نگرانی آمریکا از دور خوردن تحریم ها

وزیر خزانه داری آمریکا برای تدوین راهنمای معامله با استفاده از ارزهای دیجیتالی به منظور مقابله با پولشوییی خبر داد. به نقل از نیویورک تایمز، استیون منوچین وی که در جمع نمایندگان کنگره حضور یافته بود گفت که ارزهای دیجیتالی فعلی نظیر بیت کوین نیاز به شفافیت بیشتری دارند و نسبت به انجام تراکنش های غیرقانونی با استفاده از آن ها و دور زدن تحریم های آمریکا نگرانیم. منوچین با بیان این که به زودی از بسترهای انجام معاملات ارزهای دیجیتالی خواهد خواست تا الزامات جدیدی را به کار گیرند افزود: می خواهیم که از تکنولوژی برای حرکت رو به جلو استفاده شود اما نمی خواهیم به این بهانه، ارزهای دیجیتالی به "حساب‌های بانکی مخفی سوئیس" دیگری تبدیل شوند.

 

تزریق ۲۱۰۰ میلیارد تومان به دانش‌بنیان ها

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: طی یک سال گذشته، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان تزریق شده است. به گزارش ایسنا، علی وحدت در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه اظهار کرد: این صندوق خدماتی چون تضمین خرید، تضمین کیفیت و ارائه انواع تسهیلات لیزینگ و ابزارهای مالی و نیز مباحث سرمایه‌گذاری و اوراق نوآوری را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها قرار می‌دهد. وی یادآور شد: طی یک سال گذشته، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان تزریق شده است. همچنین هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانت بانکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها صادر شده است.

 

امور ملی قربانی مطامع رانتی شده است

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در شرایطی که کشور چه از نظر داخلی و چه از نظر بین‌المللی شرایط خاصی را تجربه می‌کند، امور ملی و حس ملی قربانی مطامع رانتی و غیر‌مولدها شده است و این می‌تواند کشور را در مسیر بدون بازگشت قرار دهد. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد اظهار داشت: یک تمایل ریشه‌دار و قدرتمند وجود دارد تا هیچ یک از موارد اساسی ساز و کار کسب درآمد از سوی دولت و هزینه‌کرد آن شفاف نشود. وقتی در برابر شفاف‌سازی و واقعی‌سازی مقاومت‌های قدرتمند وجود داشته باشد اثر عملی این است که ما دائماً در معرض مواجهه با نقطه عطف‌های جدید در تاریخ اقتصادی قرار می‌گیریم اما به واسطه عدم شفافیت‌ها حتی این نقطه عطف‌های خطیر مورد اعتنای بایسته قرار نمی‌گیرند.

دستگاه‌ها اعلام کنند، عیدی بگیرند

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه منابع برای پرداخت عیدی آماده شده و با ارائه لیست حقوقی کارکنان تامین اعتبار خواهد شد. به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - اعلام کرده بود که عیدی کارکنان و بازنشستگان همراه با حقوق بهمن‌ماه واریز می‌شود. بر این اساس، اکنون در روزهای آخر بهمن ماه و موعد پرداخت حقوق‌ها،‌ کارکنان منتظر دریافت عیدی و اینکه چه زمانی به دست آنها خواهد رسید، هستند.

این در حالی است که آخرین پیگیری از سازمان برنامه و بودجه با این توضیح همراه بود که منابع لازم برای پرداخت عیدی کارکنان آماده و تامین اعتبار شده است؛ از این‌رو به محض این‌که دستگاه‌ها لیست حقوق را به روال هر ماه ارائه کنند، دستور پرداخت برای آنها صادر خواهد شد که مبلغ عیدی نیز همراه با آن است. بنابراین هرگونه تاخیری در پرداخت عیدی، متوجه دستگاه‌ مربوطه خواهد بود.

خانه کلنگی در تهران متری چند؟

مرکز آمار متوسط قیمت هر متر زمین یا خانه کلنگی در تهران را در فصل پاییز امسال ۱۸ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۸۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۸ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان با میانگین مساحت ٢٤٥ مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل ٠,٤ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ٨٦.٣ درصد افزایش داشته ‌است.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۶۰۴ هزار تومان با میانگین مساحت ۸۶ متر مربع و متوسط عمر بنای ۱۱ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ۰.۶ درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۴.۸ درصد افزایش یافته است.

طبق آنچه مرکز آمار اعلام کرده است، با توجه به این‌که کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در مناطق شهر تهران باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح کل شهر می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) که در آن، وزن با استفاده از سهم واحدهای مسکونی دارای سکنه محاسبه می‌شود، استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد.

