اعتماد ملی، لازمه حل مشکلات کشور

رییس اتاق بازرگانی تهران ضمن یادآوری بحرانی بودن وضعیت شاخص‌های مهم اقتصادی، وفاق و اعتماد ملی را لازمه حل این مشکلات دانست و تصریح کرد: ۴۰ سال گذشته به دلیل عواملی مانند تحریم‌ و سوء مدیریت تورم به شکل متوسط ۱۸ درصد بوده و این رقم در سال ۹۷ به ۲۶.۷ و در ۱۰ ماهه ۹۸ به حدود ۴۰ درصد رسیده است. «مسعود خوانساری» روز سه‌شنبه در دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به گزارش اخیر بانک جهانی، اعتماد را جوهره حکمرانی خوب دانست و گفت: بدون اعتماد مردم به دولت‌ها، هرگونه اقدام درست برای اصلاحات اقتصادی اثربخش نخواهد بود و ضرورت اعتماد مردم به دولت در زمان بحران‌ها تشدید می‌شود.

 

انتقاد به خاطر تحریم های مرتبط با‌ ایران

چین از آمریکا خواست فورا به تحریم شرکت‌های این کشور به دلیل ارتباط با ایران خاتمه دهد. به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه ترین دور از فشارهای تحریمی خود، نفتکش چینی " هونگ ژون" و مالک آن یعنی شرکت حمل و نقل دریایی " هونگ یوان مارین" مستقر در شانگهای را به خاطر بارگیری و انتقال فولاد خریداری شده چین از ایران به فهرست تحریمی خود افزود. گنگ شوانگ، سخنگو وزارت خارجه چین در واکنش به این اقدام آمریکایی‌ها گفته است که واشنگتن باید از رویکرد خود در مجازات شرکت های چینی دست بکشد.

 

ظرفیت ۴۸ میلیارد دلاری تجارت با همسایگان

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران سیاست اخیر دولت را تمرکز و توجه برای تجارت بیشتر با همسایه‌ها عنوان کرد. کمالی‌اردکانی در خصوص چگونگی تحقق تجارت 48 میلیارد دلاری و سنجش ظرفیت کالایی برای این هدف‌گذاری گفت: براساس مطالعاتی که در سازمان توسعه تجارت ایران صورت گرفته است، از حدود 1160 میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه ما در 100میلیارد دلار ظرفیت استفاده نشده داریم. وی با بیان اینکه گروه‌های کالایی برای ما روشن است، گفت: در 15 گروه کالا شامل صنایع فلزی، غیرفلزی، پتروشیمی، صنایع غذایی، لوازم خانگی، برق و الکترونیک و.. است ظرفیت صادراتی داریم.

سرمقاله

علی ابراهیمی

عضو فراکسیون امید مجلس

ترامپ از زمانی که رئیس جمهور شده است هم در رفتار و هم در گفتار اثبات کرد که شان رئیس جمهوری را درک نکرده است. چگونه می شود که یک نفر مدعی حمایت از مردم ایران باشد ،اما بدترین تحریم ها را برای مردم کشور رقم بزند و اعمال کند ،تحریم ها زندگی مردم به خصوص اقشار متوسط و ضعیف... را سخت می‌کند؛ این یک دروغ آشکار است. با توجه به اظهارات ترامپ درباره حمایت از مردم ایران، باید دانست گفته‌های ترامپ همیشه بی پایه و اساس بوده و این را در عملکرد خود نشان داده است. به هیچ عنوان این حرف‌ها را نمی‌پذیریم و جامعه بین‌الملل هم آن را نمی پذیرد. در تجمعات نفوذ بیگانگان همیشه وجود داشته و مردم باید مراقب باشند. کشورهای غربی به ویژه انگلیس به دنبال ایجاد توطئه و اغتشاش در کشور هستند؛ بنابراین وزارت خارجه قاطعانه با این افراد برخورد می کند.

