آمریکا پا را از حدود خود درازتر کرد

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه هرگونه اقدامی را که در تضاد با اصول و قوانین منشور سازمان ملل باشد و به تنش‌های بیشتر در منطقه منجر شود، محکوم می‌کنیم گفت: حمله سوم ژانویه ۲۰۲۰ پنتاگون به فرودگاه بغداد که به شهادت ژنرال قاسم سلیمانی، منجر شد، نقض بی‌شرمانه قوانین بین‌الملل بود. علاوه بر این حمله به یک فرودگاه غیرنظامی صورت گرفته است آمریکا با این اقدامات پا را از حدود خود درازتر کرده است.به گزارش ایلنا سرگئی لاوروف گفت: موضع ما همواره این است که اختلافات در خاورمیانه تنها از طریق گفت‌وگو و در میز مذاکره قابل حل است. تمرکز راهبرد امنیت جمعی روسیه در خلیج‌فارس که تابستان گذشته مطرح شد نیز روی همین موضوع متمرکز است.

 

برخی ردصلاحیت ها بیانگر انتخابات هدایت شده

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آنچه از نتایج نظرات برمی‌آید نشان‌دهنده یک انتخاب هدایت‌شده است، یعنی افرادی از حوزه انتخابیه خود فقط از یک جریان سیاسی خاص تائید شده و سایر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معقول ردصلاحیت شدند. جهانبخش خانجانی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: برخی از افراد کسانی هستند که همکاران آن‌ها دارای پرونده‌های بسیار سنگینی هستند بنابراین دامن آن‌ها را خواهد گرفت که این‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند و این‌ها نکاتی است که یک مقدار مسیر داوری را دچار اختلال می‌کند.عضو کارگزاران افزود: تهی شدن از جریان رقیب یعنی هدایت جریان‌های سالم سیاسی در مسیر ناسالم و رها کردن گروه‌های همراه. امیدوارم بزرگان نظام اجازه ندهند که چنین اتفاقی بیفتد.

 

جامعه مشکلات اقتصادی و معیشتی دارد

کاندیدای یازدهمین دوره مجلس گفت: سکوت علاج کار نیست. رها کردن مردم موجب فراموشی اصلاحات و بازکردن پای جریان برانداز می‌شود. نتیجه انتخابات هرچه باشد باید انسجام و ارتباط تشکیلاتی خود را حفظ کنیم.به گزارش ایلنا، مجید انصاری گفت: شجاعت و صداقت و صراحت برخی نمایندگان از جمله علی مطهری موجب ردصلاحیت آنها شد. عضو مجمع تشخیص با بیان اینکه جامعه مشکلات اقتصادی و معیشتی دارد و از سوی رسانه‌های ضدانقلاب هم یاس پمپاژ می‌شود گفت: در این شرایط نقش احزاب و رسانه‌های اصلاح طلب ایجاد امید است یا دمیدن در فضای یاس؟ رها کردن مردم در این مقطع درست نیست و اصلاح طلبان بر فضای یاس آلود اضافه نکنند.

پاسخ به اظهارات مداخله‌جویانه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص بی‌ربط‌گویی برخی مقامات آمریکایی پیرامون انتخابات در کشورمان گفت: اهتمام جمهوری اسلامی ایران به موضوع انتخابات در تراز بالایی در سطح جهانی و خصوصا در منطقه قرار داشته و مردم عزتمند ایران نسبت به تناقض گویی‌های طیفی معلوم الحال از مقامات آمریکایی در خصوص کشورمان عادت کرده اند. به گزارش ایلنا، سیدعباس موسوی گفت: مقامات آمریکایی بهتر است به جای زیر سوال بردن انتخابات ایران به سئوالات و ابهامات درباره سازوکارهای غیرشفاف و پیچیده انتخابات آمریکا که رای اکثریت مردم در آن نادیده انگاشته می شود و نیز روابط گسترده رژیم آمریکا با کشورهایی که حتی با ساده ترین اشکال انتخابات بیگانه هستند، پاسخ دهند.

