اختصاص سوخت به سرویس مدارس

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از اختصاص سوخت به خودروهای سرویس مدارس بر اساس پیمایش خبر داد. به گزارش روز شنبه اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، مرتضی ضامنی افزود: آن دسته از ناوگانی که در قالب سامانه پایش ناوگان دانش آموزی «سپند» ساماندهی شده‌اند، به عنوان سرویس‌های مجاز به شمار می‌روند و از سهمیه سوخت ویژه سرویس مدارس برخوردار می شوند. وی ادامه داد: در این خصوص در کارگروه مربوطه پس از بررسی های لازم میزان سهمیه تعلق گرفته به سرویس مدارس تا سقف ۱۲۰ لیتر برای خودروهای تک سوز و تا سقف ۸۰ لیتر برای خودروهای دو گانه سوز سهمیه بنزین، اختصاص یافت.

 

آمار مصدومان حوادث هفته گذشته

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: طی هفته گذشته (از ۲۸ دی تا ۴ بهمن ماه) در مجموع ۵۲۷ حادثه ویژه در سامانه مرکز مدیریت عملیات بحران (ای او سی - EOC) ثبت شد که در پی این حوادث هزار و ۳۷۰ نفر مصدوم شدند. به گزارش سازمان اورژانس کشور، پیرحسین کولیوند با اعلام این مطلب افزود: از مجموع هزار و ۳۷۰ نفر مصدوم حوادث ویژه، هزار و ۱۴۹ نفر توسط اورژانس به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل، ۲۲۱ نفر در محل از سوی امدادگران اورژانس ۱۱۵ درمان سرپایی شدند و نیز ۱۴۲ نفر جان خود را از دست دادند.

 

عزل ۸۰ مدیر مدرسه به دلیل تخلف

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از عزل ۸۰ مدیر در مدارس به دلیل تخلفات مالی و ثبت‌نامی خبر داد. «عبدالرضا فولادوند» مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره عزل مدیران متخلف در مدارس شهر تهران گفت: آمار ما در این زمینه نوسان دارد؛ به تعبیر دیگر آمار سه ماه گذشته با امروز متفاوت است، اما تعدادی از مدیران عزل شدند که بیشتر به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات در بحث ثبت‌نام و تخلفات مالی بوده است. اخیرا حدود ۸۰ نفر مدیر مدارس غیردولتی که تخلف دریافت وجه در هنگام ثبت‌نام داشتند به هیات تخلفات اداری معرفی شدند. این اقدام مربوط به جمع‌بندی‌ تابستان سال گذشته است و این هشتاد نفر مابقی متخلفان بودند.

هیچ مورد مشکوکی از ویروس کرونا
گزارش نشده است

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به ویروس کرونا، ویروسی که در کشور چین دیده شده در ایران مشاهده نشده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: موارد ابتلا به ویروس کرونا جدید تاکنون در چندین کشور مشاهده شده است، اما اکثر موارد در کشور چین بوده است. در هر کشوری نظام مراقبت بیماری های آن در جهت کنترل این بیماری اقدام می کنند. اقداماتی که براساس پروتکل علمی برخورد با طغیان ها، اپیدمی ها و پاندمی ها انجام می شود.

در این بیانیه آمده است: در کشور ما نیز با نظارت و راهبری معاونت بهداشتی و مرکز مدیریت بیماری های واگیر در تمام پایانه های مرزی کشور به ویژه فرودگاه ها و بنادر بین المللی، پایگاه های مراقبت های بهداشتی مرزی با حضور تیم های متشکل از کارشناسان و متخصصان بهداشت و مبارزه با بیماری ها فعال هستند و با تجهیزات مناسب هرگونه مورد مشکوک ورودی به کشور را تحت غربالگری و مراقبت های لازم قرار می دهند.

اعلام انزجار بسیج جامعه پزشکی
از کتاب سوزی

سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در بیانیه ای و در پی انتشار ویدئویی از کتاب سوزی طب هاریسون توسط فردی به گفته این سازمان «معلوم الحال»، ضمن اعلام انزجار از این اقدام، آن را عملی افراطی و جاهلانه دانست.

سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در این بیانیه که روز شنبه انتشار یافته، اقدامات افراطی نظیر آتش زدن یک کتاب علمی را مصداق نفوذ و تلاش بیگانگان برای مخدوش ساختن چهره اسلام واقعی دانسته و از تمام اقشار جامعه خصوصا مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی خواسته است تا با وحدت و هماهنگی مقابل چنین فجایعی بایستند و مانع از تکرار چنین رفتارهای تأسف باری شوند.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: اینگونه تفکرات و اقدامات در اسلام ناب جایگاهی نداشته و انتسابی به دین و احکام آن ندارد، از این رو نه تنها اعلام انزجار از چنین واقعه ای بلکه تلاش در جهت رشد و اعتلای هرچه بیشتر فرهنگ اسلامی و معرفی پیشرفت‌های پزشکی کشور در پرتو انقلاب اسلامی در این برهه از زمان به عنوان وظیفه ای همگانی مطرح می شود.

