، اما چه کسانی دخیل بودند که این سهو انجام گرفت؟

رئیس جمهور ادامه داد: راست و درست است که در این ایام ریشه همه غم ها به آمریکا باز می‌گردد؛ امریکا بود که تحریم کرد، آمریکا بود که شرایط را متشنج کرد، امریکا بود که عزیز ما را ترور کرد اما این دلیل نمی‌شود در این مسئله به همه جوانب نپردازیم.

وی یادآور شد: سوال دیگر برای مردم این است که از زمان روشن شدن علت سقوط تا اعلام آن زمانی طولانی بوده است؟ یک الی دو روز طول کشیده یا چند ساعت بوده است؟ این هم مسئله‌ای است که می خواهم به همه توضیح دهند. پروسه چهارشنبه صبح تا جمعه عصر که به جلسه فوق‌العاده شورای امنیت ملی رسید به همه گفته شود.

رئیس جمهور گفت: همه مردم ما در این غم سهیم هستند، اما می خواهند بفهمند آیا مسئولان آنان به درستی در چهارچوب اخلاقی رفتار کردند یا نه.

روحانی گفت: حادثه فقط ۱۷۶ نفر عزیز از دست رفته نیست؛ بحث امنیت فضای ایران است، این موضوع برای مردم ما و دنیا مهم است. برای مردم ما مهم است که هر کسی در هر اندازه در این موضوع مقصر بوده به مجازات برسد.

روحانی گفت: همه ما مسوولیت داریم که یک بار دیگر تمام این مقررات را بازنگری کنیم تا دریابیم چرا و به چه دلیل، کدام ضعف و در کدام مقررات بوده و در اجرا کجا ضعف بوده که این حادثه بسیار غم انگیز در کشور ما اتفاق افتاده است؛ حادثه‌ای که فکر می‌کنم در تاریخ کشور ما بی نظیر بوده و هیچ وقت نبوده که یک مسوول و افسر پدافندی در کشور ما نسبت به هواپیمای مسافربری آن هم در پایتخت و مرکز کشور و کنار فرودگاه بین المللی، چنین خطایی را مرتکب شده باشد.

رئیس جمهور اظهار کرد: بنابراین ضمن همدردی با همه خانواده های عزیزی که این مصیبت بزرگ به آنها رسیده، اعلام می کنم این راه و مسیر را تا کشف همه جوانب امر، تا مجازات آنهایی که دخیل بودند و در نهایت اطمینان بخشی به مردم که چنین حادثه ای تکرار نخواهد شد، ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور با اشاره به زیبایی‌های دنیای کشاورزی، گفت: در دنیای کشاورزی یک دوره، دوره سختی و زحمت است اما پشت سر آن بهار آمده و محصول به دست می‌آید و می‌توان گفت یکی از نمونه‌های عسر و یسر را در دنیای کشاورزی می‌توان مشاهده کرد، از وقتی که کشاورز زمین و بذر را آماده می‌کند تا روزی که محصول به دست می‌آید.

رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط بسیار سخت کشورمان بدخواهان می‌خواهند زندگی مردم را از لحاظ معیشتی در تنگنا قرار دهند، اظهار کرد: در این شرایط کشاورزان تلاشگر کشورمان سهم بزرگی در رفاه مردم دارند. اینکه امروز بدون مشکل، نان و محصولات مختلف کشاورزی به‌وفور در بازار قابل تهیه است، به‌خاطر تلاش و دسترنج کشاورزان است.

روحانی خاطرنشان کرد: در روزگاری ناچار بودیم، میلیون‌ها تن گندم وارد کنیم اما امروز سالهاست که به خودکفایی رسیده ایم و سال آینده نیز در این محصول خودکفا خواهیم بود و در سایر محصولات از جمله برنج، شکر و دانه‌های روغنی نیز اقدامات و گام‌های خوبی برداشته شده است. این دستاوردها در سایه تلاش و ایثار کشاورزان است و البته مدیریت حوزه کشاورزی هم سهم قابل توجهی در این زمینه داشته است که از تلاش همه آنها تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: تلاش ما در دولت یازدهم و دوازدهم تنها این نبود که نیاز مردم را تامین کنیم و صرفاً به سمت خودکفایی حرکت کنیم، بلکه اقدام بزرگی را در دستور کار خود داشتیم و آن این بود که زمین را آباد کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم تا امروز حدود 37 سد افتتاح شده و در کنار آن اقدامات گسترده‌ای در زهکشی و تجهیز زمین و وسایل کشاورزی انجام شده و محصولات کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم 28 میلیون تن اضافه شده و از 97 میلیون تن در ابتدای دولت یازدهم امروز به 125 میلیون تن رسیده‌ایم یعنی سالانه به طور متوسط 5 هزار تن به میزان محصولات کشاورزی اضافه شده که یک کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

«تجارت» در راستای نشست بخش خصوصی با رئیس کل بانک مرکزی یررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: دولتی ها بخش خصوصی را یار و یاور خود در دوره تحریم می دانند و بخش خصوصی نیز خواستار حل مشکلات خود است تا به گفته خود با سهولت بیشتری در حوزه تجارت خارجی عرض اندام کند. در همین راستا روز گذشته نشست مشترک روسای اتاق‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد. رئیس اتاق ایران در این دیدار گفت: تجارت و سیاست دو مقوله جدا از هم هستند و راه توسعه سیاست تجارت است که متاسفانه این مهم در ایران بالعکس است.

