جلسه سه جانبه براي بررسي سانحه پرواز ۷۵۲

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري از تشكيل جلسه سه جانبه كارشناسان ايران- اوكراين- كانادا براي بررسي سانحه پرواز ۷۵۲ خبرداد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا جعفرزاده اظهارکرد: با ورود كارشناسان بررسي سانحه كانادايي اولين جلسه سه جانبه با حضور كارشناسان ايران- اوكراين- كانادا صبح امروز در سازمان هواپيمايي كشوري تشكيل شد. او افزود: در اين جلسه كارشناسان سه كشور روند بررسي سانحه در روزهاي گذشته را مرور و مورد بررسي مجدد قرار دادند و مقرر شد برنامه ريزي لازم جهت استمرار روند بررسي سانحه صورت گيرد. جعفرزاده اظهار كرد: اكنون نمايندگان كشورهاي كانادا و اكراين در ايران حضور دارند.

 

دیدار از شهرهای استان خوزستان

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در سفر به خوزستان ضمن بازدید از شهرهای مختلف این استان بر تغییر کاربری اراضی ۲۵ هکتاری منطقه سپیدار اهواز برای تولید مسکن تاکید کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌ مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به همراه مهدی عبوری، دیگر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران روز یکشنبه ۲۲ دی‌ماه با سفر به استان خوزستان از برخی شهرهای این استان از جمله اهواز، کوت‌عبدالله، آبادان، خرمشهر، شلمچه، بندر امام خمینی و ماهشهر به‌صورت میدانی بازدید کردند.

 

تردد روزانه ۲۶ رام قطار ‌در مسیر‌ تهران- گرمسار

معاون مسافری راه‌آهن گفت: در سال ۹۸ تعداد ۶ رام قطار به قطارهای قبلی مسیر ریلی تهران-ورامین-پیشوا-گرمسار افزوده و موجب رشد ۱۵ درصدی صندلی ایجادی شد و بدین ترتیب روزانه ۲۶ رام قطار در این خط ریلی فعال است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میرحسن موسوی اظهار داشت: محور ریلی تهران-ورامین-پیشوا-گرمسار در جنوب شرقی تهران یکی از پرتردد‌ترین کریدورهای مسافری حومه‌ای کشور است که در رتبه چهارم از منظر تقاضای سفر در همه مسیرهای حومه‌ای و منطقه ای کشور قرار دارد. وی در ادامه گفت: تحولی چشم‌گیر ‌در سال‌های اخیر از منظر کمیت و کیفیت خدمات برای مسافران ‌مسیر شاهد بوده‌ایم.

نجات باغ‌شهرهای اصفهان با یک فرمان

کمیسیون ماده۵ اصفان ۲۸ مورد از موارد جاری شهرهای خمینی شهر و درچه در کمیسیون ماده ۵ استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، در جلسه کمیسیون ماده ۵ استان که با حضور عباس رضایی استاندار و علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و به ریاست حجت الله غلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و دیگر اعضا برگزار شد ۲۷ مورد از از موارد، تعیین و دقیق سازی خط بدنه،تقلیل و یا تعریض عرض گذر، درخواست افزایش ارتفاع، حذف و یا اضافه کردن گذر و تغییر کاربری مربوط به خمینی شهر و یک مورد مربوط به شهر درچه مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

عباس رضایی استاندار اصفهان در این جلسه گفت: باغ‌ها در شهرهایی از استان اصفهان همچون دهاقان، نطنز، قمصر، چادگان و خوانسار که باغ شهر هستند در حال از بین رفتند هستند و باید برای جلوگیری از این امر زمین هایی با زیرساخت مناسب تهیه و در اختیار ساکنین این شهرها قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: بد نیست برای جلوگیری از نابودی باغ های موجود در ناژوان که اجازه ساخت و ساز در آنها داده نمی شود و برخی از عمد آبیاری نمی‌شود تا خشک شوند در حد مجاز اجازه ساخت اتاق های کارگری داده شود تا هم از نابودی ناژوان جلوگیری شود و هم کمکی به مردم شهر شده باشد.

