حسرت ایران ۴۴ ساله شد ؛

گروه ورزش: تیم ملی امید با وجود برتری مقابل چین، به علت تفاضل گل کم‌تر از صعود به مرحله بعد انتخابی المپیک بازماند و رویای رسیدن به این مسابقات ۴۸ ساله شد.

تیم ملی امید ایران در آخرین دیدارش در انتخابی المپیک در تایلند، از ساعت ۱۳:۴۵ دیروز به مصاف تیم ملی چین رفت که این بازی با نتیجه یک بر صفر به نفع تیم ملی ایران تمام شد.

امید نورافکن (۸۷ - پنالتی) برای تیم امید گلزنی کرد اما این برد برای تیم ایران کارساز نبود و تیم ازبکستان با تفاضل گل بهتر نسبت به ایران به همراه کره جنوبی از گروه سوم صعود کرد. ازبکستان با وجود شکست یک به ۲ در دیدار امروز برابر کره جنوبی راهی مرحله بعد شد.

حمید استیلی تیم امید را در بازی دیروز با ترکیب حبیب فرعباسی، عارف آقاسی، مجتبی نجاریان، متین کریم زاده، شاهین طاهرخانی، رضا دهقانی، مهدی مهدی خانی، امید نورافکن، جعفر سلمانی (مهدی قائدی)، علی شجاعی (۷۲ - امیرحسین حسین زاده) و اللهیار صیادمنش (۶۴ - رضا جبیره) به زمین فرستاد.

شاگردان حمید استیلی در نیمه نخست کاملا نسبت به حریف برتر بودند و فرصت های خوبی برای گلزنی داشتند. اللهیار صیادمنش در دقایق ۱۲ و ۱۶ می توانست ایران را به گل برساند که عکس العمل دروازه بان چین مانع گلزنی او شد. در دقیقه ۲۸ هم ضربه سر علی شجاعی بعد از برخورد با تیرک افقی دروازه راهی اوت شد.

چین در مجموع روی دروازه ایران یکی، دو موقعیت خلق کرد و بیشتر در حال دفع حملات ایران بود. فشار ایران تا دقایق پایانی نیمه نخست ادامه داشت. مهدی مهدیخانی در دقیقه ۴۴ یک شانس مسلم گلزنی به دست آورد ولی از دو قدمی دروازه توپ را به اوت زد.

در نیمه دوم بازهم فشار حملات ایران ادامه یافت ولی همانند نیمه نخست این موقعیت ها راهی به دروازه حریف نیافت. بهترین موقعیت را در دقیقه ۷۱ رضا جبیره بازیکن تعویضی به دست آورد که واکنش دروازه بان چین مانع گلزنی شد.

البته چینی ها در این نیمه خطرناکتر ظاهر شدند و در دقیقه ۶۶ حتی شوت یکی از بازیکنان این تیم به تیرک دروازه ایران برخورد کرد. در نهایت در دقیقه ۸۵ داور سوریه ای برخورد مدافع چین با مهدی قائدی را خطای پنالتی تشخیص داد. امید نورافکن کاپیتان تیم امید در دقیقه ۸۷ این پنالتی را تبدیل به گل کرد.

در ادامه ایران فشار بیشتری برای افزایش تعداد گل هایش وارد کرد. در دقیقه ۹۳ مهدی قائدی می توانست با یک ضربه سر دروازه چین را باز کند ولی این ضربه با بی دقتی راهی اوت شد.

در حالی که کره‌جنوبی در بازی مستقیم با ازبکستان با حساب دو بر یک به پیروزی رسید و ایران کافی بود دو گل به چین بزند و به المپیک برود، شاگردان استیلی نتوانستند این کار را انجام دهند. با این نتیجه تیم ملی ایران ۴ امتیازی شد و به علت تفاضل گل کم‌تر در رده سوم گروهش قرار گرفت و از صعود به مرحله حذفی انتخابی المپیک بازماند و در نهایت نتوانست راهی المپیک توکیو شود.

با این حساب شمار سال‌های حسرت‌بار فوتبال در حضور در المپیک به ۴۸ سال افزایش یافت و چه بسا در صورت اعمال تغییراتی در المپیک ۲۰۲۴ و حذف فوتبال از این مسابقات، این حسرت ابدی شود.

تیم ایران در بازی اول خود در این رقابت ها مقابل ازبکستان به نتیجه تساوی یک - یک رسیده بود. در بازی دوم هم تیم ایران مقابل کره جنوبی با نتیجه یک به ۲ بازنده شد.

