ایران آماده مذاکره اما در چارچوب برجام

وزیر امورخارجه پاکستان درباره اظهارات نخست وزیر انگلیس مبنی بر اینکه "توافق جدید ترامپ باید جایگزین برجام شود" اظهار داشت: آنچه من از مقامات ایران دریافت کردم این بود که آنها آماده مذاکره در چارچوب برجام هستند اما مایل نیستند خارج از این توافق مذاکره کنند. آنها معتقدند که نباید چیزی (توافقی) را که قبلا انجام شده، دوباره از اول شروع کرد. ایران مخالف از بین بردن مفاد برجام است. به گزارش ایسنا، شاه محمود قریشی در گفت‌وگو با فاکس نیوز درباره هدف از سفرش به ایران گفت: هدف اصلی من این بود که تاکید کنم تشدید تنش‌ها و وقوع یک درگیری جدید به نفع هیچ‌کسی نیست و پاکستان خواهان کاهش تنش‌ است. یک مناقشه جدید می‌تواند بسیار خطرناک باشد و فراتر از منطقه برود.

 

ادامه برجام در گرو پایان اختلافات ایران و اروپا

یک تحلیل‌گر اسپانیایی مکانیزم حل اختلاف را تلاشی برای بازگرداندن ایران به تعهداتش دانست که با هدف خرید زمان فعال شده است و گفت: برجام اکنون رو به پایان است و اگر اختلاف‌ها میان ایران و اروپا حل نشود، احتمالا به پایان خواهد رسید و ادامه پیدا نمی‌کند.دانیل لاکاله در گفت‌وگو با ایلنا گفت: فعال شدن مکانیزم حل اختلاف، تصمیمی از سوی کشورهای اروپایی برای بازگرداندن ایران به تعهداتش است و تصور نمی‌کنم مکانیسم به معنای پایان برجام باشد بلکه با هدف خرید زمان و بازگردان ایران به توافق است و آنها از این ابزار برای بازگرداندن ایران به تعهداتش استفاده کرده‌اند.وی افزود: وضعیت بسیار استرس‌زا است، من معتقدم ساز و کار حل اختلاف‌ها سعی در کاهش تنش‌ها دارد نه افزایش آنها.

 

شکاف در ائتلاف اصولگرایان با خروج جبهه‌پایداری

عضو شورای شهر دوم و سوم با اشاره به خروج جبهه پایداری از شورای ائتلاف اصولگرایان علت اتحاد و ائتلاف نیافتن اصولگرایان را تمامیت‌خواهی آنان دانست و گفت:‌ در نظر نگرفتن حقوق جامعه بزرگ اصولگرایی منجر به این می‌شود که یک ائتلاف فراگیر و مؤثر در این جریان صورت نپذیرد. حسن بیادی با تاکید بر اینکه این نوع وحدت هم آثار خوبی در میان مردم ندارد گفت: اهدافی که این ائتلاف‌ها پیگیری می‌کنند به دور از خواسته‌های مردم است و هنوز نتوانسته‌اند خواسته‌های مردم را احصاء کنند. وی تهران افزود: مسئولان این ائتلاف بر اساس خواسته‌های گروهی و باندی خودشان تصمیمات را اتخاذ می‌کنند، بنابراین حتی اگر برنده مجلس هم شوند، پیروز اثرگذار نخواهند بود و نتیجه مثبتی را در بر نخواهد داشت.