به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر ویدئوی فردی به نام تبریزیان در فضای مجازی منتشر شد که کتاب «اصول طب هاریسون» که یکی از کتب مرجع پزشکی است را آتش می‌زند.

تجارت» از رقابت ناسالم برخی اغذیه فروشی ها گزارش می دهد؛

گروه گزارش- محمد خادمی: راه اندازی اغذیه فروشی در پایتخت این روزها به یک رقابت بین صاحبان این نوع مشاغل تبدیل شده است ؛ به طوری که هریک از فست فودی ها با مارک و اسم های مختلف روش های گوناگونی به کار می برند تا مشتری برای خود فراهم کنند.

یکی به دنبال این است که فست فودهای بزرگ معروف به غول را تهیه کند تا چشمان هر رهگذری که از مقابل مغازه اش عبور می کند را به خود جذب کند، یکی دیگر سلف سرویس برپا می کند تا مشتری خودش ساندویج را آنطور که باب میلش است بپیچد، برخی دیگر از اغذیه فروشان طعم خاصی به غذاهایشان می دهند تا مشتریان بیشتری را در این بازار شکمی از آن خود کنند، آنها از نان خاص، سس مخصوص و ادویه های متفاوت برای مواد غذاییشان استفاده می کنند.

تعدادی از اغذیه فروشی ها نیز برای جلب نظر مشتری نوشیدنی رایگان یا سرویس ارسال رایگان را در دستور کارشان قرار می دهند، البته هستند اغذیه فروشی هایی که ساندویج های خانگی عرضه می کنند تا از حس نوستالژیک مشتریانشان به کسب در آمد برسند؛ برخی نیز به دنبال برپا کردن غذاهایی هستند که با حرارت تنور پخت می شود این دسته از اغذیه فروشان تنوری درون مغازه شان می سازند و غذاهای تنوری و ذغالی تهیه می کنند.

همه این فست فودهای کوچک و بزرگ، سرد و گرم،با سس مخصوص یا ساده، سنتی یا مدرن هرکدام مشتری خاصی برای خود دست و پا کرده اند؛ اما در این میان برخی از اغذیه فروشان ترفند دیگری برای جلب مشتری به کار می برند، آنها به قدری قیمت محصولات شان را پایین می آورند که موجب ایجاد صف های طولانی در مقابل مغازه شان می شوند.

  • نظارت هایی صورت می گیرد

در برخی از فروشگاه های بزرگ شاهد عرضه پیتزا با قیمت10هزار تومان هستیم، به صف عرضه این محصول در یکی از فروشگاه های زنجیره ای پایتخت می رویم، از یکی از شهروندان تهرانی که در صف پیتزای ارزان قیمت ایستاده علت این ارزانی را جویا می شوم، که در این باره می گوید:«درست است که هر ارزانی بی علت نیست، اما احتمال دارد اغذیه فروشی های دیگر گران فروشی می کنند و قیمت واقعی محصولات همینی است که مردم تصور می کنند ارزان قیمت است.»

او که خود را «سجاد نعمتی» معرفی می کند، در ادامه می افزاید:« برخی از مواد اولیه قیمت ارزانی دارد، به طور نمونه فلفل دلمه، خمیر نان، ادویه جات و...که در فست فود ها به کاربرده می شود قیمت آنچنانی ندارد که بخواهد تقلبی صورت بگیرد، بنابراین مصرف این نوع اغذیه های ارزان قیمت بلامانع است.»

این شهروند تهرانی که نگاه مثبتی به محصولات اغذیه فروشی ارزان قیمت دارد، می گوید:«ازسوی نهادهای نظارتی مانند وزارت بهداشت، اتحادیه ،تعزیرات حکومتی و...کنترل صورت می گیرد، بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ به طور نمونه در فروشگاه های زنجیره ای معروف که این محصولات ارزان قیمت عرضه می شود، حتما تاییدیه هایی تهیه شده است.»

وی می افزاید:« برخی از این اغذیه فروشی ها فروش بالایی دارند بنابراین از سود کمتری برخوردار می شوند، این دسته از مغازه ها کاهو، گوجه، نخود، نان و... را به شکل انبوه تهیه می کنند که ارزان تر برای آنها هزینه می شود و این باعث می شود که ساندویج را ارزان تر بفروشند؛ همچنین این اغذیه فروشی ها از نوعی خیارشو استفاده می کنند که مخصوص ساندویچی ها تهیه می شود، به این شکل که خیارشورهای ریز به کار برده نمی شود بلکه خیارشورهای بزرگ که قیمت ارزان تر دارد مورد استفاده قرار می گیرد.»