شافعی همچنین ضمن تاکید بر ظرفیت‌های مناسب و تخصصی اتاق‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی در حوزه تجارت خارجی، ضرورت رسیدگی به مشکلات و موانع بانکی تجار را مد نظر قرار داد تا تا امکان تعامل دولت با بخش خصوصی بیش از پیش فراهم آید.

  • بخش خصوصی در کنار بانک مرکزی است

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت نقش اتاق های مشترک در توسعه روابط تجاری، از آمادگی بانک مرکزی در ارائه خدمات مختلف از قبیل ایجاد میز خدمت جهت تسهیل مبادلات ارزی بخش خصوصی خبر داد و اولویت بانک مرکزی را حمایت از بخش خصوصی در کلیه زمینه‌های اقتصادی اعلام کرد. او همچنین از پیشنهاد فعالان بخش خصوصی مبنی بر برگزاری نشست‌های تخصصی جهت رسیدگی به مسائل و مشکلات تجار استقبال کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تمرکز اصلی بانک مرکزی بر کنترل پایه پولی، کنترل نقدینگی و تأمین کالاهای اساسی و ضروری است. نرخ ارز مهم است اما ثبات بازار مهمتر ازآن است و ما تلاش می کنیم که ثبات بر بازار ارز و به تبع آن در سایر بازارها حاکم شود. فعالان بخش خصوصی امروز در کنار بانک مرکزی، نقش مهمی در صادرات و تأمین ارز دارند.

  • تهاتر کالا، راهکار اساسی توسعه روابط ایران

در ادامه، اعضای هیات رئیسه اتاق ایران و نمایندگان و روسای اتاق‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند. ابراهیم جمیلی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند استفاده از پتانسیل بالای اتاق‌های مشترک را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر صادرات ایران به هند از طریق دبی، ترکیه و عمان با دلار صورت می‌گیرد. او کمبود روپیه را یکی از مشکلات صادرکنندگان ایرانی به هند عنوان کرد و خواستار معرفی صرافان مورد اعتماد از بانک مرکزی شد..

علاء میرمحمد صادقی عضو هیات رئیسه اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کانادا هم عدم استفاده از پتانسیل‌های موجود در اتاق‌های مشترک توسط بخش دولتی را مورد توجه قرار داد و خواستار ایجاد کمیته‌ای با حضور کلیه ذینفعان دولتی و خصوصی در راستای استفاده بهینه از بخش خصوصی ایران شد.

عبدالحکیم ریگی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان نیز با اشاره به آمار صادرات و واردات بین دو کشور، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی پاکستان بسیار علاقمند به همکاری با ایران است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان افزود: تهاتر در رشد روابط تجاری ایران و پاکستان بسیار اهمیت دارد و تنها دولت متولی این مقوله است؛ به گفته او، دولت پاکستان نیز بسیار علاقمند به تهاتر با ایران در نقطه صفر مرزی است که این موضوع در سطح مقامات ارشد این کشور مطرح شده است تا از این رهگذر بتوان به هدف 5 میلیارد دلاری دو کشور در سطح روابط تجاری رسید.

  • تفاوت چین با سایر کشورها

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین هم بر ضرورت اخذ نگاه متفاوت و منفک به چین در مقایسه با سایر کشورها تاکید کرد و افزود: در شرایط جدید، تهاتر با این کشور توسط وزارت صنعت که متولی این کار است بایستی به شکل دیگری انجام شود. او افزود: در همین راستا، اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین به عنوان رابط خریدار و فروشنده به یکدیگر می‌تواند بسیار کارگشا باشد. حریری همچنین ضمن اعلام شروع فعالیت مجدد دفتر اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین حمایت مالی بانک مرکزی و دولت را خواستار شد. عباسعلی قصاعی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان با اشاره به کند شدن صدور حواله‌های ارزی از سوی شرکت‌های آلمانی، خواستار روان سازی سامانه تجارت با این کشور شد.

  • پیشنهادهای بخش خصوصی برای تقویت روابط تجاری

در ادامه محدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این نشست به ضرورت حداکثر استفاده از توان بخش خصوصی اشاره و تاکید کرد: بخش اعظمی از 30 میلیارد دلار تجارت هدفگذاری شده در اقتصاد، همین افراد حاضر در این جلسه هستند؛ لذا بایستی نگاه ویژه و تخصصی به اتاق‌های مشترک داشت.

او تاکید کرد: کمک به مکانیزم تهاتر بالاخص با کشورهای همسایه که از این طریق تعهدات ارزی و بسیاری از مسائل دیگر حل خواهد شد، باید مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا کرباسی پیشنهاد ایجاد کارگروهی را با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌های صنعت، اقتصاد و بانک مرکزی در راستای تعریف مکانیزم در کشورهای هدف و همسایه داد.

او تصریح کرد: رفع مشکلات موجود برای سرمایه گذاران خارجی در ایران که این مهم به کرات برای سرمایه گذاران افغان و ترکیه در ایران بوجود آمده است باید مدنظر تصمیم‌گیران قرار گیرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین تاکید کرد: بخش اعظمی از صادرات ایران به افغانستان توسط افغان‌های مقیم ایران انجام می‌شود که بایستی در صدد مشکل اقامتی آنها بر آمد.

