شرایط عرضه گاز مایع در بورس انرژی مساعد است

معاون وزیر نفت درخصوص کم و کیف عرضه گاز مایع در بورس انرژی، گفت: خوشبختانه عرضه گاز مایع در بورس انرژی از چند ماه گذشته به خوبی در حال انجام است و زیرساخت‌ها برای انجام این مهم به درستی فراهم شده است و این عرضه به طور مدام با قیمت و مشتری مناسب انجام می شود لذا از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه دعوت می‌کنیم.حسن منتظر تربتی در گفت‌وگو با خانه ملت، منتظر تربتی معاونادامه داد: بیش از ۸۰ درصد کالا‌های مورد نیاز بخش گازرسانی و انتقال گاز به دست سازندگان ایرانی تولید می‌شود، ارتقای استاندارد کالا‌ها در شرکت ملی گاز ایران بسیار مهم بوده و افزون بر این، مساله تامین کالا‌ها نیز دارای اهمیت است.

 

سوخت LPG جایگزین سوخت CNG شود

نماینده مردم سراب در مجلس یکی از دلایل آلودگی هوا را استفاده از CNG دانست و گفت: جایگزینی این سوخت با سوخت گاز مایع می‌تواند ضمن صرفه جویی در انرژی، باعث کاهش آلودگی هوا شود.یوسف داودی در گفت وگو با خانه ملت،با بیان اینکه بهترین سوخت در حال حاضر برای کاهش آلودگی هوا، سوخت گاز مایع (LPG) است، اظهار داشت: حدود 500 میلیون مترمکعب گاز CNG در طول روز چه از طریق خودرو و چه از طریق مصرف خانگی، تولید می شود که در هر مترمکعب آن حدود 1.5 گرم گوگرد وجود دارد که بسیار خطرناک است.وی افزود: امروزه کشورهای اروپایی نیز به این نتیجه رسیده اند که سوخت LPG سالم ترین سوخت است و باید به جای سایر سوخت ها برای خودروها و مصرف خانگی استفاده شود.

 

بارش‌ها نتوانسته اثرات خشکسالی را کاهش دهد

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: تاثیر بارندگی‌های اخیر به اندازه‌ای نیست که بتواند اثرات بیش از ۱۰ سال خشکسالی در کشور را کاهش دهد.قاسم تقی زاده خامسی در گفتگو با ایرنا درباره اثر بارندگی‌های اخیر در استان سیستان وبلوچستان گفت: بارش‌های خوبی در این منطقه رخ داده و به دلیل آنکه آب شیرین است برای کل منطقه جنوب کشور خوب و موثر است.وی ادامه داد: بارش‌های سیستان و بلوچستان اثر بسیار خوبی در زنده کردن تالاب جازموریان داشته است که به زودی گزارش دقیقی در این زمینه ارائه خواهد شد.تقی زاده خامسی درباره این شایعه که بارش‌های سهمگینی رخ خواهد داد که منجر به سیلاب کشنده می‌شود، گفت: انتشار چنین اخباری صحت ندارد. مرجع اصلی پیش بینی‌ها سازمان هواشناسی است.

نفت سنگین ایران گران شد

طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در دسامبر سال ۲۰۱۹ به ۲.۰۹۲ میلیون بشکه در روز رسید و نفت سنگین ایران بیش از سه دلار در هر بشکه گران شد.به گزارش ایسنا، گزارش اوپک برمبنای آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد که تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۲.۰۹۲ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۵ هزار بشکه در روز در مقایسه با تولید ۲.۱۰۷ میلیون بشکه در روز در نوامبر، کمتر بوده است.طبق آمار منابع ثانویه، اوپک که متشکل از ۱۴ کشور است، در دسامبر ۲۹.۴۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۶۱ هزار بشکه در روز در مقایسه با نوامبر کاهش داشت. تولید نفت خام عمدتا در آنگولا افزایش داشت در حالی که تولید عربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی کاهش پیدا کرد.

برق تمامی روستاهای سیل زده
سیستان و بلوچستان وصل شد

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو از برقراری شبکه توزیع برق در تمامی روستا‌های استان سیستان و بلوچستان خبر داد.میثم جعفرزاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شبکه برق‌رسانی مناطق سیل‌زده جنوب کشور بیان کرد: متاسفانه در سیلاب تنها در منطقه سیستان‌و‌بلوچستان با مشکلاتی در حوزه برق‌رسانی مناطق روستایی سیل‌زده مواجه بودیم، به طوری که ۱۷ فیدر فشار متوسط در این استان قطع است که باعث خاموشی ۹.۵ مگاواتی شده بود.

