ترافیک روان در خیابان های پایتخت باعث شد؛

گروه اجتماعی: با شروع بارش رحمت الهی در ۱۹ استان کشور، شرایط ویژه در حمل و نقل و همچنین مصارف گاز خانگی به وجود آمده است.

بعد از مدتها چشم انتظاری بالاخره دیروز صبح مردم تهران روز خود را با دیدن بارش برف آغاز کردند. بارش برف که از بامداد آغاز شده بود سبب تعطیلی مدارس تهران شد. هر چند این بار بر خلاف تجربه برف قبلی تهران، ترافیک روان خیابان ها سبب شد تا مردم از بارش برف لذت برده و به دردسر نیفتند.

هرچند با شدت گرفتن شدت برف، لغو پروازها اولین اتفاق قابل پیش بینی بود که در تنها در فرودگاه مهرآباد اتفاق افتاد؛ فرودگاه مهرآباد اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی، تمامی پرواز‌های این فرودگاه به دلیل بارش شدید برف و کاهش دید لغو شد و حوالی ظهر به حالت عادی بازگشت. حوالی ساعت 13 و با بازگشت دید افقی و بهبود شرایط جوی در فرودگاه مهرآباد، پروازهای این فرودگاه که هفت ساعت با توقف مواجه شده بود، از سر گرفته شد. پروازها به ترتیب اولویت و بر اساس تاخیرهای به وجود آمدهاز سر گرفته شد. رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری در خصوص وضعیت پروازهای مهراباد و فرودگاه امام (ره) گفت: تمام پروازهای فرودگاه مهرآباد به دلیل وضعیت بد جوی آب‌وهوا و کاهش شدید دید با تأخیر انجام شد اما وضعیت پروازها در فرودگاه امام خمینی(ره) عادی بود؛ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شرایط عادی دارد و پروازهای خارجی و داخلی در این فرودگاه بدون تأخیر انجام می‌شود او با اشاره امکان مشکل در وضعیت راه‌ها و اهمیت توجه به زمانبندی درست، تصریح کرد: در این شرایط با توجه به بارش شدید برف و کولاک ممکن است مسافران با تأخیرات چند ساعته روبه‌رو شوند، بنابراین انجام محاسبات برای رسیدن به موقع برای انجام پروازها ضروری است و تا اطلاع ثانوی تمامی پروازها در فرودگاه مهر‌آباد با تأخیرات چند ساعته روبه‌رو می‌شود. شبکه گازرسانی هم از جمله مواردی است که در اغلب موارد و با بارش برف تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ خوشبختانه اظهارات سخنگوی شرکت ملی گاز از عادی بودن شرایط در شبکه گاز رسانی کشور خبر می دهد؛ تا به این لحظه خبری مبنی بر قطع یا افت فشار گاز به دست ما نرسیده بنا نیست خانه ای سرد بماند. در همین حال بر اساس آخرین گزارش های هواشناسی سامانه جدید بارشی در راه است و قرار است تا آخر هفته هوا زمستانی و سرد باشد. در همین رابطه فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی از بارش باران و برف در اغلب مناطق کشور خبر داده وگفت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی روز دوشنبه از شدت بارش‌ها در نیمه غربی کاسته می‌شود و برای استان‌های واقع در سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز واقع در استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی بارش برف و باران و برای جنوب شهر رگبار و رعد و برق پیش بینی می‌شود. گودرزی از استمرار بارش باران طی روز دوشنبه برای مناطق شرق تهران، اصفهان و قم خبر داد و گفت: اواخر وقت روز دوشنبه سامانه بارشی از مرز‌های شرقی کشور خارج می‌شود. این کارشناس سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید بارشی به کشور خبر داد و گفت: سه شنبه بعد از ظهر سامانه بارشی دیگری از غرب وارد کشور می‌شود و مجدد مناطق شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز و به تدرج شمال شرق را بارش برف و باران در بر می‌گیرد. او ادامه داد: بنابر نقشه‌های هواشناسی روز چهارشنبه گستره فعالیت سامانه بارشی در غرب، جنوب غرب و قسمت‌هایی از جنوب کشور است که در مناطق سردسیر و مرتفع بارش به شکل برف و در جنوب و جنوب شرق کشور همراه با رگبار و رعد و برق است. به گفته گودرزی از روز دوشنبه تا پایان هفته هوای سرد در نیمه شمالی کشور ماندگار است.

ویزای ایران و روسیه به‌زودی لغو می‌شود، این خبر را وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داده و همزمان پروژه نفوذ به بازار روسیه را به یکی از شرکت‌های تابعه سپرده تا درآمد حاصل از لغو روادید را برای تبلیغ و معرفی ایران در روسیه خرج کند.