وام ازدواج 100 میلیون تومان شد

درحالی که وام ازدواج در لایحه بودجه از سوی دولت بدون تغییر و ۳۰ میلیون تومان تعیین شده بود، کمیسیون تلفیق با افزایش وام ازدواج به ۵۰ میلیون تومان به هر یک از زوجین موافقت کرده است.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر افزود: در نشست امروز این کمیسیون، افزایش وام ازدواج مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی اعلام کرد: با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق، وام ازدواج از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش یافت. بنابراین طبق مصوبه کمیسیون تلفیق وام ازدواج به هر زوج 50 میلیون تومان و با باز پرداخت 5 ساله تعیین شد.

امیرآبادی افزود: بر اساس این مصوبه به هر یک از زوجین 50 میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد که جمعاً دو نفر می‌توانند 100 میلیون تومان وام بگیرند. بانک مرکزی هم موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد آنها بعد از 1396/1/1 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

معافیت‌های کالایی و خدماتی قانون
مالیات بر ارزش افزوده مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معافیت‌های مالیاتی قانون مالیات بر ارزش افزوده را در دو بخش کالا و خدمات مشخص کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه شنبه مجلس با رای موافق به ماده ۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده مقرر کردند عرضه کالاها و ارائه خدمات اعم از کالاها، دام زنده و خوراک آن؛ بذر، نشا، نهال، سم و کود؛ آب مصارف کشاورزی؛ مواد لبنی، تخم ماکیان، آرد و نان، گوشت و فرآورده‌های گوشتی، برنج، حبوبات، سویا و پروتئین سویا و ...؛ خمیر کاغذ و کاغذ باطله، دفتر تحریر، کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه؛... از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.

بر اساس این ماده هرگونه انتقال دارایی از/ به نهاد واسط موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی؛ فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن؛ صنایع دستی تولید داخل موضوع ماده (۱) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف
هستند.

در گفتگوی تجارت با مقامات مسئول مشخص شد؛

گروه انرژی: در حالی که حدود دوماه از آغاز سهمیه بندی دوباره بنزین در کشور می گذرد، هنوز برخی رانندگان تاکسی های تلفنی، تاکسی های اینترنتی و سرویس های مدارس، سهمیه یا یارانه ریالی دریافت نکردند و این موضوع باعث انتقاد شدید و به وجود آمدن مشکل معیشتی برای آنان شده است.قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ای هزار و 500 و بنزین آزاد سه هزار تومان اعلام شد. سهمیه تاکسی های بنزینی 400 لیتر در ماه و تاکسی‌های دوگانه سوز 200 لیتر در ماه تعیین شد. در آن زمان مسئولان به رانندگان تاکسی های دیگر نیز اطمینان خاطر دادند که سهمیه متناسب برای آنان اختصاص می‌یابد و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد “برای مسافربرهای بر پایه اینترنت (اسنپ و تپ سی) مشروط بر آن که نرخ های خود را از مقادیر مصوب، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت. برای تامین سوخت خودروهای مسافربر خطی و بین شهری، آژانس های مسافربری و آموزشگاه های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذ شده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.”رانندگان تاکسی های درون شهری که ظاهرا مشکل خاصی در این زمینه ندارند و سهمیه اعلامی برای آنان واریز می شود. سهمیه بنزین تاکسی‌های دوگانه‌سوز از ابتدای آذرماه به ۲۵۰ لیتر افزایش یافت.

  • وزارت کشور جوابگو است

در همین ارتباط فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار روزنامه تجارت در خصوص سهمیه آژانس ها و موسسات اتومبیل کرایه با وجود قول هایی که داده شده و کماکان هیچ آژانس و موسسه اتومبیل کرایه سهمیه ای دریافت نکرده است، گفت: اطلاعات مربوط به آژانس‌ها وتاکسی های اینترنتی از طرف وزارت کشور تایید وبرای شرکت ملی پخش ارسال می شود وهرگونه محاسبه میزان پیمایش به عهده آن هاست وشرکت ملی پخش دخالتی درنحوه محاسبه ندارد .

وی درخصوص اشخاصی که با وجود داشتن کارت سوخت بنا به دلایلی رمز اشتباه وارد کرده اند و کارت سوختشان از کار افتاده، توضیح داد: درصورت اشتباه واردکردن رمز ویا فراموش کردن آن این افراد می توانند به آدرس نواحی شرکت ملی پخش برای حذف رمز مراجعه کنند . همچنین در خصوص رمز کارت شان نیز می توانند آن را حذف و دوباره آن را رمزگزاری کنند.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رابطه با گنگ بودن کسر شدن یک پیمانه در شروع سوخت گیری و اشتباهات محاسبه‌ای نزد شهروندان گفت: هیچ لزومی ندارد شهروندان در هنگام سوخت گیری محاسبه‌ای انجام بدهند. اصلا قرار نیست که کسی کاری انجام بدهد. این اشتباهی است که از سوی شبکه‌های اجتماعی هم به آن دامن زده می‌شود. این مقام مسئول بیان داشت: تنها کاری که یک شهروند لازم است انجام بدهد این است که در زمان پخش شدن پیام "لطفا کارت خود را بردارید" سریع اقدام به برداشتن کارت خود کند تا هیچ مشکلی پیش نیاید و بنزین از روی کارت کسر نشود.