به طور قطع باید مسئولان پیگیری لازم را در حادثه هواپیمای اوکراینی داشته و با مقصران برخورد کنند.مردم ایران همیشه نشان داده اند که با عزت و اقتدار زندگی کردند ،مقاومت کردند و تصمیم گرفتند. در مقابل تصمیمات خودشان هم ایستاده اند.ترامپ با انتشار این توئیت‌ها به دنبال ایجاد جنگ روانی است. به هیچ عنوان و تا امروز هیچ سابقه نداشته است که ایرانی تکیه بر خارجی ها داشته باشد و ایرانی ها مسائل خودشان را خودشان حل کرده اند. اختلافات سلیقه وجود دارد و حرف‌های معترضین هم باید شنیده شود،همه اینها سرجای خودش؛ اما در داخل توانایی مدیریت اجتماعی خود را داریم و با مخالفین صحبت می‌کنیم و رتق و فتق امور را خودمان انجام می دهیم. رئیس جمهور آمریکا از هیچ تحریمی علیه مردم ایران اغماض نکرده است. تا حالا سابقه نداشته است که ایرانی به یک قدرت و شخص خارجی تکیه بزند ،ترامپ اگر تاریخ را می خواند،می دانست و این مسئله را مطرح نمی‌کرد.

منبع: خانه ملت

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی دو کشور تشریح کرد:

گروه تجارت: نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران گفت: اگر ایران بتواند در پروژه جزیره بوبیان ورود کند، می‌تواند مناطق آزاد اروند و «خورزبیر» را به هم متصل و قطب اقتصادی ایجاد کند.

سیدمصطفی موسوی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد روند تجاری ایران و کویت گفت: این روند در حال افزایش است و بیشترین گزینه تاثیرگذار در این موضوع شرایط اقلیمی و خویشاوندی با ایران است به طوری که 30 درصد اهل کویت از تبار ایرانی بوده که از قشر مرفه این کشور محسوب می‌شوند و 40 درصد جمعیت آن نیز شیعه هستند و این به نوعی باعث کشش به سمت کالاهای ایرانی می‌شود.

وی گفت: بیشتر صادرات ما به این کشور مواد غذایی و مصالح ساختمانی است و روند صادرات ما هم در دو سال گذشته دو برابر شده است. بیشتر واردات ما هم ماشین‌آلات است.

موسوی ادامه داد: با این وجود در روند تجاری ما با کویت کمی مشکل وجود دارد که دلیل آن وضعیت بسته کویت است و این بیشتر در عدم اعطای ویزا به بازرگانان مشاهده می‌شود که این مساله تجارت با کویت را سخت کرده است به طوری که اتاق مشترک ایران و کویت دو بار درخواست ملاقات با سفیر این کشور کرده که پاسخی دریافت نکرده است.

وی گفت: این افزایش تجارت با سعی و تلاش خود بازرگانان صورت گرفته است. البته ما در اعطای ویزا به کویتی‌ها بسیار راحت عمل می‌کنیم اما عکس‌العملی از کویتی‌ها مشاهده نمی‌کنیم و به طوری که گرفتن ویزا تا یک سال هم طول می‌کشد مگر اینکه افرادی در کویت اقامت داشته و تردد کنند.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و کویت افزود: در حال حاضر حجم صادرات ما 250 میلیون دلار است که اگر موانع برطرف شود تا یک میلیارد دلار هم ظرفیت افزایش وجود دارد. اگر توافق‌نامه سه‌جانبه‌ای بین ایران، عراق و کویت امضا شود تا کالاهای ترانزیت شده از آسیای میانه به مقصد کویت از طریق ایران و مرز شلمچه منتقل شود، این مهم محقق خواهد شد که البته نیاز به رایزنی و دیپلماسی اقتصادی دارد.

موسوی با اشاره به نقش برخی کشورها در روند تجاری ایران و کویت گفت: کویت همیشه تلاش کرده است که نقش تنش‌زدایی در منطقه داشته باشد اما در مبادلات تجاری محافظه‌کار است یعنی سعی می‌کند آمریکا و عربستان را ناراحت نکند. البته تا امروز هیچ‌گونه ایرادی در تجارت با ایرانی‌ها گرفته نشده است اما شاهد شیطنت و سنگ‌اندازی عربستان نیز هستیم.

نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق ایران با اشاره به همکاری دو کشور در بخش انرژی گفت: جزیره «بوبیان» متعلق به این کشور است که در حد فاصل سه کشور ایران، کویت و عراق قرار دارد. این جزیره به مدت 99 ساله در اختیار چینی‌ها قرار گرفته و این باعث افزایش ساخت و ساز و البته تقاضا برای مصالح ساختمانی ایران نیز شده است. اگر ایران بتواند در این پروژه ورود کند می‌تواند مناطق آزاد اروند و «خورزبیر» را به هم متصل و قطب اقتصادی ایجاد کند که در موضوع انرژی نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت اقدامات قابل توجهی در این موضوع نداشته به طوری که در حال حاضر مرکز ثقل سیاست اقتصادی وزارت امور خارجه در منطقه متمرکز بر سه کشور عمان، قطر و عراق است و در سیاست‌های جدید این وزارتخانه از کویت غفلت شده است.

