شنیدن صدای بیمه‌گران

وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در پارلمان صنعت بیمهسخنان، دیدگاه ها و صدای بیمه گران را شنید. به گزارش ایلنا از سندیکای بیمه گران ایران، دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه دکتر غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی و دکتر معمارنژاد معاون امور بانکی ، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اموراقتصادی و دارایی در نشست شورای عمومی سندیکا حضور یافتند که اعضای سندیکا در این نشست صمیمی به بیان دغدغه ها، درخواست ها و دیدگاههای خود در جهت توسعه صنعت بیمه پرداختند. وزیر امور اقتصادی و دارایی از مدیران عامل شرکت‌های بیمه خواست تا نظرات خود را صریح بیان کنند.

 

مکانسیم ماشه، نشان دهنده هماهنگی اروپا و ترامپ

یک استاد دانشگاه گفـت: در واقع یک هماهنگی پنهان و ناگفته‌ای بین سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان و آقای ترامپ وجود داشت و به نوعی در این یک و نیم سال گذشته با ایران بازی می‌کردند. جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد بیانیه اخیر این سه کشور علیه ایران در مورد فعال شدن مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) گفت: بر اساس این سیاست در صورت بروز اختلاف، پرونده ایران به شورای امنیت می‌رود و به صورت اتوماتیک تحریم‌های قبلی علیه ایران وضع می‌شود. وی یادآور شد: ترامپ به آنها گفته بود که با تدوین یک معاهده جدید می‌توان امتیازاتی از ایران گرفت که به نفع ما و شما باشد.

 

نظام مالیاتی هوشمند به وصول عادلانه منجر می‌شود

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با استقرار نظام مالیاتی هوشمند، وصول کارا و عادلانه و ارتقای تمکین داوطلبانه مودیان مالیاتی میسر می گردد. به نقل از سازمان مالیاتی ایران، امیدعلی پارسا در نشست هم ‌اندیشی با مدیران فناوری اطلاعات مالیاتی کشور که در سالن اجتماعات سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، با تأکید بر امر هوشمندسازی سیستم و فرایندهای مالیاتی تصریح کرد: باید به سمتی برویم که در چارچوب یک سیستم نوین و هوشمند و البته با رعایت اصل ساده و قابل‌فهم بودن فرایندها، بهترین خدمات را ارائه دهیم و به‌جایی برسیم که بتوانیم مالیات عادلانه و واقعی را وصول کنیم که این امر ضمن جلب رضایت ذینفعان، به ارتقای تمکین داوطلبانه مودیان مالیاتی نیز بینجامد.

وام ازدواج 100 میلیون تومان شد

درحالی که وام ازدواج در لایحه بودجه از سوی دولت بدون تغییر و ۳۰ میلیون تومان تعیین شده بود، کمیسیون تلفیق با افزایش وام ازدواج به ۵۰ میلیون تومان به هر یک از زوجین موافقت کرده است.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر افزود: در نشست امروز این کمیسیون، افزایش وام ازدواج مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی اعلام کرد: با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق، وام ازدواج از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش یافت. بنابراین طبق مصوبه کمیسیون تلفیق وام ازدواج به هر زوج 50 میلیون تومان و با باز پرداخت 5 ساله تعیین شد.

امیرآبادی افزود: بر اساس این مصوبه به هر یک از زوجین 50 میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد که جمعاً دو نفر می‌توانند 100 میلیون تومان وام بگیرند. بانک مرکزی هم موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد آنها بعد از 1396/1/1 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

معافیت‌های کالایی و خدماتی قانون
مالیات بر ارزش افزوده مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معافیت‌های مالیاتی قانون مالیات بر ارزش افزوده را در دو بخش کالا و خدمات مشخص کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه شنبه مجلس با رای موافق به ماده ۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده مقرر کردند عرضه کالاها و ارائه خدمات اعم از کالاها، دام زنده و خوراک آن؛ بذر، نشا، نهال، سم و کود؛ آب مصارف کشاورزی؛ مواد لبنی، تخم ماکیان، آرد و نان، گوشت و فرآورده‌های گوشتی، برنج، حبوبات، سویا و پروتئین سویا و ...؛ خمیر کاغذ و کاغذ باطله، دفتر تحریر، کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه؛... از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.

بر اساس این ماده هرگونه انتقال دارایی از/ به نهاد واسط موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی؛ فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن؛ صنایع دستی تولید داخل موضوع ماده (۱) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف
هستند.

