امسال 113 نفر قربانی شیوع آنفلوانزا شده اند؛

گروه اجتماعی: آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی است که ریه‌ها، بینی، و گلو را درگیر می‌کند و علائمی چون سرماخوردگی، تب و لرز، بدن درد، سرفه، گلودرد و ... را به همراه دارد.

با آغاز فصل سرد سال، آنفلوآنزا با زیرگونه یا ویروس‌های مختلف همچون H1N1، H3N2 و B شایع می‌شود. امسال بیشترین شیوع و موارد ابتلا به ویروس H3N2 مربوط به استرالیا بوده است و ویروس H1N1 در ایران شایع شد.

به گفته دکتر حسین عرفانی رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر اثر اپیدمی فصلی آنفلوآنزا در سال جاری موارد فوت شده به ۱۱۳ مورد رسیده است.

امسال حجم بستری‌ها دو تا سه برابر گذشته بود و برای احتیاط، بیماران مبتلا به سرماخوردگی را بستری می‌کردند که بعد از آزمایش‌های تکمیلی مشخص می‌شد، آنها مبتلا نیستند.

حالا اما مسئولان از آغاز موج دوم ابتلا به آنفلوآنزا و ویروس نوع B در کشور خبر داده اند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت ویروس آنفلوآنزا در کشور، با بیان اینکه ویروس H۱N۱ در کشور ما نسبت به سایر ویروس‌ها غالب بوده گفت: در هفته گذشته موج دوم ابتلا به آنفلوانزا را ویروس نوع B به خود اختصاص داده است.

دکتر محمدمهدی گویا در بیست و هشتمین کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران با اشاره به وضعیت همه‌گیری آنفلوانزا از ابتدای پاییز امسال در کشور، اظهار کرد: آنفلوانزا به عنوان بیماری که هر ساله شاهد تغییر چهره آن در سطح دنیا هستیم، عامل تهدید کننده سلامت تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در ماه‌های گذشته با همه‌گیری آنفلوانزا شاهد مرگ و میر گسترده در دنیا بودیم، ضمن تشریح آخرین وضعیت ویروس آنفلوانزا در نیمکره شمالی و جنوبی زمین، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نمی توان با قطعیت گفت که این بیماری در نقاط مختلف از الگویی واحد در ابتلا، پیشگیری و درمان پیروی می‌کند.

وی با بیان این که امسال همه گیری آنفلوانزا در نیمکره جنوبی و شمالی زمین نسبت به سال‌های گذشته در همین بازه زمانی زودتر شیوع پیدا کرده، خاطرنشان کرد: بیشترین مورد ابتلا مربوط به کشور استرالیا با ویروس غالب H۳N۲ است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت همه‌گیری وضعیت آنفلوانزا در آمریکا را مشابه سایر نقاط جهان دانست و گفت: این ویروس در کشورهای آمریکایی با نوع آنفلوانزای B شیوع پیدا کرد.

به گفته دکتر گویا، ۹ میلیون مورد ابتلا، ۸۷ هزار بستری و ۴ هزار و ۸۰۰ مورد مرگ و میر آخرین آمار جهانی از ابتلا به آنفلوانزا در آمریکاست که به گفته محققان نوعی انفجار این ویروس در سال‌های اخیر بوده است.

وی در ادامه از اخطار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر همه‌گیری جهانی آنفلوانزا در آینده ای نه چندان دور خبر داد و خاطرنشان کرد: انواع مختلف ویروس های آنفلوانزا، H۱N۱، H۳N۲ به مراتب شدیدتر از سال‌های قبل بود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت تاکید کرد: مقایسه روند ابتلا به آنفلوانزا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نشان از افزایش ابتلا به این بیماری در جهان دارد.

گویا با بیان اینکه ویروس H۱N۱ در کشور ما نسبت به سایر ویروس‌ها غالب بوده خاطرنشان کرد: در هفته گذشته موج دوم ابتلا به آنفلوانزا را ویروس نوع B به خود اختصاص داده است.