بررسی «تجارت» از افزایش شدید تقاضا در بازار سرمایه نشان می دهد؛

اقتصاد کلان: بازار سهام در یک وضعیت غیرعادی، بی ثبات و نگران کننده قرار دارد. رشد بی سابقه بورس فعالان بازار سرمایه را بر آن داشته است تا با رصد و تحلیل چرایی این موضوع، نسبت به بی تعادلی عرضه و تقاضاد در این بازار هشدار بدهند و خواستار تقویت طرف عرضه بشوند. به گزارش ایسنا آمار صدور کدهای بورسی در سال‌جاری حاکی از آن است که تعداد این کدها از فروردین تا بهمن‌ از ۵۵ هزار به ۶۸ هزار کد افزایش یافته که تعداد کل کدها به ۱۱ میلیون و ۳۳۸ هزار رسیده است؛ اتفاقی که دبیرکل کانون کارگزاران بورس در مورد آن ابراز نگرانی کرده و بر این باور است که این اتفاق خطرناک بوده و وظیفه ارکان بازار سرمایه این است که طرف عرضه را تقویت کند.

این گزارش می افزاید: آمار صدور کدها در سال ۱۳۹۸ به این ترتیب است که در فرودین ۵۵ هزار کد، در اردیبهشت ۳۹ هزار کد، در خرداد ۲۳ هزار کد، در تیر ۳۴ هزار کد، در مرداد ۴۸ هزار کد و در شهریور ۶۱ هزار کد صادر شده است.

در ادامه گزارش ایسنا آمده است: میزان صدور کدها در مهرماه رشد چشم‌گیری داشته و در این ماه ۹۱ هزار کد صادر شد. همچنین در آبان، آذر و دی به ترتیب شاهد صدور ۲۵ هزار، ۵۲ هزار و ۶۸ هزار کد هستیم؛ بنابراین کل کدهای صادر شده از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۴۹۶ هزار کد و تعداد کل کدها ۱۱ میلیون و ۳۳۸ هزار کد (این کدها به غیر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری است که یونیت‌های صندوق های سرمایه‌گذاری دارند) است.

  • تعداد سهام‌داران خطرناک است

در این راستا، سید روح‌الله میرصانعی - دبیرکل کانون کارگزاران بورس - در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد تعداد سهام‌داران بازار سرمایه اظهار کرد: تعداد سهام‌داران خطرناک است. زمانی که طرف تقاضا تا این حد رشد پیدا کرده و جذب سرمایه به بازار تا این حد توسعه پیدا کرده است و عموم مردم دارند وارد بازار می شوند وظیفه ارکان بازار سرمایه این است که طرف عرضه را تقویت کند در غیر این صورت باعث بالا رفتن بی دلیل قیمت برخی از سهام شرکت‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: منظور از تقویت طرف عرضه این است که سازمان خصوصی سازی و شرکت‌های سرمایه‌گذار بزرگ را به عرضه تشویق کنیم. همچنین مقرراتی که جلوی عرضه شرکت‌ها را می‌گیرد حذف کنیم. برای مثال مقرراتی در بازار پایه وجود دارند که می‌گویند سهام‌داران بزرگ شرکت‌ها نمی‌توانند عرضه کنند مگر اینکه مجوز بگیرند. این قوانین دست و پا گیر است و باید حذف شود تا سهام داران عمده بتوانند عرضه کنند.

میرصانعی اظهار کرد: باید از این دست موارد و سیاست‌ها باید در بازار اتخاذ شود تا طرف عرضه هم متناسب با طرف تقاضا رشد پیدا کند. این اتفاق باعث می‌شود قیمت‌ها بی دلیل و بی رویه رشد پیدا نکند و بازار متعادل بماند. اما اگر طرف عرضه را پایین نگه داریم تبعاتی در بازار ایجاد می شود که آسیب آن به سهام‌دار غیر حرفه‌ای وارد خواهد شد.

  • هشدار یک کارشناس ارشد بورس

در حال حاضر رشد انفجاری بورس نه تنها نمی تواند خوشایند باشد بلکه به نظر می رسد تبعات زیانباری را به همراه داشته باشد که اگر برای آن چاره اندیشی نشود وضعیت نابسامان و آشفته اقتصاد را آشفته تر خواهد ساخت و همه به خصوص خریداران غیرحرفه ای سهام از آ» متضرر خواهند شد. در این رابطه رئیس اسبق سازمان بورس با بیان این که شاخص بورس 5 برابر هم شود یک اشتغال مستقیم ایجاد نمی‌شود گفت: با رشد بی سابقه بورس، داریم زیر پای خود را خالی می کنیم.