روحانی در کنار مردم سیل زده

رئیس جمهور در پاسخ به یک وطن بلوچ گفت: در کنارتان ایستاده‌ام، نه فقط برای عبور از بحران سیل، که ان شاالله تا زمان رفع همه مشکلات و آبادانی کامل این دیار. هموطن عزیزم؛ من رئیس‌جمهور همه مردم ایرانم و به تک تک شما از جنوبی‌ترین نقطه تا شمالی‌ترین نقطه ایران عزیز عشق می‌ورزم.به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی در پاسخ به مرد میانسال ساکن روستای "بنت" سیستان و بلوچستان که درددل صمیمی او با رئیس جمهور در روزنامه همشهری منتشر شد، نوشت: هموطن عزیز بلوچم/ گلایه نجیبانه‌ات را به گوش جان شنیدم. روزی که ردای مسئولیت به تن کردم، رویای ایرانی آباد و سرفراز را در سر داشتم و در تمام این 6 سال برای تحقق همان رویا کوشیده‌ام.ایران آّباد و سرفراز بی‌تردید و بی‌مسامحه، رنگین‌کمانی از همه اقوام و شهروندان است و جز با توسعه همه‌جانبه، متوازن و بدون تبعیض به دست نخواهد آمد.از مشکلات‌‌تان- از وضع نامناسب راهها و آب آشامیدنی گرفته تا فقر و محرومیت- آگاهم و به احترام شما مردم صبور و رنج‌کشیده تمام‌قد می‌ایستم. برای توسعه استان سیستان و بلوچستان اقدامات و برنامه‌های زیادی در جریان است اما از اینکه هنوز نتوانسته‌ایم گَردِ محرومیتِ نشسته طی سالیان دراز را از چهره زیبای این استان بزداییم متاسف و شرمنده شما مردم دوست‌داشتنی هستم.

نتیجه مسابقه انتخابات روشن است

وزیر پیشین ارشاد در انتقاد از رد صلاحیت‌های صورت گرفته توسط شورای نگهبان گفت: پیشاپیش نتیجه مسابقه روشن است.به گزارش ایلنا، علی جنتی در حساب توئیتر خود نوشت: صدها نفر از نامزدهای انتخابات مجلس به دلیل عدم التزام عملی به اسلام یاعدم اعتقادبه نظام ردصلاحیت شده اند در بین آنان بسیاری از شخصیتهای متدین، کارآمد و معتقد به نظام دیده می‌شوندکه از حضور در این رقابت بازمانده اند وقتی داوران مسابقه همگی از طرفداران تیم رقیب باشند پیشاپیش نتیجه مسابقه روشن است.

دردسر نام جعلی برای مکرون

سخنگوی وزارت امور خارجه به استفاده رئیس جمهور فرانسه از نامی جعلی برای خلیج فارس واکنش نشان داد.به گزارش ایسنا، موسوی در توییتر نوشت:"به جناب مکرون یادآور می‌شوم خلیجی که در جنوب ایران واقع است تنها یک نام دارد و آن خلیج فارس است. حضور نظامی شما در خلیج فارس به اندازه اشتباه شما در نامیدن آن اشتباه است. هر دو اشتباه بزرگ اما قابل جبران است."

برجام چیزی برای حفظ کردن ندارد

مسئول گروه «اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا، ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده و مدعی شد که این توافق ارزش حفط کردن ندارد.به گزارش ایلنا از ساندی تایمز، «برایان هوک» مدعی شد که ایران بارها برجام را نقض کرده و این توافق ارزش نگهداری ندارد.وی در ادامه ادعاهای خود افزود که برجام چیزی برای حفظ کردن ندارد.هوک با اشاره به اقدام وحشیانه آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران، گفت که اکنون مهره «شاه» از بازی شطرنج حذف شده است.

انتقاد آلمان از سیاست‌های ترامپ

وزیر امور خارجه آلمان از سیاست ترامپ در مورد ایران انتقاد کرد.به گزارش ایلنا از دویچه وله، هایکو ماس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل سیاست حداکثر فشار علیه ایران، مورد انتقاد قرار داد.ماس گفت: نباید وانمود کنیم که تغییر نظام در تهران به طور خودکار اوضاع را بهبود می‌بخشد. این اتفاق در جاهای دیگر مانند عراق، شرایط را بدتر کرده است. ماس افزود: تهدیدهای خالص و اقدامات و تهدیدهای نظامی رفتار تهران را تغییر نداده است.

