ربیعی در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

گروه سیاسی: سخنگوی دولت گفت: دولت تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در کنار مردم است و در مدت باقیمانده خود به کار خود ادامه می‌دهد و هر گونه شایعه در این‌باره پیشاپیش تکذیب می‌شود.

«علی ربیعی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با قدردانی از کسانی که در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن با هر گرایش و عقیده‌ای و با همه انتقاداتی که وجود داشت شرکت کردند، اظهار داشت: راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال برای همه ما اهمیت فوق‌العاده داشت. در کنار همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی کماکان مردم در صحنه هستند. در اصول اساسی هم‌نظر هستند و این برای دولت و همه ما مغتنم است.

وی درخصوص موضوعات مطرح شده در نشست امروز دولت اظهار داشت: در جلسه امروز بحث بارش برف در برخی مناطق کشور مطرح شد. تلاش‌های زیادی صورت گرفت که راه‌های اصلی باز شود البته هنوز مشکلاتی وجود دارد ولی عمده راه‌های اصلی باز شده است. سخنگوی دولت بیان کرد: در روستاها گاز قطع نشده است. در برق کمی مشکل داشتیم که تامین اعتبار شد و از تمامی استان‌های کشور نیرو اعزام شد به طوری که تعداد روستاهایی که اکنون برق ندارند، کاهش پیدا کرده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشی که امروز وزیر نیرو ارائه کرد، ‌در اثر بارش برف ۹۰ هزار مشترک دچار مشکل شده بودند که در حال رفع آن هستیم و امیدواریم برق روستاها را به طور کامل وصل کنند.

  • پیش بینی برای بارش‌های فروردین ماه

وی همچنین گفت: بحث دیگری که امروز در دولت مطرح شد این بود که توصیه می‌شود مسافرت انجام نشود. حتی زمانی که جاده‌های اصلی بسته می‌شود برخی اصرار دارند و از جاده‌های فرعی عبور می‌کنند.

سخنگوی دولت پیش‌بینی بارش‌های فروردین‌ماه را از دیگر موضوعات مطرح در نشست امروز عنوان کرد و افزود: استان‌هایی که احتمال بارش در آنها وجود دارد اعلام خواهند کرد. پیش‌بینی‌های سه‌ماه معمولا با ۷۰ درصد تقریب درست بوده است. برخی از استان‌ها ممکن است در بارش‌ها دچار مشکل شوند که رییس جمهوری امروز روی این موضوع تاکید داشتند و وزیر نیرو هم روی سدها و همچنین روی رها کردن آب مسائلی را مطرح کردند که در استان‌هایی که دچار بارش‌ خواهند شد، غافلگیر نشویم.

سخنگوی دولت ادامه داد: توصیه این است که به نظرات اداره هواشناسی و اخطارهای پلیس راه توجه شود و زمانی که اعلام می‌کنند حرکت نکنید، این حرکت صورت نگیرد. چرا که زمانی که جاده قفل می‌شود خیلی از اهالی آن منطقه دچار مشکل می‌شوند. وی با اشاره به مصوبات هیات دولت تصریح کرد: درگذشته مصوبه‌ای برای ایثارگران داشتیم که طبق آن صندوق توسعه ملی مکلف بود، ۱۵ درصد از منابع خود را به ایثارگران بدهد که این ابهام داشت چرا که شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در آن تداخل داشت.

سخنگوی دولت افزود: امروز تصمیم خوبی به پیشنهاد بنیاد شهید اتخاذ شد که در قالب آن شرکت‌هایی که بیش از ۵۰ درصد سهامشان متعلق به ایثارگران است می‌توانند مشمول این تسهیلات شوند به شرط اینکه تا پایان دوره بازپرداخت، سهم ایثارگران کمتر از ۵۰ درصد نشود و از آن تفسیری که در گذشته می‌شد که به فرد ایثارگر داده می‌شود و شامل شرکت نمی‌شود، تعمیم پیدا کرد و ظرفیتی ایجاد شد تا ایثارگران بتوانند از اعتبارات صندوق توسعه ملی‌ استفاده کنند.

  • افزایش ۳۰ درصدی فوق العاده جذب کارکنان شهرداری

ربیعی ادامه داد: امروز در جلسه دولت تصمیمی نیز درخصوص فوق‌العاده جذب کارکنان ثابت و رسمی شهرداری اتخاذ شد که ۳۰ درصد فوق‌العاده جذب آنها افزایش پیدا کرد.