ایران و روسیه از سال ۱۳۹۳ می‌خواستند روادیدشان را لغو کنند؛ این آمادگی از سوی ایران بیشتر بود و اداره فدرال گردشگری روسیه آن را جدی پیگیری کرد تا این‌که در سال ۱۳۹۴ تفاهم‌نامه تسهیل اعطای روادید میان وزرای خارجه دو کشور امضا و در ادامه آن پروسه دریافت ویزا کوتاه‌تر شد. پس از این اقدام سفیر ایران در روسیه گزارش کرد که سفر شهروندان ایرانی ۱۱۵ درصد و سفر اتباع روس به ایران ۴۰ درصد رشد کرد. گام بعدی دو کشور، لغو روادید برای گروه‌های توریستی بود؛ پیشنهادی که از سوی روس‌ها در سال ۱۳۹۵ مطرح شد و در آذرماه همان سال موافقتنامه‌ای با عنوان تسهیل روادید گردشگران گروهی ایران و روسیه به پاراف مدیران کل کنسولی دو کشور رسید. هرچند که مفاد آن تا امروز اجرا نشده است. حالا علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ خبر داده تا آخر سال تفاهم‌نامه اجرایی آن را به امضا می‌رساند. او گفته: حذف روادید با کشورهای هدف که منافع کشور را تامین می‌کنند از برنامه‌های این وزارتخانه است.

قرارداد تحویل ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ دانشگاه علم و صنعت با حضور رییس سازمان فضایی و بدون حضور وزیر ارتباطات به امضا رسید.

قرارداد تحویل ماهواره ظفر به وزارت ارتباطات امروز در دانشگاه علم و صنعت ایران و با حضور دکتر براری رییس سازمان فضایی، دکتر زاهدی نماینده مجلس شورای اسلامی و دکتر ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت به امضا رسید. این مراسم قرار بود با حضور وزرای علوم، ارتباطات و دفاع برقرار شود. تهیه نقشه کاربری اراضی، تهیه نقشه پایش توسعه شهری، تهیه نقشه پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی، تهیه نقشه پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران در نواحی شهری و به‌روز رسانی نقشه‌های ساختاری مانند شناسایی گسل‌ها و چین‌ها از ماموریت‌های ظفرهای ۱ و ۲ به شمار می‌رود. ماهواره ظفر ۱ در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار خواهد گرفت و ۳ ایستگاه زمینی برای آن در نظر گرفته شده است.

وزیر ورزش و جوانان ایران در تماس تلفنی با شیخ سلمان به تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا شدیدا اعتراض کرد.

مسعود سلطانی فر در تماس تلفنی با شیخ سلمان رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا با اعتراض شدید به تصمیم کمیته مسابقات این کنفدراسیون گفت: ایران کشوری امن و مقتدر است و همان طور که نامه شرکت هواپیمایی کشور در اختیارتان قرار گرفت هیچ مشکلی در امنیت تردد هوایی نداریم و علاوه بر آن تضمین امنیت تیم هایی که میهمان فوتبال ایران هستند با من خواهد بود.

وی گفت: به نظر می رسد تصمیمات کمیته مسابقات شما تحت تاثیر رسانه های بیگانه و مخالف کشور است و در کمال تعجب شاهد چنین رفتاری با پر طرفدارترین و محبوب ترین تیم های آسیا هستیم.

رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان به وزیر ورزش و جوانان ایران قول داد که تصمیم کمیته مسابقات را مجددا بررسی کند. در همین حال روزنامه الشرق الاوسط عربستان از دلیل تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه فوتبال ایران سخن به میان آورد.

این روزنامه اعلام کرد که دلیل تصمیم اخیر AFC این بوده که شرکت‌های هواپیمایی کشورهای مختلف بعد از اتفاقی که برای هواپیمای اوکراینی افتاد از سفر کردن به ایران خودداری می‌کنند.

مهاجرت کیمیا علیزاده تنها بانوی مدال‌آور ایران در تاریخ المپیک باعث بهت و حیرت تمامی علاقه‌مندان به ورزش شد. قهرمان تکواندوی ایران که مدال برنز المپیک، نشان‌های نقره و برنز رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان و مدال طلای نوجوانان جهان در کارنامه او دیده می‌شود تصمیم به ترک زادگاهش گرفت.

به گزارش آنا؛ تردیدها درباره بازگشت کیمیا وجود داشت اما او با انتشار نامه‌ای سرگشاده، رسماً خبر مهاجرتش از ایران را تأیید کرد. جملاتی که از سوی علیزاده به میان آمد بسیار عجیب و دور از انتظار بود. او از بی‌مهری مسئولان و عدم توجه سخن به میان آورد تا بسیاری از کسانی که می‌خواستند به‌نوعی رفتن او از ایران را مورد توجیه قرار دهند به این موضوع اذعان داشته باشند که اظهارات علیزاده ناعادلانه و غیرمنصفانه بوده است.