موسوی گفت: با وجود آنکه دیپلماسی اقتصادی خوبی با قطر و عمان داریم، با کویت اینگونه نیست در حالی که کویت مصرف‌گراترین کشور منطقه است که بالاترین ارزش پولی دنیا را دارد و این می‌تواند ارزش افزوده خوبی برای ما داشته باشد.

اگر واگذاری مد نظر وزیر صنعت به گونه‌ای باشد که پس از آن دیگر دولت در اموری همچون قیمت گذاری و تعیین مدیرعامل شرکت ها دخالتی نداشته باشد، می‌تواند به رشد و توسعه صنعت خودرو کمک کند. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: اگر واگذاری مد نظر وزیر صنعت به گونه‌ای باشد که پس از آن دیگر دولت در اموری همچون قیمت گذاری و تعیین مدیرعامل شرکت ها دخالتی نداشته باشد، می‌تواند به رشد و توسعه صنعت خودرو کمک کند. احمد نعمت بخش ادامه داد:دولت در همه امور جزئی و کلی این شرکت ها که مهمترین آن قیمت گذاری است، دخالت دارد و این رویه موجب زیان صنعت خودرو کشور شده است.

به گفته نعمت بخش، سال گذشته هر کدام از شرکت‌های بزرگ خودروساز ۸ هزار میلیارد تومان ضرر داشته‌اند .

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تأکید کرد: در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، حجم روابط تجاری دو کشور که بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار بوده، قابل‌قبول است اما ایده‌آل ما نیست. به گزارش اتاق بازرگانی ایران، نشست معارفه کمیته مشترک بازرگانی ایران و سنگاپور با حضور معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و جمعی از فعالان اقتصادی در ساختمان اتاق ایران برگزار شد. محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تأسیس این کمیته مشترک را از سال گذشته گامی در راستای تأسیس اتاق مشترک بازرگانی دو کشور عنوان کرد. به اعتقاد کرباسی، اقتصاد مبتنی بر تجارت آزاد، وجود بنادر مجهز و امکانات لجستیکی بالا، صنایع تبدیلی در بخش‌های مختلف باارزش افزوده بالا، ارائه خدمات مالی و تجاری با کمترین هزینه به فعالان اقتصادی و عدم وجود فساد اداری در ساختار اقتصادی، پنج شاخص برجسته سنگاپور برای تجارت به شمار می‌رود.

وزیر صمت:

 

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت گفت: در ۹ ماهه امسال بیش از ۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش تولید در سیمان داریم که این هم نشانگر رونق واحدها و هم نشانگر رونق فعالیتهای مرتبط با سیمان در کشور است.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صمت، رضا رحمانی در بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین المللی سیمان، بتن، تکنولوژی ساخت و ماشین‌آلات وابسته(ایران سمنتکس) در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: این نمایشگاه در هشتاد و ششمین سالروز تاسیس صنعت سیمان در کشور برپا شده است و حسن تصادف خوبی دارد که ظرفیت تولید سیمان در کشور نیز ۸۶ میلیون تن است.

وی با اعلام اینکه هدف گذاری رساندن این ظرفیت به ۱۲۰ میلیون تن را تا افق ۱۴۰۰ انجام داده ایم، تصریح کرد: با توجه به بازاریابی و امکانات فروش و صادرات این هدف گذاری ها تنظیم می شود و ظرفیت لازم را برای رسیدن به این رقم نیز داریم.

  • افزایش بیش از ۳۰ درصدی صادرات کلینکر سیمان

رحمانی با اعلام اینکه صادرات کلینکر سیمان نیز بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است، گفت: مهمترین اتفاقی که امسال رخ داد و برای من بسیار غرورآفرین بود، جدی گرفته شدن نهضت ساخت داخل در این حوزه بوده است که انجمن تولیدکنندگان سیمان و واحدهای تولیدی با جدیت پای کار آمده اند.

وی، سیمان را از جمله حوزه های به نسبت خودکفای کشور دانست و افزود: همانند فولاد می توانیم این ادعا را داشته باشیم که قادر به تامین نیازمندیهای خود در این حوزه هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در همین بازدید نمونه هایی از بسیاری قطعات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت را دیدیم که در گذشته وارداتی بود، اما اکنون تبدیل به ساخت داخل شده است.