وی بیشترین گروه سنی مبتلایان به ویروس آنفلوانزا را بین ۵ تا ۱۴، ۲۵ تا ۳۴ و افراد ۶۵ سال به بالا دانست و با بیان این که باید کشورها نسبت به شیوع پاندمی‌ها هوشیار باشند، افزود: در ۱۰۰ سال گذشته پنج مورد پاندمی در ویروس آنفلوانزا رخ داده که پیش بینی می‌شود پاندومی آینده متفاوت‌تر از تمامی گونه‌ها باشد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: آنچه مسلم و غیرقابل انکار است، غیر قابل پیش بینی بودن پاندمی‌هاست که بسیاری از کشورها را گرفتار می‌کند.

وی با بیان این که ادعای پیش بینی، نوع و زمان انتشار ویروس آنفلوانزا غیرممکن است، لزوم برنامه‌ریزی دقیق و آمادگی برای مقابله با ویروس‌های مختلف آنفلوانزا را ضروری ذکر کرد.

به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، به هیچ عنوان نمی‌توان با بروز همه‌گیری و جهش‌های ژنتیکی آنفلوانزا مقابله کرد؛ ولی در عین حال می‌توانیم در مقابل با کاهش عوارض و درمان به موقع اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی از استقرار چهارچوب آمادگی برای پاندمی آنفلوانزا (PIPP) خبر داد و افزود: از زمان برقراری PIPP تا کنون ۱۳ کارخانه تولید واکسن وارد قرارداد شده و تعهدات این چهارچوب‌ها را پذیرفته‌اند. ۴۰۰ میلیون دوز واکسن پاندمیک آنفلوانزا، ۱۰ میلیون دوره درمان آنتی وایرال، ۲۵۰ هزار کیت تشخیصی و ۲۵ میلیون سرنگ تهیه شده است.

گویا ادامه داد: در این چهارچوب‌ها مشخص شده اگر کشوری ویروس‌های آنفلوانزای خود را در اختیار کارخانجات مورد قرارداد بگذارد، از منافع آن بهره‌مند می‌شود.

 

خاص ترین محصول تویوتا که شاید در بسیاری از بازارهای بین المللی ناشناخته ترین محصول این کمپانی ژاپنی هم باشد؛ سنچوری نام دارد! این خودرو از سال 1967 تا کنون روی خط تولید قرار دارد و سه نسل از آن روانه بازار شده است.

سنچوری در کلاس سدان های فول سایز لوکس طبقه بندی می شود. نسل اول آن از سال 1967 تا 1997، نسل دوم از 1997 تا 2017 و نسل سوم از 2018 تا کنون تولید می شود.

این محصول یک خودروی کاملا لوکس با توجه به سبک طراحی و فرهنگ ژاپنی با همان قواعد خشک و سخت است که آنرا حتی در نوع ساخت خانه های سنتی سرزمین آفتاب نیز می توان مشاهده کرد. اولین نمونه از سنچوری در سال 1967 به مناسبت بزرگداشت 100 سالگی ساکیشی تویودا رونمایی شد.

این جواهر ژاپنی که قابلیت رقابت با رولز-رویس را هم دارد برچسب قیمتی به مراتب ارزانتر را برخود می بیند! قیمت پایه آن از 178 هزار دلار آغاز می شود.

نشان سیمرغ لوگوی سنچوری حاصل هنر قلم زنی استادکاران به مدت 6 هفته است. بسیاری از مراحل پرداخت بخش های مختلف نیز بصورت دستی انجام می شود.

نسل سوم سنچوری همچنان ظاهر کلاسیک خود را حفظ کرده اما تغییرات مهمی در مقایسه با محصولات قبلی دارد. طول این محصول 5335 میلیمتر، عرض 1930 میلیمتر، ارتفاع 1505 میلیمتر و فاصله بین محورها 3090 میلیمتر است. در کابین یک فضای فوق العاده باکیفیت پیش روی مخاطب قرار می گیرد. صندلی های ردیف عقب دارای صفحه استراحت پای سرنشین با قابلیت تنظیم برقی، پرده های برقی، گرم کن و تهویه و همچنین ماساژور هستند.