وی همچنین از اصلاح اساسنامه جامعه مشاوران رسمی و مالیات خبرداد و گفت: به این اساسنامه رشته‌های حسابداری و حسابرسی اضافه شدند و پروانه کار حرفه‌ای برای آنها صادر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در فارغ‌التحصیلانی که قبلا در این رشته‌ها مرتبط داشتیم، بتوانند بازار کار جدید پیدا کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره بحران سازی‌هایی که از سوی مخالفان دولت ایجاد می‌شود، گفت: دولت تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ دولت در کنار مردم است و به آینده دهه جدیدی نگاه می کند و در مدت باقیمانده خود به کار خود ادامه می دهد؛ هر چه شایعه در این باره است پیشاپیش تکذیب می‌شود.

  • باید همان جمهوریتی که امام فرمود را دنبال کنیم

وی منظور از دهه جدید را دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و در پاسخ به سوالی در باره جمهوریت نو گفت: ما جمهوریت نو نداریم و همان چیزی که امام گفت یعنی «جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر»؛ را می خواهیم. باید همان جمهوریتی را که امام فرمود، دنبال کنیم که اساس آن انتخاب آزادانه ملت باشد.

ربیعی تصریح کرد: اگر از نو بودن یک جمهوری بحث می شود این است که با انتخابات، نو بودن جمهوری را داریم و فصل‌های جدیدی را تجربه می‌کنیم و فرصت صندوق‌ها باید همواره برای مردم فراهم باشد؛ همانطور که رییس جمهوری گفتند هر جا پایه های تغییر در جامعه ای وجود داشته و صندوق محور باشد آن جامعه با ثبات روبرو می‌شود و نظام ما نیز صندوق محور است.

سخنگوی دولت گفت: همه آنها که درباره صندوق‌ها تصمیم می‌گیرند و برای چگونگی مشارکت مردم زمینه‌سازی می‌کنند باید به این امر وفادار باشیم که صندوق ها پایه‌های تغییرات نظر مردم است و این چیزی است که ثبات، پایداری، توسعه و پیشرفت ایران را تضمین می‌کند.

  • مردم از صندوق ناامید شوند جامعه روز خوش نخواهد دید

وی خاطرنشان کرد: در جامعه ای که مردم از صندوق‌ها ناامید شوند جامعه روز خوش نخواهد دید؛ چهل سال انقلاب ما مبتنی بر صندوق بود است و انقلاب اسلامی نیز انتخاب بود و امام راحل در اوایل انقلاب پایه‌های صندوق را گذاشتند.

ربیعی همچنین درباره زمان ابلاغ قانون شفافیت منابع مالی تبلیغات انتخاباتی نمایندگان از سوی رییس جمهوری گفت: آمار دقیق را ندارم، می‌پرسم و اعلام می کنم.

رییس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد؛

گروه سیاسی: رئیس ستاد انتخابات کشور از رقابت بیش از ۷ هزار نفر برای ورود به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، جمال عرف با اشاره به اینکه اسامی داوطلبان انتخابات مجلس که تاییدصلاحیت شده اند به فرمانداری‌ها ابلاغ شده است، اظهارداشت: در این انتخابات ۷ هزار و ۱۴۸ نفر برای ۲۹۰ کرسی نمایندگی در مجلس رقابت می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت وگو با صداوسیما با اعلام خبرِ اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در شورای نگهبان، گفت: یک اتفاق مهمی که در این جا افتاده این است که ما احراز نشدن صلاحیت نداریم، در واقع یا نامزدها تایید شده اند و یا رد شده اند. براساس آنچه به ما اعلام شده است ۷ هزار و ۱۴۸ نفر در کل کشور تاییدصلاحیت شده اند و ۷ هزار و ۲۹۶ نفر صلاحیتشان تایید نشده است، کسانی که صلاحیتشان تایید شده امروز برای همه فرمانداری‌های سراسر کشور اسامی شان ارسال شده است.

عرف با بیان اینکه براساس تقویم انتخابات باید امروز اسامی به صورت آگهی به همه حوزه‌ها ابلاغ شود، تصریح کرد: احتمالا ما بحث نقل و انتقال برخی از نامزدها به حوزه‌های دیگر را خواهیم داشت، تا الان تعدادی نقل و انتقال صورت گرفته است که ما اعلام کرده ایم و ممکن است تعدادی برای روزهای آینده بماند که به محض اطلاع ما هم ابلاغ خواهیم کرد.

وی افزود: ۲۴ بهمن ماه وارد مرحله تبلیغات نامزدهای انتخاباتی می‌شویم، به همه نامزدها و ستادها و کسانی که آن‌ها را پشتیبانی می‌کنند اعلام می‌کنیم که قانون را رعایت کنند و وارد بحث تخلفات تبلیغاتی نشویم؛ شورای نگهبان و ستادی که در قوه قضاییه بدین منظور تشکیل شده نسبت به تخلفات ورود خواهند کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: ما ۲۹۰ کرسی نمایندگی در مجلس داریم و اگر این عدد را تقسیم بر تعداد داوطلبان انتخابات مجلس کنیم، رقابت برای هر کرسی قابل توجه خواهد بود؛ البته در بعضی از حوزه‌ها تعداد داوطلبان نسبت به تعداد صندلی مختص به آن حوزه کمتر یا بیشتر است که فرمانداری‌ها می‌توانند وقتی اسامی اعلام شد محاسبه کنند چند نفر در آن حوزه انتخابیه برای یک حوزه رقابت می‌کنند.