به این ترتیب تیم امید ایران با یک برد، یک باخت و یک تساوی و در مجموع با ۴ امتیاز با تفاضل گل کمتر نسبت به ازبکستان از صعود بازماند.

در جدول این هفته برای اولین بار شاهد حضور دو نسخه از سری لایت سامسونگ در بین پرطرفدارترین‌ها هستیم. هفته دوم سال ۲۰۲۰ است و ما دوباره برگشته‌ایم تا برای شما فهرست محبوب‌ترین تلفن‌های هوشمند هفته را منتشر کنیم. فهرست این هفته نیز مانند گذشته شامل گوشی‌های دو شرکت سامسونگ و شیائومی است که تعداد زیادی از ده جایگاه موجود را از آن خود کرده‌اند. در دومین فهرست منتشر شده از پرطرفدارترین گوشی‌های هفته برای اولین بار ورود یکی از نسخه‌های لایت سامسونگ را در بین ده گوشی برتر مشاهده می‌کنیم. این مدل محبوب گلکسی S10 لایت است که جایگاه سوم را از آن خود کرده و اکنون عضوی از خانواده محبوب‌ترین‌های هفته است. این در حالی است که نسخه لایت گوشی نوت ۱۰ دو جایگاه پایین‌تر از آن قرار دارد. این بدان معناست که این هفته نسخه‌های لایت گوشی‌های سامسونگ توانسته‌اند نظر بسیاری را به خود جلب کنند. در ابتدای فهرست، گوشی ردمی نوت ۸ پرو نشسته است که جلوی گلکسی A51 قرار دارد. این در حالی است که ردمی نوت ۸ یک پله سقوط کرده و اکنون دو گوشی سامسونگ را از یکدیگر جدا می‌کند. در مقام ششم گوشی اکسپریا ۵ پلاس را مشاهده می‌کنیم. دیدن یک گوشی از این شرکت در فهرست ده پرطرفدار هفته برای ما اتفاق عادی نیست، مخصوصا اگر از سری اصلی آن نباشد. شاید حضور این گوشی در پرطرفدارترین‌ها نشان از بازگشت این شرکت ژاپنی به میادین باشد. گوشی شیائومی می‌نوت ۱۰ پرو تنها یک مقام از دست داد و علی‌رغم هجوم سخت‌افزار‌های جدید این هفته جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است. پس از آن دو گوشی از سامسونگ حضور دارند.

راز بوی بدپایتخت فاش می شود؛

بوی نامطبوع روز گذشته دوباره تهران را فراگرفت. بوی نامطبوع عصر ۲۵ دی ماه در حالی دوباره بخش‌هایی از تهران را فراگرفت که در ماه‌های قبل همزمان با اوج آلودگی هوای تهران در بخش‌هایی از پایتخت استشمام شده و حتی طی دو روز متوالی ترکیبات متفاوتی داشت.

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره منشا این بو شده است که سیستم فاضلاب شهری، شیرابه‌های مرکز دفع پسماند آرادکوه،ماده شیمیایی مرکاپتان - که به گاز شهری‌ تزریق می‌شود - از جمله آن‌ها بود که با ورود استاندار تهران و تشکیل کارگروه پایش با محوریت معاون عمرانی استانداری تهران و براساس تحقیقات میدانی مشخص شد که بوی نامطبوع تحت تأثیر دی‌اکسید گوگرد براثر سوخت مازوت برخی کارخانه‌ها در منطقه جنوب تهران و همچنین بوی نامطبوع مرکز دفن زباله آرادکوه که روزانه بیش از ۷۰۰۰ تن زباله شهر تهران در آن جمع‌آوری می‌شود، است. در زمانی که رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند میزان ترکیب بار رطوبتی و گاز منتشر شده تحت تأثیر گازهای جنوب و جنوب شرقی به سمت شمال تهران باعث هدایت این بو در برخی مناطق
تهران می‌شود.

در تازه ترین اظهارات مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص انتشار بوی نامطبوع تهران گفت: احتمالا گوگرد منشاء این بوی نامطبوع است.

شینا انصاری با اشاره به اخذ گزارش‌هایی در خصوص انتشار دوباره بوی نامطبوع در برخی از مناطق تهران، گفت:خوشبختانه دستگاه‌های پایش گازها در اختیار ما قرار گرفته است. بر همین اساس پس از اخذ گزارش‌های انتشار بوی نامطبوع دو تیم در مناطق ۶ و ۷ مشغول نمونه‌برداری هستند البته این نمونه برداری‌ها در مناطق مختلف انجام خواهد شد تا بتوانیم به نتیجه قطعی در خصوص کانون و منشاء این بوی نامطبوع برسیم.

