نگاه حکومت‌ها به زن میزان پایبندی به عدالت

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه موضع شخصیت‌ها، دولت‌ها و حکومت‌ها نسبت به مقوله زن میزانی برای سنجش پایبندی آنها به عدالت است، گفت: رئیس جمهوری و دولت تدبیر به زنان به عنوان ابزار و شهروند درجه دو نگاه نکردند و تلاش بر این بوده که رویکرد و سیاست‌های دولت برگرفته از قرآن کریم و سیره نبوی و ائمه باشد و نه اسناد خارجی. به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار افزود: دولت تدبیر و امید هرگز دوگانه‌های تحصیل- کار و خانواده- فرزندآوری را باور نداشته و سعی بر این بوده که تعادل را در اندیشه و سبک زندگی زنان به منصه ظهور برساند به نحوی که فردیت زن قربانی خانواده نشده و زنان را نیازمند قیم و سرپرست ندانند.

 

کارزار دروغ‌پراکنی آمریکا در مقابل ایران

نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به ادعاهای مقامات آمریکایی درباره توقیف تسلیحات ارسالی به یمن و ادعای ارتباط آن با جمهوری اسلامی ایران نوشت: کارزار دروغ پراکنی آمریکا در مقابل ایران ادامه دارد. روانچی افزود: جدا از ادعاهای پوچ مبنی بر توقیف سلاح‌های ایرانی به مقصد یمن، ایالات متحده از گزارش سازمان ملل سوء استفاده می‌کند تا بگوید ایران، مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان است. در واقع، این گزارش هیچ اشاره‌ای به مسئولیت ایران ندارد. به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی گفت:گزارش کمیته کارشناسان سازمان ملل منتشر شد که در آن، موضوعاتی از جمله ارسال سلاح به یمن، حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و دیگر مسایل مرتبط با یمن وجود دارد.

 

آمریکایی ها اعتراف کنند

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: اطلاعات فراوانی در مورد حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد داریم اما ترجیح می‌دهیم آمریکایی‌ها خود، به میزان خسارات وارده اعتراف کنند.به گزارش ایلنا، علی فدوی با بیان اینکه تهمت‌هایی که آمریکا به سایرین می‌زند، مایه حقارت این جبهه وسیع اما باطل است، گفت: ۵ سال است که مستکبرین عالم در یمن درگیر هستند، این درحالیست که فکر می‌کردند ۷ روزه در یمن پیروز می‌شوند اما اکنون ۵ سال است که در این ورطه گیر افتاده‌اند.جانشین فرمانده سپاه گفت: دنیای غرب مدعی آزادی دسترسی به اطلاعات است اما در طول سال‌های گذشته مانع دسترسی آزاد به اطلاعات بوده‌اند.

آشنایی با ترفند دشمن لازمه مقابله است

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمن در پی براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است گفت: لازمه مقابله با دسیسه دشمنان دشمن‌شناسی و آشنایی با ترفندهای آنان است. آیت‌الله سید احمد خاتمی در جمع پاسداران استان سمنان ابراز داشت: دشمنان می‌خواهند نظام اسلامی محو شود و این هدف و دسیسه را به پشتیبانی و حمایت ملت به گور خواهند برد. وی تصریح کرد: مردم سرمایه هر نظام هستند و راهبرد دشمن جداکردن مردم از نظام و فشارهای اقتصادی گامی در تحقق این اهداف شوم است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: گرانی‌های افسار گسیخته که هیچ مرزی نمی‌شناسد برای این است که مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دست بکشند. وی خاطرنشان کرد: دشمن تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی را با هدف جدا کردن مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌کند و مردم باید هوشیار باشند. سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی به دلیل سوء مدیریت مسوولان است.

جلوگیری از رفتن ایران به شورای امنیت

یک استاد دانشگاه گفت: سه کشور اروپایی و ایالات متحده آمریکا دو مانع عمده رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انجام اقدامات مثبت‌تر برای حفظ برجام است.عبدالرضا فرجی‌راد، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اروپا در مقابل آمریکا در موضع ضعف قرار دارد اما کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا چه در زمان خانم موگرینی و چه آقای بورل می‌خواهند نقش مثبت‌تری داشته باشد. الان در رابطه با برجام و ایران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان تصمیم‌گیرنده هستند، ضمن این‌که یک هماهنگی‌هایی بین اتحادیه و سه کشور در این رابطه وجود دارد اما اختلاف‌نظرهایی هم دیده می‌شود. جوزپ بورل شخصا معتقد است همه امضاکنندگان برجام باید به این توافق پایبند باشند نه این‌که فقط ایران آن را اجرا کند و وقتی قرار شد در این پست قرار بگیرد انتظار چنین مواضعی را از وی داشتیم.

