اتمام مرمت بازار تاریخی جهرم تا پایان سال

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه های بازآفرینی شهر جهرم گفت: مرمت بازار تاریخی جهرم که یکی از بناهای فاخر و تاریخی دوره زندیه است ، تا پایان سال جاری به اتمام می رسد. به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی فارس، مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بازدید از پروژه‌های بازآفرینی شهر جهرم گفت: با توجه به اینکه جهرم در مدار بازآفرینی شهری در حرکت است، شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی در این زمینه در این شهرستان هستیم.

 

خسارت ۱۰۰۰ میلیاردی سیل در هرمزگان

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان هرمزگان جهت بازدید از مناطق سیل‌زده با اشاره بارش‌های سنگین و جاری شدن سیلاب در این استان اظهار داشت:‌ سیلاب‌ها براثر بارش‌های سنگین به طور طبیعی ایجاد خسارت خواهد کرد. خوشبختانه در این سیل با آگاهی داده شده و هوشیاری مردم که به موقع خانه‌های خود را تخلیه کردند، آسیب جانی نداشتیم. به گزارش تجارت به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی ادامه داد: خسارت به زیرساخت‌ها زیاد است اما هنوز برآورد نهایی اعلام نشده اما با این حال استانداری هرمزگان پیش‌بینی کرده که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها صدمه وارد شده است.

 

تعلیق برخی پروازها به دلیل شرایط جوی

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اکثر پروازها به فرودگاه مهرآباد ختم می شود و اکنون این فرودگاه از دید کافی برخوردار نیست. در نتیجه پروازها تا اطلاع ثانوی منتظر وضعیت فرودگاه مهرآباد هستند تا شرایط برای نشست و برخاست در این فرودگاه فراهم شود. به گزارش تجارت به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا جعفرزاده ادامه داد: از آن جا که اکثر پروازها به فرودگاه مهرآباد ختم می شود و فرودگاه مهرآباد اکنون از دید کافی برخوردار نیست، پروازها تا اطلاع ثانوی منتظر شرایط فرودگاه مهراباد هستند تا شرایط برای نشست و برخاست در این فرودگاه فراهم شود.

اعزام و پذیرش قطارها به صورت منظم

مدیرکل راه‌آهن از روند عادی و منظم اعزام و پذیرش قطارها در ایستگاه‌ راه‌آهن تهران به رغم بارش‌های شدید خبر داد و گفت: از مسافران درخواست می‌شود با مدیریت زمان به موقع و قبل از حرکت‌ قطارها در ایستگاه‌ حاضر شوند.

علی کاظمی منش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت خطوط و آمادگی اداره کل راه‌آهن در برابر بارش‌ شدید برف از بامداد امروز اظهار داشت: به‌رغم شرایط نا مساعد جوی و بارش سنگین برف، اعزام و پذیرش تمام قطارها از ایستگاه راه‌آهن تهران به صورت منظم در حال انجام است و بدون هیچگونه اخلالی، امروز صبح تمامی قطارها طبق برنامه و به صورت منظم از ایستگاه راه‌آهن تهران اعزام شدند. مدیرکل راه‌آهن تهران با اشاره به تمهیدات مدیریت بحران برای مقابله با برف و کولاک گفت: پس دریافت هشدارهای هواشناسی، اداره کل راه‌آهن تهران برای کنترل شرایط از آمادگی کامل برخوردار بود به طوری که حتی کارکنانی که شیف کاری آنها نبوده نیز در پُست‌های خود حاضر شدند و باتوجه به احتمال بارش شدید برف و همچنین جلوگیری از یخ‌زدگی احتمالی ادوات و سکوها،‌ شن‌ریزی و نمک پاشی انجام شد.

آغاز عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی
در ۱۸ استان

محمد رودباری مدیرکل دفتر مديريت بحران و تجهيز ماشين‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از «آغاز عملیات برف روبی و نمک پاشی در ۱۸ استان خبر داد و گفت: تلاش شبانه‌روزی راهداران و انجام به موقع عملیات راهداری زمستانی مانع از انسداد جاده‌ها به دلیل بارش برف سنگین شد و تردد در تمامی محورها برقرار است.

