رئیس جمهور خطاب به آمریکایی ها؛

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور خطاب به آمریکایی ها گفت: امروز که شما فهمیدید در برجام اشتباه کردید و در ترور شهید سلیمانی، منطقه، عراق، یمن و تحریم نفت ایران مرتکب اشتباه شدید، بیایید دست از اشتباه بردارید و برگردید، اگر شما برگردید و راهی را انتخاب کنید که به نفع ثبات و امنیت منطقه باشد، ما آماده‌ایم.

به گزارش ایسنا،‌ حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: سردار عزیز ما از دست ما رفت و ما از امروز و بعد از سوگواری به حقی که برای او داشتیم، باید به فکر حفظ میراث سردار سلیمانی باشیم.

رئیس جمهور با تاکید براینکه همه این ها جبران‌هایی دارد که باید حساب شده باشد گفت: شهادت سردار سلیمانی جبران دارد که در بخش نظامی این جبران انجام شد. ما در برابر آمریکا، کوتاه نمی‌آییم و اگر آنها جنایتی کردند حتماً پاسخ را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سقوط هواپیما یک داغ بزرگ برای همه بود و کل دولت، ملت و نیروهای مسلح عزادار شدند، گفت: به یک معنا ما هم ولی دم آنها هستیم گر چه خانواده آنها هم ولی دم آنها هستند و نباید این مسأله را رها کنیم؛ باید آن را جبران کنیم.

روحانی افزود: ممکن است گاهی اشتباهی رخ دهد، در این مورد هم اشتباه بسیار بزرگی رخ داد اما قدم جبرانی به این نیست، نیرویی که برای امنیت کشور و امنیت آسمان‌مان نیاز داریم تضعیف شود و تضعیف نادرست است.

روحانی با تاکید بر اینکه نه موضوع شهادت شهید سلیمانی و نه موضوع عزیزان هواپیما به جناح خاصی ربط دارد گفت: مسایل را جناحی و حزبی نکنیم. اینها برای همه ملت ما داغ بوده و همه متأسف هستیم.

رئیس جمهور با انتقاد از رفتار آمریکایی ها گفت: کسی که قاتل صدها بیمار در ایران است و جلوی دارو و تجهیزات پزشکی را گرفته، آن کسی که مسئول رنج میلیون‌ها نفر در ایران است و آنها را در فشار اقتصادی قرار داده و آنهایی که مسئول کشتار بچه‌های ما در جنگ 8 ساله است را یادمان نرفته است.

روحانی خطاب به سردمداران آمریکا، افزود: آقای آمریکا، اواکس شما بود که تمام پروازها را به عراق گزارش می‌داد و مسئول جنایات، شما بودید در جنگ با عراق و یادمان نمی‌رود در طائف صدام را برای حمله به ایران تشویق کردید و اینها را کسی یادش نمی‌رود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه می‌خواهم به دنیا با صراحت بگویم که ناامنی منطقه به نفع کسی نیست، تصریح کرد: ناامنی این منطقه حساس و مهم به ضرر دنیا است و این موضوع را در روزهای گذشته به مسئولین مختلف اعلام کردم که ناامنی به ضرر اروپا، آسیا، آمریکا و به ضرر همه است.

روحانی همچنین خطاب به دست اندرکاران انتخابات گفت: همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آنرا رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس 17 نفر، 170 و یا1700 نفر کاندیدا هستند ، ببینیم از چند جناح 1700 نفرکاندیدا هستند؟ 17 نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود.

رییس جمهور اضافه کرد: مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام 83 میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالیکه شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم.

وی خطاب به آمریکا و اروپا با تاکید بر اینکه در مشکلات منطقه ندمید، اظهارداشت: اروپایی‌ها می‌گویند در مسأله هسته‌ای ایران گام پنجم را برداشته ما هم باید گام برداریم. گامی که شما باید بردارید، بازگشت به تعهدات تان است. این را به صراحت به شما گفتیم و در روزهای اخیر هم به 2 نفر از رهبران اروپا به صراحت گفتم، آنچه انجام دادیم، اولاً قابل بازگشت است و ثانیا هر کاری در هسته‌ای انجام می‌دهیم با نظارت آژانس بین المللی اتمی است.

روحانی افزود: بنابراین اینکه ادعا می کنید، ایران دنبال سلاح هسته‌ای است و ما نخواهیم گذاشت ،این گونه حرف‌ ها بی‌اساس و واهی و لاطائل است و لطفاً تکرار نکنید و کنار بگذارید. کشوری که پادمان و پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند، نمایندگان و بازرسان آژانس به راحتی در اینجا حضور دارند و دوربین‌هایشان در مراکز غنی‌سازی ما قرار دارد، اینگونه حرف ها چه معنایی دارد؟

رییس جمهور خطاب به طرف های اروپایی هایی تاکید کرد: اگر قدم اشتباهی بردارید، ضرر خواهید کرد، راه درست را انتخاب کنید و راه درست این است که به برجام برگردید.

رئیس جمهور خطاب به سران کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: شما در آب و هوا چه کردید، ترامپ برای شما چه کرد، شما در ناتو در قبال این همه کارشکنی ترامپ چه کردید، شما در یونسکو که ترامپ از آنجا بیرون رفت، چه کردید، شما در حقوق بشر و شورای حقوق بشر که آمریکا خارج شد چه کردید؟ دکتر روحانی ادامه داد: کجا توانستید کاری کنید و شما سه کشور اروپایی و همه کشورهای اروپایی یک نمونه بیاورید و بگویید در یک مورد چه کردید که دلمان گرم شود و بگوییم برای برجام هم بلد هستید یک کار انجام دهید. شما هیچ‌جا نتوانستید کاری کنید.