نفوذ هکرهای ایرانی به سیستم اسراییل

یک روزنامه اسرائیلی مدعی شد که هکرهای ایرانی به سیستم‌های کامپیوتری رژیم صهیونیستی نفوذ کرده‌اند.به گزارش ایلنا از تایمز آو اسرائیل، یک روزنامه اسرائیلی ادعا کرد که هکرهای ایرانی به سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی نفوذ کرده‌اند و کامپیوترهای صهیونیست‌ها را هک و به اطلاعات امنیتی اسرائیل دسترسی یافته‌اند.

اتحادیه اروپا به دنبال حفظ برجام

اتحادیه اروپا اعلام کرد که جوزپ بورل در رایزنی‌هایش با وزیران امورخارجه چین روسیه به آنها اطمینان داده که به همکاری با سایر طرف‌های برجام برای حفظ این توافق ادامه خواهد داد.به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای درباره سفر اخیر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آلمان برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ گزارش داد که او در دیدارهایش با وزیران امورخارجه روسیه و چین درباره برجام رایزنی کرده است.در این بیانیه که روی وب سایت اتحادیه اروپا قرار گرفته، آمده است: جوزپ بورل در جریان گفت‌وگوهایش با وانگ یی وزیر امورخارجه چین و سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه فرصت داشت تا درباره گام‌های بعدی در رابطه با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، یعنی توافق هسته‌ای با ایران رایزنی کند. در ادامه این بیانیه آمده است: وی همچنین به آنها (وزیران خارجه روسیه و چین) اطمینان داد که به عنوان هماهنگ کننده به صحبت‌های تمام طرف‌های برجام گوش خواهد داد و به همکاری با تمامی آنها به منظور زنده نگه داشتن این توافق ادامه می‌دهد.

نگرانی از هزینه‌های تبلیغاتی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر شاخص، خط کش و معیاری برای نظارت بر هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداها مشخص نیست، آیا در کشور ما قیمت بنر و هزینه چاپ مشخص است؟ وقتی چنین سیستمی نداریم چطور می‌خواهیم بر هزینه‌های تبلیغات کاندیداها نظارت داشته باشیم؟ معصومه آقاپور در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با ابزاری که در حال حاضر در اختیار داریم و زیرساخت‌های فعلی امکان ایجاد شفافیت در مورد هزینه تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات وجود ندارد، ما در بخش مالیات و بخش‌های دیگر مشکل داریم، شبکه دولت الکترونیک به طور تمام و کمال اجرا نشده و نظارت کاملی هم وجود ندارد. عضو فراکسیون مستقلین گفت: در مجلس قانون را تصویب کردیم ولی تا زمانی که زیرساخت‌های لازم در خصوص شفافیت وجود نداشته باشد، نظارت بر هزینه‌های تبلیغاتی هم به درستی انجام نخواهد شد.

برخورد جدی با تخلفات انتخاباتی

رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: راهبرد ستاد انتخابات استان تهران قانونمداری، بی طرفی کامل در روند اجرای انتخابات برمدار اخلاقمداری است.به گزارش ایسنا، شکرالله حسن بیگی گفت: فرمانداران با جدیت با تمامی تخلفات انتخاباتی برخورد کنند. راهبرد ستاد انتخابات استان تهران قانونمداری، بیطرفی کامل در روند اجرای انتخابات برمدار اخلاقمداری است.

پوشش زنده انتخابات از ۴ شبکه خبری

مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان تهران گفت: در ۲۷ نقطه استان واحدهای پخش زنده مستقر خواهند شد و شبکه های یک ، دو ، ۵ و خبر روند برگزاری انتخابات را به صورت زنده پخش خواهند کرد.به گزارش ایسنا، امین بابایی گفت: کمیته اطلاع رسانی اقدامات زیر بنایی خوبی در حوزه تولید محتوا، موشن گرافی، و پوشش های خبری و رسانه ای اخبار انتخابات انجام داده است.وی ادامه داد: برای اولین بار در استان تهران کارت های خبرنگاران تجمیع و به صورت متحد الشکل صادر شده است ، واحدهای پخش سیار اس ان جی برای اولین بار در شهرستان‌های شهریار در غرب استان و ورامین در شرق استان استقرار پیدا کرده است.مدیر روابط عمومی استانداری تهران ادامه داد: در ۲۷ نقطه استان واحدهای پخش زنده مستقر خواهند شد و شبکه های یک ، دو ، ۵ و خبر روند برگزاری انتخابات را به صورت زنده پخش خواهند کرد.