محمد رودباری اظهار داشت: پس از استماع گزارش هواشناسی مبنی بر ورود یک سامانه بارشی به کشور، کلیه امکانات شامل ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات،۱۲۳۰۰ پرسنل راهداری در ۹۴۰ پایگاه راهداری زمستانی مستقر شدند و تجهیزات لازم نیز مانند شن، نمک و سوخت در راهدارخانه تامین شد.

وی با بیان اینکه « عملیات برف‌روبی و نمک پاشی در ۱۸ استان کشور شروع شده است» افزود: بارش شدید برف از ساعت ۳ بامداد ۲۹ دی ماه در استان تهران آغاز شد و خروجی‌های تهران از سمت کرج، ساوه، قم، محور‌های هراز و فیروزکوه به سمت سمنان با بارش سنگین همراه بود که البته طبق پیش‌بینی‌ها ادامه دارد.

در پی کاهش التهابات ناشی از تغییر قیمت بنزین و تنش های منطقه ای ایجاد شد؛

گروه راه و مسکن: با فروکش کردن التهابات ناشی از تغییر قیمت بنزین و تنش‌های منطقه‌ای، رشد قیمت مسکن متوقف شده و واسطه‌ها از کسادی معاملات در دو هفته اخیر خبر می‌دهند.

به نقل از ایسنا، همزمان با افت معاملات مسکن بعد از تنش‌های اخیر منطقه‌ای، رشد قیمت‌های پیشنهادی نیز متوقف شده و فعالان بازار از محو شدن شوک افزایش قیمت بنزین در بازار مسکن خبر می‌دهند. بعد از آن‌که خرید و فروش مسکن در شهر تهران طی آذرماه ۱۳۵ درصد افزایش پیدا کرد قیمت‌های پیشنهادی تا ۱۵ درصد و قیمت‌های قطعی ۸.۵ درصد بالا رفت که به نگرانی‌ها از ورود بازار مسکن به دوره پرش قیمتی منجر شد. اما واسطه‌های ملکی بیان می‌کنند که بازار مجددا آرام شده و طرف تقاضا در نشست‌ها دست بالا را پیدا کرده است.

بررسی آگهی‌های عرضه شده به بازار مسکن نیز گویای آن است که فایل‌های زیر قیمت و به‌قیمت روز به روز بیشتر می‌شود. این در حالی است که در دو هفته‌ی قبل عمده مالکان این نوع واحدها، فروش را به حالت تعلیق درآورده بودند. با ورود املاک زیر قیمت انتظار می‌رود سایر مالکان نیز نرخ‌های پیشنهادی را پایین بیاورند و فضا برای رونق بازار در شب عید فراهم شود.

یکی از مشاوران املاک منطقه ۸ تهران گفت: خاصیت دیرپذیری بازار مسکن با افزایش وسایل ارتباط جمعی و ورود تکنولوژی از بین رفته است. پیش از این نوسانات بازارهای موازی اثر خود را شش ماه بعد در بخش ملک نشان می‌داد اما بعد از تغییر قیمت بنزین به یکباره شاهد افزایش نرخ‌های پیشنهادی بودیم. تنش‌های اخیر منطقه‌ای نیز باعث کسادی معاملات شد که البته این شرایط دوام چندانی ندارد و احتمالا در روزهای آینده شاهد افزایش معاملات خواهیم بود. اوضاع بازار تعریفی ندارد اما از رکود مطلق خارج شده‌ایم. از طرف دیگر آن‌قدر فایل در بازار وجود دارد که رقابتی بین مالکان است و هرکس ارزان‌تر بفروشد امکان فروش ملک او بیشتر می‌شود.