«تجارت» به بهانه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه گردشگری بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: گردشگری را صنعت پولساز آینده می دانند. در عین حال هم اکنون کشورهای بسیاری اعم از توسعه یافته و غیر آن درآمد سرشاری از راه گردشگری حاصل می کنند و توانسته اند از همین راه ایجاد اشتغال کنند و بیکاری را مهار کنند. این کشورها با رونق گردشگری اقتصاد شان را سامان بخشیده اند و ضمن آن تصویر و دورنمای خوبی را از مردم و سرزمین خود به جهانیان ارائه داده اند و به این وسیله به تبلیغ فرهنگ و تمدن شان پرداخته اند و چشم انداز مطلوبی را پیش چشم مردم سرزمین های دیگر گسترش داده اند و با استفاده از این امکان و فرصت طلایی امنیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را برای کشور خود به ارمغان آورده اند. ایران اما هچون همیشه که در عرصه های مختلف مشغول فرصت سوزی است در این عرصه هم به همین روال مخرب ادامه می دهد و با وجود همه ادعایی که در دولت های مختلف مطرح می کند پیشرفت قابل محسوسی از خود نشان نداده است. این در حالی است که ایران به لحاظ تعداد و تنوع جذابیت های گردشگری اعم از تاریخی، طبیعی، جانوری، مردم شناسی، سلامت، کویر، ورزشی و عرصه های دیگر در زمره کشورهای برتر قرار دارد.

  • نمایشگاه و دیگر هیچ

زیرساخت های گردشگری کشور با آنچه که قرار بوده ایجاد شود فاصله بسیار دارد. این موضوع اگر چه با یک بررسی نه چندان عمیق قابل دستیابی است اما با مراجعه به نمایشگاهی که روز گذشته تحت عنوان «سیزدهمین نمایشگاه گردشگری» در تهران افتتاح شد به خوبی دانسته می شود. غرفه داران و شرکت کنندگان در این نمایشگاه همچون همیشه با ارائه محصولات و بروشورهایی از استان های مختلف به همان روالی که هرساله در تهران و سایر کلان شهرها و شهرستان های کشور برگزار می شود در غرفه های خود حاضر شده بودند و تغییر محسوسی نسبت به نمایشگاه های قبلی مشاهده نشده بود. به تعبیر دیگر یک بازدید کننده به هیچ وجه نمی تواند دریابد که این نمایشگاه قرار است کدام مشکل از کوه مشکلات گردشگری را از پیش پای گردشگر و فعال گردشگری و صنعت گردشگری بردارد. در یک کلام نمایشگاه گردشگری یک طرح بی رمق و آیینه وضعیت گردشگری کشور است که چند دفتر فروش بلیط، تعدادی غرفه با گلیم و گبه و پارچه رنگی و کاسه و کوزه و ظروف فلزی تولید شهرهای مختلف کشور و در بعضی موارد مردان و زنانی با پوشش محلی را در خود جای داده است.

  • توسعه گردشگری روی کاغذ

اظهارات کلی و تکراری مقامات نیز نشان از آن دارد که توسعه گردشگری فعلا فقط بر روی کاغذ صورت گرفته است چنانچه علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در آیین افتتاح «سیزدهمین نمایشگاه گردشگری» از تکمیل سند اقدام ملی گردشگری تا ابتدای تابستان سال آینده خبر داد و گفت: «امیدوار هستیم تا به ثمر رسیدن این مهم تا بتواینم روند گردشگری را آنچنان که باید توسعه بخشیم و به ثمر رسانیم و شاهد رشد آن باشیم». ولی‌اله تیموری،معاون گردشگری کشور نیز در سخنرانی خود در افتتاحیه این نمایشگاه به جای اشاره به واقعیت هایی که مانع توسعه گردشگری شده اند شعار داد:«ما فعالان گردشگری و صنایع‌دستی گردهم آمده‌ایم تا یکبار دیگر تاکید کنیم که گردشگری ابزاری برای صلح بر گفتگو و همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌ها و جوامع بشری است که در سطح بین‌الملل و در سطح داخلی محقق می‌شود».

