سرمایه‌گذاری ۳۳ میلیارد دلاری برای کاهش مصرف گاز

معاون وزیر نفت در نخستین کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت اظهار کرد: با توجه به سهم قابل توجه نیروگاه‌های سیکل باز در کشور و فرض سرمایه‌گذاری ۳۳ میلیارد دلاری و همچنین اجرای طرح‌های بهینه‌سازی نیروگاهی شاهد افزایش بازده تولیدی خواهیم بود.به گزارش شانا، حسن منتظرتربتی ادامه داد: این افزایش تولید با توجه به قیمت برق صادراتی، سالانه معادل ۴.۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند که می‌تواند منبعی مناسب برای باز پرداخت سرمایه‌گذاری انجام‌شده در کمتر از هشت سال باشد.تربتی به پیشنهاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای آینده در قالب الگوی ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) اشاره و تصریح کرد: در بخش تولید و عرضه گاز می‌توان به پروژه‌های پالایشگاهی اشاره کرد که بازپرداخت این پروژه‌ها از محل منابع حاصل از تولید محصولات جانبی خواهد بود.

 

بهره برداری از۲۲۷ پروژه بزرگ تا پایان سال

وزیر نیرو با اشاره به بهره‌برداری 157 پروژه با سرمایه‌گذاری 23 هزار میلیارد تومان در چارچوب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در 23 استان کشور تاکنون گفت: طبق برنامه 70 پروژه دیگر صنعت آب و برق تا پایان امسال با سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومان در 10 استان کشور افتتاح می‌شود.به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، رضا اردکانیان همچنین با بیان اینکه وعده‌ کرده‌ایم که تا پایان سال 227 پروژه بزرگ را با سرمایه‌گذاری 33 هزار میلیارد تومان در تمام استان‌های کشور بهره‌برداری کنیم، گفت: بر این کار مصمم هستیم و هدف ما این است که در شرایط تحریم‌های ظالمانه به مردم نشان دهیم چرخ‌های توسعه کشور در حال چرخش است و به تحریم کنندگان هم بگوییم که صلاح آنها در منصرف شدن از این تصمیم است.

 

لزوم رعایت مصرف بهینه گاز

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران بر ضرورت رعایت مصرف بهینه گاز در کشور تاکید کرد.به گزارش صدا و سیما؛ غلامرضا مشایخی از مردم خواست در این هفته نیز همانند هفته گذشته با مصرف بهینه به شرکت ملی گاز کمک کنند تا بتواند به وظیفه خود در قبال تامین گاز پایدار به بخش‌های خانگی و تجاری به خوبی عمل کند.مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: مصرف ۵۵۰ میلیون مترمکعب گاز روز جمعه در کشور ثبت شده که نشان می‌دهد مصرف گاز به واسطه سردی هوا همواره رو به افزایش است.وی اضافه کرد: توصیه شرکت ملی گاز به مشترکان این است که از مصرف بی رویه به خصوص اینکه از گرم کردن فضا‌هایی که به آن نیاز ندارند بطور جدی خود داری کنند

۵۴ درصد سد‌های کشور پر است

معاون وزیر نیروگفت : هم اکنون ۵۴ درصد از ظرفیت سد‌های کشور پر و مابقی حجم سد‌ها نیز به منظور مدیریت سیلاب خالی نگه داشته شده است.قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو در نشستی خبری در نمایشگاه گردشگری و میراث فرهنگی افزود: میزان بارندگی‌ها بین پنج تا ۵۰ درصد منفی بود و این بارندگی در برخی نقاط همچون آذربایجان غربی به منفی ۴۲ درصد نیز رسیده بود که بارندگی‌های اخیر توانست شرایط را بهبود بخشد، اما با این وجود همچنان در برخی نقاط با بحران مواجه هستیم.تقی‌زاده خامسی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای توسعه گردشگری در حوزه آب اظهار کرد: با چند آژانس گردشگری برای ایجاد تور‌های آبی مذاکره کرده‌ایم و به نظر می‌رسد که مردم تمایل زیادی برای آشنایی با نحوه‌ی تامین آب آشامیدنی داشته باشند.وی با بیان این‌که در کشور ۱۸۲ سد ملی و بزرگ وجود دارد، ادامه داد: منظور از سد ملی، سد‌های بزرگ است و تعداد سد‌های موجود در کشور بسیار بیشتر از این تعداد می‌شود که غالبا این سد‌ها ظرفیت استفاده گردشگری را دارند. وی با تاکید بر این مساله که تاکنون استفاده بهینه از فضا و مخازن سد‌ها برای گردشگری صورت نگرفته است، تصریح کرد: اخیرا که رییس جمهور به این مساله تاکید داشت استفاده از ظرفیت گردشگری سد‌ها را مورد توجه قرار داده‌ایم و این در شرایطی است که برای احداث یک سد بیش از چند هزار میلیارد تومان هزینه باید صرف شود که می‌توان با انجام دادن چنین اقداماتی سرمایه موجود را تامین کرد.