روحانی خطاب به ملت ایران، با بیان اینکه مردم عزیز ایران! برجام چه شد؟ آمریکا پای میز مذاکره آمد؟ برای چه آمد؟ چرا آمریکا سال 90 و 91 پای میز مذاکره نیامد؟ و چرا 92 آمد؟ تصریح کرد: آمریکا در سال های 90 و 91 فکر کرد تحریم اثر گذاشته است و گفت اگر فشار را بیشتر کنیم، ایران تسلیم می‌شود و انتخابات 92 کاری کرد که یک امید بزرگ به مردم داد و دیدند که همه چیز به عکس شد.

رئیس جمهور شکست آمریکا در منطقه را موضوع دوم عنوان کرد و افزود: داعش ابزار آمریکا در منطقه بود و دچار شکست شد. دیدند از یک طرف ایران رشد پیدا کرد و از طرف دیگر آمریکا شکست خورد و از طرفی هم به تعبیر آنها منطقه در اختیار ایران قرار گرفت و ایران همه جا پیروز شد، اینجا بود که اسراییل و عربستان آمدند و خودشان رسما گفتند که ما ترامپ را وادار به خروج از برجام کردیم.

روحانی با بیان اینکه امروز سرباز آمریکایی در ناامنی است و فردا ممکن است سرباز اروپایی هم در ناامنی باشد، گفت: ما نمی خواهیم ناامنی دردنیا باشد، بیایید این امنیت را درست کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه بیایید این مشکلات یک هفته و 10 روز را مقدمه کنیم و این غم و مشکلات بزرگ را به یک تصمیم بزرگ تبدیل کنیم افزود: آن تصمیم بزرگ، آشتی ملی است. بیایید همه با هم آشتی کنیم. کینه‌ها را از دل برداریم، این انتخابات، 22 بهمن قدم و روزهای آینده قدم اول این حرکت باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ملت ایران اگر وحدت را انتخاب کرد بی تردید در برابر آمریکا و دنیا پیروز است و اگر خدای ناکرده از هم جدا شدیم و فاصله گرفتیم، شکست خورده در داخل ،منطقه و صحنه جهانی هستیم. خداوند به ما توفیق، تعاون، هماهنگی، برادری و پیروزی را عنایت کند ان شاءالله.

ظریف از اعتقاد ایران به دیپلماسی خبرداد
 

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران متمایل به دیپلماسی است. ما به مذاکره با آمریکا تمایلی نداریم. آمریکا به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرد. ما یک توافق با آمریکا داشتیم و آمریکا آن را نقض کرد؛ اگر یک توافق ترامپ داشته باشیم چقدر دوام خواهد داشت؟

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در کنفرانس رایسینا با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا پس از شهادت سردار سلیمانی گفت: این اظهارات نشان دهنده دو چیز بسیار خطرناک است که وقتی باهم ترکیب شود خطرناک‌تر هم می‌شوند. نادانی و گستاخی. وقتی کسی یک نادان گستاخ یا یک گستاخ نادان می‌شود، تبدیل به یک فاجعه می‌شود، به ویژه این که قدرت زیادی در اختیارش باشد. این‌ها موجب شدت بخشیدن به هرج‌ومرج در منطقه ما شده است.

وی در سخنانی کنایه‌ای به ترامپ و جانسون گفت: ما توافق برجام را داشتیم. برجام حاصل مذاکره کری- ظریف نبود؛ تعهد دولت آمریکا بود. الان با ذوق زدگی صحبت از " توافق ترامپ" می کنند؟ چه توافقی؟! توافقی که ۱۰ ماه هم طول نکشد؟! یا به اندازه پرواز از کانادا تا آمریکا؟!

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره توافق هسته‌ای گفت: آینده توافق هسته‌ای به اروپا بستگی دارد. برجام یکی از بهترین توافق‌ها بود. یکی از بهترین توافق‌های چند جانبه. هیچ یک از 11 تعهدی که به ایران داده شده بود، اجرایی نشدند. نه تنها آمریکا بلکه اروپا هم نتوانست به این تعهدات پایبند بماند. اتحادیه اروپا مستقل از تخطی‌های آمریکا، در حال تخطی از تعهدات برجامی است. شما[کشورهای اروپایی]، کشورهایی مستقل هستید. چرا اجازه می‌دهید که آمریکا به شما زور بگوید؟ ما مکانیسم ماشه را فعال کردیم. هیچ اتفاقی نیفتاد. آن‌ها حتی واکنشی نشان ندادند. ظریف افزود: ما گفته‌ایم که اگر اروپا [اقداماتش را] به حالت قبل بازگرداند، ما هم همین کار را خواهیم کرد. ما صدها میلیارد دلار را از دست داده‌ایم. اگر آن‌ها این صدها میلیارد دلار را به ما بدهند، ما تصمیمات‌مان را لغو خواهیم کرد.

وزیر خارجه کشورمان درباره انتقام سخت ایران گفت: ایران پاسخی در دفاع از خود داد. آمریکا عراق را به حمله علیه سفارت‌ها تهدید کرد. اما امروز می‌دانیم که چنین تهدیدی وجود نداشت. آمریکا می‌خواهد از قوانین بین‌المللی خلاصی یابد و به همین دلیل است که از نظام قانون‌مند جهانی حرف می‌زند. رئیس جمهور آمریکا می‌گوید از قوانین بین‌المللی پیروی نخواهد کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور می‌گوید که اگر ایران می‌خواهد مردمش گرسنه نمانند باید به آمریکا گوش کند. این به مثابه جنایت جنگی است.

 

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

 

گروه بورس: یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد که روند میان‌مدت بازار به شرط برقراری آرامش و نبود ریسک بزرگ و بحران، صعودی بماند. این در حالی است که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه 25 دیماه، در یک رکوردشکنی جدید با افزایش 3532 واحد به رقم 399 هزار و 445 واحد رسید.