  • تکلیف ما با گردشگری روشن نیست

در واقعیت و در خارج از طرح های کاغذی مسئولان، موضوع گردشگری در ایران هنوز به مرحله پایدار و قابل اتکایی درست پیدا نکرده است. در این باره چندی پیش نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگری در کشور ما یک سهل و ممتنع شده است، گفت: سهل است برای این که امکانات و ظرفیت ها و آثار تاریخی لازم و شخصیت فرهنگی مردم را داریم؛ممتنع است زیرا تکلیف ما با این مساله روشن نیست. فرج‌الله رجبی در گفت و گو با ایرنا افزود: گردشگری مثل مقوله ایرانی بودن است که برخی با نگاه ابهام و تردید و شک به آن نگاه می‌کنند،یکبار نمی‌نشینیم تا تکلیف خود را با این‌ها روشن کنیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که تریبون‌های رسمی به گردشگری نگاه تردیدآمیز دارند نمی توانیم این حوزه را توسعه دهیم لذا باید تکلیف خود را روشن کنیم. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در بعضی از حوزه های گردشگری به دلیل الزامات خاص فرهنگی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم اما در بعضی از حوزه‌ها می‌توانیم و باید درآمد داشته باشیم و آماری که از این ماجرا داده می‌شود ناراحت کننده است.

رجبی اظهار کرد: بوم‌گردی راه افتاده است اما بوم‌گردی در مقابل این همه ظرفیت میراثی اولویت چندم است؟ بوم‌گردی برای کسانی اولویت است که این همه ظرفیت ندارند در حالی که در استان فارس آثار باستانی زیادی وجود دارد و در کنار آن نیز با توریسم سلامت و توریست فرهنگی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مشکل عمده در گردشگری این است که ما خودمان نسبت به گردشگری تعیین تکلیف نکردیم، حداقل ننشسته‌ایم به صراحت بگوییم این نوع گردشگری را قبول داریم و این نوع را قبول نداریم و به همین دلیل است که وقتی یک مرکز گردشگری راه‌اندازی می‌شود یک عده شروع به سر و صدا می‌کنند که فساد شد. رجبی بیان کرد: تا تکلیف خود را با گردشگری مشخص نکنیم همه برنامه‌های گردشگری ما در سایه خواهد بود.

وزیر اقتصاد مطرح کرد؛

گروه بورس: وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه دشمن در این شرایط تمام تلاش خود را معطوف کرده که سرمایه گذاران خارجی سرمایه های خود وارد ایران نکنند، گفت: ثبت سرمایه گذاری خارجی در کشور به رغم تمامی کارشکنی ها، ایجاد موانع و محدودیت ها از سوی دشمن ۵۰ درصد بیشتر از ۱۰ ماهه سال گذشته بوده است.

فرهاد دژپسند در گفتگویی رادیویی ضمن بیان این‌که برنامه‌های دشمن برای آسیب وارد کردن به اقتصاد کشور با حضور پررنگ و مؤثر مردم به شکست انجامیده است افزود: کشور در دو سال اخیر شرایط بسیار سخت و دشواری را تجربه کرده است.

وی اظهارداشت: دشمن پس از 40 سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان به‌خیال خام خود به‌دنبال این است که نظام را دچار چالش جدی کند اما حضور پررنگ مردم در اقتصاد کشور مانع از این شد که دشمن به اهداف
خود برسد.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: این‌که دشمن صادرات نفت ایران را تحریم می‌کند و سعی دارد حتی یک بشکه هم نفت صادر نشود و همین‌طور صادرات غیرنفتی در حوزه پتروشیمی، فولاد و کالاهای دیگر را مورد تحریم قرار می‌دهد به‌سبب این است که کشور نتواند ارز مورد نیاز خود را تأمین و در عین حال شتاب حرکت تجارت خارجی را کُند کندو به یک معنا پویایی و نشاط از اقتصاد مملکت رخت بربندد.

وی اضافه کرد: حجم تجارت خارجی کشور در 10ماهه سال جاری مشابه 10ماهه در سال گذشته بوده و این نشان می‌دهد برنامه‌های دشمن در این زمینه به شکست انجامیده است.

دژپسند بیان داشت: دشمن در این شرایط تمام تلاش خود را معطوف کرده که سرمایه گذاران خارجی سرمایه‌های خود را وارد ایران نکنند.وی ادامه داد: ثبت سرمایه گذاری خارجی در کشور به‌رغم تمامی کارشکنی‌ها، ایجاد موانع و محدودیت‌ها از سوی دشمن 50 درصد بیشتر از 10ماهه سال گذشته بوده است.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: جدا از این بورس ایران در شرایط فعلی تحرک بسیار خوبی داشته به‌طوری که روزانه 7 تا 10 هزار میلیارد تومان خرید و فروش سهام در این بازار صورت می‌گیرد. وی اضافه کرد: تمامی این دستاوردها نشان می‌دهد برنامه‌های دشمن به شکست انجامیده است.