لیستی با رویکرد اقتصادی پررنگ‌تر

سخنگوی شورای ائتلاف عنوان کرد: آنچه که مردم در کف جامعه مطالبه می‌کنند مباحث اشتغال و اقتصاد است. اصلاحی که صورت گرفت این بود که رویکرد اقتصادی پررنگ‌تر شد. جایگاه مجلس دچار ضعف جدی است و مردم مطالبه‌ای دارند که این ضعف تبدیل به قوت شود و به دولت کمک کند و نظارت کنند.به گزارش ایلنا، محسن پیرهادی گفت: در این دوره از اقدامات و فعالیت‌هایی که شورای ائتلاف داشت، چند نکته متمایز از سایر دوره‌ها داشتیم که یکی بحث جوان‌گرایی است که یک مزیت در جهت گام دوم است.وی افزود: نکته بعدی حضور بانوان بود. یکی از ایراداتی که گرفته می‌شد همین موضوع بود که این دور برطرف شد. نکته سوم مشارکت و دخالت مستقیم مردم برای تعیین لیست بود و ده نفر با نظر مستقیم مردم انتخاب شدند.پیر هادی یادآور شد: شاکله لیست هم از مردم نظرسنجی شد. این یک نقطه عطف در سیاست‌گذاری‌هایی بود که انجام شد. در این دوره تلاش بود که علاوه بر تشکل‌ها از مردم هم استفاده شود و این مشارکت مردم نعمتی است که باید قدر بدانیم و در دور‌ های بعد هم از آن استفاده کنیم.

ردصلاحیت‌های مساله دار

یک نماینده مجلس گفت: بنده اصلاح‌طلب نیستم اما نیروهایی را در بین اصلاح‌طلبان می‌شناسم که تعهدشان را با قاطعیت از بسیاری از اصولگرایان بیشتر می‌دانم.جهانبخش محبی‌نیا در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: رد صلاحیت اصلاح‌طلبان روی مشارکت اثر منفی خواهد گذاشت، به نوعی می‌توان گفت عملکرد کلی به طور مطلق قابل دفاع نیست. ای کاش مقداری عنایت و دقت بیشتری می‌کردیم چون بحث فقط اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست بلکه نیروهایی رد صلاحیت شده‌اند که برادر شهید هستند. مثل آقای نژادفلاح که برادر چهار شهید است، آقای کولیوند برادر سه شهید است، آقای نوین برادر دو شهید و فرمانده مهندسی لشکر عاشورا هستند، آقای مراثی برادر شهید مدافع حرم یا آقای کرم‌پور از شیراز برادر دو شهید است و ما نمی‌توانیم نسبت به کم و کیف خانواده شهدا بی‌تفاوت بمانیم. این‌ها فرزندان ما هستند و در بین ملت حرمت دارند. اگر خطایی هم شده باید حتما قبلا تذکر داده شود. حیف است، بزرگترین سرمایه‌های ما برای ادامه انقلاب خانواده شهدا هستند.

دانشگاه نباید منفعل باشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه یخ دانشگاه‌ها از فضای سیاسی ضخیم‌تر شده در حالی که دانشگاه پیشرو نباید منفعل باشد و نسبت به حادثه مهمی مثل انتخابات بی نظر و نظاره‌گر باشد؛ چرا جوان‌های ما نسبت به سیاست و آزده هستند و چرا سیاست آنقدر پرهزینه شده که دانشجویان از آن فاصله می‌گیرند و به آن نگاه حاشیه‌ای دارند؟ محمدعلی وکیلی با بیان اینکه همه مسئولان و فعالان سیاسی در یک مسئله توافق دارند و آن این است که وضع مملکت خوب نیست، گفت: البته در چرایی بدی وضع و راهکار اختلاف نظر وجود دارد. ما معتقدیم با تبدیل مجلس از یک مجلس با ۱۰۰ نماینده اصلاح طلب به یک مجلس کاملا اصولگرا وضعیت بهبود نمی‌یابد.وی خاطرنشان کرد: حداقل ۳۰ سال از ۴۰ سال گذشته اصولگرایان و اصلاح طلبان به صورت دوره‌ای سر کار آمدند اما مشکلات همچنان به قوت خود باقی است و حتی بعضا عمیق‌تر شده است. ما باید صادقانه ببینیم، آیا راهبردهای ما نسبت به آنچه مردم درگیرش هستند کارشناسانه است یا خیر؟