  • هنوز خبری نیست

در ادامه منصور حقانی رئیس اتحادیه صنف موسسات توریستی واتومبیل کرایه کشور با بیان اینکه هنوز خبری از سهیمه بنزین رانندگان آژانس‌های مسافربری نیست گفت: با بنزین لیتری سه هزار تومان و هزینه بالای استهلاک خودرو، کار در آژانس به صرف رانندگان نیست و با این هزینه‌ها دخل و خرج آنها جور در نمی‌آید.

رئیس اتحادیه صنف موسسات توریستی واتومبیل کرایه کشوردر ادامه گفت: با فرض اینکه سهمیه ای هم به اژانس ها تعلق بگیرد باز هم با وجود افزاش قیمت بنزین اتحادیه صنف موسسات توریستی واتومبیل کرایه کشور رو به تعطیلی می رود. همچنین محمد رضا نعیما نائب رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه کرج گفته بود:بعد از گذشت بیش از دو ماه از گران شدن بنزین، هنوز خبری از سهیمه بنزین رانندگان آژانس‌های مسافربری نیست.

وی توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از رانندگان آژانس‌های مسافربری از ادامه کار انصراف داده‌اند و همین مشکلاتی را برای صاحبان این واحدها ایجاد کرده است. این مسئول توضیح داد: مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه‌ای گفته بود بخشی از سهمیه بنزین رانندگان آژانس به صورت اعتباری در ۱۲ دی ماه واریز می‌شود که این اتفاق نیفتاد.

وی اظهار کرد: فکر نمی‌کنم از بین ۲۰۰ هزار راننده آژانس فعال در کشور، هیچ کس تا کنون بنزین سهیمه‌ای مرحله اول خود را گرفته باشد. نعیما تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار راننده آژانس در کرج فعالیت دارند که برای امرار معاش با بنزین سه هزار تومانی کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: آژانس‌داران برای اینکه بتوانند رانندگان خود را نگه دارند ۲۰ درصد سهم خود از هر سفر را نمی‌گیرند و با این اوصاف باید گفت طی دو ماه گذشته این واحدها فقط ضرر داده‌اند. وی گفت: اگر همین شرایط ادامه داشته باشد و بنزین سهمیه‌ای تخصیص داده نشود، آینده خوبی برای آژانس‌های مسافری کرج نمی‌توان متصور بود و بسیاری از آنها چاره‌ای جز تعطیلی نخواهند داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک دست از مخالفت برداشت؛

گروه راه و مسکن: رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه اشتباه ما این بود که تصور می‌کردیم مالیات بر عایدی مسکن به ضرر این بخش است گفت: مالیات بر عایدی مسکن قطعا کمک حال بخش مسکن خواهد بود و اشتباه ما این بود که از ابتدا با مالیات بر عایدی مخالف بودیم.

مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی مسکن می‌تواند به کاهش التهاب بازار مسکن کمک بسیار زیادی کند، گفت: همواره با مالیات بر عایدی مسکن مخالف بودم و معتقد بودم که این طرح قیمت مسکن را بالا می‌برد، اما بعد از مطالعات اجمالی متوجه شدم که ما داریم اشتباه می‌کنیم.

خسروی ادامه داد: در حال حاضر در 180 کشور دنیا مالیات بر عایدی مسکن و سایر بازارها مثل طلا اجرا می‌شود و این تصور غلط که مالیات بر عایدی مسکن و یا مالیات بر عایدی سرمایه به تمام دارایی اشخاص وضع خواهد شد اشتباه است.

خسروی با اشاره به اینکه قطعا مالیات بر عایدی مسکن موجب کاستن التهاب بازار مسکن خواهد شد، اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه سال‌هاست که در آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته به فراخور وضعیت داخلی کشور خود اجرا و پیاده می‌شود و باعث شده تا از ورود واسطه‌ها و سوداگران به بازار مسکن جلوگیری شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه لئوناردو لیبرمن اقتصاددان آمریکایی در سال 2015 اعلام کرد که عدم دریافت مالیات بر عایدی سرمایه موجب فعالیت‌های احمقانه و تشدید فعالیت‌های غیرتولیدی می‌شود تاکید کرد: عدم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باعث می‌شود تا سرمایه‌ها از بین برود و سرمایه‌ها به سمت بخش مولد حرکت نکنند.

وی افزود: قطعا مالیات بر عایدی مسکن برای دهک‌های پایین جامعه اجرا و اعمال نمی‌شود و این برنامه و طرح تنها برای واحدهای مسکونی که بیش از نیاز خریداری می‌شود اعمال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس،مالیات بر عایدی سرمایه در حالیکه سالهاست بر روی آن و مزیت های تاکید شده همچنان در مسیر تصویب در مجلس و قانون شدن قرار دارد و در حال حاضر در وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی کارشناسی است.