دژپسند ابراز کرد: تحریم‌ها، فشارها و محدودیت‌ها نه اینکه اثر نداشته بلکه اثر داشته اما همت و مقاومت مردم کنار مسئولان سبب شده برنامه‌های دشمن یکی پس از دیگری با ناکامی روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی سازمان‌های جهانی مثل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی این است که شرایط اقتصادی ایران از نظر رشد اقتصادی و تورم در سال آینده بهتر خواهد بود.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: پایه و اساس انقلاب اسلامی این بوده که امور مردم به خود مردم واگذار شود حال اگر در اقتصاد هم تلاش‌ها برای مردم‌بنیان کردن اقتصاد ادامه یابد به‌طورحتم به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

وی همچنین گفت: اگر دولت سیاست‌گذار و ناظر باشد و امور به مردم واگذار شود بدون شک اقتصاد مملکت در مسیر رشد و بالندگی قرار خواهد گرفت و تمامی برنامه‌های دشمن را با شکست مواجه می‌سازد.

وزیر صنعت بیان کرد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزیر صنعت گفت: درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته است لذا معادن بهترین جایگزین نفت برای توسعه درآمدهای دولت به شمار می‌روند.

رضا رحمانی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح کارخانه شمش طلا در بردسکن خراسان رضوی افزود: هم اکنون بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد و وضعیت کشور از نظر معادن بسیار مطلوب است، اما اکتشافات ما تاکنون فقط در سطح بوده و کمتر در عمق انجام شده است درصورتیکه اکتشافات در عمق کشور را به ظرفیت بیشتر در حوزه معدن می‌رساند.

وی با بیان اینکه هر واحدی که افتتاح می‌شود یک تاکتیک در جنک اقتصادی است ادامه داد: امسال در تمام نقاط کشور شاهد اجرای این تاکتیک و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف صنعتی بوده‌ایم.

وی گفت: در دهه فجر امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسید در حالی که هنوز پروژه تولید آلومنیم جنوب کشور در نوبت بهره‌برداری است و همین پروژه به تنهایی ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد.

رحمانی افزود: به زودی طرح صنعتی تولید عناصر نادر خاکی در استان البرز را به بهره‌برداری خواهیم رساند که این عناصر در دنیا نادر و محدود است. همچنین طرح‌های بزرگ صنایع معدنی از جمله طرح‌های فولادی سنگان خواف در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد که جزو صنایع بزرگ معدنی کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه هم اکنون صنایع فولادی در کشور پابه پای صنایع پتروشیمی در حال توسعه است ادامه داد: امسال هفت محور راهبردی برای توسعه صنایع، معادن و تجارت تعریف شد که بخشی از آن مربوط به معادن و صنایع معدنی بود و در این راستا ۷۳ ماموریت و هدف در حوزه معادن تعریف شد که طرح‌های ویژه در حوزه مس از آن جمله است.

وی گفت: درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته است لذا معادن بهترین جایگزین نفت برای توسعه درآمدهای دولت به شمار می‌روند.

رحمانی افزود: تقویت زنجیره ارزش فلزات اساسی، نوسازی معادن و بسیاری از برنامه‌های دیگر جزو اولویت‌های ما برای توسعه معادن و صنایع معدنی در سال جاری است.

وی ادامه داد: در شرایطی که درآمد دولت کاهش یافته است، راهبرد ما استفاده از سرمایه‌های مردمی است، لذا سرمایه گذاری در این حوزه افزایش قابل توجهی داشته بطوریکه امسال سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در حوزه "ایمیدرو" طرح آماده افتتاح داریم.

وی گفت: خودکفایی در تولید جزو برنامه‌های امسال است و در این راستا امسال موفق شدیم کارخانه تولید الکترود را در کشور احداث و تجهیزات آن را نیز وارد کشور کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال تحریم‌ها در حوزه تولید شدت گرفت، افزود: به نظر می‌رسید شرایط جدید ما را دچار مشکل کند اما از این شرایط فرصت ساخته و در حوزه معدن و اکتشافات، انقلاب معدنی ایجاد کردیم.

مدیر عامل کارخانه شمش طلای بردسکن نیز در این مراسم گفت: کارخانه شمش طلای ۲۴ عیار با گرید ۹۹.۹۹ و سرمایه‌گذاری ثابت ۱۲۰ میلیارد تومان امروز ( چهارشنبه) در این شهرستان بهره‌برداری شد. محسن خرسند افزود: ظرفیت تولید کارخانه ۲۲۰ کیلو گرم در سال می‌باشد و برای ۱۸۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

  • درصد پوشاک مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود

در خبری دیگر، وزیر صنعت، گفت: ۹۰ درصد انواع پوشاک مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود.

