برای فساد نمایندگان باید تاسف خورد

یک فعال سیاسی گفت: اگر فرمایش آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درست باشد باید تاسف خورد که 90 نفر از نمایندگان فعلی مجلس سابقه مالی داشتند. محمود میرلوحی در گفت‌و گو با ایسنا گفت: خیلی جای نگرانی است، با کلیات وضعیت کشور و حساسیت‌هایی که هست و با توجه به تشییع باشکوه پیکر سردار سلیمانی توقع این بود که شورای محترم نگهبان به وحدت نیروها و انسجام ملی بیاندیشد.این فعال سیاسی گفت: کجای کشور این طور است که نهادی یک سومش ظرف سه سال این طوری فاسد شود؟ اما اگرحتی ده نفر هم مشکل مالی داشته باشند دو نتیجه می شود گرفت. یکی اینکه این نوع نظارت شورا کارایی ندارد و دوم اینکه مجلس ما به نقطه بی سابقه ای رسیده است.

 

رایزنی عارف با شورای نگهبان برای صلاحیت‌ها

عضو شورای اصلاح‌طلبان با بیان اینکه برخی اصول‌گرایان نباید آرامش فضای انتخابات و جامعه را دو قطبی و مخدوش کنند، گفت: عارف در حال بررسی و برنامه‌ریزی است که با شورای نگهبان در مورد صلاحیت ها صحبت کند.مجید انصاری در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره عبارت «فتنه خاموش»‌ که اصول‌گرایان برای حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان در انتخابات استفاده می‌کنند و انتقاد آنها از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان را نیز در همین چارچوب می‌بینند، گفت: آنها می‌گویند جمع زیادی از کاندیداهایشان رد صلاحیت شده‌اند و می‌بایست مثل سایر افرادی که رد صلاحیت شده‌اند طبق قانون و شفاف به درخواست‌شان پاسخ داده شود و مستندات رد صلاحیت به افراد ارائه شود تا بتوانند از خودشان دفاع کنند.

 

خط قرمز انتخابات فساد مالی و اخلاقی است

وزیر ارشاد در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: با نگرش‌های انقباضی، مشارکت انتخاباتی را مخدوش نکنیم.سید عباس صالحی متنی را در خصوص انتخابات منتشر کرد که در آن آمده است: «جمهوریت نظام به حضور حداکثری سلایق در چارچوب قانون‌اساسی است. خط قرمز فساد مالی و اخلاقی است، از هر جناح و حزب. با نگرش‌های انقباضی، مشارکت انتخاباتی را مخدوش نکنیم.»رهبر انقلاب در نماز جمعه گفتند: در زمینه انتخابات ان‌شاءالله نکاتی هست که بعداً بیان خواهم کرد اما نکته مهم این است که انتخابات از مهمترین عوامل اقتدار کشور است و کشور را بیمه و دشمن را مأیوس خواهد کرد. باید مراقب باشیم که مبادا دشمن این خواسته را محقق و انتخابات را کمرنگ و بی رونق کند.

سیستان و بلوچستان
پیشانی امنیتی ایران است

گروه سیاسی: رئیس جمهور، استان سیستان و بلوچستان را استانی استراتژیک و پیشانی امنیتی کل ایران دانست و با تقدیر از وحدت ، همبستگی و امنیت ارزشمند حاکم بر این استان، به مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان اطمینان داد که دولت همه توان و امکانات خود را برای بازسازی خسارات سیل زدگان بسیج خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، دیدار با مردم با غرور، با ایمان و مقاوم روستای مرزی کلانی را روحیه آفرین خواند و با اشاره به گزارش های وزیران در این جلسه اظهارداشت: افتخار می کنم که بعد از یک هفته مشکل برق و آب مناطق سیل زده حل شده است.

رئیس جمهور همچنین با دستور به وزیر نیرو برای تسریع در روند تکمیل دو سد استان ، خبر داد که 14 هزار واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب دیده در مناطق سیلزده در این استان بازسازی خواهد شد.