در این میان یکی از بستگان نزدیک کیمیا علیزاده در گفتگوی تلفنی که به‌وسیله نرم‌افزار واتساپ با او داشته است از او می‌پرسد علت مهاجرتش چه بوده و چرا کاری کرده که عامل ناراحتی دوستان گشته و دشمن‌شاد شده است؟

کیمیا علیزاده در پاسخ به این فامیل نزدیکش گفته: «من در راهی رفته‌ام که دیگر بازگشت ندارد. چند ماه است که شوهرم مدام موضوع رفتن را مطرح می‌کرد و می‌گفت آینده حرفه‌ای من در خارج ایران درخشان‌تر است. او من رو ابزاری برای خودش می‌داند و با چند نفر در هلند و کانادا صحبت کرده تا برنامه‌ریزی فعالیت‌های ورزشی من و حمایت مالی ما را انجام بدهند. متن بیانیه من رو هم شوهرم به من داد تا منتشر کنم و می‌دانم کار افرادی است که می‌خواهند کارهای مهاجرت من را انجام دهند.. اگر من نتوانم اینجا موفق سوم قطعاً متارکه می‌کنم و همه چیز رو به مردم خواهم گفت. چون شوهرم من را مجبور به ترک ایران کرده و حالا می‌فهمم هدف از نزدیک شدن و ازدواج با من ساختن آینده‌ خودش بوده است! من نه اینکه الان پشیمان هستم ولی اگر نتوانم موفق شوم حتماً به‌جای پشیمانی خودم شوهرم را پشیمان می‌کنم.»

کیمیا در ادامه این صحبت از زنی فاسد و ثروتمند بنام شهین نام می‌برد که از او در قبال پرداخت پول خواسته بود در انتخابات اسفند ۹۸ از لیست انتخاباتی که معرفی می‌کند دفاع کند. شهین گفته ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند و نیز گفته سال ۹۴ مبلغ ۵۰ میلیون به مهناز افشار برای حمایت از لیست امید پرداخت کرده بود!! نکته جالب اینجاست که شهین دست روی هر کدام از سلبریتی‌ها می‌گذارد، پس از مدتی به خارج از ایران یا فرار می‌کنند یا پناهنده می‌شوند.

باید تاکید کرد که انتشار این خبر دلیل بر تایید صحت و سقم آن نیست و صرفا به نقل از آنا بازنشر شده است.

گروه بین الملل: همزمان با پایان ضرب‌الاجل یک‌ هفته‌ای معترضان عراقی برای مقامات این کشور جهت تعیین نخست‌وزیری مستقل بدون وابستگی به احزاب سیاسی خیابان‌های اصلی شهرهای مختلف عراق صحنه حضور مجدد معترضان و نیروهای امنیتی شده است. تظاهرکنندگان ادارات دولتی،‌ مدارس و دانشگاه‌ها و مسیرها را بسته‌اند. حال آنکه فراخوان برگزاری موج تازه اعتصابات سراسری را نیز از استان‌های جنوبی داده‌اند.

شبکه خبری سومریه‌نیوز به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد،‌ میدان الطیران در مرکز بغداد شاهد درگیری‌هایی بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی طی دیروز بود. این منبع تاکید کرد، تظاهرکنندگان تمامی مسیرهای منتهی به میدان الطیران را در پی تنش امنیتی در میدان بستند.

به گفته این منبع، اوضاع در میدان الطیران ملتهب شده و درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان رخ داده است. تعدادی از تظاهرکنندگان میدان را با تایرهای شعله‌ور مسدود کردند.

این منبع افزود: نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان ناگزیر به استفاده از گلوله‌های گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی شدند که گزارش‌هایی از مصدومیت هشت تن منتشر شده است.

روز شنبه نیز درگیری‌های شدیدی میان نیروهای امنیتی و معترضان در پل استراتژیک السنک در مرکز بغداد رخ داد که به کشته شدن دو تن و زخمی شدن ۲۵ تن دیگر منجر شد.

بسته شدن میدان الطیران بغداد در حالی اتفاق می افتد که شهرهای مرکزی و جنوبی عراق از روز گذشته صحنه تحرک بی‌سابقه جدیدی در واکنش به آنچه معترضان بی‌توجهی به خواسته‌هایشان می‌خوانند، شده است.

تظاهرکنندگان همچنان خواستار معرفی نامزد نخست‌وزیری خارج از چتر احزاب و برگزاری انتخابات زودهنگام زیر نظر سازمان ملل هستند.