یادداشت
 مينا ابراهيمي‌بسابي

جامعه شناس

از دیرباز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های بشر دستیابی به زندگی همراه با ا استقلال ،راحتی ،درآمد کافی و پایدار بوده است تا بتواند نیازهای اساسی معیشتی و معنوی خود را تأمین کند . لازمه داشتن چنین شرایطی احراز شغل مناسب همراه با امنیت شغلی است . در دنیای در حال تغییر و تحول امروز در برابر موفقیت‌ها و...شکست‌های غیرمنتظره برای تداوم حیات و بهبود زندگی نیازمند یافتن ایده‌ها و راه‌حل‌های نوین جهت تغییر شرایط به نفع خود هستیم. یکی از این مسیرهای جدید بازار بزرگ کار و کارآفرینی است که در آن به نقش خصوصیات برجسته و طوفان‌های فکری انسان همانند شناسایی نیازها ، درک واقعیات ،ذهنیت پویا و مثبت ،پشتکار و اراده ،اندیشه و خلاقیت ، قدرت ریسک‌پذیری و..... در مقابل ثروت‌های مادی تأکید می‌شود . حال بنا به‌ضرورت روزافزون نیاز جامعه به نهادینه کردن فرهنگ کار و کارآفرینی نیازمند ترویج و تشویق اندیشه‌های کارآفرینی ،آموزش کارآفرینی در مدارس و دانشگاه‌ها ، معرفی و حمایت از کارآفرینان موفق و خوش‌ذوق و کاهش بوروکراسی اداری هستیم .

در این راستا مهم‌ترین ابزار حرکتی به سمت بروز روحیه کارآفرینی ارائه الگوی آموزش مهارت محور در دوران تحصیل به‌منظور آگاهی بخشی و توانمندسازی افراد است که با فراهم ساختن محیط خلاق ،محتوای مناسب و اجرای عملی طرح‌های ساده با توجه به موقعیت بومی و محلی ، و برنامه درسی که در آن مفاهیم کلیدی کارآفرینی ، نقش خلاقیت ، تفکر اقتصادی ، مشارکت در کارهای گروهی ، مسئولیت‌پذیری و مهارت‌های ارتباطی و آموزش‌های کاربری بر اساس علایق و سرگرمی گنجانده شود و قابلیت‌های لازم جهت تربیت کارآفرینان آینده در روزهای رشد و یادگیری مدارس در تمامی مقاطع ونیز آموزش عالی ارائه گردد تا جوانان به‌عنوان نیروی انسانی امیدوار ،کارآمد ، پرتکاپو و مولد پس از پایان تحصیلات از فرهنگ پشت‌میزنشینی و انتظار برای پیدا کردن مشاغل دولتی و کارمندی و نیز چالش بیکاری فاصله بگیرند و با اطلاعات و دانش روز همراه با اندیشه و عمل توانایی راه‌اندازی برنامه کسب‌وکار مستقل و ارائه محصول و یا خدمت بکر و تازه را پیدا کنند و برای خود و همنوعانشان فرصت‌های جدید شغلی به وجود آورند. هم‌اکنون کارآفرینی نوعی میل به تغییر و شیوه‌ای از زندگی است که بسیاری از افراد جامعه آن را پذیرفته‌اند .در این زمینه نقش پررنگ رسانه‌ها به‌ویژه رادیو و تلویزیون را در فرهنگ‌سازی و شفافیت کاری اهرم کارآفرینی نمی‌توان نادیده گرفت .آن‌ها به‌وسیله برنامه‌ها و تبلیغات گسترده مکرراً واژهای کار و کارآفرینی را در شکوفایی توانایی‌های انسان و ترویج ارزش کارآفرینی و فرصت پیشرفت مطرح کرده و باقدرت دسترسی سریع و آسان به مخاطبان در شهرها و روستاها بستر لازم جهت معرفی عناصر مثبت و سازنده‌ای در زمینه ارزش های کارآفرینی ، خودکفایی و بهبود شرایط زندگی را فراهم آورده‌اند . بی شک ترویج کارآفرینی و رشد و فراگیری این پدیده فرهنگی نوشدارویی برای جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و نیل به وضعیت مطلوب اقتصادی در جهان امروز است .

سرمقاله

علی ابراهیمی

عضو فراکسیون امید مجلس

ترامپ از زمانی که رئیس جمهور شده است هم در رفتار و هم در گفتار اثبات کرد که شان رئیس جمهوری را درک نکرده است. چگونه می شود که یک نفر مدعی حمایت از مردم ایران باشد ،اما بدترین تحریم ها را برای مردم کشور رقم بزند و اعمال کند ،تحریم ها زندگی مردم به خصوص اقشار متوسط و ضعیف... را سخت می‌کند؛ این یک دروغ آشکار است. با توجه به اظهارات ترامپ درباره حمایت از مردم ایران، باید دانست گفته‌های ترامپ همیشه بی پایه و اساس بوده و این را در عملکرد خود نشان داده است. به هیچ عنوان این حرف‌ها را نمی‌پذیریم و جامعه بین‌الملل هم آن را نمی پذیرد. در تجمعات نفوذ بیگانگان همیشه وجود داشته و مردم باید مراقب باشند. کشورهای غربی به ویژه انگلیس به دنبال ایجاد توطئه و اغتشاش در کشور هستند؛ بنابراین وزارت خارجه قاطعانه با این افراد برخورد می کند.