راهکار‌های ساده و بدون هزینه
برای کاهش مصرف سوخت

سخنگوی صنعت برق با ارائه راهکارهایی ساده از همه هموطنان خواست تا مصرف برق و گاز خود را مدیریت کنند.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی رجبی مشهدی گفت: هم اکنون به دلیل آنکه اولویت کشور تأمین گاز بخش خانگی است تا مشکلی در گرمایش منازل هموطنان ایجاد نشود، میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها متناسب با این شرایط کاهش یافته است.وی با بیان این که در این شرایط نیروگاه‌ها باید از سوخت مایع استفاده کنند، تصریح کرد: با توجه به مشکلات تأمین سوخت در مناطق سردسیر و برفی کشور، از هموطنان درخواست می‌کنیم با درک این شرایط، نسبت به کاهش مصرف خود اقدام و کارکنان صنعت برق و گاز را در تداوم خدمت رسانی یاری کنند.

وزیر نفت در نخستين كنفرانس نظام مالي در صنعت نفت تشریح کرد؛

گروه انرژی: بیژن زنگنه درباره اینکه ماجرای بنزین نوروزی به کجا رسید، اظهار کرد: من هم منتظرم بگویند. این موضوع را در دولت مطرح کردم و آقای رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه ارائه شود. اگر این پیشنهادها بیاید، درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه در آئین افتتاح کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت، با بیان اینکه اگر پروژه‌های نفت و پتروشیمی فعال شود بخش‌های دیگر صنعتی در کشور هم فعال خواهد شد از جمله شرکت هپکو، گفت: صندوق توسعه ملی، فاینانس، منابع بانکی، اوراق مشارکت، انواع اوراق مالی اسلامی و فروش سهام شرکت‌ها منابعی هستند که از آنها استفاده کردیم و استفاده خواهیم کرد و مدیران ما آن را خوب بلدند. وی افزود: ما باید افزون بر موارد فوق از راه‌های دیگری هم برای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت استفاده کنیم. هم‌اکنون در بخش پتروشیمی ۳۰ میلیارد دلار پروژه نیمه‌کاره وجود دارد و باید تلاش کنیم از سرمایه مردمی استفاده کنیم؛ اگرچه معتقدم بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

به گفته این مقام مسؤول ۱۲ میلیارد طرح در بخش پتروشیمی نهایی شده، اما هنوز آغاز نشده است، می‌توان از سرمایه مردمی در این بخش استفاده کرد. امکان سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلار در بخش پتروپالایشگاهی نیز وجود دارد که بخش خصوصی می‌تواند فعال شود. خوشبختانه بخش دانشگاهی و صنعتی ما با هم پیوند خوردند و می‌توانند با هم کار کنند.

زنگنه اظهار داشت: ما در پروژه‌های صنعت نفت تنها به الگوی جدید قراردادهای نفتی اکتفا نکردیم بلکه روش‌های EPC و EPD را هم فعال کردیم، باید جریان فعالیت در صنعت را زنده نگه داریم. دغدغه من این است که صنعت در کشور فعال شود و برای این منظور طرح خرید تضمینی کالا را بررسی کردیم و در مجموعه نفت پروراندیم و تلاشمان این است که وارد مرحله اجرایی شود.

  • آخرین وضعیت سهمیه بنزین نوروزی اعلام شد

بیژن زنگنه درباره اینکه ماجرای بنزین نوروزی به کجا رسید، اظهار کرد: من هم منتظرم بگویند. این موضوع را در دولت مطرح کردم و آقای رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه ارائه شود. اگر این پیشنهادها بیاید، درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی درباره اینکه شنیده می‌شود برخی ارکان دولت با این پیشنهاد مخالف هستند، توضیح داد: دلیل مخالفت این افراد این است که منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد؛ چون منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین تماماً با دستور رئیس‌جمهوری و تصویب سران نظام به خانواده‌های کم‌بضاعت اختصاص می‌یابد.