یک منبع امنیتی گفته است، نیروهای امنیتی در استان دیوانیه وضعیت فوق‌العاده تحت عنوان "هشدار ج" را اعلام کرده‌اند. این منبع گفت، نیروهای امنیتی همزمان با نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل تعیین شده توسط تظاهرکنندگان برای تحقق خواسته‌هایشان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

وی افزود: تظاهرکنندگان دیوانیه تهدید کرده بودند در صورت محقق نشدن مطالبات‌شان در طول یک هفته که دیروز مصادف با ۱۹ ژانویه خاتمه یافت دست به تحرک مسالمت‌ آمیز اعتراضی می‌زنند، از مهمترین خواسته‌های آنها معرفی نامزد مستقل برای تشکیل دولت آینده و تکمیل پروسه تصویب قانون انتخابات است. تظاهرکنندگان شهر ناصریه نیز به گروه‌های سیاسی یک هفته مهلت داده بودند تا نخست‌وزیر موقتی را معرفی کنند. پایان مهلت آنها روز ۱۹ ژانویه تعیین شده بود. تحصن کنندگان در میدان التحریر بغداد نیز حمایت خود را از ضرب‌الاجل تحصن کنندگان ناصریه برای دولت جهت پاسخگویی به مطالبات‌شان اعلام کردند.

ساکنان استان بابل نیز همراستا با دیگر شهرها اغلب مسیرها و پل‌های استان مذکور را مسدود کردند.

در این راستا به گفته منابع امنیتی در گفت‌وگو با اسکای نیوز، تظاهرکنندگان مقرهای گردان‌های حزب‌الله عراق در نزدیکی پل الاسکان در استان نجف را آتش زدند.

تظاهرکنندگان همچنین درب اصلی فرودگاه نجف را با تایرهای شعله‌ور مسدود کردند.

یک منبع عراقی اعلام کرد: تعدادی از تظاهرکنندگان ادارات دولتی در استان نجف اشرف را بستند. معترضان در عین حال مسیرهای اصلی در شهر نجف را مسدود کردند. هدف معترضان ممانعت از ادامه فعالیت کارمندان برای فشار بر دولت جهت اجرای خواسته‌هایشان است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه میزان آفلاتوکسین در شیر و لبنیات بسیار ناچیز است، گفت: توصیه اکید ما این است که مردم به تبلیغات سوء توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.

دکتر محمدرضا شانه ساز درمورد آلودگی شیر و لبنیات اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی کشور پایین بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات است و بخش اعظمی از مردم جامعه ما در معرض آسیب کمبود کلسیم هستند.

وی افزود: اینکه با ارائه اعداد و ارقامی گفته می شود میزان آفلاتوکسین در لبنیات و شیر بالاست، درست نیست و فکر می کنیم که اطلاعات رجوع شده بیشتر براساس کار دانشگاهی بوده و مراکز معتبر و رسمی که کار آزمایشگاهی را انجام می‌دهند به هیچ عنوان این اطلاعات را تائید نمی‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه اطلاعات ارائه شده در مورد میزان آفلاتوکسین لبنیات قطعا غلط است، گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور که به کمتر از یک لیوان در روز می‌رسد نمی‌توان خطر قطعی ناشی از کمبود مصرف لبنیات که همان پوکی استخوان است را با القای این اطلاعات غلط به یک خطر احتمالی تحت عنوان بالا بودن آفلاتوکسین معاوضه کرد.

شانه‌ساز با تاکید براینکه ابتلا به سرطان در کشور ما بالاتر از نرم جهانی نیست، عنوان کرد: این میزان نسبت به کشورهای اطراف بسیار پایین‌تر نیز هست. از دست اندرکاران حوزه سلامت، رسانه‌ها و کارشناسان می خواهیم با دقت عمل و وسواس بیشتری اطلاعاتی را به مردم منتقل کرده و از بیان نسنجیده مطالب و آمار و اطلاعات غیرمستند که باعث می‌شود مردم را نگران کند، خودداری کنند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان مصرف شیر در کشور یک پنجم استاندارد است، گفت: بدون شک در صنعت غذا و کارخانجات لبنی با حضور مسئولان فنی، آزمایشگاه های مجهز و نظارت مستمر سازمان غذاو دارو نگرانی به مراتب کمتر از مراکز سنتی است که لبنیات در آنها عرضه می‌شود. معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میزان آلودگی شیر طی سال‌های گذشته روند نزولی داشته است، افزود: ۳.۵ درصد در واقع میزان قابل اعتنایی نیست و نباید از این بابت نگران بود. توصیه اکید ما این است که مردم به این تبلیغات سوء توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.