به طور قطع باید مسئولان پیگیری لازم را در حادثه هواپیمای اوکراینی داشته و با مقصران برخورد کنند.مردم ایران همیشه نشان داده اند که با عزت و اقتدار زندگی کردند ،مقاومت کردند و تصمیم گرفتند. در مقابل تصمیمات خودشان هم ایستاده اند.ترامپ با انتشار این توئیت‌ها به دنبال ایجاد جنگ روانی است. به هیچ عنوان و تا امروز هیچ سابقه نداشته است که ایرانی تکیه بر خارجی ها داشته باشد و ایرانی ها مسائل خودشان را خودشان حل کرده اند. اختلافات سلیقه وجود دارد و حرف‌های معترضین هم باید شنیده شود،همه اینها سرجای خودش؛ اما در داخل توانایی مدیریت اجتماعی خود را داریم و با مخالفین صحبت می‌کنیم و رتق و فتق امور را خودمان انجام می دهیم. رئیس جمهور آمریکا از هیچ تحریمی علیه مردم ایران اغماض نکرده است. تا حالا سابقه نداشته است که ایرانی به یک قدرت و شخص خارجی تکیه بزند ،ترامپ اگر تاریخ را می خواند،می دانست و این مسئله را مطرح نمی‌کرد.

منبع: خانه ملت

اسماعیلی آخرین وضعیت پرونده های کلان قضائی را تشریح کرد؛

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه حضور بی نظیر مردم در تکریم و تشییع شهید سلیمانی و همرزمانش همایش قدرت نظام جمهوری اسلامی بود، گفت: این حضور یک رزمایش بی نظیر نظامی و راهپیمایی بی نظیر مردمی در امتداد اربعین حسینی و رفراندوم بزرگ خیابانی بود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری سه شنبه ۲۴ دی ضمن تسلیت ایام شهادت فاطمه زهرا(س) و شهادت سردار قاسم سلیمانی و هم‌رزمان و یارانش که اقتدار و امنیت را برای کشور به ارمغان آورد، گفت: او قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی در عصر حاضر بود. حضور بی نظیر مردم در تکریم و تشییع این شهیدان همایش قدرت و پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی و نمایش انسجام همه نیروهای انقلاب در برابر دشمن جنایتکار و تروریسم دولتی امریکا بود. مردمی که دشمنان خیلی تلاش کردند که آنها را از حکومت و حاکمیت جدا کنند و از صحنه‌های انقلاب دور کنند اما خون به ناحق ریخته این شهیدان مردم را به صحنه آورد.

  • محکومیت متهم پرونده سکه ثامن به ۱۵ سال حبس

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم پرونده سکه ثامن، گفت: با پیگیری‌های انجام شده و بعد از اینکه پرونده به دادگاه رفت، جلسه دادگاه برگزار و حکم صادر شد گرچه قطعی نشده است.

وی افزود: متهم اصلی این پرونده که بیش از ۳ هزار شاکی داشت در چند فقره به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است و علاوه بر آن به ۳۶۵۱ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۶۸ ریال رد مال در حق شکات محکوم شده است که قبل از این حکم ۷۰۰ میلیارد ریال از اموال به شکات برگشت داده شده بود.

اسماعیلی گفت: همچنین متهم به ۱۸۱۲ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۴۴۱ ریال جزای نقدی در حق دولت به اتهام کلاهبرداری محکوم شده است. بابت اتهام پولشویی به ۹۹ میلیارد و ۲۲۲ میلیون و ۴۹۷ هزار ریال محکوم شده است و این رای بیش از ۲۰۰ صفحه است.

وی افزود: حکم قطعی نیست و به همین جهت هویت متهم پرونده را اعلام نکردم. بعد از قطعیت آن را اعلام می کنم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره مقابله با زمین خواری گفت: در این حوزه اقدامات قوه قضاییه در مقابله با زمین خواری و بازگشت اراضی تصرف شده توسط زمین خواران به بیت المال نقش مهمی ایفا کرده است.

وی افزود: ما بعد از سفر رییس قوه قضاییه به استان اذربایجان شرقی و مطرح شدن پرونده های زمین خواری در این استان در یک مورد بیش از ۳۰۲ میلیون مترمکعب از مراتع سهند شهر مراغه احیا شد و سند مالکیت آن به نام دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی اداره کل مراتع طبیعی استان آذربایجان صادر شد. وی افزود: در تهران هم در منطقه رودبار قصران در فشم زمین ۲۰۳۰ هکتاری بود که متعلق به دولت بود و فقط سند ۱۸۰۰ هکتارش به نام دولت شده بود و ۲۳۰ هکتار بلا سند بود و بستری برای جولان افراد سودجو شده بود و در بخش کوچکی از ۲۳۰ هکتار تصرفاتی شده بود که با پیگیری دادگستری تهران و وزارت اطلاعات سند ۲۳۰ هکتاری به نام جمهوری اسلای صادر شد.

اسماعیلی گفت: در یکی از پرونده‌هایی که تعدادی از کارمندان ثبت و برخی عناصر زمین خوار در یزد انجام داده بودند با همکاری ادارات حقوقی سه نهاد متولی زمین و مسکن صدهاهکتار زمین تصرف کرده بودند و در دستور کار دادگستری یزد قرار گرفت. متهمین بازداشت شدند و بیش از ۱۰۰ هکتار آن توقیف شد که متعلق به دولت بود. در موردی نیز زمین ۲۰۰ میلیارد تومانی را به ۶۰۰ میلیون تومان به فردی واگذاری کرده بودند که شناسایی شدند و در دست رسیدگی است.