شرکت در انتخابات در هر شرایط

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: حتی اگر کاندیدایی برای حمایت کردن در انتخابات مجلس یازدهم نداشته باشیم باید در انتخابات شرکت کرد.محمدحسین خلیلی اردکانی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص انتخابات مجلس یازدهم و اهمیت مشارکت در این انتخابات گفت: مشارکت احزاب در انتخابات به دو صورت معرفی نامزد و رأی دادن نمود پیدا می‌کند، در این شرایط اصلاح‌طلبان اگر نامزد مورد نظر خود را که می‌تواند منویات آنان را برآورده کند در انتخابات نداشته باشند نمی‌توانند از افراد دیگری حمایت کنند اما باید در اصل مترقی انتخابات مشارکت کرد.وی در خصوص احراز صلاحیت‌ها و وضعیت چهره‌های اصلاح‌طلب هم گفت: چیزی که اهمیت دارد این است که اشخاص مورد نظر از ظرفیت لازم هم برای انجام امور برخوردار باشند، چون ممکن است در نهایت چهره‌هایی تأیید شوند اما ظرفیت لازم را نداشته باشند.

ایران تمایلی به گسترش تنش ندارد

وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با پمپئو همتای آمریکایی خود در واشنگتن درباره این که آیا در حال انتقال پیامی است یا نه، چیزی نگفت اما اظهار کرد که می‌داند ایرانی‌ها به دنبال گسترش تنش نیستند.شاه محمود قریشی گفت: آن‌ها به دنبال جنگ و خون‌ریزی بیشتر نیستند.قریشی که کشورش هم با ایران و هم با عربستان سعودی روابط خوبی دارد، بیان کرد که ایران همچینین نشان داده است که مایل به کاهش تنش با همسایگان عرب خود نیز هست.وزیر خارجه پاکستان گفت: ایرانی‌‎ها مسائل و اختلاف‌هایی را که با کشورهای مهم دیگر در منطقه داشتند، مشخص کردند.او مدعی شد: آن‌ها گفته‌اند که آماده همکاری در هر سطحی و در هر چارچوبی هستند.

احضار پمپئو به مجلس نمایندگان

خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ضمن مشخص کردن تاریخ جدیدی برای حضور وزیر امور خارجه این کشور در یک جلسه استماع درباره سیاست‌های دولت این کشور در برابر ایران بر ضرورت حضور او تاکید کرد.به گزارش ایسنا، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در دو پیام توییتری درباره ضرورت حضور مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در این مجلس برای ارائه توضیحاتی در زمینه سیاست دولت آمریکا درباره ایران، نوشت: الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی یک تاریخ جدید را برای شنیدن اظهارات وزیر خارجه پمپئو درباره سیاست دونالد ترامپ راجع به ایران، عراق و اعمال زور در منطقه، معین کرده است. این جلسه استماع، در تاریخ چهارشنبه ۲۹ ژانویه برگزار خواهد شد.صفحه توییتر این کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در پیام دومش در این زمینه مطرح کرد: مایک پمپئو از شرکت کردن در جلسه استماع این هفته سرباز زد و الیوت انگل به وضوح گفت که اگر لازم باشد یک احضاریه صادر خواهد کرد.

رایزنی کره جنوبی با ایران

یک مقام رسمی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که دولت این کشور هنوز در حال تکمیل بررسی انتخاب‌هایش در زمینه چگونگی کمک به امنیت در تنگه هرمز بوده و گفت که تصمیم نهایی درباره این که آیا باید نظامیانی به این منطقه فرستاده شوند، ممکن است به زودی اتخاذ شود. به گزارش ایسنا این مقام کره‌ای گفت: همان‌طور که می‌دانید، این تصمیم‌گیری ما با در نظر گرفتن جان مردم، امنیت و تامین نفت خواهد بود و گزینه‌های مرتبط با آن هنوز در حال بررسی شدن هستند.او علاوه بر این گفت که با ایران هم در این باره رایزنی می‌شود.

لغو برجام منجر به تنش در منطقه

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه تبدیل شدن عراق به میدان درگیری را نمی‌پذیریم تاکید کرد که خروج آمریکا از برجام منجر به ایجاد تنش در منطقه شد.به گزارش ایسنا محمد علی الحکیم در دیدار با ایمن الصفدی، همتای اردنی خود گفت: به دو طرف ایرانی و آمریکایی تاکید کردیم که درگیری ها را می شود از طریق گفت‌وگو و میز مذاکره حل کرد.از سوی دیگر، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفت که کشورش تبدیل شدن عراق به میدان درگیری‌های بین المللی را نمی‌پذیرد.وی با بیان اینکه پیامی از سوی ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در رابطه با حاکمیت عراق و کاهش تنش برای بغداد آوردم، خاطرنشان کرد: موضع ما در دور کردن عراق از هرگونه تنش منطقه‌ای ثابت است.