بهره برداری از نخستین نیروگاه کلاس F
در دهه فجر

مجری طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی گفت: نیروگاه هنگام با دو واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی و یک واحد بخار به ظرفیت ۲۹۲ مگاوات به عنوان اولین نیروگاه کلاس F در اواسط بهمن به بهره برداری می رسد.علی‌رضا نصراللهی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به احداث نیروگا‌ه های کلاس F اظهار کرد: قرارداد احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاس F میان گروه مپنا و شرکت زیمنس آلمان و انتقال تکنولوژی ساخت این توربین‌ها به داخل کشور منعقد شده است.وی افزود: مکان یابی برای چهار نقطه دیگر اعم از لرستان، تهران، اصفهان و بوئین زهرا انجام خواهد گرفت و پس از ساخت نیروگاه‌های ذکر شده و انتقال تکنولوژی به ایران، کشور نیز صاحب فناوری ساخت توربین‌های کلاس F به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین توربین‌های جهان خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد؛

گروه انرژی: مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تاکنون یک مرحله برای ۳۰ هزار راننده آژانس، اطلاعات دریافت و سهمیه سوخت واریز شده است.

شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: برای آژانس‌ها، تاکسی‌های تلفنی، تاکسی‌های اینترنتی، سرویس‌های مدارس و هر شخصی که از اعتبار در کنار کارت هوشمند سوخت خود استفاده می‌کند، متولی سهمیه سوخت وزارت کشور است.

وی افزود: آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی زیر نظر صنف هستند و صنف نیز زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و از طریق صنف، اطلاعات فعالان آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی به وزارت کشور ارسال می‌شود؛ پس فعالان این عرصه برای دریافت سهمیه سوخت خود، باید از صنف خود پیگیری کنند.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: تاکنون یک مرحله برای 30 هزار راننده آژانس، اطلاعات دریافت و سهمیه سوخت واریز شده است.

رضایی با اشاره به اینکه برای رانندگان آژانس و تاکسی تلفنی سامانه‌ای جهت ثبت میزان پیمایش وجود ندارد، گفت: در یک نوبتی که در تاریخ 11 دی ماه سال جاری، سهمیه سوخت برای 30 هزار راننده آژانس واریز شد، احتمالا صنف مربوطه تأیید کرده که این خودروها مثلا به میزان 200 لیتر پیمایش داشته‌اند؛ البته قرار شده که دو ماه به صنف مربوط به فعالیت رانندگان آژانس فرصت داده شود که سامانه‌ای برای خود ایجاد کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که سامانه‌ای مشخص برای رانندگان آژانس و تاکسی تلفنی ایجاد شود، قرار بر این است که به صورت اعلام لیستی از سوی صنف به وزارت کشور و از وزارت کشور به وزارت نفت، سهمیه‌هایی به افراد حاضر در این لیست ها، به همان صورت که در یک نوبت واریز شد، پرداخت شود.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: در واقع در حال حاضر هر شخصی که در آژانس و تاکسی تلفنی کار می کند و تاکنون سهمیه سوختی برای فعالیت خود نگرفته است، با مراجعه به صنف خود، پیگیر این موضوع شود که نامش در لیستی که به وزارت کشور ارسال می شود، قرار گیرد.

وی افزود: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مجری سهمیه بندی بنزین است و آنچه از سهمیه‌ها به رانندگان آژانس در یک نوبت تخصیص پیدا کرده، بر اساس لیستی بوده که از وزارت کشور به ما داده شده است، پس هر نوع پیگیری باید از طریق صنف و از وزارت کشور صورت گیرد.