«تجارت» در راستای نشست بخش خصوصی با رئیس کل بانک مرکزی یررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: دولتی ها بخش خصوصی را یار و یاور خود در دوره تحریم می دانند و بخش خصوصی نیز خواستار حل مشکلات خود است تا به گفته خود با سهولت بیشتری در حوزه تجارت خارجی عرض اندام کند. در همین راستا روز گذشته نشست مشترک روسای اتاق‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد. رئیس اتاق ایران در این دیدار گفت: تجارت و سیاست دو مقوله جدا از هم هستند و راه توسعه سیاست تجارت است که متاسفانه این مهم در ایران بالعکس است.

شافعی همچنین ضمن تاکید بر ظرفیت‌های مناسب و تخصصی اتاق‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی در حوزه تجارت خارجی، ضرورت رسیدگی به مشکلات و موانع بانکی تجار را مد نظر قرار داد تا تا امکان تعامل دولت با بخش خصوصی بیش از پیش فراهم آید.

  • بخش خصوصی در کنار بانک مرکزی است

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت نقش اتاق های مشترک در توسعه روابط تجاری، از آمادگی بانک مرکزی در ارائه خدمات مختلف از قبیل ایجاد میز خدمت جهت تسهیل مبادلات ارزی بخش خصوصی خبر داد و اولویت بانک مرکزی را حمایت از بخش خصوصی در کلیه زمینه‌های اقتصادی اعلام کرد. او همچنین از پیشنهاد فعالان بخش خصوصی مبنی بر برگزاری نشست‌های تخصصی جهت رسیدگی به مسائل و مشکلات تجار استقبال کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تمرکز اصلی بانک مرکزی بر کنترل پایه پولی، کنترل نقدینگی و تأمین کالاهای اساسی و ضروری است. نرخ ارز مهم است اما ثبات بازار مهمتر ازآن است و ما تلاش می کنیم که ثبات بر بازار ارز و به تبع آن در سایر بازارها حاکم شود. فعالان بخش خصوصی امروز در کنار بانک مرکزی، نقش مهمی در صادرات و تأمین ارز دارند.

  • تهاتر کالا، راهکار اساسی توسعه روابط ایران

در ادامه، اعضای هیات رئیسه اتاق ایران و نمایندگان و روسای اتاق‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند. ابراهیم جمیلی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند استفاده از پتانسیل بالای اتاق‌های مشترک را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر صادرات ایران به هند از طریق دبی، ترکیه و عمان با دلار صورت می‌گیرد. او کمبود روپیه را یکی از مشکلات صادرکنندگان ایرانی به هند عنوان کرد و خواستار معرفی صرافان مورد اعتماد از بانک مرکزی شد..

علاء میرمحمد صادقی عضو هیات رئیسه اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کانادا هم عدم استفاده از پتانسیل‌های موجود در اتاق‌های مشترک توسط بخش دولتی را مورد توجه قرار داد و خواستار ایجاد کمیته‌ای با حضور کلیه ذینفعان دولتی و خصوصی در راستای استفاده بهینه از بخش خصوصی ایران شد.

عبدالحکیم ریگی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان نیز با اشاره به آمار صادرات و واردات بین دو کشور، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی پاکستان بسیار علاقمند به همکاری با ایران است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان افزود: تهاتر در رشد روابط تجاری ایران و پاکستان بسیار اهمیت دارد و تنها دولت متولی این مقوله است؛ به گفته او، دولت پاکستان نیز بسیار علاقمند به تهاتر با ایران در نقطه صفر مرزی است که این موضوع در سطح مقامات ارشد این کشور مطرح شده است تا از این رهگذر بتوان به هدف 5 میلیارد دلاری دو کشور در سطح روابط تجاری رسید.

  • تفاوت چین با سایر کشورها

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین هم بر ضرورت اخذ نگاه متفاوت و منفک به چین در مقایسه با سایر کشورها تاکید کرد و افزود: در شرایط جدید، تهاتر با این کشور توسط وزارت صنعت که متولی این کار است بایستی به شکل دیگری انجام شود. او افزود: در همین راستا، اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین به عنوان رابط خریدار و فروشنده به یکدیگر می‌تواند بسیار کارگشا باشد. حریری همچنین ضمن اعلام شروع فعالیت مجدد دفتر اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین حمایت مالی بانک مرکزی و دولت را خواستار شد. عباسعلی قصاعی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان با اشاره به کند شدن صدور حواله‌های ارزی از سوی شرکت‌های آلمانی، خواستار روان سازی سامانه تجارت با این کشور شد.