رهبر انقلاب در دیدار مداحان و شاعران اهل‌بیت بیان کردند؛

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب مهمترین و اصلی ترین وظیفه جامعه مداحان را فرهنگ‌سازی و تعمیق معارف دینی در جامعه از جمله در میان جوانان برشمردند و گفتند: فرهنگ سازی درخصوص سبک زندگی اسلامی به‌ویژه همبستگی اجتماعی و کمک آحاد مردم به یکدیگر و همچنین عمق بخشی به روحیه حماسی و ایستادگی و بصیرت در جامعه از مسئولیت های خطیر جامعه اثرگذار و تعیین کننده مداح است.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار مداحان و شاعران اهل‌بیت، با اشاره به وظیفه جامعه مداحان در مدیریت و هدایت شادی های معنوی و عزاهای اساسی و عمیق جامعه گفتند: برخلاف آنچه برخی روشنفکرنما در برهه ای تلاش داشتند القاء کنند، گریه و تضرع در مجالس اهل بیت و در مراسم شهدا، گریه ضعف نیست بلکه احساسات عالی یک انسانِ وسط میدان و وسیله‌ای برای احساس عزت و قدرت و شجاعت است و ائمه اطهار پایه‌گذار این سنت و ترویج کننده این مجالس بوده اند.

آیت الله خامنه‌ای مراسم تشییع با شکوه شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش را نمونه بارزی از چنین مجالسی دانستند و خاطر نشان کردند: امروز یکی از نیازهای اساسی کشور مجهز شدن جوانان به سلاح های جنگ نرم است که عبارتند از ارتقاء و تعمیق قدرت روحی، فکری و معنوی جوانان و شناخت صحیح از معارف فاطمی و معارف اهل بیت علیهم‌السلام.

ایشان با تأکید بر اینکه مجهز شدن به چنین سلاحی موجب مصونیت جامعه و نظام اسلامی خواهد شد، گفتند: این وظیفه و مسئولیت، بر عهده جامعه مداحان است و اگر به این وظیفه سنگین به‌درستی عمل نشود، بازخواست و مؤاخذه الهی سنگین خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی به یک نمونه از آثار معارف اهل بیت و مجالس امام حسین و یاد و نام حضرت زهرا اشاره کردند و افزودند: تاب‌آوری ملت ایران در برابر فشارهای غول وحشی آمریکا که ناظران جهانی را به حیرت واداشته است به برکت همین معارف است.

آیت الله خامنه‌ای گفتند: در چنین شرایط سختی، همه، حضور ملت مقاوم ایران را در راهپیمایی ۲۲ بهمن و قبل از آن در تشییع سردار سلیمانی دیدند و این تاب آوری واقعا حیرت انگیز است.

ایشان یکی دیگر از وظایف مهم جامعه مداح را ترویج و تعمیق سبک زندگی اسلامی برشمردند و تأکید کردند: اگر بخواهیم در مقابل موج تهاجم فرهنگی دشمن، سبک زندگی را به مسیر صحیح و اسلامی آن بازگردانیم، تنها چاره، فرهنگ سازی است و مداحان برای چنین کار مهمی بسیار تأثیرگذار هستند.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از معارف عالی دینی و سبک زندگی اسلامی را فرهنگ نهراسیدن از دشمن و توکل به خدا دانستند و افزودند: اگر در روزهای اول انقلاب گفته می شد که ایران از لحاظ رتبه علمی و فناوری و جایگاه سیاسی و نفوذ منطقه‌ای به مرحله کنونی می رسد، کسی باور نمی کرد اما ملت ایران به خدا توکل کرد و از هیچ قدرتی نهراسید و توانست به این مرحله از پیشرفت ها دست یابد.

آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به درس های فاطمی از جمله در عرصه مسائل فرهنگی و موضوع حجاب و ایستادگی در مقابل باطل و دفاع از ولایت، گفتند: یکی از معارف مهم فاطمی، موضوع همبستگی اجتماعی و کمک به دیگران است که در سخنان آن حضرت و رفتارهای اجتماعی ایشان به‌وضوح دیده می شود.

ایشان یکی از نیازهای امروز جامعه به‌ویژه برای حل موضوعاتی همچون اشتغال و ازدواج جوانان را ترویج روحیه همبستگی اجتماعی دانستند و افزودند: برای مقابله با تبلیغات همه جانبه ای که جوانان را به فرزند آوری کمتر تشویق می کند و نتیجه آن هم پیر شدن جامعه و تسلط آسان دشمنان بر یک جامعه خالی از جوان است، باید در زمینه ازدواج آسان و فرزندآوری بیشتر فرهنگ سازی شود.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به برنامه ریزی اندیشکده‌ها و تبلیغات گسترده رسانه های غربی برای قانع کردن ملت ایران به‌منظور کوتاه آمدن در مقابل آمریکا تأکید کردند: ملت ایران به لطف خدا تاکنون ایستاده است و از این پس هم خواهد ایستاد اما این ایستادگی نیازمند تزریق مستمر نیروی معنوی به جامعه است.

آیت الله خامنه‌ای با تأکید براینکه روح حماسی در کشور همچنان زنده است، افزودند: ملت ایران در همه قضایایی که نیازمند حضور پرشور و حماسی بوده، در میدان حاضر بوده اند اما استمرار این روحیه نیازمند تعمیق معارف دینی و فرهنگ سازی است.

ایشان این وظایف خطیر را از جمله مسئولیت‌های جامعه مداحان برشمردند و خاطر نشان کردند: به لطف خداوند جنس جمهوری اسلامی از همه نظر جور است زیرا نظام اسلامی، سردار نظامی خوب، مردان علمی جوان و پرانگیزه، فرهنگ سازان پرهمت و باغیرت و هنرمندِ، و مردم آماده به کار در همه عرصه ها دارد، بنابراین با چنین ظرفیت هایی به فضل الهی، پیروزی قطعی و نهایی بر جبهه وسیع دشمن متعلق به ملت ایران خواهد بود.

رییس جمهور در نشست «زنان مدیر و فرهیخته ایرانی» مطرح کرد؛

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور گفت: در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که حداقل ۱۰ درصد از اقتصاد کشور باید به موضوع اقتصاد دیجیتال اختصاص یابد؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد و اقتصاد را دیجیتالی کردیم در این زمان فرصت بیشتر و راحت‌تری برای حضور زنان در اشتغال ایجاد می‌شود.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در نشست «زنان مدیر و فرهیخته ایرانی» گفت: دیدگاه همه ما نسبت به مقام زن باید تصحیح شود. ما به زبان می‌گوییم جنس دوم نداریم و هر دو یکسان هستند اما این گفتن کافی نیست.

وی افزود: در مدیریت و اقتصاد و علم و دانش باید رقابت سالم باشد این وقتی امکان‌پذیر است که موانع را برداریم و فرصت‌ها را برابر کنیم وقتی فرصت برابر نیست چطور می‌توان رقابت کرد؟ به کسی همه فرصت‌ها را بدهی به دیگری ندهی بعد بگویی از نظر من این دو برابر‌ند؟ اولین مساله مهم دادن فرصت برابر و فضای رقابت سالم برای زنان
جامعه است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: زنان جامعه ما در طول ۴۱ سال بعد از انقلاب به خوبی نشان دادند در تمام صحنه‌ها دوشادوش مردها و کنار آنها حضور و ظهور پیدا کردند البته در بخی جاها ممکن است تعداد خانم‌ها در مسئولیت بیش از مردها باشد تعداد معلمان خانم بیش از آقایان است حدود ۶۱ درصد معلمان خانم‌ها هستند وقتی به تعلیم و تربیت می‌رسیم آمار خوبی است وقتی به دانشجویان می‌رسیم آمار خوبی است وقتی به دانش‌آموزان می ‌سیم آمار قابل قبول است وقتی به بهداشت و درمان می‌رسیم تقریبا قابل قبول است وقتی به مدیریت‌های سطح بالاتر می‌رسیم آیا مقام زن و مرد برابر است؟ حالا جمعی جایی کار می‌کنند مدیر تاثیرگذار هستند چه اشکالی دارد چند نفرشان زن باشد؟ فکر می‌کنیم رکن جامعه دچار خسارت می‌شود اگر خانم‌ها حرف بزنند؟

روحانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازهم از ابتدا تاکید کردم وظیفه همه وزرا و معاونان آن است برای حضور خانم‌ها و اقوام و مذاهب و جوان‌ها تلاش کنید به همه وزرا گفته شد باید حداقل یکی از معاونان یا دستایاران شما از خانم‌ها باشند و تاکید شد که در مدیریت خانم‌ها قدم به قدم ارتقا پیدا کنند. نمی‌شود جامعه ما در اختیار یک نسل باشد و فرصت را برای نسل‌های دیگر مهیا نکنیم. اینکه تاکید کردم سن مدیریت ۸ سال کاهش پیدا کرده برای این است که نسل جوان بتواند در مدیریت‌های مختلف حضور پیدا کند و فعال باشد.

وی ادامه داد: اینکه تاکید شده در مدیریت جامعه و دولتی حداقل سی درصد مدیریت در اختیار خانم‌ها باشد؛ این کار از ابتدای دولت تاکید شده و امروز آماری که سازمان اداری و استخدامی برای من فرستاده آمار نسبت به زمان قابل قبول است.

روحانی با تاکید بر لزوم ایجاد فضاهای بیشتر برای مشارکت و حضور زنان در جامعه اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که حداقل ۱۰ درصد از اقتصاد کشور باید به موضوع اقتصاد دیجیتال اختصاص یابد؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد و اقتصاد را دیجیتالی کردیم در این زمان فرصت بیشتر و راحت‌تری برای حضور زنان در اشتغال ایجاد می‌شود.

وی افزود: البته سازمان امور اداری و استخدامی قول داده که تا پایان برنامه، این آمار به سی درصد خواهد رسید. تمام تلاش دولت این است که آنچه به بانوان قول داده محقق شود. قبل از این دولت برخی مشاغل مثل سفیر بودن صرفا مردانه بود؛ سفیری یک شغل مردانه بود و وقتی صحبت می‌کردم که خانمی سفیر شود برای وزارت خارجه هم حرف نویی بود اما الان چهار خانم پست سفارت را به عهده گرفتند وباز هم به وزیر خارجه تاکید کردم در پست‌هایی که خالی می شود خانم‌های شایسته این پست را در اختیار بگیرند.

وی افزود: در داخل خانه رهبری تربیت، رهبری عاطفه، رهبری نظم و رهبری آرامش به عهده چه کسی است؟ مرد که رهبر آرامش نیست؛ از بیرون که می‌آید ناراحتی‌هایش را ابراز می‌کند. مردها وقتی وارد خانه می‌شوند آرامش را زن به وجود می آورد. خود قرآن هم می‌گوید آن که خانه را مسکن می‌کند زن است و خانه بدون زن مسکن نیست. اگر خانم در خانه بود آنجا محل سکونت و آرامش می‌شود چرا که در و دیوار که نمی‌توانند آرامش به وجود بیاوند. رهبری نظم هم به عهده زنان است که اگر به عهده مردها باشد یک جوراب خود را هم نمی‌توانند پیدا کنند. رهبری عاطفه نیز در داخل خانه زن‌ها هستند چرا خداوند این میزان عواطف سرشار را به خانم‌ها داده است. خداوند رهبری تربیت را به عهده زن‌ها قرار داده است.

روحانی افزود: هیچ وقت در تاریخ ایران زنان در سیاست به اندازه این ۴۱ سال حضور نداشتند حضور زنان در سیاست به این گونه است که می‌توانند سرنوشت انتخابات را عوض کنند اگر خانم‌ها تصمیم بگیرند ولو اینکه عده‌ای سال‌ها پول خرج کردند و رسانه دارند اگر خانم‌ها ببینند کاندیدایی بهتر است قادرند کاندیدای خود را پیروز انتخابات کنند.