  • چرا برخی هنوز کارت سوخت ندارند؟

شهرام رضایی همچنین، درباره دلیل طولانی شدن پروسه صدور کارت هوشمند سوخت اظهار داشت: ما کارت هوشمند خام به اندازه کافی موجود داریم و از این بابت و همچنین ماشین آلات تولید مشکلی نداریم، تعداد کارت مورد نیاز از قبل پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت چندین برابر تقاضا پیش‌بینی شده، افزود: در شرایط عادی 5هزار تقاضا در روز داشتیم، بعد از اعلام سهمیه‌بندی ظرفیت را برای 30 هزار تقاضا یعنی 6 برابر معمول ارتقا دادیم.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: علیرغم پیش‌بینی‌ها و اینکه از مدتها قبل از مردم خواسته بودیم یک بار با کارت‌شان سوختگیری کنند تا هم حضور و غیاب شده و هم اگر رمز فراموش شده بازنشانی شود، اما متاسفانه حدود 16 درصد، این درخواست را اجابت کردند. اتفاقی که افتاد اینکه از 24 آبانماه که اصلاح قیمت بنزین انجام شد یکباره درخواست روزانه به 85 تا 90 هزار رسید یعنی حتی 3 برابر آن 6 برابر ظرفیت پیش‌بینی شده و این منجر به ایجاد صف شد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل ما این است که یکباره تقاضا خیلی زیاد شد به همین دلیل امکان تحویل کارت کسانی که روز 90 هزار تایی درخواست داده‌اند در عرض 3 هفته وجود ندارد و زمان تحویل کارت این متقاضیان به 1.5 ماه تغییر کرد.

رضایی با بیان اینکه اکنون درخواست به طور متوسط به زیر 20 هزار تا رسیده است، گفت: اگر بیش از یک میلیون کارت که پشت دست قرار دارد، سریعا تولید شود به روال عادی یعنی تحویل طی دو هفته در تهران و حداکثر سه هفته بعد از درخواست در شهرستان‌ها خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت را به سختی از 30 هزار به 50 هزار رساندیم، یادآور شد: در حال حاضر 400 تا 500 هزار کارت تولید نشده و انباشته شده برای تولید داریم، با افزایش ظرفیت تولید به 50 هزار سعی کردیم این تعداد کارت انباشته را تقلیل دهیم. اگر این تعداد به سرعت تولید شوند، بروز می‌شویم و بعد از آن هرکس درخواست المثنی بدهد ظرف 2 تا 3 هفته کارت سوخت را تحویل می‌گیرد.وی تاکید کرد: در هر حال سهمیه خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها تا 6 ماه در کارت نگهداری می‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت:عدم تحویل گندم تولیدی کشاورزان به دولت تهدید و خطری است که آژیر آن از سال زراعی گذشته به صدا درآمده و امکان تداوم آن وجود دارد.علی محمد شاعری در گفتگو با خانه ملت، در خصوص تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی 99-98 ، گفت: قیمت خرید تضمینی گندم به عنوان محصولی که مشمول خرید تضمینی است باید متناسب با نرخ تورم سالانه افزایش داشته باشد.وی با اشاره به اینکه نرخ تورم سال جاری توسط بانک مرکزی حدود 40 درصد اعلام شد اما افزایش قیمت اعمال شده برای خرید تضمینی گندم حدود 30 درصد است، اضافه کرد: عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با میزان رشد تورم خلاف قانون برنامه ششم توسعه است.وی، گفت: در صورتی که دولت نرخ خرید تضمینی گندم را مطابق با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش ندهد برای تامین نیاز کشور به این محصول استراتژیک مجبور به واردات می‌شویم.

رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار تهران گفت: با توجه به شرایط مطلوب بهداشتی، تولید تخم مرغ تا پایان سال به یک میلیون تن می رسد.ناصر نبی‌پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۷ هزار و ۸۰۰ تا ۸ هزار تومان است.وی ادامه داد: هم اکنون تخم مرغ ارزان‌ترین محصول پروتئینی در دسترس مردم به شمار می‌رود که همین امر موجب شده تقاضا برای خرید نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد.وی درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ گفت: در حال حاضر صادرات به صورت مقطعی در حال انجام است به طوری که با افزایش قیمت در داخل حواله‌ای برای صادرات صادر نمی‌شود و در صورت کاهش قیمت و زیان مرغداران به منظور تعادل قیمت، صادرات انجام می‌شود.