جهانگیری از شوک های اقتصادی و تحریم های بی سابقه خبر داد؛

گروه سیاسی-کورش شرفشاهی:معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اعلام علت سقوط هواپیمای اوکراینی سه روز بعد از وقوع حادثه، گفت: یکی از بزرگترین ضربه هایی که در ماجرای سقوط هواپیما اوکراینی متحمل شدیم این بود که علت اتفاق را چند روز مبهم گذاشتیم.به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در همایش ملی گرامی‌داشت هفته شوراهای آموزش و پرورش گفت: دی ماه امسال پردلهره، سخت و پر از خبرهای غیر مترقبه و داغ‌های بزرگ بود.وی با اشاره به اعتراف رئیس جمهور آمریکا برای به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی گفت: تا امروز شهیدی نداشتیم که رئیس جمهور آمریکا رسما کشتن او را بر عهده بگیرد.

  • ایران در شرایط خطیر و دشوار

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز ایران در شرایط خطیر و دشواری قرار گرفته است، گفت: امروز از نظر سیاست خارجی در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم و آمریکایی‌ها برای نخستین بار در تاریخ خود رسما یک سردار نامی کشورمان را ترور کرده‌اند. وی با اشاره به قدرت هژمونی رسانه‌ای غرب اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم کسی به آمریکایی‌ها نگاه چپ نکرده بود و حتی در عراق نیز اگر فردی قصد داشت از مسیری حرکت کند که پایگاه‌های نظامی آمریکا در آن بود، باید از چند کیلومتر دورتر از آن پایگاه حرکت می‌کردند. در این شرایط ایران رسما اعلام کرد که پایگاه آمریکایی‌ها در عراق را موشک باران کرده است.جهانگیری با اشاره به انتشار اخبار مربوط به تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق بعد از چند روز از این اتفاق گفت‌: از آنجایی که آمریکایی‌ها نمی‌توانند خیلی مسائل را مخفی کنند، یکی بعد از دیگری آمار تلفات مربوط به حمله موشکی ایران به عین الاسد را اعلام کردند.

  • زیان در پنهانکاری

وی با تاکید بر اهمیت شفافیت در مواجهه مسئولان با مردم اظهار کرد: هر کسی در هر مسئله ای پنهان کاری کند ضرر کرده است یکی از بزرگترین ضربه‌هایی که در ماجرای سقوط هواپیما اوکراینی بیش از سقوط آن و کشته شدن ۱۷۶ نفر آدم محترم که مسافران هواپیما بودند، متحمل شدیم این بود که علت اتفاق را چند روز مبهم گذاشتیم.معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این که مردم بعد از آن ماجرا خیلی عصبانی شدند که چرا دو سه روز به آنها واقعیت گفته نشد، خاطرنشان کرد: شفافیت با مردم مهم ترین کاری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

  • ایران در کانون پرتنش

جهانگیری به شرایط منطقه‌ غرب آسیا اشاره کرد و گفت: ایران در کانون منطقه پرتنشی قرار گرفته که دود و آتش جنگ از کشورهای منطقه بلند می‌شود. آمریکایی‌ها سال گذشته از برجام خارج شدند و ما نیز از ماه‌های گذشته گام‌های متعددی در کاهش تعهدات خود برداشته‌ایم و امروز اروپایی‌ها حرف‌های عجیب و غریبی می‌زنند؛ اروپایی‌ها با این که می‌دانند ما کسی نیستیم که برجام را بر هم بزنیم و رسما نیز اعلام کرده‌ایم که در اقدامی متقابل و به دلیل عدم اجرای تعهدات طرفین برجام، تعهدات خود را در چارچوب برجام کاهش می‌دهیم به نظر می آید که به دنبال آن هستند تا با طرح‌ موضوعاتی اخبار مربوط به شهادت سردار سلیمانی و حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق را تحت تاثیر قرار دهند. آنها از این که کشورها احساس کنند می‌توانند مقابل‌شان بایستند خیلی ناراحت هستند.