به گزارش فصل اقتصاد، حسین عبده تبریزی در سومین همایش تامین مالی که با حضور مدیران و فعالان بازار سرمایه در ساختمان جدید شرکت بورس برگزار شد، با اشاره به چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 99 گفت: با نرخ بازده فعلی بورس نمی توان پروژه‌ای را تامین مالی کرد؛ این در حالی است که وقتی قیمت زمین دو برابر شده یا شاخص بورس 5 برابر می شود، به صورت مستقیم حتی یک اشتغال نیز ایجاد نمی شود، پس سیاستگذاران باید به این نکته واقف باشند که در بورس، شاخص بالاتر خواهد رفت و زمین نیز ارزشمندتر خواهد شد، پس این معجزه ای است که مردم به آن اعتقاد یافته اند و سیاستگذاران باید در این رابطه حواسشان به این نکته باشد.

وی افزود: پس ما در ایران با این خطر روبرو هستیم که اگر مردم به این نتیجه برسند که در بورس و زمین، دیگر این معجزه اتفاق نخواهد افتاد که شاخص بالا نرود و یا قیمت زمین افزایش یابد، این نقدینگی اولین جایی که خواهد رفت، بازار ارز خواهد بود و تمام برنامه های دولت در این چند ماهه که برای کنترل ارز پیاده شده را به هم خواهد ریخت.

رئیس شورای سیاستگذاری سومین همایش تامین مالی افزود: ما داریم با رشد بی سابقه بورس، زیر پای خود را خالی می کنیم، چراکه ممکن است که مردم از این بازار بروند، پس نباید مردم را به این عادت دهیم که بورس ماهانه 5 درصد رشد می کند؛ بلکه باید ابزاری تعریف کرد که اشتغال ایجاد کرد و پول را به پروژه داد.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری در مجموع ۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در رینگ بین المللی بورس انرژی عرضه خواهد شد.امیرحسین تبیانیان، در گفتگو با مهر افزود: در قانون الزامی برای عرضه نفت خام و میعانات گازی در یک روز خاص از ماه وجود ندارد، اما برای آنکه پایداری و امنیت عرضه را حفظ کنیم، هفته چهارم هر ماه میعانات گازی، نفت سبک و سنگین را روانه بورس انرژی می‌کنیم.این مقام مسؤول گفت: تاکنون ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام را از طریق رینگ بین المللی بورس انرژی به فروش رسانده‌ایم که همه این میزان در نیمه نخست سال جاری به فروش رفته است و تاکنون هیچ محموله میعانات گازی از این مجرا به فروش نرفته است.

مدیرعامل سابق بورس تهران گفت: باید به نقش ثانویه بازارهای مالی توجه بیشتری شود و فرهنگسازی و آموزش به طور مناسب انجام شود تا از فرصت‌های موجود در کشور به نحو صحیح استفاده شود.به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، حسن قالیباف اصل با تاکید بر فرصت ویژه تامین مالی از طریق بازار سرمایه، بر لزوم تسهیل، سرعت‌بخشی و کاهش هزینه‌های تامین مالی تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش نقدینگی در کشور، این میزان نقدینگی به سمت بازار سرمایه آمده است، این موضوع فرصتی خاص برای بنگاه‌های اقتصادی، نهادها و دولت برای تامین مالی فراهم کرده است. وی اضافه کرد: باید به نقش ثانویه بازارهای مالی توجه بیشتری شود و فرهنگسازی و آموزش صورت گیرد تا از فرصت‌های موجود در کشور استفاده شود. سرریز تورم و افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف به وجود آمده و بازار سرمایه نمی‌تواند این بار را به دوش بکشد و باید بزرگتر شود.