  • محکومیت حمله‌کنندگان به کلانتری در اهواز به اعدام

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره دستگیری عناصر ضد انقلاب در اهواز در پرونده‌ای که به کلانتری حمله کرده بود، گفت: بله، در حملات تروریستی که به کلانتری در استان خوزستان شده بود، علاوه بر حمله مسلحانه و شهادت دو تن از سربازان و مجروح شدن تعدادی از آنها، معاندان بنا داشتند فیلم ضبط کنند و بفرستند که این افراد دستگیر شدند و هفته گذشته محاکمه شدند. از این افراد ۳ نفر به اعدام و سایر متهمان به حبس ۱۵ و ۱۰ سال و یک نفر با تخفیف به ۵ سال محکوم شده اند.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور سفیر انگلیس در تجمعات اخیر و واکنش قوه قضاییه نسبت به این موضوع اظهار کرد: ما سیاست قضایی خودمان را بارها اعلام کردیم و این است که بین معترضان و آشوبگران تفاوت قائلیم. همچنین بین اقدام اعتراضی با اقدام ضد انقلابی نیز تفاوت قائلیم. به هیچ عنوان از امنیت مردم مان کوتاه نمی آییم و با کسانی که در برهم زدن این امنیت فعالیت داشته باشند در چارچوب مقررات قانونی برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: در این موضوع به جهت اینکه ماموریت ما تامین امنیت شهروندان ما است هیچ تعارفی با هیچ کسی نخواهیم داشت ولو به حسب ظاهر فرد دارای مصونیت دیپلماتیک باشد. البته قواعد بین المللی را مراعات می کنیم و به کنوانسیون‌های بین المللی که به آنها ملحق شده‌ایم احترام می‌گذاریم اما احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی یک جانبه نیست. سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: درست است که کنوانسیون‌ وین در تبیین حقوق دیپلماتیک برای دیپلمات های کشورهای خارجی در کشور پذیرنده مصونیت قائل شده است، ما نیز این مصونیت را قائلیم اما به موجب ماده ۴۱ این کنوانسیون کلیه افرادی که از مزایا و مصونیت‌های دیپلماتیک بهره مند هستند موظفند قوانین و مقررات دولت پذیرنده را محترم بشمارند و از مداخله در امور داخلی کشور میزبان خودداری کنند.

وی افزود: اینکه دولت انگلیس در خارج از کشور، سفارت انگلیس در داخل ایران، سفیر انگلیس به عنوان بالاترین مقام نمایندگی در جمهوری اسلامی در یک تجمع غیرقانونی شرکت می کند و از این تجمع فیلم و عکس تهیه می‌کند و نقش تعیین کننده برای ایجاد تجمع و استمرار آن به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: چه اینکه ابتدائا نشناخته‌اند که این فرد کیست و در اولین مواجه با مامورین هم انگلیسی صحبت می‌کرده و خود را معرفی نمی‌کرد. بعد که احساس کرده در خطر بازداشت قرار دارد به فارسی خود را به عنوان سفیر انگلیس معرفی کرده است.

سرلشکر سلامی خبر داد:

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تمام امکانات سپاه به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان گسیل می‌شود، گفت: در حال حاضر آب معدنی و وسایل گرمایشی مهم‌ترین نیاز مردم است چرا که آنها در محاصره آب قرار د‌ارند.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم از منطقه دشتیاری چابهار، سردار سرلشکر پاسدار حسن سلامی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان ‌در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از وقوع سیل در این استان تمام امکانات سپاه به منطقه گسیل شد، اظهار داشت: در حال حاضر ارتباط برخی رو‌ستاها به دلیل آبگرفتگی ‌قطع شده و در محاصره سیل قرار دارند لذا امدادرسانی با ترابری هوایی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه 3 فروند بالگرد نیروی زمینی سپاه در حال امداد‌رسانی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان هستند، افزود: همچنین نیروی دریایی سپاه یک‌ فروند بالگرد نیز به منطقه اعزام کرده و در حال امدادرسانی در مناطق سیل‌زده هستند. سرلشکر سلامی با بیان اینکه فرماندهان نیروی زمینی، دریایی، سپاه استانی و معین سپاه در منطقه حضور دارند، تصریح کرد: در حال حاضر 5 گروه مهندسی به استعداد 100 دستگاه مهندسی در تلاش برای ‌بازگشایی
مسیرها هستند.

وزیر کار وعده داد؛
 

گروه اجتماعی: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران درباره افزایش دستمزد کارگران و عیدی بازنشسته‌ها توضیحاتی داد.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افزایش حقوق کارکنان دولت توسط آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد شد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: کمیته حقوق و دستمزد مشغول به کار است و تاکنون جلساتی را برگزار کرده است و تا پایان سال مشخص می‌شود که افزایش دستمزد کارگران برای سال آینده چقدر خواهد بود.

وی ادامه داد: زمان مشخص برای واریز عیدی بازنشسته‌ها هرسال متفاوت است و تلاش می‌کنیم که بهمن ماه عیدی بازنشسته‌ها واریز شود.

وزیر کار درباره بسته‌های معیشتی گفت: کمک معیشتی به بخش‌های از جامعه که دارای درآمد متوسط و پایین هستند از ویژگی‌های این دوره بود.