  • هر ارزانی بی دلیل نیست

یکی از مغازه داران اغذیه فروشی که قیمت محصولاتش کمی متعادل است در این باره می گوید:« انگلیسی ها ضرب المثلی دارند که می گویند هنوز انقدر فقیر نشده ایم که اجناس ارزان قیمت خریداری کنیم.»

او که خود را « رسول محمدی» معرفی می کند و دل پری از همکارانش که قیمت محصولات را پایین عرضه می کنند دارد، می گوید:« ارزان فروشی و ارائه کیفیت دو موضوع جداگانه هستند که تعدادی از همکارانم تمایل دارند ارزان فروشی را در دستور کار خودشان قرار دهند و آن طور که باید کیفیت را معیاری برای جذب مشتری نمی دانند این کار باعث می شود که ضرر بزرگی به تمامی اغذیه فروشی ها وارد شود چرا که کیفیت پایین باعث می شود مردم بعد از مصرف برای همیشه با مصرف فست فود خداحافظی کنند.»

از این فروشنده اغذیه فروشی علت ارزان بودن برخی از فست فود ها را جویا می شوم، که در پاسخ می گوید:« در بازارکارخانه های تولید همبرگر مختلفی موجود است که درصد گوشت این همبرگرها از 30 درصد تا 90 درصد هستند که هر یک قیمت مختلفی دارند که برخی از اغذیه فروشی ها همبرگر 30درصد گوشت را عرضه می کنند.»

وی ادامه می دهد:« نمی خواهم اعلام کنم که مواد غذایی که همکارانم به شکل ارزان قیمت عرضه می کنند تخلفی صورت می گیرد، اما برای نمونه مهم ترین مواد مورد استفاده فلافل نخود است که از کیلویی 7هزار تومان تا 12هزار تومان وجود دارد، بنابراین از ارزان ترین قیمت آن استفاده می کنند، البته در برخی از موارد بعضی از اغذیه فروشی ها نه تنها نخود ارزان قیمت استفاده می کنند بلکه از نان خشک برای ساخت فلافل استفاده می کنند.»

آن طور که این اغذیه فروش می گوید:« در برخی از محلات شاهد عرضه پیتزا کوچک هستیم که 7هزار تومان به فروش می رسد، در صورتی که مشتریان یک بار این محصولات را خریداری و مصرف کنند دیگر به سمت این نوع غذا فروشی ها نمی روند.»

  • همه فست فودها مضرند

بیش از 90 درصد مشتریان فست فودها بخصوص فست فود هایی که لقب بمب را به واسطه بزرگی و ارزان قیمتی به خود گرفته اند را جوانان تشکیل می دهند.

یکی از این جوانان که در صف تهیه پیتزا در یکی از اغذیه فروشی های غرب تهران ایستاده، در این باره می گوید:« فست فود خوب و بد ندارد، هر نوع فست فودی که تهیه می شود مواد اولیه آن برای بدن مضر است، بنابراین نمی توان گفت که فست فودهای که گران تر به فروش می رسند مفید ترند، حتی فست فودهایی که در خانه نیز تهیه می شوند مناسب نیستند.»

او که منتظر است تا شماره انتظار پیتزای بزرگش خوانده شود، می گوید:« اگر بخواهیم این پیتزا را در خانه تهیه کنیم بیش از50 هزار تومان برایمان آب می خورد در حالی که در بیرون از خانه با 30 هزار تومان تهیه می شود.»

با یکی از کارکنان اغذیه فروشی ارزان قیمت در دل تهران هم صحبت می شوم، او که خود را «م_زمانی» معرفی می کند؛ درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه برای یک پیتزای ساده چه مقدار مواد مورد نیاز است؟ می گوید:« قارچ کیلویی 12 هزار تومان است که برای یک پیتزا 100گرم مورد نیاز است که یک هزار و 200تومان ، فلفل دلمه 50گرم که حدود یک هزار تومان، خمیر 500تومان، ارزان ترین کالباس در بازار 25هزار تومان است که 150گرم آن حدود 4هزار تومان می شود؛ با سس، ادویه و پنیر پیتزا حدود 10 هزار تومان هزینه مواد اولیه آن می شود، بنابراین ارزان قیمت بودن این نوع فست فود ها تعجب بر انگیز است.»

او می گوید:« قارچ یکی از مواد مورد نیاز اغذیه فروشی هاست، ما از قارچ درجه یک که سفید رنگ باشد استفاده نمی کنیم، قارچ های که چند روز از برداشت آن می گذرد و کمی رنگشان سیاه شده اند و قیمت آن بسیار پایین است خریداری می کنیم، که در غذا به چشم نمی آید، البته ناگفته نباشد که مشکلی برای سلامتی مصرف کننده ندارد.»