رضا رحمانی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از طرح توسعه واحد نساجی شهرستان بردسکن خراسان رضوی طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: با این حال در حوزه نساجی، پوشاک و پارچه نیاز بیشتری به تولید داریم و امسال این حوزه جزو پروژه های ویژه این وزارتخانه است.

وی با اشاره به تقویت زنجیره تولید نساجی ادامه داد: امسال در حوزه پارچه و نساجی چند واحد به بهره‌برداری می‌رسد و چند واحد نیز در حال احداث است.

وی با بیان اینکه در برخی موارد مربوط به پارچه به خودکفایی رسیدیم و واردات در این خصوص متوقف شده است گفت: پیش از این در حوزه چادر مشکی حدود ۹۰ درصد نیاز کشور از خارج تامین می‌شد اما با طرح های جدید در حوزه تولید پارچه چادر مشکی که به زودی به اجرا در می‌آید طی ماه های آتی پارچه داخلی چادر مشکی با کیفیت مطلوب به بازار عرضه می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از اردیبهشت امسال تاکنون بسیاری از صنایع مانند فولاد، مس، آلومینیم و خودرو تحریم بودند اما در این بخش افزایش تولید ویژه‌ای داشته‌ایم.

وی ادامه داد: امسال صنایع نساجی جزو پروژه‌های دارای اولویت است و دولت حوزه نساجی را جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

وی گفت: واردات کالا براساس ثبت سفارش و نیاز داخل انجام می‌شود و در صورتی که هر واحد تولیدی بتواند کالا را با کیفیت و به اندازه نیاز داخل تولید کند واردات آن کالا متوقف می‌شود که در این راستا امسال هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه وارداتی حذف شده و جلوی واردات این اقلام گرفته شده است.

رحمانی با اشاره به محدودیت‌های درآمدی دولت افزود: امسال تلاش کردیم از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸، منابع صندوق توسعه ملی و منابع دیگر در قالب پروژه‌های اقتصادی تسهیلات بسیار به بخش تولید اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: سعی کردیم منابع مالی موجود را به صورت بهینه به پروژه های اقتصادی تخصیص دهیم تا طرح ها به بهره‌برداری کامل برسند که از جمله این واحدها، نساجی بردسکن است که امروز از آن بازدید شد، منابع مالی این واحد نساجی از بانک صنعت و معدن تامین می‌شود.

وی گفت: مشکل اصلی در شرایط کنونی کمبود نقدینگی است که با همکاری بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی، از طریق شیوه‌های نوین مالی از جمله بازار سرمایه یا انتشار اوراق مشارکت و همچنین تشکیل صندوق‌های خاص تلاش کردیم از همه منابع موجود برای جبران این کمبود بهره‌ بگیریم.

رحمانی افزود: مهمترین درخواست ما از بانک‌ها این است که با صنعت همراهی کرده و منابع موجود را در اختیار بخش تولید قرار دهند.

رانت‌خواران به دنبال ایجاد التهاب در اقتصاد

رئیس بانک مرکزی گفت: ۵۰ درصد توان ما صرف خنثی کردن توطئه رانت خواران داخلی می‌شود.عبدالناصر همتی در گفتگوی رادیویی افزود: متاسفانه در جنگ و فشار اقتصادی و تحریم های همه جانبه دشمنان خارجی ما درگیر عده ای فرصت طلب و رانت خوار هستیم که سعی بر ایجاد التهاب در جو روانی جامعه دارند.وی افزود: پر واضح است سرچشمه این حرکات منفی خارج از ایران است که اجازه نمی‌دهند تعادل در سیستم اقتصادی ایجاد شود.همتی از تلاش بانک مرکزی در مقابله با پولشویی و اختلاس های داخلی خبر داد و افزود: با اقدامات مناسب و شفاف سازی سعی می‌شود از رانت و پولشویی و ثروت اندوزی فرصت طلبان جلوگیری بعمل آوریم و آسایش و رفاه را برای مردم فراهم کنیم.

 

نرخ رشد اقتصادی برای افق پیش رو منفی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه حال اقتصادی ایران خوب نیست، اظهار داشت: این امر یک واقعیت است، ما در کشور با شرایطی مواجه هستیم که نرخ رشد اقتصادی نه تنها منفی است، بلکه برای افق پیش رو هم همچنان منفی خواهد بود.به گزارش مهر، حسین سلاح ورزی، با اشاره به نرخ تشکیل سرمایه در کشور نیز، عنوان کرد: نرخ تشکیل سرمایه در کشور ایران منفی است، مثبت شدن تشکیل شدن سرمایه و اشتغال مثبت چشم انداز طولانی‌تری را می‌طلبد.سلاح ورزی همچنین به وضعیت صادرات کشور اشاره کرد و گفت: به واسطه تحریم‌های بین المللی، نه تراکنش مالی ممکن است و نه اینکه عملیات لجستیک حمل و نقل و صادرات به راحتی انجام می‌شود.