نوید قدوسی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه روند منفی معاملات در بازار هفته گذشته، به دلیل ایجاد یک فضای نگرانی و تردید مبنی بر احتمال درگیری نظامی بین ایران و آمریکا بود، افزود: بعد از حمله نظامی ایران و عدم واکنش از سوی طرف مقابل، چنین برداشتی بین سرمایه‌گذاران ایجاد شد که تقابل نظامی بین دو کشور و ریسکی که بر بازار سرمایه سایه انداخته بود به پایان رسیده و این موضوع از قبل‌پیش بینی شده بود که بازار به روند گذشته خود بازگردد. قدوسی خاطرنشان کرد: رشد چند روز گذشته بازار ناشی از رفع نگرانی درگیری نظامی بود که باعث شد تا بازار بتواند روز گذشته رکورد شاخص قبلی خود را بشکند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار باید به سمت تعادل پیش رود، افزود: اکنون جو متعادلی در بازار حاکم شده و به نظر می‌رسد روند میان مدت بازار به شرط برقراری آرامش و نبود ریسک بزرگ و بحران با شیب ملایم صعودی باقی بماند، اما به اندازه رشد هیجانی چند روز نخست هفته جاری نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که شاخص بورس چه زمانی به کانال ۴۰۰ هزار واحد ورود خواهد کرد، افزود: ورود شاخص بورس به کانال ۴۰۰ هزار واحد از چندان اهمیتی برخوردار نیست این موضوع فقط از جنبه روانی مهم است و نمی‌تواند به عنوان ملاک مهمی برای سرمایه‌گذاری تلقی شود. قدوسی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری که اعتقاد به رشد میان مدت بازار دارد نوسان ۱۵ هزار واحدی شاخص بورس نباید برای این فرد اهمیت داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد خود به سرمایه‌گذاران را اینگونه بیان کرد: افرادی که به دنبال ورود سرمایه‌های خود به بورس هستند باید خرید خود را در روز منفی و به دور از هیجان انجام دهند همچنین کمی صبور باشند تا بازدهی مناسبی که بازار باید به دستشان برساند را کسب کنند. وی به تاثیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بر روند بازار اشاره و بیان کرد: تجدید ارزیابی در برخی از گروه‌ها مانند بیمه، بانک و خودرو موثر است و محرک رشد قیمت‌ها در گروه‌های اعلام شده خواهد بود.

قدوسی خاطرنشان کرد: تاثیر افرایش سرمایه از چهارشنبه هفته گذشته در بازار دیده شده و همچنان هم ادامه دارد زیرا برای سهم‌هایی که شامل این دستورالعمل می‌شوند جذاب است.

  • بازار سرمایه سبزپوش بسته شد

شاخص کل در بازار بورس روزچهارشنبه25 دیماه، سه هزار و ۵۳۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۹۹ هزار و ۴۴۵ واحد رسید.براساس معاملات روز چهارشنبه بیش از ۶ میلیارد و ۲۶۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۴ هزار و ۷۸۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۴۲۷ واحد افزایش به ۱۲۲ هزار و ۱۶ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۹۵۲ واحد رشد به ۸۱ هزار و ۴۶۹ واحد رسیدند.

شاخص آزاد شناور نیز با پنج هزار و ۶۴۲ واحد افزایش به رقم ۴۶۹ هزار و ۹۹۷ واحد رسید، شاخص بازار اول دو هزار و ۵۱۳ واحد و شاخص بازار دوم هفت هزار و ۴۲۶ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد مخابرات ایران (اخابر) با ۴۱۹ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۳۹۳ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۳۵۷ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۱۷۲ واحد و ایران خودرو (خودرو) با ۱۶۷ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۳۰۶ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۷۵ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۱۰۶ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۸۳ واحد و پتروشیمی خارک (شخارک) با ۵۹ واحد هم بیشترین تاثیر منفی را بر معاملات امروز بورس داشتند. برپایه این گزارش، در بین نمادهای امروز نماد بانک ملت، بانک تجارت، سایپا، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس، بانک اقتصاد نوین و ایران خودرو در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۸۸۹ میلیون و ۷۵۲ هزار برگه سهم به ارزش بیش از سه هزار و ۶۳۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.

بررسی های «تجارت» نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: موضوع واگذاری سرخابی ها به یک کلاف سر در گم در عرصه های ورزش و اقتصاد کشور تبدیل شده است و به نظر نمی رسد که به این تازگی ها در این باره تصمیم قاطع و نهایی اخذ شود چون آنطور که معلوم است هیچ عزم راسخی درر این میان وجود ندار و هرچه که هست وعده است و ابراز امیدواری و احاله به وقت و فرصتی دیگر. این در حالی است که بحث واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، در قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ به‌شکل مشخص تعریف شده است. بر اساس این قانون، واگذاری به روش‌های مختلف از جمله مزایده، بورس، روش مذاکره امکان‌پذیر است.

  • ابراز امیدواری دولت

در همین راستا روز گذشته جلسه گزارش روند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای سازمان‌های خصوصی سازی و بورس در دفتر معاون اول رییس جمهور برگزار شد. به گزارش تجارت به نقل از رسانه های خبری، جهانگیری در این جلسه با قابل قبول خواندن تلاش‌های وزارت ورزش و جوانان و سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس برای واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس گفت: سیاست دولت و شخص رییس جمهور واگذاری هر چه سریع‌تر شرکت‌های دولتی از جمله این دو باشگاه است. جهانگیری همچنین بیان کرد: واگذاری هر چه سریع‌تر دو باشگاه فرهنگی - ورزشی استقلال و پرسپولیس مورد تاکید دولت است و امیدوارم بزودی و با طی مراحل کارشناسی و فنی این اتفاق خوب بیفتد.