  • پیشنهادهای بخش خصوصی برای تقویت روابط تجاری

در ادامه محدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این نشست به ضرورت حداکثر استفاده از توان بخش خصوصی اشاره و تاکید کرد: بخش اعظمی از 30 میلیارد دلار تجارت هدفگذاری شده در اقتصاد، همین افراد حاضر در این جلسه هستند؛ لذا بایستی نگاه ویژه و تخصصی به اتاق‌های مشترک داشت.

او تاکید کرد: کمک به مکانیزم تهاتر بالاخص با کشورهای همسایه که از این طریق تعهدات ارزی و بسیاری از مسائل دیگر حل خواهد شد، باید مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا کرباسی پیشنهاد ایجاد کارگروهی را با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌های صنعت، اقتصاد و بانک مرکزی در راستای تعریف مکانیزم در کشورهای هدف و همسایه داد.

او تصریح کرد: رفع مشکلات موجود برای سرمایه گذاران خارجی در ایران که این مهم به کرات برای سرمایه گذاران افغان و ترکیه در ایران بوجود آمده است باید مدنظر تصمیم‌گیران قرار گیرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین تاکید کرد: بخش اعظمی از صادرات ایران به افغانستان توسط افغان‌های مقیم ایران انجام می‌شود که بایستی در صدد مشکل اقامتی آنها بر آمد.

مدیرعامل بورس کالای ایران از مذاکره بین بورس کالا و وزارت ارتباطات برای بورسی شدن پهنای باند اینترنت خبر داد.به گزارش ایسنا، حامد سلطانی‌نژاد با اشاره به مذاکرات اولیه با وزارت ارتباطات، اظهار کرد:در حوزه معاملات پهنای باند اینترنت مذاکرات اولیه ای با وزارت ارتباطات داشتیم که هنوز به نتیجه نرسیده است. محور مذاکرات این بود که اگر قرار است پهنای باند واگذار شود در یک قالبی به بورس کالا بیاید و از این طریق واگذار شود.وی ادامه داد: این طرح از سوی بورس کالا ارائه شد اما مجموعه ارتباطات و زیرساخت مدل ما را نپذیرفته اند اما رایزنی با آن‌ها ادامه دارد. آن‌ها ملاحظاتی دارند و بر این باورند که تعداد عرضه کننده این حوزه محدود است و بازاری نیست که مردم درگیر آن شوند. درحالی که عقیده بورس کالا این است که چرا پهنای باند را عده خاصی به شکل محدودی عرضه کنند و عده خاصی هم بخرند؟

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بروز تقلب در شرکت‌های صوری از کلاهبرداری ۴۰۰ میلیاردی در کیش پرده برداشت.محمدعلی شیری‌زاده، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شرکت های صوری و کلاهبرداران از نام بورس که در هفته ها و ماه های گذشته ردیابی و دستگیر شده اند، اظهار کرد: متاسفانه در فضای سرمایه گذاری و مشاوران سرمایه گذاری افرادی هستند که به صورت غیرقانونی در حال ارائه مشاوره به عموم مردم هستند، که سازمان بورس در حال شناسایی آن ها هست.شیری‌زاده بیان کرد: شاید ممکن باشد فردی توسط واسطه خارجی در خارج از کشور بتواند در بورس‌های خارجی سهام خریداری کند، اما کارگزاری‌های داخلی هیچ کدام توانایی خریداری سهم خارجی را ندارند.وی بیان کرد: لیست تمام کارگزاری‌ها در سایت بورس بارگزاری شده است و مردم می‌توانند این موضوع را بررسی کنند و سپس برای مشاوره بورسی به آن‌ها مراجعه کنند.

معامله سهم‌های بزرگ بورس
با قیمتی کمتر از ارزش واقعی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهم‌های بزرگ در معاملات این روزهای بازار سرمایه نه تنها با حباب قیمتی مواجه نیستند، بلکه بسیاری از آنها با قیمتی کمتر از ارزش واقعی خود در حال معامله هستند.کامیار فراهانی در گفت و گو با ایرنا به علت رشد این روزهای شاخص بورس اشاره کرد و افزود: بازار اکنون به دو بخش از سهم‌های کوچک و بنیادی تقسیم شده است؛ در برخی از سهم‌های کوچک حباب قیمتی وجود دارد که دلیل آن نقدینگی‌های گسترده‌ای است که به محض ورود به بازار به سمت این سهم‌ها سرازیر شده‌اند؛ این موضوع می‌تواند برای بازار و اینگونه سهم‌ها به شدت نگران‌کننده باشد.وی با اشاره به وضعیت معاملات در سهم‌های بزرگ افزود: سهم‌های بزرگ در معاملات این روزهای بازار سرمایه نه تنها با حباب قیمتی مواجه نیستند بلکه بسیاری از آنها با قیمتی کمتر از ارزش واقعی خود در حال معامله هستند.فراهانی به رشد پرشتاب این روزهای بازار سرمایه تاکید و بیان کرد: شرکت‌های بزرگ رشدی همسو با رشد بازار را تجربه نکردند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در اینگونه شرکت‌ها با هیچ‌گونه نگرانی همراه نیست.