سهم ۷۹ درصدی فرابورس
از بازار بدهی ایران

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس گفت: بازار سرمایه در سمت انتشار اوراق، پتانسیل بالایی دارد؛ هرچند که سرعت رشد در این زمینه مناسب است و رقم تامین مالی از طریق بازار سرمایه از ۳۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در پایان دی‌ماه ۹۸ رسیده است اما همچنان جای رشد بیشتر در این زمینه وجود دارد.به گزارش ایبِنا، رضا غلامعلی‌پور اظهار کرد: فرابورس سهم ۷۹ درصدی از بازار بدهی کشور را به خود اختصاص داده؛ چراکه ۸۳ درصد اوراق موجود در بازار سرمایه، دولتی است و فرابورس میزبان این اوراق است.وی افزود: فرابورس تجربه پذیره‌نویسی نخستین اوراق مشارکت شرکت پالایش نفت تهران را دارد که این اوراق با هدف اجرای طرح بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های شرکت پالایش نفت تهران منتشر شد.به گفته غلامعلی‌پور همچنین پذیره‌نویسی اولین اوراق اجاره شرکت نفت پارس در بازار فرابورس ایران انجام شد که هدف از انتشار این اوراق خرید تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدی، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی شرکت نفت پارس جهت استفاده در فعالیت شرکت، توسط نهاد واسط و اجاره به شرط تملیک آن‌ها به شرکت یادشده بود.

رکوردشکنی جدید شاخص بورس

شاخص کل در بازار بورس روز ‌یکشنبه27 بهمن ماه، ۱۰ هزار و ۷۶۱ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۴۷۲ هزار و ۷۴۹ واحد رسید.براساس معاملات روز یکشنبه، بیش از ۹ میلیارد و ۵۷۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۷ هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با دو هزار و ۴۲۶ واحد افزایش به ۱۵۲ هزار و ۴۵۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۶۱۸ واحد رشد به ۱۰۱ هزار و ۶۷۹ واحد رسیدند.شاخص آزاد شناور نیز با ۱۱ هزار و ۷۵۶ واحد افزایش به رقم ۵۷۰ هزار و ۶۵۱ واحد رسید، شاخص بازار اول هفت هزار و ۶۹۹ واحد و شاخص بازار دوم ۲۲ هزار و ۴۳۳ واحد افزایش داشتند.

مدیرعامل بورس تهران خبر داد؛

 

گروه بورس: مدیرعامل بورس تهران از راه اندازی فروش معاملات فروش تعهدی خبر داد و اعلام کرد: این معاملات محدود و تنها در ۵ نماد در بورس تهران شروع می‌شود.

به گزارش بورس تهران، علی صحرائی گفت: بزودی عرضه اولیه شرکت پدیده شیمی قرن را در بورس تهران شاهدیم که شرکت نسبتاً بزرگی بوده و ۱۰ درصد آن چهارشنبه آتی به بازار تخصیص داده می‌شود. مدیرعامل بورس تهران در خصوص درخواست فعالان بازار برای تخصیص درصد بیشتری درعرضه های اولیه با توجه به افزایش کدهای معاملاتی نیز گفت: در بورس تهران این اتفاق افتاده و این برای شرکت‌های کوچک ۲۰ درصد آنها در عرضه اولیه دو بازار و ۲ درصد مازاد بر عرضه عمومی به صندوق‌ها تخصیص داده می‌شود.

  • برنامه عرضه های اولیه

وی در پاسخ به اینکه به جز شرکت پدیده شیمی قرن چه شرکت‌های دیگری در نوبت عرضه اولیه هستند، نیز گفت: شرکت سرمایه گذاری کوثر که به محض آماده شدن و واجد شرایط شدن با توجه به تاکیدات وزیر اقتصاد مبنی بر شفافیت و دقت در ورود شرکت‌ها به بازار، عرضه اولیه خواهد شد. مدیر عامل بورس تهران در خصوص «شستا» نیز اظهار داشت: این شرکت نیز مشروط پذیرفته شده و در حال طی کردن مراحل باقی مانده برای اخذ مجوز نهایی و عرضه اولیه است.

  • چشم انداز بازار سهام

مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به سوالی در خصوص چشم انداز بازار با بیان اینکه وضعیت بورس به مولفه های زیادی بستگی دارد، ادامه داد: نوسانات نرخ کامودیتی ها در جهان و رشد اقتصاد جهانی از جمله این عوامل هستند ولی مردم در شرایط کنونی به درستی بورس را به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری برگزیده اند، چون در دیگر بازارها به سبب برخی محدودیت‌ها، نقدشوندگی پایین و عدم شفافیت، سرمایه گذاری به صرفه نیست. صحرائی افزود: در اقتصاد کشور، بورس شفاف ترین بخش اقتصاد است و با توجه به زیرساخت‌های الکترونیکی که طی ده سال اخیر ایجاد شده، امکان دسترسی آنلاین مردم به اطلاعات و معاملات فراهم آمده است.