  • تشریح آخرین وضعیت واگذاری سرخابی‌ها

در خبری دیگر معاون وزیر ورزش گفت: تاکنون ۱۹ جلسه با حضور مدیران سازمان خصوصی سازی و بورس برگزار کرده ایم و انتقال دو ورزشگاه درفشی فر و مرغوبکار به همراه ثبت برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به عنوان دارایی، موثرترین گام های خصوصی شدن در این مدت بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمشید تقی زاده افزود: در جریان واگذاری ثبت علائم تجاری یکی از مهم‌ترین برنامه های مورد توجه سازمان های دست اندرکار است و تا این زمان باشگاه پرسپولیس عملیات ثبت برند را در ۴۵ طبقه در ثبت شرکت ها انجام داده و منتظر اقدام باشگاه استقلال هستیم.

  • موانع واگذاری سرخابی‌ها

مدیر بازار اولیه سازمان بورس اوراق بهادار درخصوص واگذاری این دو باشگاه اعلام کرد: در قانون بودجه سال ۹۸ تکلیف شده است که ۵ درصد از سهام استقلال و پرسپولیس در بورس عرضه و کشف قیمت شود و بعد بلوکی فروخته شود. قانون‌گذار این را برای حکمران در بند «ح» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۸ تکلیف کرده است. به گزارش دنیای اقتصاد، علی بیک‌زاده عنوان کرد: وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی طی ۲۰ جلسه مساله را بررسی کرده‌اند. ولی اهم مطالب و اساس سازوکار بورس بحث شفافیت صورت‌های مالی است. یعنی وقتی یک شرکت به مردم عرضه می‌شود اولین موضوعی که مردم براساس قوانین و قانون تجارت مطالبه می‌کنند صورت‌های مالی شفاف است.

وی ادامه داد: ازدیاد بدهی‌ها به دارایی‌ها ایجاد زیان می‌کند. یعنی اگر در باشگاه یا مجموعه درآمدها کفاف هزینه‌ها را ندهد زیان ایجاد می‌شود. ...یاز مردم برای حمایت از این باشگاه‌ها شفافیت است. ممکن است تعداد سهامداران این دو باشگاه بیشترین تعداد سهامداران تاریخ باشد. وی در این خصوص افزود: موضوع دوم اصلاح ساختار مالی است. ما در این دو باشگاه یک مقدار زیان و یک مقدار سرمایه داریم که باید تعیین تکلیف شود. در یک باشگاه یک میلیون تومان و در یک باشگاه ۱۰ میلیون تومان سرمایه داریم. اگر قرار بر واگذاری باشد باید ظرفیت دادن سهم به خریداران را داشته باشد و این نیازمند افزایش سرمایه است و این سرمایه به واسطه قانون تجارت باید افزایش پیدا کند. طبق قانون تجارت، سرمایه و سهام شرکت به مردم عرضه می‌شود، بنابراین سرمایه باید افزایش پیدا کند که بتوان سهام را به مردم عرضه کرد.

  • نمایندگان مجلس پاسخگو باشند

در خبری دیگر مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال گفت: در حالی که به روزهای پایانی کار مجلس دهم نزدیک می‌شویم، نمایندگان محترم این مجلس در ماه‌های پایانی کارشان باید در خصوص سوالاتی که پیرامون فوتبال مطرح است به مردم و ما اهالی فوتبال که جزو همین مردم هستیم پاسخگو باشند.

سید کاظم اولیایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سوالم در باره خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس است. طرح خصوصی سازی در اردیبهشت سال ۸۰ در مجلس تصویب و تبدیل به قانون شد و پس از آن سازمان خصوصی سازی ایجاد شد که این سازمان به جز استقلال و پرسپولیس، تمامی دستگاه‌هایی که شامل این قانون می‌شد را با یک فرمول مشخص به بخش خصوصی واگذار کرد. تنها دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از این قانون مجزا شدند و طرح خصوصی سازی این دو باشگاه به صورت مستقل در سال ۸۳ به صحن علنی مجلس رفت که بعد از ۱۵ سال هنوز عملیاتی و اجرایی نشده است.

حسرت ایران ۴۴ ساله شد ؛

گروه ورزش: تیم ملی امید با وجود برتری مقابل چین، به علت تفاضل گل کم‌تر از صعود به مرحله بعد انتخابی المپیک بازماند و رویای رسیدن به این مسابقات ۴۸ ساله شد.

تیم ملی امید ایران در آخرین دیدارش در انتخابی المپیک در تایلند، از ساعت ۱۳:۴۵ دیروز به مصاف تیم ملی چین رفت که این بازی با نتیجه یک بر صفر به نفع تیم ملی ایران تمام شد.

امید نورافکن (۸۷ - پنالتی) برای تیم امید گلزنی کرد اما این برد برای تیم ایران کارساز نبود و تیم ازبکستان با تفاضل گل بهتر نسبت به ایران به همراه کره جنوبی از گروه سوم صعود کرد. ازبکستان با وجود شکست یک به ۲ در دیدار امروز برابر کره جنوبی راهی مرحله بعد شد.

حمید استیلی تیم امید را در بازی دیروز با ترکیب حبیب فرعباسی، عارف آقاسی، مجتبی نجاریان، متین کریم زاده، شاهین طاهرخانی، رضا دهقانی، مهدی مهدی خانی، امید نورافکن، جعفر سلمانی (مهدی قائدی)، علی شجاعی (۷۲ - امیرحسین حسین زاده) و اللهیار صیادمنش (۶۴ - رضا جبیره) به زمین فرستاد.

شاگردان حمید استیلی در نیمه نخست کاملا نسبت به حریف برتر بودند و فرصت های خوبی برای گلزنی داشتند. اللهیار صیادمنش در دقایق ۱۲ و ۱۶ می توانست ایران را به گل برساند که عکس العمل دروازه بان چین مانع گلزنی او شد. در دقیقه ۲۸ هم ضربه سر علی شجاعی بعد از برخورد با تیرک افقی دروازه راهی اوت شد.