  • در صورت تخلف برخورد می کنیم

در پایتخت بیش از 3هزار مغازه فست فود فروشی وجود دارد، که بازار رقابت را بین آنها فشرده کرده است، برای اینکه بیشتر از وضعیت فست فودهای ارزان قیمت باخبر شویم به سراغ «اسدا... احمدی‌« رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان و مواد غذایی تهران رفته ایم.

او در این باره می گوید:« دلایل مختلفی وجود دارد که برخی از اغذیه فروشان قیمت محصولاتشان را پایین ارائه می کنند، برای نمونه اغذیه فروشان ارزان قیمت از کاهو ساده استفاده می کنند، در صورتی که برخی از اغذیه فروشان که محصولات شان را با قیمت بالاتر ارائه می دهند کاهوی پیچ و فرانسوی مورد استفاده قرار می دهند.

یکی دیگر از دلایل، مربوط به خرید مواد اولیه شان است، به طوری که برخی به شکل چک و برخی دیگر نقد خرید می کنند ؛ افرادی که نقد خرید می کنند تخفیف ویژه ای برای آنها لحاظ می شود»

آن طور که« احمدی» می گوید:«برخی از اغذیه فروشان سود خود را در فروش بالا می دانند و به جای 20درصد 10درصد سود برداشت می کنند؛ تنوع بالا در پنیرپیتزا وجود دارد در حال حاضر 50 نوع پنیر در بازار عرضه می شود، اما بیشتر اغذیه فروشی ها برای اینکه مقرون به صرفه باشد پنیرهای مورد نیاز شان را به شکل فله(کیلویی) تهیه می کنند و به شکل بسته بندی خریداری نمی کنند.»

او از دیگر دلایل ارزان بودن برخی از فست فود فروشی ها را مربوط به سوسیس و کالباس عنوان می کند، می گوید:« سوسیس و کالباس با مارک و قیمت های مختلف از درجه یک تا سه در بازار موجود است که همه آنها مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار گرفته اند، اما از لحاظ کیفیت با هم فاصله دارند که باعث ارزان بودن برخی از این مواد غذایی می شود.»

رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان و مواد غذایی تهران در پاسخ به سوال خبرنگار «تجارت» درباره اینکه در صورتی که اغذیه فروشی ها تخلفی را در محصولاتی که ارزان قیمت عرضه می کنند مرتکب شوند برخوردی صورت می گیرد؟ پاسخ می دهد:« ما به ارائه قیمت ارزان اغذیه فروشان کاری نداریم شاید برخی بخواهند محصولی ارائه دهند با هیچگونه سودی برای جلب مشتری که در این زمینه ما ورود پیدا نمی کنیم، اما اگر تخلفی در حوزه بهداشتی و کم فروشی صورت بگیرد حتما با آن واحد صنفی برخورد قانونی صورت می گیرد و پروانه کسب آن واحد باطل می شود و فرد متخلف را به مراجع قضایی معرفی می کنیم. همچنین مسئولان مراکز بهداشت هر 15تا30 روز یک بار از اغذیه فروشی ها بازدید می کنند و در صورتی که تخلفی وجود داشته باشد بازرسان بهداشت اعلام می کنند، ازسوی دیگر پلیس اماکن و بازرسان اتحادیه هرازگاهی به شکل موردی از اغذیه فروشی ها بازدید دارند وآنها را کنترل می کنند، از سوی دیگر مردم می توانند اغذیه فروشی هایی که پروانه ندارند و تخلفاتی را مرتکب می شوند را به اتحادیه گزارش دهند.»

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان و مواد غذایی تهران با اشاره به قیمت هرکدام از مواد غذایی در فست‎فودها، می‎گوید:‌»ما قیمت واحدی برای ساندویج‌ها و پیتزاها نداریم. قیمت تمام ‌شده برای یک واحد از مواد غذایی تا بسته‌بندی با واحد دیگر متفاوت است؛ هر واحد می‎تواند قیمت خود را روی مواد غذاییش بگذارد و با این کار رقابت هم ایجاد کند.»

«احمدی» می افزاید:« تهران کلانشهر بزرگی است و بازرسی از مناطق22گانه تهران کار ساده ای نیست؛ با این وجود در حال حاضر بیش از 3 هزار اغذیه فروشی زیر نظر اتحادیه مشغول به فعالیت هستند و 500اغذیه فروشی دیگر در مرحله تشکیل پرونده هستند که برآورد ما این است که بین 500تا600 اغذیه فروشی بدون پروانه مشغول به کار باشند.»