  • شرایط سخت معیشت مردم

معاون اول رئیس جمهور به وضع زندگی مردم در داخل کشور اشاره کرد و گفت: شرایط اقتصادی داخل کشور سخت و وضع معیشت مردم دشوار است. در دهه 90 یکی در سال 90 و دیگری طی سال‌های 97 و 98 با دو شوک تورمی مواجه شدیم که قدرت خرید مردم را کاهش داد. همچنین بی سابقه ترین تحریم‌ها در تاریخ بین‌الملل علیه کشورمان اعمال می‌شود.وی ادامه داد: گرچه پیگیری اعمال تحریم‌ها به صورتی که امروز مشاهده می‌کنیم در تاریخ استثنایی است ؛ اما در شرایط اقتصادی نسبت به آنچه که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند از ثبات و آرامش خوبی برخورداریم و وضع واردات، تولید و صادرات خوب است.جهانگیری اظهار کرد:‌ البته در موضوع نفت خام شرایط به گونه‌ دیگری است؛ چرا که به دلیل اعمال تحریم‌ها صادرات‌مان با محدودیت‌هایی مواجه شده و این در حالیست که یکی از منابع مهم درآمدی بودجه دولت نفت خام است.

  • ارتباط با دنیا عین انقلاب است

وی با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده پیرامون سخنرانی اخیر رئیس جمهور در مجمع عمومی بانک مرکزی درباره‌ لزوم ارتباط اقتصاد کشور با فضای بین‌الملل گفت: گاهی اوقات وقتی گفته می‌شود اقتصاد باید با دنیا ارتباط داشته باشد، برخی فکر می‌کنند این یک کار غیر انقلابی است در حالی که این کار عین انقلاب است. اقتصاد به عنوان یک مجموعه دارای محیطی درونی و پیرامونی است و اثر بخش پیرامونی بیشتر از اثر درونی و مسائل داخلی است.جهانگیری گفت: این موضوع حتی در مهمترین سیاست‌های اقتصادی نظام که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در حال اجراست لحاظ شده و یکی از 5 رویکرد اصلی این سیاست‌ها برون گرایی و تعامل و کار با دنیاست. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 4 اصل دیگر شامل درون زایی به معنای استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی کشور، دانش بنیانی، عدالت محوری و مردمی بودن اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است.

  • نمی شود اقتصاد را حبس کرد

جهانگیری تصریح کرد: حتما نمی‌شود اقتصاد را حبس کرد بلکه باید با دنیا در زمینه مسائل اقتصادی همکاری کرد.معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ملت ایران در طول یک قرن گذشته به طور جدی به دنبال توسعه بوده‌اند؛ اگر امروز بخواهیم علت عقب ماندن ایران در توسعه نسبت به کشورهایی که همزمان یا حتی بعد از ما در مسیر توسعه گام برداشته‌اند را بررسی کنیم، با دلایل مختلفی از جمله سیاست گذاری‌های نامناسب و عدم استمرار سیاست‌ها مواجه می‌شویم که از جمله عوامل ظاهری محسوب می‌شوند؛ همه کشورهایی که در مسیر توسعه حرکت کردند، سیاست‌های دقیق علمی اتخاذ کرده‌اند و حتی در برخی از آنها پس از روی کار آمدن دولت کودتا، سیاست‌ها ثابت ماند اما گاهی اوقات در ایران با تغییر یک دولت، شاهد تغییر سیاست‌ها هستیم.جهانگیری افزود: زمانی که به روند توسعه ایران نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم کارهای شاخص زمانی انجام شده که افراد کاردرستی روی کار بودند؛ بعد از جنگ جهانی اول شاهد تاسیس مرکز دارالمعلمین بودیم. همچنین امیرکبیر نیز به محض آغاز به کار خود دارالفنون را راه اندازی کرد.وی با تاکید بر اهمیت پذیرفتن مسئولیت اجتماعی از سوی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی گفت: بنگاه‌های اقتصادی باید به موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند و نگذارند مردم اطراف آنها در فقر و مشکل قرار بگیرند.

  • لزوم مولدسازی دارایی دولت

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم مولد سازی دارایی‌های دولتی گفت: دولت ایران جزء ثروتمندترین دولت‌های دنیاست و تمام منابع طبیعی، زمین متعلق به دولت و در اختیار اوست. ما باید تلاش کنیم تا این دارایی‌ها را به دارایی‌های مولد برای کشور تبدیل نماییم. در این راستا در لایحه بودجه سال 99، 50 هزار میلیارد تومان از این محل برای کشور درآمد پیش بینی شده است.