سال پر باران و زیان کشت جایگزین، کاهش تولید گندم را منتفی کرد

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: تامین نیاز آبی گندم کشور در پی‌ بارندگی‌های سال‌‌زراعی ‌جاری همراه با زیان کشت‌های جایگزین گندم آبی با محصولات سبزی و صفی موجب شده، بحث کاهش تولید گندم منتفی شود در نتیجه پیش‌بینی‌ها برای تولید بیش از 13 هزار تن گندم محقق خواهد شد.علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه پیش‌بینی سطح زیر کشت برای گندم 6 میلیون هکتار بوده است، افزود: در حال حاضر 2 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و 4 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم دیم است.وی اضافه کرد: برای تامین نیاز آبی گندم دیم به قطعیت رسیده‌ایم، برای تامین آب گندم آبی نیز در صورت عدم تامین از نزولات آسمانی امکان تامین آب از منابع آب زیرزمینی امکان‌پذیر است.

هیچ جای نگرانی برای مبارزه با ملخ صحرایی وجود ندارد

سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در راستای مبارزه با ملخ صحرایی هیچ گونه نگرانی برای انجام امور این بخش وجود ندارد.سید محمدرضا میر، در گفت وگو با میزان در خصوص تاثیر بارندگی بر افزایش حجم ملخ‌های صحرایی اظهار کرد: بارندگی و رطوبت از عواملی هستند که تولید مثل و تخم ریزی ملخ‌های صحرایی را در ایران افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند تا مبارزه با این آفت دشوار‌تر شود.وی افزود: بارندگی و سیل‌های اخیری که در مناطق شرق و جنوب شرق کشور شاهدشان بودیم، رطوبت هوا و خاک این مناطق را افزایش دادند که این موضوع، شرایط را برای افزایش تولید مثل ملخ‌های صحرایی فراهم کرده است.وی بیان کرد: طبق اعلام سازمان فائو و کارشناسان ایرانی و باتوجه به شرایط آب و هوایی کشور، پیش بینی می‌شود که از اواسط زمستان فاز ملخ‌های صحرایی تهاجمی شود و با حجم زیادی از این نوع ملخ مواجه شویم.

عضو شورای ملی زعفران تشریح کرد؛

 

گروه اصناف: عضو شورای ملی زعفران از ادامه فعالیت دلالان چینی به رغم هشدار به مسئولان خبر داد و گفت: قاچاق، صادرات رسمی زعفران را کاهش داده است.

علی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه حضور دلالان چینی در قطب‌های عرضه زعفران بازار صادراتی را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: گزارش‌های ما نشان می‌دهد در غفلت مسئولان تعداد دلالان چینی در قطب‌های عرضه زعفران افزایش یافته است. وی ادامه داد: این دلالان نام و نشان و تعهد ارزی ندارند و راه خروج زعفران از مبادی غیر رسمی را هم می‌دانند.

حسینی متذکر شد: حضور دلالان چینی، افزایش قاچاق و کاهش صادرات رسمی زعفران را به دنبال داشته است درحالی که انتظار می‌رفت درپی افزایش تولید در سالجاری شاهد افزایش صادرات باشیم. وی گفت: هر ساله بیشترین صادرات زعفران از کشور در ماه‌های آبان و آذر انجام می‌شد، اما امسال برآورد اولیه ما نشان از کاهش شتاب صادرات با وجود افزایش تولید دارد. حسینی گواه رونق قاچاق را وفور زعفران در بازار جهانی به رغم عدم افزایش صادرات رسمی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: شرایط به نحوی است که صادرکنندگان رسمی هر گاه به بازارهای هدف مراجعه می‌کنند با وفور زعفران در بازارها روبه‌رو می‌شوند. حسینی ادامه داد: این اتفاق تنها در یک صورت امکان‌پذیر است که زعفران به صورت قاچاق به میزان بالایی در بازارهای خارجی عرضه شود.وی با انتقاد از عدم ارائه گزارش آمار به روز صادرات توسط گمرک، اظهار کرد: عدم ارائه به روز آمار صادراتی توسط دستگاه‌های مربوطه موجب شده برنامه‌ریزی و اقدام به موقع برای بازار امکان‌پذیر نباشد.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران درباره آخرین تحولات بازار طلای سرخ اظهار کرد: هم‌اکنون قیمت هر کیلو زعفران دسته‌ای ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران نگین ۹ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به هفته‌های اخیر از ثبات نسبی در بازار برخوردار است.او افزود: با توجه به تعطیلی سال نو میلادی بازار زعفران در رکود به سر می‌برد که انتظار می‌رود در روز‌های آتی رونق مجدد، به این بازار بازگردد.