چین در مجموع روی دروازه ایران یکی، دو موقعیت خلق کرد و بیشتر در حال دفع حملات ایران بود. فشار ایران تا دقایق پایانی نیمه نخست ادامه داشت. مهدی مهدیخانی در دقیقه ۴۴ یک شانس مسلم گلزنی به دست آورد ولی از دو قدمی دروازه توپ را به اوت زد.

در نیمه دوم بازهم فشار حملات ایران ادامه یافت ولی همانند نیمه نخست این موقعیت ها راهی به دروازه حریف نیافت. بهترین موقعیت را در دقیقه ۷۱ رضا جبیره بازیکن تعویضی به دست آورد که واکنش دروازه بان چین مانع گلزنی شد.

البته چینی ها در این نیمه خطرناکتر ظاهر شدند و در دقیقه ۶۶ حتی شوت یکی از بازیکنان این تیم به تیرک دروازه ایران برخورد کرد. در نهایت در دقیقه ۸۵ داور سوریه ای برخورد مدافع چین با مهدی قائدی را خطای پنالتی تشخیص داد. امید نورافکن کاپیتان تیم امید در دقیقه ۸۷ این پنالتی را تبدیل به گل کرد.

در ادامه ایران فشار بیشتری برای افزایش تعداد گل هایش وارد کرد. در دقیقه ۹۳ مهدی قائدی می توانست با یک ضربه سر دروازه چین را باز کند ولی این ضربه با بی دقتی راهی اوت شد.

در حالی که کره‌جنوبی در بازی مستقیم با ازبکستان با حساب دو بر یک به پیروزی رسید و ایران کافی بود دو گل به چین بزند و به المپیک برود، شاگردان استیلی نتوانستند این کار را انجام دهند. با این نتیجه تیم ملی ایران ۴ امتیازی شد و به علت تفاضل گل کم‌تر در رده سوم گروهش قرار گرفت و از صعود به مرحله حذفی انتخابی المپیک بازماند و در نهایت نتوانست راهی المپیک توکیو شود.

با این حساب شمار سال‌های حسرت‌بار فوتبال در حضور در المپیک به ۴۸ سال افزایش یافت و چه بسا در صورت اعمال تغییراتی در المپیک ۲۰۲۴ و حذف فوتبال از این مسابقات، این حسرت ابدی شود.

تیم ایران در بازی اول خود در این رقابت ها مقابل ازبکستان به نتیجه تساوی یک - یک رسیده بود. در بازی دوم هم تیم ایران مقابل کره جنوبی با نتیجه یک به ۲ بازنده شد.

به این ترتیب تیم امید ایران با یک برد، یک باخت و یک تساوی و در مجموع با ۴ امتیاز با تفاضل گل کمتر نسبت به ازبکستان از صعود بازماند.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

زمزمه خصوصی کردن دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال مطرح است، شعاری که سالهاست از سوی مسوولان مطرح می شود و هنوز به نتیجه نرسیده است. بی شک این دو باشگاه ورزشی فرهنگی به اندازه ای در جامعه تاثیر گذار هستند که ایجاد هر گونه چالش برای آنها می تواند... به بحران های اجتماعی و حتی سیاسی تبدیل شود. هنوز فراموش نکرده ایم که خداحافظی استراماچونی چه تبعاتی به دنبال داشت. تجمع هواداران مقابل باشگاه که به ویران کردن بخشی از اموال این باشگاه منجر شد. بنابر این هنگامی که بحث خصوصی کردن این باشگاهها مطرح می شود باید بیشتر مراقب بود، چرا که استفاده ابزاری از باشگاههای ورزشی در آینده به معضل تبدیل خواهد شد. همین چند ماه قبل بود که برخی از هوادار نماهای تراکتور سازی تبریز با حمل بنری که نماد تفرقه و جدایی، بخشی از کشورمان را در اذهان تداعی می کرد، مشکل ساز شدند که البته نمونه های دیگری نیز در برخی شهرها اتفاق افتاد. نکته دیگر وضعیت نامناسب و بحران زده اقتصاد ورزشی در کشورمان است. امروزه کدام باشگاه ورزشی را سراغ داریم که سودده باشد؟ بررسی ها نشان می دهد که تمامی باشگاهها به نوعی وابسته به شیر نفت هستند و از اعتبارات دولتی ارتزاق می کنند و همین امر باعث شده تا بسادگی یک باشگاه با یک مربی یا بازیکن قرارداد ببندد و پس از گذشت مدتی مشخص شود که این فرد هیچ منفعتی برای باشگاه نداشته و پول های بی زبان نفتی را می گیرد و به کشورش باز می گردد. چالش دیگر آگهی های کنار زمین است که معلوم نیست درآمد آن کجا می رود. یک روز صداوسیما مطالبه گری می کند و روز دیگر وزارت ورزش مدعی آن میشود و معلوم نیست سهم باشگاهها کجای این ماجرا قرار دارد. نکته دیگر زمین اختصاصی است. اکنون باشگاههای ورزشی در زمین های دولتی به صورت اجاره ای تمرین می کنند و بازی ها در ورزشگاههای عمومی مانند آزادی، یادگار امام، تختی، فولادشهر و... برگزار می شود. هنوز معلوم نیست که اگر باشگاهها خصوصی شد، تکلیف مسابقه در این زمین ها چه می شود؟ آیا باشگاهها باید برای خودشان زمین اختصاصی داشته باشند و دست از سر این ورزشگاهها بر خواهند داشت یا باید بابت این زمین ها اجاره بپردازند یا قرار است این زمین ها به باشگاهها فروخته شود. از همه مهمتر مدیریت این باشگاههاست. اکنون هیات مدیره و مدیرعامل این باشگاهها را دولت منصوب می کند اما معلوم نیست با خصوصی شدن این باشگاهها، انتخاب تیم مدیریتی چگونه اتفاق خواهد افتاد. البته بحث خریدار باشگاه نیز مهم است. هنوز مشخص نیست آیا قرار است پرسپولیس یا استقلال را یک شخص بخرد و اگر خرید آینده این باشگاهها چه خواهد شد. فراموش نکنیم که این باشگاهها سرمایه ملی هستند و به یک برند مطرح تبدیل شده اند و کسی که هر کدام از این باشگاهها را می خرد، سابقه سالها فعالیت ورزشی و افتخار را نیز مال خود می کند. بحث واگذاری سهام در بورس نیز یکی از دغدغه های این واگذاری است. بی شک این دو باشگاه سودده نیستند زیرا اگر سودده بودند، برای تسویه حساب با یک مربی یا بازیکن، به چالش کشیده نمی شدند و دایم در دادگاههایی شرکت نمی کردند که ناچار باشند شکایت مربی یا بازیکن خارجی را پاسخ دهند. بنابر این عرضه سهام یک بنگاه اقتصادی زمانی در بورس امکان پذیر است که سودده باشد و شرکت زیان ده در بورس عرضه نمی شود. البته چالشهای بسیاری گریبانگیر باشگاه هاست که طرح آن مثنوی هفتاد من کاغذ می شود بنابر این دولت قبل از آنکه اصرار بر خصوصی سازی این باشگاهها داشته باشد، بهتر است همه جوانب را بررسی کند تا در آینده ناچار نباشد در صدد بازکردن گره ای باشد که خودش زده است.