نباید خود را محروم کنیم

دبیرکل کارگزاران گفت: اگر مردم از فرصت علی مطهری، علیرضا رحیمی و سایر چهره‌های ارزنده محروم می‌شوند ولی افراد با تقوا، متخصص، توانمند و علاقمند به توسعه کشور وجود دارند و نباید خود را از این نیروها محروم کنیم.غلامحسین کرباسچی در پاسخ به ایلنا گفت: همه ما تکلیف داریم اما تعریف تکلیف مهم است. می‌توان تکلیف را تنگ نظرانه تعریف کرد اما ما فکر می‌کنیم تکلیف داریم در شرایط سیاسی و بن بست‌های کشور، وارد شویم زیرا نباید مردم را تنها بگذاریم. نمی‌شود مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنیم اما خود ما در انتخابات نباشیم.این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: لیست کارگزاران شامل نمایندگان فعلی مجلس، اساتید دانشگاه و جوانان می‌شود. ما ده سرفصل و برنامه کلی را معرفی کرده‌ایم تا نمایندگان معرفی شده توسط ما در مجلس بعدی، آن برنامه‌ها را دنبال کنند. از مردم هم خواهش می‌کنیم حتما در انتخابات فعال باشند.

رییس‌جمهور وضعیت اقتصاد بدون نفت را تشریح کرد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور تاکید کرد: دانشجویان به دانشگاه آمدند تا علم بیاموزند و یاد بگیرند و در عین حال نیز در مسائل سیاسی حضور یابند و در انتخابات فعال باشند.به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی در سالن اجلاس سران گفت: جایگاه ایران در شاخص جهانی ، نوآوری در ابتدای دولت یازدهم ۱۲۰ بوده که این جایگاه در پایان سال ۹۷ به رتبه ۶۵ ارتقا یافته و این روند به گونه‌ای تداوم یافته که امسال به جایگاه ۶۱ در جهان رسیده‌ایم. البته اگر شرایط تحریم نبود و وضعیت بهتری داشتیم بی تردید در جایگاهی بالاتر قرار می‌گرفتیم اما وضعیت فعلی و آمار نشان می‌دهد که در شرایط فشار و تحریم نیز راه را گم نکردیم و مسیر را به سرعت پیمودیم.وی ادامه داد: ارتقای ۵۹ پله‌ای جایگاه ایران در نوآوری طی شش سال به این معناست که مسیر انقلاب، مردم و دانش پژوهان صحیح بوده است.

  • حرکت سریع و رشد علمی

روحانی گفت: تعداد پارک‌های علم و فناوری از ۳۶ در سال ۹۳ به ۴۳ در سال ۹۸ و همچنین تعداد واحدهای فناوری مستقر در پارک‌های علم و فناوری از ۳۰۰۰ در سال ۹۲ به ۷۸۶۴ در سال ۹۷ رسیده است. امروز بیش از ۱۶۲۵ واحد فناور به کسب رتبه دانش بنیان نائل شدند این در حالی است که در سال ۹۲ تنها ۱۱ شرکت دارای این رتبه بودند. این که در علم و فناوری از جایگاه ۲۱ به ۱۶ رسیدیم به معنای حرکت سریع و رشد علمی ماست.رئیس جمهور با اشاره به گزارش اخیر وزیر صمت گفت: اواخر سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ مجموعا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو قطعات وارداتی بخش صنعت در داخل تولید می‌شود همچنین براساس گزارش وزیر بهداشت طی یک سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار واردات دارو و تجهیزات پزشکی کاهش یافته و این میزان در داخل کشور تولید می‌شود.