محسن هاشمی بهترین مسیر را انتخابات دانست؛

گروه سیاسی: عضو هیات رئیسه حزب کارگزاران سازندگی ایران تاکید کرد: اصلاح‌طلبان در حوزه مسائل سیاسی صحبت‌های زیادی دارند اما در حوزه مسائل اجرایی باید بیشتر ورود کنند. محسن هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات اظهار کرد: گمانه‌زنی‌هایی می‌شود که امسال به دلیل اتفاقات سیاسی و بحران‌های همزاد مساله انتخابات کمی با رکود مواجه است و صداوسیما و همه نیروهای فرهیخته کشور باید روی موضوع انتخابات فعالیت و تمرکز بیشتری داشته و با مردم صبحت کرده و این سخن را نهادینه کنند که اگر مردم از مساله‌ای ناراضی هستند، غیر از مسیر انتخابات، مسیر دیگری پیش روی کشور نخواهد بود و هرج و مرج زیبنده کشور ما نیست. هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه باید با همین پافشاری برای حضور در انتخابات حرف خود را بزنیم، تصریح کرد: این پافشاری را باید ادامه داد. رئیس شورای حزب کارگزاران با اشاره به اینکه چگونه می‌توان دوباره به منتخبین برای عمل به وعده‌های خویش اعتماد داشت، خاطرنشان کرد: کسانی که رای می‌آورند باید بدانند که لازم است عمل‌گرا باشند. اگر کسی با ایده‌گرایی در انتخابات رای آورد و بخواهد همین ایده‌گرایی را پس از انتخابات نیز حفظ کند، این مساله موجب ناامیدی مردم خواهد شد. مردم باید مشاهده کنند بعد از انتخابات چه اتفاقی برای شعارهای داده شده می‌افتد. باید با استفاده از روش‌های دوستانه و پافشاری به قول‌های داده شده عمل کنیم و به مردم بفهمانیم که مشکلات آنان دیرپا نخواهد بود. رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در کشور ما گهگاه نیروهای انتصابی به دلیل برخی از مسائل بر نیروهای انتخابی حاکم شده‌اند؛ باید ثابت کرد نیروهای انتخابی نیز می‌توانند موثر باشند و نیروهای انتصابی نمی‌توانند آن‌ها را به این صورت تخریب کنند. هاشمی رفسنجانی با اشاره به آینده سیاسی دولت روحانی تصریح کرد: در کشور ما علی‌رغم ضعفی که در انتهای دولت‌ها بر آن حادث می‌شود، نظام حاکمیت دنبال سقوط دولت‌ها نیست؛ لذا با حمایت‌های موجود، دولت‌ها وظیفه خود را انجام می‌دهند. برخی در برخورد با دولت کنونی به فکر سقوط آن یا استعفا رئیس دولت هستند و برخی دیگر نیز با آن برخوردی انفعالی دارند. با این حال همین 2 سال باقی مانده زمانی است که دولت می‌تواند از پس برخی مشکلات بر آید و باید به سمت بعضی اهدافی که به آن نرسیدیم، حرکت کنیم.

ظریف شرایط میانجیگیری میان تهران واشنگتن را تشریح کرد؛

گروه سیاسی:وزیر امور خارجه در مورد امکان میانجیگری هند برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا گفت: به هیچ عنوان در مورد توافقنامه‌ای جدید مذاکره نخواهیم کرد. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ۱۵۹ صفحه است که احتمالاً طولانی‌ترین قطعنامه سازمان ملل است. اما در صورت آمادگی آمریکا برای بازگشت به برجام و توافق‌های قبلی، هند می‌تواند ایفای نقش کند. محمد جواد ظریف در دیدار با اعضای اتحادیه صنایع هندوستان در مومبای (بمبئی) گفت: کشورهای اروپایی نیز برای میانجیگری اعلام آمادگی کرده‌اند. بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس معتقد است ما اکنون به توافق ترامپ نیاز داریم. شاید در آینده نیاز به امضای توافق وارِن یا توافق سندرز باشد. برجام توافق میان ما و آمریکا و پنج کشور مهم دیگر جهان است و خروج یک کشور از آن پذیرفتنی نیست. وی با بیان اینکه در چند هفته گذشته ما [ایرانیان] شاهد رویدادهای تلخی بودیم، اظهار داشت: آمریکا در یک اقدام تروریستی محبوب‌ترین سردار کشورمان را به شهادت رساند. تنها در ۴۳۰ شهر هند، علیه شهادت سردار سلیمانی برنامه‌های اعتراض‌آمیزی برگزار شد. این اعتراضات بدون هماهنگی یا حمایت مالی و سیاسی ما انجام شد. وزیر امور خارجه به پایان دوران قلدری و زورگویی کشورهای به ظاهر ابرقدرت تاکید کرد و حرکت زورگویانه قدرت‌های خارجی را اشتهایی سیری‌ناپذیر خواند که به تدریج گریبان‌گیر همه کشورهای منطقه و متعاقباً سایر کشورهای جهان می‌شود. وی به ظرفیت‌های همکاری‌های تجاری اعم از تبادلات تجاری تهاتری و همچنین استفاده از سامانه ریال – روپیه برای کنار گذاشتن دلار و یورو تاکید کرد و اظهار داشت: آمریکایی‌ها از دلار برای فشارهای اقتصادی علیه مردم ایران و دیگر کشورهای جهان استفاده می‌کنند و به قول خودشان جنگ دلاری علیه دیگر کشورها راه می‌اندازند. رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی و هند نیازی به دلار برای پرداخت بهای کالاها و خدمات صادراتی خود به یکدیگر ندارند و ما می‌توانیم با اتکا به ارزهای خود و توانایی‌های خودمان تراکنش‌های تجاری را انجام دهیم.