یادداشت

حسین خدنگ

روزنامه نگار

سال‌هاست عادت کرده‌ایم به حجم وحشتناک ترافیکی که هر عصر در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک کشور وجود دارد که سبب کلافگی و هدر رفتن وقت همه می‌شود. به این فهرست البته باید هزینه سرسام‌آور سوختی که در این ترافیک بی‌پایان می‌سوزد را هم اضافه کرد. ایران ازنظر... مصرف بنزین همواره یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا بوده است و هرروز چیزی در حدود 100 میلیون لیتر بنزین در باک‌ها خودروها می‌سوزد و دود می‌شود. این حجم بالای مصرف سوخت زیان‌های بسیاری را به اقتصاد کشور و جیب شهروندان وارد می‌کند و عجیب آنجاست که حتی سهمیه‌بندی و افزایش چشمگیر قیمت سوخت هم نتوانسته از این مصرف بی‌رویه هم بکاهد. باوجوداینکه وزارت نفت از کاهش 20 میلیون لیتری مصرف در روزهای بعد از اجرای سهمیه‌بندی مجدد و افزایش قیمت بنزین خبر داد و می‌شد این کاهش مصرف را در کاهش حجم ترافیک شهرهای بزرگ طی چند هفته نخست سهمیه‌بندی مشاهده کرد اما این روزها حجم وحشتناک ترافیک در خیابان‌ها نشان از بازگشت میزان مصرف بنزین به‌روزهای قبل از سهمیه‌بندی دارد. با توجه به میزان تولید بنزین در کشوری به‌صورت روزانه چیزی در حدود 120 میلیون لیتر بنزین است حالا بیم آن می‌رود که با بازگشت دوباره مصرف بنزین به‌روزهای پیش از سهمیه‌بندی ایران تمام حجم تولیدی بنزین به مصرف داخلی برسد و یا در بدترین حالت در شرایط خاص کنونی به واردکننده بنزین تبدیل شویم. هرچند دولت در روزهای اخیر تلاش کرده است با رایگان کردن گازسوز کردن خودروها از تعداد خودروهای بنزین سوز تا حدودی بکاهد اما کاهش محسوس میزان مصرف بنزین مستلزم سه گام مهم است که باید برداشته شود. نخستین گام فرهنگ‌سازی و تأکید بر استفاده از سامانه حمل‌ونقل عمومی است تا از انبوه خودروهای تک‌سرنشین شهروندان در خیابان‌ها کاسته شود. متأسفانه بسیاری از ما عادت کرده‌ایم برای رفتن تا فروشگاه سر کوچه هم سوار خودروی شخصی خود شویم و همین عادت ساده سبب ورود حجم فراوانی از خودروهای تک‌سرنشین به خیابان‌ها و افزایش ترافیک و مصرف سوخت به‌صورت هم‌زمان می‌شود. گام دوم بهینه‌سازی مصرف خودرو و ارتقای کیفیت خودروسازی در ایران است که می‌تواند به دو صورت ساخت خودروهایی با میانگین مصرف سوخت کمتر در کنار تولید خودروهای برقی و پایه گازسوز کمکی محسوس به کاهش میزان مصرف بنزین در کشور کند. گام سوم پدیده‌ای به نام مسافرکشی با خودروهای شخصی از سوی سیل جوانان تحصیل‌کرده اما بیکاری است که در نبود فرصت شغلی تنها راه اشتغال را در مسافرکشی می‌دانند. این جمعیت بیکار که نه در زمره تاکسی‌داران و نه در زمره رانندگان اینترنتی قرار دارند و مجبورند از خودرو به‌عنوان منبعی برای کسب درامد استفاده کنند. این اتفاق که ناشی از نبود فرصت شغلی مناسب و نرخ بیکاری بالا در کشور است سبب شده تا این روزها بسیاری از خانواده‌ها مجبور شوند اولین انتخاب را خرید یک خودرو برای جوانان بیکار خود قرار دهند که سبب شده تا هر خانوار ایرانی دارای بیش از یک خودرو باشد و درنهایت دود این وضعیت بغرنج به چشم همه برود.