حسینی با اشاره به اینکه به اندازه مصرف کل دنیا در کشور زعفران تولید می‌شود، افزود: آمار گمرک مشخص می‌کند که ایران به کدام کشور‌ها بیشترین زعفران را صادر می‌کند و بر اساس آن مسئولان ذیربط باید سیاست‌گذاری و استراتژی مناسبی را برای آینده تعیین کنند تا ارزش‌افزوده بیشتری نصیب کشور شود.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: اگر مدیران و سیاست‌گذاران تصمیماتی درست و عادلانه اتخاذ کنند، به طوری که با رفع معضلات پیش روی صادرات، صادرکنندگان بتوانند بازاریابی مناسبی برای ورود به بازار‌های جدید داشته باشند، بدون تردید دیگر شاهد معضلات فعلی نخواهیم بود.

  • رشد صادرات زعفران منوط به اتخاذ استراتژی و تصمیمات سیاست‌گذاران است

او با اشاره به اینکه آمار دقیق از صادرات زعفران در دسترس نیست، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که تا پایان دی ماه، گمرک قرار است آمار جدید صادرات را اعلام کند و همواره انتطار می‌رود با اتخاذ تصمیم دولت مبنی بر روان‌سازی صادرات و بازگشت تعهدات ارزی شاهد رونق صادرات زعفران طی ماه‌های آتی باشیم.

به گفته او با بهبود شرایط بازار صادرات در سال آینده میلادی، می‌توان امید داشت که دولت با فعالان صنعت تعامل بیشتری داشته باشد، ضمن آنکه مسئولان دولتی علاوه بر تغییر سیاست ارزی خود باید به دنبال افزایش کیفیت و خدمات به طور همزمان باشند.

حسینی با اشاره به دلایل قاچاق زعفران به بازار‌های هدف گفت: با وجود مشکلات متعدد در صادرات رسمی و شفاف، طبیعی است که قاچاق زعفران به بازار‌های جهانی رونق می‌گیرد، چرا که صادرکنندگان واقعی به سبب نبود صرفه اقتصادی تمایلی به صادرات ندارند و در مقابل قاچاقچیان جای آن‌ها را در بازار‌های هدف می‌گیرند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت تولید طلای سرخ بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، تا قبل از پایان فصل برداشت تولید زعفران در سال ۹۸ را ۵۰۰ تن برآورد کرده بود، اما هم‌اکنون به سبب یخ‌ زدگی و وقوع سرما تولید را ۴۳۰ تن اعلام کرده است.

عضو شورای ملی زعفران در پایان با اشاره به اینکه وقوع سرما و یخ زدگی مزارع زعفران مدت زمان برداشت در بسیاری از مناطق را طولانی کرد، تصریح کرد: اگر چه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید معتقدند که وقوع سرما و یخ زدگی منجر به کاهش تولید محصول شده است، اما تشکل‌های تولیدی بر این باورند که وقوع سرما تنها کاهش کیفیت زعفران را به همراه داشته و در میزان تولید تأثیر چندانی نداشته است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با دستور ویژه‌ هیئتی را به سرپرستی معاون آب و خاک این وزارتخانه به مناطق سیل زده اعزام کرد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، بازسازی تاسیسات آبی و خاکی کشاورزی شامل قنوات، انهار سنتی و کانال‌های آبیاری، بند‌های آبخیزداری و استخر‌های پرورش ماهی، جاده‌های دسترسی، مزارع و باغات، جایگاه دام، واحد‌های مرغداری، تامین علوفه و اقدامات دامپزشکی از مهم ترین اقداماتی است که برای کمک رسانی به کشاورزان و دامپروران مناطق سیل زده در دستور کار قرار دارد.عمده خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی در شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، چابهار، قصرقند، دلگان، مهرستان، سرباز، بمپور، فنوج، سیب و سوران و خاش بوده است.همچنین به علت بسته شدن جاده‌های دسترسی، در حال حاضر تعیین خسارت قطعی امکان پذیر نبوده و بررسی‌های اولیه گروه‌های تعیین خسارت، میزان خسارات وارده به زیربخش‌های کشاورزی را حدود ۶۴۰ میلیارد تومان برآورد کرده اند.