وی تاکید کرد:‌ احتمالا منشاء این بوی نامطبوع گوگرد است اما پس از نمونه برداری‌ها و بررسی‌های لازم نتیجه به مردم اعلام
خواهد شد.

از دراگون تا فیسالیس

 

اگرچه گمان می شد بساط میوه های قاچاق از بازار داخلی برچیده شده است اما مدتی است قاچاقچیان در حال بازاریابی برای فروش این میوه ها در شبکه های اجتماعی هستند.

پیدا شدن سر و کله میوه‌های ممنوعه خارجی در فضای مجازی و توزیع اینترنتی این محصولات نشان می‌دهد که نه تنها بساط آنها از بازار داخل برچیده نشده بلکه واردکنندگان با شیوه‌های نوین، به دنبال تسهیل فروش شأن هستند.

در حال حاضر افرادی با تبلیغات گسترده در برخی از شبکه‌های اجتماعی اقدام به بازاریابی برای فروش میوه‌های فرنگی قاچاق می‌کنند.

یکی از فروشندگان در اینستاگرام در گفتگو با مهر با بیان اینکه این میوه‌ها از مرز ترکیه وارد می‌شود، گفت: هر کالایی که سفارش بدهید برایتان وارد می‌کنیم.

وی افزود: در گمرک بازرگان آشنا زیاد داریم و دستمان برای واردات هر نوع محصول و کالایی باز است.

این فروشنده در پاسخ به اینکه آیا توان تأمین میوه‌های وارداتی در حجم بالا را دارید یا خیر، ادامه داد: ما شرکت حمل و نقل داریم و از این طریق می‌توانیم روزانه ٢ تن بار وارد کشور کنیم. وی قیمت هر بسته ٢٥٠ تا ٥٠٠ گرمی میوه دراگون را ٤٥ تا ٥٠ هزارتومان عنوان کرد و گفت: در صورتی که سفارش عمده داشته باشید قیمت‌ها را پایین‌تر هم حساب می‌کنم.

این فروشنده با بیان اینکه این روزها قیمت بلوبری افزایش یافته و فیسالیس هم چون خریدار ندارد، وارد نمی‌شود، افزود: قیمت هر بسته ١٢٥ گرمی بلوبری ٥٥ هزارتومان، پیتاهیا هر عدد ١٠٠ تا ١٥٠ گرمی ٣٧ هزارتومان و هر عدد ٢٥٠ تا ٥٠٠ گرمی ٥٠ هزارتومان است. هر کیلوگرم گوجی بری خشک هم کیلویی ١٢٠ هزارتومان است. وی درباره اینکه چگونه این میوه‌ها تحویل مشتری داده می‌شود، اضافه کرد: ما بار را تحویل اتوبوس می‌دهیم و شما صبح اول وقت آن را در ترمینال آزادی تحویل می‌گیرید.

بازاریابی و فروش آزادانه میوه‌های قاچاق در شبکه‌های اجتماعی در حالی است که جز برخی میوه‌های گرمسیری واردات میوه به کشور ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای، بر جلوگیری از واردات غیرقانونی تاکید دارد.

در همین زمینه، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تاکید کرد: جز میوه‌های موز، آناناس، انبه و نارگیل ورود سایر میوه‌ها به کشور ممنوع است و در صورت ورود قاچاق تلقی می‌شود.

اسدالله کارگر با بیان اینکه عرضه و فروش میوه در فضای مجازی به طور کلی ممنوع است مگر اینکه عرضه کننده از اتحادیه مربوطه یا اتاق اصناف مجوز دریافت کرده باشد، افزود: میوه قاچاق هم که نمی‌تواند مجوز دریافت کند بنابراین اقدامی غیرقانونی و تخلف است.

علیرغم همه این ممنوعیت‌ها بازاریابی میوه‌های قاچاق بصورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است و سکوت متولیان از جمله وزارت جهادکشاورزی در این زمینه ادامه دارد.

دولت روسیه به ریاست دیمیتری مدودف استعفای خود را
تقدیم پوتین کرد.

نخست وزیر روسیه پس از پیام رئیس جمهوری کشورش به پارلمان از استعفای کامل دولت خبر داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از اعضای دولت به دلیل همکاری مشترک «گرچه همه چیز به نتیجه نرسیده است»،
تشکر کرد.

بر اساس اعلام برخی رسانه‌های روسیه، رئیس جمهوری روسیه پس از این رویداد، نخست وزیر مستعفی این کشور را به عنوان دبیر شورای امنیت ملی منصوب خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه ضمن قدردانی از دولت و اعضای کابینه در این ارتباط گفت: دولت فعلی تا تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه دهد.