میزان خسارت سیل
به محورهای سیستان و بلوچستان

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان از خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی بارندگی های سیل آسا ۲۰ تا ۲۲ دی ماه جاری بر اساس برآوردهای اولیه به بدنه جاده ها و ابنیه فنی راه های نیمه شمالی استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان، ایوب کرد اظهار داشت: تخریب شانه راه‌های اصلی و فرعی، آب بردگی محورها، آسیب به رویه آسفالت، تخریب پل‌ها و سازه های کمکی، از جمله مهمترین خسارات وارده به شبکه راه های ارتباطی نیمه شمالی استان در این مدت بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک دست از مخالفت برداشت؛

گروه راه و مسکن: رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه اشتباه ما این بود که تصور می‌کردیم مالیات بر عایدی مسکن به ضرر این بخش است گفت: مالیات بر عایدی مسکن قطعا کمک حال بخش مسکن خواهد بود و اشتباه ما این بود که از ابتدا با مالیات بر عایدی مخالف بودیم.

مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی مسکن می‌تواند به کاهش التهاب بازار مسکن کمک بسیار زیادی کند، گفت: همواره با مالیات بر عایدی مسکن مخالف بودم و معتقد بودم که این طرح قیمت مسکن را بالا می‌برد، اما بعد از مطالعات اجمالی متوجه شدم که ما داریم اشتباه می‌کنیم.

خسروی ادامه داد: در حال حاضر در 180 کشور دنیا مالیات بر عایدی مسکن و سایر بازارها مثل طلا اجرا می‌شود و این تصور غلط که مالیات بر عایدی مسکن و یا مالیات بر عایدی سرمایه به تمام دارایی اشخاص وضع خواهد شد اشتباه است.

خسروی با اشاره به اینکه قطعا مالیات بر عایدی مسکن موجب کاستن التهاب بازار مسکن خواهد شد، اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه سال‌هاست که در آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته به فراخور وضعیت داخلی کشور خود اجرا و پیاده می‌شود و باعث شده تا از ورود واسطه‌ها و سوداگران به بازار مسکن جلوگیری شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه لئوناردو لیبرمن اقتصاددان آمریکایی در سال 2015 اعلام کرد که عدم دریافت مالیات بر عایدی سرمایه موجب فعالیت‌های احمقانه و تشدید فعالیت‌های غیرتولیدی می‌شود تاکید کرد: عدم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باعث می‌شود تا سرمایه‌ها از بین برود و سرمایه‌ها به سمت بخش مولد حرکت نکنند.

وی افزود: قطعا مالیات بر عایدی مسکن برای دهک‌های پایین جامعه اجرا و اعمال نمی‌شود و این برنامه و طرح تنها برای واحدهای مسکونی که بیش از نیاز خریداری می‌شود اعمال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس،مالیات بر عایدی سرمایه در حالیکه سالهاست بر روی آن و مزیت های تاکید شده همچنان در مسیر تصویب در مجلس و قانون شدن قرار دارد و در حال حاضر در وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی کارشناسی است.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان بیان کرد؛

گروه راه و مسکن: رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه پرداخت تسهیلات مسکن با نرخ سود 18 درصد کمکی به روند ساخت و ساز نخواهد کرد، گفت: ساخت و ساز مسکن دچار رکود شده و این موجب فاصله بیشتر میان عرضه و تقاضا خوهد شد.

به گزارش تجارت،‌ جمشید برزگر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که بانک مسکن پیشنهادی به شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با نرخ 18 درصد ارائه کرده است، آیا این تسهیلات می‌تواند موجب رونق ساخت و ساز شود، گفت: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با نرخ سود 18 درصد کمکی به رونق بخش مسکن و ساخت و ساز نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه اگر این تسهیلات قابل انتقال به نام خریدار هم باشد، بازپرداخت اقساط بالاتر از توان متقاضیان خواهد بود، اظهار داشت: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اگر با نرخ 10 درصد باشد، سازندگان را تقویت خواهد کرد، اما سازندگان از تسهیلات مسکن با نرخ سود 18 درصد نمی‌توانند راضی باشند.

برزگر تأکید کرد: ساخت و ساز مسکن دچار رکود است و این رکود بیشتر هم شده است، قطعاً رکود در ساخت و ساز موجب فاصله بیشتر میان عرضه و تقاضا می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون برآورد های مختلف از نظر نیاز کشور برای ساخت واحدهای مسکونی وجود دارد که ارقام 1.5 تا 2 میلیون واحد مسکونی است و با احتساب 35 درصد مستاجر کشور این رقم به سه تا 3.5 میلیون واحد مسکونی می رسد.