زنگنه ادامه داد: اگر قرار باشد ۱۰۰ لیتر سهمیه بنزین به ۱۸ میلیون خودروی سواری که در کشور وجود دارد، تخصیص پیدا کند یعنی باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوروزی داده شود که اگر این رقم را در ۱۵۰۰ تومان ضرب کنیم، نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم
می‌شود.

  • افزایش ۵ برابری ظرفیت تولید نفت میدان‌های غرب‌کارون

وزیر نفت درباره میادین غرب کارون با اشاره به اینکه ظرفیت تولید نفت از این میادین ۵ برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: توسعه میادین غرب کارون متکی به منابع صندق توسعه ملی بوده که شرکت‌ها هم از آن استفاده کردند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه غرب کارون همچنان متکی به منابع صندوق توسعه ملی است، افزود: جا دارد مجموع تولید نفت در غرب کارون با افزایش بازیافت به نزدیک روزانه یک میلیون بشکه برسد؛ منتهی هم به فناوری و هم به منابع مالی نیاز است. زنگنه گفت: فعلا با تمام قدرت در میدان‌های غرب کارون فعالیت می‌کنیم. وزیر نفت به این پرسش که آیا بحث طرح بانک نفت مطرح است، پاسخ داد: چنین بحثی مطرح نیست. همه بانک‌ها، بانک نفت هستند.

بنا بر اعلام وزارت نفت، زنگنه درباره نفت کوره کم‌سولفور که مورد نیاز کشتی‌هاست، به عرضه این فرآورده در بورس اشاره کرد و گفت: اکنون قیمت نفت‌کوره کم‌سولفور حدود ۳۰ درصد از بنزین هم گرانتر است و چند برابر قیمت نفت کوره با سولفور بالاست. البته فرصتی است برای کسانی که می‌خواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: البته این افزایش ابدی نیست. وقتی تولید نفت کوره کم‌سولفور در دنیا بالا برود، قیمت‌اش پایین می‌آید. به‌هرحال فرصتی است. اکنون تولیدکنندگان داخلی ترجیح می‌دهند به‌جای تولید بنزین، این فرآورده را تولید کنند و به‌فروش برسانند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، از رشد ۳۷ درصدی صادرات اسانس و فرآورده‌های جانبی گیاهان دارویی طی دو سال گذشته نسبت به سنوات قبل در کشور خبر داد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حسین زینلی افزود: هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی در توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی تأمین نیاز داخلی و صادرات محصولات این گیاهان از قبیل اسانس و دیگر فرآورده‌ها به بازارهای جهانی است.زینلی تصریح کرد: بیش از ۱۷۲۸ گونه گیاه دارویی بصورت انحصاری در کشور وجود دارد که می‌تواند برای مملکت ارز آوری خوبی داشته باشد.وی ادامه داد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی این است که گیاهان دارویی پس از فرآوری صادر و به یک معنا از خام‌فروشی جلوگیری شود.زینلی گفت: خوشبختانه در ۹ ماهه سال جاری پنج میلیون کیلوگرم اسانس و عصاره گیاهان دارویی از ایران به خارج صادر و بیش از ۴۵۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از همکار با تعاونی سلبیتک اسپانیا در تامین و تولید بذور کشاورزی برخی ارقام بذور سبزی و صیفی، دانه های روغنی و چغندرقند خبر داد.به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزا به ارایه خدمات دانشی در امور ژنتیک گیاهی در ایران توسط گروه سلبیتک اشاره کرد و افزود: تسریع فعالیت های آغاز شده در خدمات فنی ژنتیکی بذر و نهال شده و مساعدت و حمایت مالی و معنوی سازمان تعاونی روستایی را خواستار شد.وی اظهارداشت: مقرر شد که در زمینه تولید نهال شناسنامه دار زرشک تحت پوشش سازمان مرکزی تعاونی روستایی همکاری مشترکی بین گروه سلبیتک اسپانیا و اتحادیه مرکزی صورت گیرد.وی با بیان اینکه ایران با صادرات زرشک به بیش از ۳۰ کشور، سهم تامین ۹۵ درصدی زرشک دنیا را در اختیار دارد تصریح کرد: استان خراسان جنوبی با تولید سالیانه ۲۰ هزارتن، تامین کننده ۹۷ درصد تولید زرشک کشور است.