  • عدالت در عرضه های اولیه

وی با بیان اینکه اولویت برای فردی در بازار سرمایه قائل نیستیم و شخصی که امروز کد معاملاتی گرفته با فردی که سی سال در بازار فعالیت داشته تفاوتی ندارد، گفت: طعم این عدالت را مردم در عرضه های اولیه نیز می چشند که همه از شرایط یکسانی برخوردارند و مجموعه این عوامل بازار را برای مردم جذاب کرده است. مدیرعامل بورس تهران در خصوص فروش تعهدی گفت: چنانچه شاخص (کل و هم وزن) بیش از ۱.۵ درصد افت داشته باشند، عملیات فروش تعهدی متوقف می‌شود؛ ضمن آنکه سهامداران عمده شرکت‌ها در نماد، اجازه فروش تعهدی در همان نماد را نخواهند داشت.

  • راه اندازی فروش معاملات فروش تعهدی

صحرائی در خصوص راه اندازی فروش معاملات فروش تعهدی گفت: این معاملات محدود و تنها در پنج نماد در بورس تهران شروع می‌شود و مکانیسم‌های کنترلی پیش‌بینی شده و بر این اساس در حد ۰.۵ درصد نسبت به آخرین قیمت، امکان فروش تعهدی وجود دارد.

همچنین اگر شاخص (کل و هم وزن) بیش از یک و نیم درصد افت داشته باشند این عملیات متوقف می‌شود، همچنین سهامداران عمده شرکت‌ها در نمادی که سهامدار عمده هستند اجازه فروش تعهدی را نخواهند داشت.

معاون سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آسمان ، چشم انداز بازار برای سال آینده را "مثبت اما با شیب کمتر" ارزیابی کرد و گفت: البته ممکن است روزهایی را با نوسان بیشتر نسبت به امسال تجربه کنیم.محمد اقبال نیا در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه، به تحلیل روند بازار در سال جاری پرداخت و گفت: امسال شاخص، صعودهای پی در پی را تجربه کرد و روزهای منفی محدودی به خود دید، علت اصلی این امر جذاب نبودن بازارهای موازی بود که البته دولتمردان نیز با ارسال سیگنال هایی به مردم، پول های سرگردان را راهی بورس کردند.وی ادامه داد: شاخص برخی بخش های اقتصادی مانند بخش صنعت و خدمات منفی است اما روند مثبت بورس، توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است؛ به ویژه اینکه یکی از تاثیرگذارترین علت ها در رشد بازار سرمایه، سعی بر کارکرد این بازار در جهت جبران کاهش ارزش پول ملی بوده است.وی ، در ادامه با اشاره به فرصت‌های پیشِ‌روی بورس گفت: سیاست بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، همچنین اعمال مالیات در بازارهای مختلف، رشد دوباره نرخ دلار و تورم فرصتی برای ظهور بازار سهام است و همه اینها فرصت‌های دوباره‌ای است که به شکوفایی بیشتر بورس در سال آینده کمک می‌کند.

طرح گواهی اعتبار مولد (گام) با هدف ابزارسازی برای تأمین اعتبار واحد‌های تولیدی و حل بخشی از معضل سرمایه در گردش بنگاه ها به تایید شورای پول و اعتبار رسید.هدف این طرح حل بخشی از معضل سرمایه در گردش بنگاه‌هاست، در قالب این طرح قرار است تولیدکنندگان به بانک‌ها معرفی و با تضمین بانک گواهی اعتبار دریافت کنند که به این ترتیب در زنجیره ارزش، اوراق بهادار جای پول نقد را می‌گیرد.علیرضا باغانی کارشناس بورس در این خصوص به ایسنا گفت: به نظر می‌رسد در کشور ایران به این دلیل که رشد اقتصادی وجود ندارد، این طرح مانند شمشیری دولبه باشد؛ زیرا این اتفاق هم ممکن است باعث تشدید تورم و هم در صورت مدیریت درست، باعث کنترل تورم شود.باغانی در ارتباط با مزایای طرح گام تصریح کرد: این طرح باعث می‌شود که از فوران نقدینگی که در جامعه وجود دارد و بیش از هزار میلیارد تومان تولید نقدینگی بدون پشتوانه داریم، جلوگیری شود، به دلیل اینکه ما در کشور بدهی خارجی نداریم و ریسک نکول اوراق در کشور نزدیک به صفر است؛ طرح گام راهکاری موثر و مثبت ارزیابی می‌شود و امید است که بتواند به کنترل بخشی از نقدینگی و هدایت نقدینگی به سمت جریان تولید و در نهایت کنترل تورم به صورت نسبی منتج شود.