انتقاد از دوقطبی کردن

روحانی با تاکید بر لزوم ایجاد امید به آینده در جامعه و همچنین برقراری فضای مناسب در دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: باید در دانشگاه‌ها فضای علم حاکم باشد و نباید فضای تناضع در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، علم و هنر را نمی‌توان تقسیم و دو قطبی کرد؛ من از این می‌ترسم که کم کم ساندویچ فروشی‌ها، بقالی‌ها و لباس فروشی‌ها دو قطبی شوند. یا این که میوه نیز دو قطبی شود و ما با عناوینی نظیر پرتقال جناح راست و پرتقال جناح چپ مواجه شویم.وی با بیان این که هر چیزی را نباید در جامعه دو قطبی کنیم ادامه داد: چه خبر است؟ به چه سمت حرکت می‌کنیم و می خواهیم چه کاری انجام دهیم.

  • نباید از ابتدا حرارت سنج بگذاریم

روحانی تصریح کرد: قطب، حزب و جناح جای خود را دارد و یک استاد خوب، استادی خوب است. زمانی که من دانشجو بودم به دلیل شوری که برای انقلاب ایجاد شده بود برخی از دانشجویان با برخی اساتید که خیلی با انقلاب موافق نبودند، خوب نبودند؛ همان زمان نیز من با این سخن مخالف بودم؛ چرا که وقتی استادی در کلاس درس حاضر می‌شود باید از دانش او استفاده کنیم و نباید از ابتدا حرارت سنج بگذاریم و میزان تقوای او را بسنجیم و درباره اصل و نسب او بررسی کنیم بلکه باید از او بیاموزیم.روحانی با تاکید بر این که کلاس درس برای آموختن است اظهار کرد: دانشگاه باید کار سیاسی هم انجام دهد اما این کار نباید باعث به فراموشی سپردن اصل دانشگاه شود؛ دانشگاه را برای علم و دانش درست کردیم . دانشجویان به دانشگاه آمدند تا علم بیاموزند و یاد بگیرند و در عین حال نیز در مسائل سیاسی حضور یابند و در انتخابات فعال باشند. دانشگاه‌ها همیشه در ایام انتخابات از فعال ترین گروه‌ها در جامعه بوده‌اند و حضور دانشجویان در مسائل سیاسی و انتخاباتی نیز خیلی خوب است و اشکالی ندارد اما یادمان نرود که ما به دنبال علم و دانش رفتیم.

  • باید فضا را آرام کنیم

روحانی با بیان این که باید فضا را مناسب و آرام کنیم و از دو قطبی کردن فضا در همه موضوعات فاصله بگیریم خاطر نشان کرد: این که تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ما را از مسیر خود منحرف کند افتخاری بزرگ محسوب می‌شود. کمتر رهبری در دنیا وجود دارد که در دیدارهای که طی یک سال و نیم گذشته با من داشتند از ایستادگی و تاب آوری ملت ایران تجلیل نکرده باشند. برای همه رهبران دنیا جای شگفتی است که یک ملت بزرگ در برابر این همه فشار مقاومت و در علم و دانش پیشرفت می‌کند. رئیس جمهور با بیان این که تا پایان دولت دوازدهم ۱۸ مجتمع پتروشیمی جدید افتتاح خواهد شد، به دست یافتن متخصصان داخلی به توانمندی ساخت تجهیزات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در صنعت پتروشیمی به جز قسمت‌های کمی، تجهیزات و ساختمان‌ها به دست دانشمندان داخلی طراحی و ساخته می‌شود.

روحانی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت هوا و فضا خاطر نشان کرد: در حوزه هوا و فضا گام‌های خوبی برداشتیم در دولت قبلی در سطح ۲۵۰ کیلومتر ارتفاع کار کردیم و امروز به سطوح بالاتر از ۵۰۰ کیلومتر رفته‌ایم و موفقیت‌های خوبی نیز کسب کردیم.