 

پاکستان و افغانستان بازار هدف تولیدات صادرات محور

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به این‌که یکی از اهداف ما رسیدن به بازارهای هدف منطقه‌ای در حوزه تولیدات صادرات محور است، گفت: این منطقه آزاد از استقرار واحدهای دانش‌بنیان در منطقه حمایت و پشتیبانی می‌کند.عبدالرحیم کُردی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در منطقه آزاد چابهار با محوریت تولید صادرات محور، اظهار کرد: در این حوزه آنچه برای ما در چابهار مهم بوده رسیدن به بازارهای هدف منطقه‌ای است.وی با یادآوری این‌که مدت زیادی از تمرکز بر تولید برای تأمین نیاز داخلی و صادرات محور در منطقه آزاد چابهار نمی‌گذرد، افزود: با این وجود شاهد استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران داخلی هستیم

سرمقاله

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

اگر بپذیریم که انقلاب با عبور از چهل سالگی وارد دوره بلوغ خود شده و در مدار ثبات قرار گرفته است تا جایی که در عرصه های مختلف سیاسی و علمی و اجتماعی و بین المللی حرف های زیادی برای گفتن دارد اما در حوزه اقتصاد کار نکرده بسیار است و به حکم این که توسعه بایستی متوازن باشد بنابراین اقتصاد ...کشور نیز بایستی به مرحله ای از رشد و ثبات برسد و به خصوص نگرانی معیشتی مردم بایستی از حالت حاد و بحرانی خارج شود، بنا بر این تا آن زمان مقوله اقتصاد همچنان مهمترین و اصلی ترین اولویت کشور و انقلاب و نظام خواهد بود. یکی از راه هایی که این مهم را تسهیل می کند مشارکت بیشتر بخش خصوصی است. درست است که دولت بایستی همچنان در عرصه کلان اقتصادی حضور داشته باشد و بر کل جریان اقتصاد هم نظارت کافی و لازم داشته باشد اما بخش خصوصی نیز بایستی در عرصه اقتصاد بازیگری جدی به حساب آورده شود و این خصیصه دوران مدرن است که با کوچک سازی و چابک سازی دولت سهم بیشتری برای بخش خصوصی منظور شود. امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا عهده دار اصلی اقتصاد بخش خصوصی است و از این حیث دست دولت برای پرداختن به برنامه ریزی و جهت دهی به سیاست های اقتصادی کاملا باز است و از فرصت بیشتری برای نظارت بر عملکرد فعالان اقتصادی برخوردار خواهد بود. در ایران اما بخش خصوصی همچنان گرفتار بدیهیات و امور اولیه است که عمده ترین آن ها همانطور که گفته شد دخالت گسترده دولت در امر اقتصاد است. مشکل بعدی بخش نامه های متعدد و پرشماری است که داد همین بخش خصوصی نیم بند کشور را هم درآورده است. یک مشکل دیگر دشواری و در بعضی موارد غیر ممکن بودن تبادلات پولی و بانکی است که بالاخره برای تقویت تجارت خارجی می بایستی این بخش مهم و کلیدی تسهیل شود و پرداخت و دریافت ارز حاصل از صادرات و واردات با کمترین مانع ممکن صورت پذیرد. دیپلماسی اقتصادی که با مشکل قبلی هم همپوشانی دارد یکی دیگر از موانع عمده پیش پای فعالان بخش خصوصی است که وزارت امور خارجه کشور بیش از همه در این مورد مسئولیت دارد. چه مسئولان دولتی و چه نمایندگان آن ها در سخنرانی ها و در نشست های مشترک از حضور جدی این بخش در اقتصاد حمایت می کنند اما در عمل اتفاق خاصی نمی افتد چون جان دولت به انحصار تام و تمام اقتصاد بسته است و حاضر نیست آن را رها کند. به تعبیر دیگر دولت با دست پس می زند و با پا پیش می کشد، قولش را می دهد اما عمل نمی کند. این در حالی است که اگر طی این همه سال اگر واقعا عزم جدی برای مشارکت بخش خصوصی وجود داشت، این اتفاق تا به حال رقم خورده بود.