ابتکار بر فراهم شدن زمینه حضور سلایق مختلف تاکید کرد؛

معاون رییس جمهوری در امور زنان با بیان اینکه نرخ انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی در کشور در سال ۹۶ حدود ۱۳.۶ درصد و سال گذشته ۱۸.۸ درصد بود، گفت: این نرخ اکنون به ۲۰ درصد افزایش یافته که امیدواریم تا انتهای دولت تدبیر و امید این نرخ به ۳۰ درصد که شاخص تعیین شده برنامه ششم توسعه است، برسد.

معصومه ابتکار افزود: یکی از شاخص‌های مورد توجه از ابتدای نظام تاکنون توجه به آرمان‌ها و بحث تحقق عدالت است که در همه دولت‌ها مد نظر قرار داشت اما باید این نکته را متذکر شد که عدالت مفهوم بسیار گسترده‌ای است و مشارکت حداکثری مردم برای تعیین سرنوشت خود از مصادیق عدالت است.

وی ابراز امیدواری کرد: با فراهم شدن زمینه حضور سلایق مختلف سیاسی شاهد مشارکت عمومی مردم و همگرایی در زمینه سیاسی در کشور باشیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: عدالت جنسیتی ریشه در قرآن کریم دارد و خداوند متعال تنها فرق انسان‌ها را در تقوا اعلام کرده‌اند و هیچ ملاکی جز تقوی برای برتری افراد قایل نشده‌اند.

ابتکار اضافه کرد: در قانون اساسی، اسناد بالادستی و سایر شاخص‌های برنامه‌ریزی استانی ارتقای وضعیت زنان در شوراهای برنامه‌ریزی تصویب و لحاظ شده است و باید با برنامه و شاخص برنامه‌ریزی لازم برای ارتقای جایگاه زنان انجام گیرد.

وی مهمترین مساله سند توسعه زنان و خانواده را تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی برشمرد و افزود: سازمان‌های دولتی، غیردولتی و تشکل‌های مردم‌نهاد می‌توانند بر اساس فرصت‌ها و جهت‌گیری مورد نظر در راستای دستیابی به اهداف این سند همراهی کنند.

وی اظهار داشت: طرح‌های ملی گفت و گوی خانواده و تحکیم خانواده با هدف توجه به مهارت‌های ارتباطی داخل خانواده ایرانی مد نظر است و استمرار برنامه‌های مناسب موجب کاهش آسیب‌ها در بین خانواده می‌شود.

ابتکار گفت: اکنون کشور ما در شرایط خاصی است و حضرت زهرا(س) به عنوان انسانی کامل و آسمانی می‌تواند الهام‌بخش و تاثیرگذار برای همه نسل‌ها باشد و می‌تواند به عنوان الگوی مناسبی برای جوانان نسل امروز مطرح شود.

وی اظهار داشت: یکی از ملاک‌های میزان موفقیت و تحقق آرمان کشور کارآمدی نظام است و همه ما باید در جهت کارآمدی و ارتقای نظام تلاش کنیم.

وی شخصیت سردار سلیمانی را یک شخصیت برجسته و الهام‌بخش برای عصر معاصر برشمرد و گفت: باید میزان خطای مدیریتی را کاهش دهیم تا شاهد از بین رفتن هموطنان کرمانی و سانحه هواپیمای اوکراینی نباشیم.