  • حزب بازی برای دوران خاص

وی با بیان این که بر اساس آمار و ارقام، کشور در مسیر تحول قرار گرفته است گفت: امروز دولت از چندین سمت در محاصره قرار گرفته از یک سو از سمت آمریکا در محاصره قرار گرفته‌ایم و از سوی دیگر در داخل نیز با محاصره تبلیغاتی مواجهیم؛ واقعیت را بنا به دلایل جناحی و سیاسی به مردم نمی‌گویند در حالی که باید واقعیات به مردم گفته شود. نباید افتخارات کشور را دوقطبی کنیم.رئیس جمهور با تاکید بر این که حزب بازی برای جای خاص و دوران خاص است گفت: پیش از انتخابات‌ها با یکدیگر دعوا می کنیم اما بعد از انتخابات این دعواها باید تعطیل شود و قواعد بازی به صورت رقابت در جامعه تعطیل می‌شود بلکه باید تا انتخابات بعدی در اتاق‌های خود رقابت کنیم؛ مردم اینها را از ما نمی‌خواهند بلکه از ما پیشرفت ، زندگی راحت، رفاه، معنویت ، آزادی و استقلال به معنای واقعی کلمه و تعامل با جهان را می‌خواهند.

  • مخالفت با تعامل جهانی

وی با انتقاد از برخی از اظهارات درباره تعامل کشور با جهان اظهار کرد: برخی می‌گویند که با دنیا تعامل نکنیم، بلکه خودمان دیواری به دور خود بکشیم؛ این در حالی است که آنقدر اطراف ما دیوار وجود دارد که دیگر نیازی نیست دیوارکشی انجام شود. باید با ملت‌ها و دانشگاه‌های دیگر پل درست کنیم.

  • رشد اقتصادی بدون نفت

روحانی با بیان این که براساس آمار رشد اقتصادی بدون نفت کشور تا پایان سال مثبت خواهد بود خاطر نشان کرد: در اقتصاد بدون نفت امروز توانسته‌ایم به رشد مثبت برسیم و شاخص‌ها را در مسیر درست قرار دهیم.وی به ارائه آماری از میزان اشتغال ایجاد شده در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: در دولت قبل با وجود این که در سال ۹۰، ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، در اواخر سال ۹۱ کمتر از ۱۰ هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شد. در حالی که ما در طول شش سال گذشته ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد کردیم اما چون دستگاه تبلیغاتی نداریم عده‌ای می‌گویند که وضع مردم
خیلی بد است.

محسن هاشمی هشدار داد؛

گروه سیاسی: عضو کارگزاران سازندگی گفت: با مجموعه اتفاقاتی که در دهه‌های گذشته افتاده است، اثرگذاری مجلس کمتر از جایگاه واقعی‌اش شده است.

به گزارش ایلنا محسن هاشمی، در نشست کارگزاران با بیان این‌که امروز کشور با چالش‌های مختلفی رو به رو است، عنوان کرد: مهم‌ترین موضوع که نظام و حاکمیت را با چالش رو‌به‌رو کرده، افزایش فشارهای اقتصادی است که دلیلش تحریم‌هاست که به کاهش شدید ارزش پول ملی انجامید، این امر باعث شده است معیشت مردم با مشکل رو به رو شده و منجر شده سفره مردم کوچک شود. وی بیان کرد: هفت یا هشت دهک جامعه درگیر همین مشکلات معیشتی است و انتظار مردم برای رفع این مشکلات به حق است و باید مسائل معیشتی مردم حل شود.

هاشمی با اشاره به این‌که مجلس امروز اثرگذاری کمتری دارد، اظهار کرد: چالش بعدی خود مجلس شورای اسلامی است که با مجموعه اتفاقاتی که در دهه‌های گذشته افتاده است، مشخص شده اثر گذاری‌اش کمتر شده است، باید کاری کرد که بار دیگر مجلس در راس امور قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: چالش بعدی پیش روی اصلاح‌طلبان این است که عملکرد، کارنامه و دستاوردی که باید برجای می‌گذاشتیم، نگذاشتیم، این مساله مخصوصا به فراکسیون یکصد نفره‌ای که در مجلس داشتیم بازمی‌گردد.