بورس؛ بهترین گزینه سرمایه گذاری

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با بیان اینکه طی چند سال اخیر نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور افزایش داشته، گفت: در سال جاری، بازدهی بازار سرمایه فاصله معناداری با تمام بازارهای موازی داشت.به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، یاسر فلاح، ضمن بیان مطلب فوق گفت: بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال تا روز ۲۴ دی ماه بیش از ۱۰۰ درصد بازدهی عاید سرمایه گذاران کرده است .یاسر فلاح با اشاره به بازدهی بازار سرمایه در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت افزود: بورس از ابتدای سال تاکنون از رشدی ۱۲۲ درصدی برخوردار بوده که این رقم در بین دیگر بازارها بی نظیر است .به گفته مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، در این مدت، بازار مسکن در تهران ۲۳ درصد، بانک و ابزارهای بادرآمد ثابت ۱۷ درصد ، سکه بهار آزادی ۲ درصد و دلار تنها یک درصد بازدهی داشته است.یاسر فلاح همچنین بورس را بهترین دارایی برای سرمایه گذاری در افق ۱۰ ساله دانست و افزود: بررسی مقایسه ای بازدهی بازارهای موازی در ۱۰ سال گذشته نشان می دهد در حالی که سرمایه گذاران بورسی در این مدت ۳۴۱۰ درصد بازدهی کسب کرده اند، بازدهی در اولین بازار بعد از بورس که سکه بهار آزادی بوده حتی به نصف این بازدهی هم نرسیده است .وی، با بیان اینکه میزان بازدهی بازار سرمایه در ۱۰ سال اخیر بالاتر از نرخ تورم و نرخ بهره بوده است، تصریح کرد: البته نگرش بلندمدت لازمه بهرمندی از سود در هر بازاری است و بازار سرمایه هم طبیعتا از این مساله مستثنی نیست.

بررسی تحولات هفته گذشته بازار سرمایه نشان می دهد؛

 

گروه بورس: در هفته گذشته، از زمان ترور سپهبد سلیمانی توسط آمریکا تا زمان انجام انتقام موشکی سپاه از ایالات‌متحده، بازار سرمایه با سنگین ریسک ممکن، یعنی احتمال وقوع جنگ روبرو شده بود و با موجی از هیجان منفی، عرضه سنگینی را تجربه می‌کرد. حالا اما، گویی خیال فعالان این بازار از رفع سایه جنگ جمع شده و این بازار با قدرت تمام درصدد جبران مافات برآمده است.

در هفته گذشته، از زمان ترور سپهبد سلیمانی توسط آمریکا تا زمان انجام انتقام موشکی سپاه از ایالات‌متحده، بازار سرمایه با سنگین ریسک ممکن، یعنی احتمال وقوع جنگ روبرو شده بود و با موجی از هیجان منفی، عرضه سنگینی را تجربه می‌کرد. حالا اما، گویی خیال فعالان این بازار از رفع سایه جنگ جمع شده و این بازار با قدرت تمام درصدد جبران مافات برآمده است.

صبح جمعه، 13 دی‌ماه 1398 بود که خبر ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی تائید شد و این اتفاق علاوه بر داغ سنگینی که بر دل مردم ایران گذاشت، موجی از نگرانی در اقتصاد ایجاد کرد. در همان روز جمعه، با وجود تعطیلی بازارهای رسمی، قیمت ارز و طلا به‌صورت غیررسمی و در فضای مجازی داغ شد و نتیجه آن در معاملات روز شنبه این بازارها منعکس شد. ترور سپهبد سلیمانی که بلافاصله با وعده انتقام سخت ایران از آمریکا مواجه شد، از منظر فعالان بازار سرمایه می‌توانست منجر به وقوع جنگی قریب‌الوقوع میان ایران و ایالات‌متحده شود چراکه رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال مطرح شدن بحث انتقام در ایران اعلام کرده بود هر حمله‌ای از سوی ایران را با حمله به 52 نقطه فرهنگی پاسخ می‌دهد.