برجام مانع دستیابی به سلاح هسته‌ای

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا برجام را ابزاری دانست که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده است.به گزارش ایلنا به نقل از اشپیگل، «جوزپ بورل» در مورد ایران گفت: ما هم نگران فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هستیم اما از طرفی هم می‌خواهیم مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم. برجام از این اتفاق جلوگیری کرده است. نمی‌شود تصور کرد که اگر ایران به بمب هسته‌ای دست می‌یافت اکنون شرایط چگونه بود.

سوال نمایندگان از وزیر دادگستری

در جلسه علنی مجلس دو فقره طرح نمایندگاه به صورت عادی اعلام شد که طرح حفاظت و مدیریت رودخانه های کشور و طرح الزام اخذ نظریه وکیل یا کارشناس رسمی دادگستری در تنظیم قراردادهای مالی بیشتر از پنج میلیارد ریال بود. همچنین سوال ملی سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین از وزیر ارتباطات با موضوع شفاف سازی در زمینه وظایف و اقدامات آن وزارتخانه در خصوص افزایش قیمت بنزین و سوال ملی احمد مازنی نماینده تهران و ۱۳ نفر دیگر از نمایندگان مجلس از وزیر دادگستری با موضوع مبنای قانونی افتتاح حساب های سپرده قوه قضائیه.

پیشگیری از جرائم انتخاباتی با جدیت

رئیس کل دادگستری استان قم گفت: ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی باید خیلی جدی کارش را انجام دهد و مصوباتی که در این جلسات قرار داده می‌شود را پیگیری کند.به گزارش میزان، حجت الاسلام مظفری گفت: نباید فقط به صرف تصویب مصوبه در این جلسات باشد بلکه باید بطور عملی پیگیری کند و نتیجه را اعلام نمایند و در نهایت در پایان انتخابات ارزیابی در این خصوص صورت می‌گیرد.رئیس کل دادگستری استان قم افزود: اگر همه دستگاه ها، همه مقامات و همه گروه‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، علمی و همه جایگاه‌ها کمک کنند تا در این مرحله افراد سالم به عرصه انتخابات راه یابند بعدا پشیمان نخواهیم شد.

لاریجانی با انتقاد از رد صلاحیت های گسترده؛

گروه سیاسی: رئیس مجلس با اشاره به رد صلاحیت تعدادی از داوطلبان ورود به مجلس یازدهم گفت: در اظهارات هیئت محترم مرکزی نظارت بر انتخابات آمده که مبنا بر عقاید سیاسی نبوده که مبنای درستی برای انتخابات صحیح است اما در استناد به ماده ۲۹ که به نوعی به التزام عملی به نظام است باید دقت داشت.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور ادامه داد: بنده که با برخی آقایان چهارسال، با برخی هشت سال و با بعضی دوازده سال همکاری روزانه داشته‌ام عدم التزام عملی به نظام را در اکثریت قریب به اتفاق همکاران تایید نمی‌کنم. بارها و بارها دیده‌ام که با دقت تام از حریم نظام دفاع کرده‌اند از جمله در مصوبه اخیر مجلس در مقابل ستم آمریکایی‌ها در طرح سه‌فوریتی ملاحظه کردید که به اتفاق آرا تصویب شد.

رئیس مجلس تصریح کرد: در موارد دیگر نیز بنده شاهد روحیه دفاع از هویت ملی و انقلابی و حقوق ملت و نظام جمهوری اسلامی بوده‌ام. البته ممکن است در اظهارات خطایی هم صورت گرفته باشد. این مطلب را در کنار موارد بسیار زیاد اظهارات و اقدامات درست و همراه با مسئولیت ملی باید قرار داد و ارزیابی کرد و برای آن نیازمند داشتن اطلاعات دقیق‌تر از عمملکرد نمایندگان هستیم.