استعفای مدودف در واکنش به سخنان روز گذشته پوتین انجام گرفت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه در مجمع فدرال کشورش تاکید کرده بود زمان آن فرا رسیده است که اصلاحات خاصی در قانون اساسی در نظر گرفته شود تا اولویت آن تضمین شود.

پوتین گفت، روسیه به تدوین قانون اساسی جدید نیازی ندارد. او افزود: می‌خواهم بگویم که لزومی بر تدوین یک قانون اساسی جدید نمی‌بینم و امید دارم قانون اساسی کنونی روسیه تا سال‌ها بتواند به عنوان یک مبنای مطمئن برای حفاظت از حقوق شهروندان این کشور مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال ارائه اصلاحاتی در قانون اساسی و رایزنی روی آن‌ها پیشنهاد می‌شود. پیشنهاد می‌کنم شماری از اصلاحات سازنده که از نظر من برای توسعه بیشتر روسیه منطقی و مهم هستند، مورد گفت‌وگو قرار بگیرند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفت، شهروندان کشورش باید بتوانند به اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی رای دهند. به گفته پوتین، روسیه باید یک جمهوری ریاست جمهوری قدرتمند باقی بماند و رئیس‌جمهوری قادر باشد نخست‌وزیر و معاون‌های او را اخراج کند. ولادیمیر پوتین افزود، پارلمان روسیه باید اختیار انتصاب نخست‌وزیران را داشته باشد، نه اینکه فقط گزینه رئیس‌جمهوری را تایید کند.

اظهارات پوتین در راستای اینکه پارلمان اختیار انتخاب نخست‌وزیر روسیه و دیگر سمت‌های کلیدی را داشته باشد، تغییر مهمی در قانون اساسی این کشور است که ممکن است اشاره‌ای به آینده خود او باشد. سخنان پوتین گمانه‌زنی درباره طرح‌های پوتین در زمانی که دوره کنونی ریاست جمهوری خود او در ۲۰۲۴ پایان یابد، تشدید می‌کند.

منتقدان، پوتین را به دسیسه‌چینی برای اعمال نفوذ در این کشور بزرگ جهان پس از کناره‌گیری متهم می‌کنند. پوتین همچنان در میان بسیاری از روس‌هایی که او را منبع ثبات می‌دانند، محبوبیت دارد. به گفته منتقدان، پوتین ۶۷ ساله که از ۱۹۹۹ یا در سمت نخست‌وزیری یا ریاست جمهوری سکان هدایت روسیه را در دست داشته، طبق قانون اساسی کنونی نمی‌تواند پس از ۲۰۲۴ دوباره رئیس‌جمهور شود.

منتقدان معتقدند که او گزینه‌های بسیاری را برای تصدی قدرت در نظر دارد که شامل تغییر قدرت به سمت پارلمان و بعد تصدی نقش ارتقاء یافته نخست‌وزیری پس از کناره‌گیری در ۲۰۲۴ است. پوتین تاکنون چهار دوره رئیس‌جمهوری روسیه بوده است.

پوتین در بخش دیگری از سخنانش در مجمع فدرال گفت، قابلیت‌های دفاعی روسیه تا چندین سال پیش رو تضمین شده است. او گفت: روسیه برای تقویت امنیت ملی به موقع قدم برداشت. برای اولین بار در تاریخ سلاح‌های هسته‌ای، ما کسی را دنبال نمی‌کنیم. در مقابل، سایر کشورها هنوز برای تولید تسلیحاتی که روسیه در اختیار دارد، راهی در پیش دارند. قابلیت‌های دفاعی کشور برای سال‌های آینده تضمین شده است.

رئیس کشور روسیه همچنین گفت، قانونگذاران، نخست‌وزیران، فرمانداران و دیگر مقام‌های کلیدی باید از داشتن حق شهروندی و مجوز اقامت یک کشور خارجی منع شوند.

ولادیمیر پوتین تاکید کرد: مطمئن هستم که کشور ما، با قلمرو عظیم خود، تشکیلات پیچیده ملی - سرزمینی و تنوع سنت‌های فرهنگی و تاریخی، نمی‌تواند به طور عادی توسعه یابد و به نظرم به عنوان یک جمهوری پارلمانی می‌تواند به شکلی باثبات وجود داشته باشد. روسیه باید یک جمهوری قدرتمند پارلمانی باقی بماند.

او افزود، رئیس‌جمهوری باید کنترل مستقیم بر نیروهای مسلح و تمام نهادهای اجرای قانون را حفظ کند.