شریعتمداری ادامه داد: براساس بودجه‌ای که مشخص شده است حتما در مورد پرداخت کمک معیشت دولت غربال‌گری انجام می‌شود به همین دلیل افراد زیادی درخواست رسیدگی برای دریافت بسته کمک معیشتی دارند که این درخواست‌ها بررسی می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سامانه و سایتی را مشخص کردیم تا افراد درخواست خود را ارائه دهند و کمک معیشت دولت به حساب حدود ۴۲۰ هزار خانوار واریز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر از افرادی که مجدد درخواست دادند که به مرور درخواست آنها را رسیدگی می‌کنیم و به این افراد اعلام می‌کنیم که مشمول دریافت بسته کمک معیشتی هستند یا خیر.

با تصویب مجلس صورت گرفت؛
 

گروه اقتصاد کلان: جلسه رای اعتماد محمد اسلامی در مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار را تصویب کردند.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار با ۱۵۵ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب نمایندگان رسید.

براساس ماده واحده این لایحه؛ محدوده‌ای به مساحت ۶۷ هزار و ۸۷۱ هکتار به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار الحاق می‌شود.

در این جلسه؛ سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این لایحه گفت: لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری چابهار که به کمیسیون به عنوان اصلی ارجاع شده بود، در جلسه مورخ ۲۲ دی ماه ۹۸ با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی ربط و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و نهایتاً به اتفاق آرا به تصویب رسید.

در ادامه، سیدعلی ادیانی به عنوان موافق لایحه مذکور توسعه همه جانبه کشور را یکی از ضروریات توسعه کلی کشور دانست و گفت: تقویت منطقه آزاد چابهار، این منطقه را دروازه‌ای برای توسعه کشور و استان سیستان و بلوچستان تبدیل خواهد کرد.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید میدان رقابت را از کشور‌های رقیب برباییم، درحال حاضر کشور پاکستان با توسعه بنادر خود پیشرفت قابل توجهی داشته است، بنابراین منطقه آزاد چابهار یکی از مناطق کلیدی کشور بوده که از آن به عنوان دروازه تجاری- اقتصادی یاد می‌شود و توسعه این منطقه به معنی توسعه کل کشور است. همچنین علیرضا سلیمی در مخالفت با لایحه فوق بابیان اینکه از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار با وسعت فعلی به طور کامل استفاده نشده است، بیان کرد: آیا شرکت‌ها سرمایه گذاری لازم را در این منطقه داشته اند و در حال حاضر به لحاظ مکانی به اشباع رسیده اند که به دنبال توسعه آن هستیم؟

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مناطق آزاد به محل واردات کالا تبدیل شده اند، افزود: افزاشی مناطق آزاد تجاری در کشور باعث افزایش قاچاق کالا شده است، هر چند به صورت محدود با آن مبارزه می‌شود، بنابراین چرا باید مسیر را برای واردات بیشتر و قاچاق کالا هموار کنیم؟

در ادامه سیدکاظم دلخوش اباتری در موافقت با لایحه مذکور با اشاره به اینکه در شرایط فعلی امکانات لازم برای توسعه اقتصادی کشور فراهم نیست، افزود: چابهار قلب تپنده توسعه اقتصادی کشور خواهد بود و مسئولان باید به آن توجه داشته باشند، چرا که توسعه این منطقه باعث شرق کشور می‌شود.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترانزیت کالا یکی از مشکلات اساسی کشور است، افزود: به دلیل اتکای اقتصاد کشور به نفت، پس از تحریم‌ها بامشکلات زیادی روبرو شدیم و این خلأ را با افزایش مالیات جبران می‌کنیم که فشار زیادی به مردم وارد می‌شود. بنده معتقدم با توسعه مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد چابهار درآمدی دوبرابر فروش نفت حاصل می‌شود.

گروه سیاسی: عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه آمریکا به نماد تروریسم دولتی تبدیل شده است گفت: آمریکا در تمامی زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی به این جمع بندی رسیده که برای یکه تازی در جهان راهی جز تروریسم ندارد.

محمدحسین فرهنگی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه آمریکا امروز به نماد تروریسم کامل دولتی تبدیل شده است، گفت: آمریکا هیچ مرزی برای رفتارهای تروریستی خود قایل نیست به طوریکه شاهدیم در تمامی زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی به این جمع بندی رسیده که برای یکه تازی در جهان راهی جز تروریسم ندارد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذر شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا با گرفتن ژست مخالفت با تروریسم به دنبال کسب اعتبار برای خود است ادامه داد: آنها برای اینکه افکار عمومی را با خود همراه کنند دیگران را به رفتارها و اقدامات تروریستی متهم می‌کند.

فرهنگی تحریم اقتصادی ایران را نشانه تروریسم اقتصادی آمریکا خواند و افزود: اینکه آمریکا کشورها را از همکاری اقتصادی با ایران منع می کند خلاف قوانین بین المللی است زیرا یک کشور حق ندارد کشور ثالثی را اجبار و الزام به کشور سوم کند این در حالی است که آمریکایی ها این کار را انجام می دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از سکوت سازمان‌های و نهادهای بین‌المللی در مقابل آمریکا تاکید کرد: اینکه تا چه زمانی جامعه بین‌المللی به این روش ادامه خواهد داد در آینده روشن خواهد شد اما جمهوری اسلامی ایران معتقد است که جهان را باید از یکجانبه گرایی ظالمانه نجات داد.