پاسخ تند کدخدایی به انتقاد تند رئیس جمهور؛

 

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان گفت: جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضد ملی تاسف بار است.

به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی قائم مقام و سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در توئیتر و در واکنش به اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت، نوشت:

«جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد؛ اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضد ملی تاسف بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.»

گفتنی است، رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت عنوان کرد: در برابر فشار حداکثری نیاز به انسجام و برادری حداکثری داریم. وقتی عدم صلاحت یک فرد روشن است او را رد صلاحیت کنید. وقتی احتمال عدم صلاحیت کسی ضعیف است مردم را ناراحت نکنید. نگویید در برابر یک صندلی مجلس ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند. این ۱۷۰۰ نفر از چند جناح هستند؟ این که انتخابات نمی‌شود. مردم تنوع می‌خواهند. در میدان انتخابات بگذارید همه احزاب و گروه‌ها شرکت کننند. با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد. اگر ۸۳ میلیون نفر متحد باشیم و یک نفر مخالف باید او را جذب کنیم یک نفر مخالف هم زیاد است. شما یک جمعیت زیاد را
مخالف می‌کنید؟

پس از ۹ سال فرار اتفاق افتاد

گروه انرژی: «ه.پ» مدیرعامل وقت شرکت «پ.آ.ج» که به یکی از بزرگترین قاچاقچی سوخت معروف است، پس از ۹ سال فرار، دستگیر و بازداشت شد.

به گزارش تجارت به نقل از تسنیم، «ه.پ» مدیرعامل وقت شرکت «پ.آ.ج» در حالی اخیراً پس از 9 سال فرار دستگیر و بازداشت شده که شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان بوشهر در پرونده‌ای به اتهام قاچاق بیش از یکصد میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای معادل 50 فروند کشتی نفتکش، او را جمعاً به پرداخت یک هزار و 461 میلیارد و 154 میلیون و 119 هزار و 306 ریال محکوم کرده است.

وی دارای سابقه محکومیت قطعی در زمینه قاچاق سوخت در دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر استان بوشهر است؛ در همین ارتباط او در تاریخ هشتم مهر سال 91 در پرونده‌ای به اتهام قاچاق 2.2 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای به جریمه نقدی، یکسال حبس و ابطال کارت بازرگانی به مدت 15 سال محکوم شده بود.در پرونده مزبور، نامبرده فقط جریمه نقدی را پرداخت و بعد از آن متواری شد و به همین علت حکم یکسال حبس وی اجرا نشد.

«ه.پ» در حالی متواری شده بود که پرونده دیگری به اتهام قاچاق یکصد میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای داشت که پس از چندین سال رسیدگی، امسال منجر به صدور حکم محکومیت قطعی در شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان بوشهر شد. وی که یکی از بزرگترین قاچاقچی سوخت کشور محسوب می شود، 14 دی امسال دستگیر و هم اکنون در زندان بوشهر به سر می‌برد.

پنجم اردیبهشت سال 90 محسنی‌اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره فرار قاچاقچی بزرگ سوخت به نام «ه.پ»گفت: این متهم با قید وثیقه آزاد بود تا زمانی که به دادگاه احضار شود. ولی مثل اینکه گزارش شده وی فرار کرده است. اگر فرار کرده باشد هم وثیقه‌اش ضبط می‌شود و هم براساس قانون مجرمان فراری با وی برخورد می‌شود.نکته جالب این است که حمید باقری درمنی معروف به سلطان قیر که دی ماه سال 97 به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه کلاهبرداری و رشاء به اعدام محکوم شد، شرکت «پ.آ.ج» را در سال 1390 به مبلغ حدود 40 میلیارد تومان خریداری کرده بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

گروه اقتصاد کلان: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: طبق اطلاعات حاصله از جامعه، بخش عمده‌ای از دریافت یارانه معیشتی محروم هستند لذا بانک اطلاعاتی یا کامل نیست یا در حد یک بانک نیست.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا پورابراهیمی در رابطه با حذف ربح مرکب، گفت: طی چند وقت گذشته این موضوع در مجلس تصویب شده لذا نباید برای عملیاتی کردن آن تاخیر وجود داشته باشد.

وی گفت: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی در کشور مسئله محاسبه ربح مرکب برای بازپرداخت تعهدات تسهیلات است لذا رییس کل بانک مرکزی باید این امر را تسهیل کند. در واقع برطرف شدن این مهم به حل مشکلات فعالان اقتصادی، کشاورزی، صنعت و خدمات کمک می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن گلایه از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با پرداخت یارانه معیشتی، افزود: مسئولان عنوان کردند پایگاه جامع اطلاعاتی وجود دارد که بر اساس آن موضوع استحقاق یا عدم استحقاق مردم برای دریافت یارانه معیشیتی و پرداخت‌های مربوطه صورت می‌گردد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ظورای اسلامی، اظهار کرد: طبق اطلاعات حاصله از جامعه، بخش عمده‌ای از دریافت یارانه معیشتی محروم هستند لذا بانک اطلاعاتی یا کامل نیست یا در حد یک بانک نیست؛ از رییس جمهور و وزارت کار می‌خواهیم بازنگری در این راستا صورت بپذیرد. مردم در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند که نباید از حق یاد شده محروم شوند.

وی در رابطه با طرح رتبه بندی معلمان ادامه داد: امسال حدود 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی شد لذا تسریع در این امر اهمیت دوچندان دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: برای سال آینده نیز حدود 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان پیشنهاد شده که به نظر می‌رسد این رقم باید افزایش یابد.