  • بررسی دقیق تر

وی افزود: در این جهت هرگونه همکاری در مدیریت مجلس طلب کنند ارائه خواهد شد تا پرونده همکاران محترم به نحو دقیق‌تری بررسی شود. در نظریه هیئت مرکزی نظارت در موارد زیادی عدم احراز ذکر شده است که در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست و دیدیم که رئیس‌جمهور آمریکا چه سوءاستفاده‌ای از آن کرد. گرچه تعداد زیاد کاندیداها و زمان کوتاه بررسی مشکلاتی برای هیئت مرکزی نظارت فراهم کرده است که امیدواریم در بررسی شورای نگهبان که هنوز زمان برای اظهار نظر دارند حتی المقدور مرتفع شود.لاریجانی گفت: هرچه در این زمینه تلاش شود و عدم احرازها کاهش یابد به حضور بیشتر مردم در انتخابات کمک می کند که در مقطع فعلی انقلاب ضرورت دارد.

  • تکذیب اتهامات اقتصادی

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در رابطه با نظرات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس گفت: در ردصلاحیت برخی از نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار از جانب سخنگوی محترم شورای نگهبان مطلبی در رسانه ها منعکس شد که ردصلاحیت ها عمدتاً مربوط به سوءاستفاده اقتصادی بوده است. این مطلب درست نیست، چرا که در نامه هایی که هیات نظارت به نمایندگان ارائه داده ، به بندهایی اشاره شده که مربوط به این امر نبوده است.لاریجانی ادامه داد: البته برخی اینگونه بوده، حال چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوءاستفاده کرده و نظام را متهم به فساد کنند؟ از طرف دیگر بنده از فقها و حقوقدانان محترم شورای نگهبان درخواست می کنم که در این بخش که کار داوری برعهده آنها است، با دقت لازم به این امر توجه کنند تا حقوق افراد نادیده گرفته نشود. براساس قانون نظرات مراجع چهارگانه می تواند ملاک باشد، چرا که گزارش های غیر از این مسیر می تواند از جانب افراد با اغراض خاص ارائه شود و تشخیص صحت آن نیازمند زمان بوده و در این مقطع کوتاه عملی نیست، اما می تواند فضای قضاوت را مشوه کند.

  • با آبروی افراد بازی نشود

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: تردیدی نیست که اگر فسادی در پرونده هر کسی باشد، چه مالی و چه غیر از آن که محکمه ای نظر داشته باشد، همگان تابع آن خواهند بود، اما اگر صرف گزارش از مرجعی باشد، باید اتقان آن را بررسی کرد که گزارش اولیه و خام نباشد و با آبروی افراد بازی نشود. از طرفی اگر سیستم های اطلاعاتی در مورد نمایندگان مجلس مطالبی داشتند، اولی آن بود که در طول این مدت ۴ سال اطلاعات را با ما در میان می گذاشتند تا این مسائل اصلاح شود، نه اینکه در زمان انتخابات آن را یکجا مطرح کنند.وی ادامه داد: البته وزارت اطلاعات در چند مورد که شاید در حد انگشتان دست هم نباشد، مطالبی را در مورد برخی به اینجانب دادند و بنده هم به افراد متذکر شده و آنها نیز پیگیری موضوع را از طریق وزارت اطلاعات انجام دادند تا صحت مسائل روشن شود. اما به هیچ وجه در این حد و اندازه نبوده و حداقل به بنده منتقل نکردند، لذا بزرگنمایی اشکالات اقتصادی هم خسارت حیثیتی به افراد زده و هم به کشور لطمه وارد می کند.

وی گفت: پس از حوادث پرهیجان و پرماجرای دو هفته اخیر و حضور باشکوه و عزتمند ملت عزیز در مراسم تشییع سردار سلحشور اسلام سردار حاج قاسم سلیمانی و همکاران وی و همچنین حضور عظیم مردم تهران در نماز جمعه، می طلبید که مقام معظم رهبری تحلیل جامعی از این وقایع پرفراز و نشیب برای ملت ارائه نمایند که روز جمعه همگان از بیانات عمیق و ارزشمند ایشان بهره مند شدند.