تولید گوشت مرغ در اسفند
به ۲۸۰ هزار تن می‌رسد

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، از تولید ۲۸۰ هزار تن گوشت مرغ در اسفند امسال خبر داد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ برومند چهارآئین گفت: برای تولید این میزان گوشت مرغ، ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری انجام شده است.وی افزود: نیاز ماهانه کشور به گوشت مرغ ۲۱۰ هزار تن است بر این اساس ۷۰ هزار تن در اسفند امسال مازاد تولید خواهیم داشت.عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: در حالی که هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده در درب واحد‌های مرغداری بطور متوسط هشت هزار و ۳۰۰ تا هشت هزار و ۴۰۰ تومان است اما قیمت تمام شده هر کیلو مرغ برای مرغداران ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان تمام می شود، یعنی مرغداران بطور متوسط هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هرکیلوگرم تولید مرغ زیان می‌کنند.چهار آئین افزود: سه نهاد به وظیفه اساسی خود در این زمینه عمل نکرده اند از جمله اتحادیه مرغداران گوشتی ایران که بابت تولید اطلاعات به ازای هر قطعه جوجه ریزی، هزینه از مرغداران دریافت می‌کند تا این اطلاعات را به روز در اختیار تولید کنندگان قرار دهد ضمن اینکه این نهاد به وظیفه قانونی خود سال‌ها عمل نکرده است و به همین دلیل تولید تنظیم نمی‌شود.

بازار با کسری برنج مواجه است

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: کار ترخیص برنج‌های وارد شده به کندی پیش برود و ادامه این روند می‌تواند به کمبود برنج در آستانه سال نو و ایام ماه مبارک رمضان منتهی شود.مسیح کشاورز در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون یک میلیون تن برنج وارد کشور شده‌است که همچنان در مقایسه با سال گذشته با کسری واردات روبرو هستیم.دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه با جهش قیمت برنج داخلی و بی ثبات های محصولات وارداتی بازار برنج به طور کامل تفکیک شده‌است، توضیح‌داد: در این شرایط واردات برنج بر بازار محصول داخلی اثری ندارد و هر کدام مصرف‌کننده خاص خود را دارد، از این رو نباید به بهانه حمایت از تولید داخل واردکنندگان را در تنگنا قرار داده و امنیت غذای کشور را با خطر روبرو کنیم.کشاورز افزود: در شرایط تحریم اقتصادی که بر کشور تحمیل شده، واردات با موانع و مشکلات زیادی روبرو است و انتظار می‌رود مسئولان دولت از سربازان تجارت خارجی حمایت کنند نه اینکه با مانع تراشی، موجب افزایش مشکلات شوند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران خبرداد؛

گروه اصناف: به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران بالغ بر ۱۰ میلیون کلونی فعال در کشور وجود دارد که در صورت استفاده مناسب می توانیم به تمام اهداف در صنعت زنبورداری دست پیدا کنیم.

حسین باستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان در خصوص جایگاه عسل ایرانی در جهان اظهار کرد: صنعت زنبور داری ایران از نظر تعداد کندوی عسل و از نظر میزان تولیدات سالانه در رتبه چهارم جهان قرار دارد. وی افزود: صادرات عسل ایرانی در چند سال گذشته به دلیل محدودیت‌های تجاری و الزامی نبودن استاندارد‌ها کاهش داشته و هم اکنون فقط به صورت مسافری می‌توانیم عسل به بازار‌های جهانی صادر کنیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران بیان کرد: بحث الزامی نبودن استاندارد در کیفیت عسل ایرانی موجب شده تا در بازار‌های داخلی با عسل‌های کم کیفیت مواجه شویم و در صورتی که این موضوع ادامه پیدا کند، تقاضای داخلی و خارجی به عسل ایرانی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

باستانی ادامه داد: استاندارد‌های عسل ایرانی هم اکنون به یکی از موانع صادرات تبدیل شده و اتحادیه زنبورداران اقدام‌هایی را برای رفع این مشکلات در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: در جلساتی که با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی طی چند ماه گذشته داشتیم، مقرر شد ظرف ۶ ماه آینده بستر‌های لازم برای اجرایی شدن استاندارد‌های عسل شکل بگیرد. مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران خاطر نشان کرد: پس از ایجاد بستر‌های مربوطه، باید زنبورداران را با این بستر‌ها آشنا کنیم تا این اقدامات در نهایت به افزایش امنیت غذایی داخلی و فعالیت در بازار‌های جهانی منجر شود.