در این وضعیت معاملات بازار سرمایه در صبح شنبه 14 دی‌ماه 1398 با هیجان سنگین و موجی از هراس آغاز شد و شاخص کل بورس تهران بیش از 17 هزار واحد، معادل 4.65 درصد از ارتفاع خود را از دست داد. در این وضعیت، شاخص کل بورس تهران از حوالی 385 هزار واحد به مرز 366 هزار واحد سقوط کرد.

این فضای هیجانی در روزهای بعد این بازار نیز تکرار شد و با وجود ورود سازمان بورس به بحث شاخص‌سازی و ترغیب حقوقی‌ها به حمایت از بازار، همچنان بخش عمده شرکت‌های حاضر در بورس شاهد صف فروش سنگین بودند افت شاخص کل نیز تداوم داشت.

ریزش بازار سرمایه از هراس وقوع جنگ میان ایران و آمریکا در طول هفته گذشته ادامه پیدا کرد و در آخرین جلسه معاملاتی، یعنی روز چهارشنبه 18 دی‌ماه با انتقام موشکی سپاه هم‌زمان شد و فعالان این بازار با احتمالی که برای حمله تلافی‌جویانه آمریکا می‌دادند، نهایت ریسک را در این روز تجربه کردند.

در معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه، سازمان بورس دامنه نوسان بازار را به 2 درصد کاهش داد تا از وقوع ریزش سنگین بازار جلوگیری کند و این محدودیت در معاملات روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد. نهایتاً مجموعه شاخص کل بورس حدود 32 هزار واحد معادل 8.24 درصد از ارتفاع خود را از دست داد و روی کف 353 هزار واحد ایستاد.

در ادامه، وقتی بازار تعطیل شد و رسانه‌ها در شامگاه چهارشنبه، سخنرانی ترامپ در واکنش به انتقام موشکی سپاه را منتشر کردند، تقریباً برای همه بازارها مسجل شد که قرار نیست جنگی دربگیرد و سایه جنگ حتی از دوره‌های قبل نیز کمرنگ‌تر شده است. این کافی بود تا بازار سرمایه هفته جاری را با رشد سنگین و همه‌جانبه شروع کند و شاخص کل ظرف 3 جلسه معاملاتی حتی از سقف قبلی نیز عبور کند.

بر این اساس شاخص کل بازار سرمایه در معاملات روز شنبه هفته جاری با دامنه نوسان 2 درصدی بیش از 6 هزار واحد رشد کرد و در معاملات روز یکشنبه 22 دیماه، نیز با رشد 16 هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل در بازار بورس روز سه‌شنبه 24 دیماه، سه هزار و ۸۷۴ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۹۵ هزار و ۹۱۲ واحد رسید.براساس معاملات روز سه شنبه بیش از ۶ میلیارد و ۱۸۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۴ هزار و ۶۷۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۶۶۴ واحد افزایش به ۱۲۰ هزار و ۵۸۹ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۱۱۱ واحد رشد به ۸۰ هزار و ۵۱۶ واحد رسیدند.شاخص آزاد شناور نیز با ۶ هزار و ۶۳۳ واحد افزایش به رقم ۴۶۴ هزار و ۳۵۵ واحد رسید، شاخص بازار اول سه هزار و ۳۶۱ واحد و شاخص بازار دوم پنج هزار و ۴۲۷ واحد افزایش داشتند.علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد بانک ملت (وبملت) با ۴۰۱ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۳۹۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲۷۳ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۲۰۴ واحد و ایران خودرو (خودرو) با ۱۸۷ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۳۳۶ واحد، فولاد خراسان (فخاس) با ۱۵۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۵۱ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با ۱۲۶ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۷۴ واحد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۶۶ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر معاملات روز سه‌شنبه 24 دیماه بورس داشتند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به گردش بالای معاملات کالاهای کشاورزی در بورس کالا گفت: به زودی ۸ محصول دیگر کشاورزی در بورس کالا عرضه می شود.به گزارش موج، رئیس سازمان تعاون روستایی در گردهمایی ملی مدیران تعاونی های روستایی و مدیران اتحادیه های کشور گفت: در حال حاضر خرید های توافقی و فروش های بورسی عموما توسط شبکه تعاونی روستایی انجام می شود.حسین شیرزاد با تشریح اقدامات بخش تعاونی ها در بورس کالا افزود: بخش عمده ای از محصولات شیرخشک، زعفران و رب گوجه فرنگی توسط تعاونی روستایی در بورس کالا عرضه می شود.او با تاکید بر اینکه گردش مالی بالایی در خرید و فروش محصولات کشاورزی در بورس کالا وجود دارد، تصریح کرد:به زودی ۸ محصول دیگر از محصولات کشاورزی در بورس عرضه می شود.