  • دست خدا در اعتماد ملی

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دست خدا را در اعتماد ملی می توان مشاهده کرد، افزود: باهمه تلخی برخی از وقایع اخیر، آگاهی بالای ملت چگونه این ستم آمریکایی را به اراده قدرتمند ملی و انقلابی بدل کرد و باید قدر این همت بلند ملت و رهبری خردمند کشور را دانست. مجلس شورای اسلامی قدردان عظمت ملت عزیز و سپاسگذار رهبری معظم است و با همه شهدای حادثه غم انگیز سقوط هواپیما و حادثه تشییع در کرمان همدردی کرده و کمیسیون امنیت ملی مجلس پیگیر همه زوایای این حوادث خواهد بود.

  • مشکل در تهدید آمریکا

لاریجانی با اشاره به اقدامات سه کشور اروپایی درباره توافق هسته ای و تلاش آنها برای راه انداختن سازوکار ماده ۳۶ توافق، تصریح کرد: تاسف آور این است که یکی از وزرای کشورهای اروپایی به صراحت اعلام کرده که آمریکا ما را تهدید کرده که اگر از مکانیزم ماشه استفاده نکنیم، تعرفه واردات اتومبیل را ۲۵ درصد افزایش می دهیم. پس این اظهارات نشان می دهد که مشکل از رفتار ایران نیست که بارها خودتان خروج آمریکا از برجام را سرزنش کرده اید، مشکل در تهدید آمریکا است که یک کشور قدرتمند اقتصاد اروپا را به رفتار حقارت آمیز و غیرعادلانه وادار کرده است.

  • ایران اهل تهدید نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران اهل تهدید نیست، بیش از یک سال از رفتار خصمانه آمریکا در مسئله هسته ای می گذرد و اروپا در این رابطه صرفاً بیانیه سیاسی داده است و مدت ها جمهوری اسلامی مدارا کرد. اما با صراحت اعلام می کنیم اگر اروپا به هر دلیلی رفتاری غیرعادلانه در استفاده از ماده ۳۷ توافق نامه هسته ای داشته باشد، آنگاه جمهوری اسلامی تصیم جدی در همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواهد داشت و طرح آن در مجلس آماده است. ما شروع کننده این امر نخواهیم بود، ولی متاسفانه با اقدام شما اقدام خواهیم کرد، از این رو بهتر است عادلانه رفتار کنیم.

عراقچی از تاثیرات مثبت توافق اقتصادی براقتصاد ایران خبرداد؛

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به برجام گفت: اینکه دولت اوباما با ایران وارد تعامل شد، به خاطر متفاوت بودن وی نبود چراکه اوباما تجارب دولت‌های قبلی برای تهدید و فشار را داشت و او چاره‌ای جز تعامل با ایران نداشت. برجام هم ظرفیت‌های جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران آزاد کرد یعنی هم فرصت‌هایی اقتصادی فراهم شد و هم ظرفیت‌های منطقه‌ای جدیدی آزاد شد.