یادداشت

مهدی رضا خانی

روزنامه نگار

صحنه های دلخراش از یک ویدئو در فضای مجازی منتشر شده که در آن کودک خردسال چینی بعد از 7 شبانه روز دوری یرای دیدن مادر پرستارش به بیمارستان مراجعه می کند اما آنها از وحشت انتقال ویروس تنها می توانند از فاصله دور بر روی هم آغوش بگشایند و با هم صحبت کنند.در آخرین صحنه فیلم در حالی که دست های...کودک چینی در انتظار آغوش مادرباز می ماند مادر در حال رفتن قولمی دهد که هیولا را نابود می کند و به خانه باز می گردد. هیولای چینی تا به امروز بیش از 1000 نفر را کشته و هزاران نفر را بین مرگ و زندگی گرفتار کرده و جهانی را به وحشت انداخته است. بیماری های واگیر دار همواره کابوس بشر بوده اند. طاعون، وبا، سل، جزام در هر هجوم هزاران انسان را به کام مرگ برده اند. و روح جوامع را در هم پاشیده اند. یاد آوری صحنه های جگر سوز و دلخراش از انسان ها مستاصل در خرابه ها در انتظار مرگ، وحشت آفرین و ترسناک است.

اما هیولاها به مدد علم و دانش بشری سال ها بود که رفته بودند و واکسن ها آدمیان را در مقابل هیولاها مصون کرده بودند. اما شوربختانه دوبار بازگشته اند و با جهش های چندباره با مقاومتی دو چندان در مقابل ما و آنتی ویروس ها قد علم کرده اند.

هیولاها قبل از آنکه انسان را بکشند انسانیت را می کشند. احساسات را از بین می برند. ‌ دست دادن ، بغل کردن و بوسیدن عاطفی ترین رفتار انسانی با اولین هجوم ویروس ها تعطیل می شوند. ویروس ها بین مردمان فاصله ایجاد می کنند. انسان ها ناقل مرگ می شوند . از هم فرار می کنند. کسی بر پیشانی این بیماران دست محبت نمی کشد. هیچکس آغوش برایشان باز نمی کند و حتی عزیزترین کشتگان را بدون بوسه ای روانه قبرستان می کنند. اما آدمی به امید زنده است، خدا لطفی بکند و مادر چینی باز گردد کودکش را به آغوش بکشد، داستان ها برایش تعریف کند و صبح طلوع کند در حالی که هیولا رفته باشد

در گفتگوی تلفنی با استاندار صورت گرفت؛

گروه سیاسی: رییس جمهوری در گفت وگویی تلفنی با استاندار گیلان در جریان آخرین گزارش‌ها درباره مشکلات ناشی از بارش سنگین برف در این استان قرار گرفت و دستورات لازم را برای تسریع در روند خدمت رسانی به مردم و کاستن از مشکلات ناشی از این بارش‌ها صادر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی با «ارسلان زارع» از وی خواست تا همه امکانات استان را برای کمک رسانی به مردم بکار بگیرد.

استاندار گیلان نیز در این تماس تلفنی، گزارشی از اقدامات انجام شده برای کمک رسانی به کسانی که در جریان بارش سنگین برف در این استان گرفتار شده‌اند، ارائه کرد.

بارش برف که از شامگاه یکشنبه در مناطق مختلف استان گیلان آغاز شده بود و تا روز گذشته(سه شنبه) ادامه داشت موجب قطعی آب و برق جمعیت زیادی در شهرستان های مختلف و مسدود شدن بخش زیادی از جاده های روستایی و نیز آزادراه رشت - قزوین و برخی دیگر از محورهای اصلی جاده ای شده بود.

میزان بارش برف اندازه گیری شده در ایستگاه های هواشناسی گیلان تا اواخر سه شنبه شب در ارتفاعات تا یک و نیم متر اعلام شد.

طبق اعلام راهداری استان گیلان در ارتفاعات این استان بیش از دو متر برف بر زمین نشسته است.

همچنین قرار شد محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه نیز به عنوان نماینده رییس جمهوری و دولت عازم منطقه شود و از نزدیک با مردم و مسوولان محلی گفت وگو و مشکلات را بررسی کند.

رئیس سازمان غذا و دارو؛

گروه سیاسی: رئیس سازمان غذا و دارو از صادرات دارو از ایران به ازای واردات غذا از کشورهای مختلف از جمله آمریکای جنوبی خبر داد.

محمدرضا شانه ساز در نشست خبری در محل سازمان غذا و دارو گفت: این اقدام موجب ورود داروهای ایرانی به کشورهای مختلف و توسعه صادرات می شود و به این ترتیب کشورهای دیگر با کیفیت داروهای ایرانی و قیمت مناسب این اقلام آشنا می شوند.

وی افزود: مبادله دارو و غذا امر جدیدی نیست و مدتهاست انجام می شود. یکی از موانع این صادرات این است که کشورهای بزرگ می دانند ورود ایران به بازار دارویی کشورها بازار آنها را تحت شعاع قرار می دهد.

شانه ساز گفت: البته اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مانعی در برابر این صادرات هست اما موجب ممنوعیت این نوع صادرات نمی شود زیرا ارز را به صندوقی زیر نظر بانک مرکزی واریز می کنند.