به امکانات ردیف عقب باید نمایشگر 11.6 اینچی ویژه سیستم سرگرمی، سیستم صوتی با 20 اسپیکر، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی برای ارائه دسترسی تنظیمات مختلف به سرنیشن های ردیف عقب، چرم باکیفیت و نمای چوب بینظیر را نیز اضافه کنید.

از دیگر امکانات خودرو باید به تعلیق بادی هوشمند، هشدار خروج از خط و سامانه حفظ خودرو بین خطوط، پوشش نقاط کور دید راننده، ترمز اضطراری با قابلیت تشخیص عابر و وسایل نقلیه، کروز کنترل تطبیقی، سیستم شناسایی علائم ترافیکی در مسیر و ... اشاره کرد. در بخش پیشرانه هم تغییرات مهمی در مقایسه با نسل قبل مشاهده می شود. اینجا از موتور 12 سیلندر 5 لیتری که 276 اسب بخار خروجی داشت، خبری نیست و به جای آن از یک نمونه 8 سیلندر هیبریدی استفاده شده که مجموع خروجی آن برابر با 425 اسب بخار است.

بررسی روند انتقال یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس نشان می‌دهد، این باشگاه چیزی حدود ۹ میلیارد تومان برای سرمربی جدیدش باید پرداخت کند. پس از کش‌ و قوس‌های فراوان، باشگاه شهر خودرو خراسان، رضایت‌نامه یحیی گل‌محمدی را صادر کرد تا این مربی بتواند قرارداد همکاری خود را با باشگاه پرسپولیس به مدت یک فصل و نیم، به امضا برساند. بر اساس پیگیری‌های ایسنا، باشگاه شهر خودرو در ابتدا با جدایی گل‌محمدی مخالفت می‌کند اما پس از چند دور مذاکره و بر اساس گفته فرهاد حمیداوی، فشارهای وارد شده، وی موافقت می‌کند که در صورت پرداخت ۶ میلیارد تومان، رضایت‌نامه گل‌محمدی صادر شود. بر اساس توافق سرمربی جدید پرسپولیس، این باشگاه برای یک فصل و نیم هم ۳ میلیارد تومان به عنوان دستمزد به گل‌محمدی بپردازد که با احتساب مبلغ رضایت نامه، باید گفت یحیی گل‌محمدی نزدیک به ۹ میلیارد تومان برای پرسپولیس هزینه در بر داشته است. از قرار معلوم، پرسپولیسی‌ها که با مشکلات مالی مواجه بودند، در تامین مبلغ درخواستی باشگاه شهر خودرو دچار مشکل می‌شوند و سعی می‌کنند این پول را در قالب دو چک پرداخت کنند. در ادامه مذاکراتی در این زمینه انجام می‌شود و در نهایت حمیداوی اعلام می‌کند که در صورت صدرو چک شخصی یکی از اعضای هیات‌ مدیره پرسپولیس، نامه رضایت نامه گل‌محمدی را امضا خواهد کرد. از این رو یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس، طی دو فقره چک با فاصله دو ماه، ۶ میلیارد تومان در وجه باشگاه شهر خودرو پرداخت می‌کند تا این‌گونه رضایت‌نامه گل‌محمدی برای حضور در پرسپولیس صادر شود.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا هشدار داد: هنگام واریز مبالغ از سوی افراد و منابع ناشناس حساب خود را مسدود و موضوع را در اسرع وقت به صورت کتبی به بانک عامل گزارش کنید . سرهنگ رامین پاشایی افزود: در تعدادی از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا و با استناد به مستندات موجود، مشخص شد افراد کلاهبردار از طریق فیشینگ با دسترسی به اطلاعات حساب‌های بانکی هموطنان و حساب‌های مالی سایر افراد، به منظور پولشویی و طولانی کردن فرایند پی جویی جرایم وجوهات سرقتی را به حساب‌های افراد انتقال می‌دهند و در زمان‌های متعدد نسبت به برداشت غیر مجاز آن اقدام می‌کنند. وی در ادامه به هموطنان هشدار داد: ضمن فعال سازی ارسال پیامک واریز و برداشت حساب‌های مالی خود، به محض اطلاع از واریز هر گونه مبالغ مشکوک به حساب خود بلافاصله با تغییر رمز دوم کارت‌های بانکی موضوع را به‌صورت رسمی به مراجع قضائی و بانک های عامل اطلاع دهند. به گزارش پایگاه خبری پلیس معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا ضمن بیان اینکه با اجرای کامل طرح استفاده از رمز یک بار مصرف در کشور شاهد کاهش این گونه جرایم خواهیم بود، به هموطنان توصیه کرد: با توجه به مهلت تعیین شده توسط بانک‌ها هر چه سریع‌تر نسبت به فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف اقدام کنند.