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی گفت: بعد از برجام، اوباما برخی از سران کشورهای عربی را در کمپ دیوید جمع کرد و در مقابل انتقاداتی که از او شده بود، گفته بود باید روی ظرفیت‌های خود متمرکز شوید و شما کدام سردار سلیمانی را دارید که در چهار جبهه بجنگد. بعد از آمدن ترامپ، برخی کشورهای عربی و صیهونیست‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا را قانع کردند که برجام جواب نمی‌دهد چراکه موجب قدرت گرفتن ایران، آزاد شدن ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران و... شده که منجر به در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری علیه ایران شد چراکه بدون مقابله با ایران، جمهوری اسلامی در مسیر اقتدار منطقه‌ای بیشتر حرکت می‌کند. وی با بیان اینکه آمریکا برای مقابله با ایران از برجام خارج شد و تحریم‌ها را اعمال کرد، اظهار داشت: علاوه بر تحریم‌ها، آمریکا از همه عرصه‌ها فشار آورد. در مقابل سیاست فشار حداکثری ایران سیاست مقاومت حداکثری را در پیش گرفت و از هشت ماه پیش سیاست فعال اجرایی شد که موجب شکست سیاست فشار حداکثری شد چراکه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند سیاستشان موجب فروپاشی ایران یا به پای میز مذاکره آمدن ایران می‌شود. معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بزرگترین اشتباه آمریکا در چهل سال گذشته ورود به برخورد نظامی با ایران بود، تصریح کرد: آنها فکر می‌کردند که با یک ضربه نظامی شدید، ایران قادر به پاسخگویی نیست و سیاست فشار حداکثری‌شان تکمیل می‌شود. وقتی ترور سردار سلیمانی با شلیک موشک به پایگاه‌های آمریکایی پاسخ داده شد و آمریکا قادر به پاسخگویی نبود، بزرگترین تغییر معادله‌ منطقه‌ای بعد از ترور سردار سلیمانی رخ داد. این دیپلمات ارشد گفت: وقتی بازدارندگی موثر است که بتوانی ضربه‌ای بزنی و ضربه دوم را نخوری. اینکه می‌گویند تلفات ندادیم یک بهانه است. مگر می‌شود به یک پایگاه ضربه بزنی و تلفات نداده باشد. ما با یک تحول بزرگ در ژئوپولتیک در منطقه روبرو هستیم که یک توازن قدرت و بازدارندگی میان ایران و آمریکا در منطقه است.

نماینده قم در انتقاد از گرانی بنزین مطرح کرد؛

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه امروز مردم ما به برکت خون شهید سلیمانی به یک وحدت رسیده‌اند خطاب به رئیس‌جمهور گفت: درخواست من از مسئولان مخصوصا رئیس‌جمهور این است که در سخنان خود اینقدر آدرس عوضی نداشته باشند و مزه این وحدت را در کام مردم تلخ نکنند.

به گزارش ایلنا، مجتبی ذوالنوری در نطق میان‌دستور مجلس گفت: دشمن فکر کرد با شهادت شهید سلیمانی فروغ یک دوره آرامش را برای خود رقم می‌زند ولی با این شهادت کابوس آزاردهنده مرگبار و بی‌خوابی، ناامنی، دلهره و اضطراب بر دشمن و اردوگاه‌های او مستولی شد.

نماینده قم گفت: اگر اپراتوری به اشتباه برای دفع یک خطر بزرگتر دچار خطای انسانی می‌شود، پاسداران ما اینقدر ایثارگری دارند که بیایند جلوی انظار عمومی از مردم عذرخواهی کنند. در حادثه سمنان ۴۶ نفر از هموطنان تبریزی ما بر اثر بی‌مبالاتی شما بدن‌هایشان سوخت و آیا شما یک کلمه از این مردم عذرخواهی کردید؟

نماینده قم ابراز کرد: آقای رئیس‌جمهور در فتنه بنزین که با بی‌تدبیری شما مملکت به خون و آتش کشیده شد، جلوی دوربین آمدید و گفتید من هم مثل شما خبر نداشتم و با خنده وقیحانه نمک به خون مردم پاشیدید. شما یا راست گفتید یا دروغ؛ اسناد می‌گوید که شما خبر داشتید اما خدا کند حرف شما دروغ باشد چون اگر دروغ نباشد جرمش سنگین‌تر است.

وی افزود: در دولت شما چه اتفاقی مهمتر از این حادثه باید رخ دهد که از آن خبر داشته باشید؟ دوران گفتاردرمانی تمام شده است. آیا عذرخواهی کردید؟

ذوالنوری گفت: آیا روزی که مردم را فریب دادید به اینکه چرخ صنعت و چرخ سانتریفیوژها خواهد چرخید و امروز هر دو قفل است را به یاد دارید؟ آیا برای این عذرخواهی کردید؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور به مردم گفتید در روز اول اجرای برجام، تحریم‌ها برداشته خواهد شد. آیا از مردم به خاطر این فریب عذرخواهی کردید؟ در یزد به مردم گفتید بشارت و مژده که می‌خواهید به ۱۸ میلیون نفر یارانه معیشتی بدهید ولی به آنها نگفتید با گران شدن بنزین می‌خواهید هزینه‌شان را چندبرابر کنید!