  • تبدیل تجهیزات وارداتی به ساخت داخل

رحمانی با تاکید بر اینکه نهضت ساخت داخل به خوبی در کشور شکل گرفته است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون در کل کشور بیش از یک میلیارد دلار تجهیزات وارداتی را تبدیل به ساخت داخل کرده ایم.

وی اضافه کرد: نهضت ساخت داخل بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در اکثر رشته ها و در اکثر واحدهای تولیدی به راه افتاده است و حتی واحدهایی که جذب نیرو نداشته اند بواسطه اهتمام به این مهم الان در حال افزایش و جذب نیرو هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه یادآوری کرد: حتی قطعه سازان این هفته گزارش داده اند که ۴۰ هزار نفر از نیروهای تعدیل شده و ۱۰۰ هزار نفر از نیروهای تعلیقی خود را مجددا به سر کار بازگردانده اند.

رحمانی با اعلام اینکه نهضت ساخت داخل به تولید کشور رونق بخشیده است، بیان کرد: رسانه ها در انعکاس این فعالیتها اهتمام ورزند، البته صدا و سیما در این مسیر بخوبی در حال حرکت است و فعالیتها را منعکس می کند و ان شالله که نهضت ساخت داخل به یک باور و فرهنگ عمومی تبدیل بشود.

گفتنی است که رضا رحمانی؛ وزیر صمت امروز از یازدهمین نمایشگاه بین المللی سیمان، بتن، تکنولوژی ساخت و ماشین‌آلات وابسته(ایران سمنتکس) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران بازدید به عمل آورد.

تهران میزبان دهمین نمایشگاه بین المللی معماری، دکوراسیون داخلی وخانه مدرن (میدکس) است، نمایشگاهی که در آن ۲۲۰ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند و جدیدترین صنایع، تجهیزات، تولیدات و خدمات خود را در معرض دید عموم قرار داده اند. دهمین نمایشگاه بین المللی معماری، دکوراسیون داخلی وخانه مدرن (میدکس) زمینه حضور ۲۱۲ شرکت داخلی و هشت شرکت خارجی از کشورهای آلمان، کره جنوبی،ایتالیا ، بلژیک، فرانسه و چین را فراهم ساخته است. این نمایشگاه تلفیقی از دانش، هنر و صنعت است و در آن علاوه بر شرکت‌های خصوصی، برخی سازمان ها و دستگاه های دولتی و خصولتی هم توانمندی های خود در حوزه های مختلف طراحی و مشاوره معماری و دکوراسیون داخلی و همچنین آخرین دستاوردها و تولیدات حوزه های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی را ارائه کرده اند. همچنین در این نمایشگاه انواع خانه پیش‌ساخته، نورپردازی و هوشمندسازی، فناوری‌های نوین تاسیسات، مبلمان و تجهیزات مربوط به فضای باز، تجهیزات دکوراسیون داخلی، انواع پرده، کاغذ دیواری، پوشش های تزئینی، لوازم ویژه دکوراسیون و تزئینی، مبلمان ورزشی و تفریحی، انواع لوازم الکترونیکی شامل هوشمندسازی، سیستم‌های کنترل از راه دور، سیستم‌های ایمنی ساختمان، سیستم‌های پالایشی مواد و دیگر محصولات و طرح‌ها در معرض نمایش گذاشته شد. معرفی توانمندی‌های داخلی درحوزه تولید محصولات و خدمات معماری و دکوراسیون، آشنایی شرکت‌های ایرانی با آخرین فناوری‌های روز جهان، معرفی آخرین توانمندی‌ها و فناوری‌های نوین به ویژه در حوزه محصولات نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی، ایجاد فرصت‌های تجاری جدید، اشتغالزایی، فراهم کردن زمینه تعامل بین دانشگاه و تولیدکنندگان و شناسایی پتانسیل خدمات صادراتی حوزه دکوراسیون کشور، مهمترین اهداف برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی خانه مدرن، معماری داخلی و دکوراسیون است. برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت معماری و دکوراسیون داخلی و گسترش ارتباط بین این دو، یکی از مهمترین محورهای برپایی این نمایشگاه است و برای تحقق این هدف نیز چندین همایش و کارگاه علمی آموزشی از جمله کارگاه های مختلف آموزشی و معماری با حضور استادان دانشگاه و فعالان این صنعت برگزار می‌شود. دهمین نمایشگاه بین المللی خانه مدرن، معماری داخلی و دکوراسیون از ۲۷ دی ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران، آماده بازدید علاقمندان است.