هاشمی با اشاره به بحث تامین اتوبوس و واگن قطار اطلاع داد؛

گروه اجتماعی: رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که شنیده شده بهاره آروین مرخصی گرفته اند، گفت: هنوز درخواست مرخصی او به دست من نرسیده است و اگر مطرح شود آن را بررسی خواهم کرد.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی در پایان یکصد و نودمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره جلسه ای که با معاونت هماهنگی رییس جمهور برگزار شد، گفت: روز گذشته این جلسه برگزار شد.همه دست اندرکاران تامین اتوبوس و واگن قطار در این جلسه حضور داشتند، اما بانک مرکزی و سیستمی که باید تامین ریال کند موضوع را به نظر مقام معظم رهبری موکول کردند. آنها گفتند تا نظر ایشان را اخذ نکنند نمی توانند از صندوق ذخیره ارزی پول برداشت کنند و به ریال تبدیل کنند.

هاشمی ادامه داد: البته حرف های مثبتی هم در این جلسه زده شد و گفته شد اگر همین ارز را هم بدهند و به ریال تغییر ندهند، مشکلی نیست. البته وزارت صنعت و معدن معتقد بودند با دلار هم می توانند اتوبوس های مورد نیاز را تامین کرد که اگر این اتفاق صورت بگیرد کار خوبی انجام خواهد شد. هاشمی با تاکید بر اینکه باید رئیس جمهور این موضوع را در نامه ای به سمع و نظر رهبری برسانند، افزود: تحقق بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری در گرو این امر است.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر فائزه هاشمی افزود: فایل صوتی که از او پخش شد مصاحبه نبود و در یک مهمانی صحبت هایی به صورت خصوصی انجام دادند. در حقیقت مصاحبه مستقیم با بی بی سی نبود، اما به صورت یک مصاحبه منتشر شده است.

هاشمی همچنین در پاسخ به این سوال که شنیده شده بهاره آروین مرخصی گرفته اند، گفت: هنوز مرخصی او به دست من نرسیده است و اگر مطرح شود آن را بررسی خواهم کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد:
 

گروه اجتماعی: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رعایت استاندارهای پرستاری در بیمارستان‌ها را تنها راه برای عبور از رویکرد‌های بیمارستان محوری دانست و بر ارائه خدمات ICU در منزل به منظور کاهش هزینه‌های درمانی تاکید کرد.

به گزارش تجارت، حیدرعلی عابدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با صحبت‌های رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران مبنی بر کمبود جدی تخت ICU در کشور، گفت: رویکرد بیمارستان محوری و بستری محوری یکی از معضلات اساسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده که کمبودهای حوزه سلامت را بیشتر و عمیق‌تر می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه حل عبور از معضلات رویکرد بیمارستان محوری در وزارت بهداشت، افزود: برای عبور از این معضلات باید به مراقبت بیمار در بیمارستان با هدف کاهش طول درمان بیش از گذشته اهمیت دهیم، چرا که افزایش مدت زمان بستری به خودی خود بیمار را دچار عوارض و مشکلات متعددی می‌کند و این موضوع راه حلی جز رعایت استاندارهای پرستاری ندارد.

  • تخصیص بودجه برای جذب پرستار باید در اولویت دولت باشد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت رعایت استاندارهای پرستاری، تصریح کرد: وزارت بهداشت باید تعداد پرستار را بر اساس نیازهای واقعی بیمارستان استخدام کند در حالی که تاکنون به دلیل عدم تخصیص بودجه به تاخیر افتاده است. بنده معتقدم همانطور که بودجه خرید دارو و تجهیزات پزشکی در اولولیت است، بودجه مورد نیاز برای جذب پرستار هم باید اولویت داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از تفکر بیمارستان محوری، اظهار کرد: مدیران بیمارستان‌ها احساس می‌کنند همه درمان‌ها باید در محل بیمارستان انجام شود در حالی که برخی بیماران به تخت‌های ICU و مراقبت ویژه طولانی مدت نیاز دارند. بنابراین باید تعدادی از تخت‌های مراقب‌ ویژه را از بیمارستان خارج کرده تا بیماران نیازمند به ICU پایدار، در منازل خودشان تحت مراقبت قرار بگیرند.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری، تاکید کرد: اگر بر اساس قانون برنامه ششم مراقبت پرستاری را در سطح جامعه و منازل توسعه دهیم با خیال راحت می‌توانیم برخی بیماران را مرخص نموده و در منازل خودشان تحت مراقبت قرار دهیم. با این روش علاوه بر کاهش هزینه‌های درمانی، بیماران می‌توانند در منزل و در محیط خانواده خدمات درمانی دریافت کنند. اطمینان دارم که اگر این دو گام برداشته شود نیاز واقعی و کمبودهای حوزه سلامت به خصوص در رابطه با تخت‌های مراقبت ویژه بهتر مشخص می‌شود.