عضو کمیته علمی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تاکید بر اینکه باید در مقابل فسادها ایستاد، اظهار کرد: کشور ما در جبهه بیرونی در مقابل ابرقدرت های جهان و استکبار به طور راسخ ایستاده اما آنچه نظام را تهدید می کند فساد از درون است. فساد یکی از موضوعاتی است که امروز نظام سیاسی کشور را تهدید می‌کند و متاسفانه در همه جناح‌های سیاسی به درجاتی وجود دارد. به گزارش ایسنا، حسن قناعتی با اشاره به برخی از پرونده‌های فساد در زمینه دارو توضیح داد: قیمت دارو یا ماده اولیه تا 9 برابر قیمت واقعی فاکتور شده و از سوی برخی از مسئولین نیز مورد تایید قرار گرفته است. انحصار در حوزه دارو به بهانه تولید استراتژیک در داخل هم موجب بروز برخی رانت ها و فسادها شده در حالیکه غایت این صنعت باید به سمت رقابت پذیری و صادرات جهت گیری کند که بیماران به جای پرداخت هزینه های ناکارآمدی صنعت به درستی از عواید آن منتفع شوند. وی افزود: افزایش تقاضای القایی، زیرمیزی و تعرفه‌ها از دیگر موضوعاتی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. علیرغم اینکه ما سرچشمه حل مشکلات را در رونق تولید داخلی می دانیم اما از سوء استفاده های این حوزه نباید غفلت کرد. قناعتی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که ما پیگیر هستیم این است که مسئولان حین و بعد از دوران مسئولیت خود باید پاسخگوی عملکرد خود باشند. تقاضای ما از مجلس آینده هم این است که فسادهای گذشته را بررسی و بسترهای آن را از بین ببرد. وی ادامه داد: از دیگر مصادیق بی عدالتی، نظام پرداخت ما است. در انگلستان نسبت دریافتی یک متخصص به یک پزشک عمومی 1.3 برابر، در آمریکا 1.7 برابر و در ایران 9.1 برابر است. همچنین به حوزه های پرستاری و پیراپزشکی که بار بخش عمده ای از نظام سلامت را به دوش دارند توجه کافی نمی شود. قناعتی در پایان اظهار کرد: نمایندگان شورای ائتلاف نیز باید به طور کامل پاسخگو باشند و اجازه کج روی ندارند و باید به سمتی رویم که با تعویض مدیریت های سیاسی جهت گیری کشور تغییر نکند. محمد پیکان پور، دیگر عضو کمیته سلامت نیز در این نشست تاکید کرد: رویه بنگاهداری و توسعه مجموعه های دولتی در نظام سلامت مانند هیات امنای ارزی متاسفانه آسیب های بزرگی بر پیکر نظام سلامت زده و هربار نیز خطاهای گذشته را تکرار می کنیم و به دنبال آن نظارت مجلس بر وظایف غیر حاکمیتی، باز اثربخشی لازم را نخواهد داشت. پیکان‌پور با اشاره به ناکارآمدی برخی از قوانین و ضرورت بازبینی آنها، تاکید کرد: کاندیداهای مجلس شورای اسلامی شفافیت را از خود شروع کنند، برخی افراد که 5 تا 10 میلیارد تومان برای ورود خود به مجلس هزینه می‌کند، مدیون برخی افراد می‌شوند و در طول مدت نمایندگی شان وام دار اهداف بخش های مختلف خواهند بود! قطعا دریافتی 15 تا 20 میلیون تومانی مجلس پاسخگوی این دیون ناسالم نیست و این می تواند نقطه آغاز فساد باشد.