 

یادداشت
 مينا ابراهيمي‌بسابي

جامعه شناس

از دیرباز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های بشر دستیابی به زندگی همراه با ا استقلال ،راحتی ،درآمد کافی و پایدار بوده است تا بتواند نیازهای اساسی معیشتی و معنوی خود را تأمین کند . لازمه داشتن چنین شرایطی احراز شغل مناسب همراه با امنیت شغلی است . در دنیای در حال تغییر و تحول امروز در برابر موفقیت‌ها و...شکست‌های غیرمنتظره برای تداوم حیات و بهبود زندگی نیازمند یافتن ایده‌ها و راه‌حل‌های نوین جهت تغییر شرایط به نفع خود هستیم. یکی از این مسیرهای جدید بازار بزرگ کار و کارآفرینی است که در آن به نقش خصوصیات برجسته و طوفان‌های فکری انسان همانند شناسایی نیازها ، درک واقعیات ،ذهنیت پویا و مثبت ،پشتکار و اراده ،اندیشه و خلاقیت ، قدرت ریسک‌پذیری و..... در مقابل ثروت‌های مادی تأکید می‌شود . حال بنا به‌ضرورت روزافزون نیاز جامعه به نهادینه کردن فرهنگ کار و کارآفرینی نیازمند ترویج و تشویق اندیشه‌های کارآفرینی ،آموزش کارآفرینی در مدارس و دانشگاه‌ها ، معرفی و حمایت از کارآفرینان موفق و خوش‌ذوق و کاهش بوروکراسی اداری هستیم .

در این راستا مهم‌ترین ابزار حرکتی به سمت بروز روحیه کارآفرینی ارائه الگوی آموزش مهارت محور در دوران تحصیل به‌منظور آگاهی بخشی و توانمندسازی افراد است که با فراهم ساختن محیط خلاق ،محتوای مناسب و اجرای عملی طرح‌های ساده با توجه به موقعیت بومی و محلی ، و برنامه درسی که در آن مفاهیم کلیدی کارآفرینی ، نقش خلاقیت ، تفکر اقتصادی ، مشارکت در کارهای گروهی ، مسئولیت‌پذیری و مهارت‌های ارتباطی و آموزش‌های کاربری بر اساس علایق و سرگرمی گنجانده شود و قابلیت‌های لازم جهت تربیت کارآفرینان آینده در روزهای رشد و یادگیری مدارس در تمامی مقاطع ونیز آموزش عالی ارائه گردد تا جوانان به‌عنوان نیروی انسانی امیدوار ،کارآمد ، پرتکاپو و مولد پس از پایان تحصیلات از فرهنگ پشت‌میزنشینی و انتظار برای پیدا کردن مشاغل دولتی و کارمندی و نیز چالش بیکاری فاصله بگیرند و با اطلاعات و دانش روز همراه با اندیشه و عمل توانایی راه‌اندازی برنامه کسب‌وکار مستقل و ارائه محصول و یا خدمت بکر و تازه را پیدا کنند و برای خود و همنوعانشان فرصت‌های جدید شغلی به وجود آورند. هم‌اکنون کارآفرینی نوعی میل به تغییر و شیوه‌ای از زندگی است که بسیاری از افراد جامعه آن را پذیرفته‌اند .در این زمینه نقش پررنگ رسانه‌ها به‌ویژه رادیو و تلویزیون را در فرهنگ‌سازی و شفافیت کاری اهرم کارآفرینی نمی‌توان نادیده گرفت .آن‌ها به‌وسیله برنامه‌ها و تبلیغات گسترده مکرراً واژهای کار و کارآفرینی را در شکوفایی توانایی‌های انسان و ترویج ارزش کارآفرینی و فرصت پیشرفت مطرح کرده و باقدرت دسترسی سریع و آسان به مخاطبان در شهرها و روستاها بستر لازم جهت معرفی عناصر مثبت و سازنده‌ای در زمینه ارزش های کارآفرینی ، خودکفایی و بهبود شرایط زندگی را فراهم آورده‌اند . بی شک ترویج کارآفرینی و رشد و فراگیری این پدیده فرهنگی نوشدارویی برای جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و نیل به وضعیت مطلوب اقتصادی در جهان امروز است .