عضو کارگزاران ادامه داد: نکته دیگر بحث رد و تایید صلاحیت‌هاست که باعث شد بخش عمده‌ای از نیروهای خودمان را از دست دادیم‌. مشاهده کردید شورای عالی اصلاحات تصمیم گرفت فهرست رسمی ندهد اما تصمیم گرفت احزاب اصلاح‌طلب با اختیار خوشان لیست انتخاباتی دهند.

هاشمی گفت: امروز بحث حضور مردم مطرح است گفته‌ می‌شود مردم شرکت نکنند و یا اقبال عمومی کم باشد اما ما امیدواریم نظر مردم را به سمت لیست یاران هاشمی برگردانیم.

وی افزود: عمده دلیل این فهرست حضور فعال در انتخابات بود و اسامی کاندیدا در درجه برای ما مساله بود، امروز برای ما حضور در انتخابات مهم است و مشاهده می‌کنید افرادی انتخاب شدند ارتباط تشکیلاتی با کارگزاران نداشتند.

هاشمی تاکید کرد: عنوان یاران هاشمی بیشتر یک عنوان ژورنالیستی بوده است و به منظور نگاه مشارکت محور و امیدوار آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است. پیام حضور ما گفتن نه به افراطیون داخلی و خارجی است، ما نمی‌خواهیم عرصه را در داخل به حاکمیت تندروها بسپاریم و این در خارج برای مخالفان نظام و حاکمیت به فرصت تبدیل شود.

رئیس دستگاه قضا ؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه به دنبال یک قوه قضاییه قوی هستیم؛ نه یک دستگاه قضایی بزرگ، گفت: قوه قضاییه قوی آن است که اجرای عدالت و حق را در سرلوحه امور خود داشته باشد و در کنار این امر خطیر نگاه مردم را نیز در فرآیند‌های دادرسی و پیگیری‌ها مدنظر داشته باشد.

به گزارش ایلنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در نشست هم اندیشی شورای عالی قوه قضاییه گفت: انقلاب اسلامی ما مبتنی بر خواست و اراده و رای مردم است و نهاد‌های این کشور مبتنی بر رای مردم شکل گرفته اند و از افتخارات نظام ما آن است که رای و مشارکت و حضور مردم جزء اساسی‌ترین محور‌های حرکت می‌باشد.

وی با اشاره به موضوع انتخابات گفت: در عرصه انتخابات مردم با آرای خود اعلام نظر می‌کنند؛ اما سوال این است که آیا صرف رای دادن کافی است یا باید زمینه‌ای را برای تداوم نقش آفرینی مردم در امور سیاسی و اجتماعی فراهم کرد؟

آیت الله رئیسی ادامه داد: بنابراین می‌توان ساز و کاری را ایجاد کرد تا نقش مردم در امر بازاجتماعی و بازسازی شخصیت زندانی برجسته شود. برای نمونه یک زندانی را تصور کنید که خانواده‌ای برای ملاقات ندارد؛ آیا نمی‌توان مجموعه‌ای مردمی ایجاد کرد تا به ملاقات آن زندانی بروند و امور تربیتی را در رابطه با او پیش ببرند؟

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه قوه قضاییه در کنار تحقق عدالت، خیررسانی و احسان را نیز در دستور کار دارد، گفت: قوه قضاییه در کنار مسئولیت مجازات مجرم و تحقق عدالت در جامعه باید احسان را نیز مدنظر قرار دهد و در این راستاست که ما تاکید داریم رفع آسیب‌های اجتماعی از یک زندانی برای جلوگیری از گرفتار شدن مجدد او یک امر ضروری است و در پیشبرد این امر ضروری باید مشارکت مردم را نیز جلب کرد.