باستانی مطرح کرد: زهر زنبور عسل یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های زنبور عسل است که با افزایش تولید این محصول می‌توانیم بازار‌های جهانی را دست بگیریم و ارزآوری بسیار زیادی در این زمینه داشته باشیم. وی افزود: تولید زهر زنبور عسل با کیفیت تنها از طریق حمایت‌های دولت امکان پذیر است همچنین این محصول در تولید بسیاری از دارو‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشتریان زیادی در سطح جهانی دارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران بیان کرد: هر گرم زهر زنبور عسل در بازار‌های جهانی بسته به کیفیت آن ۷۰ تا ۱۰۰ دلار فروخته می‌شود و با عرضه این محصول به این بازارها، می‌توانیم ارزش صادرات کشور را تا حد قابل توجهی افزایش دهیم.

باستانی با اشاره به اشتغال زایی در صنعت زنبور داری اظهار کرد: با افزایش تولیدات عسل و فرآورده‌های آن ضمن رونق در صادرات و تولید، اشتغال زایی نیز تا حد زیادی افزایش می‌یابد و از جمعیت بیکاران جامعه کاسته می‌شود.

وی در رابطه با تعداد‌های کلونی فعال در کشور تصریح کرد: بالغ بر ۱۰ میلیون کلونی فعال در کشور داریم و در صورتی که از این تعداد کلونی به خوبی استفاده شود، می‌توانیم به تمام هدف هایمان در صنعت زنبورداری دست پیدا کنیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: طبق استاندار‌دهای جهانی، زنبور عسل می‌تواند ۱۴۳ برابر بیشتر از تولیدات داخل کندو، ارزش افزوده در زیر ساخت‌های اقتصاد کشور‌ها داشته باشد که این عدد در کشور ما به دلیل الزامی نبودن استاندارد‌ها حدود ۹۰ برابر است، یعنی اگر یک ارزش افروده در داخل کندو تولید شود، ۹۰ واحد ارزش افزوده در بخش‌های دیگر به وجود می‌آید.

باستانی خاطر نشان کرد: دانه‌های روغنی، زهر زنبور عسل، تغذیه دام‌ها و طیور و گرده افشانی در تولیدات باغی از جمله مواردی است که وابسته به تولیدات صنعت زنبور داری هستند و این صنعت برای آن‌ها ارزش افزوده دارد.

رئیس اتحادیه کفاشان با بیان اینکه نسبت به سال گذشته قیمت‌ها ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است، گفت: برای عید افزایش قیمت نخواهیم داشت و کفش گران نخواهد شد.رسول شجری در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در تامین مواد اولیه با توجه به شرایط بازار کمبودی احساس نمی‌شود، اما به دلیل مشکل نقدینگی که وجود دارد واحد‌های تولید برای خرید این مواد با مشکل مواجه هستند.شجری بیان کرد: شرایط تولید مناسب است و مردم برای تامین کفش موردنیاز ایام عید هیچ دغدغه نخواهند داشت و بیش از نیاز کفش وجود دارد.وی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز طبیعتا این افزایش بر روی قیمت تمام شده کفش نیز اثر گذاشت، اما به اندازه‌ای که بر سایر کالا‌ها موثر بود در کفش شاهد افزایش قیمت‌ها نبودیم.شجری افزود: بازار کفش به حدی اشباع است که اگر هر فرد در کشور خواهان خرید دو جفت باشد هم با کمبود مواجه نخواهیم شد.

در حالی که گزارش‌ها حاکی از جمع‌آوری تابلوهای شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم خانگی است، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید طی دو سال اخیر این شرکت‌ها محصولی به بازار عرضه نمی‌کردند و فقط برای تبلیغ و حفظ بازار ایران هزینه می‌کردند. حمیدرضا غزنوی به ایسنا گفت: در این مدت شرکت‌های کره‌ای مواد اولیه، قطعات و اجازه استفاده از لایسنس برند را به شرکت‌هایی که بر اساس قرارداد با شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش لوازم خانگی سرمایه گذاری کرده بودند، ندادند.وی افزود: طی دو سال اخیر محصولات شرکت‌های کره‌ای وارد نشده و تولیدکنندگان ایرانی که با برند آن‌ها کار می‌کردند هم تولید نداشتند.وی گفت: این شرکت‌ها به امید اینکه بازار جذاب ایران را از دست ندهند و با توجه به این که حتی برای نسل بعدی ما فرهنگ‌سازی و برندسازی کرده بودند، به امیدی روزی که تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می‌کردند.