پورابراهیمی داورانی گفت: همچنین باید اذعان کرد بی‌عدالتی در آموزش و پرورش شکل گرفته زیرا بسیاری از کارکنان اداری آموزش و پرورش از این طرح محروم شده‌اند که باید تصمیم لازم اتخاذ شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر آموزش و پرورش، افزود: براساس قانون تبدیل وضعیت حق‌التدریس‌های آموزش و پرورش، باید اقدامات لازم صورت می‌پذیرفت که هنوز به طور کامل محقق نشده است؛ حدود 300 هزار نفر در سال جاری به حوزه بازنشستگان آموزش و پرورش می‌پیوندند که طبیعتا جایگزین‌ها باید افرادی باشند که سابقه بیشتری در عرصه همکاری با این وزارتخانه داشته‌اند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ظورای اسلامی، اظهار کرد: همسان‌سازی حقوق کارمندان دولتی و سازمان تامین اجتماعی امری مهم محسوب می‌شود که باید به آن توجه شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی نیازمند حمایت است لذا برای سال آینده حدود 6 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که پیشنهاد می‌شود کمیسیون تلفیق این رقم را به 10 هزار میلیارد تومان افزایش دهد، خاطرنشان کرد: در بودجه سال جاری برای پرداخت تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی اعتبار لازم درنظر گرفته شد لذا از دولتمردان می‌خواهیم آنچه به عنوان بدهی وجود دارد هرچه سریعتر پرداخت شود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی؛
 

گروه اقتصاد کلان: رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه۵۰ درصد اقتصاد کشور معاف از مالیات است ، اظهار داشت: هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور امری انکار ناپذیر است.

به گزارش سازمان امور مالیاتی ایران، دکتر امید علی پارسا، رییس کل سازمان امور مالیاتی، که به همراه نادر جنتی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان به زنجان سفر کرده بود، در جلسه‌ای با حضور استاندار زنجان، مدیرکل امور مالیاتی و همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان، تصریح کرد: برای هوشمندسازی نظام مالیاتی همه معاملات باید به صورتی انجام شود که قابل رویت باشد، و هیچ دستگاهی نباید به اسم محرمانه بودن اطلاعات، از ارایه اطلاعات اجتناب نموده و در برنامه شفافیت اطلاعات اقتصادی اخلال ایجاد نماید.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته عمدتا از نظام مالیات هوشمند برخوردارند، گفت: هوشمندسازی نظام مالیاتی امکان فرار مالیاتی را کاهش داده و لایه های پنهان اقتصاد را شفاف می سازد. دکتر پارسا با اشاره به نحوه تامین مالی دولت و منابع مختلف درآمدی کشور، عنوان داشت: در حال حاضر حدود 35 درصد از درآمدهای کشور از مالیات تامین می‌شود و این در حالیست که در دنیا و به ویژه در کشورهای در حال توسعه این عدد 80 تا 85 درصد می‌باشد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه هزینه‌های اجتماعی شامل حفظ نظم، آموزش‌ و پرورش و بهداشت و پروژه‌های مختلف در اقصی نقاط کشور از محل مالیات ها تامین می‎شود، گفت: تردیدی نیست که لازمه زندگی شخصی و اجتماعی، پرداخت هزینه‌های اجتماعی و البته هزینه‎های مربوط به بهره‎مندی از خدمات عمومی است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: چند راه برای تامین مالی دولت و پوشش هزینه های کشور وجود دارد; یا باید مالیات عادلانه متناسب با ثروت، درآمد و مصرف اخذ شود و یا اینکه استقراض صورت گیرد و پول چاپ شود که نتیجه آن تورم است و تورم نوعی مالیات پنهان است که فشار آن بیشتر بر روی طبقات متوسط، پایین، بازنشسته و طبقات ضعیف جامعه است.

وی با بیان اینکه راه‌حل دیگر تامین مالی دولت، فروش اموال، دارایی‎ها و ذخایر طبیعی است عنوان داشت: فروش نفت، فروش سرمایه کشور است و سرمایه کشور باید در راه توسعه زیرساخت های کشور هزینه شود و نه برای پوشش هزینه های جاری.

دکتر پارسا اضافه کرد: در سال های گذشته بودجه کشور عمدتا وابسته به نفت بود; اما در شرایط کنونی باید با اتکای کامل بودجه کشور به مالیات، تهدید کاهش فروش نفت را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حرکت جدیدی با هدف نوین‌سازی نظام مالیاتی کشور آغاز شده، گفت: با تکیه بر سیستم نوین مالیاتی، تشخیص‌ مالیات براساس اطلاعات واقعی و مستندات قطعی انجام گرفته و مالیات‎ستانی به سمت عدالت محوری هر چه تمامتر سوق می‎یابد. دکتر پارسا تصریح کرد: این سازمان با قوت، مدرن سازی و نوین سازی نظام مالیاتی را دنبال می‎کند و در نتیجه، وضعیت نظام مالیاتی از شکل سنتی و تشخیص‌ علی‎الراس به سمت تشخیص‌های جامع، قابل‌اعتماد، دقیق و مبتنی بر واقعیت‌های زندگی مردم خواهد رفت.

با رشد 100 هزار تومانی رقم خورد؛

 

اقتصاد کلان: روز چهارشنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با رشد حدود ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای چهار میلیون و ۸۷۰ هزار تومان به فروش رسید.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران در ساعت ۱۳ دیروز به بهای چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته شد.

همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد.

هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۹۴ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به فروش رسید.

اونس طلا در بازارهای جهانی نیز دیروز به قیمت یک هزار و ۵۵۲ دلار معامله شد.

رشد بهای دلار و اونس طلا باعث افزایش قیمت‌های طلا و انواع سکه در بازار شده است. شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی توسط رژیم تروریستی آمریکا و پاسخ موشکی ایران، رشد شدید قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی را به دنبال داشت، اما از روز چهارشنبه هفته گذشته روندی نزولی یافت.