سناتور «جان کورنین» اعلام کرد انتظار دارد مباحثات آغازین برای استیضاح دونالد ترامپ، سه‌شنبه آینده آغاز شود. به گزارش پایگاه اینترنتی هیل، سناتور جان کورنین از آغاز احتمالی روند بررسی استیضاح ترامپ در سنا در تاریخ ۲۱ ژانویه خبر داد. وی در پاسخ به اینکه آیا سه‌شنبه ۲۱ ژانویه، تاریخ "احتمالی" آغاز (این فرآیند) است، به خبرنگاران گفت "این طور به نظر می‌رسد". زمانی که از کورنین پرسیده شد آیا درباره مباحثات آغازین صحبت می‌کند، وی گفت، "از سه شنبه، حقیقتا تمام توجه خود را به این موضوع اختصاص خواهیم داد". این جدول زمانی در حالی مطرح می‌شود که انتظار می‌رود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، بند‌های استیضاح را طی این هفته به سنا ارسال کند و به بن بست چند هفته‌ای با میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا پایان دهد. پلوسی درباره این که چه زمانی این بند‌ها را ارسال خواهد کرد، سخنی نگفته است. انتظار می‌رود دموکرات‌های مجلس نمایندگان این موضوع را در جلسه رایزنی روز سه‌شنبه خود مطرح کنند و احتمالا اجازه آغاز روند محاکمه (استیضاح)‌ پیش از چهارشنبه را بدهند. بر اساس قوانین استیضاح در سنا، روند محاکمه روز بعد از ارسال بند‌های استیضاح از سوی پلوسی آغاز خواهد شد، مگر اینکه آن روز یکشنبه باشد.

 

مشمولان خرید خدمتی تا پایان سال مهلت دارند نسبت به پرداخت و تسویه اقساط خود اقدام کنند، در غیر این صورت به خدمت وظیفه اعزام می‌شوند. در سال‌های گذشته قانونی تصویب شد تا مشمولان خدمت وظیفه عمومی‌ای که علاقه‌ای به انجام دوره خدمت ضرورت نداشتند، تنها با ۸ سال غیبت و تحمل برخی مشکلات به خرید سربازی بپردازند. البته این موضوع مشکلاتی را نیز برای برخی دستگاه‌های کشور از جمله نیرو‌های مسلح ایجاد کرده بود، چراکه با کمبود سرباز مواجه شده بودند، اما در سال گذشته با پافشاری نیرو‌های مسلح، قانونی مبنی بر عدم فروش سربازی تصویب شد تا مشمولان به فرار از خدمت نپردازند و در موعد مقرر به سربازی اعزام شوند، چراکه به گفته مسئولان مربوطه یک موضوع تبعیض آمیز میان جوانان بود.