در روزهای اخیر برخی متقاضیان که به دنبال فایل‌های مرغوب می‌گشتند از خرید خانه در شرایط فعلی منصرف شدند اما معدود خریداران آماتور با این پیش‌فرض که ممکن است با رشد قیمت در ماه‌های آینده مواجه شوند از ایده‌آل‌های خود درخصوص خانه‌ی مورد نظر کوتاه آمدند. آسیب دیگر این روزها از طرف واسطه‌های غیرحرفه‌ای به بازار ملک وارد شد. بدین صورت که مالک، واحد خود را با قیمت نامتعارف به یک مشاور نابلد می‌سپارد و پذیرش قیمت از سوی مشاور به توهم قیمتی دامن زد.

مکانیزم بازار مسکن بدین صورت است که معمولا از آذرماه تعداد معاملات افزایش پیدا می‌کند. این رفتار دست کم طی دو سال قبل وجود داشته و تا خردادماه سال بعد ادامه یافته است. سپس بازار وارد رکود می‌شود. بنگاهی‌ها بیان می‌کنند که این وضعیت معمولا با مقداری شدت و ضعف همواره طی دهه‌های اخیر در بازار حاکم بوده اما تفاوت این دوره با سایر دوره‌ها در این است که ظرفیت جهش قیمتی وجود ندارد. خرید و فروش افزایش یافته اما اغلب متقاضیان برای حفظ ارزش پول اقدام به خرید می‌کنند. ممکن است قیمت‌های اسمی در این شرایط بالا برود اما اگر خواب سرمایه در دوره رکود را در نظر بگیریم سوددهی مناسبی برای آن دیده نمی‌شود.

طی دو ماه اخیر معاملات افزایش یافته است. آذرماه تعداد قراردادهای خرید و فروش ۱۳۵ درصد نسبت به آبان بالا رفت. آمار اتحادیه املاک گویای آن است که معاملات در دی‌ماه نیز ۱۷ درصد نسبت به آذرماه افزایش یافته اما بسیاری از مشاوران سنتی چنین رونقی را احساس نمی‌کنند. بررسی علت این مساله نشان می‌دهد عمده قراردادها در دفاتری به امضا می‌رسد که از ابزارهای نوین و نیروهای آموزش دیده استفاده می‌کنند. هرچه میزان تسلط مشاوران به امکانات به‌روز، بیشتر باشد، امکان عقد قرارداد از سوی آنان افزایش پیدا می‌کند.

  • خیز اوراق مسکن

در خبری دیگر، از چهارشنبه ۳ دی ماه با تصویب شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن چه در بانک تخصصی این بخش و چه در سایر بانک‌های تجاری از ۶۰ به ۱۰۰ میلیون تومان و تسهیلات جعاله تعمیرات مسکن نیز از ۲۰ به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری مهر، اگرچه بانک مسکن از سه شنبه ۱۷ دی ماه دستورالعمل اجرایی آن را به شعب خود ابلاغ کرد، اما تا زمان به جریان افتادن پرونده‌های متقاضیان دریافت سقف جدید تسهیلات مسکن، حدود دو هفته زمان لازم بود تا این افزایش سقف وام، بازار اوراق تسهیلات مسکن را هم درگیر کند؛ درگیری ای که به شکل افزایش قیمت رخ داد و سبب شد در دو روز ابتدایی بازار، قیمت برخی نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن ۴۵ هزار تومان را رد کرده و حتی در یکی دو نمادهای معاملاتی، در آستانه ورود به کانال ۵۰ هزار تومانی قرار گیرد. این در حالی است که بر اساس اعلام فرابورس، میانگین قیمت این اوراق در سال گذشته و ۹ ماهه ابتدایی امسال در بازه ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان تثبیت شده بود و این نخستین بار است که قیمت برخی نمادهای معاملاتی تا آستانه ۵۰ هزار تومانی هم به پیش می‌رود. به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی و با توجه به پیش بینی افزایش رونق بازار مسکن در اواخر زمستان، قیمت این برگه‌ها از ۵۰ هزار تومان هم فراتر برود.