آیت الله رئیسی بیان داشت: البته قطعاً هر آسیب اجتماعی و هر جرمی دارای علل و زمینه‌های شکل گیری است. برای نمونه هرچه نظام پولی و مالی کشور عادلانه‌تر باشد، جرائم اقتصادی کمتر رخ می‌دهد یا به هر میزان که دستگاه‌های فرهنگی الگوسازتر باشند، به همان میزان، جرائم اخلاقی در جامعه کمتر به وقوع می‌پیوندد؛ لکن با تمام این موارد بار دیگر تاکید می‌کنیم که مشارکت مردم چنانچه بارز و برجسته باشد و میدان عملی برای آن تعریف گردد، بسیاری از امور مرتبط با دستگاه قضایی پیش می‌رود.

حسین کمالی از ردصلاحیت ها انتقاد کرد؛

گروه سیاسی: دبیرکل حزب اسلامی کار تاکید کرد: اصولگرایان از مدت‌ها پیش با جنگ روانی اعلام کردند که برنده انتخابات هستند و آن را به رسانه‌ها و مردم و حتی جریان‌های سیاسی منتقل کردند اما جریان اصولگرایی در حال حاضر طبق نظرسنجی‌ها از اصلاح‌طلبان هم عقب‌تر است اما اصلاح‌طلبان با تصمیمی که مبنی بر حضور نیافتن در صحنه انتخابات و لیست ارائه ندادن گرفتند این امکان را برایشان بیشتر فراهم کردند

حسین کمالی در گفت‌وگو با ایلنا وی معتقد است که شورای نگهبان باید همانند پدر برای کاندیداها باشد و حتی آنهایی را که هیات‌های اجرایی بدون داشتن حکم محرومیت از حقوق اجتماعی رد صلاحیت کرده به انتخابات برگرداند. دبیرکل حزب اسلامی کار معتقد است که انتخابات فرصتی برای همدلی است که متاسفانه با بعضی از کج‌سلیقگی‌ها آسیب دیده است. مشاور عالی وزیر کار ضعیف بودن مجلس را حاصل گزینشی عمل کردن شورای نگهبان دانست و گفت: نتیجه‌ نوع گزینشی که صورت گرفته چیزی است که امروز وجود دارد و باید به سازوکارهای قانونی بازگردیم؛ اگر طبق قانون اساسی انتخابات برگزار کرده و کارها را پیش ببریم، مشکلی پیش نمی‌آید.

وی گفت: باید بازگشت به قانون اساسی داشته باشیم، چرا که قانون اساسی بر اساس شرع مبین اسلام اصل را بر برائت گذاشته است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و اینکه همه باید بیایند و صلاحیت خودشان را اثبات کنند را به هر شکلی قانون اساسی نپذیرفته است.

کمالی گفت: در جلسه شورای سیاست‌گذاری با توجه به اینکه افراد و کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلبی که می‌توانستند رای بیاورند رد صلاحیت شده‌اند و چون اصلاح‌طلبان مجبورند با لشکر ناشناخته در صحنه حضور پیدا کنند، از دادن لیست انتخاباتی عذرخواهی کردند. بنابراین لیست عمومی از طرف اصلاح‌طلبان داده نمی‌شود، اما از سویی احزاب اصلاح‌طلب که نامزدهایی از آنها تایید شده، می‌توانند فعالیت انتخاباتی و تبلیغاتی داشته باشند.

وی گفت: فضای عمومی انتخابات فضای خوبی نبوده و مردم نگاه مثبتی به بحث انتخابات ندارند که مقداری از آن به وضعیت مجلس باز می‌گردد؛ آنچه در چهار سال گذشته مجلس اتفاق افتاده است یک نوع انفعال و عدم کارآیی است.

دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: نسبت اصلاح‌طلبان به اصول‌گرایان در مجلس دهم یک به سه بود، بنابراین اگر یک برابر اصلاح‌طلبان قصور داشته باشند دو برابر اصولگرایان تقصیر داشته‌اند و نسبت به نابسامانی‌های کشور باید پاسخگو باشند.

وی گفت: با وجود اینکه در بعضی از موارد فراکسیون امید از سوی جریان مخالف خود مورد سوال بود اما هرگز به اصولگرایان نگفت که با وجود اینکه شما دو برابر ما بوده‌اید چه کاری انجام دادید.