جهانگیری بر نیاز به حضور مردم تاکیدکرد؛

گروه سیاسی: معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه صندوق رای را نباید راحت کنار گذاشت، گفت: به حضور مردم در انتخابات نیاز داریم. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در مراسم آغاز انتشار روزنامه ایران با بیان اینکه زنان جامعه برای فرصت های جدید وفعالیت های اقتصادی و سیاسی بیشتر از دیگران تلاش می کنند، اظهار کرد: زنان می توانند جامعه را اخلاقی تر، مولدتر و توسعه یافته تر کنند. وی ادامه داد: برای عبور از بحران ها، ظرفیت‌های مختلفی داریم که یکی از این ظرفیت ها در عرصه ارتباطات است که باید جدی تر مورد توجه قرار گیرد. اما چگونه می توان از ظرفیت رسانه در شکل گیری افکار عمومی و بالا بردن قدرت انتخاب، مشارکت، نقد و نظارت بر فعالیت های مدنی و سیاسی استفاده کرد؟ رسانه ها می توانند میدان گفت‌وگو و نقد باشند و هم منشاء ترویج خشونت، نفرت افکنی و جعل خبر و تخریب بنیان های اخلاقی جامعه. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه چه کنیم که صدای مردم و منتقدان به درستی منتقل شود؟ تصریح کرد: هم شنیدن حرف واقعی و هم طرح کردن آن در جامعه مشکل شده و سرعت انتشار و قبول اخبار جعلی بیشتر شده است. اقدامات این دولت با دولت های گذشته قابل مقایسه نیست آن هم در شرایط تحریم اما حتی برای مسئولین طرح این اقدامات دشوار است، زیرا احساس می شود جامعه این اقدامات را راحت نمی پذیرد. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از تحولات اجتماعی و سیاسی نتیجه انتخابات بوده است، خاطرنشان کرد: انتخابات یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که باید از آن دفاع کرد. صندوق رای را نباید راحت کنار گذاشت، زیرا مردم بلد هستند چگونه حرف خود را پای صندوق رای بزنند. در گذشته از جمله 2خرداد76 گفته می شد نتیجه انتخابات از پیش مشخص است اما مردم یاد گرفتند چگونه حرف خود را پای صندوق رای بزنند.

ظریف نسبت به رفتار واشنگتن هشدار داد؛

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان به افزایش تنش میان آمریکا و ایران پس از شهادت قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: روابط از ماه ژانویه پر تنش مانده و ترامپ مقصر در پیش گرفتن سیاستی نابخردانه در برابر ایران است. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف گفت: جای تاسف دارد که آمریکا، بر اساس اطلاعات غلط، نادانی و تکبر، روندی را در پیش گرفت که منطقه را بسیار به آخرین حد[تنش‌ها] نزدیک کرده است. ما بسیار به جنگ نزدیک بودیم. وزیر خارجه کشورمان درباره خطر جنگی ناخواسته، توضیح داد: آمریکا در محلی اشتباه و در زمانی اشتباه ضربه وارد کرد و این‌ها عواقبش هستند؛ نه ما و نه آمریکا نمی‌توانیم عواقب را کنترل کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی در باره اقدام ایران توضیح داد: ما می‌خواستیم به آمریکا نشان بدهیم که نمی‌توانند در برابر ایران قلدری کنند. کنش‌ها در مقابل ایران، واکنشی خواهند داشت اما قصد[این حمله] کشتن کسی نبود. هدف مخابره یک پیام بود، پیامی بسیار صریح برای آمریکا که اگر ایرانی‌ها را بکشند، ما هم تلافی خواهیم کرد. ظریف این ادعای دولت‌های غربی و عربی را که ایران بر شبه نظامیان شیعه در عراق یا شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان کنترل دارد، رد کرد و گفت که سردار شهید سلیمانی پیش از شهادتش سعی داشت تنش‌ها را کاهش داده و شبه‌نظامیان در عراق را متقاعد کند که اقدامی نظامی انجام ندهند. او افزود: سلیمانی مانع از مشارکت افراد در عملیات‌های نظامی واقuی علیه هر کسی می‌شد. این کار او بود. چیزی که سعی داشت انجامش دهد، کنترل این وضعیت بود. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نامه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به ایران که پس از شهادت سردار سلیمانی نوشته شده بود، گفت که نامه‌ای «به شدت نامناسب به ایران» بود که در اوج بحران ماه ژانویه نوشته شده بود و دولت ایران نیز پاسخی صریح به آن داد.